Nee, een Toolmania inbouwbrug. Werkt erg prettig en is zeer stabiel.
BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Weer lekkere updates. Je handleiding/handboek vind ik helemaal goud. Respect!
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Afgelopen week helaas niet veel kunnen doen, maar ik wacht ook voornamelijk nog op onderdelen.
Het Volvo relaisblok met stekkers heb ik al wel binnen gekregen. Deze houd ik achter de hand als de originele e46 schakeling niet gaat werken. En zo wel, dan ga ik deze gebruiken op mijn volgende project --> E30 M50b25 + HX35.
Ik heb dus ondertussen wat kleine dingetjes opgepakt en wat uitzoekwerk betreft het koelschema, daar kom ik bij een van de volgende posts op terug.
De slangen van de tank-ontluchting op elkaar aangesloten en de oude slangen direct vervangen.
(slangklemmetjes volgen nog) Vaccuumslang van de rembekrachtiger aangesloten. Nog wat uitzoekwerk gehad betreft dit dunne slangetje, die normaal gesproken op de inlaat zit van een M52/M54, maar naar mijn conclusie niet meer nodig is, en dus wordt afgedopt. Uiteraard een aardkabel gemaakt en aangesloten, deze wil nog wel eens vergeten worden
Het Volvo relaisblok met stekkers heb ik al wel binnen gekregen. Deze houd ik achter de hand als de originele e46 schakeling niet gaat werken. En zo wel, dan ga ik deze gebruiken op mijn volgende project --> E30 M50b25 + HX35.
Ik heb dus ondertussen wat kleine dingetjes opgepakt en wat uitzoekwerk betreft het koelschema, daar kom ik bij een van de volgende posts op terug.
De slangen van de tank-ontluchting op elkaar aangesloten en de oude slangen direct vervangen.
(slangklemmetjes volgen nog) Vaccuumslang van de rembekrachtiger aangesloten. Nog wat uitzoekwerk gehad betreft dit dunne slangetje, die normaal gesproken op de inlaat zit van een M52/M54, maar naar mijn conclusie niet meer nodig is, en dus wordt afgedopt. Uiteraard een aardkabel gemaakt en aangesloten, deze wil nog wel eens vergeten worden
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
De originele voedingskabel (+) gaat bij de 7-serie vanaf de dynamo, naar de startmotor, en naar een bevestiging onderaan de schopplaat/chassisbalk, waarna deze doorgaat op een andere kabel naar de accu in de achterbak. Deze kabel was helaas te kort om te kunnen gebruiken, aangezien het bevestigingspunt bij de e46 op de veertoren gemonteerd zit. Dus weer aan de slag geweest om een beugeltje te fabriceren om wel het originele M60B40 kabelgootje te gebruiken, en een nieuwe voedingskabel gemaakt. (Ja, ik moet het oog nog aanknijpen)
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Grappig dat kabelgootje, ik heb ‘m bij mijn e30 ook gewoon hergebruikt.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
De remklauwen ook uit elkaar gehaald. Goed gecontroleerd, en maar goed ook. 1 zuiger bleek al putcorrosie te hebben door een lekke stofhoes. Dus gelijk maar voor 4 remklauwen een revisiesetje besteld. De klauwen zijn alvast goed schoon geborsteld en hopelijk komende week verven met hittebestendige remklauwlak. Als de revisiesetjes binnen zijn weer monteren, en dan is het remsysteem op de achterophanging na in klaar.
Oke dan nog het koelwater systeem.
Ik heb de originele tekening erbij, en mijn zelf gemaakt kliederzooi. Ik hoop dat het te begrijpen is, maar ik denk dat het zo werkt. De elektrische klep is van de e46, en wil ik dus blijven gebruiken om niet in de knoei te komen met hoe de systemen werken. Dit slangetje zou dus aan het expansievat moeten. Ik zit alleen nog met 1 vraagstuk, en hoor graag jullie reactie.
