E12 uit 1977 > e28 Turbo

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
arjanvanessen
Berichten: 356
Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03

Bericht door arjanvanessen » 21 mar 2008, 12:10

ik had via MP nog een berichtje gedaan ivm de m3 touring , is dat nog overgekomen ? ,
Arjan

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Bericht door JeroenT » 21 mar 2008, 12:52

Bert, weet je deze nog?
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=1311

Ik heb het toen laten gaan, maar zonder dat ik het wist had een ex-collega van me die de auto een paar maand later gekocht.

Die heeft 'm teruggebouwd naar handbak. Het was veel werk, vooral een probleem om de juiste parts te krijgen.

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
Locatie: Limmen

Bericht door Ronnie » 21 mar 2008, 18:07

arjanvanessen schreef:ik had via MP nog een berichtje gedaan ivm de m3 touring , is dat nog overgekomen ? ,
Arjan
ja is overgekomen maar ik heb hem aan een vriend gekocht die er iets mee ging doen, zelf nog wel wat onderdelen overgenomen die ik misschien nog verkoop.

arjanvanessen
Berichten: 356
Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03

Bericht door arjanvanessen » 21 mar 2008, 18:28

Ronnie schreef:
arjanvanessen schreef:ik had via MP nog een berichtje gedaan ivm de m3 touring , is dat nog overgekomen ? ,
Arjan
ja is overgekomen maar ik heb hem aan een vriend gekocht die er iets mee ging doen, zelf nog wel wat onderdelen overgenomen die ik misschien nog verkoop.
jammer , mocht die hem weg willen doen mag je het nog wel laten weten,
ik dacht gooi er weer een e36 m3 motor in , heb mn vrouw ook een leuke boodschappen kar
Arjan

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
Locatie: Limmen

Re: E12 uit 1977

Bericht door Ronnie » 06 jul 2017, 10:29

Zal ik even een topic uit 2008 omhoog schoppen ? waarom niet. Inmiddels bijna 10 jaar verder en diverse auto's ook.....
Na de e36 M3 touring heb ik alles in een E36 sedan gebouwd, 3.2 liter m3 blok > biesheuvel rolkooi. was leuk maar vond ik een beetje te hardcore.
Vervolgens een kitcar gekocht die lang in de schuur heeft gestaan, in de tussentijd een huis gekocht en 2 kleine zoontjes op de wereld gezet. inmiddels is de 3de onderweg :)

Toen heb ik een e46 compact 323ti gekocht en heb daar een goed jaar in gedrift. vervolgens overgestapt naar de E46 M3 en wederom een jaar lekker gedrift en puur voor circuit gebruikt.

Inmiddels staat het wagenpark er als volgt bij :

BMW F30 320 EDE - voor de betere werk kmers
BMW E28 Turbo - in opbouw voor het driftwerk
Mercedes E55 W211 AMG - voor de fun kmers op de weg
VW Transporter - voor de vrouw

Om heel eerlijk te zijn ben ik nooit zo een fan van zaken op internet te posten met foto's etc, blijf altijd liever een beetje anoniem.
Maar ik ben al zolang betrokken bij DF dat ik me bijna een beetje schuldig voelde dus ik zal even wat foto's posten

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6146
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door EvdP » 06 jul 2017, 11:05

je foto's doen het niet meer maar was je motorblok voorzien van een groen kleppendeksel?

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
Locatie: Limmen

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door Ronnie » 06 jul 2017, 11:20

Ok hierbij info over de E28, Ca 1.5 jaar geleden gekocht als mijn nieuwe 'hobby' auto. Automaat, verder helemaal standaard :
Afbeelding
Vervolgens heb ik een duitse E34 gekocht met 3 ton op de klok en de E28 omgebouwd tot handbak en M50 erin geknalt
Afbeelding
Afbeelding

Toen begon het echte werk, en heb ik alles overgezet in de E28, speciale motorsteunen zodat de M50 er feitelijk zo inpast etc. Ik had al eens eerder een M50 swap gedaan in een E30 maar de E28 werkt zoveel lekkerder, meer ruimte etc.
uiteraard de cadan aan moeten passen en diverse beugeltjes maken etc. maar uiteindelijk zat hij erin en hij liep prima.

Afbeelding

Vervolgens gelijk maar het diff gereviseerd en in de behuizing van de E28 geplaatst anders past dit namelijk niet. gelijk maar even een likje verf gegeven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens een beetje proef gereden met de auto en alles zag er prima uit, In de tussentijd had in een nieuw gereviseerd blok op de kop getikt welke ik erin wilde bouwen omdat ik altijd al plannen had om eens een BMW turbo te bouwen.

Dus op naar de eerste driftdag :

Afbeelding

Helaas begon zo een beetje na de eerste 3 rondjes de koppeling te slippen en werd ik gestraft voor het niet controleren van de koppeling toen ik de swap deed................................ dus meteen einde drift dag...... uiteindelijk bleek het ook nog eens een combinatie te zijn van koppeling en defecte koppelingscillinder onder het pedaal, die paste al niet lekker van de E34 dus dat heb ik nu allemaal nieuw besteld en gemonteerd.

Afbeelding


Vervolgens weer de motor eruit getrokken , nieuwe koppeling, en de verse gereviseerde motor erin.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de motor erin gebouwd en in de tussentijd had ik een spruitstuk bij een kennisje in polen laten bouwen. ik heb uiteindelijk besloten alles twin scroll te bouwen. dus huidige specs :

- Holset HX35
- twin scroll spruitstuk met 2 wastegates
- VEMS ECU met MAP ( moet nog gemonteerd)
- 660 (nog wat) injectoren
- Stalen koppakking
- vast nog iets wat ik vergeet

De auto loopt inmiddels prima, ik moet alleen de VEMS nog monteren (plug en play) en een RVS uitlaat laten lassen, ik verwacht eigenlijk het apparaat binnen de komende weken op de weg te hebben.

