M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27892
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Luco » 26 mar 2011, 20:48

Bert ///M3 schreef:Ja idd. Hoewel ik moet zeggen dat het in de supersport sessies wel ok leek. In de sport klasse toch wel een hoop barrels gezien waar ik mijn bedenkingen bij had.

Ik heb even met wat grafiekjes gegocheld. Oude situatie was een auto van 1275 KG met 3.0 motor 2 jaar geleden met rondetijd 2:02 (laatste keer dat ik er was) en nu ongeveer 1210 KG met 343 PK. Rondetijden van gisteren zijn het vermelden niet waard maar de onderlinge verschillen zijn wel leuk om te zien. Gisteren op bos uit 20 km/u te kort maar alsnog een hogere top op het rechte stuk :o Idem naar de Audi S, 10 km/u te kort met opkomen maar 10 km/u er bij voor remmen. Serieus acceleratieverschil in elk geval.
Dus ik kan je donderdag lekker opjagen :roflol:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door RJay » 26 mar 2011, 23:48

Pennucciracing Luco schreef:
Bert ///M3 schreef:Ja idd. Hoewel ik moet zeggen dat het in de supersport sessies wel ok leek. In de sport klasse toch wel een hoop barrels gezien waar ik mijn bedenkingen bij had.

Ik heb even met wat grafiekjes gegocheld. Oude situatie was een auto van 1275 KG met 3.0 motor 2 jaar geleden met rondetijd 2:02 (laatste keer dat ik er was) en nu ongeveer 1210 KG met 343 PK. Rondetijden van gisteren zijn het vermelden niet waard maar de onderlinge verschillen zijn wel leuk om te zien. Gisteren op bos uit 20 km/u te kort maar alsnog een hogere top op het rechte stuk :o Idem naar de Audi S, 10 km/u te kort met opkomen maar 10 km/u er bij voor remmen. Serieus acceleratieverschil in elk geval.
Dus ik kan je donderdag lekker opjagen :roflol:
Zorg jij nou maar dat je remmen werken.

:thumbup:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2011, 12:56

Spa achter de rug. Ik had nog nooit met zo'n auto op een natte baan gereden ook nog nooit op Spa, laat staan met 343 PK. Dus om mee te beginnen vond ik het best wel een hufter van een auto zeker omdat er maar 500 KG op de achterwielen drukt. Dus uitdagend was het zeker!!. Voorzichtig maar wat kilometers maken dacht ik en vooral geen risico nemen. Maar het is wel gaaf zo door de regen, je ziet niks door spray van anderen enz!! Verwarmde voorruit die ik er 2 jaar geleden in heb laten zetten heeft ook zijn nut meteen bewezen :) Schakelaar om en 10 tellen later is je ruit weer gewoon helder.

Einde van de dag werd het wat droger en kwam er wat meer vertrouwen in. De S54 heeft het verder netjes gedaan, koeling was nu ook voor elkaar alleen spring hij af en toe in noodloop. Niet als je vol gas aan het rijden bent alleen bij langdurig code 60 enz. Tip van Mick was even snel het contact aan en uit en dat werkte prima.

Oh en nog een leuke statistiek, ik heb dit jaar al meer dagen gereden als vorig jaar :roflol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Niels » 03 apr 2011, 13:04

Ik herinner me nog een E30 met veel power en weinig kg's op de achteras, hou em wel heel Bert :wink:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Knot » 03 apr 2011, 13:06

Vooral stuk naar beneden is lastig denkik, die linker doordraaier richting de chicane... Maar toch wel lekker dat blokje erin begrijp ik.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2011, 13:07

Die herrinner ik me ook daarom deden we maar een beetje rustig aan :whistle:

Ik had hem op wets gezet en de dempers naar standje 10 gezet ipv 30, dat deed het op zich wel goed. Ik heb wel eens een echte regensetup uitgerekend maar ik besloot om het zo even te proberen. Ik had halverwege niet echt de indruk dat er veel temperatuur in de wets kwam maar misschien dat ze gewoon te oud zijn. Later op de dag werd het wat droger en dan zag je weer het omgekeerde, na 2 ronden overhitten en dan werd het ook weer een glijpartij.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 03 apr 2011, 13:13

Knot schreef:Vooral stuk naar beneden is lastig denkik, die linker doordraaier richting de chicane... Maar toch wel lekker dat blokje erin begrijp ik.
Vond ik wel meevallen. De meeste klappertjes of grindbak acties die ik gezien heb waren of uitkomen Raidillon (Eau Rouge) of rechtdoor de grindbak in bij Bruxelles. Op beide plaatsen zelf ook wat aan het glijden geweest ook al ging het allemaal niet heel hard.

