Lullaby’s Pakezel.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Lees net de edit van dus het gaat rood/zwart worden: https://www.bol.com/nl/nl/p/dynabright- ... 3005/?s2a=
Dongel van EvdP gaan we voor iets beters inzetten.
Lekker cryptisch
https://www.youtube.com/watch?v=nVQ9tTlHIUg
https://wiki.sha2017.org/w/Village:212
Ik heb wel vaak gedacht wat monteurs met de laptop 'doen' bij auto's... En dan cd's kopiëren en etc... volgens mij heb ik al 8 jaar geen cd lezer meer En gelukkig volgende week mijn Imac weer van het slot af.....
Dongel van EvdP gaan we voor iets beters inzetten.
Lekker cryptisch
https://www.youtube.com/watch?v=nVQ9tTlHIUg
https://wiki.sha2017.org/w/Village:212
Ik heb wel vaak gedacht wat monteurs met de laptop 'doen' bij auto's... En dan cd's kopiëren en etc... volgens mij heb ik al 8 jaar geen cd lezer meer En gelukkig volgende week mijn Imac weer van het slot af.....
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Vanavond kijken of ik de Dongel met iets leuks kan combineren, er is vast wel een Linux fanaat geweest voor dit.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9104
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lullaby’s Pakezel.
De foutcode is het belangrijkste.
Die zijn niet voor elke auto hetzelfde, dus best de complete foutcode lijst zien te vinden van de motor/exacte auto type wat je doet, of er naar googelen (ook weer in combo met het exacte auto type).
Die zijn niet voor elke auto hetzelfde, dus best de complete foutcode lijst zien te vinden van de motor/exacte auto type wat je doet, of er naar googelen (ook weer in combo met het exacte auto type).
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Bij het loshalen van de bekabeling van de luchtinlaat is een stekker los geweest tijdens de eerste start (na herplaatsing van alles), de auto liep toen standaard zeer hoog in de toeren. Na het correct herplaatsen van de stekker was het goed en ben weggereden terwijl het engine lampje nog oplichtte. Na een herstart was het lampje ook weer weg. (Wel Google gebruikt voor info toen).
Kan het zijn dat dit de oude foutcode is die nog in het geheugen heeft gestaan? Immers zou de auto ook de foutcodes opslaan neem ik aan, maar kon toen nog geen reset doen. Nu heb ik een reset gedaan en ga kijken of ik morgen weer de fout heb.
Kan het zijn dat dit de oude foutcode is die nog in het geheugen heeft gestaan? Immers zou de auto ook de foutcodes opslaan neem ik aan, maar kon toen nog geen reset doen. Nu heb ik een reset gedaan en ga kijken of ik morgen weer de fout heb.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Lullaby’s Pakezel.
Wissen, rijden en dan weer uitlezen. Als hij er dan nog (weer) is dan pas gaan lopen zoeken.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Ik denk dat het mijn eigen fout is geweest toen ik aan het "spelen" was met de luchtinlaat, bougies kabels en etc. Ik denk dat de auto op dat moment ongeveer 4000 toeren idle heeft gedaan. Leuk voor een sprint, maar niet geheel de bedoeling. hij reageerde wel extreem op gas geven op dat moment. Al met al zal het nu wel weer goed zijn.
Edit: EvdP, heb al mooie software gevonden voor de Dongel met vele opties (en zelf in de code kunnen schrijven: http://www.obdtester.com/pyobd) En het is super omdat ik hem op een Zero W kan doen om hem vast in de auto te hebben. Nice! Super blij met jouw gift en gaat echt leuk worden.
Af en toe lijk ik wel erg sloom te gaan met mijn pakezel, zou er prima zo'n draaimolentje voor kleine baby's in kunnen doen voor een slaap autootje.
Edit: EvdP, heb al mooie software gevonden voor de Dongel met vele opties (en zelf in de code kunnen schrijven: http://www.obdtester.com/pyobd) En het is super omdat ik hem op een Zero W kan doen om hem vast in de auto te hebben. Nice! Super blij met jouw gift en gaat echt leuk worden.
Af en toe lijk ik wel erg sloom te gaan met mijn pakezel, zou er prima zo'n draaimolentje voor kleine baby's in kunnen doen voor een slaap autootje.
