M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door RonV » 07 jul 2015, 14:17

Bert ///M3 schreef:Qua overbrenging rij ik met 3.91, dat komt op sommige plaatsen op spa overigens niet altijd goed uit, ik kom op een aantal plaatsen net voor de braking zone in de toerenbegrenzer.

>>Rij je met een 6-bak ws. Bevalt dat?

Pouhon vind ik een mooie bocht, mijn auto lag daar met zijn vorige setup heel erg neutraal. Op zich kunnen op Spa zachtere veren niet zo heel veel kwaad. Ik heb halverwege de dag op Zandvoort de laatste keer hardere veren gezet omdat er op sommige punten te veel beweging in de koets zit, vooral boven op het scheivlak. Op spa had ik er minder last van en op zolder eigenlijk ook niet. Vlak de kwaliteit van je banden ook niet uit, ik had op spa nagelnieuwe banden en dat scheelt wel veel tov oude banden. Daar zijn inmiddels 3 dagen op gereden en dan merk je dat ze hun beste tijd wel gehad hebben.

>>Eens, de banden zijn doorslaggevend. Met de 240s werkt de auto nu goed, tevoren 15" gehad, maar dat ging gewoon niet - te snel heet etc.

Qua camber zitten jullie overigens niet eens zo extreem, ik sta nu op -4,5 voor en -3,5 achter. De meeste slicks kunnen dat wel hebben.

>>Camber hebben we voor met de (minder domme) methode gemeten, mbv thermo meting op drie punten (ik zeg minder dom, omdat het niet echt een heel verantwoorde methode is, geen nieuwe banden en nog zo wat van die variabelen die je dan niet vastzet). Op Zandvoort is het voor links 3.75 en rechts 3.25. Achter kunnen we niks - de as staat vast bij een E30.

Ik reed altijd met een voorsplitter maar die is een keer op spa gesneuveld :) ik heb al een idee voor een nieuwe overigens, maar ik wil het dan zo maken dat de onderkant van de motorruimte ook meteen dicht is.
>>IK denk dat die voorsplitter je juist bij Slotemaker en Bosuit veel rust in de auto gaat brengen, Pas je op voor koeling van de motor wanneer je de motorruimte dicht maakt? Er is bij een open ruimte behoorlijk wat werveling die naast lift ook wel koeling brengt. Als je 'm nodig hebt, ik heb een drukdifferentiaal meter die je kan gebruiken om luchtdrukken op 2 plaatsen te meten.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door MParallel » 08 jul 2015, 17:05

Bert ///M3 schreef:Klopt die rode is een SMG, die heb ik inderdaad ook nog.

Eigenlijk moet die auto ook een hoop aandacht hebben, hij verpaupert langzaam een beetje door tijdgebrek. Ik rij er wat mee rond als ik toevallig in Nederland ben. Verder zijn er vorig jaar oa qat onderdelen aan de SMG bak vervangen. Maar motorisch loopt hij nog als een raket, met 199K op de klok.
Mooi om te lezen dat de SMG nog steeds goed werkt.

Weet je ook wat er aan SMG specifieke onderdelen zijn vervangen aan de bak? Mechanisch/sensors?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 09 jul 2015, 20:17

RonV schreef:
Bert ///M3 schreef:Qua overbrenging rij ik met 3.91, dat komt op sommige plaatsen op spa overigens niet altijd goed uit, ik kom op een aantal plaatsen net voor de braking zone in de toerenbegrenzer.

>>Rij je met een 6-bak ws. Bevalt dat?

Pouhon vind ik een mooie bocht, mijn auto lag daar met zijn vorige setup heel erg neutraal. Op zich kunnen op Spa zachtere veren niet zo heel veel kwaad. Ik heb halverwege de dag op Zandvoort de laatste keer hardere veren gezet omdat er op sommige punten te veel beweging in de koets zit, vooral boven op het scheivlak. Op spa had ik er minder last van en op zolder eigenlijk ook niet. Vlak de kwaliteit van je banden ook niet uit, ik had op spa nagelnieuwe banden en dat scheelt wel veel tov oude banden. Daar zijn inmiddels 3 dagen op gereden en dan merk je dat ze hun beste tijd wel gehad hebben.

>>Eens, de banden zijn doorslaggevend. Met de 240s werkt de auto nu goed, tevoren 15" gehad, maar dat ging gewoon niet - te snel heet etc.

Qua camber zitten jullie overigens niet eens zo extreem, ik sta nu op -4,5 voor en -3,5 achter. De meeste slicks kunnen dat wel hebben.

