Stefan's BMW 130i LCi / Papenburg P15

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Nickswarts
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 jan 2019, 16:02
Auto: BMW E30 328i

Re: Stefan's BMW 130i LCi / met nieuw onderstel!

Bericht door Nickswarts » 31 jan 2021, 13:59

Wat een heerlijke wagen blijft dit toch! Zie regelmatig je video'tje op Instagram voorbij komen, genieton!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stefan's BMW 130i LCi / met nieuw onderstel!

Bericht door matthyssie » 31 jan 2021, 15:21

Ben blij dat ie goed terechtgekomen is. :df:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stefan's BMW 130i LCi / met nieuw onderstel!

Bericht door Knot » 31 jan 2021, 17:15

Je weet dat je dat rondje gewoon 10x achter elkaar kunt doen non stop he :tooth:

Op nat gaat alles wel, droog moet je zelfs met meuk banden nog je best doen vaak maar vraag is of je dat wil, je sloopt er enkel je onderstel (rubbers) en wiellagers etc maar mee.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi / met nieuw onderstel!

Bericht door StefanW » 31 jan 2021, 21:21

JdvPolo schreef: 31 jan 2021, 13:48 Als je kont om wil gooien in zijn 3 moet je met de bandensetup aan de slag, maar als ik het zo lees hecht je ook veel waarde aan grip, dat is altijd lastig. Er moet gewoon rommel op de achterkant wil je makkelijk driften, op duur rubber komt hij gewoon pk’s te kort. Door bandensetup kan je er zo 100pk bij ‘simuleren’ maar dat komt rijcomfort en grip uiteraard niet ten goede.
I know, daarom heb ik hier ook nog de Archilles banden liggen. Koop geen Michelins meer. Maar ik ga niet in zomer op youki youki winterbanden rijden, zodat ie snel gaat glijden. Gewoon B merk zomerbanden met lichte velgen scheelt al een hoop. Dus als iemand nog een mooi alternatief heeft op de Archilles ATS sport banden. Deze zijn namelijk niet meer leverbaar in 225/40/18 :(
Knot schreef: 31 jan 2021, 17:15 Je weet dat je dat rondje gewoon 10x achter elkaar kunt doen non stop he :tooth:

Op nat gaat alles wel, droog moet je zelfs met meuk banden nog je best doen vaak maar vraag is of je dat wil, je sloopt er enkel je onderstel (rubbers) en wiellagers etc maar mee.
hahaha ja, maar wil nog 2 maandjes doen met deze winterbandjes :D :df:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stefan's BMW 130i LCi / met nieuw onderstel!

Bericht door Knot » 31 jan 2021, 21:29

Fulda Sportcontrol2 kosten 75 euro per band en vind ik het redelijk doen voor een B merk.

Profias
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2021, 15:26
Locatie: Groningen

Re: Stefan's BMW 130i LCi / met nieuw onderstel!

Bericht door Profias » 31 jan 2021, 22:58

Hele mooie aankoop en aanpassingen!

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Stefan's BMW 130i LCi / met nieuw onderstel!

Bericht door TLRS » 01 feb 2021, 16:15

Denk dat m135i remmen niet passen in je 17” winterwielen, dus performance klauwen.. goeie keus!

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi / met nieuw onderstel!

Bericht door StefanW » 25 apr 2021, 13:37

We zijn alweer drie maanden verder. In de tussentijd zijn er weer aantal aanpassingen geweest:

-Wielen

Heb een setje 18 inch OZ Superleggera's aangeschaft. Ik zat erg te twijfelen over de kleur. Zou ik ze antraciet, zwart of zilver laten spuiten.
Op een gegeven moment zag ik op Youtube een geweldige combinatie...een zwarte Porsche GT3 en satin aurum wielen. Ik was gelijk verkocht! Het is niet echt goud, beetje brons/goudachtig en mat. De wielen naar de spuiter gebracht. Uiteindelijk hebben ze er 7 weken gelegen, want de kleurcode staat gewoon nergens. Heb de wielen op even op de weegschaal gehad. 8,4kg per wiel :D
Echt superbij met het resultaat, staat geweldig onder de auto, zelfs beter dan verwacht! :)

