BMW E36 M50B25 turbo (400+ PK)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: e36 316 -> 325 turbo + e81 118i

Bericht door e30touring1990 » 19 dec 2020, 09:27

ziet er netjes uit idd dat subframe zo, ziet er toch wat fijner uit als je een keer onder de auto doorloopt dan zo'n roestbonk :). ben benieuwd wat je tzt van zo'n shifter vindt, ga je jouw auto gebruiken voor op straat of op het circuit?

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: e36 316 -> 325 turbo + e81 118i

Bericht door Robe36 » 20 dec 2020, 21:45

e30touring1990 schreef: 19 dec 2020, 09:27 ziet er netjes uit idd dat subframe zo, ziet er toch wat fijner uit als je een keer onder de auto doorloopt dan zo'n roestbonk :). ben benieuwd wat je tzt van zo'n shifter vindt, ga je jouw auto gebruiken voor op straat of op het circuit?
Thanks! Ben ook erg benieuwd hoe het dalijk schakelt. Maar ik ga de auto voornamelijk op straat gebruiken met misschien een sporadische trackday. Ik weet alleen niet of ik het circuit aandurf met de uren die er nu inzitten haha

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: e36 316 -> 325 turbo + e81 118i

Bericht door Robe36 » 30 dec 2020, 22:24

Na wat planning en een aantal maanden aan voorbereiding was het in begin van de kerstvakantie tijd om een gedeelte van de voorwielophanging in elkaar te zetten!

Eigenlijk begon het met een kleine tegenslag. De 4 cilinder carrosserie heeft het stuurbekrachtiging reservoir op een andere locatie ten opzichte van een 6 cilinder. Bij een 6 cilinder wordt die op de motorsteun gemonteerd en bij een 4 cilinder op het schutbord (rood omcirkeld). Hierdoor kon ik weer puntlassen wegslijpen net nu alles netjes in de lak stond klaar voor alle nieuwe onderdelen.

Afbeelding

Hieronder het eindresultaat; Ik ben ook geen plaatwerker of spuiter dus ik tob wat dat betreft ook maar wat aan :tooth: Voor het mooie had ik met filler het weggeslepen stuk moeten aanpakken maar op zich best tevreden met mijn afwerking! Helaas dramatiseert de foto mijn gepruts een beetje haha

Afbeelding

Het begon de avond van te voren met onze Combo inladen met onderdelen die de afgelopen maanden gekocht, verzameld en opgeknapt zijn.

Afbeelding

Gepoedercoat subframe met, naast die van het subframe, een zo goed als complete set voor de voorwielophanging aan elektrolytisch verzinkte bouten!

Afbeelding

Afbeelding

Daarna even opvolgend de onderdelen aan de linkerkant van de wielophanging afgebeeld :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toch wel een lekker gezicht zo! Dit is wel het leuke werk na af die uren knoeien haha
Afbeelding

Afbeelding

Daarna begonnen met het stuurhuis en verlenging van de stuurkolom. Om dit alles uit te lijnen was het best wel even tobben maar ik heb hem zo goed als in het midden van het tandheugel kunnen zetten. Mogelijk wordt de rest gecorrigeerd met uitlijnen. Ik heb de aluminium as en de houder waar het gele strongflex rubber in zit mooi kunnen schoonmaken met koud ontvetter! Er zat voor 25 jaar aan vuiligheid aan maar helaas heb ik geen before foto's, daar ben ik wat minder goed in :tooth:

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder toch wel de foto's waar het om gaat, ben er best trots op! Tegelijk ook alvast de nieuwe motorsteunen gemonteerd en de foto's spreken eigenlijk voor zich... :hot:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als kers op de taart tweedehands nieuwe wielen gekocht. Het zou de 'perfecte' e36 spec moeten zijn op een standaard carrosserie, althans dat heb ik mezelf wijs gemaakt via vele internet research (en ook als advies gekregen van een vriend van me :) ). Het zijn Motec MCR3 'hypermesh' die een beetje lijken op de klassieke BBS RC302/4 alleen in een betere spec, namelijk 9x17 ET30! Het wordt verder een sqaure setup met of 245/40/17 of 235/45/17 met een band die richting een conti sport contact of Michelin pilot sport gaat. Mocht iemand hier advies in kunnen geven; altijd welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor in mijn extase om de wielen te passen ook even de e46 330d schijven gemonteerd en wat vullen ze lekker ten opzichte van een standaard e36 remschijf en remklauw! Het esthetische spreekt me vooral aan ook al ga ik de e46 remmen nooit volledig benutten haha.