Op de radiateur met mijn zelfgemaakt endcaps moet ik een overdrukventiel lassen, met een slangetje er aan. Deze moet vervolgens naar mijn expansievat waar de overige druk/vloeistof heen kan. De iets dikkere slang die ik hierboven aanwijs moet op de onderkant van het expansievat. ik neem aan dat de pomp hiervandaan koelwater opzuigt het systeem in tot zover de pomp de druk ermee kan opvoeren.
Maar moet het expansievat een drukhoudend vat zijn of een drukloos vat? Want ik zie veel expansievaten al prefab verkocht worden, maar daar zit exact zo'n zelfde overdrukdop/ventiel op als die ook op de radiateur hoort te zitten...
Oke dan nog het koelwater systeem.
Ik heb de originele tekening erbij, en mijn zelf gemaakt kliederzooi. Ik hoop dat het te begrijpen is, maar ik denk dat het zo werkt. De elektrische klep is van de e46, en wil ik dus blijven gebruiken om niet in de knoei te komen met hoe de systemen werken. Dit slangetje zou dus aan het expansievat moeten. Ik zit alleen nog met 1 vraagstuk, en hoor graag jullie reactie.
Op de radiateur met mijn zelfgemaakt endcaps moet ik een overdrukventiel lassen, met een slangetje er aan. Deze moet vervolgens naar mijn expansievat waar de overige druk/vloeistof heen kan. De iets dikkere slang die ik hierboven aanwijs moet op de onderkant van het expansievat. ik neem aan dat de pomp hiervandaan koelwater opzuigt het systeem in tot zover de pomp de druk ermee kan opvoeren.
Maar moet het expansievat een drukhoudend vat zijn of een drukloos vat? Want ik zie veel expansievaten al prefab verkocht worden, maar daar zit exact zo'n zelfde overdrukdop/ventiel op als die ook op de radiateur hoort te zitten...
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Edit..
Als er geen overdruk klep zit voor het reservoir.. weet je genoeg denk ik..
Als er geen overdruk klep zit voor het reservoir.. weet je genoeg denk ik..
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Dus als ik het goed begrijp aan de hand van de BMW part list drawing, staat het expansievat onder druk. Wat ik alleen niet begrijp is hoe deze dan de lucht en overdruk uit het systeem haalt. Ik zie op de radiateur alleen een klein slangpilaartje zitten, en deze wordt aangesloten op het expansievat. Maar waar zit het overdrukventiel dan origineel?
Wat ik zelf dacht is om op de endcap het overdrukventiel te lassen met slangpilaartje er op. Deze komt uit ergens bovenin de nieuwe expansietank. De expansietank heeft dan een drukhoudende vuldop. Onderop het expansievat komt dan de slang die ik hierboven aanwees naar de waterpomp. Klopt dat zo een beetje?
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Dit wordt overal aangeboden in de autosport:
https://www.autosportcompany.nl/jolisearch?s=expansie
Maar daar zit bij allemaal de drukaflaat in de nek, maar waar gaat deze dan heen? Lijkt mij sterk dat je dan koelvloeistof over de weg laat spuiten. Weet iemand hoe dit werkt of heeft iemand een idee?
https://www.autosportcompany.nl/jolisearch?s=expansie
Maar daar zit bij allemaal de drukaflaat in de nek, maar waar gaat deze dan heen? Lijkt mij sterk dat je dan koelvloeistof over de weg laat spuiten. Weet iemand hoe dit werkt of heeft iemand een idee?
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
De aansluiting zit onderaan het vaatje. Alle luchtbellen die circuleren kunnen dan in het vaatje terecht. Andere punten hebben, neem ik aan, een ontluchtingsschroef?Sideways schreef: ↑12 dec 2020, 17:13 Dus als ik het goed begrijp aan de hand van de BMW part list drawing, staat het expansievat onder druk. Wat ik alleen niet begrijp is hoe deze dan de lucht en overdruk uit het systeem haalt. Ik zie op de radiateur alleen een klein slangpilaartje zitten, en deze wordt aangesloten op het expansievat. Maar waar zit het overdrukventiel dan origineel?
