Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 13 sep 2021, 18:43

Ik heb mij eerder hier even voorgesteld, nu moet natuurlijk het belangrijkste nog volgen.

Mijn Daily:

Het is al sedert de eerste km's in mijn vorige wagen (vw Passat) dat ik al verkondig dat mijn volgende een 3-reeks of X3 zou worden. En toch hebben ze bij mijn keuze allebei weinig kans gemaakt. Wel meerdere keren samengesteld op de configurator, en gaan bekijken in de showroom maar daar is het bij gebleven.

Ik ben er nochtans zeker van dat ik met veel plezier km's zou rijden met een nieuwe X3, maar het is vooral de tegenvallende afwerking die mij tegengehouden heeft. Daar komt audi en mercedes met kop en schouders bovenuit.

Dus het moest er wat mooi uitzien, de juiste opties aanvinken en vooral, het moest en het zou een 6-cilinder worden. Ik droom er al jaren van om mijn dagdagelijkse km's met een dikke diesel te doen, en dat zal er nu dus eindelijk van komen. Als het geen BMW zou worden, en van de madam moest het duits zijn, dan schoten er niet zo heel veel opties meer over.

Het is ook niet mijn eerste audi, hiervoor reed ik met een Q5 en op gebied van afwerking heeft die wel bewezen dat er geen vervelende piepjes of kraakjes optreden na verloop van tijd. De motor is wel een beetje in de soep gedraaid, maar dat zijn details :wiggleyes:.

De voornaamste opties:

Audi SQ5 TDI - tiptronic
3.0 TDI V6 met 347 pk en 700 Nm

- Azorengroen metaalkleur
- Fijn Nappa leder S-line
- V-design lichtmetalen velgen, 8.5x21
- Verduisterde zijruiten
- Pano dak
- S Pneumatische ophanging
- Shadow look
- Virtual Cockpit
...

Ze hebben zelfs speciaal voor mij dit filmpje gemaakt :blink:
https://www.youtube.com/watch?v=vBVCPaXCkgc

Bij de dealer


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan recht naar de pomp

Afbeelding

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 13 sep 2021, 18:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 13 sep 2021, 18:49

Voor mij stond hij toch nog wat te hoog op zijn poten, en de wielen vielen wat te smal uit. Dus spacers rondom en 30mm gezakt dmv droplinks. Er zijn wel andere mogelijkheden, softwarematig laten herkalibreren of een extra module om in elke modus een aparte rijhoogte in te stellen. Voor mij wat overbodig want ik rij 80% op de snelweg, en dan zakt hij automatisch in zijn laagste stand. Dus rij gewoon meestal in comfort rond met een dikke stance :)

Afbeelding

Afbeelding

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 13 sep 2021, 18:50

Deze zomer een kleine dagtrip gedaan met het gezin. In de terugweg van Frankrijk langs de Route Napoleon gereden. Stond al jaren op mijn to-do lijstje, anders rijden we altijd langs de snelweg, en deze zomer hebben we er dan eindelijk eens tijd voor vrijgemaakt. Fantastisch leuke route om te doen. De sfeer was jammer genoeg niet top nadat mijn dochtertje wagenziek geworden was na het eerste half uur langs een kronkelende bergpas. Gelukkig bij een apotheek verderop 'lekstokken' gevonden die kalmerend werken voor de maag, en zo hebben we de route toch kunnen verder zetten zonder verdere incidenten. Met iets minder enthousiasme van de twee dames, maar ik heb me toch aan mijn plan kunnen houden en de route tot in Grenoble gereden.

Ik heb in ieder geval wél genoten. De Q heeft het er goed vanaf gebracht. Heerlijk om langs de bergen omhoog te klimmen met het grootste gemak. Overschot aan koppel komt hier heel goed tot zijn recht. Tot nu toe niets dan lof voor mijn daily. Zelfs met een volgeladen auto was het genieten langs de bergtochten, auto blijft met de luchtvering mooi stabiel op de weg liggen. Natuurlijk moet je dan de grenzen niet gaan opzoeken, maar daar ging ik mij met mijn gezelschap toch geen goeie punten mee scoren.

