Sideways schreef: ↑18 aug 2021, 11:03Ik ga eerst proberen een stabilisatorstang zelf te maken. Puur uit eigen interesse en in de hoop het zo het budget zo laag mogelijk te houden. Al zou ik €100,- aan materiaal kwijt zijn met een paar mislukte versies, is dat toch al gauw €500,- bespaard...Klopt helemaal, ik heb een offerte opgevraagd bij VIODveren en die kunnen aan de hand van een mal (zoals ik heb gemaakt) of tekening een stang of buis buigen, en de eindstukken plat persen en vervolgens coaten. Als ik het goed heb was het een all-in prijs van ~€650,-Marc Sierra schreef: ↑18 aug 2021, 10:46 Bedoel je hiermee te zeggen dat eentje laten maken rond de 600 euro kost?
Helaas kon de beste man mij niet vertellen wat de stijfheid van het materiaal of de chemische samenstelling is. Dus feitelijk weet ik dan nog niet hoe stijf dat de stang wordt. (Zie eerdere berekeningen). Vandaar dat ik het nu eerst zelf ga proberen en we zien wel of het werkt
BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
De originele stabilisatiestang was 24mm massief staal, hardheid en stijfheid onbekend. Gisteren heb ik 25mm massief rond staal gehaald. 24mm had een levertijd van 2 weken en ik had geen zin om te wachten. Dit alles wordt toch een soort van probeersel. Dan maakt die 1 mm ook niet meer uit, en zal de stang in theorie juist iets stugger/stijver worden. Ik heb de stang bij elke bocht roodgloeiend verhit met de brander (roder dan op de foto's) en daarna in vorm gebogen. Dit ging eigenlijk makkelijker dan verwacht. Helaas kon ik de bochten alleen niet korter op elkaar zetten vanwege de grootte van de spanbekken op de bankschroef, waardoor ik bij het passen iets in de problemen kwam. Zie volgende post...
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
De stabilisatorstang heb ik gepast, en vormde mooi onder de carter door en over de draagarmen met genoeg ruimte.
Helaas zoals te verwachten is kwamen er ook wat problemen aan het het licht. Met in insturen komt de stang tegen de remklauw en het wiel aan. Daarnaast bleek ook de maatvoering een paar cm af te wijken. Logisch ook, aangezien ik een dunne flexibele PVC mal heb gebruikt. De hoeken moeten dus scherper en de buitenste hoeker flauwer om weer parallel terug in vorm te komen. Zoals te zien is had het mooi geweest als ik de bocht eerder had gebogen, net na de beugel waar de stang in hangt. Helaas ging dit niet omdat de bocht ervoor (onder het carter door) te dicht op deze bocht zit i.v.m. het inklemmen. Achteraf gezien had ik dan beter het middenstuk 'korter' kunnen maken, maar ja, dat is achteraf...
Helaas zoals te verwachten is kwamen er ook wat problemen aan het het licht. Met in insturen komt de stang tegen de remklauw en het wiel aan. Daarnaast bleek ook de maatvoering een paar cm af te wijken. Logisch ook, aangezien ik een dunne flexibele PVC mal heb gebruikt. De hoeken moeten dus scherper en de buitenste hoeker flauwer om weer parallel terug in vorm te komen. Zoals te zien is had het mooi geweest als ik de bocht eerder had gebogen, net na de beugel waar de stang in hangt. Helaas ging dit niet omdat de bocht ervoor (onder het carter door) te dicht op deze bocht zit i.v.m. het inklemmen. Achteraf gezien had ik dan beter het middenstuk 'korter' kunnen maken, maar ja, dat is achteraf...
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6003
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Heb je niet een mogelijkheid om met een pers of een kantbank dingen te zetten? Aan de achtergrond te zien heb je wel de mogelijkheid om bij een metaalbedrijf te klussen.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Uiteindelijk heb ik gisteren tot 22:30 mijzelf druk bezig gehouden met het passen, meten en bewerken van de stang, want ik kreeg een belletje van een vriend van mij dat ik vandaag weer wat onderdelen kon laten mee poedercoaten aangezien de zwarte kleur weer in de productielijn zat. Dat werd haasten! De eindstukken van de stang heb ik voor de hoeken nog scherpernaar binnen kunnen buigen en daarmee iets kunnen winnen aan ruimte. Na het passen bleek dat de remklauw niet meer aanliep, maar alleen de band er nog tegenaan kwam. Ik heb op deze positie het wiel van de auto afgehaald en gekeken hoever ik nog meer kon insturen, om te zien in hoeverre deze zou aanlopen. Ik kon niet meer doorsturen, oftewel; op de eindaanslag van de maximale stuuruitslag raakt de band de stabilisatiestang. Ik denk zelf dat dit wel is op de lossen met een spacer van 5 tot 10mm. In de toekomst ga ik de stang waarschijnlijk nog een keer overnieuw maken, maar dan met de juiste afmetingen en heb ik een goede mal. Voor nu vind ik het al heel wat en wil ik dit wel eens gaan proberen. Dit is de uiteindelijke vorm geworden:
Ik heb er ook gelijk een paar verstelmogelijkheden op gezet, mocht het veel te stijf of te slap zijn. Misschien zal het dan iets helpen...
Ik heb er ook gelijk een paar verstelmogelijkheden op gezet, mocht het veel te stijf of te slap zijn. Misschien zal het dan iets helpen...
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Jazeker, maar met een kantbank wil je geen massief staal buigen om de reden dat de hoek te scherp wordt, en dus het metaal gaat breken, en omdat je kantbank daar echt niet blij van wordtmatthyssie schreef: ↑20 aug 2021, 10:02 Heb je niet een mogelijkheid om met een pers of een kantbank dingen te zetten? Aan de achtergrond te zien heb je wel de mogelijkheid om bij een metaalbedrijf te klussen.
Uiteraard kan ik ook koud buigen met een buizenpers; zo'n cilinder op een tafel met een handpomp er bij waarmee je rolkooien kan buigen, alleen dan zit je ook met het feit dat de afstanden van de ene bocht naar de andere vaak te groot is. Dan zou ik eerder een pijpenbuigen moeten pakken, maar die zijn vaak te zwak voor massief staal en de radius van het wiel is te groot.
- D20VT
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Dan zou alleen de radius een probleem zijn, want je verhit het staal toch roodgloeiend.
Je zou dan op de werkbank wel een paar buizen in de juiste radius kunnen fixeren waarlangs je de pijp handmatig kunt buigen
Je zou dan op de werkbank wel een paar buizen in de juiste radius kunnen fixeren waarlangs je de pijp handmatig kunt buigen
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Mooi dat je dit zelf kan zeg!
Ik zou eigenlijk ook een iets andere stabilisatorstang willen, kunnen we bestellingen doen bij jou?
Ik zou eigenlijk ook een iets andere stabilisatorstang willen, kunnen we bestellingen doen bij jou?
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Dat is een optie, maar ik heb nergens berekeningen of iets van, en volgens mij komt dit normaal gesproken best wel nauwkeurig aangezien je per merk, dikte of gatenverstelling al veel verschil merktMarc Sierra schreef: ↑20 aug 2021, 10:40 Mooi dat je dit zelf kan zeg!
Ik zou eigenlijk ook een iets andere stabilisatorstang willen, kunnen we bestellingen doen bij jou?
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Hoe bedoel je precies? Als in een mal maken met stukken pijp op de werkbank gelast? Dan heb ik inderdaad wel de juiste afstand en vorm die ik kan bepalen, al zou ik de pijpen wel los moeten kunnen halen van de tafel. Anders kan ik een 2e bocht de andere kant op van de eerste bocht niet maken. Het terugbuigen zeg maar, dan staan de 'nieuwe' fixeerpijp in de weg.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6003
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Buigproces is hoe dan ook lastig. Mooiste is een buigmachine met doorn maarja daar kun je geen rondstaal op buigen en ben je afhankelijk van welke buigblokken met welke radiussen je hebt.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Precies! Daarom heb ik nu voor deze oplossing gekozen. Hopen dat het werktmatthyssie schreef: ↑20 aug 2021, 10:56 Buigproces is hoe dan ook lastig. Mooiste is een buigmachine met doorn maarja daar kun je geen rondstaal op buigen en ben je afhankelijk van welke buigblokken met welke radiussen je hebt.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Berekeningen heb ik niet nodig denk ik, ik heb een originele stabilisatorstang die bijna precies dezelfde vorm heeft, alleen die loopt tegen de steun van het differentieel aan. Om die reden zou ik eigenlijk een aangepaste stang willen hebben die een halve of hele centimeter verder weg loopt. Een verstelbare met extra gaten zou dan mooi meegenomen zijn.Sideways schreef: ↑20 aug 2021, 10:50Dat is een optie, maar ik heb nergens berekeningen of iets van, en volgens mij komt dit normaal gesproken best wel nauwkeurig aangezien je per merk, dikte of gatenverstelling al veel verschil merktMarc Sierra schreef: ↑20 aug 2021, 10:40 Mooi dat je dit zelf kan zeg!
Ik zou eigenlijk ook een iets andere stabilisatorstang willen, kunnen we bestellingen doen bij jou?
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Stuur mij even een pb, dan hebben we nog even contact buiten het topic omMarc Sierra schreef: ↑20 aug 2021, 14:48Berekeningen heb ik niet nodig denk ik, ik heb een originele stabilisatorstang die bijna precies dezelfde vorm heeft, alleen die loopt tegen de steun van het differentieel aan. Om die reden zou ik eigenlijk een aangepaste stang willen hebben die een halve of hele centimeter verder weg loopt. Een verstelbare met extra gaten zou dan mooi meegenomen zijn.Sideways schreef: ↑20 aug 2021, 10:50Dat is een optie, maar ik heb nergens berekeningen of iets van, en volgens mij komt dit normaal gesproken best wel nauwkeurig aangezien je per merk, dikte of gatenverstelling al veel verschil merktMarc Sierra schreef: ↑20 aug 2021, 10:40 Mooi dat je dit zelf kan zeg!
Ik zou eigenlijk ook een iets andere stabilisatorstang willen, kunnen we bestellingen doen bij jou?
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Kleine update van afgelopen weekend... De spulletjes zijn weer terug van het poedercoaten en heb ze daarna gemonteerd.
Momenteel ben ik nog bezig om wat elektra werkend te krijgen en wil een tijdelijk een aftermarket koelwater temperatuur klok in mn auto aansluiten zodat ik de koeling in de gaten kan houden met de testrit. Nu had ik nog een nieuw CNspeed (Ali) digitaal klokje liggen en die wilde ik aansluiten op de OEM bmw Temperatuursensor, maar het klokje reageert er niet op. Nu heb ik de weerstand van de sensor gemeten bij ongeveer 18 graden C, met een weerstand van 6,64 kOhm. Dit is volgens mij een te hoge range/waarde voor een aftermarket klokje. Heeft iemand hier wat ervaring mee? Ik weet dat er verschillende soorten weerstanden zijn van Bosch (Bosch stekker aansluiting) maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat het klokje kapot is toch? Hij blijft namelijk 40 graden C aangeven, of deze is aangesloten of niet. (Ja, 1 kant van de sensor op de massa)
Momenteel ben ik nog bezig om wat elektra werkend te krijgen en wil een tijdelijk een aftermarket koelwater temperatuur klok in mn auto aansluiten zodat ik de koeling in de gaten kan houden met de testrit. Nu had ik nog een nieuw CNspeed (Ali) digitaal klokje liggen en die wilde ik aansluiten op de OEM bmw Temperatuursensor, maar het klokje reageert er niet op. Nu heb ik de weerstand van de sensor gemeten bij ongeveer 18 graden C, met een weerstand van 6,64 kOhm. Dit is volgens mij een te hoge range/waarde voor een aftermarket klokje. Heeft iemand hier wat ervaring mee? Ik weet dat er verschillende soorten weerstanden zijn van Bosch (Bosch stekker aansluiting) maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat het klokje kapot is toch? Hij blijft namelijk 40 graden C aangeven, of deze is aangesloten of niet. (Ja, 1 kant van de sensor op de massa)
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26689
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Mooi die stabi zo, net of het origineel is
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Leg de signaaldraad even aan de massa en kijk of ie dan wel uitschiet, zo ja, dan zal de sensor wel niet binnen het bereik passen.
Overigens heeft een E46 een 'geheim' menu in de teller zitten zodat je de daadwerkelijke motortemperatuur uit kan lezen als ik me niet vergis.
Overigens heeft een E46 een 'geheim' menu in de teller zitten zodat je de daadwerkelijke motortemperatuur uit kan lezen als ik me niet vergis.
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Teller viel inderdaad niet binnen het bereik, ik heb het getest met een simpele potmeter.Harrie D schreef: ↑24 aug 2021, 10:21 Leg de signaaldraad even aan de massa en kijk of ie dan wel uitschiet, zo ja, dan zal de sensor wel niet binnen het bereik passen.
Overigens heeft een E46 een 'geheim' menu in de teller zitten zodat je de daadwerkelijke motortemperatuur uit kan lezen als ik me niet vergis.
En het klopt, die temperatuurd is inderdaad uit te lezen via het menu, ik zal dat binnenkort eens checken of het werkt, want ik weet niet of dat dat ook via de originele ECU gaat (die ik niet meer heb) of echt via het cluster...
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Tijdje geleden, weer even kort de tijd gevonden voor de updates...