-Schade

Bij aankoop zag ik al dat de achterbumper een keer schade had gehad, maar niet mooi gerepareerd was, dus de achterbumper moest overgespoten worden. Afspraak gemaakt bij de spuiter, twee dagen voor de afspraak kom ik bij mijn auto, zit er een beste kras op het voorscherm en heel diep. Fokking kut natuurlijk, er was een fiets tegen de auto gevallen en gelukkig meldde de dader zich een paar dagen later. De voorbumper was ook niet heel geweldig meer, dus heb gelijk de voorbumper opnieuw laten spuiten. Ik was erg bang voor kleurverschil, maar het resultaat is erg mooi geworden.

Met de achterbumper heb ik het grijze stuk mat zwart laten spuiten. Maar hier ben ik niet blij mee. Ik vind het nu een groot zwart vlak. Leuk geprobeerd, maar mislukt haha, dus daar ga ik weer terug naar het originele grijs.

-Remmen

Ik heb inmiddels de M performance remmen thuis liggen. Helaas kwam ik erachter dat ik een remklauw achter mis. Deze was blijkbaar niet op voorraad en staat in backorder. Erg jammer, want had al een afspraak staan bij de garage voor montage. Daarnaast vind ik het geen gezicht met nieuwe mooie wielen en daarachter verroeste naven/klauwen. Maarja, het is nu wachten op de klauw. Het spul kwam uit Duitsland, even contact gehad met Ekris en zij geven aan dat het op zijn vroegst in juni beschikbaar is. Dat zou nog twee maanden wachten zijn....

-Poetsen

De lak heeft wel wat liefde nodig. Erger me aan de wasstraatkrasjes. Ben zelf ook echt wel een poetser, maar een Duitse lak polijsten begin ik niet aan. Ik werk met een excentrische machine en kost me gewoon teveel tijd, kan ik een week vrij nemen.
Vanwege de nieuw gespoten delen heb ik bewust even een maand gewacht, zodat het de tijd heeft om goed uit te harden. Over twee weken gaat ie naar de poetser en komt er een glass coating op. De lak is verder wel zo goed als deuk/krassen vrij, dus het verschil met nu zal echt wel groot zijn. Mijn vorige 130i knapte er ook enorm ervan op.

-Stoelen

Over de stoelen heb ik al meerdere malen gezegd dat ik het niet fijn zit. Doordat ze elektrisch zijn zit je hoog en door het leer glij ik alle kanten op. Tijdje lopen spelen met de instellingen, maar het is het niet voor mij. Als de eerste eigenaar gekozen had voor manuele stoelen en stof, dan had ik waarschijnlijk wel goed gezeten.

Vorige week bij de importeur van Recaro geweest om te proefzitten. Ik wist wel dat het de Pole Positions moesten worden, maar je hebt twee varianten; de ABE straat versie en FIA. De ABE is iets breder bij de heupen. Ik heb gekozen voor FIA stoel voor mijzelf en een ABE als passagiersstoel. Ik verwacht dat ze binnen een paar weken erin zitten. Dit zal voor mij 1 van de beste upgrades zijn. Merk nu dat ik in het weekend vaak nog mijn 206 GTi pak, omdat deze stoelen gewoon 10x beter zitten. Daarnaast heb ik wel een aantal leuke upgrades aan het onderstel uitgevoerd, maar heb het gewoon nog niet goed kunnen testen op de weg, omdat ik snel begin te glijden in de stoel en dan ga ik niet op "limiet" rijden.

