Heb ik die per sé nodig?
BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Vind het wel top hoe je dit allemaal zelf maakt en uitvogeld !
Gr Ron
Gr Ron
- Martijn_bmw
- Berichten: 26715
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Heel gaaf om te zien allemaal en knap uitgevogeld idd.
Is dat potje niet de filter/droger van het airco systeem? Of heb je die nog apart erbij
Is dat potje niet de filter/droger van het airco systeem? Of heb je die nog apart erbij
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Waren zomaar suggesties wat het kon zijn hè, zit er misschien compleet naast. Alles wat er functioneel uit ziet zit erop met een reden lijkt me.
Vwbt de hoge en lage drukkant.. als je je wat verdiept in het systeem wijst het zich soms uit. Bijvoorbeeld hoe de leidingen zijn uitgevoerd. Of hoe de zuig en pers zijn georiënteerd.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
@ TLRS Ik heb de slangen bekeken, en zoals je zei gekeken naar welke richting ze gaan en heb daardoor inderdaad gevonden hoe het zit. Hierdoor heb ik nu dus het kortste aircoslangetje voor een e46 gemaakt Ik moet nog er uiteraard nog wel een kraag omheen laten krimpen, maar dat doe ik pas zodra alle aircoslangen aan elkaar geknoopt zitten.
Nu moet ik alleen hier nog iets voor gaan verzinnen:
Ook gelukkig de originele E46 slangen kunnen gebruiken:
Nu moet ik alleen hier nog iets voor gaan verzinnen:
Ook gelukkig de originele E46 slangen kunnen gebruiken:
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
- yorick
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Veel werk zeg. Ben toch blij dat ik van een m60b30 naar een b40 ga. Plug and play
Straks als hij klaar is, heb je wel een bijzondere auto. Dikke V8 in een 3 serie, lekker hoor.
Straks als hij klaar is, heb je wel een bijzondere auto. Dikke V8 in een 3 serie, lekker hoor.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Hallo allemaal,
Het is even een tijdje geleden, maar wegens beëindiging van mijn relatie na bijna 7 jaar had ik even wat andere dingen aan mijn hoofd.
Maar ik ben hier natuurlijk niet om zielige verhaaltjes op te hangen, maar om de progressie te delen van deze prachtige build. Ik heb in de afgelopen tijd toch nog wat kleine dingetjes kunnen doen aan de auto en dit wil ik graag met jullie delen.
Ik ben verder gaan met de inlaat, deze is nu zo goed als af, op het luchtfilter na. Deze is besteld, maar had een levertijd van 4 a 5 weken. Helaas was er geen zelfde soort model welke een kortere levertijd heeft.
Daarna heb ik de parafanbak weer terug geplaatst en gekeken of het past. Gelukkig past het, en heb nog iets ruimte over zoals te zien is op de 2e foto.
Het is even een tijdje geleden, maar wegens beëindiging van mijn relatie na bijna 7 jaar had ik even wat andere dingen aan mijn hoofd.
Maar ik ben hier natuurlijk niet om zielige verhaaltjes op te hangen, maar om de progressie te delen van deze prachtige build. Ik heb in de afgelopen tijd toch nog wat kleine dingetjes kunnen doen aan de auto en dit wil ik graag met jullie delen.
Ik ben verder gaan met de inlaat, deze is nu zo goed als af, op het luchtfilter na. Deze is besteld, maar had een levertijd van 4 a 5 weken. Helaas was er geen zelfde soort model welke een kortere levertijd heeft.
Daarna heb ik de parafanbak weer terug geplaatst en gekeken of het past. Gelukkig past het, en heb nog iets ruimte over zoals te zien is op de 2e foto.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik ben ook bezig geweest met een van de laatste dingen om het onderstel af te maken. Zo heb ik deze V-brace, of hoe je het dan ook wilt noemen. Deze wordt met 3 bouten gemonteerd. 1 in het midden aan een subframe-versterkingsbrug, en 2 aan .....? Dit laatste heb ik uiteraard een vraag over.
