Mazda 2, nu mét rechte remmen

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: M2 gekocht (rechte remmen besteld)

Bericht door Mrton » 01 mar 2021, 08:01

Nieuwe remmen zijn besteld. Omdat de auto toch weer wat meer gebruikt moet gaan worden om te forenzen ben ik gegaan voor het laffe compromis van ATE High Carbon schijven met EBC Greenstuff blokken. Voor de Mazda was groen en geel beschikbaar qua EBC remblokken. EBC geeft aan dat groen tot auto's met 150pk werkt. Daar kom ik net niet aan. :mrgreen:

We gaan het zien.

(Oh, en hoe kan ik topictitel beetje bijwerken?)

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6136
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: M2 gekocht (clickbait)

Bericht door EvdP » 01 mar 2021, 08:50

(Eerste post aanpassen)

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mazda 2 (remmen gemonteerd)

Bericht door Mrton » 11 apr 2021, 19:13

Zo, gisteren lekker fotoloos de nieuwe remmen gemonteerd. Dus toen ik gisteren de kromme remschijf vervangen had voor het nieuwe materiaal hoopte ik op een heerlijk 'zuiver' remgevoel zonder shakend stuur. Op het dijkweggetje reed ik rustig op een rotonde af om vervolgens een klein beetje af te remmen. Heerlijk zorgeloos het rempedaal indrukken en genieten van de soepele vertraging... GRWGRGWGRRRRRR... Remmen maken geluid alsof ik op grindpad rij en stuurtje gaat van links naar rechts en weer terug. Er werd wel gesproken van wat geluid tijdens de eerste ritten en ik weet het, mazda heeft de 2 zo licht gekregen door -12 kilo aan isolatie aan te brengen maar WTF. De eerste 200 miles zouden met rustig rijden gedaan moeten worden. Niet de bruusk remmen. Nou geloof me, dat gaat lukken, durfde pedaal nauwelijks te beroeren. :gek: Na met een omweg over Den Bosch in Breda gearriveerd te zijn was het geluid en trillen weg. Ik moet volgens de manual nog wel wat rustig aan doen dus heb ze nog niet lekker kunnen testen.

So whats'up next?

Stoelen is toch wel grote wens, de auto kan nu harder dan de bestuurder omdat deze uit zijn stoel rolt. Ik werk in de buurt van Biesheuvel dus keertje kijken gaat misschien binnenkort wel lukken. Maar moet eerlijk zeggen dat ik de stoelverwarming wel ga missen. :duh:

Daarnaast zou ik graag naar andere velgen gaan, maatje kleiner, en iets verder naar buiten komend. Breder hoeft niet per se. Wil niet te veel van mijn 188 km's inleveren. :mrgreen:

Veerpootbrug leek me ook leuk, maar zijn nauwelijks voorhanden, via Ebay werd mijn bestelling geannuleerd zonder reden geannuleerd, bij beter zoeken bleek er gewoon in Nederland bij Showoff Imports in Dongen precies dezelfde te liggen maar dan zonder de verzendkosten. :swinging: Deze besteld, iemand anders langs gestuurd om op te halen, bleek deze alleen voor RHD te zijn. Aan de ene kant blij dat ze daar daar achter kwamen, aan de andere kant had ik graag gekeken waar het niet zou passen. Maar dat komt misschien later nog wel eens.

Uiteraard heb ik zoals iedere eigenaar van een Japanse auto met te weinig vermogen het voornemen een turbo te monteren... Dus subscribe and like, laat me weten wat jij zou doen, kijk ook mijn andere video's en meer van die youtube- :blabla: .

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Mazda 2, nu mét rechte remmen

Bericht door JdBn » 12 apr 2021, 08:45

Bij Biesheuvel hebben ze natuurlijk vooral veel stoelen bedoeld voor circuit/rally die niet helemaal lekker werken met de standaard 3-punts gordels. Misschien is de Cobra Nogaro wat? Aangezien die is ontwikkeld als soort van tussenvorm. Mooi ontwerp ook nog, en kennelijk als je Cobra een mailtje doet in alle kleuren/stoffen/leersoorten te krijgen die je maar kunt verzinnen/aanleveren. Dat laatste kan wel duur worden natuurlijk, maar de basis valt me nog redelijk mee eigenlijk qua prijs.

https://www.cobraseatsshop.co.uk/cobra- ... 1285-p.asp

Wielen.. Ik kwam een 2 tegen met Kosei K1 wielen, misschien is dat wat? In ieder geval schijnen ze redelijk licht en sterk te zijn, en ik geloof 7J waardoor je prima een 205 of 215 band erop kunt hebben.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mazda 2, nu mét rechte remmen

Bericht door Knot » 12 apr 2021, 10:26

Vreemd, met nieuwe schijven en blokken zou het niet moeten trillen maar juist zompig aan moeten voelen in het begin.

Ik had geel genomen trouwens, die middenweg blokken ben ik niet zo van. Rustig inremmen kan nooit kwaad, al zeggen ze bij EBC yellow dat je al die stappen moet doorlopen van 100km rijden, 10x van 80 naar 20 enz.... met rustig inremmen door met het verkeer mee te rijden is het mij ook altijd gelukt.