Tijd voor paar foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Owja, ook nog blackline achterlichten gemonteerd. Hieronder zie je de zwarte diffusor. Krijg wel verschillende reacties...de ene vind het mooier, ander zegt origineel haha. Ik ga voor origineel :D

Afbeelding

Verder nog steeds erg blij met de aankoop. Het rijdt gewoon geweldig. Is rap zat voor de openbare weg. De lichte wielen maken echt een gigantisch verschil. Auto staat nu wel rondom op Michelin PS4, dus de grip is enorm. Achter zit er niet veel mm meer op, maar aangezien ik zo weinig rij, kan ik daar nog wel een even mee rijden. Heb nog twee Achilles liggen, dus die komen tzt erop, zodat ie op droog sneller overstuurt. Maar door de lichte wielen merk je dat zelfs de Michelins relatief makkelijk in de drift glijden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39709
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Arthur » 25 apr 2021, 13:59

Staat er wel netjes bij. Zoals je het nu hebt met de zwarte voorkant zou ik de achterkant ook zo laten. Velgenkleur zou niet mijn keuze zijn, die had ik ‘zilver’ gedaan, matcht dat weer met de uitlaat :)

JdvPolo
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
Auto: BMW M2

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door JdvPolo » 25 apr 2021, 14:47

Super gaaf ding zo Stefan! Goeie upgrades! Vind zelf inderdaad de originele diffuser ook mooier! Gauw even meeten.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Eeuwe » 25 apr 2021, 15:06

Gaaf, kleur wielen smoelt goed.

coolfan
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
Auto: M135i/ 997.2 GT3

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door coolfan » 25 apr 2021, 16:12

Heb er ook eentje gehad; zelf in totaal 260.000 km mee gereden tot 332.000 km; super auto!! Goed op je waterpomp letten en preventief vervangen en vaak zn oliewissels en je kan er heel vee plezier mee hebben! Leuker dan de nieuwere BMW's! Wees er zuinig op!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door matthyssie » 25 apr 2021, 17:46

Wielen staan hem goed! Blij dat je goed investeert in de auto ;-)

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door vester86 » 25 apr 2021, 18:09

leuke velgen zo, beter dan zwart op zwart. diffuser ben ik met je eens, onder zo’n beetje iedere carrosserie kleur staat zo’n zwarte diffusor mooi maar onder een zwarte wagen steekt t net te weinig af. voor de echte boy racer look spuit je m dezelfde kleur als je velgen :tong:

nee lekker grijs/antraciet is mooi.

mooi bommetje zo aan het worden!

BartMS
Berichten: 511
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door BartMS » 25 apr 2021, 18:37

Gaaf wat zijn de exacte specs van je velgen en waar heb je ze uiteindelijk gekocht :)? ik zoek voor mijn eigen 130i ook nog een mooie zomer set. Had eigenlijk mijn zinnen gezet op een set 269 of 313 maar inmiddels al zo lang aan t zoeken naar een goeie set dat ik twijfel om niet gewoon de "standaard" 208M set te kopen of een set 216... Maar nu ik dit zie is Aftermarket wellicht ook een optie! passe ner nog BMW naafkapjes in of niet?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Ferdi » 25 apr 2021, 19:07

Vind de kleur van de velgen goed smoelen!
Kan me voorstellen dat het niet iedereens smaak is, maar het steekt op de juiste manier af vind ik :)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Peric » 25 apr 2021, 19:20

Kleur van velgen blijft toch altijd persoonlijk. Als het voor mij maar een andere kleur dan zilvergrijs is is het prima.
Staat leuk zo onder een zwarte auto. :thumbup:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door StefanW » 25 apr 2021, 21:36

De kleur is lastig op Iphone camera vast te leggen. Hieronder een foto met waarschijnlijk een spiegelreflex camera.