Laatst gewijzigd door Lullaby op 24 aug 2021, 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Gereden, twee monitors goed. Geen foutcode. Vervolgens ga ik naar foutcode lezen en krijg dit:
Nu uitzoeken wat dit exact is (eerste zoektocht is crankshaft positie of sensor. Mijn eerste gedachte is dat dit te maken heeft met het verkeerd monteren van een distributie riem. Optie twee is een luchtsensor die niet goed of stuk is.
Verder nog geen idee, maar alles wijst naar het vervangen van de riem en alles er omheen.
Nu uitzoeken wat dit exact is (eerste zoektocht is crankshaft positie of sensor. Mijn eerste gedachte is dat dit te maken heeft met het verkeerd monteren van een distributie riem. Optie twee is een luchtsensor die niet goed of stuk is.
Verder nog geen idee, maar alles wijst naar het vervangen van de riem en alles er omheen.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Lullaby’s Pakezel.
Je weet alleen niet waar de code vandaan komt. Hij is erg algemeen. De reden waarom ik over ben gestapt op een laptop met een universele interface. Dan kun je zien welke module de fout geeft en je hebt vaak iets meer informatie. Alleen is dat een iets duurdere oplossing.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Dit is idd een zeer algemene melding waar je niet een pin-point locatie mee hebt; laat staan een logisch protocol. Wellicht dat de Dongel hier verder van toepassing kan komen met Linux, immers zijn er dan extreem veel opties software matig. For Python developers, pyOBD provides a single module, obd_io, that allows high level control over sensor data and diagnostic trouble code management.
Ondertussen is de melding wel weer spontaan verdwenen.... zoiets doet mij dan aan een kabel breuk denken, spannend.
Ondertussen is de melding wel weer spontaan verdwenen.... zoiets doet mij dan aan een kabel breuk denken, spannend.
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9104
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lullaby’s Pakezel.
Dat is wel vreemd, gezien een code meestal in de ecu blijft staan tot ie gewist wordt.
Daarom is wissen en wachten tot ie terug komt zo belangrijk, want je weet niet hoe oud ie kan zijn.
Daarom is wissen en wachten tot ie terug komt zo belangrijk, want je weet niet hoe oud ie kan zijn.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Dat dacht ik ook, maar het was al raar dat er geen foutmelding kwam en bij het lezen van de meldingen deze er wel ineens was. Maar ik blijf het gewoon even in de gaten houden de aankomende tijd en zal even een boekje bijhouden (voor mijzelf) met alles wat ik doe. Zo heb ik dat ook geleerd met Linux om een map te schrijven van alle stappen die ik doe zodat ik ook terug kan gaan voor reproduceren van errors en etc. Ik denk dat dit bij auto's ook handig is als beginner.
Word vervolgt.
---
Ondertussen tijd vinden om de boel verder te strippen van gewicht (bespaard benzine) en even nadenken over alles onder, op en boven de vering. Wie weet kan ik daar nog wat winst halen om zuiniger te kunnen rijden. Met slipstream 95 ongeveer doe ik nu 1 op 16 wat super netje's is (wel met 200+ kilo belading). 0 naar 100 heb ik nog geen idee van op dit moment maar vermoedt dat het wel beter is dan die 18+ seconden inmiddels. Banden staan nu op 2.4, dit was 1.8 rondom Beetje heel erg aan de lage kant dus. 2.3 is normaal bij deze auto en banden (ik rij nog wel op winterbanden, I know!)
Word vervolgt.
---
Ondertussen tijd vinden om de boel verder te strippen van gewicht (bespaard benzine) en even nadenken over alles onder, op en boven de vering. Wie weet kan ik daar nog wat winst halen om zuiniger te kunnen rijden. Met slipstream 95 ongeveer doe ik nu 1 op 16 wat super netje's is (wel met 200+ kilo belading). 0 naar 100 heb ik nog geen idee van op dit moment maar vermoedt dat het wel beter is dan die 18+ seconden inmiddels. Banden staan nu op 2.4, dit was 1.8 rondom Beetje heel erg aan de lage kant dus. 2.3 is normaal bij deze auto en banden (ik rij nog wel op winterbanden, I know!)
