Setups voor trackdays

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
basse66
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:48
Auto: BMW E36 328

Setups voor trackdays

Bericht door basse66 » 11 okt 2021, 22:38

Ik zit met volgende
Mijn trackday auto (bmw e36 sedan 328) duikt nog al redelijk in de bochten op de voorkant en glijdt redelijk veel over de voorkant weg in de bocht
Heb als verenset schroefset b16 van bistein
Al dikkere stabi eronder wel iets beter maar nog steeds aardig duiken
En rij met volledige slicks

Wie kan mij hier in verder helpen .

Ps de blauwe bmw op de foto
Bijlagen
IMG-20211009-WA0009.jpg
IMG-20211009-WA0009.jpg (74.38 KiB) 2435 keer bekeken

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Setups voor trackdays

Bericht door Marc Sierra » 11 okt 2021, 23:11

Dat zijn volgens mij typische kenmerken van een te laag rolcenter aan de voorkant.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Setups voor trackdays

Bericht door daNpy » 12 okt 2021, 08:28

Klinkt voor mij (ook) als banden die overkill zijn voor de rest van de setup. Wat is er nog meer gedaan naast de schroefset? Is deze ook afgesteld?
En wat Marc hierboven zegt. Een lager zwaartepunt maar verkeerd rolcentrum geef juist meer bodyroll.

Wel interessant, ik ga dit draadje even volgen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Setups voor trackdays

Bericht door Jan Terwolde » 12 okt 2021, 09:00

Ik denk dat de b16 misschien ook wel een tikkie te zacht is voor gp circuits en al helemaal als je slicks gebruikt. Op de nordschleife met ns-2r vind ik de b16 echt heerlijk (op mijn f20 125d).

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Setups voor trackdays

Bericht door Marc Sierra » 12 okt 2021, 11:41

De reden dat ik het rolcenter noemde is omdat auto's met een te laag voorste rolcenter heel erg over het buitenste voorwiel willen duiken. De reden daarvoor is dat bij een laag rolcenter de krachten van het wiel vooral door de veer overgebracht worden op de auto ipv door de draagarm. Je krijgt dus naast het gewicht ook een hoop kracht op de voorste veren vanwege de bochtsnelheid. Het gevolg is dat de neus van de auto in de bocht lager ligt dan wanneer de auto stilstaat.

Het ver inveren van het buitenste voorwiel zorgt vervolgens ook voor slechte camber in de bocht, wat weer onderstuur veroorzaakt.

Stijvere veren zullen hier denk ik beter tegen helpen dan een stijvere stabi. Maar als je stijvere veren gaat monteren moet je dat ook op de achteras doen, anders krijg je alsnog onderstuur omdat de voorkant veel stijver is dan de achterkant.

Een andere optie is om het rolcenter weer omhoog te krijgen. Dat kan je doen door andere fusees te monteren die een hoger rolcenter geven (als die bestaan voor de E36), rolcenter adjusters te monteren of de voorkant van de auto gewoon wat hoger afstellen met de schroefset.

basse66
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:48
Auto: BMW E36 328

Re: Setups voor trackdays

Bericht door basse66 » 12 okt 2021, 11:52

Auto is uitgewogen
Staat als ik goed heb op 3.5 graad negatief camber

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Setups voor trackdays

Bericht door E36-italia » 12 okt 2021, 12:27

Marc Sierra schreef: 12 okt 2021, 11:41 of de voorkant van de auto gewoon wat hoger afstellen met de schroefset.
Dat dus.
Zet de auto weer op oem rijhoogte en dan zal die beter sturen (wel weer uitlijnen en uitwegen dan he!) ... maar ja de stans ben je dan wel kwijt :roll:
Dat de echte raceautos laag liggen wel goed snel de bocht om gaan is omdat daar verdomd weinig origineel is.
Neem bijvoorbeeld de door McLaren ontwikkelde BMW E36 STW, waar jij en ik het moeten doen met gietijzeren fussees zijn die van de STW van Magnesium (en nee, niet uitwisselbaar met de stock E36 mocht je dat willen proberen)

Als je zelf niet handig bent (of iemand kent die je kan helpen) is mss het beste wat je kan doen een drift lock-kit kopen, vaak hebben die een roll center correctie... zelf je eigen fussees maken zie ik niet snel iemand doen.

