BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 18 jan 2021, 09:49

Harrie D schreef: 18 jan 2021, 09:34 Dat RVS tywrapje lijkt me niet zo'n bijster handig idee om een siliconen/rubberen radiateurslang.
Ik zou zo'n tywrapvoetje met dubbelzijdige tape op de radiateur plakken (of iets van die strekking)
Waarom zou dit niet kunnen? Vanwege het mogelijk insnijden van het RVS in de siliconen slang?
Een plakkertje zal ook niet gaan op de radiateur omdat de lijm/plaksel zacht wordt met de warmte die dat ding afgeeft, en dus los komt. Anders wordt het weer ergens een beugeltje fabrieken.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 963
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door yorick » 18 jan 2021, 19:52

Lekker bezig Nico! Vergeet niet de mega update van het gelaste schakel mechanisme 😆

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Marc Sierra » 18 jan 2021, 19:57

Sideways schreef: 18 jan 2021, 09:49
Harrie D schreef: 18 jan 2021, 09:34 Dat RVS tywrapje lijkt me niet zo'n bijster handig idee om een siliconen/rubberen radiateurslang.
Ik zou zo'n tywrapvoetje met dubbelzijdige tape op de radiateur plakken (of iets van die strekking)
Waarom zou dit niet kunnen? Vanwege het mogelijk insnijden van het RVS in de siliconen slang?
Een plakkertje zal ook niet gaan op de radiateur omdat de lijm/plaksel zacht wordt met de warmte die dat ding afgeeft, en dus los komt. Anders wordt het weer ergens een beugeltje fabrieken.
Ik zou gewoon lekker de normale tierap laten zitten. Ik heb die zo vaak om koelslangen gedaan en er is er nog noot eentje gebroken of gescheurd door de warmte of uitdroging.

Verder een heerlijk project! Ik hou er van om een dikkere motor in een auto gebouwd te zien worden! :thumbup:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 18 jan 2021, 20:16

yorick schreef: 18 jan 2021, 19:52 Lekker bezig Nico! Vergeet niet de mega update van het gelaste schakel mechanisme 😆
Shhht! :sealed: zover was ik nog niet haha. Ik ben nu eerst het schakelmechanisme aan het monteren, daarna volgen de foto's. Dus met een beetje geluk morgen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Harrie D » 20 jan 2021, 22:23

Sideways schreef: 18 jan 2021, 09:49
Harrie D schreef: 18 jan 2021, 09:34 Dat RVS tywrapje lijkt me niet zo'n bijster handig idee om een siliconen/rubberen radiateurslang.
Ik zou zo'n tywrapvoetje met dubbelzijdige tape op de radiateur plakken (of iets van die strekking)
Waarom zou dit niet kunnen? Vanwege het mogelijk insnijden van het RVS in de siliconen slang?
Een plakkertje zal ook niet gaan op de radiateur omdat de lijm/plaksel zacht wordt met de warmte die dat ding afgeeft, en dus los komt. Anders wordt het weer ergens een beugeltje fabrieken.
Precies daarom, een doorgesneden koelslang is vele malen erger dan een kabeltje wat wat minder mooi loopt.
Al zou een plastic tywrap ook geen enkel probleem moeten hebben met continu 100-120 graden (in mijn ervaring)

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 20 jan 2021, 22:26

Oke top! Dankjewel voor je reactie. Ik ga wel een grotere tywrap zetten ipv dit iele ding

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 23 jan 2021, 21:39

Vandaag EINDELIJK weer eventjes een paar uurtjes tijd gehad om weer wat te knutselen in de garage...