Afbeelding
Arthur schreef: 25 apr 2021, 13:59 Staat er wel netjes bij. Zoals je het nu hebt met de zwarte voorkant zou ik de achterkant ook zo laten. Velgenkleur zou niet mijn keuze zijn, die had ik ‘zilver’ gedaan, matcht dat weer met de uitlaat :)
Planning is om de uitlaat ook nog aan te passen, maar dat komt volgend jaar wel. Wil namelijk ook donkere uitlaattips, maar geen grotere.Heb nog wel overwogen om de huidige tips eraf te trekken, dan hou je zwarte over, maar staat niet heel sjiek. Dat had ik op mijn oude 130i.
JdvPolo schreef: 25 apr 2021, 14:47 Super gaaf ding zo Stefan! Goeie upgrades! Vind zelf inderdaad de originele diffuser ook mooier! Gauw even meeten.
Thanks. Doen we zeker! :)
coolfan schreef: 25 apr 2021, 16:12 Heb er ook eentje gehad; zelf in totaal 260.000 km mee gereden tot 332.000 km; super auto!! Goed op je waterpomp letten en preventief vervangen en vaak zn oliewissels en je kan er heel vee plezier mee hebben! Leuker dan de nieuwere BMW's! Wees er zuinig op!
Zo, dat zijn beste kilometers! Waterpomp is gelijk gedaan bij aankoop :)
matthyssie schreef: 25 apr 2021, 17:46 Wielen staan hem goed! Blij dat je goed investeert in de auto ;-)
whaha, ooit worden ze veel waard.....nee, wil hem van de zomer nog wel laten taxeren.
vester86 schreef: 25 apr 2021, 18:09 leuke velgen zo, beter dan zwart op zwart. diffuser ben ik met je eens, onder zo’n beetje iedere carrosserie kleur staat zo’n zwarte diffusor mooi maar onder een zwarte wagen steekt t net te weinig af. voor de echte boy racer look spuit je m dezelfde kleur als je velgen :tong:

nee lekker grijs/antraciet is mooi.

mooi bommetje zo aan het worden!
Precies! Met elke andere kleur had dat mat zwarte wel gestaan.
BartMS schreef: 25 apr 2021, 18:37 Gaaf wat zijn de exacte specs van je velgen en waar heb je ze uiteindelijk gekocht :)? ik zoek voor mijn eigen 130i ook nog een mooie zomer set. Had eigenlijk mijn zinnen gezet op een set 269 of 313 maar inmiddels al zo lang aan t zoeken naar een goeie set dat ik twijfel om niet gewoon de "standaard" 208M set te kopen of een set 216... Maar nu ik dit zie is Aftermarket wellicht ook een optie! passe ner nog BMW naafkapjes in of niet?
Specs van de velgen zijn 18x8j ET40. Op marktplaats opgepikt en later nog een op facebook gescoord, dus heb 5 wielen. Just to be sure...Nieuw is de Superleggera niet meer leverbaar. Jaren geleden is deze vervangen door de Ultraleggera. Lijkt er erg op.
Mijn tip; pak een after market licht wiel. De originele wielen zijn mega zwaar.

Ik heb verschillende naafkapjes op Ali besteld. Begon met grijze OZ kapjes, maar stond niet, dus na een dag gewisseld voor de zwarte. De originele BMW naafkapjes zullen zeker ook passen.
Eeuwe schreef: 25 apr 2021, 15:06 Gaaf, kleur wielen smoelt goed.
Peric schreef: 25 apr 2021, 19:20 Kleur van velgen blijft toch altijd persoonlijk. Als het voor mij maar een andere kleur dan zilvergrijs is is het prima.
Staat leuk zo onder een zwarte auto. :thumbup:
Thanks!

Om de achterkant nog iets meer kleur te geven heb ik een sticker laten maken. De originele type aanduiding in kleur van de velgen.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26693
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Martijn_bmw » 25 apr 2021, 22:03

Staat cool zo die wielen! Beetje impreza 555 herinneringen :D

En gaaf detail de 130i sticker in zelfde kleur! Ik zou de inzet van de achterbumper ook in de originele grijze kleur doen

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door matthyssie » 26 apr 2021, 07:19

StefanW schreef: 25 apr 2021, 21:36 Planning is om de uitlaat ook nog aan te passen, maar dat komt volgend jaar wel. Wil namelijk ook donkere uitlaattips, maar geen grotere.Heb nog wel overwogen om de huidige tips eraf te trekken, dan hou je zwarte over, maar staat niet heel sjiek. Dat had ik op mijn oude 130i.
Je kunt toch de sierstukken van een 135i pakken? Die zijn black chrome.