Zoals op de 1e foto te zien is, is dit hoe een M3 er aan de onderkant uit ziet. De V-brace zit gemonteerd, en dit lijkt aan de carosserie vast te zitten. Op mijn 323i echter, zit deze bevestiging niet. Weet iemand exact hoe dit zit? En kan ik Hier ander gewoon een stuk aan de carosserie lassen om daar de V-brace op te bevestigen?
De laatste 2 foto's zijn de uiteinden van de V-brace, met waar de bevestiging zou moeten komen te zetten. icm met de originele benzinetank zou dit dus net moeten gaan, al heeft M3 dus een (neem ik aan) kleinere tank met kunstof bodemplaten waar een uitsparing in zit voor de V-brace. Die kunstof kappen zal ik dus waarschijnlijk ook weer ergens vandaan moeten halen om alles netjes af te willen werken.
Zoals op de 1e foto te zien is, is dit hoe een M3 er aan de onderkant uit ziet. De V-brace zit gemonteerd, en dit lijkt aan de carosserie vast te zitten. Op mijn 323i echter, zit deze bevestiging niet. Weet iemand exact hoe dit zit? En kan ik Hier ander gewoon een stuk aan de carosserie lassen om daar de V-brace op te bevestigen?
De laatste 2 foto's zijn de uiteinden van de V-brace, met waar de bevestiging zou moeten komen te zetten. icm met de originele benzinetank zou dit dus net moeten gaan, al heeft M3 dus een (neem ik aan) kleinere tank met kunstof bodemplaten waar een uitsparing in zit voor de V-brace. Die kunstof kappen zal ik dus waarschijnlijk ook weer ergens vandaan moeten halen om alles netjes af te willen werken.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Daarnaast zit ik nog met het grote dilemma van mijn voorste stabilisatorstang...
De stabilisatorstang past niet meer op zijn originele bevestiging (voor het subframe) omdat op deze plek nu de carterpan zit.
Nu had ik bedacht om de stabilisatorstang 180 graden om te draaien, en op de plek van de oude carterpan te monteren (achter het subframe) uiteraard past dit weer niet...
Zoals te zien op de volgende foto's is het verlaagde middenstuk van de stabistang nét 2 cm te breed om tussen de draagarmen te passen. De 90 graden bochten naar de koppelstang is weer te dicht op de carosserie, en dan nog niet te hebben gesproken over de hoek en juiste afstand.
Weet iemand of er een mogelijkheid is om zelf een stabistang te maken of de originele aan te passen is?
Ik neem aan dat ik een bepaald soort staal moet hebben dat een torsiewerking moet hebben van een bepaalde kracht e.d. Er zal ongetwijfeld rekenwerk achter zitten, maar ik probeer naar oplossingen te zoeken.
De stabistang op de originele bevestigings zetten met spacers zal ook niet gaan, omdat de hoek anders is, en ik momenteel al vanaf de carterpan tot grond 9,5 cm rijhoogte heb. (Met M3 sportdempers welke ik nog ga vervangen voor OEM dempers voor meer rijhoogte)
Graag hoor ik jullie reacties.
De stabilisatorstang past niet meer op zijn originele bevestiging (voor het subframe) omdat op deze plek nu de carterpan zit.
Nu had ik bedacht om de stabilisatorstang 180 graden om te draaien, en op de plek van de oude carterpan te monteren (achter het subframe) uiteraard past dit weer niet...
Zoals te zien op de volgende foto's is het verlaagde middenstuk van de stabistang nét 2 cm te breed om tussen de draagarmen te passen. De 90 graden bochten naar de koppelstang is weer te dicht op de carosserie, en dan nog niet te hebben gesproken over de hoek en juiste afstand.
Weet iemand of er een mogelijkheid is om zelf een stabistang te maken of de originele aan te passen is?