Afgelopen week zijn de zelf ontworpen M60B40 RVS uitlaatflenzen binnen gekomen, en ik moet zeggen dat ze echt perfect passen! En ook nog eens passend met de originele pakkingen. Komende week maar eens wat RVS pijpjes bestellen zodat we de custom spruitstukken en uitlaatlijn kunnen gaan maken.
IMG_20210121_161733.jpg
IMG_20210121_161733.jpg (427.89 KiB) 6401 keer bekeken
IMG_20210121_161747.jpg
IMG_20210121_161747.jpg (416.33 KiB) 6401 keer bekeken
IMG_20210121_162048.jpg
IMG_20210121_162048.jpg (465.98 KiB) 6401 keer bekeken
IMG_20210121_162406.jpg
IMG_20210121_162406.jpg (824.87 KiB) 6401 keer bekeken
Daarnaast heeft YORICK (tevens mijn collega), zie de posts hierboven, de aluminium versnellingsstanghouder ingekort en weer aan elkaar gelast. Hij wilde dit graag voor mij doen en ik was er erg mee geholpen :mrgreen:
IMG_20210110_121356.jpg
IMG_20210110_121356.jpg (412.29 KiB) 6401 keer bekeken
IMG_20210123_150256.jpg
IMG_20210123_150256.jpg (672.89 KiB) 6401 keer bekeken
Het gehele versnellingsmechanisme is hiermee voltooit, en kon voor het eerst de 6-bak eens uitproberen, en dat schakelt niet verkeerd. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 23 jan 2021, 21:50

Ik heb mij vandaag ook nog eens bemoeit met de gaskabel. Ik heb de originele e46 gaskabel (M52) verwijderd, en de gaskabel van de E38 gebruikt. Hier en daar heb ik stiekem nog wel aardig wat moeten aanpassen, maar de gaskabel zit, en werkt. ...helaas helaas, is tijdens het functioneel testen van de gaskabel het plastic voetpedaal in 2e gebroken door mijn eigen stomme rotschuld. Ik was vergeten de 'eindaanslag' onder het voetstuk terug te plaatsen, dus trapte iets te ver door, waardoor het plastic scharniertje afbrak... :(

Nu zal ik op zoek moeten gaan naar een 2e hands ergens op een sloop of misschien dat iemand hier er nog eentje heeft liggen toevallig?
IMG_20210123_175125.jpg
IMG_20210123_175125.jpg (534.86 KiB) 6390 keer bekeken
IMG_20210123_175338.jpg
IMG_20210123_175338.jpg (891.83 KiB) 6390 keer bekeken
Voor het stuurolie-reservoir heb ik ook gelijk een mooi plekje gevonden. Ik kwam eerst niet uit omdat de beugels in de weg zaten, maar ik heb de beugel gedemonteerd van het potje en daarna ondersteboven weer gemonteerd. Toen paste het precies, en hoef ik alleen nog maar een mooi beugeltje te fabrieken.
IMG_20210123_184243.jpg
IMG_20210123_184243.jpg (497.57 KiB) 6390 keer bekeken
Hier heb ik een malletje gemaakt voor de nog te maken beugel.
IMG_20210123_184257.jpg
IMG_20210123_184257.jpg (478.88 KiB) 6390 keer bekeken
Ook heb ik nog nagedacht over de luchtinlaat. Helaas heb ik zo ongelofelijk weinig plek over voor een inlaatfilter, laat staan een behuizing, dat ik maar 1 filter heb kunnen vinden die kwalitatief goed genoeg is en ook qua maatvoering. De HKS 150-80mm Mushroom powerfilter. Ik heb het exact opgemeten, en dit zou met een speling van c.a. 1,5 cm aan beide kanten moeten passen. Het enige nadeel is dat hij hoogste waarschijnlijk alleen maar warmte lucht kan aanzuigen. Als alles op zn plek zit kan ik later nog eens bekijken of ik nog een mooie airscoop kan maken voor wat meer koude lucht.
IMG_20210123_184837.jpg
IMG_20210123_184837.jpg (431.88 KiB) 6390 keer bekeken

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Eric Z » 23 jan 2021, 22:00

Pedaal is 26euro bij de dealer (ekris webshop)https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=35_0188 Dus tenzij je toevallig al op de sloop komt is dit nog we te overzien. Ebay is in ieder geval al snel duurder dan even langs de dealer zo te zien.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 23 jan 2021, 22:19

Eric Z schreef: 23 jan 2021, 22:00 Pedaal is 26euro bij de dealer (ekris webshop)https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=35_0188 Dus tenzij je toevallig al op de sloop komt is dit nog we te overzien. Ebay is in ieder geval al snel duurder dan even langs de dealer zo te zien.
Oh joh! Stom dat ik daar niet gelijk aan heb gedacht, ik merken dat het weekend is :tooth: . Het is inderdaad immers maar ene stukje plastic dus dat zou niet de wereld moeten kosten. Scheelt sowieso naar de sloop rijden.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Mrton » 24 jan 2021, 09:49

