Golf V R32 & Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Golf V R32 & Seat Leon Cupra4 V6 & Opel Speedster

Bericht door SteV6 » 02 sep 2007, 22:22

DF'ers,

Tijd om mijn garagevulling maar eens voor te stellen!

Voor de dagelijkse ritten, lange afstanden, buitenspelen in de sneeuw en het geluid heb ik in mei 2002 m'n Seat Leon Cupra4 V6 gekocht. De auto is bijna helemaal standaard. In de loop van de jaren heb een paar kleine technische aanpassingen gedaan. De in- en uitlaat zijn aangepakt om de loopcultuur van de motor naar een nog iets hoger plan te tillen. En er hangt een R-lip onder de bumper.

Vervanging van de standaard aanzuiging:
http://www.seat-online.nl/index.php/top ... #msg360759

Na een "mislukte" poging met een Remus middenpijp zonder demper heb ik voor een Milltek midden- en einddemper gekozen. De Remus maakte enorm veel kabaal en veroorzaakte een behoorlijk hinderlijke snerp in het uitlaatgeluid. De Milltek is precies wat de V6 en ik nodig hadden:







Voor de lol en keiharde cijfers heb ik een tijdje terug een PerformanceBox gekocht. De geklokte tijden van de Leon zijn:

0-030 1.13 sec
0-060 3.43 sec
0-080 5.14 sec
0-100 7.77 sec
0-120 10.32 sec
0-160 18.15 sec
Best:
50-80 2.4 sec
80-120 4.4 sec
Sprintafstanden:
0-200 meter 09.9 sec @ 116.6 km/h
0-400 meter 15.4 sec @ 146.6 km/h

Testcondities: vochtig asfalt, zomerbanden, buitentemperatuur 6 graden, volle tank, 119.000km en achting voor de techniek (dus geen clutchdump)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: aangepast aan nieuwe forumlayout
Edit: topictitel aangepast
Laatst gewijzigd door SteV6 op 18 okt 2013, 15:25, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 02 sep 2007, 22:23

Op de laatste foto is al een "glimp" te zien van mijn andere hobby-auto.

De Speedster heb ik november 2004 gekocht als een soort medicijn voor mijn ongeluk van een half jaar eerder. Op momenten dat ik me niet helemaal top voel stap ik in en kan ik alle pijn en zorgen even vergeten.

In de loop van de tijd heb ik de Speedster steeds meer aangepast naar mijn wensen. Als eerste wilde ik wat meer weten over de diverse vitale sappen en stroom rondom de motor. Dus heb ik door Vmax een multimeter/boordcomputer laten inbouwen. Met name het programmeerbare shiftlight vind ik zeer prettig. Op geleide van de olietemperatuur kan je het schakeltoerental laten aangeven.
Display:
Afbeelding
Programmerbaar shiftlight:
Afbeelding
Warninglight:
Afbeelding

Daarna wilde ik af van de zeer smalle standaard bandjes (175/55R17). Door een 2e set originele achterwielen te kopen kon ik de bredere achterwielen voorzien van 205/45R17 en op de vooras plaatsen om het onderstuur op te heffen. Om te voorkomen dat de banden in de wielkuipen aanlopen en de wegligging nog iets te verbeteren waren ook spoorverbreders van 15mm per wiel nodig.

Afbeelding

De volgende stap was het vervangen van de originele Bilstein dempers en Eibach veren voor een setje 1-weg Nitrons. Die hebben de wegligging van de Speedster getransformeerd, alsof je een ander soort auto had gekocht. Super gewoon. De rijhoogte is er 2,5 cm mee verlaagd. De dempers heb ik op ongeveer 1/3 vanaf hard staan. Tegelijk met het plaatsen van de Nitrons zijn meteen gevlochten stalen remleidingen aangebracht en Ferodo DS2500 remblokjes.

Inmiddels was het plastic van het dashboard en de deurbekleding gaan irriteren, pastte niet bij de uitstraling van de rest van de auto. Via Linne150 van de Speedsterclub kreeg ik de mogelijkheid om met wat begeleiding mijn interieur van Alcantara te voorzien. Het ziet er een stuk beter uit en de vervelende spiegeling van het dashbord in de voorruit is ook weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto is ook de 20 mm spacer te zien achter het stuurwiel. Omdat ik bijna de 1.90 haal stond het stuur (niet verstelbaar) eigenlijk net te ver weg voor het snellere hoepelen.