>>Camber hebben we voor met de (minder domme) methode gemeten, mbv thermo meting op drie punten (ik zeg minder dom, omdat het niet echt een heel verantwoorde methode is, geen nieuwe banden en nog zo wat van die variabelen die je dan niet vastzet). Op Zandvoort is het voor links 3.75 en rechts 3.25. Achter kunnen we niks - de as staat vast bij een E30.

Ik reed altijd met een voorsplitter maar die is een keer op spa gesneuveld :) ik heb al een idee voor een nieuwe overigens, maar ik wil het dan zo maken dat de onderkant van de motorruimte ook meteen dicht is.
>>IK denk dat die voorsplitter je juist bij Slotemaker en Bosuit veel rust in de auto gaat brengen, Pas je op voor koeling van de motor wanneer je de motorruimte dicht maakt? Er is bij een open ruimte behoorlijk wat werveling die naast lift ook wel koeling brengt. Als je 'm nodig hebt, ik heb een drukdifferentiaal meter die je kan gebruiken om luchtdrukken op 2 plaatsen te meten.
Nee gewoon met een 5 bak. Met een 6 bak kan je nog wel korter gaan :)

Wat betreft de koeling, dat ga ik eerst proberen, een idee daarvoor is ook sowieso de radiateurducts weer terug zetten, want die zitten er nu ook niet op, en ontluchtingskleppen in de motorkap maken voor een betere doorstroom ala GTR of WTCC :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 09 jul 2015, 20:47

MParallel schreef:
Bert ///M3 schreef:Klopt die rode is een SMG, die heb ik inderdaad ook nog.

Eigenlijk moet die auto ook een hoop aandacht hebben, hij verpaupert langzaam een beetje door tijdgebrek. Ik rij er wat mee rond als ik toevallig in Nederland ben. Verder zijn er vorig jaar oa qat onderdelen aan de SMG bak vervangen. Maar motorisch loopt hij nog als een raket, met 199K op de klok.
Mooi om te lezen dat de SMG nog steeds goed werkt.

Weet je ook wat er aan SMG specifieke onderdelen zijn vervangen aan de bak? Mechanisch/sensors?
Het was de actuator op de bak. Overigens al de derde die er op zit. Er zat iets verkeerd waardoor hij zijn achteruit niet meer inleggen kon.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door MParallel » 09 jul 2015, 22:11

Bert ///M3 schreef:Het was de actuator op de bak. Overigens al de derde die er op zit. Er zat iets verkeerd waardoor hij zijn achteruit niet meer inleggen kon.
Aha.

Die recall al gedaan? Er was een probleem met de connector van de gear sensor die achterop die actuator zit en als daar een storing zit kan die ook bepaalde versnellingen niet in.

Als het specifiek de achterruit betreft dan kan het ook die interlock kabel betreffen die ter beveiliging de achteruit versnelling fysiek spert bij pook in alle standen behalve "R". Die kabel komt uiteindelijk uit bij de actuator.

Dus mogelijk was alleen die kabel vervangen voldoende.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 02 nov 2016, 21:48

Dit ook weer eens afstoffen.

Nadat ik de bedrading van de lambda's gefixed had is hij bij Mosselman turbo systems op de rollebank geweest en bleek hij op M3 Cup software zo'n 340-345 PK te hebben. Maar hij liep nog niet netjes. 1 van de verklaringen daarvoor is dat die computers deels Alpha N lopen en zijn geprogrammeerd om bepaalde sensoren te negeren zodat de auto's in principe gelijker zijn.

Daar zijn ze dus mee aan het afstellen gegaan, alleen liepen ze tijdens de DME afstelling tegen het probleem aan dat ze niet meer flashen konden. Er zit een teller in die DME's die ze beperkt tot 30 flashes. Normaal kan je die resetten door de chips uit de DME te halen en de flashcounter te overschrijven, maar op 1 of andere manier wilde mijn DME daar dus niet aan meewerken. Toen de software voor mijn geschreven werd was men niet zo ver met zaken als EWS verwijderen enz en gebruikten ze een kruising van E39 M5 en E46 M3 software om die EWS te kraken. Waarschijnlijk heeft daar iets mis mee gezeten, want de gangbare manieren om die counter te resetten gaven een dode DME.

