BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 18 aug 2021, 11:04

Sideways schreef: 18 aug 2021, 11:03
Ik ga eerst proberen een stabilisatorstang zelf te maken. Puur uit eigen interesse en in de hoop het zo het budget zo laag mogelijk te houden. Al zou ik €100,- aan materiaal kwijt zijn met een paar mislukte versies, is dat toch al gauw €500,- bespaard...
Marc Sierra schreef: 18 aug 2021, 10:46 Bedoel je hiermee te zeggen dat eentje laten maken rond de 600 euro kost?
Klopt helemaal, ik heb een offerte opgevraagd bij VIODveren en die kunnen aan de hand van een mal (zoals ik heb gemaakt) of tekening een stang of buis buigen, en de eindstukken plat persen en vervolgens coaten. Als ik het goed heb was het een all-in prijs van ~€650,-

Helaas kon de beste man mij niet vertellen wat de stijfheid van het materiaal of de chemische samenstelling is. Dus feitelijk weet ik dan nog niet hoe stijf dat de stang wordt. (Zie eerdere berekeningen). Vandaar dat ik het nu eerst zelf ga proberen en we zien wel of het werkt :tong:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 20 aug 2021, 09:53

De originele stabilisatiestang was 24mm massief staal, hardheid en stijfheid onbekend. Gisteren heb ik 25mm massief rond staal gehaald. 24mm had een levertijd van 2 weken en ik had geen zin om te wachten. Dit alles wordt toch een soort van probeersel. Dan maakt die 1 mm ook niet meer uit, en zal de stang in theorie juist iets stugger/stijver worden. Ik heb de stang bij elke bocht roodgloeiend verhit met de brander (roder dan op de foto's) en daarna in vorm gebogen. Dit ging eigenlijk makkelijker dan verwacht. Helaas kon ik de bochten alleen niet korter op elkaar zetten vanwege de grootte van de spanbekken op de bankschroef, waardoor ik bij het passen iets in de problemen kwam. Zie volgende post...
IMG_20210818_133207.jpg
IMG_20210818_133207.jpg (431.9 KiB) 3655 keer bekeken
IMG_20210818_135207.jpg
IMG_20210818_135207.jpg (458.41 KiB) 3655 keer bekeken
IMG_20210818_144334.jpg
IMG_20210818_144334.jpg (704.73 KiB) 3655 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 20 aug 2021, 10:00

De stabilisatorstang heb ik gepast, en vormde mooi onder de carter door en over de draagarmen met genoeg ruimte.
IMG_20210818_164723.jpg
IMG_20210818_164723.jpg (468.75 KiB) 3650 keer bekeken
Helaas zoals te verwachten is kwamen er ook wat problemen aan het het licht. Met in insturen komt de stang tegen de remklauw en het wiel aan. Daarnaast bleek ook de maatvoering een paar cm af te wijken. Logisch ook, aangezien ik een dunne flexibele PVC mal heb gebruikt. De hoeken moeten dus scherper en de buitenste hoeker flauwer om weer parallel terug in vorm te komen. Zoals te zien is had het mooi geweest als ik de bocht eerder had gebogen, net na de beugel waar de stang in hangt. Helaas ging dit niet omdat de bocht ervoor (onder het carter door) te dicht op deze bocht zit i.v.m. het inklemmen. Achteraf gezien had ik dan beter het middenstuk 'korter' kunnen maken, maar ja, dat is achteraf...
IMG_20210818_164656.jpg
IMG_20210818_164656.jpg (330.2 KiB) 3650 keer bekeken
IMG_20210818_165128.jpg
IMG_20210818_165128.jpg (640.92 KiB) 3650 keer bekeken
IMG_20210818_171530.jpg
IMG_20210818_171530.jpg (308.29 KiB) 3650 keer bekeken

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door matthyssie » 20 aug 2021, 10:02

Heb je niet een mogelijkheid om met een pers of een kantbank dingen te zetten? Aan de achtergrond te zien heb je wel de mogelijkheid om bij een metaalbedrijf te klussen. :wink:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 20 aug 2021, 10:09

