BMW 130i
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
BMW 130i
Na een redelijk lange zoektocht vorige maand dan toch een nette 130i gekocht. (voor erbij). Aantal auto's bekeken maar steeds weer zaken die mij niet bevielen. Uiteindelijk dus onderstaande pre-facelift met enigszins acceptabele km-stand gekocht. vrijwel alle denkbare opties zitten op de auto. In eerste instantie ga ik er een leuke rijdersauto van maken door het plaatsen van een leuk onderstel, sper, remmen en m3 draagarmen / stabi's etc. Achter zitten nog (goodyear) RFT banden erop, die gaan eraf. Daarnaast zitten aan de voorzijde (goodyear) 205 banden. Ik wil hem vierkant op 225 zetten. Misschien maak ik er achteraf wel weer een leuke trackdayauto van. Twijfel nog aangezien de auto hier eigenlijk te net voor is.
Prio is nu om alle preventieve punten, indien nog niet vervangen, aan te pakken;
vanos magneetventielen
oliefilterhuispakking en bouten
oliekoelerpakkingen en bouten
karterontluchting
kleppendekselpakking en bouten
waterpomp en thermostaat
disakleppen
bobines
cardanaslager
hardyschijf
katalysatoren
distributieketting
nokkenassen
De auto is BMW-dealer onderhouden, maar de dealers doen ontzetten moeilijk over het vertrekken van de onderhoudshistorie. (AVG). Het wordt dus nog even uitpluizen wat er wel en niet al is vervangen.
Ik heb er nog niet veel dingen aan gedaan. Heb wel al een bastuck-uitlaat vanaf de kats geplaatst. (middendemper verwijderd). Het is een heerlijk stille uitlaat die enkel bij bovengemiddeld gasgeven leven maakt. Wat ik er mooi aan vindt is dat hij er oem uitziet. Verder 10 en 15 mm spoorverbreders geplaatst, logos vernieuwd, nieuwe nieren en nog wat kleine zaken.
Prio is nu om alle preventieve punten, indien nog niet vervangen, aan te pakken;
vanos magneetventielen
oliefilterhuispakking en bouten
oliekoelerpakkingen en bouten
karterontluchting
kleppendekselpakking en bouten
waterpomp en thermostaat
disakleppen
bobines
cardanaslager
hardyschijf
katalysatoren
distributieketting
nokkenassen
De auto is BMW-dealer onderhouden, maar de dealers doen ontzetten moeilijk over het vertrekken van de onderhoudshistorie. (AVG). Het wordt dus nog even uitpluizen wat er wel en niet al is vervangen.
Ik heb er nog niet veel dingen aan gedaan. Heb wel al een bastuck-uitlaat vanaf de kats geplaatst. (middendemper verwijderd). Het is een heerlijk stille uitlaat die enkel bij bovengemiddeld gasgeven leven maakt. Wat ik er mooi aan vindt is dat hij er oem uitziet. Verder 10 en 15 mm spoorverbreders geplaatst, logos vernieuwd, nieuwe nieren en nog wat kleine zaken.
Laatst gewijzigd door Eric-328 op 19 mar 2021, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27878
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW 130i
Gefeliciteerd, ziet er op de fotos netjes uit.
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
- Auto: BMW M2
Re: BMW 130i
Mooie kar!
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11 feb 2021, 11:23
- Auto: BMW 325D LCI
Re: BMW 130i
mooie wagen!
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW 130i
Nice, nog een 130i!Eric-328 schreef: ↑19 mar 2021, 10:14
Prio is nu om alle preventieve punten, indien nog niet vervangen, aan te pakken;
vanos magneetventielen
oliefilterhuispakking en bouten
oliekoelerpakkingen en bouten
karterontluchting
kleppendekselpakking en bouten
waterpomp en thermostaat
disakleppen
bobines
cardanaslager
hardyschijf
katalysatoren
distributieketting
nokkenassen
Mooi lijstje ook. Zou nog wat dingen op het lijstje zetten:
- Multiriem + spanner
- Kettingspanner
Vraag me wel af of het preventief vervangen van katalysatoren en nokenassen nodig is, lijkt me wat voorbarig. Ook ketting i.c.m. 130i hoor je niet vaak, zou alleen kettingspanner (revised part nr) vervangen.
Zou dan eerder carterpakking (zweten vaak) en dan gelijk drijfstanglagertjes meepakken als je er toch bent.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26701
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- Emiel
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: BMW 130i
Ze gaan weer als hete broodjes de 130i
Heb bijna alle onderdelen binnen van de lijst hier gepost, binnenkort weekend de garage in, meteen ook sper eronder zetten.
Heb bijna alle onderdelen binnen van de lijst hier gepost, binnenkort weekend de garage in, meteen ook sper eronder zetten.
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW 130i
Mooi! Alleen die flapjes van de voorbumper even verwijderen.