Online
TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Setups voor trackdays

Bericht door TLRS » 12 okt 2021, 12:29

Die 3.5 is statisch neem ik aan.. de vraag is dan hoeveel camber je “verliest” bij rij omstandigheden.

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: Setups voor trackdays

Bericht door E36-italia » 12 okt 2021, 12:45

TLRS schreef: 12 okt 2021, 12:29 Die 3.5 is statisch neem ik aan.. de vraag is dan hoeveel camber je “verliest” bij rij omstandigheden.
Met slicks, best wel wat.. straatbandjes zijn stijver ;-)

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Setups voor trackdays

Bericht door Vliet » 12 okt 2021, 12:55

De B16 set is daarnaast ook te soft voor het circuit met slicks. Zelfs met straatbanden is het al aan de softe kant. Op de ring is het prima, gezien de lay-out, maar op Zandvoort vond ik het al wat minder. Ik heb de set ook, maar ik rijd 70% van de kilometers op normale wegen.

basse66
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:48
Auto: BMW E36 328

Re: Setups voor trackdays

Bericht door basse66 » 12 okt 2021, 13:31

Oftewel is het beter om een andere set eronder te doen
Met hardere veren

Maar wat raden jullie aan ps auto wordt alleen op het circuit gebruikt
Zoals Zandvoort Assen Meppen en toekomst Spa

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2698
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Setups voor trackdays

Bericht door Mark 320iS » 12 okt 2021, 13:55

Opzich komen er hier natuurlijk goede adviezen voorbij, maar het is erg lastig om de oplossing voor je probleem te bepalen met zo weinig kennis over de verdere setup van je auto. Daarom zou ik gewoon een goede specialist opzoeken, die kan je waarschijnlijk met beperkte ingrepen een heel eind op weg helpen. Denk aan een Bas Roos of Paul Vlasblom.

Zelf heb ik jaren op circuits gereden met een e36 328i met een Bilstein B16 set en semislicks. Dat ging eigenlijk prima. We hebben na een poosje wel eea. aangepast, denk aan hardere AST veren en een stabi set. Uiteindelijk werkte dat best wel goed, misschien iets te soft, maar met het budget dat we toen ter beschikking hadden was het goed genoeg om de behoefte aan een duurdere set te onderdrukken.

Ik zou in jouw situatie dus zeker niet meteen de beurs trekken om direct een ander onderstel te kopen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Setups voor trackdays

Bericht door Jan Terwolde » 12 okt 2021, 14:08

Omhoog schroeven kost zo goed als niets, dus dat zou ik eerst proberen. Als dat niet helpt een andere set.

Top off the bill:
Bilstein competition
KW competition
Ohlins
AST
JRZ

Goedkopere optie is misschien bc racing, daar kun je zelf de veersterktes ook doorgeven.
Andere niet zo dure sets ben ik zelf ook nog voor aan het kijken

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Setups voor trackdays

Bericht door Marc Sierra » 12 okt 2021, 15:43

Ik zou eerst eens kijken hoe de voorste draagarmen onder de auto staan. Waar het om gaat is de lijn vanaf fuseekogel tot scharnierpunt bij het subframe. Afhankelijk van hoe de draagarm gemaakt is hoeft dat niet perse dezelfde lijn van de draagarm te zijn.

Ideaal is als de lijn van fuseekogel naar subframe lichtjes oploopt, zoals hier:

Afbeelding

Op deze manier komt de draagarm horizontaal te staan als het wiel inveert, waardoor je meer negatief camber krijgt.

En zo moet het dus niet:

Afbeelding

Hier komt de draagarm nog schever te staan als het wiel inveert, waardoor de draagarm effectief korter wordt en je dus juist minder negatief camber krijgt.