Uiteindelijk heb ik gisteren tot 22:30 mijzelf druk bezig gehouden met het passen, meten en bewerken van de stang, want ik kreeg een belletje van een vriend van mij dat ik vandaag weer wat onderdelen kon laten mee poedercoaten aangezien de zwarte kleur weer in de productielijn zat. Dat werd haasten! De eindstukken van de stang heb ik voor de hoeken nog scherpernaar binnen kunnen buigen en daarmee iets kunnen winnen aan ruimte. Na het passen bleek dat de remklauw niet meer aanliep, maar alleen de band er nog tegenaan kwam. Ik heb op deze positie het wiel van de auto afgehaald en gekeken hoever ik nog meer kon insturen, om te zien in hoeverre deze zou aanlopen. Ik kon niet meer doorsturen, oftewel; op de eindaanslag van de maximale stuuruitslag raakt de band de stabilisatiestang. Ik denk zelf dat dit wel is op de lossen met een spacer van 5 tot 10mm. In de toekomst ga ik de stang waarschijnlijk nog een keer overnieuw maken, maar dan met de juiste afmetingen en heb ik een goede mal. Voor nu vind ik het al heel wat en wil ik dit wel eens gaan proberen. Dit is de uiteindelijke vorm geworden:
IMG_20210819_222211.jpg
IMG_20210819_222211.jpg (535.64 KiB) 3645 keer bekeken
IMG_20210819_220319.jpg
IMG_20210819_220319.jpg (651.09 KiB) 3645 keer bekeken
IMG_20210819_215817.jpg
IMG_20210819_215817.jpg (344.51 KiB) 3645 keer bekeken
Ik heb er ook gelijk een paar verstelmogelijkheden op gezet, mocht het veel te stijf of te slap zijn. Misschien zal het dan iets helpen...
IMG_20210819_215803.jpg
IMG_20210819_215803.jpg (313.53 KiB) 3645 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 20 aug 2021, 10:13

matthyssie schreef: 20 aug 2021, 10:02 Heb je niet een mogelijkheid om met een pers of een kantbank dingen te zetten? Aan de achtergrond te zien heb je wel de mogelijkheid om bij een metaalbedrijf te klussen. :wink:
Jazeker, maar met een kantbank wil je geen massief staal buigen om de reden dat de hoek te scherp wordt, en dus het metaal gaat breken, en omdat je kantbank daar echt niet blij van wordt :lol:

Uiteraard kan ik ook koud buigen met een buizenpers; zo'n cilinder op een tafel met een handpomp er bij waarmee je rolkooien kan buigen, alleen dan zit je ook met het feit dat de afstanden van de ene bocht naar de andere vaak te groot is. Dan zou ik eerder een pijpenbuigen moeten pakken, maar die zijn vaak te zwak voor massief staal en de radius van het wiel is te groot.

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 872
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door D20VT » 20 aug 2021, 10:33

Dan zou alleen de radius een probleem zijn, want je verhit het staal toch roodgloeiend.
Je zou dan op de werkbank wel een paar buizen in de juiste radius kunnen fixeren waarlangs je de pijp handmatig kunt buigen

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Marc Sierra » 20 aug 2021, 10:40

Mooi dat je dit zelf kan zeg! :shock:

Ik zou eigenlijk ook een iets andere stabilisatorstang willen, kunnen we bestellingen doen bij jou? :tooth:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 20 aug 2021, 10:50

Marc Sierra schreef: 20 aug 2021, 10:40 Mooi dat je dit zelf kan zeg! :shock:

Ik zou eigenlijk ook een iets andere stabilisatorstang willen, kunnen we bestellingen doen bij jou? :tooth:
Dat is een optie, maar ik heb nergens berekeningen of iets van, en volgens mij komt dit normaal gesproken best wel nauwkeurig aangezien je per merk, dikte of gatenverstelling al veel verschil merkt :hmmm:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 20 aug 2021, 10:53

D20VT schreef: 20 aug 2021, 10:33 Dan zou alleen de radius een probleem zijn, want je verhit het staal toch roodgloeiend.
Je zou dan op de werkbank wel een paar buizen in de juiste radius kunnen fixeren waarlangs je de pijp handmatig kunt buigen
Hoe bedoel je precies? Als in een mal maken met stukken pijp op de werkbank gelast? Dan heb ik inderdaad wel de juiste afstand en vorm die ik kan bepalen, al zou ik de pijpen wel los moeten kunnen halen van de tafel. Anders kan ik een 2e bocht de andere kant op van de eerste bocht niet maken. Het terugbuigen zeg maar, dan staan de 'nieuwe' fixeerpijp in de weg.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door matthyssie » 20 aug 2021, 10:56

