E12 uit 1977 > e28 Turbo
-
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03
-
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
Bert, weet je deze nog?
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=1311
Ik heb het toen laten gaan, maar zonder dat ik het wist had een ex-collega van me die de auto een paar maand later gekocht.
Die heeft 'm teruggebouwd naar handbak. Het was veel werk, vooral een probleem om de juiste parts te krijgen.
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=1311
Ik heb het toen laten gaan, maar zonder dat ik het wist had een ex-collega van me die de auto een paar maand later gekocht.
Die heeft 'm teruggebouwd naar handbak. Het was veel werk, vooral een probleem om de juiste parts te krijgen.
- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
-
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03
jammer , mocht die hem weg willen doen mag je het nog wel laten weten,Ronnie schreef:ja is overgekomen maar ik heb hem aan een vriend gekocht die er iets mee ging doen, zelf nog wel wat onderdelen overgenomen die ik misschien nog verkoop.arjanvanessen schreef:ik had via MP nog een berichtje gedaan ivm de m3 touring , is dat nog overgekomen ? ,
Arjan
ik dacht gooi er weer een e36 m3 motor in , heb mn vrouw ook een leuke boodschappen kar
Arjan
- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
Re: E12 uit 1977
Zal ik even een topic uit 2008 omhoog schoppen ? waarom niet. Inmiddels bijna 10 jaar verder en diverse auto's ook.....
Na de e36 M3 touring heb ik alles in een E36 sedan gebouwd, 3.2 liter m3 blok > biesheuvel rolkooi. was leuk maar vond ik een beetje te hardcore.
Vervolgens een kitcar gekocht die lang in de schuur heeft gestaan, in de tussentijd een huis gekocht en 2 kleine zoontjes op de wereld gezet. inmiddels is de 3de onderweg
Toen heb ik een e46 compact 323ti gekocht en heb daar een goed jaar in gedrift. vervolgens overgestapt naar de E46 M3 en wederom een jaar lekker gedrift en puur voor circuit gebruikt.
Inmiddels staat het wagenpark er als volgt bij :
BMW F30 320 EDE - voor de betere werk kmers
BMW E28 Turbo - in opbouw voor het driftwerk
Mercedes E55 W211 AMG - voor de fun kmers op de weg
VW Transporter - voor de vrouw
Om heel eerlijk te zijn ben ik nooit zo een fan van zaken op internet te posten met foto's etc, blijf altijd liever een beetje anoniem.
Maar ik ben al zolang betrokken bij DF dat ik me bijna een beetje schuldig voelde dus ik zal even wat foto's posten
Na de e36 M3 touring heb ik alles in een E36 sedan gebouwd, 3.2 liter m3 blok > biesheuvel rolkooi. was leuk maar vond ik een beetje te hardcore.
Vervolgens een kitcar gekocht die lang in de schuur heeft gestaan, in de tussentijd een huis gekocht en 2 kleine zoontjes op de wereld gezet. inmiddels is de 3de onderweg
Toen heb ik een e46 compact 323ti gekocht en heb daar een goed jaar in gedrift. vervolgens overgestapt naar de E46 M3 en wederom een jaar lekker gedrift en puur voor circuit gebruikt.
Inmiddels staat het wagenpark er als volgt bij :
BMW F30 320 EDE - voor de betere werk kmers
BMW E28 Turbo - in opbouw voor het driftwerk
Mercedes E55 W211 AMG - voor de fun kmers op de weg
VW Transporter - voor de vrouw
Om heel eerlijk te zijn ben ik nooit zo een fan van zaken op internet te posten met foto's etc, blijf altijd liever een beetje anoniem.
Maar ik ben al zolang betrokken bij DF dat ik me bijna een beetje schuldig voelde dus ik zal even wat foto's posten
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6146
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
je foto's doen het niet meer maar was je motorblok voorzien van een groen kleppendeksel?
- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
Ok hierbij info over de E28, Ca 1.5 jaar geleden gekocht als mijn nieuwe 'hobby' auto. Automaat, verder helemaal standaard :
Vervolgens heb ik een duitse E34 gekocht met 3 ton op de klok en de E28 omgebouwd tot handbak en M50 erin geknalt
Toen begon het echte werk, en heb ik alles overgezet in de E28, speciale motorsteunen zodat de M50 er feitelijk zo inpast etc. Ik had al eens eerder een M50 swap gedaan in een E30 maar de E28 werkt zoveel lekkerder, meer ruimte etc.
uiteraard de cadan aan moeten passen en diverse beugeltjes maken etc. maar uiteindelijk zat hij erin en hij liep prima.
Vervolgens gelijk maar het diff gereviseerd en in de behuizing van de E28 geplaatst anders past dit namelijk niet. gelijk maar even een likje verf gegeven
Vervolgens een beetje proef gereden met de auto en alles zag er prima uit, In de tussentijd had in een nieuw gereviseerd blok op de kop getikt welke ik erin wilde bouwen omdat ik altijd al plannen had om eens een BMW turbo te bouwen.
