BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs
Precies zo heb ik het ook voor ogen.
Reserve subframe al weer gevonden, 50,- heb ik er wel voor over om alles buiten de auto om voor te bereiden.
Geld voor stralen en coaten stop ik liever in een technische upgrade.
Maar het meedenken wordt gewaardeerd hoor, er komen vast punten waarop ik denk shoot dat kan ik beter doen zoals jullie adviseren
Reserve subframe al weer gevonden, 50,- heb ik er wel voor over om alles buiten de auto om voor te bereiden.
Geld voor stralen en coaten stop ik liever in een technische upgrade.
Maar het meedenken wordt gewaardeerd hoor, er komen vast punten waarop ik denk shoot dat kan ik beter doen zoals jullie adviseren
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs
Zo best een leuk, productief en ook kostbaar weekje achter de rug.
Begin van de week kwam er een pakketje uit Duitsland binnen:
Een M50b20 incl. bak werd geleverd vanuit duitsland uit omgeving Fulda.
Belangrijkste eigenschap, uit een E34
Dus ik heb de benodigde carterpan, aanzuigbuis en peilstok binnen.
Deze spullen gaan voor 400-500 euro, dus een blok en bak afgeleverd in de garage voor 530,- is geen slechte deal.
Verder een uitgebreide boodschappenlijst bij Hardeman achtergelaten, na prettig contact en advies.
Staat oa op:
Eibach stabi voor en achter
Verstelbaar stabi steunen
rvs remslangen
messing remklauw geleiding
Verschillende verstevigingsplaten
tweede diff steun
Rode PU bussen
Nog wat spulletjes voor in de werkplaats voordat de toelevering stockt ivm het Suezkanaal
Ook met de auto zelf bezig geweest.
Geen fotos van, maar de kofferbak vertoonde hier en daar wat beginnen roest.
Dus opgeschuurd en daarna behandelt met Brunox.
Ook mijn eerste keer aan het uitdeuken gegaan. De bumper had nogal wat vervorming dus daar maar eens gericht met de hamer op gaan slaan. Hoewel niet snaar strak, wel een hele verbetering.
Vandaag ander subframe binnengekregen en daarmee aan de gang.
Rubbers uit de armen gedraaid
Bumper en subframe voorzien van eerste laag Brunox
Ook het gevecht aangegaan met handrem bus die nog in een draagarm zat
Victory
Wilde eigenlijk verder met het stralen van de remklauwen, dus die weer onder de werkbank getrokken om tot de conlclusie te komen dat de armen er waarschijnlijk in passen Tadaaa
veel beter
Morgen de ander en de klauwen
Begin van de week kwam er een pakketje uit Duitsland binnen:
Een M50b20 incl. bak werd geleverd vanuit duitsland uit omgeving Fulda.
Belangrijkste eigenschap, uit een E34
Dus ik heb de benodigde carterpan, aanzuigbuis en peilstok binnen.
Deze spullen gaan voor 400-500 euro, dus een blok en bak afgeleverd in de garage voor 530,- is geen slechte deal.
Verder een uitgebreide boodschappenlijst bij Hardeman achtergelaten, na prettig contact en advies.
Staat oa op:
Eibach stabi voor en achter
Verstelbaar stabi steunen
rvs remslangen
messing remklauw geleiding
Verschillende verstevigingsplaten
tweede diff steun
Rode PU bussen
Nog wat spulletjes voor in de werkplaats voordat de toelevering stockt ivm het Suezkanaal
Ook met de auto zelf bezig geweest.
Geen fotos van, maar de kofferbak vertoonde hier en daar wat beginnen roest.
Dus opgeschuurd en daarna behandelt met Brunox.
Ook mijn eerste keer aan het uitdeuken gegaan. De bumper had nogal wat vervorming dus daar maar eens gericht met de hamer op gaan slaan. Hoewel niet snaar strak, wel een hele verbetering.
Vandaag ander subframe binnengekregen en daarmee aan de gang.
Rubbers uit de armen gedraaid
Bumper en subframe voorzien van eerste laag Brunox
Ook het gevecht aangegaan met handrem bus die nog in een draagarm zat
Victory
Wilde eigenlijk verder met het stralen van de remklauwen, dus die weer onder de werkbank getrokken om tot de conlclusie te komen dat de armen er waarschijnlijk in passen Tadaaa
veel beter
Morgen de ander en de klauwen
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs
Lekker bezig. Zo’n straal cabine is wel ontzettend handig en geeft mooi en snel resultaat.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs
Met stralen kom je idd goed in de hoekjes en inde poriën
Maar snel ...
nee dat niet
Het is een hobby ding en de compressor eigenlijk net te kort ademig
Denk dat ik er wel een uur mee bezig ben geweest
Maar resultaat is bevredigend
Maar snel ...
nee dat niet
Het is een hobby ding en de compressor eigenlijk net te kort ademig
Denk dat ik er wel een uur mee bezig ben geweest
Maar resultaat is bevredigend
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs
Altijd nog sneller dan met een staalborstel of iets vergelijkbaars.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs
Lekker bezig!