-
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: BMW 130i
Ik heb zelf ook sinds kort een 130i en moet ook het E.E.A. nog doen. Waterpomp + thermostaat, de M-Performance einddemper een nieuw laklaagje geven op de sierstukken, is een stukje verf af gebaldderd . Een set zomervelgen met banden scoren... En de vanosventielen schoonmaken, had gelezen dat je dit het best kan doen met MAF cleaner? Wel enorm fun zo'n 130i. Jij hebt wel een flink lijstje wat je preventief wilt doen, heb je enige onderbouwing buiten de waterpomp + thermostaat waarom je dat allemaal gaat doen?
- Emiel
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: BMW 130i
Niet diegene aan wie je het vroeg, maar oliefilter huis pakking, warmtewisselaar pakking, disa kleppen, carterventilatie, kleppen deksel pakking, etc zijn ze gevoelig voor.BartMS schreef: ↑19 mar 2021, 12:08 Ik heb zelf ook sinds kort een 130i en moet ook het E.E.A. nog doen. Waterpomp + thermostaat, de M-Performance einddemper een nieuw laklaagje geven op de sierstukken, is een stukje verf af gebaldderd . Een set zomervelgen met banden scoren... En de vanosventielen schoonmaken, had gelezen dat je dit het best kan doen met MAF cleaner? Wel enorm fun zo'n 130i. Jij hebt wel een flink lijstje wat je preventief wilt doen, heb je enige onderbouwing buiten de waterpomp + thermostaat waarom je dat allemaal gaat doen?
1 disa zit onder de inlaat, je kan er bij door dynamo eraf te halen maar handig is de inlaat eraf en de slangen van de carterventilatie mee te nemen. Die worden nogal hard en breekbaar en kunnen rare storingen geven door valse lucht. Rest van de genoemde pakkingen worden hard en gaan lekken.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 130i
Dit. Lekkere auto verderStr8Six schreef: ↑19 mar 2021, 11:19Nice, nog een 130i!Eric-328 schreef: ↑19 mar 2021, 10:14
Prio is nu om alle preventieve punten, indien nog niet vervangen, aan te pakken;
vanos magneetventielen
oliefilterhuispakking en bouten
oliekoelerpakkingen en bouten
karterontluchting
kleppendekselpakking en bouten
waterpomp en thermostaat
disakleppen
bobines
cardanaslager
hardyschijf
katalysatoren
distributieketting
nokkenassen
Mooi lijstje ook. Zou nog wat dingen op het lijstje zetten:
- Multiriem + spanner
- Kettingspanner
Vraag me wel af of het preventief vervangen van katalysatoren en nokenassen nodig is, lijkt me wat voorbarig. Ook ketting i.c.m. 130i hoor je niet vaak, zou alleen kettingspanner (revised part nr) vervangen.
Zou dan eerder carterpakking (zweten vaak) en dan gelijk drijfstanglagertjes meepakken als je er toch bent.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: BMW 130i
Ik heb een opsomming gemaakt van de meeste zaken die ik op de fora tegenkom. Kats kom ik sporadisch ook tegen, meen dat Tristan hier ook op de cup last van had. Het is echter een behoorlijke investering die ik niet preventief ga doen. Carterpakking is droog. Ik zie erg op tegen het demonteren van het subframe voor slechts een pakking. Drijfstanglagers ben ik nog niet tegengekomen als zwak punt. Maar als het subframe toch los moet, dan kun je dit idd net zo goed meepakken.Str8Six schreef: ↑19 mar 2021, 11:19Nice, nog een 130i!Eric-328 schreef: ↑19 mar 2021, 10:14
Prio is nu om alle preventieve punten, indien nog niet vervangen, aan te pakken;
vanos magneetventielen
oliefilterhuispakking en bouten
oliekoelerpakkingen en bouten
karterontluchting
kleppendekselpakking en bouten
waterpomp en thermostaat
disakleppen
bobines
cardanaslager
hardyschijf
katalysatoren
distributieketting
nokkenassen
Mooi lijstje ook. Zou nog wat dingen op het lijstje zetten:
- Multiriem + spanner
- Kettingspanner
Vraag me wel af of het preventief vervangen van katalysatoren en nokenassen nodig is, lijkt me wat voorbarig. Ook ketting i.c.m. 130i hoor je niet vaak, zou alleen kettingspanner (revised part nr) vervangen.
