BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik ben gisteren begonnen met het verstevigen van de subframe ophanging. Deze scheurt vaak uit bij E46, en na demontage van mijn eigen subframe bleek dat dit al een keer 'gelast' was. Deze foto's volgen in de volgende reactie.
Als eerst is alles kaal geslepen: De verstevigingsplaten test-fitting: Vervolgens alles proper lassen: Daarna de draagvlakken glad geslepen: En uiteraard na het lassen in de menie zetten. Hiervoor heb ik Berner gebruikt. Als al het laswerk klaar is ga ik het laswerk nog tectileren.
De aluminiumfolie heb ik in 4 lagen over de brandstoftank gelegd, aangezien ik deze erg lastig kon verwijderen. Dit is gedaan tegen de lasspetters die ik liever niet in de kunstof tank zie smelten.
Als eerst is alles kaal geslepen: De verstevigingsplaten test-fitting: Vervolgens alles proper lassen: Daarna de draagvlakken glad geslepen: En uiteraard na het lassen in de menie zetten. Hiervoor heb ik Berner gebruikt. Als al het laswerk klaar is ga ik het laswerk nog tectileren.
De aluminiumfolie heb ik in 4 lagen over de brandstoftank gelegd, aangezien ik deze erg lastig kon verwijderen. Dit is gedaan tegen de lasspetters die ik liever niet in de kunstof tank zie smelten.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Met de achterste subframe ophanging ga ik dit weekend mee verder. Dit is een wat lastigere klus, aangezien ik naast het lassen van de vestevigingsplaten ook de 2 plaatwerkdelen extra aan elkaar moet lassen. Dit kan op 2 manieren:
- In de kofferbak 2 gaten slijpen boven de subframeophanging. Vervolgens gaten boren in het plaatwerk tot op de verstevigingsplaten, en dit weer vol lassen zodat de 2 plaatdelen meer hechtoppervlak hebben.
- Met een frees of puntlasboor gaten maken in het onderste plaatwerk en vervolgens weer vol lassen, zodat er extra hechting is tussen de plaatwerk delen naast de 5 puntlasjes. (De aantal hechtingspunten zijn te weinig, of niet sterk genoeg. Dit is waarom deze hechtingspunten/puntlassen scheuren, en dus het subframe los komt te zitten)
Blijkbaar is de subframe ophanging bij deze auto al een keer uitgescheurd geweest en daarna ook gerepareerd.
Dit is de 'reparatie' die dus door een van de vorige eigenaren is uitgevoerd: Ik ben bezig om de hele plaat er af te halen die er op gebakken is. Vervolgens weer met behulp van de nieuwe plaat proper en sterk aan elkaar te lassen, zodat deze niet nogmaal scheurt.
- In de kofferbak 2 gaten slijpen boven de subframeophanging. Vervolgens gaten boren in het plaatwerk tot op de verstevigingsplaten, en dit weer vol lassen zodat de 2 plaatdelen meer hechtoppervlak hebben.
- Met een frees of puntlasboor gaten maken in het onderste plaatwerk en vervolgens weer vol lassen, zodat er extra hechting is tussen de plaatwerk delen naast de 5 puntlasjes. (De aantal hechtingspunten zijn te weinig, of niet sterk genoeg. Dit is waarom deze hechtingspunten/puntlassen scheuren, en dus het subframe los komt te zitten)
Blijkbaar is de subframe ophanging bij deze auto al een keer uitgescheurd geweest en daarna ook gerepareerd.
Dit is de 'reparatie' die dus door een van de vorige eigenaren is uitgevoerd: Ik ben bezig om de hele plaat er af te halen die er op gebakken is. Vervolgens weer met behulp van de nieuwe plaat proper en sterk aan elkaar te lassen, zodat deze niet nogmaal scheurt.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Gaaf! Je pakt het serieus grondig aan!
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
De achterkant, en ook de meest lastige kant is nu ook klaar. Ik heb nog even getwijfeld hoe ik dit zou gaan aanpakken, maar het is gelukt. Ik heb het lassen vanaf buiten naar binnen gedaan, in plaats van van binnen naar buiten zoals veel in DIY video's wordt getoond.