Afbeelding
:hot:
Afbeelding

Na een aantal maanden (of toch meer dan een jaar? Tijd gaat hard..) in ons schuurtje aan huis gebivakkeerd te hebben ook besloten om de motor naar project locatie te brengen zodat die binnenkort gepast kan gaan worden! Het gaat vooral spannend worden of het turbo spruitstuk niet tegen de kokerbalk aan gaat komen.. Het ruitje is even zwart gemaakt omdat je precies de auto van de buren zag :wink:

Afbeelding

Past net allemaal :tooth: blijft ideaal zo'n Opel Combo! In een vorig leven genaamd 'the blue turd' (mighty car mods klassieker)

Afbeelding

In afwachting om weer samen te zijn..
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robe36 op 02 jan 2021, 18:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: e36 316 -> restauratie & 325 turbo swap + e81 118i

Bericht door Robe36 » 30 dec 2020, 23:12

Om mijn 1 serie nog wat aandacht te geven.. deze deed nog een kleine prank een tijdje terug:

Na uitlezen storing op de NOx katalysator en synchronisatie op de uitlaat-nokkenas. Na even wikken en wegen besloten om de klassieke methode van storing wissen en weer verder kachelen toe te passen. Tot nu toe nog met goed resultaat! Overigens zit er een recent vervangen NOx sensor op dus een stuk rijden heeft al geholpen (rij niet veel meer tegenwoordig)..
Afbeelding

Om het verhaal af te maken ook nog een lekke band! Zou de 1 serie wat meer aandacht willen? Gelukkig zit de lokale garage om de hoek waar ik de luxe heb om hem zelf even te proppen (sorry van de smerige vingers :tooth:).

Afbeelding

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: e36 316 -> restauratie & 325 turbo swap + e81 118i

Bericht door RS-Ron » 31 dec 2020, 10:36

Mooi project zeg :thumbup: mooi setje velgen ook, die Motec velgen zijn ook erg licht. Wat betreft banden, ik lees heel veel goede recensies over de GoodYear Eagle F1 Asymmetric 5. Komt kennelijk op veel vlakken in de buurt van de Michelin PS4 en kost in de maat 245/40/17 104€ per stuk. (Na even snel googelen)

Gr Ron

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 316 -> restauratie & 325 turbo swap + e81 118i

Bericht door Crookie » 01 jan 2021, 22:01

Lekkere vordering weer. Prachtig om alle verse onderdelen te zien. Dat lijkt mij voldoening geven. Voordat je naar de uitlijner gaat zou ik zorgen dat het stuurhuis in het midden staat. Op de plastic afdekhuls staat een markering die overeen komt met de markering op het stuurhuis. Stuur even los en recht zetten 😀 alles wat gecorrigeerd wordt met uitlijnen resulteert in een scheef stuur of het uitlijnen klopt niet vanwege de verhoudingen. Enkel hoe de buitenste spoorstangen staan kan gecorrigeerd worden.

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: e36 316 -> restauratie & 325 turbo swap + e81 118i

Bericht door Robe36 » 02 jan 2021, 19:10

RS-Ron schreef: 31 dec 2020, 10:36 Mooi project zeg :thumbup: mooi setje velgen ook, die Motec velgen zijn ook erg licht. Wat betreft banden, ik lees heel veel goede recensies over de GoodYear Eagle F1 Asymmetric 5. Komt kennelijk op veel vlakken in de buurt van de Michelin PS4 en kost in de maat 245/40/17 104€ per stuk. (Na even snel googelen)

Gr Ron
Thanks voor de tip! Vind een zo'n asymmetrische band wel het mooiste ten opzichte een v-profiel zoals een Nangkang NS-2R.

De Motec wielen in deze spec zijn trouwens 7,4 kg.