Afbeelding

Afbeelding

Nog twee andere sfeerfoto's.

Afbeelding

Eentje bij het prachtig natuurreservaat les Maures in La Garde-Freinet, net voor de hevige bosbranden...

Afbeelding

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 13 sep 2021, 19:16

Baby-transport:

Mijn vrouw haar daily:

Het moest van de vrouw een sportief uitziende duitser worden met 4 deuren, en ik wou absoluut een compacte wagen, zodat beide wagens makkelijk in de garage konden. 1 Grote gezinswagen moet voldoen vind ik in een huishouden. Een hatch wou mevrouw niet, dus de keuze viel tussen ofwel een CLA of een A3 sedan. De CLA was toen al een beetje gedateerd en Audi had interessante condities om dat moment.

Ondertussen zijn we 3 jaar verder en bevalt ie nog steeds. De keuze voor S-line ophanging was een compromis, ik wou een milde verlaging, zij niet. Dus hebben we de fabrieks-af oplossing gekozen. Naar mijn mening veel te hard, maar daardoor ook wel voor een audi, vrij scherp stuurgedrag. Achteraf gezien hadden we beter een TDI genomen. Mijn vrouw houdt er niet van om hoog in toeren te rijden, maar rijdt liever op koppel. De 1.5 motor is wel soepel, maar mist punch. We zijn daarom blij dat we niet de versmorende automaat genomen hebben, maar de manuele.

Ik vind het nog steeds een waanzinnig toffe bak om naar te kijken, proporties kloppen imo echt voor deze wagen.Het was de bedoeling om met deze tijdens de weekends meer uit te halen als fun gezinswagen, maar daarvoor is hij eigenlijk underpowered.


De voornaamste opties:

A3 Blackline - manueel
1.5 cod TFSI - 150 pk

- Floret silver metaalkleur
- Blackline uitvoering
- Leder/ kunstleer combinatie
- Sportzetels
- 5-dubbele spaak lichtmetalen velgen, 8x18
- Verduisterde zijruiten
- S-line ophanging
- Shadow look
- Navi
...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Gijzert » 13 sep 2021, 19:34

Hele mooie groene kleur!

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6146
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door EvdP » 13 sep 2021, 19:52

Inderdaad, mooi kleurtje.

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Richardt. » 13 sep 2021, 20:09

Wat staat dat groen verschrikkelijk lekker zeg! :love:
Welke kleur heeft de lederen bekleding?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26717
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Martijn_bmw » 13 sep 2021, 20:13

Beide mooie auto’s zeg! En idd route napoleon heb ik ook eens gereden, waanzinnig mooie route.
Er zit ook nog in het zuiden een uitstapje aan genoemd “route du cretes” die is eenrichtingsverkeer, smal en waanzinnig veel hoogte verschil echt een aanrader. (Zonder vrouw en kinderen mee :lol: )

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door JP » 13 sep 2021, 20:22

Mooie kleur en velgen op de SQ5. Staat de A3 nog op winterbanden ?

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Martin* » 13 sep 2021, 21:53

Mooi wagenpark. De groene kleur van de SQ5 is prachtig.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Arthur » 14 sep 2021, 02:37

Nice! Vooral de SQ5 is erg mooi.

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Frank_Sch » 14 sep 2021, 08:01

Leuke info en pics. Die route de cretes is idd een aanrader. Of de gorges du Verdon. Kotszakken mee voor de medereizigers met een zwakke maag.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Eeuwe » 14 sep 2021, 08:59

Totaal geen Audi fan, maar die kleur op je SQ5 is echt mega gaaf!