Het verschil tussen van binnen naar buiten lassen of van buiten naar binnen betreft de versteviging / extra hechting van het de subframe ophanging is als volgt. Ik heb hiervoor een illustratie gemaakt:
Het zwart is de carrosserie, Het blauwe de kokerbalk die vaak los komt van het plaatwerk van de carrosserie. De groene lijn is de nieuwe verstevigingsplaat, en het rode zijn de lassen.
Van inside out gezien wordt er in de kofferbak een gat geslepen, waarna ook met een frees oid in de carrosserie geslepen moet worden om bij de plaat te komen. Deze worden dan opnieuw aan elkaar gelast Dit zorgt voor meer hechtingsoppervlak dan de 5 puntlasjes waar ze nu mee aan elkaar vast zitten.
Van outside in, zoals ik nu heb gedaan, boor ik veel grote gaten in de onderkant van de carrosserie tot de subframeophanging. Daarna las ik dit gat weer vol, zodat ook heir beide oppervlakten weer extra aan elkaar gehecht worden. Daarna slijp ik de onderkant vlak, en las ik de extra verstevigingsplaat er nog overheen. Ook deze heeft extra gaten in het midden voor meer hechtingsoppervlak.
Nadat ik deze onderstaande foto's heb gemaakt heb ik alles nog ingesmeerd met bitumen, en hopen dat het morgen droog is, zodat ik het subframe weer kan monteren om de achterophanging er weer onder te plaatsen.
In deze foto zie je het plaatwerk van de subframe ophanging goed zitten. Het plaatwerk van de carrosserie die met puntlassen vast hoort te zitten op deze balk is compleet weggelaten. waarschijnlijk omdat dit is afgescheurd, wat te zien is aan de randen. De vorige 'reparateur' heeft dus besloten om het nieuwe plaatwerk er gewoon overheen te bakken zonder eerst nieuw plaatwerk er overheen te lassen.
Ik heb dan ook eerst de carrosserie op zo veel mogelijk plekken aan deze 'kokerbalk' vastgelast met meerdere rupsen. Daarna heb ik pas de verstevigingsplaat er overheen gelast. Helaas kon ik niet overal goed bij komen met de lastoorts, vandaar dat niet alle lassen er mooi uit zien, maar ze zijn wel rondom afgelast tegen het vocht/roesten.
Het verschil tussen van binnen naar buiten lassen of van buiten naar binnen betreft de versteviging / extra hechting van het de subframe ophanging is als volgt. Ik heb hiervoor een illustratie gemaakt:
Het zwart is de carrosserie, Het blauwe de kokerbalk die vaak los komt van het plaatwerk van de carrosserie. De groene lijn is de nieuwe verstevigingsplaat, en het rode zijn de lassen.
Van inside out gezien wordt er in de kofferbak een gat geslepen, waarna ook met een frees oid in de carrosserie geslepen moet worden om bij de plaat te komen. Deze worden dan opnieuw aan elkaar gelast Dit zorgt voor meer hechtingsoppervlak dan de 5 puntlasjes waar ze nu mee aan elkaar vast zitten.
Van outside in, zoals ik nu heb gedaan, boor ik veel grote gaten in de onderkant van de carrosserie tot de subframeophanging. Daarna las ik dit gat weer vol, zodat ook heir beide oppervlakten weer extra aan elkaar gehecht worden. Daarna slijp ik de onderkant vlak, en las ik de extra verstevigingsplaat er nog overheen. Ook deze heeft extra gaten in het midden voor meer hechtingsoppervlak.
Nadat ik deze onderstaande foto's heb gemaakt heb ik alles nog ingesmeerd met bitumen, en hopen dat het morgen droog is, zodat ik het subframe weer kan monteren om de achterophanging er weer onder te plaatsen.
In deze foto zie je het plaatwerk van de subframe ophanging goed zitten. Het plaatwerk van de carrosserie die met puntlassen vast hoort te zitten op deze balk is compleet weggelaten. waarschijnlijk omdat dit is afgescheurd, wat te zien is aan de randen. De vorige 'reparateur' heeft dus besloten om het nieuwe plaatwerk er gewoon overheen te bakken zonder eerst nieuw plaatwerk er overheen te lassen.