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs: Diff check ?
Ik ben even op zoek naar bevestiging.
Ik had over het hoofd gezien dat remschijven achter andere steekassen vergt dan nu op de trommelremmen.
Jammer, maar dan is dat ook maar meteen fris.
Alleen wil ik wel voorkomen dat wanneer het e36 diff er onder komt er weer andere steekassen onder moeten doordat
het een ander diff huis heeft.
Van wat ik er online uit begrijp is de behuizing identiek, verschil zit in de kroonwiel; maar niet in de behuizing.
Dus zouden de aan te schaffen steekassen mee moeten kunnen
Tzt zal cardan as wel moeten worden aangepast ivm komst van e36 bak. Dat is voorzien
Ik had over het hoofd gezien dat remschijven achter andere steekassen vergt dan nu op de trommelremmen.
Jammer, maar dan is dat ook maar meteen fris.
Alleen wil ik wel voorkomen dat wanneer het e36 diff er onder komt er weer andere steekassen onder moeten doordat
het een ander diff huis heeft.
Van wat ik er online uit begrijp is de behuizing identiek, verschil zit in de kroonwiel; maar niet in de behuizing.
Dus zouden de aan te schaffen steekassen mee moeten kunnen
Tzt zal cardan as wel moeten worden aangepast ivm komst van e36 bak. Dat is voorzien
-
Onlinebeske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs diff vraag
Bmw heeft een kleinhuis diff (168mm) en een "groot"huis diff (188mm) geleverd onder de E30.
Deze twee diffs zijn uitwisselbaar, je hebt daar geen andere steekassen voor nodig.
Hier staat nog meer nuttige info: https://www.e30zone.net/e30wiki/index.php/Differential (sowieso een handige site trouwens)
Een E36 diff is ook te krijgen in deze twee formaten, maar heeft een andere behuizing, die past niet onder je E30 (E36 compact diff uitgezonderd, die past wel)
Onder andere modellen zat trouwens ook nog een 210mm diff dus die wat bij een E30/E36 vaak groothuis genoemd wordt zou eigenlijk middenhuis moeten heten, maar online kom je ze vaak tegen als groothuis, vandaar dat ik dat ook maar doe.
Deze twee diffs zijn uitwisselbaar, je hebt daar geen andere steekassen voor nodig.
Hier staat nog meer nuttige info: https://www.e30zone.net/e30wiki/index.php/Differential (sowieso een handige site trouwens)
Een E36 diff is ook te krijgen in deze twee formaten, maar heeft een andere behuizing, die past niet onder je E30 (E36 compact diff uitgezonderd, die past wel)
Onder andere modellen zat trouwens ook nog een 210mm diff dus die wat bij een E30/E36 vaak groothuis genoemd wordt zou eigenlijk middenhuis moeten heten, maar online kom je ze vaak tegen als groothuis, vandaar dat ik dat ook maar doe.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs diff vraag
Thanks
Heeft me toch weer getriggerd
Had toch verkeerde aanname gedaan.
Zie nu ook dat een e36 huis twee oren heeft en een e30 1.
Ik dacht ik kan t e36 diff overzetten
Heeft al een passende overbrenging, 2.93
Tzt alleen nog door Hardeman laten ombouwen naar sper.
Nav je post nog gebeld met ze
Dacht nl nu spullen besteld te hebben die ik niet nodig ga hebben.
Advies huidig e30 diff laten zitten
Tzt wisselen wij die om naar een zelfde formaat met sper en gewenste overbrenging. Minus een bankafschrijving.
Heb wel een tweede bevestigingspunt voor te diff besteld zodat t blijft zitten
Heeft me toch weer getriggerd
Had toch verkeerde aanname gedaan.
Zie nu ook dat een e36 huis twee oren heeft en een e30 1.
Ik dacht ik kan t e36 diff overzetten
Heeft al een passende overbrenging, 2.93
Tzt alleen nog door Hardeman laten ombouwen naar sper.
Nav je post nog gebeld met ze
Dacht nl nu spullen besteld te hebben die ik niet nodig ga hebben.
Advies huidig e30 diff laten zitten
Tzt wisselen wij die om naar een zelfde formaat met sper en gewenste overbrenging. Minus een bankafschrijving.
