BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 02 jan 2021, 15:36

Ik ben gisteren begonnen met het verstevigen van de subframe ophanging. Deze scheurt vaak uit bij E46, en na demontage van mijn eigen subframe bleek dat dit al een keer 'gelast' was. Deze foto's volgen in de volgende reactie.

Als eerst is alles kaal geslepen:
IMG_20201230_155453.jpg
IMG_20201230_155453.jpg (361.58 KiB) 6375 keer bekeken
De verstevigingsplaten test-fitting:
IMG_20201230_181627.jpg
IMG_20201230_181627.jpg (348.6 KiB) 6375 keer bekeken
Vervolgens alles proper lassen:
IMG_20201231_151202.jpg
IMG_20201231_151202.jpg (348.07 KiB) 6375 keer bekeken
Daarna de draagvlakken glad geslepen:
IMG_20201231_162027.jpg
IMG_20201231_162027.jpg (378.68 KiB) 6375 keer bekeken
IMG_20201231_162033.jpg
IMG_20201231_162033.jpg (349 KiB) 6375 keer bekeken
En uiteraard na het lassen in de menie zetten. Hiervoor heb ik Berner gebruikt. Als al het laswerk klaar is ga ik het laswerk nog tectileren.
De aluminiumfolie heb ik in 4 lagen over de brandstoftank gelegd, aangezien ik deze erg lastig kon verwijderen. Dit is gedaan tegen de lasspetters die ik liever niet in de kunstof tank zie smelten.
IMG_20210101_212546.jpg
IMG_20210101_212546.jpg (507.79 KiB) 6375 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 02 jan 2021, 15:48

Met de achterste subframe ophanging ga ik dit weekend mee verder. Dit is een wat lastigere klus, aangezien ik naast het lassen van de vestevigingsplaten ook de 2 plaatwerkdelen extra aan elkaar moet lassen. Dit kan op 2 manieren:

- In de kofferbak 2 gaten slijpen boven de subframeophanging. Vervolgens gaten boren in het plaatwerk tot op de verstevigingsplaten, en dit weer vol lassen zodat de 2 plaatdelen meer hechtoppervlak hebben.
- Met een frees of puntlasboor gaten maken in het onderste plaatwerk en vervolgens weer vol lassen, zodat er extra hechting is tussen de plaatwerk delen naast de 5 puntlasjes. (De aantal hechtingspunten zijn te weinig, of niet sterk genoeg. Dit is waarom deze hechtingspunten/puntlassen scheuren, en dus het subframe los komt te zitten)

Blijkbaar is de subframe ophanging bij deze auto al een keer uitgescheurd geweest en daarna ook gerepareerd.
Dit is de 'reparatie' die dus door een van de vorige eigenaren is uitgevoerd:
IMG_20201230_155503.jpg
IMG_20201230_155503.jpg (364.35 KiB) 6374 keer bekeken
Ik ben bezig om de hele plaat er af te halen die er op gebakken is. Vervolgens weer met behulp van de nieuwe plaat proper en sterk aan elkaar te lassen, zodat deze niet nogmaal scheurt.
IMG_20210101_220330.jpg
IMG_20210101_220330.jpg (324.56 KiB) 6374 keer bekeken

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Emilio » 02 jan 2021, 16:11

Gaaf! Je pakt het serieus grondig aan!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 04 jan 2021, 23:32

De achterkant, en ook de meest lastige kant is nu ook klaar. Ik heb nog even getwijfeld hoe ik dit zou gaan aanpakken, maar het is gelukt. Ik heb het lassen vanaf buiten naar binnen gedaan, in plaats van van binnen naar buiten zoals veel in DIY video's wordt getoond.
Het verschil tussen van binnen naar buiten lassen of van buiten naar binnen betreft de versteviging / extra hechting van het de subframe ophanging is als volgt. Ik heb hiervoor een illustratie gemaakt:
welding the subframe reinforcement.jpg
welding the subframe reinforcement.jpg (97.57 KiB) 6156 keer bekeken
Het zwart is de carrosserie, Het blauwe de kokerbalk die vaak los komt van het plaatwerk van de carrosserie. De groene lijn is de nieuwe verstevigingsplaat, en het rode zijn de lassen.

Van inside out gezien wordt er in de kofferbak een gat geslepen, waarna ook met een frees oid in de carrosserie geslepen moet worden om bij de plaat te komen. Deze worden dan opnieuw aan elkaar gelast Dit zorgt voor meer hechtingsoppervlak dan de 5 puntlasjes waar ze nu mee aan elkaar vast zitten.