Ik neem aan dat ik een bepaald soort staal moet hebben dat een torsiewerking moet hebben van een bepaalde kracht e.d. Er zal ongetwijfeld rekenwerk achter zitten, maar ik probeer naar oplossingen te zoeken.
De stabistang op de originele bevestigings zetten met spacers zal ook niet gaan, omdat de hoek anders is, en ik momenteel al vanaf de carterpan tot grond 9,5 cm rijhoogte heb. (Met M3 sportdempers welke ik nog ga vervangen voor OEM dempers voor meer rijhoogte)
Graag hoor ik jullie reacties.
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Je kunt vast wel iets maken om die v-brace aan te schroeven. Zou wel ff goed kijken boven en onder om te zien waar de sterkte zit qua gebogen plaatwerk en 'knooppunten'.
Als je de carterpan ondieper maakt, zou het dan gaan? Minder dan 10cm ruimte lijkt me best gewaagd?
Als dat geen optie is.. zelf zou ik het zoeken in een originele stabi van een ander model en of merk. Heb er eentje liggen die is 97cm van oog tot oog, het midden is 60cm breed.. en de 'arm' is 24cm lang.
Als je de carterpan ondieper maakt, zou het dan gaan? Minder dan 10cm ruimte lijkt me best gewaagd?
Als dat geen optie is.. zelf zou ik het zoeken in een originele stabi van een ander model en of merk. Heb er eentje liggen die is 97cm van oog tot oog, het midden is 60cm breed.. en de 'arm' is 24cm lang.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Die V-brace daar moet ik inderdaad dan 'bakjes' voor gaan maken en deze op de carosserie lassen. Daarna tectiel er in via het bevestigingsgat. Daar maak ik mij het minst stuk over. Ik hoop dat er hier nog iemand is met een M3 die daar eventueel een paar close-up foto's van kan maken, zodat ik het goed mogelijk kan namaken.TLRS schreef: ↑03 mar 2021, 20:19 Je kunt vast wel iets maken om die v-brace aan te schroeven. Zou wel ff goed kijken boven en onder om te zien waar de sterkte zit qua gebogen plaatwerk en 'knooppunten'.
Als je de carterpan ondieper maakt, zou het dan gaan? Minder dan 10cm ruimte lijkt me best gewaagd?
Als dat geen optie is.. zelf zou ik het zoeken in een originele stabi van een ander model en of merk. Heb er eentje liggen die is 97cm van oog tot oog, het midden is 60cm breed.. en de 'arm' is 24cm lang.
10cm is inderdaad al best gewaagd, maar zoals aangegeven heb ik nu M3 sport veerpoten er onder gezet ipv de OEM dempers en veren. Ik heb de OEM nog liggen, dus als ik wat tijd over heb ga ik deze even omwisselen in de hoop dat die dan wat hoger staat met meer ground-clearance.
Helaas kan ik de carterpan niet ondieper maken omdat de oliepomp daar in zit. Precies op deze plek zat voorheen de stabistang.
Ik ga in de komende dagen eens meten of 'jouw stabistang' wel zou passen. Zie hieronder de foto van de carterinhoud. In het 'loze stuk' komt de peilstok uit, welke hier nog niet in zit.
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
@PeterM to the batphone!
Oliepomp zit wel machtig in de weg zeg! Stabi > kijk maar, als je meer info wil of hem wil passen dan hoor ik het graag.
Oliepomp zit wel machtig in de weg zeg! Stabi > kijk maar, als je meer info wil of hem wil passen dan hoor ik het graag.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik durf zo niet te zeggen waar hij precies op zit gemonteerd, bij mij is alles er onder weg. Ik zal er morgen even naar kijken.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik heb even gekeken, de V-brace zit bij een m3 volgens mij vast op deze punten. Zitten net naast het achterste krik punt.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik heb net de maten opgemeten, en helaas komen deze niet in de buurt / overeen met degene die jij hebt liggen. Tussen de draagarmen heb ik een maximale maat van 59cm, waar jij 60cm breed hebt gemeten. De afstand van oor tot oor is ongeveer 102cm, en de arm die ik 'nodig' heb zit tussen de 15cm en 20cm in.