Verder werken de meeste mods tegen je in de regen, ik denk dat een wat normalere auto zonder massieve steunen en wat meer gewicht beter rijd eigenlijk. Alleen scheelt het gewicht heel veel, paar mensen die met een E36 S54 rijden of een E36 M3 S50B32 met carbon airbox zeiden al dat ik op de rechte stukken een aardig gat trok.

Er moet nog eens een short shifter in maar verder ben ik eigenlijk ook wel klaar qua modificaties ding gaat hard zat.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Joopieboy » 04 apr 2011, 19:53

Misschien een stomme vraag, maar vanwaar gaat hij in nood loop dan? :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 30 apr 2011, 17:40

Zo weer terug van een dag(je) sjeezen over de omloop van Terlaemen :D Het was ondertussen 4 jaar geleden dat ik er voor het laatst gereden had (die 3 bochtjes 2 jaar geleden tellen we niet mee....)

In de ochtend 1 rondje langzame sessie gereden. Meteen daarna de achterspoiler iets bijgesteld. Daarna niks meer aan de auto zelf gedaan eigenlijk, de bedoeling was om eerst eens vertrouwen in het materiaal te krijgen. Dat begon gedurende de dag wat te komen. Die achterspoiler zorgde wel voor iets onderstuur af en ntoe had ik het idee, dus misschien eens 1 tandje terug. Maar goed ik wil er eerst even niet te veel aan klooien, en als het vertrouwen geeft is het goed toch?

In de ochtend al 1 keer zwart gekregen omdat de bak wat olie spuwt als hij heet word. Daar moet ik dus wat op verzinnen, koeler, catchtank of andere olie.

Vervolgens voor de middag 1x zwart voor 95.9 dB.

De remmen werken nog niet echt lekker, ik heb een onbalans bij aanremmen en het pedaal is niet echt hard :? Even laten uitwegen en ontluchten dus. Ik had hem na de middagpauze even ontlucht en toen was het beter, maar nog niet 100%.

Vervolgens maar weer de baan op om even op te warmen voor de sprintrace :D In de ochtend al een 1.53 gereden, nu weer langzaam steeds sneller onderweg. Alleen helaas stond daar weer de man met de zwarte vlag, 96 dB :cry: Bij opladen was al duidelijk dat de spruitstukken lekken, denk dat het spul door de warmte is gaan uitzetten en dat ze gewoon weer even overnieuw aangedraait moeten.

Aangezien Mick na de sprintrace ook klaar was konden we meteen aan het bier dat wel :lol:

Al met al wel tevreden, volgende keer wat meer focussen op nette lijnen rijden, samen met remmen die het 100% doen is er nog een hoop tijd te winnen. Hoewel mijn bakverhoudingen niet helemaal uit komen, op het rechte stuk voor de pits moet ik net opschakelen voor aanremmen, dus daar loop ik steeds even in de begrenzer (190 km/u op GPS :shock: :mrgreen:)

Filmpje van het laatste rondje van de dag:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 30 apr 2011, 19:47

sjouwt wel lekker verders...
wel jammer dat je net iets te veel geluid hebt, zoiets had ik destijds ook, zou er dan toch en extra iets in maken, hoeft maar iets stiller :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 30 apr 2011, 19:50

Gewoon uitlaat dicht maken helpt ook wel denk ik :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 30 apr 2011, 20:18

Bert ///M3 schreef:Gewoon uitlaat dicht maken helpt ook wel denk ik :mrgreen:
muilkorf dat ding :mrgreen:
straks bijt ie nog naar het baasje :df: :wink:

maareuh de versnellinsbak spuwt olie? neem aan door de ontluchting oid?

dan zou ik inderdaad andere olie proberen...
wat heb je er nu in dan? en is dat oude en of standaard?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 30 apr 2011, 20:26

Nee is nieuwe standaard olie. Maar er gaat nog wat extra koppel doorheen, plus ze worden sowieso aardig warm op een circuit.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Ferdi » 30 apr 2011, 21:31