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 09:02

Thanks voor de leuke reacties
Richardt. schreef: 13 sep 2021, 20:09 Wat staat dat groen verschrikkelijk lekker zeg! :love:
Welke kleur heeft de lederen bekleding?
De Q5 heeft Zwart leer met witte stiksels, bij de A3 is het zadelbruin
JP schreef: 13 sep 2021, 20:22 Mooie kleur en velgen op de SQ5. Staat de A3 nog op winterbanden ?
Is nog een foto van vorige winter :). Rijdt nu vrolijk rond op zomerruber
Laatst gewijzigd door -Fred- op 14 sep 2021, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 09:13

De route Napoleon was (volgens mij) een meer toeristischer route met mooie wegen zonder al te gek te doen. Maar eigenlijk was er onderweg naar mijn mening maar weinig te zien van monumenten ofzo, en hadden we ook niet veel redenen om onderweg even uit te stappen. Alle café's en restaurantjes onderweg waren gesloten of stonden te koop... Wat bedoelt was als een tripje om hier en daar eens uit te stappen is eigenlijk gewoon een dag puur rijden geweest :df: . Het was eigenlijk een beetje een test voor mij om te zien of we ook grotere trips zouden kunnen doen met het gezin.

We hebben de route niet volledig van Nice tot in Grenoble gereden, maar hebben ingepikt in castellane. De wegen naar castellane moeten minstens even mooi geweest zijn, maar die route ging via een aantal bergpassen en was al vanaf het begin vrij stevig. Mijn dochter vindt zo'n bochtjes meestal grappig, maar deze keer zag ze er weinig humor in.

Ik wil al lang de route des grandes alpes rijden, moet alleen nog even bedenken hoe ik mijn vrouwelijk gezelschap daarvoor warm moet krijgen...

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 09:27

De weekendkar:

Zo'n 7 jaar geleden heb ik mezelf overtuigd van de voordelen van een BMW Z3 coupé, en ben rustig op zoek gegaan tot ik er eentje vond die mij helemaal bevalt.

Ik heb geen genoegen genomen met de eerste de beste. Ik wou een zuiver exemplaar, het liefst met niet al teveel levenservaring en zo puur mogelijk. Ik heb rustig het net afgeschuimd op de gekende plaatsen, maar nooit echt iets gevonden die me helemaal beviel. Tot er een add voorbij kwam van Premium Classics. Deze had 71k km's op de teller staan, en stond erbij alsof hij zo uit de showroom komt (op een paar kleinigheden na natuurlijk). Mechanisch helemaal in orde, historie volledig gekend, interieur piekfijn, nergens roest te bespeuren, alleen aan de carrosserie was te zien dat er hier en daar wat retouches aangebracht waren. Even op de brug laten zetten en toen waren we onmiddellijk zeker dat de retouches puur cosmetisch waren geweest, en voor een auto van 20 jaar oud ook niet onvermijdelijk zijn.

Ondertussen heb ik de Z nu 6 jaar in mijn bezit en ik doe nog steeds even hard mijn best om hem in de staat te houden zoals ik hem toen gekocht heb. Ik heb er 10k pure fun km's op gezet.

Afbeelding

BMW Z3 2.8 '99, handbak
specs:

Exterieur: Arktiszilver metallic
Interieur: Leder walknappa zwart

209 Sperdifferentieel (25%)
243 Airbag for front passenger
260 Side airbags voor
305 Afstandsbediening voor centrale vergrendeling
403 Elektrisch glazen schuif/kanteldak
413 Bagagevangnet
423 Velours matten
428 Gevarendriehoek en verbanddoos
481 Sportstoelen voor
494 Verwarmde voorstoelen
520 Mistlampen voor
530 Airconditioning
540 Cruise control
548 Kilometertacho
550 Boordcomputer (compact)
669 Radio BMW Business RDS
710 M Technic stuur
801 Duitsland uitvoering
818 Hoofdschakelaar accu
863 Dealergids
879 Boordliteratuur Duits
925 Transportbeveiliging
Laatst gewijzigd door -Fred- op 14 sep 2021, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 09:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 09:33

Puur vond ik em heel mooi, maar al snel wou ik die brede heupen beter gevuld zien. De zoektocht naar een styling 32 breedset was gestart.
Ik wou voor achteraan perse de 9j brede set scoren van een e39, alleen waren die vooraan veel te breed. Dus werden het twee setjes...