Zou dan eerder carterpakking (zweten vaak) en dan gelijk drijfstanglagertjes meepakken als je er toch bent.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: BMW 130i
Ik heb een opsomming gemaakt van zwakke punten die ik op de verschillende fora tegenkom. Zijn zaken die doorgaans niet de wereld kosten maar wel bij de km-stand van mijn auto (170K) optreden. Vanosventielen kun je schoonmaken maar werkt slechts tijdelijk. Een nieuw paar kost rond de 300,-.Emiel schreef: ↑19 mar 2021, 12:23Niet diegene aan wie je het vroeg, maar oliefilter huis pakking, warmtewisselaar pakking, disa kleppen, carterventilatie, kleppen deksel pakking, etc zijn ze gevoelig voor.BartMS schreef: ↑19 mar 2021, 12:08 Ik heb zelf ook sinds kort een 130i en moet ook het E.E.A. nog doen. Waterpomp + thermostaat, de M-Performance einddemper een nieuw laklaagje geven op de sierstukken, is een stukje verf af gebaldderd . Een set zomervelgen met banden scoren... En de vanosventielen schoonmaken, had gelezen dat je dit het best kan doen met MAF cleaner? Wel enorm fun zo'n 130i. Jij hebt wel een flink lijstje wat je preventief wilt doen, heb je enige onderbouwing buiten de waterpomp + thermostaat waarom je dat allemaal gaat doen?
1 disa zit onder de inlaat, je kan er bij door dynamo eraf te halen maar handig is de inlaat eraf en de slangen van de carterventilatie mee te nemen. Die worden nogal hard en breekbaar en kunnen rare storingen geven door valse lucht. Rest van de genoemde pakkingen worden hard en gaan lekken.
Mbt de Disa; de 130i heeft 2 Disa-kleppen; grote en kleine. Er zijn redelijk wat gevallen waarbij de klep of een component hiervan afbreekt en de kop invliegt.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: BMW 130i
Ik vind ze eigenlijk wel mooi, zal ze echter wel in kleur spuit ipv carbon.Mark 320iS schreef: ↑19 mar 2021, 11:54 Mooi! Alleen die flapjes van de voorbumper even verwijderen.
- Jeroen
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW 130i
Mooie aankoop, maar preventief een nokkenas vervangen? Hetzelfde geldt voor de kats wat al genoemd werd. Ik rij nu al wat jaren 130i, en van dit lijstje is alleen de waterpomp en thermostaat en de carterontluchting voorbijgekomen. Voor dingen als een hardyschijf geldt toch gewoon dat je die vervangt als het nodig is. Ik ga althans geen nette hardyschijf zonder scheuren vervangen. Kan ik met de banden op de helft van de slijtage wel precies hetzelfde gaan doen.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: BMW 130i
Leuke wagen! Behoorlijk veel preventief werk, hoeveel heeft ie gereden?
Ik heb op mijn vorige 130i de kats gehad, maar wat heb ik niet gehad met die auto (binnen 20k kilometers)?! De nokkenas was uiteindelijk het probleem waardoor het blok in de soep liep. Maar daardoor tikte het blok ook heel erg (terwijl ze de klepstoters dachten en vervangen).
Leuk lijstje met mods ook! Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.
Ik heb op mijn vorige 130i de kats gehad, maar wat heb ik niet gehad met die auto (binnen 20k kilometers)?! De nokkenas was uiteindelijk het probleem waardoor het blok in de soep liep. Maar daardoor tikte het blok ook heel erg (terwijl ze de klepstoters dachten en vervangen).
Leuk lijstje met mods ook! Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.
- Mark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW 130i
Vanmiddag al gespot in Hulsberg. Klonk goed .
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: BMW 130i
Ga niet alles n een keer doen maar wel uitvoeren voordat problemen zich voordoen. Nokkenassen komen vaker voor, zie oa draad Stefan. Better safe than Sorry. Mijn 328i trackdayauto heb ik op dezelfde manier onderhouden. Hierdoor heb ik 120k goed bereden km’s gemaakt zonder ook maar een keer stil te staan.Jeroen schreef: ↑19 mar 2021, 15:54 Mooie aankoop, maar preventief een nokkenas vervangen? Hetzelfde geldt voor de kats wat al genoemd werd. Ik rij nu al wat jaren 130i, en van dit lijstje is alleen de waterpomp en thermostaat en de carterontluchting voorbijgekomen. Voor dingen als een hardyschijf geldt toch gewoon dat je die vervangt als het nodig is. Ik ga althans geen nette hardyschijf zonder scheuren vervangen. Kan ik met de banden op de helft van de slijtage wel precies hetzelfde gaan doen.
Laatst gewijzigd door Eric-328 op 19 mar 2021, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: BMW 130i
Hij heeft 170k gelopen. Hen jouw draadje ook gelezen tijdens mijn zoektocht. Wat een ellende!StefanW schreef: ↑19 mar 2021, 20:13 Leuke wagen! Behoorlijk veel preventief werk, hoeveel heeft ie gereden?
Ik heb op mijn vorige 130i de kats gehad, maar wat heb ik niet gehad met die auto (binnen 20k kilometers)?! De nokkenas was uiteindelijk het probleem waardoor het blok in de soep liep. Maar daardoor tikte het blok ook heel erg (terwijl ze de klepstoters dachten en vervangen).
Leuk lijstje met mods ook! Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: BMW 130i
Dat kan kloppen
-
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: BMW 130i
Die koplampen, is dat after market? Of springen ze er op de foto zo uit?
Erg lekker exemplaar verder.
Erg lekker exemplaar verder.
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Godspeed en 16 gasten