Wat ik zelf dacht is om op de endcap het overdrukventiel te lassen met slangpilaartje er op. Deze komt uit ergens bovenin de nieuwe expansietank. De expansietank heeft dan een drukhoudende vuldop. Onderop het expansievat komt dan de slang die ik hierboven aanwees naar de waterpomp. Klopt dat zo een beetje?
Als we het zo goed bekijken.. dan heeft de vloeistof ruimte om te expanderen in het reservoir. De lucht/damp daar zal dan wel iets mee onder druk komen te staan, met de rest van het systeem. Maar de druk zal dan waarschijnlijk niet zo heel veel oplopen (wat is de bedrijfstemperatuur van dat blok?). Maar goeie kans dat er toch ergens een overdruk beveiliging zit ja, voor als de boel per ongeluk volledig gevuld komt te staan..
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik heb flink wat informatie opgezocht en kan het op verschillende manieren gaan maken. Ik kom hier later op terug. Afgelopen week heb ik 3 pakketen met auto-onderdelen binnen gekregen, en ben daar mee aan de slag gegaan. Hieronder ga ik verder.TLRS schreef: ↑12 dec 2020, 18:35De aansluiting zit onderaan het vaatje. Alle luchtbellen die circuleren kunnen dan in het vaatje terecht. Andere punten hebben, neem ik aan, een ontluchtingsschroef?Sideways schreef: ↑12 dec 2020, 17:13 Dus als ik het goed begrijp aan de hand van de BMW part list drawing, staat het expansievat onder druk. Wat ik alleen niet begrijp is hoe deze dan de lucht en overdruk uit het systeem haalt. Ik zie op de radiateur alleen een klein slangpilaartje zitten, en deze wordt aangesloten op het expansievat. Maar waar zit het overdrukventiel dan origineel?
Wat ik zelf dacht is om op de endcap het overdrukventiel te lassen met slangpilaartje er op. Deze komt uit ergens bovenin de nieuwe expansietank. De expansietank heeft dan een drukhoudende vuldop. Onderop het expansievat komt dan de slang die ik hierboven aanwees naar de waterpomp. Klopt dat zo een beetje?
Als we het zo goed bekijken.. dan heeft de vloeistof ruimte om te expanderen in het reservoir. De lucht/damp daar zal dan wel iets mee onder druk komen te staan, met de rest van het systeem. Maar de druk zal dan waarschijnlijk niet zo heel veel oplopen (wat is de bedrijfstemperatuur van dat blok?). Maar goeie kans dat er toch ergens een overdruk beveiliging zit ja, voor als de boel per ongeluk volledig gevuld komt te staan..
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Omdat de donkere dagen er aan komen heb ik eerst nog even de stekker in het stopcontact gestoken om het kerst-sfeertje er in te krijgen
Daarna nog even afgemaakt waar ik laatst mee bezig was; het aansluiten van de voedingskabel.
Vaccuumleiding op de rembekrachtiger aangesloten en het extra nippeltje afgedopt. De nieuwe stuurhoezen waren ook binnen, dus deze ook gelijk gemonteerd. Ziet er al weer een flink stuk beter uit.
Daarna nog even afgemaakt waar ik laatst mee bezig was; het aansluiten van de voedingskabel.
Vaccuumleiding op de rembekrachtiger aangesloten en het extra nippeltje afgedopt. De nieuwe stuurhoezen waren ook binnen, dus deze ook gelijk gemonteerd. Ziet er al weer een flink stuk beter uit.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
De revisiesetjes voor de remklauwen waren ook binnen gekomen, en mn handen begonnen gelijk te jeuken. Echt leuk werk vindt ik dit.
Eerst alles uit elkaar gehaald en gecontroleerd, daarna schoongeborsteld en ontvet. Vervolgens hittebestendige remklauwlak er op, en de nieuwe sealtjes en potjes weer monteren.
Sorry, vergeten detail foto's te maken van het reviseren
Grappig was dat ik nog een half potje 2 componenten remklauwlak over had na het verven van de remklauwen, snel even rondgekeken en heb er uiteindelijk nog het subframe én het sperdiff een kleurtje kunnen geven.
Nu hopen dat de koelslangen snel weer op voorraad komen (leveringsproblemen wegens Covid) en dan kan ik door met de koeling.
Uiteraard kan ik binnenkort ook de achter-ophanging weer in elkaar gaan zetten en spullen verzamelen voor het maken van de uitlaatcollectoren.
Eerst alles uit elkaar gehaald en gecontroleerd, daarna schoongeborsteld en ontvet. Vervolgens hittebestendige remklauwlak er op, en de nieuwe sealtjes en potjes weer monteren.
Sorry, vergeten detail foto's te maken van het reviseren
Grappig was dat ik nog een half potje 2 componenten remklauwlak over had na het verven van de remklauwen, snel even rondgekeken en heb er uiteindelijk nog het subframe én het sperdiff een kleurtje kunnen geven.
Nu hopen dat de koelslangen snel weer op voorraad komen (leveringsproblemen wegens Covid) en dan kan ik door met de koeling.
Uiteraard kan ik binnenkort ook de achter-ophanging weer in elkaar gaan zetten en spullen verzamelen voor het maken van de uitlaatcollectoren.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
- Auto: E36 "316i" + Opel Combo
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Gaaf project! Alles wordt grondig aangepakt
De vraag is al redelijk beantwoord maar het koelsysteem staat bij bedrijfstemperatuur onder een druk van +- 1 barg. Belangrijk voor de expansietank is dat die op het hoogste punt gemonteerd wordt voor een goede ontluchting en expansiemogelijkheid. Zoals gezegd zit de overdrukbeveiliging vaak in de dop. Als je nog geen opties hebt kan je naar een VAG expansietank kijken, deze zijn goedkoop en werken goed. Misschien dat ze voor het oog alleen wat minder zijn
De vraag is al redelijk beantwoord maar het koelsysteem staat bij bedrijfstemperatuur onder een druk van +- 1 barg. Belangrijk voor de expansietank is dat die op het hoogste punt gemonteerd wordt voor een goede ontluchting en expansiemogelijkheid. Zoals gezegd zit de overdrukbeveiliging vaak in de dop. Als je nog geen opties hebt kan je naar een VAG expansietank kijken, deze zijn goedkoop en werken goed. Misschien dat ze voor het oog alleen wat minder zijn
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ik heb een aftermarket aluminium expansievaatje gebruikt dat eigenlijk voor een Mini is. Overdruk beveiliging in de dop.
https://m.ebay.co.uk/itm/Alloy-Radiator ... efcfff2b9b
https://m.ebay.co.uk/itm/Alloy-Radiator ... efcfff2b9b
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Maar het slangetje dat op de overdrukbeveiliging zit, de aflaatkant van de beveiliging dus, gaat die dan bij jullie nog naar een overflow tank? Misschien stomme vraag, maar hebben jullie een foto met jullie setup?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Hier zie je de slang lopen van de zijkant potje naar punt boven in de radiator.
Dat is geen overdruk maar gewoon een rondloop.
Als er echt teveel druk komt duwt ie de kvs gewoon via de dop naar buiten.
Dat is geen overdruk maar gewoon een rondloop.
Als er echt teveel druk komt duwt ie de kvs gewoon via de dop naar buiten.
- Bijlagen
-
- E3F8CF61-45A9-4BDC-935C-B7CE9851DE1F.jpeg (436.53 KiB) 6107 keer bekeken
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Ah oke super! En ik neem dus aan dat de kleine slang onderop de waterpomp dus aan de onderkant van het potje zit?