Online
Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Mazda 2, nu mét rechte remmen

Bericht door Jan Terwolde » 12 apr 2021, 10:36

JdBn schreef: 12 apr 2021, 08:45 Bij Biesheuvel hebben ze natuurlijk vooral veel stoelen bedoeld voor circuit/rally die niet helemaal lekker werken met de standaard 3-punts gordels. Misschien is de Cobra Nogaro wat? Aangezien die is ontwikkeld als soort van tussenvorm. Mooi ontwerp ook nog, en kennelijk als je Cobra een mailtje doet in alle kleuren/stoffen/leersoorten te krijgen die je maar kunt verzinnen/aanleveren. Dat laatste kan wel duur worden natuurlijk, maar de basis valt me nog redelijk mee eigenlijk qua prijs.

https://www.cobraseatsshop.co.uk/cobra- ... 1285-p.asp

Wielen.. Ik kwam een 2 tegen met Kosei K1 wielen, misschien is dat wat? In ieder geval schijnen ze redelijk licht en sterk te zijn, en ik geloof 7J waardoor je prima een 205 of 215 band erop kunt hebben.
Mooie en handige stoeltjes. Vind het jammer dat mijn ltecs slecht samen gaan met een driepuntsgordel. Toch wel relaxed een driepuntsgordel als je en even rustig een paar km naar je werk hobbelt. Wel aan de prijs t.o.v. de ltec futura. T.o.v. Recaro's cs een absoluut koopje.

Online
Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Mazda 2, nu mét rechte remmen

Bericht door Jan Terwolde » 12 apr 2021, 10:37

Knot schreef: 12 apr 2021, 10:26 Vreemd, met nieuwe schijven en blokken zou het niet moeten trillen maar juist zompig aan moeten voelen in het begin.

Ik had geel genomen trouwens, die middenweg blokken ben ik niet zo van. Rustig inremmen kan nooit kwaad, al zeggen ze bij EBC yellow dat je al die stappen moet doorlopen van 100km rijden, 10x van 80 naar 20 enz.... met rustig inremmen door met het verkeer mee te rijden is het mij ook altijd gelukt.
Met Geel altijd gewoon ingereden met straatkilometers, en nooit problemen.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mazda 2, nu mét rechte remmen

Bericht door Mrton » 12 apr 2021, 19:03

Knot schreef: 12 apr 2021, 10:26Ik had geel genomen trouwens, die middenweg blokken ben ik niet zo van. Rustig inremmen kan nooit kwaad, al zeggen ze bij EBC yellow dat je al die stappen moet doorlopen van 100km rijden, 10x van 80 naar 20 enz.... met rustig inremmen door met het verkeer mee te rijden is het mij ook altijd gelukt.
Tsa, kon bij het bestellen mijn hoofd niet echt op orde krijgen, dus gegaan voor laagste prijs. Laf compromis. Dag later al weer spijt van, maar ik heb af en toe moeite met bedenken waar ik goed aan doe. Wat trouwens weer wel heel fijn is dat ik nu kan remmen zonder dat stuur begint te trillen, zo heerlijk...
JdBn schreef: 12 apr 2021, 08:45 Bij Biesheuvel ...
....kunt hebben.
Mooie wielen en stoelen! Ik neem ze mee in de overweging. Denk echter dat ik dus niet naar 7J velgen wil gaan. Weet niet zeker of de motor nog meer rolweerstand en frontaal oppervlak kan overwinnen. :roll:

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Mazda 2, nu mét rechte remmen

Bericht door JdBn » 12 apr 2021, 21:43

Ach joh, mijn A112 heeft 70pk (of wat er nog van over is) en staat ook al op 195 breed :lol:

Luchtweerstand is veel groter dan de rolweerstand. Ik zou eerder naar het gewicht van wiel + band kijken dan.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Mazda 2, nu mét rechte remmen

Bericht door Mrton » 01 mei 2021, 14:32

Vandaag bij Biesheuvel op wat stoelen gezeten. De L-tec LT-2 is een erg fijne kuipstoel zonder verstelmogelijkheden. Als je zit kan je alleen nog maar je armen en benen bewegen. Heerlijk sturen natuurlijk. Nadeel is dat 3-punts gordel op door zo'n sleuf in de zijkant zou moeten. Dit vind ik niks. Daarnaast pas je er met winterjas niet meer in en moet deze stoel met brackets op de vloer bevestigd worden. Dus naar voor of achter schuiven is er dan niet meer bij.

De Sparco R100 is een stoel waarvan de leuning versteld kan worden en waarbij de normale 3-punts gordel op 'normale' wijze gesloten kan worden. Helaas zat ik er zonder jas niet 'klem' in. Voordeel is dat je beetje kan verzitten op langere rit, je er met winterjas nog tussen past. Wat ik moeilijk vind om in te schatten is hoeveel extra support ik mag verwachten in het betere bochtenwerk. Momenteel moet ik me schrap zetten met armen en benen bij verschillende bochten. Dit alles werkt echt tegen qua voertuigbeheersing.

Na proefzitten nog even naar de auto gelopen. Daar geconstateerd dat de stoelen van de Mazda 2 op een soort van bokjes staan. Zoals alle bejaardenmobielen die de laatste tien jaar geproduceerd zijn geeft dat een fijnere instap en minder problemen met je kunstheup. Maar wil graag wat lager zitten. Andere stoelen gaan niet echt het verschil maken door die bokjes. Biesheuvel heeft contact met een bedrijf dat deze bokjes inzaagt en dan weer "boxt" voor stevigheid. Dat vind ik dan weer wat drastisch voor die fruitautomaat. Momenteel neig ik naar de Sparco's op de bokjes. Mocht dit maar half bevallen, mezelf goed laten informeren over waar er dan wat weggenomen wordt en weer gedicht wordt en dan eventueel vloerbedekking eruit en auto neerzetten voor wat origami met de bodemplaat.

Daarna nog even rondje gereden over wat dijken, zag daar een Fiesta ST staan, mp geopend en eentje gaan bekijken. Stoel kon goed laag :D , moet echter 8.5 bijbetalen... Daar heb ik heel even over nagedacht. Maar ook echt maar heel even.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Bob Gervais, daNpy, Fabian, Godspeed, Google [Bot], GRzep, JdBn en 50 gasten