Heb wel een tweede bevestigingspunt voor te diff besteld zodat t blijft zitten
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs diff vraag
Als je een 2.93 E36 diff overhebt wil ik die wel van je overnemen, de 3.38 en 3.45 die ik nu heb is wel erg kort voor een 2.5 blok.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs diff vraag
Diff ga ik dan inderdaad overhouden
Diff is iig nog goed geen bijgeluiden
Ik was van plan en zelf het te gebruiken dus dat zegt eigenlijk genoeg
Het is even kijken wannneer een andere auto van mij terug is dan gaat de e36 vd weg en kan t diff er onderuit
Diff is iig nog goed geen bijgeluiden
Ik was van plan en zelf het te gebruiken dus dat zegt eigenlijk genoeg
Het is even kijken wannneer een andere auto van mij terug is dan gaat de e36 vd weg en kan t diff er onderuit
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs wat spuitwerk
Zo ik heb weer wat te laten zien en ook weer een boel te vragen.
Afgelopen tijd vooral bezig geweest met het schoonmaken van een paar beginnende roestplekje, die voor het merendeel gaatjes werden.
Lassen kan ik helaas niet zelf, alleen wat bakken met een elektrode, dus de auto even afgegeven aan de dorpsgarage voor het vullen van die gaatjes. Op 1 na geen zichtwerk, dus was makkelijk werk.
Binnenzijde van de bumper ook afgewerkt, eerst laag brunox en daarna hammerrite
Dat kan er voorlopig wel even mee door.
Terwijl anderen hun paasei aan het schilderen waren heb ik me gewaagd aan het spuiten van de achterkant.
Bij de vorige eigenaar was het deel onder de achter bumper zwart gespoten, maakt de achterkant ontzettend lomp, zag er niet uit.
Dit is veel beter nu
Tijdens het drogen van de laklagen ook begonnen aan het scheiden van de m50b20 motor en bak.
Uiteraard draaide de moelijkst bereikbaar bout kapot.
Met geduld en dremel de kop er af geslepen, maar nog weinig beweging.
Soms duurt het even voordat je een ingeving krijgt, kijk even bij de huidige bak onder de e30.
Ah dit was de één na moeilijkste bout, de moeilijkste zit helemaal onderop.
Dan moet ik eerst een constructie maken om daar bij te komen, ik heb wel een kraan, maar om er al hangend er aan te trekken vertrouw ik niet. Dus dat pak ik een ander keer op.
Dan maar even het diff bijvullen, die zweet nogal dus kan wel wat olie gebruiken.
Moer komt niet los, tijdje laten weken in de kruipolie maar nog niets. nr 2.
Oh en nr 3, ik krijg de centre kaps van de velgen niet los. Ik krijg de grote kunststof moer wel open gedraaid, maar de deksel komt niet los, wel iets meer speling maar niet vrij. Geld voor alle velgen, doe ik nog wat fout?
Van de week ook wat revisie spulletjes binnen gekregen Zo wil ik alle vast remleidingen ook zelf vernieuwen en een fels setje gekocht.
Goedkoop want ik heb t niet vaak nodig. Dit setje
In de uitleg op youtube vermelden ze dat de 'druk schijfjes' een facetje kennen en dat de remleiding precies die hoogte boven de klem moet uitsteken. Dat is blijkbaar bij de deluxe editie, want dat heeft de mijne niet. Ik weet nu niet hoeveel mm dit moet zijn. Heeft iemand mss wel de deluxe versie en een schuifmaat om dit op te meten. Of weet iemand wat het moet zijn bij een 5mm leiding?
Komende week komen de resterende verstevigingsplaten binnen en hopelijk over twee weken naar de lasser.
Dan moet ik de achter as kunnen gaan afbouwen.
Oh nee remklauwen nog reviseren en de Eibach stabi hebben een wat langere levertijd.
Dus nog genoeg leuk werk te doen
Afgelopen tijd vooral bezig geweest met het schoonmaken van een paar beginnende roestplekje, die voor het merendeel gaatjes werden.
Lassen kan ik helaas niet zelf, alleen wat bakken met een elektrode, dus de auto even afgegeven aan de dorpsgarage voor het vullen van die gaatjes. Op 1 na geen zichtwerk, dus was makkelijk werk.
Binnenzijde van de bumper ook afgewerkt, eerst laag brunox en daarna hammerrite
Dat kan er voorlopig wel even mee door.
Terwijl anderen hun paasei aan het schilderen waren heb ik me gewaagd aan het spuiten van de achterkant.