Ik heb zelf nog eens extra gekeken, en ik denk dat ik inderdaad gewoon zelf zo'n bakje moet gaan maken en op de carrosserie lassen. Het is wel duidelijk dat op dit punt de carrosserie echt totaal anders is. Ik moet alleen even de auto op een andere manier omhoog krijgen, omdat dit wat lastig is met de schaarbrug, dus ik ga de bakkrik onder het subframe zetten en dan de brug iets laten zakken. Dan kan ik er wel bij om te lassen. Helaas is wel m'n gas op, dus daar moet ik eerst weer achteraan...
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Jammer! Hopelijk zijn er nog meer DF'ers met rondslingerende stabi's die ze willen opmeten..!Sideways schreef: ↑04 mar 2021, 21:37 Ik heb net de maten opgemeten, en helaas komen deze niet in de buurt / overeen met degene die jij hebt liggen. Tussen de draagarmen heb ik een maximale maat van 59cm, waar jij 60cm breed hebt gemeten. De afstand van oor tot oor is ongeveer 102cm, en de arm die ik 'nodig' heb zit tussen de 15cm en 20cm in.
Of met wat geluk kun je bij een H&R of Eibach terecht. In theorie zouden die even in een databank hoeven kijken stabi's met grofweg dezelfde dimensies?
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Das zeker een goeie, ik ga ze eens een mailtje sturen komend weekend!TLRS schreef: ↑04 mar 2021, 22:33Jammer! Hopelijk zijn er nog meer DF'ers met rondslingerende stabi's die ze willen opmeten..!Sideways schreef: ↑04 mar 2021, 21:37 Ik heb net de maten opgemeten, en helaas komen deze niet in de buurt / overeen met degene die jij hebt liggen. Tussen de draagarmen heb ik een maximale maat van 59cm, waar jij 60cm breed hebt gemeten. De afstand van oor tot oor is ongeveer 102cm, en de arm die ik 'nodig' heb zit tussen de 15cm en 20cm in.
Of met wat geluk kun je bij een H&R of Eibach terecht. In theorie zouden die even in een databank hoeven kijken stabi's met grofweg dezelfde dimensies?
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Voor de forumleden die mee willen zoeken / meten heb ik hier een foto van het overzicht waar de stabistang moet komen te zitten, maar hier zie je ook waarom het niet past. Daaronder heb ik een illustratie gemaakt met de afmetingen die ik nodig heb. Als iemand iets heeft gevonden dat in de buurt komt, hoor ik dir graag! Ik heb deze illustratie ook doorgestuurd naar Eibach en HR in de hoop dat zij iets hebben.
Verder heb ik het koelsysteem voor de eerste keer gevuld, en zoals verwacht is de radiator lek Gelukkig is het maar aan 1 kant van de radiateur, maar ik denk wel op 2 of 3 plekken. Dus ik ga het front hopelijk morgen weer demonteren, en dan de plekjes zoeken die ik opnieuw moet lassen. Vervolgens aftappen, en uitbouwen.
Verder heb ik het koelsysteem voor de eerste keer gevuld, en zoals verwacht is de radiator lek Gelukkig is het maar aan 1 kant van de radiateur, maar ik denk wel op 2 of 3 plekken. Dus ik ga het front hopelijk morgen weer demonteren, en dan de plekjes zoeken die ik opnieuw moet lassen. Vervolgens aftappen, en uitbouwen.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Afgelopen weekend nog een extra koelwatersensor-draadmof en een aftapplug (was ik vergeten ) op de radiateur gelast. Daarna een lektest uitgevoerd op de radiateur, en de 2 gaatjes gevonden. De net gelegde lassen waren dicht.
Dus met goede moed begonnen om de 2 gaatjes een laspuntje extra te geven, en je raad het al... Bij het 2e gaatje schoot de vlamboog over naar de holle lamellen . Het was in een seconde gebeurd en ik was nog o zo voorzichtig. Het was voornamelijk ook een verschrikkelijke positie waar het gaatje zich bevond.