Ik heb op Zolder met een stuk kachelpijp op m'n uitlaat gereden die met een bijna 90 graden bocht naar beneden wees.
Zonder had ik gegarandeerd ook een zwarte vlag gehad, maar had nu nergens last van :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 01 mei 2011, 10:07

Ferdi Gielen schreef:Ik heb op Zolder met een stuk kachelpijp op m'n uitlaat gereden die met een bijna 90 graden bocht naar beneden wees.
Zonder had ik gegarandeerd ook een zwarte vlag gehad, maar had nu nergens last van :mrgreen:
lekker kachelen :mrgreen:
maar inderdaad gewoon zonde om telkens van je gas te moeten, moet je ook nog weten waar ze precies zitten...
op Assen ging ik wel telkens ff van het gas, daar zit er 1, wellicht dat ik toch eens men setje er op schroef, dan maar iets gemuilkorfd :mrgreen:
en als ik naar zolder zou gaan dan moet ik er wat extra demp alu in doen, wordt daar toch niet zo heel heet :hmmm:
alhoewel ik dat eerder dacht en er gewone geluidsschuim in had en dat totaal verbrand was na een tijdje :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 11 jun 2011, 17:15

Kleine update.

Omdat de temperatuur van de stuurbekrachiging nogal opliep (kan je in de krappe bochten op de laatste video zien) heb ik maar een set van deze jongens gemonteerd:

Afbeelding

Pomp draait dan dus minder toeren waardoor de olie niet maar aan de kook raakt. Hoop ik :P Ook de pulley voor de waterpomp gemonteerd kijken of dat beter is voor de koelwater temperatuur. Aan de ene kant zou je zeggen minder flow betekend minder koeling maar aan de andere kant is mij ook verteld dat er minder cavitatie optreed en het dus wel eens beter zou kunnen zijn. We zullen het zien. TMS claimt dat dit ook nog eens 15 RWHP oplevert, wat ik met een korreltje zout neem maar is toch leuk meegenomen een paar PK er bij.

Alleen 1 misrekening gemaakt, bij de ombouw hebben we de SB pomp van een S50 gebruikt. Dus moest ik nog even naar Holtrop in Oudehaske om een E46 pomp op te halen. Die er op gezet maar de aansluitingen zijn iets anders, de persheeft een M16 banjo ipv een M14 banjo dus ik moet even kijken of ik een andere aansluiting kan laten persen deze week.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2011, 16:48

Zo gisteren de auto weer opgehaald bij MCS Lelystad.

Nieuwe drukgroep, ditmaal van een Z3M S54. Volgens BMW zou er niet zo veel verschil in mogen zitten, maar volgens Sachs zit er verschil in de hoogte. Dus toch maar die van de Z3M, moet zeggen lijkt met wegrijden wel alsof die hoger zit maar dat zullen we wel zien met rijden.

Mijn oude zag er zo uit:
Afbeelding

Voor de geoefende kijker, de tafel ligt dus uit het midden en dan krijg je opeens een mega onbalans in je motor.

Omdat de bak er toch af lag ook maar meteen een short shift kit op:

Afbeelding

Dat schakelt wel een heel stukje directer, ook een hoop meer gevoel.

Verder is er een 57 graden thermostaat in gezet, kijken of het koelwater nu wat koeler blijft.

En de uitlaat is voor de verandering weer eens helemaal dicht :lol:

Na een beetje in ETK zoeken heb ik ook een stuurbekrachtigingsslang gevonden die waarschijnlijk past, ook van de Z3M S54 en die heb ik inmiddels ook binnen, morgen even monteren en klaar :D

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Macboy » 27 jul 2011, 17:51

Wat een geweldig afgewerkt interieur :love:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 27 jul 2011, 18:33

mooie updates weer Bert, maareuh verschil in hoogte hoe bedoel je?
ik weet wel dat bij alle Z3M die ik had je een lange slag had en het koppelingspedaal wat hoger staat.
schijnt trouwens dat er een stalen pedaal is met een speciale slag zodat het korter wordt, zo'n tuner in de US bied die dingen aan :D
maar denk dat je dat niet bedoelt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26729
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Martijn_bmw » 27 jul 2011, 18:37

Macboy schreef:Wat een geweldig afgewerkt interieur :love:
+1 bij de meeste racers is het interieur een bende, deze is gewoon mooi afgewerkt :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2011, 18:48

GTRene schreef:mooie updates weer Bert, maareuh verschil in hoogte hoe bedoel je?
ik weet wel dat bij alle Z3M die ik had je een lange slag had en het koppelingspedaal wat hoger staat.
schijnt trouwens dat er een stalen pedaal is met een speciale slag zodat het korter wordt, zo'n tuner in de US bied die dingen aan :D
maar denk dat je dat niet bedoelt.
Nee klopt. Er zat eerst een M3 3.0 drukgroep in. Dan zat het aanslagpunt helemaal op de bodem.