Vervolgens een andere aanpak, gewoon een stock file op de geheugenchips gezet zonder EWS. Daarmee startte hij wel maar was hij begrensd op 6300 RPM. Uiteindelijk blijkt dat dus aan het ontbreken van een verbinding met het DSC systeem te liggen. Simpelweg, als je geen snelheidssignaal hebt dan begrensd hij je toerental op 6300 zodat je daarmee niet de 250 km/u begrenzer omzeilen kunt. Kwestie van 1 toerenbegrenzer verhogen en je hebt weer gewoon 8200 RPM.

Een MSS54 DME standalone laten draaien is dus een kwestie van 1 bitje omzetten en 1 toerenbegrenzer veranderen.

Alleen hadden we ineens ook foutcodes op de EGT sensor. Wat zoeken in de kabelboom, en toen kwam ik er achter dat er dus helemaal geen EGT sensor in zat. Die hebben ze er bij Mosselman tussen gemaakt. Verder heb ik de DME zelf nog bewerkt zodat de normale foutcodes er uit zijn, zoals DSC communicatie, stuurhoek sensor, achterste lambda's weg etc. Het meeste zijn simpelweg de foutcodes uitschakelen. Alleen een paar dingen aanpassen zoals catalysator bescherming uitschakelen omdat we die toch niet gebruiken.

Weer terug op de rollebank. Door al dat geklooi met software zijn er zo'n 85 dynoruns gemaakt en is er zo'n 200L benzine doorheen gegaan, maar het begint nu langzaam ergens op te lijken:

Afbeelding

Alleen zit ik dus nog met een grote dip tussen de 2200 en 3700 RPM. Daar konden ze niks aan veranderen, VANOS afstelling, ontsteking benzine etc het hielp allemaal niet. Na wat denkwerk heb ik al een vaag idee waar dat aan ligt, maar moet ik even verder uitzoeken.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10771
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Joy » 02 nov 2016, 21:57

Aardige winst nog. Best een gepuzzel met die OEM ECU. Was achteraf een standalone ECU makkelijker geweest?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 02 nov 2016, 22:11

Nee niet echt. Alleen toen ze die originele software schreven zijn ze gewoon aan het klungelen geweest.

Je kan een S54 in principe al standalone laten lopen door 2 parameters te veranderen. 1 bit voor EWS en toerenbegrenzer.

Als je met standalones in de weer gaat dan moet meestal je VANOS er af omdat de meesten die niet aansturen kunnen. Er zijn ondertussen wel standalones op de markt die het wel kunnen, oa AEM infinity etc. Maar dan zal je ook een kabelboom moeten maken enz.

Het enige is dat als je met standalone gaat rijden je veel minder last hebt van allerlei beschermingen in de ECU. MSS54 trekt bijvoorbeeld zijn onstekingstiming terug als je koelwater temperatuur wat hoog oploopt en bij een hoge EGT gaat hij extra brandstof inspuiten, dit is allemaal wel aan te passen maar bij een standalone is het veel simpeler.

Groot probleem bij standalones is weer dat er maar weinig zijn die zo'n ding fatsoenlijk afgesteld krijgen. Vollast wel maar vaak is deellast gewoon een drama.

Toen hij de eerste keer op de bank stond deed hij ergens tussen de 300 en 330 PK afhankelijk of hij zin had ja of nee. Maar toen zat de lambda bedrading ook niet goed en dan is je fuelling echt all over the place, omdat hij probeert te corrigeren maar dat gaat dus niet. Als hij dan nog wat heet word en zijn timing terug trekt heb je best kans dat hij nauwelijks over de 300 leverde voorheen.

Ze hadden hem misschien zelfs nog over de 370 kunnen krijgen door de VANOS nog iets scherper te zetten maar na 85 dynoruns is het wel een keer klaar en die laatste paar PK die doen het hem ook niet, dan word hete het zoeken.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door e30touring1990 » 02 nov 2016, 22:26

gelukkig al een hele winst zo te zien Bert, je geeft aan dat je een vermoeden hebt waar de dip in zit. wat is de boosdoener volgens jou? blok houdt trouwens zeer goed het koppel vast bovenin de toeren, als ik me niet vergis taait ie in volledige standaard trim veel sneller af naarmate het toerental richting de 8k gaat.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Jan-Willem » 02 nov 2016, 23:58

Is de eerste keer alles gedaan door Adam Grodkowski?
Wat een mega prutser is dat, ik heb werk van hem gezien.
Kabelboom leek netjes, maar veel slechte solderingen en slecht afgeschermt.

De gene heeft er ook dik voor betaald en was er behoorlijk flauw van.

Ooit is contact met hem gehad voor een het ews en speed signal delete van een e36 328i ecu.
Dit was alleen mogelijk in combinatie met mapping voor een M50 inlaat mod.
Wat mij het gevoel gaf dat er een ebay flash gekopieerd is.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 03 nov 2016, 07:32

Yep diezelfde.