Eerste set voor de voorwielen
Afbeelding

Set compleet en herspoten
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26717
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Martijn_bmw » 14 sep 2021, 09:33

Wat blijft zo’n QP toch een plaatje! Zelf ook eentje gehad en zo nu en dan blader ik weer door het aanbod… wellicht toch weer eens eentje terug kopen. Blijft een geweldige auto :thumbup:



Mocht je nog eens terug gaan en het stuk Nice - Castellane doen (naar mijn mening het mooiste stuk) dan ligt hier route de cretes:
D23 is een eenrichtingsweg rondje:
Afbeelding

2 plaatjes gemaakt destijds, 2009 alweer zag ik bij terugzoeken… tijd vliegt :tooth:

Afbeelding Afbeelding

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 09:38

Daarna moest ie zich wat beter hoorbaar maken. Einddemper bij skytune laten plaatsen, met een mooi diepe sound als gevolg. Bij rustig cruisen merk je er weinig van, bij vol gas kan je hem niet missen :tong:

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door frankie » 14 sep 2021, 10:43

Leuk wagenpark. Zoals mensen voor mij al aangeven, die groene kleur op de SQ5 is echt fantastisch! Jammer alleen van die "uitlaten" :tooth:, zeker voor zo'n sportieve uitvoering. Ga je dat nog aanpassen of zijn er geen aftermarket oplossingen voor?

Geertmans
Berichten: 676
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Geertmans » 14 sep 2021, 11:28

Z3QP blijft geweldig. Leuk ook dat je m zo heerlijk origineel hebt kunnen vinden nog.

Qua Audi's ben ik meestal niet zo snel onder de indruk. Maar inderdaad is de kleur erg gaaf! En dit is wel een erg dik model.
Al vind ik de verlaging en extreem grote velgen OTT. Maar goed, dat is het met smaak...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door Arthur » 14 sep 2021, 11:38

21” is extreem groot onder een A3, niet onder deze SQ5 :)

-Fred-
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2020, 12:58
Locatie: W-Vl

Re: Fred | Audi SQ5 - Audi A3 - BMW e36/8 Z3 QP

Bericht door -Fred- » 14 sep 2021, 11:41

Nu de QP meer en meer op een sportwagen begon te lijken en ik de grenzen van de auto wat beter had leren aanvoelen, leek het meer en meer nodig om het onderstel ook aan te pakken.

Met het standaard onderstel deinde de auto behoorlijk, en echt een fijn gevoel geeft dat niet als het wat sneller gaat. Dus wat onderzoek gedaan om uit te zoeken wat ik precies wou veranderen. In eerste instantie heb ik de garagist tijdens jaarlijks algemeen onderhoud laten beoordelen welke rubbers er aan vervanging toe waren. Gezien de algemeen goede staat heb ik enkel de rubbers op de voorarm vervangen door :///M: rubbers. Dat samen met een Billstein pro kit (b12 dempers + eibach veren) moest voorlopig al voldoen.

Stuurgedrag (wsl mede door de M rubbers) is veel preciezer geworden en de wegligging is er fors op vooruit gegaan. Hij kleeft echt aan de baan en helt niet over. Qua looks vind ik het ook net goed. Mooi voor het oog en nog steeds perfect bruikbaar.
Enige nadeel is het comfort bij slechte wegen, dat is er echt niet op vooruit gegaan.

Ik had verwacht dat het meer een compromis zou zijn tussen comfort en wegligging, maar eigenlijk is het vooral super strak afgeveerd en comfort hebben ze achterwege gelaten :D. Reden temeer om voortaan enkel nog mooie routes uit te steken 8). Nog wat plaatjes...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later zijn ook nog dikkere stabilisatorstangen voor en achter en Yellowstuff remblokken bijgekomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMeinders, frank de jonge, Sideways, vester86 en 108 gasten