Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Arthur » 14 sep 2021, 11:46

:thumbup:

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 11:48

Martijn_bmw schreef: 14 sep 2021, 09:33 Wat blijft zo’n QP toch een plaatje! Zelf ook eentje gehad en zo nu en dan blader ik weer door het aanbod… wellicht toch weer eens eentje terug kopen. Blijft een geweldige auto :thumbup:



Mocht je nog eens terug gaan en het stuk Nice - Castellane doen (naar mijn mening het mooiste stuk) dan ligt hier route de cretes:
D23 is een eenrichtingsweg rondje:
Afbeelding

2 plaatjes gemaakt destijds, 2009 alweer zag ik bij terugzoeken… tijd vliegt :tooth:

Afbeelding Afbeelding
Leuk om te weten. Ik heb het deze zomer gemeden omdat ik geen zin had in de drukte rond Nice, en het was ook een redelijke omweg. Als ik eens buiten het hoogseizoen in het zuiden ben zou ik dat wél nog zien zitten.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Martijn_bmw » 14 sep 2021, 12:16

-Fred- schreef: 14 sep 2021, 11:41 Nu de QP meer en meer op een sportwagen begon te lijken en ik de grenzen van de auto wat beter had leren aanvoelen, leek het meer en meer nodig om het onderstel ook aan te pakken.

Met het standaard onderstel deinde de auto behoorlijk, en echt een fijn gevoel geeft dat niet als het wat sneller gaat. Dus wat onderzoek gedaan om uit te zoeken wat ik precies wou veranderen. In eerste instantie heb ik de garagist tijdens jaarlijks algemeen onderhoud laten beoordelen welke rubbers er aan vervanging toe waren. Gezien de algemeen goede staat heb ik enkel de rubbers op de voorarm vervangen door :///M: rubbers. Dat samen met een Billstein pro kit (b12 dempers + eibach veren) moest voorlopig al voldoen.

Stuurgedrag (wsl mede door de M rubbers) is veel preciezer geworden en de wegligging is er fors op vooruit gegaan. Hij kleeft echt aan de baan en helt niet over. Qua looks vind ik het ook net goed. Mooi voor het oog en nog steeds perfect bruikbaar.
Enige nadeel is het comfort bij slechte wegen, dat is er echt niet op vooruit gegaan.

Ik had verwacht dat het meer een compromis zou zijn tussen comfort en wegligging, maar eigenlijk is het vooral super strak afgeveerd en comfort hebben ze achterwege gelaten :D. Reden temeer om voortaan enkel nog mooie routes uit te steken 8). Nog wat plaatjes...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later zijn ook nog dikkere stabilisatorstangen voor en achter en Yellowstuff remblokken bijgekomen.
Heel mooie uitvoering zo! Staat ook precies goed met deze wielen en veren set.

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 12:49

frankie schreef: 14 sep 2021, 10:43 Leuk wagenpark. Zoals mensen voor mij al aangeven, die groene kleur op de SQ5 is echt fantastisch! Jammer alleen van die "uitlaten" :tooth:, zeker voor zo'n sportieve uitvoering. Ga je dat nog aanpassen of zijn er geen aftermarket oplossingen voor?
Thanks. Ik vind de fake uitlaten ook spijtig. Ik vind de vorm mooi, alleen jammer dat er niets is buiten een roostertje. Zoals ze het nu geïntegreerd hebben bij de facelift vind ik veel beter.

Afbeelding

Helaas is het niet zomaar plug&play en aftermarket zijn er ook niet echt mooie oplossingen. Op zich vind ik het ook wel fijn dat de SQ5 op weinig vlakken te onderscheiden is van een S-line. Achteraan moet je al heel goed opletten om te weten.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Vliet » 14 sep 2021, 15:11

Mooi wagenpark. En zoals velen zeggen erg mooie kleur groen. Wat betreft de QP, loopt de sporing nu niet erg uit het lood? Behoorlijk verschil in ET waarde tussen voor en achter. Ziet er wel dik uit.

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 16:00

Een square setup zou inderdaad beter rijden, maar het oog wil ook wat. En ik zou me eindeloos storen aan een brede wielkas die niet gevuld is. Op zich is het verschil met de standaard styling 32 niet zoooo groot.

Mijn setup achteraan: 17x9" et26
Stock styling 32 achteraan: 17x8,5" et41

Dat is een verschil van 21.4mm, ik veronderstel dat de meeste ook een spacertje steken van 15 of 20 mm? Dan komt dat bijna op hetzelfde neer. Natuurlijk zal het wiel op zich van mij wel wat meer wegen. Ik heb me in ieder geval aan de standaard bandenmaat gehouden, dus er komt niet meer rubber op straat dan de oem breedset.

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Kadett » 14 sep 2021, 16:58

ABT heeft toch een uitlaat oplossing voor de Q5?
Kleur is vet voor de Q5, maar van de twee liever de A3 sedan qua looks.

Enige echt positieve van een Q5 vind ik dat het de basis is voor de Macan is :tooth: Vergeleken met de concurrentie kan ik hem niet mooi(er) vinden.