Kabelboom klopte bij mij ook niet en hij kon het niet vinden, zelf een uurtje met een multimeter in de weer en het was gefixed.

@e30touring1990: ja ik heb zo'n vermoeden. Ik heb een andere maf tube als origineel, grotere diameter. Daar is wel voor te corrigeren inde brandstof tabel, maar een MSS54 DME heeft oa ook kenvelden voor maximaal koppel, vullingsgraad afgezet tegen toerental. Ik heb een flauw vermoeden dat hij door de grotere MAF tube een lagere vullingsgraad leest (waar max koppel volgens de tabellen lager is) en ik daar dus overheen kom. Komt doordat de gassnelheid daalt met een grotere inlaat en je LMM waarde dus lager word. Maar moet ik nog even uitvogelen. Als je een stock maf tube gebruikt dan was dit probleem er waarschijnlijk niet alleen zou ik dan weer de hele afstelling overnieuw moeten laten doen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door MartijnGizmo » 03 nov 2016, 08:30

Lijken me (op die dip na dan) prima waardes! Mooi dat het nu dan ook vanaf de basis goed zit...

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Tim N » 03 nov 2016, 09:06

Mooie waardes Bert, tussen 22-3700rpm is voor een puur racer nauwelijks een probleem te noemen lijkt mij.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 03 nov 2016, 10:00

Ik denk ook niet dat het een probleem is maar echt netjes is het ook niet :)

Na wat speurwerk kan het ook nog aan het uitlaatsysteem liggen. Ik heb een decat maar geen X pipe, dus gewoon twee rechte buizen. Verkeerde plaats van de X of helemaal geen kan blijkbaar ook een desastreus effect hebben op een S54. Misschien dus eerst eens met die software proberen en anders een X tussen de uitlaatbuizen bakken :)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door e30touring1990 » 03 nov 2016, 13:51

Bert ///M3 schreef:Yep diezelfde.

Kabelboom klopte bij mij ook niet en hij kon het niet vinden, zelf een uurtje met een multimeter in de weer en het was gefixed.

@e30touring1990: ja ik heb zo'n vermoeden. Ik heb een andere maf tube als origineel, grotere diameter. Daar is wel voor te corrigeren inde brandstof tabel, maar een MSS54 DME heeft oa ook kenvelden voor maximaal koppel, vullingsgraad afgezet tegen toerental. Ik heb een flauw vermoeden dat hij door de grotere MAF tube een lagere vullingsgraad leest (waar max koppel volgens de tabellen lager is) en ik daar dus overheen kom. Komt doordat de gassnelheid daalt met een grotere inlaat en je LMM waarde dus lager word. Maar moet ik nog even uitvogelen. Als je een stock maf tube gebruikt dan was dit probleem er waarschijnlijk niet alleen zou ik dan weer de hele afstelling overnieuw moeten laten doen.
Die MAF tube zou idd nog een boosdoener kunnen zijn, welke heb je erop zitten? bij oem e46m3 zit de MAF zelf in de luchtfilterkast als ik me niet vergis. vwb uitlaat ben ik benieuwd hoeveel effect dat heeft, ik heb bij mijn uitlaat voor de s54 ook geen Xpipe maar gewoon een 2 in 1 Y gedeelte (76mm) door naar de einddemper achter icm 2x200 cells kats. heb die van mij nooit op de bank gehad maar zou wel interessant zijn ter vergelijk. ben benieuwd als je erachter bent wat de boosdoener is. zoals Tim zei is het voor straat gebruik vervelend maar jij gebruikt hem alleen op het circuit dus dan zul je die dip onderin niet echt merken.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 03 nov 2016, 15:03

Je ziet bij heel veel E46 M3's dat als de X of Y collector te dicht bij het spruitstuk zit dat je dan die dip krijgt. Veel dyno's beginnen pas op 3000 RPM maar dan masker je het probleem. Zou je een keer op de dyno moeten kijken wat hij doet. Maar je moet het ook makkelijk voelen. Van pakweg 250 naar 380 NM binnen 1000 RPM dat is nogal wat. Als jij die Y collector achter de kats hebt zitten dan zal dat geen probleem zijn denk ik.