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Ondertussen even gekeken wat verplicht is voor de APK en heb door dat er nog heel veel kilo's uit kunnen. Gelukkig weet ik nu ook dat ik niet verplicht ben om een ruitenwisser aan de achterkant te hebben (per ongeluk afgebroken) en kan ik de motor en pomp voor sproeier ook weer verwijderen zonder vervanging omdat deze toch al stuk zijn. Gordels kunnen er ook uit omdat ik geen achterbank meer heb (ook niet verplicht).
Aan de voorkant (motor) moet helaas alle isolatie er uit, heeft een beest zitten knagen dus dat heeft ook geen zin meer. Zonnekleppen en etc ook kansloos en er is vast nog wel veel meer wat er uit kan.... Immers gaat het om zuinig rijden om door het hele land onderdelen op te halen voor een project. Passagiers stoel ben ik nodig (is uitwisselbaar) voor mijn kant omdat deze stuk is, scheelt weer een stuk en is nog steeds geldig voor de APK (airbag kan er dan ook uit). En de verhouding moet ook een beetje kloppen over het geheel ivm zwaarte punt.
De winterbanden vervang ik nog niet i.v.m. alu velgen en andere maat, dit zijn maar lompe stalen velgen met bombastische banden.
Ik zou bijna denken dat ik iets van plan ben... Zonder gekheid, het gaat mij echt om verbruik en maximale ruimte. Wellicht kan ik met de RPi ergens een voltage meten van de dynamo of iets... soort moment dat de voltage mij gaat vertellen wanneer ik moet gaan schakelen. Wellicht een soort multichip.... Ik denk maar even hard op na...
Aan de voorkant (motor) moet helaas alle isolatie er uit, heeft een beest zitten knagen dus dat heeft ook geen zin meer. Zonnekleppen en etc ook kansloos en er is vast nog wel veel meer wat er uit kan.... Immers gaat het om zuinig rijden om door het hele land onderdelen op te halen voor een project. Passagiers stoel ben ik nodig (is uitwisselbaar) voor mijn kant omdat deze stuk is, scheelt weer een stuk en is nog steeds geldig voor de APK (airbag kan er dan ook uit). En de verhouding moet ook een beetje kloppen over het geheel ivm zwaarte punt.
De winterbanden vervang ik nog niet i.v.m. alu velgen en andere maat, dit zijn maar lompe stalen velgen met bombastische banden.
Ik zou bijna denken dat ik iets van plan ben... Zonder gekheid, het gaat mij echt om verbruik en maximale ruimte. Wellicht kan ik met de RPi ergens een voltage meten van de dynamo of iets... soort moment dat de voltage mij gaat vertellen wanneer ik moet gaan schakelen. Wellicht een soort multichip.... Ik denk maar even hard op na...
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Lullaby’s Pakezel.
Er is meer te winnen met je rijstijl dan deze opties verwijderen lijkt mij. Zodra de cruise control gebruik in plaats van de linkerbaan leeg duw kom ik aanzienlijk verder op een tank in ieder geval.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Nope, als je rijstijl al goed is aangepast dan moet je verder zoeken en zijn er legio extra opties. Zij het niet dat er wel beperkingen zijn indien je budget afhankelijk bent en weet dat met aanpassingen remapping en etc aan bod gaan komen op den duur. Maar ik heb geen haast en een nieuwe rom zetten is dan nog lang niet nodig nu. Ik zie het meer als een leuke hobby. Lekker met mijn gehavende lullaby toeren en genieten, wie weet gaat i wel wat beter rijden op den duur.
https://www.youtube.com/watch?v=tj-97RuXFHQ
https://www.youtube.com/watch?v=tj-97RuXFHQ
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Lullaby’s Pakezel.
https://www.mvwautotechniek.nl/obd/
Lees bovenstaande eens door, Eobd is een standaard protocol deze foutcodes zijn ook bij alle fabrikanten gelijk. Deze zijn verplicht om uit te lezen, daarom zijn deze testers ook zo goedkoop.....
U code is een communicatie fout met een ander regelapparaat maar die kan je niet uitlezen.
Bovenstaande site staat veel informatie over techniek in duidelijke taal.