Bij de vorige eigenaar was het deel onder de achter bumper zwart gespoten, maakt de achterkant ontzettend lomp, zag er niet uit.
Dit is veel beter nu
Tijdens het drogen van de laklagen ook begonnen aan het scheiden van de m50b20 motor en bak.
Uiteraard draaide de moelijkst bereikbaar bout kapot.
Met geduld en dremel de kop er af geslepen, maar nog weinig beweging.
Soms duurt het even voordat je een ingeving krijgt, kijk even bij de huidige bak onder de e30.
Ah dit was de één na moeilijkste bout, de moeilijkste zit helemaal onderop.
Dan moet ik eerst een constructie maken om daar bij te komen, ik heb wel een kraan, maar om er al hangend er aan te trekken vertrouw ik niet. Dus dat pak ik een ander keer op.
Dan maar even het diff bijvullen, die zweet nogal dus kan wel wat olie gebruiken.
Moer komt niet los, tijdje laten weken in de kruipolie maar nog niets. nr 2.
Oh en nr 3, ik krijg de centre kaps van de velgen niet los. Ik krijg de grote kunststof moer wel open gedraaid, maar de deksel komt niet los, wel iets meer speling maar niet vrij. Geld voor alle velgen, doe ik nog wat fout?
Van de week ook wat revisie spulletjes binnen gekregen Zo wil ik alle vast remleidingen ook zelf vernieuwen en een fels setje gekocht.
Goedkoop want ik heb t niet vaak nodig. Dit setje
In de uitleg op youtube vermelden ze dat de 'druk schijfjes' een facetje kennen en dat de remleiding precies die hoogte boven de klem moet uitsteken. Dat is blijkbaar bij de deluxe editie, want dat heeft de mijne niet. Ik weet nu niet hoeveel mm dit moet zijn. Heeft iemand mss wel de deluxe versie en een schuifmaat om dit op te meten. Of weet iemand wat het moet zijn bij een 5mm leiding?
Komende week komen de resterende verstevigingsplaten binnen en hopelijk over twee weken naar de lasser.
Dan moet ik de achter as kunnen gaan afbouwen.
Oh nee remklauwen nog reviseren en de Eibach stabi hebben een wat langere levertijd.
Dus nog genoeg leuk werk te doen
-
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
- Locatie: Vlaanderen
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs wat spuitwerk
Deksel van de velgen heb ik ook al op gevloekt, als je een los deksel hebt eens bekijken welke kant je moet draaien en dan als er speling op zit eventjes schroevendraaier ertussen...
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs wat spuitwerk
Gisteren met hernieuwde energie en rust 3 van de 4 losgekregen, ze klemmen net te veel achter de nokjes om ze makkelijk vrij te krijgen. Maar na een paar keer gaat het wel weer. Nu nog de laatste vrij krijgen.
- Rolf205
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs wat spuitwerk
@3Milka schreef: ↑04 apr 2021, 20:13 Oh en nr 3, ik krijg de centre kaps van de velgen niet los. Ik krijg de grote kunststof moer wel open gedraaid, maar de deksel komt niet los, wel iets meer speling maar niet vrij. Geld voor alle velgen, doe ik nog wat fout?
Van de week ook wat revisie spulletjes binnen gekregen Zo wil ik alle vast remleidingen ook zelf vernieuwen en een fels setje gekocht.
Goedkoop want ik heb t niet vaak nodig. Dit setje
In de uitleg op youtube vermelden ze dat de 'druk schijfjes' een facetje kennen en dat de remleiding precies die hoogte boven de klem moet uitsteken. Dat is blijkbaar bij de deluxe editie, want dat heeft de mijne niet. Ik weet nu niet hoeveel mm dit moet zijn. Heeft iemand mss wel de deluxe versie en een schuifmaat om dit op te meten. Of weet iemand wat het moet zijn bij een 5mm leiding?
Komende week komen de resterende verstevigingsplaten binnen en hopelijk over twee weken naar de lasser.
Dan moet ik de achter as kunnen gaan afbouwen.
Oh nee remklauwen nog reviseren en de Eibach stabi hebben een wat langere levertijd.
Dus nog genoeg leuk werk te doen
Kan je niet op een of andere manier met een compressor veel lucht achter de centercaps blazen??
@4:
Is dat niet gewoon de dikte van die leiding specifieke persdingetjes?
Persoonlijk zou ik als ik jouw was, dit setje terugbrengen (als dat nog kan) en 1 halen voor de maat van je auto:
Ik heb diezelfde goedkope set ooit gekocht, maar vond het helemaal niks heb een 3/16? only gehaald. Niet veel duurder, maar wel veel beter. Nu gebruik ik ook cunifer en dat is harder dan koper.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs wat spuitwerk
Hey compressor nog niet zo slecht idee, met wat kruipolie en nieuw geduld.