Via het Duitse Speedster forum heb ik op maat gemaakte ATS-DTC velgen kunnen kopen. Zowel de offset als de steek zijn op bestelling vervaardigd. De maten zijn 7,5x17" en 9,0x17"
Omdat de kleur van mijn Speedster, LeMans Green, al zeldzaam is (30 stuks van de totale productie), vond ik dat de velgen ook niet zilverkleurig konden blijven en ben ik op zoek gegaan naar een speciale kleur voor de ATSjes. Uiteindelijk ben ik op de kleur Oyster Gold van Lotus uitgekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zoals ik al eerder schreef komt mijn Speedster (nog) niet vaak op het circuit omdat mijn nek dat nog steeds niet trekt. Maar prachtige toerritten vormen een jaarlijks programmaonderdeel. Vorig jaar naar Scotland en dit jaar naar de Alpen ...

Devil's Elbow, Scotland
Afbeelding
Furka-pas, Zwitserland
Afbeelding

En natuurlijk heeft ook de Speedster aan de PerformanceBox gehangen:

0-030 0.96 sec
0-060 2.70 sec
0-080 4.11 sec
0-100 6.18 sec
0-120 8.46 sec
0-160 16.34 sec
Best:
50-80 2.17 sec
80-120 4.35 sec
Sprintafstanden:
0-200 meter 09.16 sec @ 125.2 km/h
0-400 meter 14.33 sec @ 151.6 km/h
G-krachten:
Maximale acceleratie 0.93 G
Laterale acceleratie 0.80 G

Testcondities: Opel Speedster 2.2i, 20 liter in de tank, buitentemperatuur 9 graden, droog, iets zanderig asfalt en kilometerstand van 17.000 km.



Voorlopig staan er geen grote modificaties meer op de planning. Waarschijnlijk zal bestuurdertuning de volgende stap zijn ...

SteV6

Edit: aangepast aan nieuwe forumlayout
Laatst gewijzigd door SteV6 op 24 aug 2008, 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Simoni
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:27

Bericht door Simoni » 02 sep 2007, 22:33

Mooie combo op de speedster en dan dat alcantara! Super!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 02 sep 2007, 22:44

Speedster ziet er super uit, en die Leon zou je alleen voor het geluid al kopen! 8)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 02 sep 2007, 22:57

Goed voor mekaar 8)

De VR6 blijft echt een van de best klinkende motoren. Roffelt er prachtig op los :D

Speedster is gewoon heerlijk speelgoed :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 sep 2007, 22:59

mooie kleur speedster, en goed gedaan met dat alcantara veel mooier, baalde destijds ook van dat "plastic" spiegel dash terwijl de Elise wel vaak met mooi Alcantara te zien is.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 02 sep 2007, 23:05

GTRene schreef:mooie kleur speedster, en goed gedaan met dat alcantara veel mooier, baalde destijds ook van dat "plastic" spiegel dash terwijl de Elise wel vaak met mooi Alcantara te zien is.
Enkele eurotientjes aan materiaal, een goede leermeester en een aantal uurtjes verder was dat probleem opgelost 8)

SteV6

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 sep 2007, 23:20

toch benieuwd, was het schoonmaken lijmen en plakken en snijden? als ik je tijdens een meeting ergens zie wil ik het wel eens zien en de tip die jij nu ook weet horen/zien. goede investering, en mooi zelf opgelost, goede zaak, heb wel eens kleine dingen van leer gemaakt long time ago maar een dash of zijpanelen nope nog niet maar moet kunnen 8)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 03 sep 2007, 08:47

Speedster is mooi!
Leon ook hoor maar heb ook een 2001 Leon Cupra4 V6 (nieuw) gehad.
Na 4 maand (met 6kkm) alweer verkocht, viel me dik tegen.
Geef mij de 1.8T maar, gechipt :wink:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 03 sep 2007, 09:41

Mooi verhaal Stephan! Alhoewel het niet allemaal nieuw meer voor mij is :wink:
Jammer dat je whiplash nog zovaak opspeelt... de Nordschleife roept namelijk je speedster elke dag weer :wink:

En dit verbaast mij een beetje:
Maximale acceleratie 0.93 G
Laterale acceleratie 0.80 G
Moet dat niet andersom zijn?