Dus op naar de eerste driftdag :
Helaas begon zo een beetje na de eerste 3 rondjes de koppeling te slippen en werd ik gestraft voor het niet controleren van de koppeling toen ik de swap deed................................ dus meteen einde drift dag...... uiteindelijk bleek het ook nog eens een combinatie te zijn van koppeling en defecte koppelingscillinder onder het pedaal, die paste al niet lekker van de E34 dus dat heb ik nu allemaal nieuw besteld en gemonteerd.
Vervolgens weer de motor eruit getrokken , nieuwe koppeling, en de verse gereviseerde motor erin.
Ik heb de motor erin gebouwd en in de tussentijd had ik een spruitstuk bij een kennisje in polen laten bouwen. ik heb uiteindelijk besloten alles twin scroll te bouwen. dus huidige specs :
- Holset HX35
- twin scroll spruitstuk met 2 wastegates
- VEMS ECU met MAP ( moet nog gemonteerd)
- 660 (nog wat) injectoren
- Stalen koppakking
- vast nog iets wat ik vergeet
De auto loopt inmiddels prima, ik moet alleen de VEMS nog monteren (plug en play) en een RVS uitlaat laten lassen, ik verwacht eigenlijk het apparaat binnen de komende weken op de weg te hebben.
Ik heb lang overwogen om op E85 te gaan rijden, echter ik denk dat ik hem vooralsnog op normale 98 af laat stellen. ben ook niet op zoek naar monster vemogen, ik wil gewoon dat hij lekker rijdt en drift.
tot zover!
Vervolgens heb ik een duitse E34 gekocht met 3 ton op de klok en de E28 omgebouwd tot handbak en M50 erin geknalt
Toen begon het echte werk, en heb ik alles overgezet in de E28, speciale motorsteunen zodat de M50 er feitelijk zo inpast etc. Ik had al eens eerder een M50 swap gedaan in een E30 maar de E28 werkt zoveel lekkerder, meer ruimte etc.
uiteraard de cadan aan moeten passen en diverse beugeltjes maken etc. maar uiteindelijk zat hij erin en hij liep prima.
Vervolgens gelijk maar het diff gereviseerd en in de behuizing van de E28 geplaatst anders past dit namelijk niet. gelijk maar even een likje verf gegeven
Vervolgens een beetje proef gereden met de auto en alles zag er prima uit, In de tussentijd had in een nieuw gereviseerd blok op de kop getikt welke ik erin wilde bouwen omdat ik altijd al plannen had om eens een BMW turbo te bouwen.
Dus op naar de eerste driftdag :
Helaas begon zo een beetje na de eerste 3 rondjes de koppeling te slippen en werd ik gestraft voor het niet controleren van de koppeling toen ik de swap deed................................ dus meteen einde drift dag...... uiteindelijk bleek het ook nog eens een combinatie te zijn van koppeling en defecte koppelingscillinder onder het pedaal, die paste al niet lekker van de E34 dus dat heb ik nu allemaal nieuw besteld en gemonteerd.
Vervolgens weer de motor eruit getrokken , nieuwe koppeling, en de verse gereviseerde motor erin.
Ik heb de motor erin gebouwd en in de tussentijd had ik een spruitstuk bij een kennisje in polen laten bouwen. ik heb uiteindelijk besloten alles twin scroll te bouwen. dus huidige specs :
- Holset HX35
- twin scroll spruitstuk met 2 wastegates
- VEMS ECU met MAP ( moet nog gemonteerd)
- 660 (nog wat) injectoren
- Stalen koppakking
- vast nog iets wat ik vergeet
De auto loopt inmiddels prima, ik moet alleen de VEMS nog monteren (plug en play) en een RVS uitlaat laten lassen, ik verwacht eigenlijk het apparaat binnen de komende weken op de weg te hebben.
Ik heb lang overwogen om op E85 te gaan rijden, echter ik denk dat ik hem vooralsnog op normale 98 af laat stellen. ben ook niet op zoek naar monster vemogen, ik wil gewoon dat hij lekker rijdt en drift.
tot zover!
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
Ouwe beunerd , lekker bezig
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
vette e28! mooi zo'n m50 turbo, ben benieuwd hoe het gaat draaien
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
Ik heb nog een gloednieuw 12cm non-wastegate, twin-scroll origineel Holset T3 turbinehuis met v-band liggen voor de HX35 mocht je intresse hebben, zijn vrij schaars. Voordelen spreken voor zich, tevens stuk compacter en lichter voor je spruitstuk.
- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
even een update hier, heb de auto onder het stof vandaan gehaald aangezien hij voor de APK moest 11 juli ging ik dit weekend even een rondje rijden om te kijken of er geen gekke lekkages waren, helaas na een kleine 4 km een grote witte wolk uit de uitlaat, gelijk auto uitgezet en koelvloeistof spoot uit 1 van de bougiegaten.
Na een jaar aan deze auto gesleuteld te hebben ben ik hier natuurlijk wel ff extreem ziek van, de koppakking is waarschijnlijk doorgeslagen bij cillinder 6, heb ook olie in alle cillinders staan. Ik ga de kop eraf halen om te kijken of er geen schade aan de drijfstangen is etc.
mocht dit wel het geval zijn dan ga ik weer terug naar (simpel) NA want ik heb inmiddels mijn buik wel redelijk vol van het sleutelen, mocht alles nog er goed uitzien dan plaats ik een nieuwe pakking / kop vlakken en proberen we het opnieuw.