Van outside in, zoals ik nu heb gedaan, boor ik veel grote gaten in de onderkant van de carrosserie tot de subframeophanging. Daarna las ik dit gat weer vol, zodat ook heir beide oppervlakten weer extra aan elkaar gehecht worden. Daarna slijp ik de onderkant vlak, en las ik de extra verstevigingsplaat er nog overheen. Ook deze heeft extra gaten in het midden voor meer hechtingsoppervlak.

Nadat ik deze onderstaande foto's heb gemaakt heb ik alles nog ingesmeerd met bitumen, en hopen dat het morgen droog is, zodat ik het subframe weer kan monteren om de achterophanging er weer onder te plaatsen.

In deze foto zie je het plaatwerk van de subframe ophanging goed zitten. Het plaatwerk van de carrosserie die met puntlassen vast hoort te zitten op deze balk is compleet weggelaten. waarschijnlijk omdat dit is afgescheurd, wat te zien is aan de randen. De vorige 'reparateur' heeft dus besloten om het nieuwe plaatwerk er gewoon overheen te bakken zonder eerst nieuw plaatwerk er overheen te lassen.
Ik heb dan ook eerst de carrosserie op zo veel mogelijk plekken aan deze 'kokerbalk' vastgelast met meerdere rupsen. Daarna heb ik pas de verstevigingsplaat er overheen gelast.
IMG_20210103_133754.jpg
IMG_20210103_133754.jpg (445.72 KiB) 6156 keer bekeken
IMG_20210103_164734.jpg
IMG_20210103_164734.jpg (437.26 KiB) 6156 keer bekeken
IMG_20210103_170305.jpg
IMG_20210103_170305.jpg (358.18 KiB) 6156 keer bekeken
IMG_20210103_164746.jpg
IMG_20210103_164746.jpg (472.46 KiB) 6156 keer bekeken
IMG_20210103_165524.jpg
IMG_20210103_165524.jpg (358.79 KiB) 6156 keer bekeken
Helaas kon ik niet overal goed bij komen met de lastoorts, vandaar dat niet alle lassen er mooi uit zien, maar ze zijn wel rondom afgelast tegen het vocht/roesten.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 04 jan 2021, 23:46

Ik nog bezig geweest om de radiateur te passen en de koelleidingen op maat te maken. Dit is gelukt en de auto ziet er gelijk een stuk meer 'af' uit. :blink: Alleen is dit nog lang niet het geval natuurlijk :tong:

Ik heb trouwens de thermostaat ook vervangen, en dacht dat er een 95C thermostaat in zou zitten en deze zou vervangen voor een 85C thermostaat, maar deze zat er blijkbaar al in. Ach, er zit in ieder geval nu een nieuwe in.
IMG_20210103_183430.jpg
IMG_20210103_183430.jpg (140.76 KiB) 6141 keer bekeken
IMG_20210103_195552.jpg
IMG_20210103_195552.jpg (698.5 KiB) 6141 keer bekeken
IMG_20210103_195559.jpg
IMG_20210103_195559.jpg (461.65 KiB) 6141 keer bekeken
IMG_20210103_195728.jpg
IMG_20210103_195728.jpg (497.32 KiB) 6141 keer bekeken
IMG_20210103_214306.jpg
IMG_20210103_214306.jpg (526.71 KiB) 6141 keer bekeken

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 05 jan 2021, 00:14

Lekker bezig hoor!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Niels » 05 jan 2021, 01:04

Respect, je boekt wel vooruitgang. Het lijkt alsof de kvs slang tegen de radiateur aan zit?

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RS-Ron » 05 jan 2021, 01:33

Vind het laswerk er erg netjes uitzien. Het moet toch gewoon functioneel en goed zijn ? Ik doe het je niet na !

Gr Ron

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 05 jan 2021, 10:40

Niels schreef: 05 jan 2021, 01:04 Respect, je boekt wel vooruitgang. Het lijkt alsof de kvs slang tegen de radiateur aan zit?
Klopt, hij zit er net wel/net niet tegenaan. Is nog een klein beetje aanpassen of vastzetten met een beugeltje.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 05 jan 2021, 10:42

RS-Ron schreef: 05 jan 2021, 01:33 Vind het laswerk er erg netjes uitzien. Het moet toch gewoon functioneel en goed zijn ? Ik doe het je niet na !