Tool terugbrengen gaat niet meer, jouw voorstel ziet er best handig uit; niet eerder gezien het was dit of direct iets wat veel duurder was en het dus niet waard voor mijn inzet. Ik gat dit ook niet heel veel nodig hebben, dus dan maar wat meer pielen.
De dikte van de schijf is voor elke maat hetzelfde dus die maat is het niet.
Of bedoel je de diameter van het staafje dat je in de leiding perst?
Tool terugbrengen gaat niet meer, jouw voorstel ziet er best handig uit; niet eerder gezien het was dit of direct iets wat veel duurder was en het dus niet waard voor mijn inzet. Ik gat dit ook niet heel veel nodig hebben, dus dan maar wat meer pielen.
De dikte van de schijf is voor elke maat hetzelfde dus die maat is het niet.
Of bedoel je de diameter van het staafje dat je in de leiding perst?
- Rolf205
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs wat spuitwerk
Ik bedoel de dikte van de dingetjes die je in de leiding perst:
Soms zijn ze getrapt en dan is het de dikte van de onderste ring dacht ik...
Ik heb op mijn auto's maar 1 diameter remleiding (4,75mm) en die tool was iets van 55,-. De cheape set 30,-?
Typisch geval van buying cheap is buying twice bij mij.... Behalve de pijpsnijder, die gebruik ik nog wel.
Soms zijn ze getrapt en dan is het de dikte van de onderste ring dacht ik...
Ik heb op mijn auto's maar 1 diameter remleiding (4,75mm) en die tool was iets van 55,-. De cheape set 30,-?
Typisch geval van buying cheap is buying twice bij mij.... Behalve de pijpsnijder, die gebruik ik nog wel.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs wat spuitwerk
Even cheaper: 15.-
Mijn schijfjes hebben die getrapheid niet
Idd wordt over youtube hierover gesproken en dat de hoogte van de onderste schijf is de maat voor t uitsteken van de leiding
Die maat zoek ik nu dus
Mijn schijfjes hebben die getrapheid niet
Idd wordt over youtube hierover gesproken en dat de hoogte van de onderste schijf is de maat voor t uitsteken van de leiding
Die maat zoek ik nu dus
- Rolf205
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs wat spuitwerk
Ik heb mijn set niet thuis liggen; kan komend weekend wel ff meten als je het antwoord nog niet hebt dan.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs wat spuitwerk
Top
Zou fijn zijn
Zou fijn zijn
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
BMW E30: Achteras en Recaro's
Zo weer eens tijd voor een update.
Jullie hadden nog het eindresultaat van het spuitwerk tegoed.
Zo was het voordat ik er aan begon:
Zo is het nu
Nu die spoiler nog, maar dat is voor latere zorg.
Ik had dus een afgebroken kop van een versnellingsbak bout, lekker onhandig aan de onderzijde. Dus werd het tijd om het blok in de takel te hangen. Het was een beetje kunst en vliegwerk ook om het een voldoende te ondersteunen en veilig te houden. Maar het lukte.
Daarna kon het blok in de bok en is deze wat makkelijker door de garage te verplaatsen.
Nu kon de aandacht weer uit naar de ombouw van de achteras naar schijfremmen. Ik had een set verstevigingsplaten besteld en nieuwe veerschotels. Lassen is nog niet mijn ding, dus dit werk uitbesteed.
Daarna kon ik zelf weer verder en alles in de Brunox gezet.
en daarna in de Hammerrite, niet het standaard zwart, maar gekozen voor grijs. Beetje omdat zwart me te standaard is en elders hier gelezen dat het ook prettiger te inspecteren is onder de auto omdat het licht van kleur is.
En natuurlijk niet de verleiding kunnen weerstaan om wat spulletjes te proefpassen
Ik twijfel nog wel of ik de onderzijde van de delen alsnog in een grijze gravel primer zet tegen de steenslag.
Ook druk bezig met de remklauwen, die hebben vandaag hun laatste laklaag gehad, de blanke lag maakt het van licht goud naar echt een donkere goud kleur.
Daarnaast veel kleine onderdelen even stralen en aflakken. De meeste delen zie je na montage niet meer, maar ik wil alles lekker schoon en fris opbouwen, ook de delen die je niet ziet. Daar gaat oneigenlijk veel tijd in zitten, maar het is leuk om te doen en hopelijk dadelijk ook bevredigend bij montage.
Ondertussen ook druk op MP aan het sjoppen en wat verkopen.