Ik heb dan ook eerst de carrosserie op zo veel mogelijk plekken aan deze 'kokerbalk' vastgelast met meerdere rupsen. Daarna heb ik pas de verstevigingsplaat er overheen gelast. Helaas kon ik niet overal goed bij komen met de lastoorts, vandaar dat niet alle lassen er mooi uit zien, maar ze zijn wel rondom afgelast tegen het vocht/roesten.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik nog bezig geweest om de radiateur te passen en de koelleidingen op maat te maken. Dit is gelukt en de auto ziet er gelijk een stuk meer 'af' uit. Alleen is dit nog lang niet het geval natuurlijk
Ik heb trouwens de thermostaat ook vervangen, en dacht dat er een 95C thermostaat in zou zitten en deze zou vervangen voor een 85C thermostaat, maar deze zat er blijkbaar al in. Ach, er zit in ieder geval nu een nieuwe in.
Ik heb trouwens de thermostaat ook vervangen, en dacht dat er een 95C thermostaat in zou zitten en deze zou vervangen voor een 85C thermostaat, maar deze zat er blijkbaar al in. Ach, er zit in ieder geval nu een nieuwe in.
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Lekker bezig hoor!
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Respect, je boekt wel vooruitgang. Het lijkt alsof de kvs slang tegen de radiateur aan zit?
- RS-Ron
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Vind het laswerk er erg netjes uitzien. Het moet toch gewoon functioneel en goed zijn ? Ik doe het je niet na !
Gr Ron
Gr Ron
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Hier het resultaat van de inmiddels opgedroogde bitumen/tectiel.
Wat ik op zich wel vreemd vindt is dat de gaten in de aluminium bussen behoorlijk ruim zijn voor de achterste 2 subframe bussen. Het zijn wel de juiste bussen en juiste bouten. Uiteindelijk wordt de bus wel strak tegen de carrosserie getrokken, maar vreemd blijft het... Het subframe en differentieel hangen momenteel ook weer terug op zn plek. Helaas ben ik al wel weer iets tegen gekomen... De aluminium brug die over de subframebussen zitten en met extra bouten aan het chassis vast zitten, past niet. Hier heb ik dus ook een M3 variant van nodig, en ik heb de 'standaard' 323i variant. Dat wordt weer flink zoeken naar M3 onderdelen...
Wat ik op zich wel vreemd vindt is dat de gaten in de aluminium bussen behoorlijk ruim zijn voor de achterste 2 subframe bussen. Het zijn wel de juiste bussen en juiste bouten. Uiteindelijk wordt de bus wel strak tegen de carrosserie getrokken, maar vreemd blijft het... Het subframe en differentieel hangen momenteel ook weer terug op zn plek. Helaas ben ik al wel weer iets tegen gekomen... De aluminium brug die over de subframebussen zitten en met extra bouten aan het chassis vast zitten, past niet. Hier heb ik dus ook een M3 variant van nodig, en ik heb de 'standaard' 323i variant. Dat wordt weer flink zoeken naar M3 onderdelen...
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Vandaag ook nog een klein stekkertje gemaakt voor de aircopomp. Ik hoop dat dit 1 op 1 werkt, want volgens mij is het niet meer dan een voedingskabeltje voor een spoel/magneetkoppeling van de aircopomp. Eigenlijk moet ik dit nog nakijken in de elektrische schema's, of het er gewoon op gokken. Het blijft immers BMW, en die houden graag veel standaard maten en waardes etc aan.
Wat een pielwerk was dit zeg, maar ik vindt het stiekem wel erg leuk om te doen
Binnenkort zal ik ook de 25-aderige kabel moeten gaan bestekkeren, dus dit was een mooi voorproefje
Wat een pielwerk was dit zeg, maar ik vindt het stiekem wel erg leuk om te doen
Binnenkort zal ik ook de 25-aderige kabel moeten gaan bestekkeren, dus dit was een mooi voorproefje
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Nice, ik heb ook zo'n doos met stekkers en nog veul meer onderweg uit China mijn kant op Die bout zo ruim in die alu bus is idd erg bijzonder zo
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Kan dat niet komen omdat je een m3 subframe eronder hebt gezet Ipv de 323 subframe?
Kan best zijn dat de m3 dikkere bouten heeft tbv de subframe op plek houden (klinkt logisch tov vermogen verschil)
Bij mijn 323 zaten ze normaal door mijn OEM bussen heen. Ook bij mn PU bussen mooie strakke passing.