Bij de Z3 M zit de H sectie overigens ook achter de kats dus die locatie zou gewoon moeten kloppen.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door e30touring1990 » 03 nov 2016, 16:36

heb je idd gelijk in. ik heb eerst die 2 kats en dan erna pas die Y collector, heb voor straatgebruik ook niet het gevoel alsof die tussen de 2200-3700 rpm geknepen wordt en dan ineens loskomt. een keer een dynorun zou het uiteraard onthullen, ben wel benieuwd.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Jan-Willem » 03 nov 2016, 20:57

De e36 328i heeft ook het x-stuk achter de kats zitten.
Een bekende van mij werkte bij maxi tuning in Hengelo, volgens hem is bij een BMW 6 cilinder met een dubbele pijp altijd een x-stuk nodig.
Ook zegt die dat het x-stuk verder naar voren meer vermogen geeft en verder naar achteren meer koppel.
Bij een supersprint kat vervanger zie je ook dat het x-stuk in het "midden" van de auto zit.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door GTRene » 03 nov 2016, 22:55

Bij mij komen eerst de 2 race kats, dan de X-pipe-demper en dan helemaal aan het eind een lightweight dikke demper :df:

eerst 2 race kats met lambda>>
1 WP_20160818_09_41_14_Pro.jpg
1 WP_20160818_09_41_14_Pro.jpg (509.95 KiB) 2981 keer bekeken
dan niet ver daarna de X-pipe-demper>>
WP_20160818_15_03_57_Pro.jpg
WP_20160818_15_03_57_Pro.jpg (630.56 KiB) 2981 keer bekeken
dan helemaal aan het eind (ja die 2 naar 1 word daar afgezaagd = 2x 63.5 mm dikte ook van de 2 buizen van voor naar achter,
de eindpijpjes zijn 2x 76 mm oid>>
5 WP_20160916_15_35_59_Pro.jpg
5 WP_20160916_15_35_59_Pro.jpg (383.51 KiB) 2981 keer bekeken
en dan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 04 nov 2016, 00:57

Jan-Willem schreef:De e36 328i heeft ook het x-stuk achter de kats zitten.
Een bekende van mij werkte bij maxi tuning in Hengelo, volgens hem is bij een BMW 6 cilinder met een dubbele pijp altijd een x-stuk nodig.
Ook zegt die dat het x-stuk verder naar voren meer vermogen geeft en verder naar achteren meer koppel.
Bij een supersprint kat vervanger zie je ook dat het x-stuk in het "midden" van de auto zit.

Afbeelding
Zoiets. Maar een E36 M3 heeft bijvoorbeeld naar mijn weten gewoon straight pipes.

Als je X bij een S54 te dicht bij de spruitstukken zit gaat het blijkbaar juist tegenwerken en verlies je een sloot koppel. Daar twijfel ik een beetje over omdat die van mij helemaal geen X heeft, dan heb je misschien geen maximaal effect maar het zou ook niet tegen moeten werken.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Jan-Willem » 04 nov 2016, 01:13

Even in de etk gekeken, lijkt er idd op dat een e36 M3 geen x-stuk heeft na de kats of die zitten in het middendempertje verwerkt.

De e46 M3 heeft wel een balans pijp na de kat zitten.

Opzich zit zoon X-stuk er nog wel een keer tussen, wel de moeite om te proberen.
Al is het vermogen nu al erg netjes!

Zoek straks even een filmpje op van magnaflow, daar leggen ze ook de theorie uit tussen een H en X pijp.

edit

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Bert ///M3 » 04 nov 2016, 06:29

Topvermogen is inderdaad gewoon netjes, misschien dat er wat meer uit komt met een X er tussen maar het is mij meer om die flat spot te doen.

Ze zeiden bij Mosselman dat de gaskleppen raar deden in dat gebied. Ik heb ondertussen ook een mapping gevonden voor gasklepstand, toerental vs vullingsgraad. Als hij zijn vullingsgraad daadwerkelijk te laag leest dan kan het best zijn dat hij zijn gaskleppen gewoon dicht zet.

Dan zou het even die mapping corrigeren zijn en ook klaar. Maar ik denk dat ik er eerst eens een OBD logging tool op gooi om te kijken wat hij exact doet, voor we in uitlaten gaan zagen enz.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Djessey » 09 feb 2018, 13:35

Kan me niet voorstellen dat er ondertussen geen updates zijn geweest!

:lezen:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door daNpy » 09 feb 2018, 17:00

Djessey schreef: 09 feb 2018, 13:35 Kan me niet voorstellen dat er ondertussen geen updates zijn geweest!

:lezen:
Ja hooguit dat ie in Thailand staat :P

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer

Bericht door Tim N » 09 feb 2018, 22:02

:shocking:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed en 57 gasten