Zo heb ik een set 51mm veerpoten alvast gekocht, bruine deurpanelen [moet ze alleen nog wel ophalen] en ben er nog lang niet aan toe, maar wilde deze toch erg graag alvast hebben
Setje Recaro SR2
Gave stoelen en volgens de verhalen een perfecte mix van ondersteuning op het circuit en comfort op de weg incl. verstelling van de rugleuning. En op basis van het droog zitten, geloof ik dit direct. Extra plus is dat dit destijds ook in de E30 M3 Evo zat, dus past er goed bij.
Stoelen hebben TLC nodig, maar dat is alleen maar goed, zodat ik het kan laten stofferen naar eigen wens en smaak
Bij de stoelen zaten ook de originele sledes en ik wist dat het dan nog niet direct een 1:1 oplossing was, maar het viel me toch even tegen.
De draadeinden van de E30 zijn veel dikker voor de sledes, kan het gat wel groter maken, maar de kop pas niet meer tussen de opstaande randen en de ontgrendelingsbeugel is ook erg breed. Dat gaat volgens mij een belemmering worden bij de middentunnel.
Ook moeten er nieuwe gordelpunten worden gemaakt
Dus dat wordt nog wat uitzoek werk en wat uitdenken. Of 200 dollar uitgeven voor een set waarmee je de Recaros derict op het frame van de originele stoel kunt monteren, incl behoud van de hoogte verstelling. Voor mij niet direct van belang, maar kan wel handig zijn als er iemand anders rijd.
Je zou eggen dat er zoiets ook in europa te krijgen is, maar ik heb nog niets gevonden. Mocht iemand hier een goede tip hebben, dan hoor ik het graag.
Verder had ik al een paar keer een schrapend geluid uit het vooronder gehoord bij een wat enthousiast inrijden van een oprit bij huis. Dacht dat het onderstel de grond raakte. Maar niets is minder waar. Het is de band die in combinatie van insturen en inveren tegen de wielkast loopt en de laatste keer was het blijkbaar te hard.
Volgende stap is de wiellagers en de naven er in persen, klauwen afbouwen en de acheras daadwerkelijk opbouwen en de remleidingen nog maken.
Jullie hadden nog het eindresultaat van het spuitwerk tegoed.
Zo was het voordat ik er aan begon:
Zo is het nu
Nu die spoiler nog, maar dat is voor latere zorg.
Ik had dus een afgebroken kop van een versnellingsbak bout, lekker onhandig aan de onderzijde. Dus werd het tijd om het blok in de takel te hangen. Het was een beetje kunst en vliegwerk ook om het een voldoende te ondersteunen en veilig te houden. Maar het lukte.
Daarna kon het blok in de bok en is deze wat makkelijker door de garage te verplaatsen.
Nu kon de aandacht weer uit naar de ombouw van de achteras naar schijfremmen. Ik had een set verstevigingsplaten besteld en nieuwe veerschotels. Lassen is nog niet mijn ding, dus dit werk uitbesteed.
Daarna kon ik zelf weer verder en alles in de Brunox gezet.
en daarna in de Hammerrite, niet het standaard zwart, maar gekozen voor grijs. Beetje omdat zwart me te standaard is en elders hier gelezen dat het ook prettiger te inspecteren is onder de auto omdat het licht van kleur is.
En natuurlijk niet de verleiding kunnen weerstaan om wat spulletjes te proefpassen
Ik twijfel nog wel of ik de onderzijde van de delen alsnog in een grijze gravel primer zet tegen de steenslag.
Ook druk bezig met de remklauwen, die hebben vandaag hun laatste laklaag gehad, de blanke lag maakt het van licht goud naar echt een donkere goud kleur.
Daarnaast veel kleine onderdelen even stralen en aflakken. De meeste delen zie je na montage niet meer, maar ik wil alles lekker schoon en fris opbouwen, ook de delen die je niet ziet. Daar gaat oneigenlijk veel tijd in zitten, maar het is leuk om te doen en hopelijk dadelijk ook bevredigend bij montage.
Ondertussen ook druk op MP aan het sjoppen en wat verkopen.
Zo heb ik een set 51mm veerpoten alvast gekocht, bruine deurpanelen [moet ze alleen nog wel ophalen] en ben er nog lang niet aan toe, maar wilde deze toch erg graag alvast hebben
Setje Recaro SR2
Gave stoelen en volgens de verhalen een perfecte mix van ondersteuning op het circuit en comfort op de weg incl. verstelling van de rugleuning. En op basis van het droog zitten, geloof ik dit direct. Extra plus is dat dit destijds ook in de E30 M3 Evo zat, dus past er goed bij.