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 17:17

Er zijn een paar aftermarket opties, maar ik vind ze allemaal even patserig. Ik had gehoopt dat je gewoon die rooster eruit kon klikken een een soort fake uitlaat kon plaatsen die paste in de opening, maar dat bestaat dan weer niet. Eerlijk gezegd stoor ik me er niet meer aan.

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 17:44

Afbeelding

Afbeelding

Nog twee actiefoto's boven gehaald van de Z op een van de rondritten. Jammer genoeg zijn de rondritten tegenwoordig op de achtergrond geraakt en staat de Z meer en meer stil. Ik zit al een tijdje te dubben om de QP van de hand te doen, voor een leuke weekendkar waar ik met het hele gezin kan van genieten. Tot nu toe heb ik nog niets gevonden die me zover kan krijgen om de Z te koop te zetten.

Op mobile, marktplaats, autoscoot staat mijn zoekopdracht vast op e46 330i cabrio en e88 125i cabrio. Alleen vind ik ze als opvolger van de Z te 'alledaags'. Als ik dan zo-ene in het wild zie rijden dan word ik daar niet echt warm van :roll:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door tomgtr » 14 sep 2021, 17:59

Wat staat dat groen die SQ5 waanzinnig goed zeg! Mooi wagenpark!

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4494
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Eeuwe » 15 sep 2021, 08:04

Mooie posts steeds Fred :thumbup: Z3Q is geweldig!

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Vliet » 15 sep 2021, 10:00

-Fred- schreef: 14 sep 2021, 17:44
Nog twee actiefoto's boven gehaald van de Z op een van de rondritten. Jammer genoeg zijn de rondritten tegenwoordig op de achtergrond geraakt en staat de Z meer en meer stil. Ik zit al een tijdje te dubben om de QP van de hand te doen, voor een leuke weekendkar waar ik met het hele gezin kan van genieten. Tot nu toe heb ik nog niets gevonden die me zover kan krijgen om de Z te koop te zetten.

Op mobile, marktplaats, autoscoot staat mijn zoekopdracht vast op e46 330i cabrio en e88 125i cabrio. Alleen vind ik ze als opvolger van de Z te 'alledaags'. Als ik dan zo-ene in het wild zie rijden dan word ik daar niet echt warm van :roll:
Persoonlijk vind ik de E46 erg wollig en afstandelijk rijden tov een E36. Misschien een E36 sedan of cabrio overwegen? Ik heb zelf een E36 sedan voor de hobby erbij. Anders een E9X, die rijden weer stukken beter dan een E46.

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 20 mei 2022, 18:29

Een tijdje terug heb ik getwijfeld om de Z te verkopen, en natuurlijk had ik al een lijstje in gedachten met mogelijke opvolgers. Ik heb de verkoopsites afgeschuimd op zoek naar een manuele 125i of 135i cabrio, maar ik werd er nooit echt warm van. Niet tegenstaande ik af en toe wel op een mooie gevallen was.

Uiteindelijk ben ik na lang zoeken en meer twijfelen tot de conclusie gekomen dat ik mijn weekendkar meer dan prima vind. Leuk om naar te kijken, leuk om mee te rijden, en een compleet andere ervaring dan mijn daily. Bij elke advertentie van een 1 serie die ik bekeek, had ik in mijn achterhoofd al een hele lijst aan mods klaar om er een pretmachine van te maken (ergens zat ik in mijn gedachten met een 1M cabrio). Dan ben je al snel (te) veel geld aan het uitgeven voor een auto die veel in de garage blijft. Dat terwijl mijn Z nu ook op een punt staat dat hij naar mijn zin staat (op een paar dingen na) dus waarom zou ik hem dan nu weg doen. Met de Z kan ik veel voldoening halen uit een rit, zonder dat je overdreven snel moet rijden.

De goesting om een leuke cruiser te hebben waar we met heel het gezin mee op stap kunnen is er nog steeds, maar daar zal de Z niet voor wijken. Ik hoop binnen een paar jaar mijn vrouw haar A3 in te ruilen voor een leuke 430i of iets in die aard. Iedereen blij :P.

Ondertussen krijgt de Z de nodige aandacht. Er liggen sedert vorige week weer verse michelin rubbers op de achteras. Er komt ook een M54 inlaat op, hopelijk komen de onderdelen vlot binnen en kan BHT binnenkort zijn ding doen. Volgend jaar mss kijken voor een respray... We gaan dus van het ene uiterste naar het andere, maar als ie blijft, dan moet ie in orde zijn :D.


Op de daily liggen er ondertussen ook nieuwe rubbers rondom. Michelin PS4S, heel blij mee, al had ik er iets meer feedback van verwacht. Mss dat de hogere sidewall daar de boosdoener van is. Ik heb Ineens een iets bredere maat genomen, want ik vond de standaard 255's die eronder lagen net iets te smal. Ik hou ook wel van een meaty setup :P. De kassen zijn net iets meer gevuld nu. De looks zijn imo verbeterd, maar het verbruik is meer gestegen dan ik verwacht had. Niet de beste timing daarvoor :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Martijn_bmw » 20 mei 2022, 18:56

Die kleur staat echt waanzinnig goed op de Q5!

En juiste beslissing om de Qp te houden :) heb er ook eentje gehad en was echt een heel leuke en mooie /bijzondere auto .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], ParaChris, Philipoo, Sieb. en 61 gasten