Dus na een flink potje janken (aangezien dit te dun is om te lassen) heb ik in de kasten gezocht wat ik nog had liggen om dit probleem te verhelpen. Ik heb toen 2 componenten kneedbare LocTite 3463 gevonden, en deze geprobeerd, zonder succes. Dus na weer een falende lektest heb ik het spul er weer vanaf gepeuterd, en op internet gezocht naar een goede oplossing. Ik heb zelf geen vertrouwen in die aluminiumlegeringstaafjes die je met een brander kan smelten. Daarom heb ik nu Loctite Poxymatic-alu 3455 besteld. Dit is een 2 componenten pasta speciaal gemaakt voor aluminium onderdelen zoals carterpannen, carberateurs en dergelijken. Er staat wel op dat deze bestand is tot 100 graden, dus ik hoop dat het gaat houden. Morgen als het helemaal is uitgehard nog maar eens een lektest doen en hopen op het beste....
Dus met goede moed begonnen om de 2 gaatjes een laspuntje extra te geven, en je raad het al... Bij het 2e gaatje schoot de vlamboog over naar de holle lamellen . Het was in een seconde gebeurd en ik was nog o zo voorzichtig. Het was voornamelijk ook een verschrikkelijke positie waar het gaatje zich bevond.
Dus na een flink potje janken (aangezien dit te dun is om te lassen) heb ik in de kasten gezocht wat ik nog had liggen om dit probleem te verhelpen. Ik heb toen 2 componenten kneedbare LocTite 3463 gevonden, en deze geprobeerd, zonder succes. Dus na weer een falende lektest heb ik het spul er weer vanaf gepeuterd, en op internet gezocht naar een goede oplossing. Ik heb zelf geen vertrouwen in die aluminiumlegeringstaafjes die je met een brander kan smelten. Daarom heb ik nu Loctite Poxymatic-alu 3455 besteld. Dit is een 2 componenten pasta speciaal gemaakt voor aluminium onderdelen zoals carterpannen, carberateurs en dergelijken. Er staat wel op dat deze bestand is tot 100 graden, dus ik hoop dat het gaat houden. Morgen als het helemaal is uitgehard nog maar eens een lektest doen en hopen op het beste....
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Zo, weer een update. Helaas zonder foto's vandaag, hopelijk komend weekend nog enkele.
De voortgang tot nu toe is veel uitzoekwerk geweest voor de aircoleidingen en de stabistang.
Ik ben ontzettend veel bezig geweest om bedrijven te vinden die aircoleidingen van auto's kunnen persen op bestaande pilaren. Helaas zijn er veel bedrijven die er niet aan beginnen en alleen maar nieuw willen bestellen en monteren. Dat kan ik zelf ook nog wel, maar dit is een ander verhaal aangezien de pilaren van de condensor van een E46 zijn en die van de compressor van de E38. Al met al na veel gebel en mailverkeer heb ik vandaag de slangen en pilaren afgetekend en wel opgestuurd naar Airco Service Mijdrecht. Ik hoop dat zij mij kunnen hiermee kunnen helpen.
Betreft de stabilisatorstang...daar is ook flink wat mail- en belverkeer overheen gegaan voordat ik bij het juiste adres uitkwam. Ik heb contact gehad met H&R, Eibach en Bilstein. Deze konden mij allemaal niet verder helpen. Op een gegeven moment kwam een vriend van mij met het bedrijf Viodveren ui Breukelen. Daar heb ik contact mee opgenomen en zij hebben mij teruggebeld aan de hand van mij e-mail met de verificatie dat zij een custom stabilisatorstang op maat kunnen maken voor mij!
Na veel besproken te hebben komt het er op neer dat ik een werktekening icm een PVC mal ga aanleveren, waarna zij de buis buigen, verhitten, en de endlink bevestiging maken.