Vermoed dat je daar naar moet kijken.
Peter heeft een m3, die wil vast wel ff kijken naar welke dikte bouten hij heeft. Kan je vergelijken of dat Idd de issue is
Kan best zijn dat de m3 dikkere bouten heeft tbv de subframe op plek houden (klinkt logisch tov vermogen verschil)
Bij mijn 323 zaten ze normaal door mijn OEM bussen heen. Ook bij mn PU bussen mooie strakke passing.
Vermoed dat je daar naar moet kijken.
Peter heeft een m3, die wil vast wel ff kijken naar welke dikte bouten hij heeft. Kan je vergelijken of dat Idd de issue is
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik heb het net opgezocht en vergeleken op RealOEM.com, en de bouten zijn hetzelfde: M12 x 1,5 x 116. Zelfs het artikelnummer is hetzelfde.Nurdt schreef: ↑06 jan 2021, 11:04 Kan dat niet komen omdat je een m3 subframe eronder hebt gezet Ipv de 323 subframe?
Kan best zijn dat de m3 dikkere bouten heeft tbv de subframe op plek houden (klinkt logisch tov vermogen verschil)
Bij mijn 323 zaten ze normaal door mijn OEM bussen heen. Ook bij mn PU bussen mooie strakke passing.
Vermoed dat je daar naar moet kijken.
Peter heeft een m3, die wil vast wel ff kijken naar welke dikte bouten hij heeft. Kan je vergelijken of dat Idd de issue is
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het mij zou verbazen als het alsnog kan gaan schuiven door de klemming van de bouten, maar het blijft een apart verhaal.
P.s. iemand nog een E46 M3 in onderdelen staan?
- Jaapi
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 19:45
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Dat is echt werk , dit subframe zit goed , Knap werk!
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
De rubbers ook vergeleken qua diameter van de M tov de 323? binnen maat ofc
-
- Berichten: 3967
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Voorzijde zit er strak in als het goed is. De achterzijde houd die grote ring de bus op z’n plek denk ik, bij strongflex is de ruimte daar ook groter. En even op de site van strongflex gekeken, daar staat m3 en non-m3 en z4 als zelfde onderdeel.
- RJK
- Berichten: 3538
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Zit het puntje van die bus niet in een uitsparing in de carrosserie zodat daarmee de uitlijning geregeld is en schuiven niet meer kan?Sideways schreef: ↑05 jan 2021, 21:22
Wat ik op zich wel vreemd vindt is dat de gaten in de aluminium bussen behoorlijk ruim zijn voor de achterste 2 subframe bussen. Het zijn wel de juiste bussen en juiste bouten. Uiteindelijk wordt de bus wel strak tegen de carrosserie getrokken, maar vreemd blijft het...
IMG_20210105_140329.jpg
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Voorzijde zit er inderdaad strak in. Bewegen zal hij daar niet, en die grote ronde platen drukken inderdaad door middel van de bout de aluminium binnenhuis tegen het chassis aan.
RJK er zit geen zoekrandje oid op. Gewoon koud er tegenaan met het vlakke deel van de binnenbus.
Bij PU bussen zijn de gaten inderdaad kleiner, dat had ik al eerder gezien, maar dat is ook makkelijk aftermarket te ontwikkelen.
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Mooi werk allemaal. Ik heb al moeite met een ikea Lack tafeltje (ok, dit is gelogen, op dat niveau opereer ik momenteel wel). Super knap in mijn ogen en ook leuk dat je het zo goed vastlegt en ook hier deelt.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Hallo allemaal!
Helaas is er weer wat tijd overheen gegaan sinds de laatste update, maar dat betekend niet dat ik heb stil gezeten. Net zoals de meeste mensen heb ik helaas nog wel wat meer dingen te doen naast een beetje hobbiën
Dus vandaar hier weer 2 of 3 posts met wat kleine updates.
Om te beginnen heb ik heel enthousiast het M3 sper-differentieel geplaatst in het subframe en de cardan-as gemonteerd. Zoals verwacht past de aandrijfas/cardan-as niet. Nu heb ik 2 opties: De cardan-as verlengen of zelf een verlengstuk/asbus maken. Uiteraard zijn er pro's en con's aan beide, maar ik heb gekozen voor maken van een asbus. Dit zal wel een vernuftig ding worden vanwege de versprongen steek en de centreerpin.