Sideways schreef: 23 jan 2021, 21:50 Ook heb ik nog nagedacht over de luchtinlaat. Helaas heb ik zo ongelofelijk weinig plek over voor een inlaatfilter, laat staan een behuizing, dat ik maar 1 filter heb kunnen vinden die kwalitatief goed genoeg is en ook qua maatvoering. De HKS 150-80mm Mushroom powerfilter. Ik heb het exact opgemeten, en dit zou met een speling van c.a. 1,5 cm aan beide kanten moeten passen. Het enige nadeel is dat hij hoogste waarschijnlijk alleen maar warmte lucht kan aanzuigen. Als alles op zn plek zit kan ik later nog eens bekijken of ik nog een mooie airscoop kan maken voor wat meer koude lucht.
Ruitenwisservloeistofreservoir has to go! 5,3l. vervangen door kleiner reservoir en dan heb je daar aan die kant ruimte genoeg toch?

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 24 jan 2021, 10:51

Mrton schreef: 24 jan 2021, 09:49
Sideways schreef: 23 jan 2021, 21:50 Ook heb ik nog nagedacht over de luchtinlaat. Helaas heb ik zo ongelofelijk weinig plek over voor een inlaatfilter, laat staan een behuizing, dat ik maar 1 filter heb kunnen vinden die kwalitatief goed genoeg is en ook qua maatvoering. De HKS 150-80mm Mushroom powerfilter. Ik heb het exact opgemeten, en dit zou met een speling van c.a. 1,5 cm aan beide kanten moeten passen. Het enige nadeel is dat hij hoogste waarschijnlijk alleen maar warmte lucht kan aanzuigen. Als alles op zn plek zit kan ik later nog eens bekijken of ik nog een mooie airscoop kan maken voor wat meer koude lucht.
Ruitenwisservloeistofreservoir has to go! 5,3l. vervangen door kleiner reservoir en dan heb je daar aan die kant ruimte genoeg toch?
Ik kan het ruitenwisservloeistof reservoir weg halen, maar er zitten een paar haken en ogen aan:

- De ruimte die ik er voor terug krijg heeft de vorm van een piramide op zijn kant. Lastig te gebruiken.
- Er zitten 2 pompjes in en een vlotter die dan op een of andere manier ook in het nieuwe tankje gebouwd moeten gaan worden. Vervolgens win ik er dus een 'halve poramidevorm' mee.
- De toekomstige aircoleidingen zitten dan alsnog in de weg als ik de inlaat slang langs de radiateur wil laten geleiden.
- De ruimte die ik er mee win in inhoud is niet veel groter dan de ruimte die ik momenteel heb aangedragen. Het enige verschil is de (waarschijnlijk) iets koudere lucht op de plek van het reservoir. Maar dat kan ik waarschijnlijk nog oplossen met een airscoop.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 04 feb 2021, 22:31

Jammer genoeg kon ik afgelopen tijd niet zo veel updates geven en was de voortgang nogal langzaam, maar hier dan toch weer een update.

Ik heb weer wat verse onderdeeltjes binnen gekregen en dit keer heb ik de handremschoenen en een gedeelte van het mechaniek vervangen. Het stelmechanisme heb ik opgefrist en weer in gesmeerd. Nu moet ik zeggen dat ik merk dat de trommel van de schijfrem na het monteren alsnog een beetje aanloopt tegen de remschoen. Ik heb het stelmechanisme zo ver mogelijk ontspannen. Nu kan ik de remschijf net niet met de hand draaien, maar wel met een wiel er op gemonteerd. Is de gewoon een kwestie van inslijten? Iemand met wat ervaring die mij hierin advies kan geven?
IMG_20210201_215720.jpg
IMG_20210201_215720.jpg (432.58 KiB) 3827 keer bekeken
De ABS sensoren heb ik ook allemaal vervangen. Het schijnt dat de M3 ander soort ABS sensoren heeft dan een non-m3, en dat heeft weer met de ABS module, ASC en DSC te maken. Aangezien ik de non-M3 module behoud, dus origineel aan de auto heb ik dus ook de 'originele' ABS sensoren besteld en gemonteerd. De stekkers komen anders niet overeen. (M3 blauwe stekkers 3-polig, non-M3 grijze stekkers 2-polig).
IMG_20210202_160747.jpg
IMG_20210202_160747.jpg (332.46 KiB) 3827 keer bekeken
IMG_20210204_182450.jpg
IMG_20210204_182450.jpg (359.02 KiB) 3827 keer bekeken
IMG_20210202_162613.jpg
IMG_20210202_162613.jpg (686.68 KiB) 3827 keer bekeken
Gelijk een ander gezicht met de grotere remmerij. Het wiel komt ook een stuk meer uit de kast. Daar zal ik waarschijnlijk ook nog iets op moeten gaan verzinnen tegen het aanlopen...
IMG_20210203_161116.jpg
IMG_20210203_161116.jpg (393.57 KiB) 3827 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 04 feb 2021, 22:39