Die van een Z3M heeft volgens Sachs een andere hoogte maar dezelfde leverage ratio en koppelbestendigheid (565 NM). Daardoor lijkt die dus wat hoger aan te grijpen.

Wat jij bedoeld is het pedaal van Mason Engineering, dat is wel leuk maar je krijgt al een dik been als je met een versterkte drukgroep rijd, laat staan als je dat ook nog korter maakt. Die dingen worden ook afgeraden icm racekoppelingen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27892
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Luco » 27 jul 2011, 19:17

Allemaal weer erg netjes Bert :thumbup:

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door FreudeamFahren » 07 aug 2011, 19:09

Bert, ik heb het geduld niet om je topic helemaal terug te lezen, maar als ik het goed onthouden hebt heb je Canbus aan boord gehouden, correct? Da's mooi, want dat biedt mooie mogelijkheden! Ik kwam onderstaande informatie & foto's tegen op een Duits forum. Het display is op de foto's ingebouwd in een e30 ventilatie rooster. Zo'n knap passend paneeltje is er voor de e36 niet, maar je kunt het display vast ergens anders kwijt in je dash.
Ich habe mich mit einem guten Bekannten auseinandergesetzt und wir haben folgendes anzubieten, evtl. für einige Interessant:

Wer schon immer im E46 M3 oder M5 E39 wissen wollte wie es so um seinen Motor steht, für den ist das wohl interessant.... (gerade weil hier ja gerade diskutiert wird wie warm das Getriebe so ist, Stickwort rutschende Kupplung beim M3 SMG..., und ob die Lambdasonden in Ordnung sind oder "spinnen", usw.). Oder ob der Kat defekt/dicht ist.... erspart einem eine lange Fehlersuche...

Es handelt sich um ein Touch-Display... Ich baue dazu gerade noch ein passendes Gehäuse für den linken mittleren Gebläseaustritt für den E46/E39. Das aktuelle zeigt das E30 Gehäuse... das für den E46/E39 wird aus Kunststoff und wird im originalen Lack lackiert wie der Rest des Lüftungseinsatzes.

Die Daten die man hier sieht werden per Bus aus der DME ausgelesen. Die Verkabelung ist sehr einfach, man muss lediglich hinter der OBD Dose die Kabel anklemmen... Hier nun paar Bilder:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
So, nun das Beste: Will man noch mehr andere Werte anzeigen lassen, wie z.B.:
- Öldruck
- Benzindruck
- Hinterachstemperatur
- Getriebeöltemperatur
So gibt es dazu noch eine Erweiterungsbox inkl. aller Geber (und Adapter), die man auch später noch ergänzen kann... Damit stehen einem die o.g. Werte auch noch zur Verfügung...

Mit eingebaut ist auch ein G-Sensor/GPS Modul mit dem so Sachen wie Beschleunigung, G-Kräfte, 0 auf 100 Messung usw. anzeigen kann.... ebenso kann man per Touch aufs Display auch Rundenzeiten mitstoppen und anzeigen lassen (ich glaube 5 Runden pro Seite)... Wer Interesse daran hat kann sich gerne bei mir melden, ich stelle dann den Kontakt her... bzw. helfe auch gerne bei der Verkabelung die serh einfach auch für Laien durchführbar ist...

Für mich die perfekte Lösung... denn zuvor habe ich eine Möglichekti gesucht mir irgendwo den Öldruck anzeigen zu lassen, und im E46 Aramturenbrett gibts eigentlich keinenn schönen Platz ausser eben der im Luftungsgitter... da hat man die Anzeige auch serh schön im Auge...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 07 aug 2011, 20:27

wat gaaf, ik herinner me nog dat Alpina ook van die leuke gadgets had in de luchtroosters, die dingen waren erg duur :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 07 aug 2011, 20:31

ah, zie zo'n ding, zat in elk geval in de B6

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Godspeed, mauritsklein en 108 gasten