Na wat meten heb ik mijn eerst ontwerp gemaakt. Met dit ontwerp zou dit direct passen en is het probleem opgelost. Maar zoals je ziet moeten de vlakke delen wel gefreesd worden. Dit kost niet alleen meer handelingen en meer tijd met opspannen, maar ook de balans zal moeilijker te bewaren zijn. Elke aandrijf-as is gebalanceerd, en dat zal dit ontwerp ook nodig hebben. Daarnaast steken de bouten natuurlijk uit aan de kant van de hardyschijf. Hier moet een uitsparing voor komen in de bus. Dus, terug naar de tekentafel en toen kwam ik met deze uitsparingen:
Daarna ben ik nog eens verder gaan denken hoe ik dit ontwerp kan vereenvoudigen door zo min mogelijk te hoeven frezen, en heb de flenzen dus rond gemaakt, met een grote uitsparing voor de bouten die heen en weer bewegen in de hardyschijf. Maar zoals je ziet komen de gaten tegen de buitenrand aan, wat erg lastig zal gaan worden met het draaien om dit niet kapot te draaien. Dus zodoende een stukje meer 'vlees' overgelaten na wat extra meetwerk en dit zal het moeten gaan doen. De moer heeft nu rondom c.a. 4mm speling, en ik hoop dat dit genoeg is, anders zal de bout en moer tegen de asbus aankomen, en de hardyschijf zn functie op dat moment verliezen.
Dan als laatste heb ik nog een extra centreerbus besteld, deze is voor de centreerpin. Deze komt dus net als in de cardan-as, ook in de asbus zodat deze ook exact zo gemonteerd wordt zoals het bedoeld is.
Helaas is er weer wat tijd overheen gegaan sinds de laatste update, maar dat betekend niet dat ik heb stil gezeten. Net zoals de meeste mensen heb ik helaas nog wel wat meer dingen te doen naast een beetje hobbiën
Dus vandaar hier weer 2 of 3 posts met wat kleine updates.
Om te beginnen heb ik heel enthousiast het M3 sper-differentieel geplaatst in het subframe en de cardan-as gemonteerd. Zoals verwacht past de aandrijfas/cardan-as niet. Nu heb ik 2 opties: De cardan-as verlengen of zelf een verlengstuk/asbus maken. Uiteraard zijn er pro's en con's aan beide, maar ik heb gekozen voor maken van een asbus. Dit zal wel een vernuftig ding worden vanwege de versprongen steek en de centreerpin.
Na wat meten heb ik mijn eerst ontwerp gemaakt. Met dit ontwerp zou dit direct passen en is het probleem opgelost. Maar zoals je ziet moeten de vlakke delen wel gefreesd worden. Dit kost niet alleen meer handelingen en meer tijd met opspannen, maar ook de balans zal moeilijker te bewaren zijn. Elke aandrijf-as is gebalanceerd, en dat zal dit ontwerp ook nodig hebben. Daarnaast steken de bouten natuurlijk uit aan de kant van de hardyschijf. Hier moet een uitsparing voor komen in de bus. Dus, terug naar de tekentafel en toen kwam ik met deze uitsparingen:
Daarna ben ik nog eens verder gaan denken hoe ik dit ontwerp kan vereenvoudigen door zo min mogelijk te hoeven frezen, en heb de flenzen dus rond gemaakt, met een grote uitsparing voor de bouten die heen en weer bewegen in de hardyschijf. Maar zoals je ziet komen de gaten tegen de buitenrand aan, wat erg lastig zal gaan worden met het draaien om dit niet kapot te draaien. Dus zodoende een stukje meer 'vlees' overgelaten na wat extra meetwerk en dit zal het moeten gaan doen. De moer heeft nu rondom c.a. 4mm speling, en ik hoop dat dit genoeg is, anders zal de bout en moer tegen de asbus aankomen, en de hardyschijf zn functie op dat moment verliezen.