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: e36 316 -> restauratie & 325 turbo swap + e81 118i

Bericht door Robe36 » 02 jan 2021, 19:14

Crookie schreef: 01 jan 2021, 22:01 Lekkere vordering weer. Prachtig om alle verse onderdelen te zien. Dat lijkt mij voldoening geven. Voordat je naar de uitlijner gaat zou ik zorgen dat het stuurhuis in het midden staat. Op de plastic afdekhuls staat een markering die overeen komt met de markering op het stuurhuis. Stuur even los en recht zetten 😀 alles wat gecorrigeerd wordt met uitlijnen resulteert in een scheef stuur of het uitlijnen klopt niet vanwege de verhoudingen. Enkel hoe de buitenste spoorstangen staan kan gecorrigeerd worden.
Haha goede tip! Zo heb ik het stuurhuis ook geprobeerd uit te lijnen. Had alleen bij het opknappen van het stuurhuis gewoon blind dat kapje eraf getrokken dus moest even puzzelen ik het uitlijnen nou voor elkaar moest gaan krijgen.

Maar het geeft zeker voldoening! Echter is al die weken/maanden voorbereiding in een paar uurtjes voorbij gegaan :D Het schroeft lekker door als alles nieuw is en niks tegenzit.

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW e36 restauratie & 325 turbo swap + e81 118i

Bericht door Robe36 » 07 jan 2021, 21:08

Van de week nog even wat tijd gehad om wat spannends te gaan doen in dit hele project namelijk.. de motor passen!

Toen ik het project begon heb ik eigenlijk vrij impulsief een turbospruitstuk gekocht. Achteraf toen ik wat meer BMW turbo wijzer werd kwam ik erachter dat de fitment van dit type spruitstuk niet altijd even goed is en zeker niet bij een coupé. Het schijnt dat ze bij een sedan iets beter passen omdat ze een langere motorkap heeft. Daarnaast is dit type spruitstuk meer geschikt voor (kleinere) turbo's uit zo'n standaard kant en klare kit. Mede hierdoor had ik besloten om mijn spruitstuk te laten aanpassen in de hoop alles iets meer passend te krijgen zoals te lezen op pagina 1.

Als eerste begonnen met het monteren van de vers gespoten motorsteun en het spruitstuk.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de motor voorzichtig in de takel en tegelijkertijd niks te beschadigen!

Afbeelding

Na een beetje manoeuvreren het motorblok op het subframe geplaatst. Uit voorzorg al een paar carrosserieringen onder de motorsteun gelegd om wat meer ruimte te creëren tussen de schokdempertoren/wielkast en de turbo. Conclusie was al snel dat de wastegateflens tegen de wielkast aankwam. Ik zag dit nog als iets wat op te lossen was met een zwoele tik van de hamer (doen ze bij turbo swaps wel vaker).

Afbeelding

Daarna de turbo gemonteerd en toen kwam ik erachter dat alles totaal niet ging passen :( Het compressorhuis zit behoorlijk tegen de motorkap aan waardoor deze bij lange na niet dicht kan. Bij de tweede foto ligt de kap op het compressorhuis. Ik denk dat ik mijn verlies neem en een ander spruitstuk bestel..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om het even op te sommen een soort van tegenslag.. maar een goede les voor volgende keer om me eerst wat meer te verdiepen in de materie voordat ik wat aanschaf :tooth: Het plan van aanpak is nu om te kijken voor een nieuw spruitstuk. Ik heb een adres gevonden in Polen die best wel goed bekend staan in de turbo BMW (E36/46) wereld. Dus hopelijk binnenkort meer!

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: BMW e36 restauratie & 325 turbo swap + e81 118i

Bericht door E36-italia » 08 jan 2021, 09:53

Robe36 schreef: 07 jan 2021, 21:08 Na een beetje manoeuvreren het motorblok op het subframe geplaatst. Uit voorzorg al een paar carrosserieringen onder de motorsteun gelegd om wat meer ruimte te creëren tussen de schokdempertoren/wielkast en de turbo. Conclusie was al snel dat de wastegateflens tegen de wielkast aankwam. Ik zag dit nog als iets wat op te lossen was met een zwoele tik van de hamer (doen ze bij turbo swaps wel vaker).

Afbeelding
Anders de wastegate flens afslijpen en het met een iets andere bocht/hoek er weer op plaatsen? (in de pijp doormidden slijpen en dan het rest stukje verdraaien en weer vast lassen?)
Wel met de wastegate er op passen, zometeen past de v-band wel.. maar de wg zelf niet ;-)

Met turbo ombouw projecten ontkom je er eigenlijk niet aan dat er custom/zelfbouw werk aan te pas komt, en dan heb jij nog een makkelijke swap ;-)

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: BMW e36 restauratie & 325 turbo swap -- Eerste tegenslag

Bericht door HJ2 » 08 jan 2021, 12:03

Serious business!