Lees bovenstaande eens door, Eobd is een standaard protocol deze foutcodes zijn ook bij alle fabrikanten gelijk. Deze zijn verplicht om uit te lezen, daarom zijn deze testers ook zo goedkoop.....
U code is een communicatie fout met een ander regelapparaat maar die kan je niet uitlezen.
Bovenstaande site staat veel informatie over techniek in duidelijke taal.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Merci voor de link Erwin, zal het eens rustig doornemen zodat ik wat meer begrijp van die apparaten.
Damm er valt hier veel te leren... Thx Allemaal!
Damm er valt hier veel te leren... Thx Allemaal!
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Lullaby’s Pakezel.
Je gaat er een racer van maken begrijp ik? Al het gewicht eruit trekken.
Nog even dan moet je oordoppen in onderweg.
Nog even dan moet je oordoppen in onderweg.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Vandaag bij de sloop wat lege jerrycans meegenomen en kwam wat gereedschap tegen. Zitten een paar handige dingen bij en de rest gaat weer in de reserve bak.
@matt, het zal idd wat spartaans worden met een hoop lawaai. Alles voor zuinig rijden en extra ruimte.
@matt, het zal idd wat spartaans worden met een hoop lawaai. Alles voor zuinig rijden en extra ruimte.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Zo, weer een flink aantal kilo’s lichter en verwonderlijk hoeveel alles nog weegt; niet verwacht. Verder nergens roest tot nu toe, aan alle kanten is de auto dus roest vrij (zoals ingeschat bij aanschaf).
Tijd om naar voren toe te werken.
Er mist hier al iets hmmmmm. Van buitenaf valt het alleen op dat de stoel mist nu, achter ga ik blinderen.
Tijd om naar voren toe te werken.
Er mist hier al iets hmmmmm. Van buitenaf valt het alleen op dat de stoel mist nu, achter ga ik blinderen.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Sleep tight 'Lullaby', morgen is er weer een dag en ga ik verder met strippen.
Ik ben heel benieuwd hoeveel gewicht er af gaat in totaal, dus moet als ik klaar ben ergens gaan wegen. Denk dat ik even naar de stort ga rijden en vragen of ik daar op een weegschaal mag staan, denk dat als ik het uitleg en ze de auto zien er zelf ook wel benieuwd naar zijn. Vriendelijk vragen kan nooit kwaad, nee heb ik en ja kan ik krijgen. In de toekomst als ik er allemaal iets meer van snap dan wil ik per band wegen voor de verdeling.
Volgens boekje: 1.195 kg. Iemand die een gokje durft te wagen alvast ?
Ik ben heel benieuwd hoeveel gewicht er af gaat in totaal, dus moet als ik klaar ben ergens gaan wegen. Denk dat ik even naar de stort ga rijden en vragen of ik daar op een weegschaal mag staan, denk dat als ik het uitleg en ze de auto zien er zelf ook wel benieuwd naar zijn. Vriendelijk vragen kan nooit kwaad, nee heb ik en ja kan ik krijgen. In de toekomst als ik er allemaal iets meer van snap dan wil ik per band wegen voor de verdeling.
Volgens boekje: 1.195 kg. Iemand die een gokje durft te wagen alvast ?
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Error nog aanwezig en twijfel over wat dingen, wellicht moet ik een nieuwe koppakking plaatsen of iets en bestel er dan maar twee. En volgens mij kan ik nu bij de benzine pomp komen doordat ik de matten er uit heb (zit een soort luikje in de bodem). Wellicht is die niet goed en geeft het te weinig druk. Ik denk dat de verhouding van lucht en etc ook niet goed is en de timing wel beter kan, wellicht is het filter toch ergens lek of iets. Wellicht is de distributie ook verkeerd geplaatst en gaat daardoor timing mis. Ingewikkeld allemaal en wil niet dat de cilinders per ongeluk de kop raken en krom slaan.
Merk dat het allemaal ingewikkeld is.... Veel vragen en twijfels nu Krijg ook geen goede grip meer in de eerste en tweede versnelling... hoop wheel spin nu. De 18 tot 20 seconden is wel versplintert inmiddels.