Helaas hebben zij geen testbank om de torsiekracht te meten, dus bij deze wil ik de knappe koppen hier vragen om over het volgende met mij mee te denken:
Ik heb een originele M3 stabilisatorstang liggen. Als voorbeeld heb ik de volgende gegevens:
- Arm: 40cm
- Lengte: 110cm
- Diameter: 24mm
- Wanddikte: 3mm (?)
Stel dat mijn 'arm' dadelijk korter wordt, dan wordt de torsiekracht dus groter, aangezien --> Moment(Nm) = Kracht x Arm. Als deze 20 cm zou worden, afgezien van de vorm, zou ik dan de maatvoeringen aanpassen qua diameter of wanddikte?
Ik kan een opstelling maken om met een momentsleutel het moment van de originele M3 stang te meten, maar aangezien ik geen 'proefmodel' ga laten maken bij Viodveren om daarna te vergelijken heeft dit dus geen zin. Helaas moet dit dus in 1x nagenoeg goed zijn. Gelukkig is het niet voor de racerij, maar voor sportief straatgebruik, dus is de marge wat groter. Zelf denk ik wel dat ik beter een te groot moment kan hebben dan een te klein moment. Wat zijn jullie ideeën en bevindingen?
De voortgang tot nu toe is veel uitzoekwerk geweest voor de aircoleidingen en de stabistang.
Ik ben ontzettend veel bezig geweest om bedrijven te vinden die aircoleidingen van auto's kunnen persen op bestaande pilaren. Helaas zijn er veel bedrijven die er niet aan beginnen en alleen maar nieuw willen bestellen en monteren. Dat kan ik zelf ook nog wel, maar dit is een ander verhaal aangezien de pilaren van de condensor van een E46 zijn en die van de compressor van de E38. Al met al na veel gebel en mailverkeer heb ik vandaag de slangen en pilaren afgetekend en wel opgestuurd naar Airco Service Mijdrecht. Ik hoop dat zij mij kunnen hiermee kunnen helpen.
Betreft de stabilisatorstang...daar is ook flink wat mail- en belverkeer overheen gegaan voordat ik bij het juiste adres uitkwam. Ik heb contact gehad met H&R, Eibach en Bilstein. Deze konden mij allemaal niet verder helpen. Op een gegeven moment kwam een vriend van mij met het bedrijf Viodveren ui Breukelen. Daar heb ik contact mee opgenomen en zij hebben mij teruggebeld aan de hand van mij e-mail met de verificatie dat zij een custom stabilisatorstang op maat kunnen maken voor mij!
Na veel besproken te hebben komt het er op neer dat ik een werktekening icm een PVC mal ga aanleveren, waarna zij de buis buigen, verhitten, en de endlink bevestiging maken.
Helaas hebben zij geen testbank om de torsiekracht te meten, dus bij deze wil ik de knappe koppen hier vragen om over het volgende met mij mee te denken:
Ik heb een originele M3 stabilisatorstang liggen. Als voorbeeld heb ik de volgende gegevens:
- Arm: 40cm
- Lengte: 110cm
- Diameter: 24mm
- Wanddikte: 3mm (?)
Stel dat mijn 'arm' dadelijk korter wordt, dan wordt de torsiekracht dus groter, aangezien --> Moment(Nm) = Kracht x Arm. Als deze 20 cm zou worden, afgezien van de vorm, zou ik dan de maatvoeringen aanpassen qua diameter of wanddikte?
Ik kan een opstelling maken om met een momentsleutel het moment van de originele M3 stang te meten, maar aangezien ik geen 'proefmodel' ga laten maken bij Viodveren om daarna te vergelijken heeft dit dus geen zin. Helaas moet dit dus in 1x nagenoeg goed zijn. Gelukkig is het niet voor de racerij, maar voor sportief straatgebruik, dus is de marge wat groter. Zelf denk ik wel dat ik beter een te groot moment kan hebben dan een te klein moment. Wat zijn jullie ideeën en bevindingen?