Ik heb lang overwogen om op E85 te gaan rijden, echter ik denk dat ik hem vooralsnog op normale 98 af laat stellen. ben ook niet op zoek naar monster vemogen, ik wil gewoon dat hij lekker rijdt en drift.

tot zover!

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door Kasteel » 06 jul 2017, 11:33

Ouwe beunerd :D, lekker bezig :)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 06 jul 2017, 12:29

vette e28! mooi zo'n m50 turbo, ben benieuwd hoe het gaat draaien :)

Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door Trax » 30 jul 2017, 12:07

Ik heb nog een gloednieuw 12cm non-wastegate, twin-scroll origineel Holset T3 turbinehuis met v-band liggen voor de HX35 mocht je intresse hebben, zijn vrij schaars. Voordelen spreken voor zich, tevens stuk compacter en lichter voor je spruitstuk.

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
Locatie: Limmen

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door Ronnie » 04 jun 2018, 09:47

even een update hier, heb de auto onder het stof vandaan gehaald aangezien hij voor de APK moest 11 juli ging ik dit weekend even een rondje rijden om te kijken of er geen gekke lekkages waren, helaas na een kleine 4 km een grote witte wolk uit de uitlaat, gelijk auto uitgezet en koelvloeistof spoot uit 1 van de bougiegaten.

Na een jaar aan deze auto gesleuteld te hebben ben ik hier natuurlijk wel ff extreem ziek van, de koppakking is waarschijnlijk doorgeslagen bij cillinder 6, heb ook olie in alle cillinders staan. Ik ga de kop eraf halen om te kijken of er geen schade aan de drijfstangen is etc.
mocht dit wel het geval zijn dan ga ik weer terug naar (simpel) NA want ik heb inmiddels mijn buik wel redelijk vol van het sleutelen, mocht alles nog er goed uitzien dan plaats ik een nieuwe pakking / kop vlakken en proberen we het opnieuw.

Ik ben zelf extreem benieuwd hoe dit nou kan, het moet wel een montage fout zijn, ik heb dit blok gekocht van markplaats als een gereviseerd blok met stalen koppakking. het onderblok is compleet gereviseerd bij een bedrijf en de vorige eigenaar heeft vervolgens zelf de kop laten vlakken / inslijpen en zelf gemonteerd. ik vermoed zelf dat hier iets mis is gegaan maar zodra ik het open heb gaan we dat zien.

auto werd overigens niet te heet en ben niet over de 3000 rpm geweest tijdens dit ritje destemeer reden om te denken aan een montage issue.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door nickdoesburg » 04 jun 2018, 10:35

Hoe was de boel afgesteld? Zonder fatsoenlijke tune blijft natuurlijk niks heel, al heb je een volledig "gebuild" blok..

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
Locatie: Limmen

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door Ronnie » 04 jun 2018, 11:04

ik heb een map van mijn tuner waar ik zonder boost mee kan rijden (en dus ook doe)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door MParallel » 04 jun 2018, 18:10

Die witte E21 op pagina 1 ziet er mooi uit. Daar nog iets van over?

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door nickdoesburg » 04 jun 2018, 22:57

Ronnie schreef: 04 jun 2018, 11:04 ik heb een map van mijn tuner waar ik zonder boost mee kan rijden (en dus ook doe)
Met of zonder de turbo erop? Als ik het goed begrijp heb je een map van je tuner gekregen zonder dat hij deze getuned heeft tijdens het rijden cq op de dyno? Dit soort builds kan je natuurlijk alleen afstellen door hem te tunen tijdens het rijden of op de dyno, met je wideband in de uitlaat en altijd een luisterend oor naar pingelen. anders garantie dat de boel kapot gaat..

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
Locatie: Limmen

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door Ronnie » 05 jun 2018, 08:32

Ik reed ook met mijn laptop aangesloten + de wideband en ben niet boven de 40km/h geweest, ik rij namelijk een straat uit in ons dorp, parkeer de auto daar met draaiende motor ca 15 min om warm te draaien en weer terug naar huis.
De auto moet nog finaal afgesteld worden maar ik moet natuurlijk wel ervoor kunnen zorgen dat ik niet 1 of andere lekkende olieboot bij een tuner neerzet of een auto met een lekke koppakking zoals nu.

Ik begrijp wat je zegt hoor en het is natuurlijk snel gebeurd met zo een setup maar met de voorzichtigheid die ik heb toegepast lijkt het me onwaarschijnlijk, ik ga de kop eraf halen en hoop dat het snel duidelijk is wat nou de oorzaak is geweest. Voor mij is de les in ieder geval dat als je een 2dehands motorblok koopt het wel verstandig is om alles zelf na te lopen al is het voor de zekerheid.

en als het wel de tune was dan ben ik gewoon een domme lul :)

@Mparallel, nee die heb ik jaren geleden verkocht

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: E12 uit 1977 > e28 Turbo

Bericht door nickdoesburg » 05 jun 2018, 09:36

Ah dat klinkt al beter ;) Hoe was het bdp punt ingesteld qua ontsteking? (met flitslamp gedaan?) wellicht gaat daar wat mis. (Maw computer zegt 10 graden vooronsteking maar in werkelijkheid is het 40 graden)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bokkepoot, Hitz, Marc Sierra, Mathijs46, Ti-Tourist (Erik) en 240 gasten