Stoelen hebben TLC nodig, maar dat is alleen maar goed, zodat ik het kan laten stofferen naar eigen wens en smaak
Bij de stoelen zaten ook de originele sledes en ik wist dat het dan nog niet direct een 1:1 oplossing was, maar het viel me toch even tegen.
De draadeinden van de E30 zijn veel dikker voor de sledes, kan het gat wel groter maken, maar de kop pas niet meer tussen de opstaande randen en de ontgrendelingsbeugel is ook erg breed. Dat gaat volgens mij een belemmering worden bij de middentunnel.
Ook moeten er nieuwe gordelpunten worden gemaakt
Dus dat wordt nog wat uitzoek werk en wat uitdenken. Of 200 dollar uitgeven voor een set waarmee je de Recaros derict op het frame van de originele stoel kunt monteren, incl behoud van de hoogte verstelling. Voor mij niet direct van belang, maar kan wel handig zijn als er iemand anders rijd.
Je zou eggen dat er zoiets ook in europa te krijgen is, maar ik heb nog niets gevonden. Mocht iemand hier een goede tip hebben, dan hoor ik het graag.
Verder had ik al een paar keer een schrapend geluid uit het vooronder gehoord bij een wat enthousiast inrijden van een oprit bij huis. Dacht dat het onderstel de grond raakte. Maar niets is minder waar. Het is de band die in combinatie van insturen en inveren tegen de wielkast loopt en de laatste keer was het blijkbaar te hard.
Volgende stap is de wiellagers en de naven er in persen, klauwen afbouwen en de acheras daadwerkelijk opbouwen en de remleidingen nog maken.
-
OnlinePeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs achteras & Recaro's
Je hebt niet stil gezeten, lekker bezig hoor!
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs achteras & Recaro's
Zo plof tevreden op de bank na een dagje sleutelen.
In de afgelopen weken wat minder gedaan, maar wel voorbereidingen om de achteras op te bouwen.
Het Ac schnitzer stuur weer verwijderd en de oude hoepel er terug in.
Stuur stond met niet echt aan en vond het te veel geld voor wat het is, leuke bijkomstigheid dat ik het met wat wint heb kunnen verkopen.
Buiten dat de stoelen lekker zitten, ligt het ook lekker
De draagarmen ea ook vast ea proef gepast. Ik spuit de meeste delen ook even weer fris in een kleur, ook al zie je er later nooit meer iets van. Maar het geeft gewoon wat meer voldoening bij het opbouwe. Het felsen van de leidingen zelf wilde maar niet lukken en om geen risico te lopen die maar even laten maken door de buurt garage.
Vind de prijzen voor een pers te hoog dus zelf wat creatief aan de slag. Lukt aardig, nu alleen nog de laatst 3-4mm
Voor vandaag maar eens begonnen aan de grote klus, verwijderen van de huidige achteras.
Het was even dokteren hoe ik de aandrijfassen los kreeg omdat alles meedraaide. Google leerde me dat bedienen van de [hand]rem uitsluitsel zou moeten bieden. Dus vrouwlief in de auto gezet en idd, de assen kwamen zonder problemen los.
Ook het subframe kwam goed los, het plan was het frame met de draagarmen in één geheel de laten zakken.
Eerst zat daar de midden demper toch te veel voor in de weg, dus die er alsnog onderuit.
Daarna was het de cardan as, de hitte schilden verwijderd zodat ie meer ruimte kreeg, maar kon nog niet genoeg zakken.
Dus alsnog de draagarmen er af gehaald en daarna was het beter handelbaar en voldoende speling om het subframe er onderuit te krijgen.
Onder dikke tecty gehulde remleiding ook maar verwijderd, dat zint me niet en nu een kleine moeite.
Sensor naar het diff zat met prutserige tie rips aan de carosserie, die dus weggeknipt en lossen we nog wel anders op.
oeps, dit is een speciaals tie ripje en dus gewoon zoals het hoort OEM
Daarna met een sopje aan de gang
Tevreden voor vandaag
Vraagje voor de kenners. Ik had gravel spray gekocht, maar dat is qua structuur niet wat op de laatst foto zichtbaar is onder de auto. Welk product is dit. Ik had het idee het grijs te spuiten, maar ik denk dat ik deze lichte kleur me meer aanstaat.
En iets wat ik zelf nog even moet uitzoeken, wat de filter? drukreglaars? zijn rondom de benzine pomp
Het ziet er oud en moe uit, dus dit ook maar direct meenemen.