vandaag ook weer mooie spulletjes opgehaald en ontvangen. :hungry:

De 2,5'' RVS V-bands voor de uitlaat, (ja ook 3'' maar die zijn voor de E30 turbo), de push-rod en de V-brace van de M3 om het onderstel aan de achterkant af te maken, en wat klemmetjes voor de ABS sensoren e.d.
En dan het mooiste en belangrijkste: De as-bus voor het verlengen van de cardan-as. Gaat deze passen of niet? Zoals eerder is te lezen heb ik het zelf ontworpen en opgemeten en werktekeningen opgestuurd naar een kennis van mij om deze te laten draaien omdat ik simpelweg daar nu de tijd niet voor heb en hij dat zonder twijfel sneller en beter kan dan ik.
IMG_20210203_120556.jpg
IMG_20210203_120556.jpg (397.41 KiB) 3823 keer bekeken
IMG_20210204_150846.jpg
IMG_20210204_150846.jpg (371.01 KiB) 3823 keer bekeken
IMG_20210204_173726.jpg
IMG_20210204_173726.jpg (408.57 KiB) 3823 keer bekeken
IMG_20210204_173840.jpg
IMG_20210204_173840.jpg (375.01 KiB) 3823 keer bekeken
En je raad het al: HIJ PAST PRECIES!! :tooth: :mrgreen: :mrgreen: Nu nog hopen dat ook alles klopt als het dit weekend onder de auto zit.
IMG_20210204_174621.jpg
IMG_20210204_174621.jpg (317.27 KiB) 3823 keer bekeken

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Vanreijmersdal » 04 feb 2021, 23:01

Nice, when a plan comes together!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 07 feb 2021, 13:35

Het is helaas niet echt weer om te sleutelen maar om buiten te genieten, dus voor nu kan ik alleen deze 2 plaatjes delen. Nu op zoek naar 3 borstbouten van M12x1,5x35 --> 10.9. Daarna moet er as er weer onderuit, de splinekoppeling/flens van de bak er af, zodat ik via de achterkant de bouten er in kan steken, en daarna weer alles kan terug monteren. Daarna nog aan 1 kant een remleiding koppeling vervangen, stabi-stang monteren en nog een paar boutjes aandraaien en dan is de achterophanging compleet.

Als voorbeeld vastgezet met een stukje draadeind en 2 moeren. Deze kreeg ik er nét in. helaas laat de verf al vrij snel los.
IMG_20210205_183805.jpg
IMG_20210205_183805.jpg (343.9 KiB) 3130 keer bekeken
IMG_20210205_183820.jpg
IMG_20210205_183820.jpg (737.59 KiB) 3130 keer bekeken

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 07 feb 2021, 13:43

Mooi die adapter. Ik had ooit net zoiets laten maken voor mijn Jaguar met BMW V8. Werkt perfect.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 09 feb 2021, 14:29

Vanwege het hele gebeuren met de inlaat/luchtfilter en ruimte ben ik iets verder gaan kijken. Zo kwam ik op het idee om de ASC klep te verwijderen. Nu wist ik niet of dit mag voor de keuring in Lelystad, dus even snel een topic opgezet:

viewtopic.php?f=7&t=40761&p=1485675#p1485675

(stukje text gejat uit de link hierboven als korte samenvatting):

Vandaag heb ik met het RDW gebeld, en deze hebben het volgende samengevat als antwoord gegeven:

''In deze situatie met het bouwjaar 2000 is de auto verplicht een werkend ABS remsysteem te hebben, inclusief indicatie in de instrumentencluster. Een ASC / tractiecontrol-unit is niet verplicht voor een APK geldend voertuig welke geregistreerd is vóór 1 januari 2018. Als deze wel of gedeeltelijk aanwezig is en een foutmelding gegenereerd, zal hier een opmerking bij worden geplaatst, maar zal niet erkend worden als afkeur.''
logo-rdw-1200x700.jpg
logo-rdw-1200x700.jpg (30.91 KiB) 2602 keer bekeken
Kortom, ASC / DSC / tractiecontrol verwijderen mag dus gewoon met een voertuig met bouwjaar van voor 2018.
Binnenkort de klep er maar eens uit slopen. Die gaat weer op het to-do lijstje. Ondertussen weer wat mooie spulletjes besteld om het expansievat aan te sluiten en ook de back-order van de ontbrekende koelwaterleidingen zijn onderweg.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 09 feb 2021, 14:31

RJK schreef: 07 feb 2021, 13:43 Mooi die adapter. Ik had ooit net zoiets laten maken voor mijn Jaguar met BMW V8. Werkt perfect.
Thanks! Ik ben er ook erg blij mee!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 10 feb 2021, 20:34

Vandaag nog eventjes de tijd gehad om het expansietankje een plekje te geven. (Dank aan RJK voor de aanbeveling) Veel ruimte is er ondertussen niet meer over, dus ik heb na veel zoeken, passen en meten een mooi plekje gevonden:
IMG_20210208_140317.jpg
IMG_20210208_140317.jpg (470.25 KiB) 2492 keer bekeken
Daarna een beugeltje bedacht. Eerst een paar probeersels gemaakt uit een papieren mal, en daarna uit staal. Het past allemaal maar nét. :tong:
IMG_20210210_200138.jpg
IMG_20210210_200138.jpg (879.72 KiB) 2492 keer bekeken
IMG_20210210_200121.jpg
IMG_20210210_200121.jpg (476.25 KiB) 2492 keer bekeken
Zoals te zien is hoort de inlaat zo te zitten, en zat met ruimte gebrek. Door de inlaat naar de andere kant te maken krijg ik daar meer ruimte op de plek van de originele luchtfilterbox.
IMG_20210210_155950.jpg
IMG_20210210_155950.jpg (457.27 KiB) 2492 keer bekeken
IMG_20210210_155738.jpg
IMG_20210210_155738.jpg (498.86 KiB) 2492 keer bekeken

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 10 feb 2021, 23:41

:thumbup:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 13 feb 2021, 11:09

Vandaag weer wat updates, ik heb een blindstopje gezet op de carterinloop. Dit was de laatste 'opening' in het oliecircuit. Hier heb ik gelijk een Dash-8 koppeling van gemaakt, mocht ik nog eens een upgrade willen doen naar een olie catch-tank, dan kan ik deze hier direct met een een dash-8 koppeling op aansluiten. (Ook handig voor turbo-smering, maar daar heb ik écht geen ruimte meer voor :tooth: )
IMG_20210211_171105.jpg
IMG_20210211_171105.jpg (377.06 KiB) 1601 keer bekeken
Ik vondt het volgende beugeltje ook echt een doorn in het oog, dus met de bestelling voor alle dash koppelingen en banjobouten ook maar gelijk een vers beugeltje mee betseld. Ziet er gelijk stukken beter uit.
IMG_20210212_194246.jpg
IMG_20210212_194246.jpg (432.26 KiB) 1601 keer bekeken
IMG_20210212_194752.jpg
IMG_20210212_194752.jpg (366.83 KiB) 1601 keer bekeken
Vervolgens lekker lopen pielen met het zelf maken van de dash-slangen voor de stuurbekrachtiging. Hier werd het echt heel krap, dus heb er lang over gedaan om het allemaal passend te krijgen. Ook lang niet alle slangen zijn zichtbaar op de foto's. Gelukkig paste de originele banjo aansluiting van de pomp naar het reservoir direct 1 op 1. Dit scheelde weer een extra slang maken. (en veel centjes)

Het is nu alleen wat lastiger om het oliefilter te wisselen vanwege de krappe ruimte, maar ja, dat moet ik dan maar voor lief nemen...
IMG_20210212_220956.jpg
IMG_20210212_220956.jpg (345.18 KiB) 1601 keer bekeken
IMG_20210212_221009.jpg
IMG_20210212_221009.jpg (412.76 KiB) 1601 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 13 feb 2021, 11:19

Hier nog een vervolg...