Gr Ron
Dankjewel! Klopt, maar ik probeer het toch allemaal zo netjes mogelijk te maken :mrgreen:
Iets met perfectionistisch enzo :ongeveer als:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 05 jan 2021, 21:22

Hier het resultaat van de inmiddels opgedroogde bitumen/tectiel.
IMG_20210105_134837.jpg
IMG_20210105_134837.jpg (414.23 KiB) 5824 keer bekeken
IMG_20210105_134831.jpg
IMG_20210105_134831.jpg (347.8 KiB) 5824 keer bekeken
IMG_20210105_134823.jpg
IMG_20210105_134823.jpg (458.16 KiB) 5824 keer bekeken
IMG_20210105_134818.jpg
IMG_20210105_134818.jpg (434.47 KiB) 5824 keer bekeken
Wat ik op zich wel vreemd vindt is dat de gaten in de aluminium bussen behoorlijk ruim zijn voor de achterste 2 subframe bussen. Het zijn wel de juiste bussen en juiste bouten. Uiteindelijk wordt de bus wel strak tegen de carrosserie getrokken, maar vreemd blijft het... :?
IMG_20210105_140329.jpg
IMG_20210105_140329.jpg (421.68 KiB) 5824 keer bekeken
Het subframe en differentieel hangen momenteel ook weer terug op zn plek. Helaas ben ik al wel weer iets tegen gekomen... De aluminium brug die over de subframebussen zitten en met extra bouten aan het chassis vast zitten, past niet. Hier heb ik dus ook een M3 variant van nodig, en ik heb de 'standaard' 323i variant. Dat wordt weer flink zoeken naar M3 onderdelen... :'(

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 05 jan 2021, 21:27

Vandaag ook nog een klein stekkertje gemaakt voor de aircopomp. Ik hoop dat dit 1 op 1 werkt, want volgens mij is het niet meer dan een voedingskabeltje voor een spoel/magneetkoppeling van de aircopomp. Eigenlijk moet ik dit nog nakijken in de elektrische schema's, of het er gewoon op gokken. Het blijft immers BMW, en die houden graag veel standaard maten en waardes etc aan.
IMG_20210105_204915.jpg
IMG_20210105_204915.jpg (513.3 KiB) 5816 keer bekeken
IMG_20210105_180155.jpg
IMG_20210105_180155.jpg (297.04 KiB) 5816 keer bekeken
IMG_20210105_182826.jpg
IMG_20210105_182826.jpg (302.15 KiB) 5816 keer bekeken
IMG_20210105_182921.jpg
IMG_20210105_182921.jpg (334.8 KiB) 5816 keer bekeken
Wat een pielwerk was dit zeg, maar ik vindt het stiekem wel erg leuk om te doen :tooth:
Binnenkort zal ik ook de 25-aderige kabel moeten gaan bestekkeren, dus dit was een mooi voorproefje :hungry:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Niels » 06 jan 2021, 01:25

:D Nice, ik heb ook zo'n doos met stekkers en nog veul meer onderweg uit China mijn kant op :lol: Die bout zo ruim in die alu bus is idd erg bijzonder zo :hmmm:

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Nurdt » 06 jan 2021, 11:04

Kan dat niet komen omdat je een m3 subframe eronder hebt gezet Ipv de 323 subframe?
Kan best zijn dat de m3 dikkere bouten heeft tbv de subframe op plek houden (klinkt logisch tov vermogen verschil)
Bij mijn 323 zaten ze normaal door mijn OEM bussen heen. Ook bij mn PU bussen mooie strakke passing.
Vermoed dat je daar naar moet kijken.

Peter heeft een m3, die wil vast wel ff kijken naar welke dikte bouten hij heeft. Kan je vergelijken of dat Idd de issue is

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 06 jan 2021, 11:24

Nurdt schreef: 06 jan 2021, 11:04 Kan dat niet komen omdat je een m3 subframe eronder hebt gezet Ipv de 323 subframe?
Kan best zijn dat de m3 dikkere bouten heeft tbv de subframe op plek houden (klinkt logisch tov vermogen verschil)
Bij mijn 323 zaten ze normaal door mijn OEM bussen heen. Ook bij mn PU bussen mooie strakke passing.
Vermoed dat je daar naar moet kijken.

Peter heeft een m3, die wil vast wel ff kijken naar welke dikte bouten hij heeft. Kan je vergelijken of dat Idd de issue is
Ik heb het net opgezocht en vergeleken op RealOEM.com, en de bouten zijn hetzelfde: M12 x 1,5 x 116. Zelfs het artikelnummer is hetzelfde.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het mij zou verbazen als het alsnog kan gaan schuiven door de klemming van de bouten, maar het blijft een apart verhaal.

