Zo het wordt wel weer eens tijd voor een update. De afgelopen periode vooral in de schuur vertoefd dan hier.
Maar dat heeft ook zijn vruchten afgeworpen, want aan het einde van deze post rijd de auto weer, alleen nog wel met het M20 blok.
Maar we pikken het op waar we waren gebleven en dat is de onderkant schoonmaken en roestplekken bij te werken
Ik had nogal wat moeite om de wiellagers in de draagarmen geperst te krijgen.
Met de houten constructie wilde het niet werken. Ik kreeg het lager er niet ver genoeg in. Heel vreemd.
Het duurde even maar toen viel het kwartje, op de naaf zat nog een schaal van het oude lager, dit had ik alleen aangezien als een
vast onderdeel van de naaf.
Dus de naaf moest er weer uit en inderdaad:
Dus dat werd bedenken hoe die er weer af te krijgen.
De eerste ging wel makkelijk, voor de tweede lukt het om met de beitel een klein spleetje te maken en kon ik ook die met de trekker verwijderen.
1 lager down, volgende poging.
Nu ging het wel lukken.
Met de geleende bussen ging het er in trekken van het lager gecontroleerd tot de rand van de draagarm.
Vanaf daar moest ik met een smallere bus werken. Ook dat ging goed.
Ik weet alleen niet meer hoe ik het gedaan had, maar ik had iig de denkfout gemaakt dat ik de achterzijde van de trekstang had afgesteund op de draagarm ipv het lager zelf. Daardoor drukte ik de lagerschaal er doorheen. Zeg maar dag tegen lager twee, maar ik wist in ieder geval hoe ik de schalen makkelijk van de naaf of kon krijgen.
Na deze trial and error, twee nieuwe lagers besteld, geen fouten meer gemaakt en de deze gingen er foutloos in.
Ondertussen begon het achter er ook al beter op te worden. Een lasser op locatie laten komen voor wat herstelwerk en inlassen van de verstevigingen in de schokbreker torens.
Hitteschild even opfrissen en voorzien van het beste hitte reflecterende materiaal dat er bestaat: goud (kleurige lak
)
Zo kon het opbouwen weer verder gaan:
Idiot at work
Ik had nog een ander diff opgehaald omdat de mijne heel erg lekte, maar de vulplug kreeg ik met geen mogelijkheid los. Dan maar voor 75,- een vervangen diff. Kwam uit bij een alleraardigste kerel met handige handjes, een uit de hand gelopen trekker hobby en was bezig met de restauratie en upgraden van een Lancia Monte Carlo
Diff likje verf gegeven, Pu rubber en versie olie en die kon er ook onder.
Gevolgd door nieuwe aandrijfassen, nieuwe remleidingen, Eibach stabi, uniball verstebare stabi steunen. Voor nu nog de bestaande veren terug en cheap schokbrekers. Die investering volgt later nog wel.
Het was niet gepland in deze fase maar omdat de schokbrekers zo versleten waren dat de wielen in de kasten doorsloegen, moest daar wat aan gedaan worden. Uiteraard ging dit allemaal niet van harte, op youtube valt de spoorstang en draagarm zo er uit of met één ferme tik.
Niet bij mij
Dus aan het einde van het verhaal waren daar de draadeinden zo van vervormd dat ook die vervangen moesten worden.
mmm dropbox werkt even niet mee om de fotos online te krijgen, dus de rest volgt later dit weekend.