Wat ik mij nog afvraag is waar die extra luchtslang voor is naar het filter die nu op een doodlopende stop zit.... Zou ik daar iets mee kunnen doen, want de auto ruikt best wel naar benzine tijdens het stationair lopen, ik kan daar zo een extra klein luchtfiltertje op zetten... Hij zit niet echt in de weg op het originele filter en loopt gewoon dood nu, wellicht kan ik daar een beetje meer lucht mee naar binnen halen zodat de verbranding beter is? Het is wel zo dat de positie en hoek een venture effect kan geven.... Maar acht, wat kan er gebeuren en het dingetje zelf koste volgens mij ooit drie euro.
Ok, en nu weer serieus.
Merk dat het allemaal ingewikkeld is.... Veel vragen en twijfels nu Krijg ook geen goede grip meer in de eerste en tweede versnelling... hoop wheel spin nu. De 18 tot 20 seconden is wel versplintert inmiddels.
Wat ik mij nog afvraag is waar die extra luchtslang voor is naar het filter die nu op een doodlopende stop zit.... Zou ik daar iets mee kunnen doen, want de auto ruikt best wel naar benzine tijdens het stationair lopen, ik kan daar zo een extra klein luchtfiltertje op zetten... Hij zit niet echt in de weg op het originele filter en loopt gewoon dood nu, wellicht kan ik daar een beetje meer lucht mee naar binnen halen zodat de verbranding beter is? Het is wel zo dat de positie en hoek een venture effect kan geven.... Maar acht, wat kan er gebeuren en het dingetje zelf koste volgens mij ooit drie euro.
Ok, en nu weer serieus.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Beetje met het dashbord bezig maar het loopt niet soepel, veel zooi zit lastig vast en ik kan het niet duidelijk zien hoe of wat. Hoe dan ook moet het los i.v.m her en der wat zaken die fout zijn of verbeterd moeten worden. Voor vandaag zal het dan voornamelijk op Google en YT zoeken worden en veel meer niet.
Nadat alles gestript is, wil ik mij echt wat meer technisch in de auto gaan verdiepen. Dat zou betekenen dat ik eerst alles eens grondig ga schoonmaken en goed ga kijken waar alle onderdelen zitten en hoe deze lopen. Controleren op kleine punten die aandacht nodig zijn eventueel en etc.
Wat betreft het bovenstaande bericht is het natuurlijk 99% bull met een vleugje logica/vernuft er in, maar iets wat wel een degelijk onderwerp kan zijn is mijn ratio verdeling van de versnellingen. Hoe minder het gewicht begint te worden hoe groter het verschil merkbaar is.
Als het gaat om snelheid is het bij deze motor totaal niet van belang, immers gaat het om een 1.2 die straks al 230000 op de teller heeft staan (vrijwel afgeschreven). Maar gezien met goed onderhoudt en een betere afstelling van de motor kan deze echt nog wel een ton erbij draaien. Er is dus een redelijke afweging om her en der aanpassingen te doen die zeer laag in de kosten zijn en zichzelf met gemak terug kunnen verdienen. Een sportfilter van 100 euro +/- is daar niet 1 van, maar een hitteschild van aluminium en een iets betere doorloop (geen hoeken maar bochten bijvoorbeeld) van lucht is extreem goedkoop. Nu komt de aanvoer vlak bij de radiator weg, dat is niet de meest logische plek gezien warmte.
De error die ik heb zou ik ook moeten aanpakken, maar maak mij weinig zorgen omdat bij dit motorblok er nog speling is bij de kop en de boel niet krom kan slaan. Wel is het zo dat er onnodige slijtage kan ontstaan waardoor de motor alsnog naar de grootje's gaat. Het beter uitlezen zou dan ook op zeer korte termijn moeten gebeuren en is wel een aandachtspunt die ik niet lang kan blijven negeren. Wel is het zo dat wat ik nu kan vinden voor de error allemaal specifiek met de canbus te maken heeft, nu kan ik dit gaan uitmeten met een oscilloscoop maar dat lijkt mij even te onnodig ingewikkeld nu. Dus gewoon eens kijken of ik nu de Dongel kan gebruiken en de eerder gevonden software.
PS: kleine blunder van mijzelf, ik blijk all-season banden te hebben... (niet gezien dat er ook een zon op stond).