Want als ik het zo zie, hoef ik dus alleen hetzelfde potje te kopen met de link die je stuurde, en niet zo'n QSP expansievaatje met een overdruk in de nek.
Want als ik het zo zie, hoef ik dus alleen hetzelfde potje te kopen met de link die je stuurde, en niet zo'n QSP expansievaatje met een overdruk in de nek.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Details moet je RJK even vragen die heeft hem gebouwd
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Weer even een korte update, misschien wel leuk zo voor de kerst:
Ik ben begonnen met het lassen van de endcaps op de radiateur. 1 kant is nu af, de andere kant ben ik nog op maat aan het maken, omdat ik nog zat te stoeien met hoe ik hem ga aansluiten. Ik heb nu dezelfde expansietank besteld als RJK hierboven heeft aangegeven. In eerste instantie zat ik nog te twijfelen om een overdrukventiel op de radiateur te bouwen met een overflowtank, maar dat komt niet uit met de kleine aanzuigslang voor de thermostaat die direct op de waterpomp zit aangesloten. Dus, RJK ik maak de setup net als dat is weergegeven als bij Martijn_bmw.
Hier nog 2 foto's van de voortgang met het lassen. Het is voor mij zeker 4 jaar geleden dat ik voor het laatst aluminium heb gelast, dus helaas niet zo netjes dat het Weldporn genoemd kan worden Maargoed, al is het dicht onder druk, dan vindt ik het prima, ik heb nog zat te maken en doe dit ook niet elke dag.
Ik ben begonnen met het lassen van de endcaps op de radiateur. 1 kant is nu af, de andere kant ben ik nog op maat aan het maken, omdat ik nog zat te stoeien met hoe ik hem ga aansluiten. Ik heb nu dezelfde expansietank besteld als RJK hierboven heeft aangegeven. In eerste instantie zat ik nog te twijfelen om een overdrukventiel op de radiateur te bouwen met een overflowtank, maar dat komt niet uit met de kleine aanzuigslang voor de thermostaat die direct op de waterpomp zit aangesloten. Dus, RJK ik maak de setup net als dat is weergegeven als bij Martijn_bmw.
Hier nog 2 foto's van de voortgang met het lassen. Het is voor mij zeker 4 jaar geleden dat ik voor het laatst aluminium heb gelast, dus helaas niet zo netjes dat het Weldporn genoemd kan worden Maargoed, al is het dicht onder druk, dan vindt ik het prima, ik heb nog zat te maken en doe dit ook niet elke dag.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
laswerk ziet er prima uit. je bent lekker bezig!
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Goed bezig!
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Zo zit het bij mijn auto ookSideways schreef: ↑24 dec 2020, 15:46Ik heb nu dezelfde expansietank besteld als RJK hierboven heeft aangegeven. In eerste instantie zat ik nog te twijfelen om een overdrukventiel op de radiateur te bouwen met een overflowtank, maar dat komt niet uit met de kleine aanzuigslang voor de thermostaat die direct op de waterpomp zit aangesloten. Dus, RJK ik maak de setup net als dat is weergegeven als bij Martijn_bmw.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Hopelijk issie dicht!
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Yayy, weer een leuke update!
Vandaag de radiateur afgemaakt! Een hele prestatie al vind ik het zelf, want ik had al 4 jaar lang niet meer aluminium gelast. Ik heb door het lassen van de radiateur ook weer wat dingen geleerd: Als je 2 platen over elkaar heen legt, en deze op de rand wilt lassen, dan krijg je dus lelijke lassen zoals de lange banen op de radiateur. Als ik 2 platen 'koud' tegen elkaar zet, en hier een rups op leg, dan wordt deze las wel erg mooi. Met de las op de 'rand' smelt de bovenste plaat (in dit geval de radiateur) sneller weg dan de onderliggende plaat, waar dus nog niet genoeg warmte in zit. En aangezien aluminium ineens heel snel wegvloeit, kon ik dus geen mooie 'rechte' lasrupsen leggen. Weer wat geleerd! Dus, volgende keer het gekante profiel (de endcap) 'koud' tegen het plaatwerk van de radiateur lassen.