Voor een amateur ben ik iig erg tevreden, de knokkels nog heel en geen afgebroken bouten
In de afgelopen weken wat minder gedaan, maar wel voorbereidingen om de achteras op te bouwen.
Het Ac schnitzer stuur weer verwijderd en de oude hoepel er terug in.
Stuur stond met niet echt aan en vond het te veel geld voor wat het is, leuke bijkomstigheid dat ik het met wat wint heb kunnen verkopen.
Buiten dat de stoelen lekker zitten, ligt het ook lekker
De draagarmen ea ook vast ea proef gepast. Ik spuit de meeste delen ook even weer fris in een kleur, ook al zie je er later nooit meer iets van. Maar het geeft gewoon wat meer voldoening bij het opbouwe. Het felsen van de leidingen zelf wilde maar niet lukken en om geen risico te lopen die maar even laten maken door de buurt garage.
Vind de prijzen voor een pers te hoog dus zelf wat creatief aan de slag. Lukt aardig, nu alleen nog de laatst 3-4mm
Voor vandaag maar eens begonnen aan de grote klus, verwijderen van de huidige achteras.
Het was even dokteren hoe ik de aandrijfassen los kreeg omdat alles meedraaide. Google leerde me dat bedienen van de [hand]rem uitsluitsel zou moeten bieden. Dus vrouwlief in de auto gezet en idd, de assen kwamen zonder problemen los.
Ook het subframe kwam goed los, het plan was het frame met de draagarmen in één geheel de laten zakken.
Eerst zat daar de midden demper toch te veel voor in de weg, dus die er alsnog onderuit.
Daarna was het de cardan as, de hitte schilden verwijderd zodat ie meer ruimte kreeg, maar kon nog niet genoeg zakken.
Dus alsnog de draagarmen er af gehaald en daarna was het beter handelbaar en voldoende speling om het subframe er onderuit te krijgen.
Onder dikke tecty gehulde remleiding ook maar verwijderd, dat zint me niet en nu een kleine moeite.
Sensor naar het diff zat met prutserige tie rips aan de carosserie, die dus weggeknipt en lossen we nog wel anders op.
oeps, dit is een speciaals tie ripje en dus gewoon zoals het hoort OEM
Daarna met een sopje aan de gang
Tevreden voor vandaag
Vraagje voor de kenners. Ik had gravel spray gekocht, maar dat is qua structuur niet wat op de laatst foto zichtbaar is onder de auto. Welk product is dit. Ik had het idee het grijs te spuiten, maar ik denk dat ik deze lichte kleur me meer aanstaat.
En iets wat ik zelf nog even moet uitzoeken, wat de filter? drukreglaars? zijn rondom de benzine pomp
Het ziet er oud en moe uit, dus dit ook maar direct meenemen.
Voor een amateur ben ik iig erg tevreden, de knokkels nog heel en geen afgebroken bouten
-
OnlinePeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs achteras & Recaro's
Weer een stapje verder, lekker bezig hoor!
M.b.t. je vraag hoe je dezelfde structuur krijgt, dan zul je een kit moeten gebruiken die te verspuiten is. Ik heb zelf deze zakken van 3M gebruikt https://www.nonpaints.com/nl/3m-2k-spet ... pwEALw_wcB
Deze wordt ook veel gebruikt, maar het pistool om aan te brengen is een wat aan de prijzige kant voor eenmalig gebruik. https://www.wurthusa.com/Chemical-Produ ... /089009229
Over de spuit kit heen heb ik nog een anti steenslag coating gespoten en die daarna weer afgelakt met de eindlaag.
M.b.t. je vraag hoe je dezelfde structuur krijgt, dan zul je een kit moeten gebruiken die te verspuiten is. Ik heb zelf deze zakken van 3M gebruikt https://www.nonpaints.com/nl/3m-2k-spet ... pwEALw_wcB
Deze wordt ook veel gebruikt, maar het pistool om aan te brengen is een wat aan de prijzige kant voor eenmalig gebruik. https://www.wurthusa.com/Chemical-Produ ... /089009229
Over de spuit kit heen heb ik nog een anti steenslag coating gespoten en die daarna weer afgelakt met de eindlaag.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E30: Das Projekt B28cs achteras & Recaro's
Ah thx
Pistool voor de 3M is ook niet goedkoop
Maar aangezien ik ook nog een oldtimer heb
Zal ik t nog wel vaker kunnen gebruiken
Hoe veel kun je met een zakje doen?
Pistool voor de 3M is ook niet goedkoop
Maar aangezien ik ook nog een oldtimer heb
Zal ik t nog wel vaker kunnen gebruiken
Hoe veel kun je met een zakje doen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 185 gasten