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door kriszty » 26 apr 2021, 08:23

Recaro Polepostion zijn toch vaste stoelen ? , met 2 deurs lastig om achterin te zitten lijkt me dan. voor de rest wel mooie set.
Blijft duur die recaro,s , vraag me toch af of er iets vergelijkbaars is maar goedkoper dan.

Arthursx
Berichten: 664
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Arthursx » 26 apr 2021, 08:44

StefanW schreef: 25 apr 2021, 21:36 Planning is om de uitlaat ook nog aan te passen, maar dat komt volgend jaar wel. Wil namelijk ook donkere uitlaattips, maar geen grotere.Heb nog wel overwogen om de huidige tips eraf te trekken, dan hou je zwarte over, maar staat niet heel sjiek. Dat had ik op mijn oude 130i.
Ik had originele dark chrome uitlaattips. Zijn die groter? Stond goed
IMG_9503.JPG
IMG_9503.JPG (888.96 KiB) 790 keer bekeken

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door StefanW » 26 apr 2021, 08:55

Martijn_bmw schreef: 25 apr 2021, 22:03 Staat cool zo die wielen! Beetje impreza 555 herinneringen :D
En gaaf detail de 130i sticker in zelfde kleur! Ik zou de inzet van de achterbumper ook in de originele grijze kleur doen
Thanks! Had de wielen ook even bij mijn blauwe 206 gehouden, maar daar staan ze ook erg goed bij. Beetje Imprezza idd!

135i tips zijn ietsjes groter en passen niet 1 op 1 op de 130i uitlaat. De 135i uitlaat heb ik op mijn oude 130i gehad. Ik vond het geluid niet mooi en te hard. Ik wil tzt een laptorr uitlaat uitbestellen. Daar zitten chrome eindstukken op, dan wil bij de uitlatenboer de eindtips custom made maken. Zoiets als de 135i einddstukken vind ik mooi, maar nadeel van zwarte tips is dat ze "verbranden". Op mijn oude was de lak ook compleet dof geworden. Bij de RS6én zie je ook dat eigenaren regelmatig naar de spuiter moeten. Ik had namelijk bij de spuiter gevraagd of ie ze zwart kon spuiten, maar raadde het om die redenen ook af.

Daarom zie je dat uitlatenfabrikanten dit vaak toepassen. Dan komt er een extra laag bovenop de eindstukken. Ik vind dat minder mooi.

Afbeelding

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door StefanW » 26 apr 2021, 08:59

kriszty schreef: 26 apr 2021, 08:23 Recaro Polepostion zijn toch vaste stoelen ? , met 2 deurs lastig om achterin te zitten lijkt me dan. voor de rest wel mooie set.
Blijft duur die recaro,s , vraag me toch af of er iets vergelijkbaars is maar goedkoper dan.
Klopt, zijn vaste stoelen. Je hebt ook de stoelen met verstelbare rugleuning, heb deze ook gepast, maar vind ze minder zitten en kosten letterlijk 2x zoveel (Recaro Sportster). Voor mij is de 130i een weekendauto, zal zelden iemand achterin zitten. Volgens mij zijn er wel alternatieven. Vorige week was daar een topic op dit forum over. De Recaro PP's zjin relatief duur, maar mij valt op dat de restwaarde ook hoog is.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Stefan's BMW 130i LCi

Bericht door Marc Sierra » 26 apr 2021, 09:02

Is het niet een APK eis dat in een 3 deurs auto met achterbank de voorstoelen weg moeten kunnen klappen? :hmmm:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daNpy, Marc Sierra, MartijnGizmo, MVB, Vanreijmersdal, Zed240 en 87 gasten