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Zou eerst informeren of ze wel holle stabi's kunnen maken. Bij mijn weten zijn de originele e8x/e9x ///M stabi's hol, verder ben ik het nergens tegen gekomen.
Gezien het maatwerk is, lijkt het me verstandig om ze verstelbaar te laten maken. Denk dat traploos verstelbaar een beetje onbetaalbaar is. Dus 2 of 3 gaten per kant, als dat mogelijk is. Geeft je een boel opties.
Verder lijkt het me verstandig wat te zoeken naar gegevens van andere stabi's. Zo zwerft er ergens iets rond waarbij de verschillende e9x ///M stabi's met elkaar zijn vergeleken met stijfheids percentages erbij. Beetje van dat soort info zoeken, denk dat je er al iets meer gevoel bij krijgt wat het moet worden. Ah, gevonden: klik. Zoals je kunt zien zijn sommige stabi's dunner in het midden.
Zou niet durven zeggen of Madeno hier verstand van heeft. Maar als ik daar zou werken, dan zou ik in elk geval interesse hebben in je vraagstuk. Dus met wat geluk kun je daar ook iets wijzer worden.
Gezien het maatwerk is, lijkt het me verstandig om ze verstelbaar te laten maken. Denk dat traploos verstelbaar een beetje onbetaalbaar is. Dus 2 of 3 gaten per kant, als dat mogelijk is. Geeft je een boel opties.
Verder lijkt het me verstandig wat te zoeken naar gegevens van andere stabi's. Zo zwerft er ergens iets rond waarbij de verschillende e9x ///M stabi's met elkaar zijn vergeleken met stijfheids percentages erbij. Beetje van dat soort info zoeken, denk dat je er al iets meer gevoel bij krijgt wat het moet worden. Ah, gevonden: klik. Zoals je kunt zien zijn sommige stabi's dunner in het midden.
Zou niet durven zeggen of Madeno hier verstand van heeft. Maar als ik daar zou werken, dan zou ik in elk geval interesse hebben in je vraagstuk. Dus met wat geluk kun je daar ook iets wijzer worden.
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Uiteindelijk is een stabi een veer tegen rijhoogteverschil links en rechts. En dat is afhankelijk van de massa, de hoogte van het massazwaartepunt en de kracht (bochtensnelheid).
De vraag is hoeveel het v8 blok procentueel ongeveer afwijkt van origineel, op die twee gebieden. En eventueel andere aanpassingen in het vooronder die noemenswaardig invloed hebben op gewicht(sverdeling). Of waar je juist mee kunt compenseren.
Verder kun je je nog afvragen waar je persoonlijke voorkeur ligt qua anti roll eigenschappen. En wat past bij waar je het liefst of het vaakst rijdt.
De vraag is hoeveel het v8 blok procentueel ongeveer afwijkt van origineel, op die twee gebieden. En eventueel andere aanpassingen in het vooronder die noemenswaardig invloed hebben op gewicht(sverdeling). Of waar je juist mee kunt compenseren.
Verder kun je je nog afvragen waar je persoonlijke voorkeur ligt qua anti roll eigenschappen. En wat past bij waar je het liefst of het vaakst rijdt.
- yorick
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Bij een kleinere arm en gelijkblijvende kracht neemt de torsie toch af? Zou hem idd ook verstelbaar maken. En de M3 stabi als uitgangspunt nemen.
Misschien dat er uiteindelijk toch ook nog een coilover set op moet ivm de rijhoogte. Statisch heb je nu hoogte gewonnen, maar het is de vraag wat dat rijdend is. In dat geval kun je ook altijd spelen met veersterktes.
Misschien dat er uiteindelijk toch ook nog een coilover set op moet ivm de rijhoogte. Statisch heb je nu hoogte gewonnen, maar het is de vraag wat dat rijdend is. In dat geval kun je ook altijd spelen met veersterktes.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
man man man wat een project en knap wat je allemaal zelf uitzoekt en maakt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SAH, wjt, zegmaarboris en 86 gasten