Ik ben zelf extreem benieuwd hoe dit nou kan, het moet wel een montage fout zijn, ik heb dit blok gekocht van markplaats als een gereviseerd blok met stalen koppakking. het onderblok is compleet gereviseerd bij een bedrijf en de vorige eigenaar heeft vervolgens zelf de kop laten vlakken / inslijpen en zelf gemonteerd. ik vermoed zelf dat hier iets mis is gegaan maar zodra ik het open heb gaan we dat zien.
auto werd overigens niet te heet en ben niet over de 3000 rpm geweest tijdens dit ritje destemeer reden om te denken aan een montage issue.
Na een jaar aan deze auto gesleuteld te hebben ben ik hier natuurlijk wel ff extreem ziek van, de koppakking is waarschijnlijk doorgeslagen bij cillinder 6, heb ook olie in alle cillinders staan. Ik ga de kop eraf halen om te kijken of er geen schade aan de drijfstangen is etc.
mocht dit wel het geval zijn dan ga ik weer terug naar (simpel) NA want ik heb inmiddels mijn buik wel redelijk vol van het sleutelen, mocht alles nog er goed uitzien dan plaats ik een nieuwe pakking / kop vlakken en proberen we het opnieuw.
Ik ben zelf extreem benieuwd hoe dit nou kan, het moet wel een montage fout zijn, ik heb dit blok gekocht van markplaats als een gereviseerd blok met stalen koppakking. het onderblok is compleet gereviseerd bij een bedrijf en de vorige eigenaar heeft vervolgens zelf de kop laten vlakken / inslijpen en zelf gemonteerd. ik vermoed zelf dat hier iets mis is gegaan maar zodra ik het open heb gaan we dat zien.
auto werd overigens niet te heet en ben niet over de 3000 rpm geweest tijdens dit ritje destemeer reden om te denken aan een montage issue.
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
Hoe was de boel afgesteld? Zonder fatsoenlijke tune blijft natuurlijk niks heel, al heb je een volledig "gebuild" blok..
- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
ik heb een map van mijn tuner waar ik zonder boost mee kan rijden (en dus ook doe)
- MParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
Die witte E21 op pagina 1 ziet er mooi uit. Daar nog iets van over?
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
Met of zonder de turbo erop? Als ik het goed begrijp heb je een map van je tuner gekregen zonder dat hij deze getuned heeft tijdens het rijden cq op de dyno? Dit soort builds kan je natuurlijk alleen afstellen door hem te tunen tijdens het rijden of op de dyno, met je wideband in de uitlaat en altijd een luisterend oor naar pingelen. anders garantie dat de boel kapot gaat..
- Ronnie
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
- Locatie: Limmen
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
Ik reed ook met mijn laptop aangesloten + de wideband en ben niet boven de 40km/h geweest, ik rij namelijk een straat uit in ons dorp, parkeer de auto daar met draaiende motor ca 15 min om warm te draaien en weer terug naar huis.
De auto moet nog finaal afgesteld worden maar ik moet natuurlijk wel ervoor kunnen zorgen dat ik niet 1 of andere lekkende olieboot bij een tuner neerzet of een auto met een lekke koppakking zoals nu.
Ik begrijp wat je zegt hoor en het is natuurlijk snel gebeurd met zo een setup maar met de voorzichtigheid die ik heb toegepast lijkt het me onwaarschijnlijk, ik ga de kop eraf halen en hoop dat het snel duidelijk is wat nou de oorzaak is geweest. Voor mij is de les in ieder geval dat als je een 2dehands motorblok koopt het wel verstandig is om alles zelf na te lopen al is het voor de zekerheid.
en als het wel de tune was dan ben ik gewoon een domme lul
@Mparallel, nee die heb ik jaren geleden verkocht
De auto moet nog finaal afgesteld worden maar ik moet natuurlijk wel ervoor kunnen zorgen dat ik niet 1 of andere lekkende olieboot bij een tuner neerzet of een auto met een lekke koppakking zoals nu.
Ik begrijp wat je zegt hoor en het is natuurlijk snel gebeurd met zo een setup maar met de voorzichtigheid die ik heb toegepast lijkt het me onwaarschijnlijk, ik ga de kop eraf halen en hoop dat het snel duidelijk is wat nou de oorzaak is geweest. Voor mij is de les in ieder geval dat als je een 2dehands motorblok koopt het wel verstandig is om alles zelf na te lopen al is het voor de zekerheid.
en als het wel de tune was dan ben ik gewoon een domme lul
@Mparallel, nee die heb ik jaren geleden verkocht
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo
Ah dat klinkt al beter Hoe was het bdp punt ingesteld qua ontsteking? (met flitslamp gedaan?) wellicht gaat daar wat mis. (Maw computer zegt 10 graden vooronsteking maar in werkelijkheid is het 40 graden)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, Hitz, Marc Sierra, Mathijs46, Ti-Tourist (Erik) en 240 gasten