P.s. iemand nog een E46 M3 in onderdelen staan? :tooth:

Gebruikersavatar
Jaapi
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2011, 19:45

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Jaapi » 06 jan 2021, 11:28

Dat is echt werk , dit subframe zit goed :thumbup: :thumbup: , Knap werk!

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Nurdt » 06 jan 2021, 11:39

De rubbers ook vergeleken qua diameter van de M tov de 323? :) binnen maat ofc

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Eric Z » 06 jan 2021, 11:56

Afbeelding

Voorzijde zit er strak in als het goed is. De achterzijde houd die grote ring de bus op z’n plek denk ik, bij strongflex is de ruimte daar ook groter. En even op de site van strongflex gekeken, daar staat m3 en non-m3 en z4 als zelfde onderdeel.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 06 jan 2021, 11:58

Sideways schreef: 05 jan 2021, 21:22
Wat ik op zich wel vreemd vindt is dat de gaten in de aluminium bussen behoorlijk ruim zijn voor de achterste 2 subframe bussen. Het zijn wel de juiste bussen en juiste bouten. Uiteindelijk wordt de bus wel strak tegen de carrosserie getrokken, maar vreemd blijft het... :?
IMG_20210105_140329.jpg
Zit het puntje van die bus niet in een uitsparing in de carrosserie zodat daarmee de uitlijning geregeld is en schuiven niet meer kan?

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 06 jan 2021, 12:07

Eric Z schreef: 06 jan 2021, 11:56 Afbeelding

Voorzijde zit er strak in als het goed is. De achterzijde houd die grote ring de bus op z’n plek denk ik, bij strongflex is de ruimte daar ook groter. En even op de site van strongflex gekeken, daar staat m3 en non-m3 en z4 als zelfde onderdeel.
Voorzijde zit er inderdaad strak in. Bewegen zal hij daar niet, en die grote ronde platen drukken inderdaad door middel van de bout de aluminium binnenhuis tegen het chassis aan.

RJK er zit geen zoekrandje oid op. Gewoon koud er tegenaan met het vlakke deel van de binnenbus.
Bij PU bussen zijn de gaten inderdaad kleiner, dat had ik al eerder gezien, maar dat is ook makkelijk aftermarket te ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Mrton » 07 jan 2021, 19:41

Mooi werk allemaal. Ik heb al moeite met een ikea Lack tafeltje (ok, dit is gelogen, op dat niveau opereer ik momenteel wel). Super knap in mijn ogen en ook leuk dat je het zo goed vastlegt en ook hier deelt.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 17 jan 2021, 20:22

Hallo allemaal!

Helaas is er weer wat tijd overheen gegaan sinds de laatste update, maar dat betekend niet dat ik heb stil gezeten. Net zoals de meeste mensen heb ik helaas nog wel wat meer dingen te doen naast een beetje hobbiën :duck:
Dus vandaar hier weer 2 of 3 posts met wat kleine updates.

Om te beginnen heb ik heel enthousiast het M3 sper-differentieel geplaatst in het subframe en de cardan-as gemonteerd. Zoals verwacht past de aandrijfas/cardan-as niet. Nu heb ik 2 opties: De cardan-as verlengen of zelf een verlengstuk/asbus maken. Uiteraard zijn er pro's en con's aan beide, maar ik heb gekozen voor maken van een asbus. Dit zal wel een vernuftig ding worden vanwege de versprongen steek en de centreerpin.
IMG_20210109_184027.jpg
IMG_20210109_184027.jpg (339.5 KiB) 1994 keer bekeken
Na wat meten heb ik mijn eerst ontwerp gemaakt. Met dit ontwerp zou dit direct passen en is het probleem opgelost. Maar zoals je ziet moeten de vlakke delen wel gefreesd worden. Dit kost niet alleen meer handelingen en meer tijd met opspannen, maar ook de balans zal moeilijker te bewaren zijn. Elke aandrijf-as is gebalanceerd, en dat zal dit ontwerp ook nodig hebben. Daarnaast steken de bouten natuurlijk uit aan de kant van de hardyschijf. Hier moet een uitsparing voor komen in de bus. Dus, terug naar de tekentafel en toen kwam ik met deze uitsparingen:
IMG_20210109_195925.jpg
IMG_20210109_195925.jpg (381.32 KiB) 1994 keer bekeken
IMG_20210109_201741.jpg
IMG_20210109_201741.jpg (402.37 KiB) 1994 keer bekeken
Daarna ben ik nog eens verder gaan denken hoe ik dit ontwerp kan vereenvoudigen door zo min mogelijk te hoeven frezen, en heb de flenzen dus rond gemaakt, met een grote uitsparing voor de bouten die heen en weer bewegen in de hardyschijf. Maar zoals je ziet komen de gaten tegen de buitenrand aan, wat erg lastig zal gaan worden met het draaien om dit niet kapot te draaien. Dus zodoende een stukje meer 'vlees' overgelaten na wat extra meetwerk en dit zal het moeten gaan doen. De moer heeft nu rondom c.a. 4mm speling, en ik hoop dat dit genoeg is, anders zal de bout en moer tegen de asbus aankomen, en de hardyschijf zn functie op dat moment verliezen.
IMG_20210109_231650.jpg
IMG_20210109_231650.jpg (393.14 KiB) 1994 keer bekeken
IMG_20210110_123427.jpg
IMG_20210110_123427.jpg (354.58 KiB) 1994 keer bekeken
Dan als laatste heb ik nog een extra centreerbus besteld, deze is voor de centreerpin. Deze komt dus net als in de cardan-as, ook in de asbus zodat deze ook exact zo gemonteerd wordt zoals het bedoeld is.
IMG_20210110_120137.jpg
IMG_20210110_120137.jpg (365.73 KiB) 1994 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 17 jan 2021, 20:39