Hier nog een zelf gefrabriekte schets over de uitleg wat ik fout heb gedaan en de volgende keer anders zal doen: Ik hoop dat hij dicht is, maar dit ga ik later testen. Het is behoorlijk veel moeite om hem op een bepaalde manier te druktesten, omdat ik dan 4 blindstoppen moet gaan maken en een setup waarbij ik er gecontroleerd druk op kan zetten.
Ik heb dus besloten om na alles heeeel goed na te kijken op kleine swirls/gaatjes in de las tijdens het stoppen, en welke ik gevonden heb nog extra overheen te gaan. Voor nu ga ik de radiateur dus gewoon inbouwen en als alles zit aangesloten vullen. Mocht dit gaan lekken, dan zie ik het snel genoeg. Hier het fotovoer:
De originele houder met condensor, waar de radiateur op moet komen. De nieuwe radiateur op de condensor. Ook beugeltjes nagemaakt zodat deze in de originele bevestigingsgleufjes vallen. Ik zal alleen aan de onderkant nog 2 gaatjes boren en tappen in het dikke aluminium om daar nog een klein boutje in te zetten, zodat de radiateur niet zal kantelen.
Binnenkort meer updates over de uitlaat, het verstevigen van de subframe ophanging en natuurlijk de montage van de radiateur!
Vandaag de radiateur afgemaakt! Een hele prestatie al vind ik het zelf, want ik had al 4 jaar lang niet meer aluminium gelast. Ik heb door het lassen van de radiateur ook weer wat dingen geleerd: Als je 2 platen over elkaar heen legt, en deze op de rand wilt lassen, dan krijg je dus lelijke lassen zoals de lange banen op de radiateur. Als ik 2 platen 'koud' tegen elkaar zet, en hier een rups op leg, dan wordt deze las wel erg mooi. Met de las op de 'rand' smelt de bovenste plaat (in dit geval de radiateur) sneller weg dan de onderliggende plaat, waar dus nog niet genoeg warmte in zit. En aangezien aluminium ineens heel snel wegvloeit, kon ik dus geen mooie 'rechte' lasrupsen leggen. Weer wat geleerd! Dus, volgende keer het gekante profiel (de endcap) 'koud' tegen het plaatwerk van de radiateur lassen.
Hier nog een zelf gefrabriekte schets over de uitleg wat ik fout heb gedaan en de volgende keer anders zal doen: Ik hoop dat hij dicht is, maar dit ga ik later testen. Het is behoorlijk veel moeite om hem op een bepaalde manier te druktesten, omdat ik dan 4 blindstoppen moet gaan maken en een setup waarbij ik er gecontroleerd druk op kan zetten.
Ik heb dus besloten om na alles heeeel goed na te kijken op kleine swirls/gaatjes in de las tijdens het stoppen, en welke ik gevonden heb nog extra overheen te gaan. Voor nu ga ik de radiateur dus gewoon inbouwen en als alles zit aangesloten vullen. Mocht dit gaan lekken, dan zie ik het snel genoeg. Hier het fotovoer:
De originele houder met condensor, waar de radiateur op moet komen. De nieuwe radiateur op de condensor. Ook beugeltjes nagemaakt zodat deze in de originele bevestigingsgleufjes vallen. Ik zal alleen aan de onderkant nog 2 gaatjes boren en tappen in het dikke aluminium om daar nog een klein boutje in te zetten, zodat de radiateur niet zal kantelen.
Binnenkort meer updates over de uitlaat, het verstevigen van de subframe ophanging en natuurlijk de montage van de radiateur!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 221 gasten