Overigens is het niet alleen het camber dat hier onder lijdt, de auto helt meer over, het stuurt ook veel minder direct en er zit veel minder gevoel in het stuur. Dus liever de auto wat hoger op z'n wielen en een betere wegligging.

basse66
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:48
Auto: BMW E36 328

Re: Setups voor trackdays

Bericht door basse66 » 12 okt 2021, 17:11

Forum leden bedankt voor alle uitleg
Ik ga er mee aan de slag
Wordt vervolgd hoe het gaat de komende trackday

Online
TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Setups voor trackdays

Bericht door TLRS » 12 okt 2021, 18:53

Met foto's erbij en al :clap: Marc Sierra

basse66
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:48
Auto: BMW E36 328

Re: Setups voor trackdays

Bericht door basse66 » 22 nov 2021, 20:51

Afgelopen zaterdag ( 13 november) weer wezen testen in assen
Helaas was de baan wat vochtig in het begin dus de semi slicks (federaler 595) onder gedaan
Wat er veranderd is bij de vorige x
Stuggere veren (zat 7kg onder nu 11 kg)
Bump steer kit om de draagarmen weer naar onderen te laten wijzen
En nieuwe toplagers met camber plates

basse66
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:48
Auto: BMW E36 328

Re: Setups voor trackdays

Bericht door basse66 » 22 nov 2021, 20:55

Screenshot_20211122-193557_Chrome.jpg
Screenshot_20211122-193557_Chrome.jpg (753.18 KiB) 1380 keer bekeken

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Setups voor trackdays

Bericht door daNpy » 22 nov 2021, 21:01

En? Ik zie op de foto dat je spoiler niet op de grond hangt maar hoe reed het?
Ben je nu ook sneller of..?

basse66
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:48
Auto: BMW E36 328

Re: Setups voor trackdays

Bericht door basse66 » 22 nov 2021, 21:06

Reedt behoorlijk beter
En ook al gelijk een tijd verbetering op de semi slicks
Nu nog wat fine tuning van de setup zoals uitlijning en demping van de schokdempers (had ze helemaal op zacht gezet weer )

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Setups voor trackdays

Bericht door daNpy » 22 nov 2021, 21:09

Nice!

basse66
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:48
Auto: BMW E36 328

Re: Setups voor trackdays

Bericht door basse66 » 23 nov 2021, 08:23

zo staat de draagarm nu onder de auto naar aanpassing ervan
Bijlagen
be222dde-7d81-40c2-84f4-baa72f280749.jpg
be222dde-7d81-40c2-84f4-baa72f280749.jpg (363.95 KiB) 1274 keer bekeken
75b07c1a-d40d-443c-b29f-8a5b9ffd6ff6.jpg
75b07c1a-d40d-443c-b29f-8a5b9ffd6ff6.jpg (127.08 KiB) 1274 keer bekeken
9a6b86aa-9b26-4264-8cfa-70b0ef25a986.jpg
9a6b86aa-9b26-4264-8cfa-70b0ef25a986.jpg (176.1 KiB) 1274 keer bekeken

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4110
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Setups voor trackdays

Bericht door Philipoo » 23 nov 2021, 14:12

Mooi, goed gewerkt! Daadwerkelijk geluisterd naar de adviezen die hier gegeven zijn en een beter rijdende auto gebouwd. Waar fora toch wel niet goed voor zijn!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Setups voor trackdays

Bericht door Marc Sierra » 24 nov 2021, 10:30

Mooi dat het zo verbeterd is! De stand van de draagarmen ziet er netjes uit op deze manier, wel er van uitgaande dat de auto helemaal ingeveerd staat.

basse66
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:48
Auto: BMW E36 328

Re: Setups voor trackdays

Bericht door basse66 » 24 nov 2021, 17:12

Marc Sierra schreef: 24 nov 2021, 10:30 Mooi dat het zo verbeterd is! De stand van de draagarmen ziet er netjes uit op deze manier, wel er van uitgaande dat de auto helemaal ingeveerd staat.
ja de auto stond op de grond dus max druk erop
nu alleen nog wat beter laten uitlijnen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten