BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 06 dec 2020, 19:33

Nurdt schreef: 06 dec 2020, 19:27 Leuke brug trouwens!
Wolff tools brug toevallig, lijkt precies op die ik in de garage heb!
Nee, een Toolmania inbouwbrug. Werkt erg prettig en is zeer stabiel.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Vanreijmersdal » 06 dec 2020, 20:23

Weer lekkere updates. Je handleiding/handboek vind ik helemaal goud. Respect!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 11 dec 2020, 20:12

Afgelopen week helaas niet veel kunnen doen, maar ik wacht ook voornamelijk nog op onderdelen.

Het Volvo relaisblok met stekkers heb ik al wel binnen gekregen. Deze houd ik achter de hand als de originele e46 schakeling niet gaat werken. En zo wel, dan ga ik deze gebruiken op mijn volgende project --> E30 M50b25 + HX35.

Ik heb dus ondertussen wat kleine dingetjes opgepakt en wat uitzoekwerk betreft het koelschema, daar kom ik bij een van de volgende posts op terug.

De slangen van de tank-ontluchting op elkaar aangesloten en de oude slangen direct vervangen.
IMG_20201207_192324.jpg
IMG_20201207_192324.jpg (425.89 KiB) 7801 keer bekeken
IMG_20201206_121229.jpg
IMG_20201206_121229.jpg (412.17 KiB) 7801 keer bekeken
(slangklemmetjes volgen nog)
IMG_20201207_192334.jpg
IMG_20201207_192334.jpg (522.43 KiB) 7801 keer bekeken
Vaccuumslang van de rembekrachtiger aangesloten.
IMG_20201207_203052.jpg
IMG_20201207_203052.jpg (688.92 KiB) 7801 keer bekeken
Nog wat uitzoekwerk gehad betreft dit dunne slangetje, die normaal gesproken op de inlaat zit van een M52/M54, maar naar mijn conclusie niet meer nodig is, en dus wordt afgedopt.
IMG_20201207_221802.jpg
IMG_20201207_221802.jpg (388.87 KiB) 7801 keer bekeken
Uiteraard een aardkabel gemaakt en aangesloten, deze wil nog wel eens vergeten worden :mrgreen:
IMG_20201209_151205.jpg
IMG_20201209_151205.jpg (326.18 KiB) 7801 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 11 dec 2020, 20:18

De originele voedingskabel (+) gaat bij de 7-serie vanaf de dynamo, naar de startmotor, en naar een bevestiging onderaan de schopplaat/chassisbalk, waarna deze doorgaat op een andere kabel naar de accu in de achterbak. Deze kabel was helaas te kort om te kunnen gebruiken, aangezien het bevestigingspunt bij de e46 op de veertoren gemonteerd zit. Dus weer aan de slag geweest om een beugeltje te fabriceren om wel het originele M60B40 kabelgootje te gebruiken, en een nieuwe voedingskabel gemaakt. (Ja, ik moet het oog nog aanknijpen)
IMG_20201209_172804.jpg
IMG_20201209_172804.jpg (423.3 KiB) 7796 keer bekeken
IMG_20201210_203836.jpg
IMG_20201210_203836.jpg (293.49 KiB) 7796 keer bekeken
IMG_20201210_204519.jpg
IMG_20201210_204519.jpg (270.39 KiB) 7796 keer bekeken
IMG_20201210_223736.jpg
IMG_20201210_223736.jpg (348.71 KiB) 7796 keer bekeken
IMG_20201211_142539.jpg
IMG_20201211_142539.jpg (489.38 KiB) 7796 keer bekeken

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 11 dec 2020, 20:30

Grappig dat kabelgootje, ik heb ‘m bij mijn e30 ook gewoon hergebruikt.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 11 dec 2020, 20:48

De remklauwen ook uit elkaar gehaald. Goed gecontroleerd, en maar goed ook. 1 zuiger bleek al putcorrosie te hebben door een lekke stofhoes. Dus gelijk maar voor 4 remklauwen een revisiesetje besteld. De klauwen zijn alvast goed schoon geborsteld en hopelijk komende week verven met hittebestendige remklauwlak. Als de revisiesetjes binnen zijn weer monteren, en dan is het remsysteem op de achterophanging na in klaar.
IMG_20201209_170642.jpg
IMG_20201209_170642.jpg (399.68 KiB) 7772 keer bekeken
Oke dan nog het koelwater systeem.

Ik heb de originele tekening erbij, en mijn zelf gemaakt kliederzooi. Ik hoop dat het te begrijpen is, maar ik denk dat het zo werkt.
m60b40 coolant system.jpg
m60b40 coolant system.jpg (220.18 KiB) 7772 keer bekeken
De elektrische klep is van de e46, en wil ik dus blijven gebruiken om niet in de knoei te komen met hoe de systemen werken.
koelwatertekeningetje.jpg
koelwatertekeningetje.jpg (124.13 KiB) 7772 keer bekeken
Dit slangetje zou dus aan het expansievat moeten.
IMG_20201203_210208.jpg
IMG_20201203_210208.jpg (438.35 KiB) 7772 keer bekeken
Ik zit alleen nog met 1 vraagstuk, en hoor graag jullie reactie.

Op de radiateur met mijn zelfgemaakt endcaps moet ik een overdrukventiel lassen, met een slangetje er aan. Deze moet vervolgens naar mijn expansievat waar de overige druk/vloeistof heen kan. De iets dikkere slang die ik hierboven aanwijs moet op de onderkant van het expansievat. ik neem aan dat de pomp hiervandaan koelwater opzuigt het systeem in tot zover de pomp de druk ermee kan opvoeren.
Maar moet het expansievat een drukhoudend vat zijn of een drukloos vat? Want ik zie veel expansievaten al prefab verkocht worden, maar daar zit exact zo'n zelfde overdrukdop/ventiel op als die ook op de radiateur hoort te zitten...

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door TLRS » 11 dec 2020, 22:13

Edit..

Als er geen overdruk klep zit voor het reservoir.. weet je genoeg denk ik..

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 12 dec 2020, 17:13

TLRS schreef: 11 dec 2020, 22:13 Edit..

Als er geen overdruk klep zit voor het reservoir.. weet je genoeg denk ik..
Dus als ik het goed begrijp aan de hand van de BMW part list drawing, staat het expansievat onder druk. Wat ik alleen niet begrijp is hoe deze dan de lucht en overdruk uit het systeem haalt. Ik zie op de radiateur alleen een klein slangpilaartje zitten, en deze wordt aangesloten op het expansievat. Maar waar zit het overdrukventiel dan origineel?

Wat ik zelf dacht is om op de endcap het overdrukventiel te lassen met slangpilaartje er op. Deze komt uit ergens bovenin de nieuwe expansietank. De expansietank heeft dan een drukhoudende vuldop. Onderop het expansievat komt dan de slang die ik hierboven aanwees naar de waterpomp. Klopt dat zo een beetje?

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 12 dec 2020, 17:17

Dit wordt overal aangeboden in de autosport:

https://www.autosportcompany.nl/jolisearch?s=expansie

Maar daar zit bij allemaal de drukaflaat in de nek, maar waar gaat deze dan heen? Lijkt mij sterk dat je dan koelvloeistof over de weg laat spuiten. Weet iemand hoe dit werkt of heeft iemand een idee?

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door TLRS » 12 dec 2020, 18:35

Sideways schreef: 12 dec 2020, 17:13 Dus als ik het goed begrijp aan de hand van de BMW part list drawing, staat het expansievat onder druk. Wat ik alleen niet begrijp is hoe deze dan de lucht en overdruk uit het systeem haalt. Ik zie op de radiateur alleen een klein slangpilaartje zitten, en deze wordt aangesloten op het expansievat. Maar waar zit het overdrukventiel dan origineel?

Wat ik zelf dacht is om op de endcap het overdrukventiel te lassen met slangpilaartje er op. Deze komt uit ergens bovenin de nieuwe expansietank. De expansietank heeft dan een drukhoudende vuldop. Onderop het expansievat komt dan de slang die ik hierboven aanwees naar de waterpomp. Klopt dat zo een beetje?
De aansluiting zit onderaan het vaatje. Alle luchtbellen die circuleren kunnen dan in het vaatje terecht. Andere punten hebben, neem ik aan, een ontluchtingsschroef?

Als we het zo goed bekijken.. dan heeft de vloeistof ruimte om te expanderen in het reservoir. De lucht/damp daar zal dan wel iets mee onder druk komen te staan, met de rest van het systeem. Maar de druk zal dan waarschijnlijk niet zo heel veel oplopen (wat is de bedrijfstemperatuur van dat blok?). Maar goeie kans dat er toch ergens een overdruk beveiliging zit ja, voor als de boel per ongeluk volledig gevuld komt te staan..

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 19 dec 2020, 00:52

TLRS schreef: 12 dec 2020, 18:35
Sideways schreef: 12 dec 2020, 17:13 Dus als ik het goed begrijp aan de hand van de BMW part list drawing, staat het expansievat onder druk. Wat ik alleen niet begrijp is hoe deze dan de lucht en overdruk uit het systeem haalt. Ik zie op de radiateur alleen een klein slangpilaartje zitten, en deze wordt aangesloten op het expansievat. Maar waar zit het overdrukventiel dan origineel?

Wat ik zelf dacht is om op de endcap het overdrukventiel te lassen met slangpilaartje er op. Deze komt uit ergens bovenin de nieuwe expansietank. De expansietank heeft dan een drukhoudende vuldop. Onderop het expansievat komt dan de slang die ik hierboven aanwees naar de waterpomp. Klopt dat zo een beetje?
De aansluiting zit onderaan het vaatje. Alle luchtbellen die circuleren kunnen dan in het vaatje terecht. Andere punten hebben, neem ik aan, een ontluchtingsschroef?

Als we het zo goed bekijken.. dan heeft de vloeistof ruimte om te expanderen in het reservoir. De lucht/damp daar zal dan wel iets mee onder druk komen te staan, met de rest van het systeem. Maar de druk zal dan waarschijnlijk niet zo heel veel oplopen (wat is de bedrijfstemperatuur van dat blok?). Maar goeie kans dat er toch ergens een overdruk beveiliging zit ja, voor als de boel per ongeluk volledig gevuld komt te staan..
Ik heb flink wat informatie opgezocht en kan het op verschillende manieren gaan maken. Ik kom hier later op terug. Afgelopen week heb ik 3 pakketen met auto-onderdelen binnen gekregen, en ben daar mee aan de slag gegaan. Hieronder ga ik verder.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 19 dec 2020, 01:02

Omdat de donkere dagen er aan komen heb ik eerst nog even de stekker in het stopcontact gestoken om het kerst-sfeertje er in te krijgen :tong:
IMG_20201212_184700.jpg
IMG_20201212_184700.jpg (326.71 KiB) 6310 keer bekeken
Daarna nog even afgemaakt waar ik laatst mee bezig was; het aansluiten van de voedingskabel.
IMG_20201217_125834.jpg
IMG_20201217_125834.jpg (362.87 KiB) 6310 keer bekeken
IMG_20201217_125948.jpg
IMG_20201217_125948.jpg (448.48 KiB) 6310 keer bekeken
Vaccuumleiding op de rembekrachtiger aangesloten en het extra nippeltje afgedopt.
IMG_20201216_133022.jpg
IMG_20201216_133022.jpg (322.09 KiB) 6310 keer bekeken
De nieuwe stuurhoezen waren ook binnen, dus deze ook gelijk gemonteerd. Ziet er al weer een flink stuk beter uit. :tooth:
IMG_20201218_165745.jpg
IMG_20201218_165745.jpg (357.36 KiB) 6310 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 19 dec 2020, 01:14

De revisiesetjes voor de remklauwen waren ook binnen gekomen, en mn handen begonnen gelijk te jeuken. Echt leuk werk vindt ik dit.
Eerst alles uit elkaar gehaald en gecontroleerd, daarna schoongeborsteld en ontvet. Vervolgens hittebestendige remklauwlak er op, en de nieuwe sealtjes en potjes weer monteren.
IMG_20201218_140848.jpg
IMG_20201218_140848.jpg (363.14 KiB) 6290 keer bekeken
Sorry, vergeten detail foto's te maken van het reviseren :'(
IMG_20201218_162112.jpg
IMG_20201218_162112.jpg (500.48 KiB) 6290 keer bekeken
IMG_20201218_165805.jpg
IMG_20201218_165805.jpg (390.03 KiB) 6290 keer bekeken
IMG_20201218_165815.jpg
IMG_20201218_165815.jpg (637.76 KiB) 6290 keer bekeken
Grappig was dat ik nog een half potje 2 componenten remklauwlak over had na het verven van de remklauwen, snel even rondgekeken en heb er uiteindelijk nog het subframe én het sperdiff een kleurtje kunnen geven. :hosanna:
IMG_20201218_170118.jpg
IMG_20201218_170118.jpg (438.93 KiB) 6290 keer bekeken
IMG_20201218_182722.jpg
IMG_20201218_182722.jpg (450.22 KiB) 6290 keer bekeken
Nu hopen dat de koelslangen snel weer op voorraad komen (leveringsproblemen wegens Covid) en dan kan ik door met de koeling.
Uiteraard kan ik binnenkort ook de achter-ophanging weer in elkaar gaan zetten en spullen verzamelen voor het maken van de uitlaatcollectoren.

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Robe36 » 19 dec 2020, 06:59

Gaaf project! Alles wordt grondig aangepakt :D

De vraag is al redelijk beantwoord maar het koelsysteem staat bij bedrijfstemperatuur onder een druk van +- 1 barg. Belangrijk voor de expansietank is dat die op het hoogste punt gemonteerd wordt voor een goede ontluchting en expansiemogelijkheid. Zoals gezegd zit de overdrukbeveiliging vaak in de dop. Als je nog geen opties hebt kan je naar een VAG expansietank kijken, deze zijn goedkoop en werken goed. Misschien dat ze voor het oog alleen wat minder zijn :)

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 19 dec 2020, 10:08

Ik heb een aftermarket aluminium expansievaatje gebruikt dat eigenlijk voor een Mini is. Overdruk beveiliging in de dop.

https://m.ebay.co.uk/itm/Alloy-Radiator ... efcfff2b9b

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 19 dec 2020, 10:35

Maar het slangetje dat op de overdrukbeveiliging zit, de aflaatkant van de beveiliging dus, gaat die dan bij jullie nog naar een overflow tank? Misschien stomme vraag, maar hebben jullie een foto met jullie setup?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Martijn_bmw » 19 dec 2020, 11:09

Hier zie je de slang lopen van de zijkant potje naar punt boven in de radiator.
Dat is geen overdruk maar gewoon een rondloop.

Als er echt teveel druk komt duwt ie de kvs gewoon via de dop naar buiten.
Bijlagen
E3F8CF61-45A9-4BDC-935C-B7CE9851DE1F.jpeg
E3F8CF61-45A9-4BDC-935C-B7CE9851DE1F.jpeg (436.53 KiB) 6107 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 19 dec 2020, 11:28

Ah oke super! En ik neem dus aan dat de kleine slang onderop de waterpomp dus aan de onderkant van het potje zit?

Want als ik het zo zie, hoef ik dus alleen hetzelfde potje te kopen met de link die je stuurde, en niet zo'n QSP expansievaatje met een overdruk in de nek.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Martijn_bmw » 19 dec 2020, 13:26

Details moet je RJK even vragen die heeft hem gebouwd :)

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 24 dec 2020, 15:46

Weer even een korte update, misschien wel leuk zo voor de kerst:

Ik ben begonnen met het lassen van de endcaps op de radiateur. 1 kant is nu af, de andere kant ben ik nog op maat aan het maken, omdat ik nog zat te stoeien met hoe ik hem ga aansluiten. Ik heb nu dezelfde expansietank besteld als RJK hierboven heeft aangegeven. In eerste instantie zat ik nog te twijfelen om een overdrukventiel op de radiateur te bouwen met een overflowtank, maar dat komt niet uit met de kleine aanzuigslang voor de thermostaat die direct op de waterpomp zit aangesloten. Dus, RJK ik maak de setup net als dat is weergegeven als bij Martijn_bmw.

Hier nog 2 foto's van de voortgang met het lassen. Het is voor mij zeker 4 jaar geleden dat ik voor het laatst aluminium heb gelast, dus helaas niet zo netjes dat het Weldporn genoemd kan worden :whistle: Maargoed, al is het dicht onder druk, dan vindt ik het prima, ik heb nog zat te maken en doe dit ook niet elke dag. :mrgreen:
IMG_20201223_215618.jpg
IMG_20201223_215618.jpg (409.41 KiB) 4657 keer bekeken
IMG_20201223_190812.jpg
IMG_20201223_190812.jpg (394.52 KiB) 4657 keer bekeken

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Jeffrey026 » 27 dec 2020, 14:18

laswerk ziet er prima uit. je bent lekker bezig!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Eeuwe » 27 dec 2020, 14:19

Goed bezig!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 27 dec 2020, 18:30

Sideways schreef: 24 dec 2020, 15:46Ik heb nu dezelfde expansietank besteld als RJK hierboven heeft aangegeven. In eerste instantie zat ik nog te twijfelen om een overdrukventiel op de radiateur te bouwen met een overflowtank, maar dat komt niet uit met de kleine aanzuigslang voor de thermostaat die direct op de waterpomp zit aangesloten. Dus, RJK ik maak de setup net als dat is weergegeven als bij Martijn_bmw.
Zo zit het bij mijn auto ook :thumbup:

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door TLRS » 27 dec 2020, 21:40

Hopelijk issie dicht!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 29 dec 2020, 21:37

Yayy, weer een leuke update!

Vandaag de radiateur afgemaakt! Een hele prestatie al vind ik het zelf, want ik had al 4 jaar lang niet meer aluminium gelast. Ik heb door het lassen van de radiateur ook weer wat dingen geleerd: Als je 2 platen over elkaar heen legt, en deze op de rand wilt lassen, dan krijg je dus lelijke lassen zoals de lange banen op de radiateur. Als ik 2 platen 'koud' tegen elkaar zet, en hier een rups op leg, dan wordt deze las wel erg mooi. Met de las op de 'rand' smelt de bovenste plaat (in dit geval de radiateur) sneller weg dan de onderliggende plaat, waar dus nog niet genoeg warmte in zit. En aangezien aluminium ineens heel snel wegvloeit, kon ik dus geen mooie 'rechte' lasrupsen leggen. Weer wat geleerd! Dus, volgende keer het gekante profiel (de endcap) 'koud' tegen het plaatwerk van de radiateur lassen. :lezen:

Hier nog een zelf gefrabriekte schets over de uitleg wat ik fout heb gedaan en de volgende keer anders zal doen:
Welding an aluminium radiator.jpg
Welding an aluminium radiator.jpg (78.63 KiB) 2719 keer bekeken
Ik hoop dat hij dicht is, maar dit ga ik later testen. Het is behoorlijk veel moeite om hem op een bepaalde manier te druktesten, omdat ik dan 4 blindstoppen moet gaan maken en een setup waarbij ik er gecontroleerd druk op kan zetten.
Ik heb dus besloten om na alles heeeel goed na te kijken op kleine swirls/gaatjes in de las tijdens het stoppen, en welke ik gevonden heb nog extra overheen te gaan. Voor nu ga ik de radiateur dus gewoon inbouwen en als alles zit aangesloten vullen. Mocht dit gaan lekken, dan zie ik het snel genoeg. Hier het fotovoer:

De originele houder met condensor, waar de radiateur op moet komen.
IMG_20201229_165430.jpg
IMG_20201229_165430.jpg (973.03 KiB) 2719 keer bekeken
De nieuwe radiateur op de condensor.
IMG_20201229_172231.jpg
IMG_20201229_172231.jpg (1020.95 KiB) 2719 keer bekeken
Ook beugeltjes nagemaakt zodat deze in de originele bevestigingsgleufjes vallen.
IMG_20201229_172244.jpg
IMG_20201229_172244.jpg (484.12 KiB) 2719 keer bekeken
IMG_20201229_172251.jpg
IMG_20201229_172251.jpg (503.27 KiB) 2719 keer bekeken
IMG_20201229_172305.jpg
IMG_20201229_172305.jpg (429.49 KiB) 2719 keer bekeken
Ik zal alleen aan de onderkant nog 2 gaatjes boren en tappen in het dikke aluminium om daar nog een klein boutje in te zetten, zodat de radiateur niet zal kantelen.

Binnenkort meer updates over de uitlaat, het verstevigen van de subframe ophanging en natuurlijk de montage van de radiateur!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 221 gasten