Ik heb de kofferklep en motorkap weer op gehaald bij de spuiter en het ziet er echt super uit!
Gelijk weer wat verse nieren bij de dealer gehaald voor de finishing touch
Ik heb de kofferklep en motorkap weer op gehaald bij de spuiter en het ziet er echt super uit!
Gelijk weer wat verse nieren bij de dealer gehaald voor de finishing touch
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Jaaaa, toen waren er nog de kleine dingetjes over voor de eerste proefrit! De automatische koplampverstelling wilde ik wel weer netjes in orde en werkend maken. De sensor voor de achterkant was ik kwijt dus daar heb ik een nieuwe sensor en beugeltjes voor besteld. De voorkant was een ander verhaal. Sensor was nog goed, alleen het armpje was afgeproken. Beetje lopen frutten en hij werkt weer Daarnaast zitten er op een M3 deze sensoren nooit, dus ook voor de draagarmbevestiging heb ik zelf maar een beugeltje moeten maken. Niet moeders mooiste, wel functioneel.
Tja, dan moet ik binnenkort nog wat aan de ECU bak gaan doen... Dat wordt nog een leuke uitdaging. De bedrading heb ik al redelijk gefatsoeneerd, maar kan pas echt een goede kabelboom en bak maken als daadwerkelijk ALLE elektronica aanwezig is, dus ook met de nog in te bouwen cruisecontrol.
Jaja, en ik weet dat ik al een tijdje geen updates meer heb gegeven, maar ik heb afgelopen weekend voor het eerst in 1,5 jaar tijd de eerste proefrit kunnen maken! En bang dat ik was!! Uiteraard is er nog niets uitgelijnd, alle trillingen en en dingetjes zijn nieuw... en man, man, man wat is er onderweg veel mis gegaan Maargoed, dat was ook te verwachten. Nu komen de kinderziektes er uit.
Om te beginnen is mijn aansturing naar de startmotor niet goed. onderweg uitgevallen (nieuwe koppeling enzo ), en kreeg hem niet meer gestart. Ik meette 8V op de draad, en dat hoort natuurlijk 12,5V te zijn. Daar zal ik even achteraan moeten en eventueel een relais tussen moeten plakken. Ik heb hem dus weer gestart met een startkabel op de accupool en op de startdraad en hop, dat ding liep weer.
Het geluid viel overigens reuze mee! In de auto hoor ik de motor amper, eerder de nog weg te werken trillingen.
Aan het eind van het ritje merkte ik ineens dat m'n stuurbekrachtinging weg viel, en helaas, een stuurolieleiding is lek. Mijn eigen schuld, waarschijnlijk niet goed in elkaar gezet. Ook nog op een hele vervelende plek, dus daarvoor moet de auto echt de brug weer op en misschien zelfs een stukje uit elkaar. Hieronder een foto van de lekkage net voor de koppeling op de slang.
Als ik de andere M3 draagarm oor binnen en gemonteerd heb, dan kan ik de auto ook laten uitlijnen. Dit zal al een heel stuk schelen met de trillingen. Al liep er aan het eind van de rit ook iets aan, en ben er nog steeds niet achter wat... het kwam in ieder geval van links voor, en ging mee aan de hand van de snelheid van het wiel. Snel die auto binnenkort maar de brug op en ik hoop ook snel weer een update te kunnen geven!
Tja, dan moet ik binnenkort nog wat aan de ECU bak gaan doen... Dat wordt nog een leuke uitdaging. De bedrading heb ik al redelijk gefatsoeneerd, maar kan pas echt een goede kabelboom en bak maken als daadwerkelijk ALLE elektronica aanwezig is, dus ook met de nog in te bouwen cruisecontrol.
Jaja, en ik weet dat ik al een tijdje geen updates meer heb gegeven, maar ik heb afgelopen weekend voor het eerst in 1,5 jaar tijd de eerste proefrit kunnen maken! En bang dat ik was!! Uiteraard is er nog niets uitgelijnd, alle trillingen en en dingetjes zijn nieuw... en man, man, man wat is er onderweg veel mis gegaan Maargoed, dat was ook te verwachten. Nu komen de kinderziektes er uit.
Om te beginnen is mijn aansturing naar de startmotor niet goed. onderweg uitgevallen (nieuwe koppeling enzo ), en kreeg hem niet meer gestart. Ik meette 8V op de draad, en dat hoort natuurlijk 12,5V te zijn. Daar zal ik even achteraan moeten en eventueel een relais tussen moeten plakken. Ik heb hem dus weer gestart met een startkabel op de accupool en op de startdraad en hop, dat ding liep weer.
