Sinds mijn laatste post in mei is er weer veel gebeurd:
De Saxo is (terug)verkocht aan een vriend van de vorige eigenaar. Helaas niet meer te redden en sindsdien in onderdelen.
Voelde wel even gek om hem weg te zien gaan op een trailer, maar heb er wel vrede mee, mede omdat ik nu na een paar maandjes stil zitten opzoek kon gaan naar een nieuwe auto!
Het hebben van een trackday auto op kenteken stond nog steeds hoog op het lijstje. Ik ben zelf redelijk goed bekend met e36/e30'jes op het circuit en hou ervan hoe ze rijden + onderdelen voor handen etc. Zoektocht begon dus in deze hoek, maar nam al snel een iets andere wending..
Met een schuin oog heb ik altijd gekeken naar (oude) Alfa Giulia's, maar nooit realistisch overwogen omdat ik ze niet goed ken en een oude trackday Giulia o.i.d. op kenteken bijna niet te vinden lijkt (als leek). Als je ze dan wel ziet komen ze in 2 smaken: Mooi en te duur (voor mij) óf roest.
Tegen beter weten in ben ik me toch meer gaan verdiepen en besloot contact op te nemen met een gespecialiseerde garage/restaurateur. Ik legde ze uit wat ik ongeveer zocht, wat mijn budget was en of ze me konden helpen bij mijn zoektocht. Hun reactie was heel positief en ze gingen opzoek voor me. De 2 weken daarna moest ik in quarantaine en kon ik me mooi verdiepen in meer literatuur. Na nog een aantal weken te hebben gewacht was er nog weinig resultaat. Ondanks dat de garage in eerste instantie positief was, bleek dat misschien mijn verwachtingen niet realistisch waren. Mijn gevoel bij de hele situatie was niet geweldig, dus we/ik besloten het erbij te laten. Even een stapje terug om mijn eigen Alfa kennis wat meer op te krikken.
Via een vriend kwam ik terecht bij Arese in Badhoevedorp. Ik raakte met de eigenaar aan de praat en hij gaf aan dat ze nog wel hulp zochten in de zaak. Sindsdien sleutel ik naast mijn studie met veel plezier aan al het moois dat bij Arese langskomt. Voor mij is dit de ideale manier om de Giulia van binnen en buiten te leren kennen + mijn sleutel skills worden ook al beter. Hoe meer ik er werkte, des te meer ik overtuigd raakte van mijn doel om ooit een Giulia of een Bertone te hebben. Dit bleek echter al sneller werkelijkheid te worden dan gedacht.
In de werkplaats stond al tijden een mooie rode Giulia waar mijn oog gelijk op viel. Geen trackday auto, maar snelle 2L motor, nieuwe Koni veren+dempers, weinig roest. Op een gegeven moment was de auto te koop en heb ik mezelf (op echte DF wijze) net zo lang overtuigd mijn budget op te rekken tot ik hem kon kopen!
1972 Giulia 1.6 Super Biscione
Ik ben er zo blij mee! Ook al is het geen trackday auto, vinkt de Giulia alle vakjes aan van wat ik wil. Het rijdt geweldig en is met de 2L motor ook behoorlijk snel. Ook best leuk dat het een NL'se auto is. De (single stage) lak is flink geoxideerd en hier en daar zit wat roest (vooral onderkant van de deuren), maar gelukkig niks structureels. Het belangrijkste is dat de auto mechanisch goed is, en dat is hij zeker!
Wat Specificaties van de motor:
- 2.0 Nord Motor
- "Bussenkop" met Colombo en Bariani Nokken
- Nural bussen en zuigers met 10.4:1 Compressie
- Race Vliegwiel en met sportkoppeling en druklager.
- GTA uitlaat spruitstuk met 2.0 aanpassingen.
- 40mm Dellorto carbs
- 123 Bluetooth ontsteking
Toen ik de auto kocht zat de inloopolie nog in het blok, er was pas 1500km mee gereden sinds de opbouw in 2018. Toen het blok ingereden was heb ik gelijk een volledige beurt gedaan en een afspraak gemaakt bij SpeedCenter in Geldermalsen voor het afstellen op de rollerbank.
Het resultaat viel niet tegen! 147.7pk en 190Nm. Begrenzer ingesteld op 6800tpm.
Aan de looks van de auto valt zoals te zien nog wel wat te winnen. De velgen zijn erg lelijk, maar hebben even niet de prioriteit. Op den duur een setje GTA of TZ replica's heeft de voorkeur, maar voor nu ben ik rustig aan bezig de lak te polijsten en de motorruimte op te ruimen. Ik heb al wat rubbers in de ophanging vervangen en wat kleine dingen aangepakt.
Al met al een hele andere auto dan de Saxo. Niet per se leuker of minder leuk om te rijden, maar de Giulia voelt voor mij veel specialer. Nu veel TLC geven, rijden en dan snel wat betere foto's schieten!