Buigproces is hoe dan ook lastig. Mooiste is een buigmachine met doorn maarja daar kun je geen rondstaal op buigen en ben je afhankelijk van welke buigblokken met welke radiussen je hebt.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 20 aug 2021, 11:14

matthyssie schreef: 20 aug 2021, 10:56 Buigproces is hoe dan ook lastig. Mooiste is een buigmachine met doorn maarja daar kun je geen rondstaal op buigen en ben je afhankelijk van welke buigblokken met welke radiussen je hebt.
Precies! Daarom heb ik nu voor deze oplossing gekozen. Hopen dat het werkt :)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Marc Sierra » 20 aug 2021, 14:48

Sideways schreef: 20 aug 2021, 10:50
Marc Sierra schreef: 20 aug 2021, 10:40 Mooi dat je dit zelf kan zeg! :shock:

Ik zou eigenlijk ook een iets andere stabilisatorstang willen, kunnen we bestellingen doen bij jou? :tooth:
Dat is een optie, maar ik heb nergens berekeningen of iets van, en volgens mij komt dit normaal gesproken best wel nauwkeurig aangezien je per merk, dikte of gatenverstelling al veel verschil merkt :hmmm:
Berekeningen heb ik niet nodig denk ik, ik heb een originele stabilisatorstang die bijna precies dezelfde vorm heeft, alleen die loopt tegen de steun van het differentieel aan. Om die reden zou ik eigenlijk een aangepaste stang willen hebben die een halve of hele centimeter verder weg loopt. Een verstelbare met extra gaten zou dan mooi meegenomen zijn.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 20 aug 2021, 16:01

Marc Sierra schreef: 20 aug 2021, 14:48
Sideways schreef: 20 aug 2021, 10:50
Marc Sierra schreef: 20 aug 2021, 10:40 Mooi dat je dit zelf kan zeg! :shock:

Ik zou eigenlijk ook een iets andere stabilisatorstang willen, kunnen we bestellingen doen bij jou? :tooth:
Dat is een optie, maar ik heb nergens berekeningen of iets van, en volgens mij komt dit normaal gesproken best wel nauwkeurig aangezien je per merk, dikte of gatenverstelling al veel verschil merkt :hmmm:
Berekeningen heb ik niet nodig denk ik, ik heb een originele stabilisatorstang die bijna precies dezelfde vorm heeft, alleen die loopt tegen de steun van het differentieel aan. Om die reden zou ik eigenlijk een aangepaste stang willen hebben die een halve of hele centimeter verder weg loopt. Een verstelbare met extra gaten zou dan mooi meegenomen zijn.
Stuur mij even een pb, dan hebben we nog even contact buiten het topic om :)

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 24 aug 2021, 08:20

Kleine update van afgelopen weekend... De spulletjes zijn weer terug van het poedercoaten en heb ze daarna gemonteerd.
IMG_20210820_212925.jpg
IMG_20210820_212925.jpg (393.37 KiB) 3347 keer bekeken
IMG_20210823_145022.jpg
IMG_20210823_145022.jpg (389.43 KiB) 3347 keer bekeken
Momenteel ben ik nog bezig om wat elektra werkend te krijgen en wil een tijdelijk een aftermarket koelwater temperatuur klok in mn auto aansluiten zodat ik de koeling in de gaten kan houden met de testrit. Nu had ik nog een nieuw CNspeed (Ali) digitaal klokje liggen en die wilde ik aansluiten op de OEM bmw Temperatuursensor, maar het klokje reageert er niet op. Nu heb ik de weerstand van de sensor gemeten bij ongeveer 18 graden C, met een weerstand van 6,64 kOhm. Dit is volgens mij een te hoge range/waarde voor een aftermarket klokje. Heeft iemand hier wat ervaring mee? Ik weet dat er verschillende soorten weerstanden zijn van Bosch (Bosch stekker aansluiting) maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat het klokje kapot is toch? Hij blijft namelijk 40 graden C aangeven, of deze is aangesloten of niet. (Ja, 1 kant van de sensor op de massa)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Martijn_bmw » 24 aug 2021, 08:25

Mooi die stabi zo, net of het origineel is :)

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Harrie D » 24 aug 2021, 10:21

Leg de signaaldraad even aan de massa en kijk of ie dan wel uitschiet, zo ja, dan zal de sensor wel niet binnen het bereik passen.