De ASC klep zat geintegreerd in een aluminium bocht, welke met een flens zit gemonteerd op de gasklep. De flens heb ik van de bocht afgeslepen en deze heeft Yorick voor mij op een zelf gedraaide slangpilaar gelast.
IMG_20210212_163955.jpg
IMG_20210212_163955.jpg (439.45 KiB) 1599 keer bekeken
IMG_20210212_195846.jpg
IMG_20210212_195846.jpg (449.54 KiB) 1599 keer bekeken
Nog een beetje gerommeld om te kijken hoe de inlaatslang en de LMM het beste kan komen, en het lijkt er op dat het bovenlangs wordt. Als de de inlaatslang onder de radiateurslang plaats, zit deze bekneld en vervormd. Daarnaast moet er dan een rare knik naar boven in komen, en zit ik dichter op de uitlaat. Ik hoop vandaag nog te kijken en te passen of de motorkap nog netjes zal sluiten met de inlaatslang die zo hoog lijkt uit te steken, anders zal ik zelf weer een apart ontwerp moeten maken voor een 3D-print.
De LMM aansluiting kan ik trouwens gewoon naar beneden draaien en is dus geen probleem.
IMG_20210212_202842.jpg
IMG_20210212_202842.jpg (546.54 KiB) 1599 keer bekeken
IMG_20210212_202900_BURST001_COVER.jpg
IMG_20210212_202900_BURST001_COVER.jpg (412.72 KiB) 1599 keer bekeken
Als laatste nog een beugeltje gemaakt om het ATF / stuurolie reservoir netjes op te hangen. Daarna de slangen aangesloten en het licht in de garage weer uit gedaan. Misschien heb ik vanavond nog een leuke update...
IMG_20210212_205625.jpg
IMG_20210212_205625.jpg (752.58 KiB) 1599 keer bekeken
IMG_20210212_221621.jpg
IMG_20210212_221621.jpg (528.43 KiB) 1599 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 13 feb 2021, 21:30

Vandaag helaas niet de update uit kunnen voeren die ik voor ogen had, maar gelukkig is het weekend langer dan 1 dag.

Voor alsnog heb ik wel nog het één en ander kunnen doen: De aircoleidingen monteren voor zover mogelijk en nog wat gepast en gemeten aan de luchtinlaat.

Met het passen en meten van de luchtinlaat kwam ik ook nog een OEM airscoop tegen welke normaal gesproken aan de originele luchtfilterbox gemonteerd zit om deze te voorzien van koude lucht die wordt weggepakt bij de radiator. Met het monteren bleek dat deze eigenlijk perfect past tussen de motor en de koelslangen. Minpuntje is dat ik eigenlijk had bedacht dat de siliconen aanzuigslang daar zou komen. Alhoewel ik al aangaf dat ik niet zeker wist of dat de motorkap niet tegen de inlaatslang aan zou komen, heb ik geprobeerd om alsnog te kijken of ik de inlaatslang onder de radiateurslangen door kan halen. Het wordt krap, maar misschien lukt het. Door het behouden van de airscoop geeft dit de mogelijkheid om meer koude lucht bij het luchtfilter te krijgen.

Nu met het samenbouwen van de auto merk ik wel dat ik overal steeds minder ruimte overhoud en het steeds lastiger sleutelen wordt :gek:
IMG_20210213_151801.jpg
IMG_20210213_151801.jpg (481.24 KiB) 1349 keer bekeken
IMG_20210213_152600.jpg
IMG_20210213_152600.jpg (494.29 KiB) 1349 keer bekeken
Nu heb ik ook nog een vraagje betreft de airco waar ik zelf het antwoord niet echt goed kan vinden op internet: Wie kan mij vertellen waarvoor het 'potje' dient op de onderstaande foto?

Dit is een aircoleiding die op de compressor zit aangesloten. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik van de M60 compressor niet weet welke kan de hogedruk kant is en welke de lage druk kant. Is er iemand die mij hierover kan informeren?
aircoleiding compressor.jpg
aircoleiding compressor.jpg (157.25 KiB) 1349 keer bekeken

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door TLRS » 13 feb 2021, 21:46

Accumulator of pulsdemper misschien?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Bokkepoot, Jan-Willem en 59 gasten