Mooi topic om te volgen.
Het ziet er wel heul erg netjes uit allemaal :-)

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW e36 restauratie & 325 turbo swap -- Eerste tegenslag

Bericht door Robe36 » 07 feb 2021, 20:08

Weer tijd voor een update! Afgelopen weekend heb ik de E36 2 jaar en in die tijd ongeveer 100 km gereden (inclusief de reis vanaf Arnhem). Ondertussen wordt het toch wel leuk dat de auto steeds vorm begint te krijgen en er licht aan het einde van de spreekwoordelijke restuaratietunnel komt. En dat ik van die 100, 1000 kan maken!

Hieronder nog een kleine throwback naar februari 2019! Ik heb besloten om voorlopig het exterieur te houden zoals het is (op de afgrijselijke knipperlichten na). Dit om de kosten te spreiden en om eerst lekker als sleeper te gaan rijden :D Uiteindelijk lijkt me een m-pakket met LTW vleugel wel gaaf.. Verder is het wel jammer dat er door een vorige eigenaar parkeersensoren zijn gemonteerd.. Maar verder een vrij smetteloze auto met 81.064 NAP kilometers!

Afbeelding

Afbeelding

Paar weken terug weer verder gegaan met een monteren van de E46 330 voorremmen. Zoals eerder beschreven is dit een aanzienlijke upgrade in vergelijking met bijvoorbeeld E36 325 voorremmen omdat de schijfdiameter nu 325mm t.o.v. 286mm is (vanaf de stam gemeten :ongeveer als: ) en een grotere zuigerdiameter van 56mm i.p.v. 54mm!

De gereviseerde remklauw met nieuwe zuiger, gelijdebussen en afdichtingen.

Afbeelding

Ik heb gekozen voor Textar epad remblokken omdat het schijnt dat deze de remstof aanzienlijk te verminderen en daarnaast OEM zijn voor o.a. BMW. De reden voor dit type remblok is dat ik heb ervaren (en horen zeggen) heb dat de remstof van agressievere remblokken de laklaag van de velgen kunnen opvreten en aantasten. Dat zou ik zonde vinden van m'n net nieuwe Motec wielen :tooth: Mochten ze toch teveel faden ga ik wel voor een setje Hawk o.i.d. kijken. Hieronder wat montage foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Beetje slecht te zien maar tegelijkertijd ook nog nieuwe ABS sensoren geplaatst met elektrolytisch verzinkte hardware (links op de foto). De bouten van het remzadel ga ik nog vernieuwen, ziet er een beetje knullig uit als enige bouten die verroest zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om het compleet te maken voorzien van een set Goodridge remslangen!

Afbeelding

En klaar; ze zijn echt serieus groter t.o.v. de standaard remschijven dus ze gaan de velgen mooi vullen aan de voorkant :tooth:

Afbeelding

Omdat de turbo niet past door het spruitstuk heb ik de motor weer gedemonteerd. Er is een nieuw spruitstuk onderweg van k64 performance uit Polen die als het goed is een stuk beter past. Ik moet daar even op wachten want ik wil de motor nu compleet met bak en al monteren. Dat komt aan de ene kant mooi uit omdat ik nu op het gemak de koppeling en versnellingsbak kan monteren.

Afbeelding

Eigenlijk sinds de motorrevisie ontbrak al de krukaskeerring aan de vliegwielzijde omdat ik er niet bij kon doordat de motor nog op de bok bevestigd was. Dus nu de keerring gemonteerd zit is dit weer een lekkere milestone dat de motor nu eindelijk "dicht" is.

Voordat ik dit kon doen ben ik als eerste begonnen met het demonteren van het priseaslager wat gelukkig meeviel met behulp van een trekker en een oude kopbout :tooth: Mijn nieuwe koppeling is een Ebay koppeling die, uit de diverse forumposts die ik heb gelezen, best prima is voor turbo applicaties. Er wordt wel aangeraden om alle hardware, priseaslager en druklager voor originele of betere kwaliteit. Dus dat heb ik gedaan!

Afbeelding

Afbeelding

Nieuw vs. oud!

Afbeelding

Weer een verse keerring.