Overigens heeft een E46 een 'geheim' menu in de teller zitten zodat je de daadwerkelijke motortemperatuur uit kan lezen als ik me niet vergis.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 28 sep 2021, 22:17

Harrie D schreef: 24 aug 2021, 10:21 Leg de signaaldraad even aan de massa en kijk of ie dan wel uitschiet, zo ja, dan zal de sensor wel niet binnen het bereik passen.

Overigens heeft een E46 een 'geheim' menu in de teller zitten zodat je de daadwerkelijke motortemperatuur uit kan lezen als ik me niet vergis.
Teller viel inderdaad niet binnen het bereik, ik heb het getest met een simpele potmeter.

En het klopt, die temperatuurd is inderdaad uit te lezen via het menu, ik zal dat binnenkort eens checken of het werkt, want ik weet niet of dat dat ook via de originele ECU gaat (die ik niet meer heb) of echt via het cluster...

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 28 sep 2021, 22:27

Tijdje geleden, weer even kort de tijd gevonden voor de updates...

Ik heb de kofferklep en motorkap weer op gehaald bij de spuiter en het ziet er echt super uit!
IMG_20210901_164709.jpg
IMG_20210901_164709.jpg (426.43 KiB) 2334 keer bekeken
IMG_20210904_151108.jpg
IMG_20210904_151108.jpg (462.59 KiB) 2334 keer bekeken
IMG_20210904_151122.jpg
IMG_20210904_151122.jpg (420.02 KiB) 2334 keer bekeken
Gelijk weer wat verse nieren bij de dealer gehaald voor de finishing touch :mrgreen:
IMG_20210923_185016.jpg
IMG_20210923_185016.jpg (569.34 KiB) 2334 keer bekeken
IMG_20210923_191348.jpg
IMG_20210923_191348.jpg (489.13 KiB) 2334 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 28 sep 2021, 22:43

Jaaaa, toen waren er nog de kleine dingetjes over voor de eerste proefrit! De automatische koplampverstelling wilde ik wel weer netjes in orde en werkend maken. De sensor voor de achterkant was ik kwijt dus daar heb ik een nieuwe sensor en beugeltjes voor besteld. De voorkant was een ander verhaal. Sensor was nog goed, alleen het armpje was afgeproken. Beetje lopen frutten en hij werkt weer :blink: Daarnaast zitten er op een M3 deze sensoren nooit, dus ook voor de draagarmbevestiging heb ik zelf maar een beugeltje moeten maken. Niet moeders mooiste, wel functioneel.
IMG_20210923_121852.jpg
IMG_20210923_121852.jpg (439.15 KiB) 2324 keer bekeken
IMG_20210923_142253.jpg
IMG_20210923_142253.jpg (310.65 KiB) 2324 keer bekeken
IMG_20210923_142306.jpg
IMG_20210923_142306.jpg (369.61 KiB) 2324 keer bekeken
Tja, dan moet ik binnenkort nog wat aan de ECU bak gaan doen... Dat wordt nog een leuke uitdaging. De bedrading heb ik al redelijk gefatsoeneerd, maar kan pas echt een goede kabelboom en bak maken als daadwerkelijk ALLE elektronica aanwezig is, dus ook met de nog in te bouwen cruisecontrol.
IMG_20210923_190320.jpg
IMG_20210923_190320.jpg (494.14 KiB) 2324 keer bekeken