Het geluid viel overigens reuze mee! In de auto hoor ik de motor amper, eerder de nog weg te werken trillingen.
Aan het eind van het ritje merkte ik ineens dat m'n stuurbekrachtinging weg viel, en helaas, een stuurolieleiding is lek. Mijn eigen schuld, waarschijnlijk niet goed in elkaar gezet. Ook nog op een hele vervelende plek, dus daarvoor moet de auto echt de brug weer op en misschien zelfs een stukje uit elkaar. Hieronder een foto van de lekkage net voor de koppeling op de slang.
Als ik de andere M3 draagarm oor binnen en gemonteerd heb, dan kan ik de auto ook laten uitlijnen. Dit zal al een heel stuk schelen met de trillingen. Al liep er aan het eind van de rit ook iets aan, en ben er nog steeds niet achter wat... het kwam in ieder geval van links voor, en ging mee aan de hand van de snelheid van het wiel. Snel die auto binnenkort maar de brug op en ik hoop ook snel weer een update te kunnen geven!
-
- Berichten: 2913
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Knap werk, die zelf geplooide stabi..
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26689
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Mooie updates weer! Auto staat er echt heel mooi bij
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Das idd wel heel knap dat jezelf zoveel aanpakt!
En ziet er gewoon oem uit na poederlakken!
Hopelijk heb je de collega (op de eerste foto) zijn sterretje niet kaput gedaan met die staaf
En ziet er gewoon oem uit na poederlakken!
Hopelijk heb je de collega (op de eerste foto) zijn sterretje niet kaput gedaan met die staaf
- Sideways
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Hallo allemaal, wegens de tussendoorgekomen andere autoprojecten heeft het helaas eventjes een beetje stil gelegen met deze build. Ik hoop snel weer verder te kunnen als de brug weer leeg is.
Voor nu een kleine maar wel erg mooie update: Ik heb het embleempje geplakt van de eerste e46 340Ci! Dit maakt het toch steeds eens stukje meer af vind ik zelf.
[YouTube]https://youtu.be/-JsWpdrmic8[/YouTube]
Ik heb nog wat testen gedaan aangezien de auto laatst zo beroerd liep. Het leek wel alsof hij op 4 pitten liep en extreem aan het verzuipen was. Dikke zwarte rook uit de uitlaten met starten etc, lastig aan de praat te houden... Op een gegeven moment de MAF/LMM stekker losgetrokken, auto gestart, en liep als een zonnetje. Oftewel, in noodloop loopt ie goed, mist alleen een beetje goede mapping onderin de tabel, maar het lijkt er op dat de MAF/LMM overleden is...
Het startprobleem dat hij totaal niet meer wilde starten via het contactslot bestaat ineens niet meer, wat ik heel gek vind. Ik wil namelijk niet nog een keer stilstaan en niet meer kunnen starten Daar moet ik nog meer gaan doormeten.
Verder, links achter hoor ik nog een staal schrapend (hol/blikkerig) geluid bij het wiellager in de buurt, dus ik denk dat de ankerplaat ergens tegenaan loopt. Beetje bij beetje komen we er wel...
Voor nu een kleine maar wel erg mooie update: Ik heb het embleempje geplakt van de eerste e46 340Ci! Dit maakt het toch steeds eens stukje meer af vind ik zelf.
[YouTube]https://youtu.be/-JsWpdrmic8[/YouTube]
Ik heb nog wat testen gedaan aangezien de auto laatst zo beroerd liep. Het leek wel alsof hij op 4 pitten liep en extreem aan het verzuipen was. Dikke zwarte rook uit de uitlaten met starten etc, lastig aan de praat te houden... Op een gegeven moment de MAF/LMM stekker losgetrokken, auto gestart, en liep als een zonnetje. Oftewel, in noodloop loopt ie goed, mist alleen een beetje goede mapping onderin de tabel, maar het lijkt er op dat de MAF/LMM overleden is...
Het startprobleem dat hij totaal niet meer wilde starten via het contactslot bestaat ineens niet meer, wat ik heel gek vind. Ik wil namelijk niet nog een keer stilstaan en niet meer kunnen starten Daar moet ik nog meer gaan doormeten.
Verder, links achter hoor ik nog een staal schrapend (hol/blikkerig) geluid bij het wiellager in de buurt, dus ik denk dat de ankerplaat ergens tegenaan loopt. Beetje bij beetje komen we er wel...
-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Mooie progres!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 328Ti, Andreass, Bing [Bot], Fabian, Jan-BMW-Suzuki, Martijn_bmw, WillemBoer en 55 gasten