Ik verwacht de asbus binnenkort te kunnen monteren, maar zoals eerder gezegd heb ik heel enthousiast het diff al geplaatst, en deze kon er weer mooi onder uit omdat ik anders de draagarmen niet gemonteerd krijg, vanwege de bouten die door het subframe heen gestoken moeten worden, VOORDAT het diff er in gehangen wordt. Kortom, diff en cardan-as weer gedemonteerd en begonnen met het monteren van de achterophanging...om er achter te komen dat ik 1 camberarm kwijt ben...
Niet zo leuk, want ik kan dus het diff niet terugplaatsen TOTDAT ik de camberarm gemonteerd heb. Dus, ik ga nog een paar dagen besteden aan het zoeken naar de vermiste M3 camberarm, en mocht ik deze niet vinden zal ik hem toch helaas moeten aanschaffen. Maar helaas duurt het met Autodoc vaak 2-3 weken, en ik weet niet of ik dat geduld kan opbrengen.

Maar om verder te gaan, ik heb ook nog wat klein (niet geheel onbelangrijk) prulwerk kunnen doen in de paar vrije uurtjes.
Zo heb ik een stekker en kabel gemaakt voor de nieuwe oliedruksensor op de adapterplaat. De kabel heb ik met overlengte naar een centraal punt geleid (naar de oude plek van de ECU bak).
Vervolgens ook een kabel gemaakt met 2 AMP'tjes aan de koelwatertemperatuursensor (leuk voor Galgje), en ook hier een stekkerverbinding aan gemaakt die ik los kan maken ter hoogte van de koplampen. Handig als in het front er nog een paar keer af zou moeten, want dan blijft de netjes ge-tywrapte kabelboom lekker zitten. Ook deze kabel weer met overlengte naar de plek van de nieuwe ECU-box geleid.

Nog een mooi leeg slurfje gevonden voor het doorvoeren van de kabel.
IMG_20210117_125201.jpg
IMG_20210117_125201.jpg (381.82 KiB) 1982 keer bekeken
Met de huidige kabelbomen mee gevoerd en beugeltjes geplaatst op originele bevestigingspunten. (Word ik blij van)
IMG_20210117_125939.jpg
IMG_20210117_125939.jpg (356.81 KiB) 1982 keer bekeken
IMG_20210117_125854.jpg
IMG_20210117_125854.jpg (476.86 KiB) 1982 keer bekeken
Het tywrapje wordt nog vervangen voor een RVS tywrap ivm warmte en uitdroging.
IMG_20210117_135617.jpg
IMG_20210117_135617.jpg (409.01 KiB) 1982 keer bekeken
IMG_20210117_135538.jpg
IMG_20210117_135538.jpg (403.82 KiB) 1982 keer bekeken
Ten slotte de stekkerverbinding achter de koplampen.
IMG_20210117_135554.jpg
IMG_20210117_135554.jpg (426.16 KiB) 1982 keer bekeken

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Knot » 17 jan 2021, 20:42

Altijd leuk, vol goede moed beginnen en daarna weer demonteren, houdt je bezig.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Harrie D » 18 jan 2021, 09:34

Dat RVS tywrapje lijkt me niet zo'n bijster handig idee om een siliconen/rubberen radiateurslang.
Ik zou zo'n tywrapvoetje met dubbelzijdige tape op de radiateur plakken (of iets van die strekking)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 39 gasten