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 03 sep 2007, 10:42

@ Arthur,

De redenen dat jij de Cupra4 niets vond en juist graag een 20VT hebt zijn voor mij PRECIES de eigenschappen die ik zo heerlijk vind aan de V6. Vanaf stationair meteen trekkracht, geen turboschop, meer GT dan GTi enz. Afbeelding
Door de rust en het gemak waarmee je veel snelheid kan halen rij ik nu na 5 jaar en 135.000km nog steeds met mijn Leon :lol: .

@ Maik,

Het zijn al wat oudere meetgegevens. Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om wat data te verzamelen buiten de openbare weg ;) . En dan vind ik een laterale G-kracht van 0.80 al best netjes. Eigenlijk had ik de PerformanceBox mee moeten nemen naar de Alpen. Maar als je met 2 man een weekje op pad gaat wordt het wat krapjes in de kofferbak van de Speedy, zeker omdat mijn kussen mee moet op vakantie :oops:

En ik zie nu dat ik de topsnelheden ben vergeten te vermelden, gemeten met GPS:

Leon: 243 km/h
Speedy: 219 km/h

SteV6

Edit: aangepast aan nieuwe forumlayout
Laatst gewijzigd door SteV6 op 24 aug 2008, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 03 sep 2007, 11:00

kwam gister nog een groene tegen, maar er staat brittish racing green bij, maarja daar vallen vele soorten groen onder zag ik wel eens in een docu.

http://www.mobile.de/SIDWt2wnXDdFVc2flp ... 1270742016&

maar de kleur vind ik de speedster wel passen.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 03 sep 2007, 11:07

Oei René,

Nu gaan we ons op glad ijs begeven ...

Er zit een enorm verschil tussen Britisch Racing Green en LeMans Green. Britisch is een nonmetallic en heeft naar mijn smaak (!) een veel te hoog plastic uitstraling. LeMans Green is een mica-lak met groen als basiskleur, maar in de zon komtn er een goudglans uit de lak tevoorschijn. Dat moet je in het echt zien, omdat het op een foto nauwelijks te "vangen" is.

SteV6

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 03 sep 2007, 11:12

SteV6 schreef:Oei René,

Nu gaan we ons op glad ijs begeven ...

Er zit een enorm verschil tussen Britisch Racing Green en LeMans Green. Britisch is een nonmetallic en heeft naar mijn smaak (!) een veel te hoog plastic uitstraling. LeMans Green is een mica-lak met groen als basiskleur, maar in de zon komtn er een goudglans uit de lak tevoorschijn. Dat moet je in het echt zien, omdat het op een foto nauwelijks te "vangen" is.

SteV6

Er was toen een autoprogramma die eens wilde weten wat nu British Racing Green was...een duidelijk antwoord kreeg je niet :lol: door de jaren heen hebben ze wel tig tintkleuren die ze dan maar die naam geven :? jou kleur zal ook wel anders zijn immers een metallic, maar het kan ook zijn dat die duitser denkt ow kleur dkr groen dus zet er maar zo'n stoere naam bij :wink: dat klinkt goed.

hier wel een stukje hoe ze dat deden :lol: en in de latere jaren word er zelfs metallic als zodanig genoemd :? :wink:

http://forum.depaddock.net/archive/inde ... -7366.html

With the many successes of British racing teams through the years, British Racing Green became a popular paint choice for British sports and luxury cars, and a popular choice for the Mini Cooper, the BMW MINI and the Mazda MX-5, whose styling was heavily based on the 1960s British Lotus Elan. British Racing Green was not traditionally a metallic paint, but tends to be such on new cars, as such a limited range of "solid" colours is offered by manufacturers.

http://en.wikipedia.org/wiki/British_racing_green
Laatst gewijzigd door GTRene op 03 sep 2007, 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 03 sep 2007, 11:19