Jaja, en ik weet dat ik al een tijdje geen updates meer heb gegeven, maar ik heb afgelopen weekend voor het eerst in 1,5 jaar tijd de eerste proefrit kunnen maken! En bang dat ik was!! :oops: Uiteraard is er nog niets uitgelijnd, alle trillingen en en dingetjes zijn nieuw... en man, man, man wat is er onderweg veel mis gegaan :'( Maargoed, dat was ook te verwachten. Nu komen de kinderziektes er uit.
Om te beginnen is mijn aansturing naar de startmotor niet goed. onderweg uitgevallen (nieuwe koppeling enzo :hosanna: ), en kreeg hem niet meer gestart. Ik meette 8V op de draad, en dat hoort natuurlijk 12,5V te zijn. Daar zal ik even achteraan moeten en eventueel een relais tussen moeten plakken. Ik heb hem dus weer gestart met een startkabel op de accupool en op de startdraad :clap: en hop, dat ding liep weer.
Het geluid viel overigens reuze mee! In de auto hoor ik de motor amper, eerder de nog weg te werken trillingen.
Aan het eind van het ritje merkte ik ineens dat m'n stuurbekrachtinging weg viel, en helaas, een stuurolieleiding is lek. Mijn eigen schuld, waarschijnlijk niet goed in elkaar gezet. Ook nog op een hele vervelende plek, dus daarvoor moet de auto echt de brug weer op en misschien zelfs een stukje uit elkaar. Hieronder een foto van de lekkage net voor de koppeling op de slang.
IMG_20210924_153006.jpg
IMG_20210924_153006.jpg (608.08 KiB) 2324 keer bekeken
Als ik de andere M3 draagarm oor binnen en gemonteerd heb, dan kan ik de auto ook laten uitlijnen. Dit zal al een heel stuk schelen met de trillingen. Al liep er aan het eind van de rit ook iets aan, en ben er nog steeds niet achter wat... het kwam in ieder geval van links voor, en ging mee aan de hand van de snelheid van het wiel. Snel die auto binnenkort maar de brug op en ik hoop ook snel weer een update te kunnen geven!

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door TLRS » 29 sep 2021, 02:32

Knap werk, die zelf geplooide stabi..

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Martijn_bmw » 29 sep 2021, 11:11

Mooie updates weer! Auto staat er echt heel mooi bij :)

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Karel » 29 sep 2021, 17:40

Das idd wel heel knap dat jezelf zoveel aanpakt!
En ziet er gewoon oem uit na poederlakken!

Hopelijk heb je de collega (op de eerste foto) zijn sterretje niet kaput gedaan met die staaf :)

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 28 okt 2021, 22:01

Hallo allemaal, wegens de tussendoorgekomen andere autoprojecten heeft het helaas eventjes een beetje stil gelegen met deze build. Ik hoop snel weer verder te kunnen als de brug weer leeg is.
Voor nu een kleine maar wel erg mooie update: Ik heb het embleempje geplakt van de eerste e46 340Ci! Dit maakt het toch steeds eens stukje meer af vind ik zelf.

[YouTube]https://youtu.be/-JsWpdrmic8[/YouTube]
IMG_20211012_161024.jpg
IMG_20211012_161024.jpg (377.3 KiB) 1674 keer bekeken
Ik heb nog wat testen gedaan aangezien de auto laatst zo beroerd liep. Het leek wel alsof hij op 4 pitten liep en extreem aan het verzuipen was. Dikke zwarte rook uit de uitlaten met starten etc, lastig aan de praat te houden... Op een gegeven moment de MAF/LMM stekker losgetrokken, auto gestart, en liep als een zonnetje. Oftewel, in noodloop loopt ie goed, mist alleen een beetje goede mapping onderin de tabel, maar het lijkt er op dat de MAF/LMM overleden is...

Het startprobleem dat hij totaal niet meer wilde starten via het contactslot bestaat ineens niet meer, wat ik heel gek vind. Ik wil namelijk niet nog een keer stilstaan en niet meer kunnen starten :gek: Daar moet ik nog meer gaan doormeten.

Verder, links achter hoor ik nog een staal schrapend (hol/blikkerig) geluid bij het wiellager in de buurt, dus ik denk dat de ankerplaat ergens tegenaan loopt. Beetje bij beetje komen we er wel...

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3282
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Martijn M » 29 okt 2021, 08:17

Mooie progres!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ErikS, Fabian, KoenM, Peter-Paul, sitechris en 91 gasten