Afbeelding

Mij is altijd geleerd dat alle hardware waar je niet meer makkelijk bijkomt (bijvoorbeeld demontage versnellingsbak om erbij te komen) of ronddraait vast moet zetten met een borgmiddel. Hierom heb ik alles vastgezet met medium Loctite zodat ik het ooit nog wel los kan krijgen!

Afbeelding

Ziet er weer fris uit! ik had toevallig nog wat Torx bouten over van een Mercedes en omdat ik toch geen nieuwe hardware had vond ik het wel leuk om deze erin te schroeven :tooth:

Afbeelding

Zoals net gezegd heb ik vorig jaar een nieuwe M50 koppelingsset gekocht via Ebay kleinanzeigen voor een schappelijke prijs. Het mooie was dat deze met een single mass flywheel kwam (scheelt +- 4 kg t.o.v. een standaard vliegwiel) en een geveerde keramische koppelingsplaat. Het enige waar ik nog steeds over twijfel is de montagerichting van de koppelingsplaat.. Er staat veel discrepantie op het internet hierover en ik heb geen montage instructies erbij gekregen. Dus mocht iemand hier ervaring ermee hebben hoor ik het graag! Met het onderzoek dat ik heb gedaan zit die goed gemonteerd met het verenpakket richting het vliegwiel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De drukgroep schijnt een Sachs variant te zijn met een ander kleurtje. Dus dat moet goed zitten.

Afbeelding

Al met al een geslaagde paar zaterdagen :D Binnenkort de bak proberen te monteren en daarna me weer even richten op de achterkant! van de auto..

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Eeuwe » 08 feb 2021, 00:48

Goed bezig, mooie update!

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Jeffrey026 » 08 feb 2021, 19:28

@eeuwe, zo'n slak moet er bij jou ook nog keer op hea :P

Ook dit is een mooi project!

Online
Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Bokkepoot » 08 feb 2021, 19:46

Jeffrey026 schreef: 08 feb 2021, 19:28 @eeuwe, zo'n slak moet er bij jou ook nog keer op hea :P
Exact, kan ie zijn titanium een keer uitproberen :hungry:

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door jos_br » 08 feb 2021, 20:01

Heel mooi project dit!! Wat wordt hier een tijd en aandacht voor detail aan besteed.

Jos.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door e30touring1990 » 08 feb 2021, 20:58

mooie update weer, lekker om te lezen!

die remschijven heb ik zelf best wel wat gezeik mee gehad overigens (ook ATE Powerdiscs in e46 330i setup 325mm). Heb er 3 verschillende setjes remblokken op gehad (alle 3 nieuw), van Textar tot ATE pads zelf. Forse vibraties en bijgeluiden bij stevig remmen boven 120-130 km/h. Heb de oorzaak niet kunnen vinden, uiteindelijk klaar mee en gewoon 'gladde' schijven erop gezet en 0 problemen sindsdien.

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 09 feb 2021, 22:06

Thanks voor de reacties! wordt gewaardeerd en het motiveert :D
e30touring1990 schreef: 08 feb 2021, 20:58 mooie update weer, lekker om te lezen!

die remschijven heb ik zelf best wel wat gezeik mee gehad overigens (ook ATE Powerdiscs in e46 330i setup 325mm). Heb er 3 verschillende setjes remblokken op gehad (alle 3 nieuw), van Textar tot ATE pads zelf. Forse vibraties en bijgeluiden bij stevig remmen boven 120-130 km/h. Heb de oorzaak niet kunnen vinden, uiteindelijk klaar mee en gewoon 'gladde' schijven erop gezet en 0 problemen sindsdien.
Wel een apart verhaal. Heb je toen nog gemeten of er een aanzienlijke slingering in de schijf zat? Ik hoop dat ik dat probleem niet heb! Maar gelukkig kosten die ATE Powerdiscs ook de wereld niet. Zijn je gladde schijven ook van ATE?