Steve, ik kan het karakter en het geluid van een 6 cilinder zeker waarderen, al spreekt een turbo mij misschien meer aan.
Maar laten we eerlijk zijn, de Leon V6 is gewoon veel te zwaaar (1475kg) en kon daarom beter de extra 40 a 50pk van een R32 gebruiken.
Geen id waarom die er niet in ligt, past misschien niet?
En later kwam de Cupra R met 210/225pk als "ultieme" Leon.
Dan mag die V6 natuurlijk niet meer pk's hebben... jammer.
Had ik toen geweten dat er een Cupra R kwam... iig ben ik weer een ervaring rijker :wink:
De auto reed verder prima maar voldeed gewoon niet aan mijn verwachtingen.
Kan gebeuren als je al bestelt voordat zelfs maar de folder er is :wink:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 03 sep 2007, 11:33

@ René,

Ik heb het specifiek over de kleurnamen zoals Opel ze gebruikt voor de Speedster. De nonmetallic groen noemt Opel Britisch Racing Green en de metallic/mica noemt Opel LeMans Green.

De grootste grap heeft Opel uitgehaald met de kleuren blauw voor de Speedster en Speedster Turbo. Ze voeren diverse kleuren blauw die allemaal net iets anders zijn! Altijd weer grappig als iemand een 2ehands blauwe hardtop koopt en het blijkt net de verkeerde kleur blauw te zijn ...

SteV6

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 03 sep 2007, 12:30

Geweldig zeg, die Speedster in het groen. Gouden velgen matchen ook prima erbij, en het is vast een prima rijdersauto zo :) Zo zou ik ook nog wel 'ns Opel willen rijden ;)

Jammer dat Opel voor Racing Green niet een mooi tintje genomen heeft, er zijn er een aantal van andere merken die een Speedster ook vast erg fraai zullen staan.

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 25 sep 2007, 23:16

Ik vond nog een foto terug op de harde schijf. Inmiddels staan er ruim 75.000 kilometer meer op de ODO van de Leon, maar de naald kan nog steeds naar deze hoek van de teller 8)

Afbeelding

SteV6
Laatst gewijzigd door SteV6 op 24 aug 2008, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 26 sep 2007, 05:42

Heel net wagenpark Steve! vooral dat alcantara vind ik echt super,wil het graag eens live zien.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 26 sep 2007, 07:08

Gave auto's hoor.

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 26 sep 2007, 16:37

Zeer mooie combinatie!!!

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 28 dec 2007, 22:54

Nog een kleine aanvulling over de Leon. Laatst was ik even bij Jeroen Dik om mee te kijken naar het rollen van een Opel GT (de nieuwe) en heb ik nog even een babbeltje gemaakt. Toen hebben we ook even de uitdraaien van voor en na de Milltek over elkaar gelegd.

De kale cijfers zijn namelijk niet zo spectaculair:

voor: 268.8 Nm en 208.4 pk
na: 281.2 Nm en 207.9 pk

Maar als je de beide grafieken over elkaar legt, dan wordt duidelijk dat vanaf 2000 tot 6000 rpm het koppel en dus het vermogen bij gelijk toerental hoger is na de Milltek. Ongeveer 6 pk winst :lol:

Afbeelding

[YouTube]http://uk.youtube.com/watch?v=1PVUIa2fMGY[/YouTube]

SteV6

Edit: aangepast aan nieuwe forumlayout
Laatst gewijzigd door SteV6 op 24 aug 2008, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 28 dec 2007, 23:43

Behoorlijk "verneembaar" dus :D

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Bericht door Stéphane » 28 dec 2007, 23:54

@Stephan: Leuke auto's. Vooral de Speedster spreekt mij aan. Wat betreft whiplash heb ik zelf min of meer wat geluk gehad (2 nekwervels licht beschadigd). Vorig jaar wel een tijdje last van gehad, maar dat is gelukkig weer redelijk over gegaan. Toen ook een half jaar niet op het circuit kunnen rijden. Inmiddels sinds kort wel weer een beetje last van mijn nek gekregen door andere oorzaken, maar dat valt gelukkig nog wel mee.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door MartijnGizmo » 28 dec 2007, 23:56

Niels schreef:Behoorlijk "verneembaar" dus :D
En dat geluid hè! IMHO 1 van de fraaist klinkende motoren, die VR6.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] en 93 gasten