Interessant leesvoer: https://www.torquecars.com/tuning/lower ... -ratio.php
Nadat alles gestript is, wil ik mij echt wat meer technisch in de auto gaan verdiepen. Dat zou betekenen dat ik eerst alles eens grondig ga schoonmaken en goed ga kijken waar alle onderdelen zitten en hoe deze lopen. Controleren op kleine punten die aandacht nodig zijn eventueel en etc.
Wat betreft het bovenstaande bericht is het natuurlijk 99% bull met een vleugje logica/vernuft er in, maar iets wat wel een degelijk onderwerp kan zijn is mijn ratio verdeling van de versnellingen. Hoe minder het gewicht begint te worden hoe groter het verschil merkbaar is.
Als het gaat om snelheid is het bij deze motor totaal niet van belang, immers gaat het om een 1.2 die straks al 230000 op de teller heeft staan (vrijwel afgeschreven). Maar gezien met goed onderhoudt en een betere afstelling van de motor kan deze echt nog wel een ton erbij draaien. Er is dus een redelijke afweging om her en der aanpassingen te doen die zeer laag in de kosten zijn en zichzelf met gemak terug kunnen verdienen. Een sportfilter van 100 euro +/- is daar niet 1 van, maar een hitteschild van aluminium en een iets betere doorloop (geen hoeken maar bochten bijvoorbeeld) van lucht is extreem goedkoop. Nu komt de aanvoer vlak bij de radiator weg, dat is niet de meest logische plek gezien warmte.
De error die ik heb zou ik ook moeten aanpakken, maar maak mij weinig zorgen omdat bij dit motorblok er nog speling is bij de kop en de boel niet krom kan slaan. Wel is het zo dat er onnodige slijtage kan ontstaan waardoor de motor alsnog naar de grootje's gaat. Het beter uitlezen zou dan ook op zeer korte termijn moeten gebeuren en is wel een aandachtspunt die ik niet lang kan blijven negeren. Wel is het zo dat wat ik nu kan vinden voor de error allemaal specifiek met de canbus te maken heeft, nu kan ik dit gaan uitmeten met een oscilloscoop maar dat lijkt mij even te onnodig ingewikkeld nu. Dus gewoon eens kijken of ik nu de Dongel kan gebruiken en de eerder gevonden software.
PS: kleine blunder van mijzelf, ik blijk all-season banden te hebben... (niet gezien dat er ook een zon op stond).
Interessant leesvoer: https://www.torquecars.com/tuning/lower ... -ratio.php
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Weet iemand waar ik een FIAT Doblo 1.2 SX Service Repair Manual 2001 kan kopen via Ideal? Kom op dingen uit met creditcard en etc van vage websites. Eventueel iemand die zoiets in een systeem heeft staan als PDF... tegen een vergoeding...
Wil nu een paar klussen doen en die informatie is niet op internet te vinden (en ik wil geen risico lopen door maar wat te doen, mijn auto moet wel heel blijven en ben slechts ene leerling).
Bij voorbaat dank.
Wil nu een paar klussen doen en die informatie is niet op internet te vinden (en ik wil geen risico lopen door maar wat te doen, mijn auto moet wel heel blijven en ben slechts ene leerling).
Bij voorbaat dank.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Lullaby’s Pakezel.
https://www.fiatforum.com/downloads.php?categoryid=12
Zit daar niets tussen, wel een accountje nodig om de bestanden te kunnen downloaden lijkt het. Volgens mijn google kunsren zou je de elearn moeten hebben en zit daar een progammatje in om de info in te zien.
Zit daar niets tussen, wel een accountje nodig om de bestanden te kunnen downloaden lijkt het. Volgens mijn google kunsren zou je de elearn moeten hebben en zit daar een progammatje in om de info in te zien.
- Lullaby
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 mei 2021, 20:12
- Auto: Phantom vehicle
- Locatie: Ghost Stories
Re: Lullaby’s Pakezel.
Ik ben hem tegen gekomen maar kwam er niet helemaal uit, maar ben nu een paypall aan het maken en kan een degelijke kopen voor een paar euro.
Edit: PDF is aan het downloaden nu.
Edit: PDF is aan het downloaden nu.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Crookie, Djessey, Google [Bot], Hitz, mauritsklein, TheKoomanizer en 182 gasten