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door e30touring1990 » 09 feb 2021, 22:45

Robe36 schreef: 09 feb 2021, 22:06 Thanks voor de reacties! wordt gewaardeerd en het motiveert :D
e30touring1990 schreef: 08 feb 2021, 20:58 mooie update weer, lekker om te lezen!

die remschijven heb ik zelf best wel wat gezeik mee gehad overigens (ook ATE Powerdiscs in e46 330i setup 325mm). Heb er 3 verschillende setjes remblokken op gehad (alle 3 nieuw), van Textar tot ATE pads zelf. Forse vibraties en bijgeluiden bij stevig remmen boven 120-130 km/h. Heb de oorzaak niet kunnen vinden, uiteindelijk klaar mee en gewoon 'gladde' schijven erop gezet en 0 problemen sindsdien.
Wel een apart verhaal. Heb je toen nog gemeten of er een aanzienlijke slingering in de schijf zat? Ik hoop dat ik dat probleem niet heb! Maar gelukkig kosten die ATE Powerdiscs ook de wereld niet. Zijn je gladde schijven ook van ATE?
Heb de schijven niet gemeten of laten meten op slingering maar heb ze gloednieuw zelf gemonteerd, netjes ingeremd etc. Dingen hebben geen extreme situaties zoals circuit of wat dan ook gezien. Lastig omschrijven altijd dit soort problemen maar ik vermoed wellicht pad knock-back van ophopend remstof. schijven heb ik rondgedraaid op de naaf en daar zat geen zichtbare slingering oid in, dat betreft uiteraard alleen een visuele inspectie.

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Adwo » 09 feb 2021, 22:58

Deze knakker heeft de koppelingsplaat in ieder geval op dezelfde manier gemonteerd..

Afbeelding



Link: https://www.bimmerforums.com/forum/show ... M345-Turbo

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Eeuwe » 09 feb 2021, 23:29

Bokkepoot schreef: 08 feb 2021, 19:46
Jeffrey026 schreef: 08 feb 2021, 19:28 @eeuwe, zo'n slak moet er bij jou ook nog keer op hea :P
Exact, kan ie zijn titanium een keer uitproberen :hungry:
Haha, mooi voor een ander. Ouderwetse auto, ouderwetse atmo voor mij. Als ik dan toch al eens flink geld uit wil geven op 't gebied van vermogen prefereer ik toch een S54 ;)
Desalniettemin waardeer ik de turbo builds zeker wel. Maar da's niks voor mij.

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 11 feb 2021, 22:32

Adwo schreef: 09 feb 2021, 22:58 Deze knakker heeft de koppelingsplaat in ieder geval op dezelfde manier gemonteerd..

Afbeelding

Link: https://www.bimmerforums.com/forum/show ... M345-Turbo
Helaas is het type koppelingsplaat wat ik heb (en ook op de foto te zien is) afwijkend t.o.v. standaard en ik lees overal dat dit juist NIET de goede manier is om de plaat te monteren haha. Ik heb, op basis van verschillende fora posts, hem andersom gemonteerd. De M50 is nogal gevoelig en wanneer de plaat verkeerdom gemonteerd is, dan frictielast de prise-as zich aan de koppelingsplaat en heb je een hele slechte dag haha. Maar wel een hele gave build met mooie foto's. Thanks!
Eeuwe schreef: 09 feb 2021, 23:29
Bokkepoot schreef: 08 feb 2021, 19:46
Jeffrey026 schreef: 08 feb 2021, 19:28 @eeuwe, zo'n slak moet er bij jou ook nog keer op hea :P
Exact, kan ie zijn titanium een keer uitproberen :hungry:
Haha, mooi voor een ander. Ouderwetse auto, ouderwetse atmo voor mij. Als ik dan toch al eens flink geld uit wil geven op 't gebied van vermogen prefereer ik toch een S54 ;)
Desalniettemin waardeer ik de turbo builds zeker wel. Maar da's niks voor mij.
Vind het project van Eeuwe erg gaaf, die volg ik aandachtig! Zo'n S54 is toch wel de droom van veel BMW rijders.. maar ik zou die ook van wat laaddruk willen voorzien :D

Gebruikersavatar
lykel
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 mei 2011, 19:21

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door lykel » 11 feb 2021, 23:47

Leuk project! Ik dacht he die uitlaat kan ik weleens gelast hebben maar dat blijkt toch niet zo te zijn.
Maar ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Eeuwe » 12 feb 2021, 10:43

S54 is zeker een droom voor vele E36 bezitters! Ze worden alleen immens duur helaas, eigenlijk had je voor ‘t mooie een paar jaar geleden één (of een paar extra) in moeten slaan..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Niels » 12 feb 2021, 11:21

Ik zit helemaal in jouw kamp Floris en I wish dat ik een S54 op voorraad had :crazy:

Wel een heel erg mooie build zo! Super clean en zorgvuldig, echt gaaf :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], matthyssie en 66 gasten