Dan als laatste heb ik nog een extra centreerbus besteld, deze is voor de centreerpin. Deze komt dus net als in de cardan-as, ook in de asbus zodat deze ook exact zo gemonteerd wordt zoals het bedoeld is.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik verwacht de asbus binnenkort te kunnen monteren, maar zoals eerder gezegd heb ik heel enthousiast het diff al geplaatst, en deze kon er weer mooi onder uit omdat ik anders de draagarmen niet gemonteerd krijg, vanwege de bouten die door het subframe heen gestoken moeten worden, VOORDAT het diff er in gehangen wordt. Kortom, diff en cardan-as weer gedemonteerd en begonnen met het monteren van de achterophanging...om er achter te komen dat ik 1 camberarm kwijt ben...
Niet zo leuk, want ik kan dus het diff niet terugplaatsen TOTDAT ik de camberarm gemonteerd heb. Dus, ik ga nog een paar dagen besteden aan het zoeken naar de vermiste M3 camberarm, en mocht ik deze niet vinden zal ik hem toch helaas moeten aanschaffen. Maar helaas duurt het met Autodoc vaak 2-3 weken, en ik weet niet of ik dat geduld kan opbrengen.
Maar om verder te gaan, ik heb ook nog wat klein (niet geheel onbelangrijk) prulwerk kunnen doen in de paar vrije uurtjes.
Zo heb ik een stekker en kabel gemaakt voor de nieuwe oliedruksensor op de adapterplaat. De kabel heb ik met overlengte naar een centraal punt geleid (naar de oude plek van de ECU bak).
Vervolgens ook een kabel gemaakt met 2 AMP'tjes aan de koelwatertemperatuursensor (leuk voor Galgje), en ook hier een stekkerverbinding aan gemaakt die ik los kan maken ter hoogte van de koplampen. Handig als in het front er nog een paar keer af zou moeten, want dan blijft de netjes ge-tywrapte kabelboom lekker zitten. Ook deze kabel weer met overlengte naar de plek van de nieuwe ECU-box geleid.
Nog een mooi leeg slurfje gevonden voor het doorvoeren van de kabel. Met de huidige kabelbomen mee gevoerd en beugeltjes geplaatst op originele bevestigingspunten. (Word ik blij van) Het tywrapje wordt nog vervangen voor een RVS tywrap ivm warmte en uitdroging. Ten slotte de stekkerverbinding achter de koplampen.
Niet zo leuk, want ik kan dus het diff niet terugplaatsen TOTDAT ik de camberarm gemonteerd heb. Dus, ik ga nog een paar dagen besteden aan het zoeken naar de vermiste M3 camberarm, en mocht ik deze niet vinden zal ik hem toch helaas moeten aanschaffen. Maar helaas duurt het met Autodoc vaak 2-3 weken, en ik weet niet of ik dat geduld kan opbrengen.
Maar om verder te gaan, ik heb ook nog wat klein (niet geheel onbelangrijk) prulwerk kunnen doen in de paar vrije uurtjes.
Zo heb ik een stekker en kabel gemaakt voor de nieuwe oliedruksensor op de adapterplaat. De kabel heb ik met overlengte naar een centraal punt geleid (naar de oude plek van de ECU bak).
Vervolgens ook een kabel gemaakt met 2 AMP'tjes aan de koelwatertemperatuursensor (leuk voor Galgje), en ook hier een stekkerverbinding aan gemaakt die ik los kan maken ter hoogte van de koplampen. Handig als in het front er nog een paar keer af zou moeten, want dan blijft de netjes ge-tywrapte kabelboom lekker zitten. Ook deze kabel weer met overlengte naar de plek van de nieuwe ECU-box geleid.
Nog een mooi leeg slurfje gevonden voor het doorvoeren van de kabel. Met de huidige kabelbomen mee gevoerd en beugeltjes geplaatst op originele bevestigingspunten. (Word ik blij van) Het tywrapje wordt nog vervangen voor een RVS tywrap ivm warmte en uitdroging. Ten slotte de stekkerverbinding achter de koplampen.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Altijd leuk, vol goede moed beginnen en daarna weer demonteren, houdt je bezig.
- Harrie D
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Dat RVS tywrapje lijkt me niet zo'n bijster handig idee om een siliconen/rubberen radiateurslang.
Ik zou zo'n tywrapvoetje met dubbelzijdige tape op de radiateur plakken (of iets van die strekking)
Ik zou zo'n tywrapvoetje met dubbelzijdige tape op de radiateur plakken (of iets van die strekking)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 39 gasten