BMW E36 M50B25 turbo (400+ PK)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door e30touring1990 » 12 feb 2021, 16:06

Niels schreef: 12 feb 2021, 11:21 Ik zit helemaal in jouw kamp Floris en I wish dat ik een S54 op voorraad had :crazy:

Wel een heel erg mooie build zo! Super clean en zorgvuldig, echt gaaf :D
Jij hebt jouw Mcoupe nog gewoon toch??

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Luco » 12 feb 2021, 16:10

Verdorie zeg, wat ziet dat er allemaal gelikt uit.

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 12 feb 2021, 21:43

Thanks voor de reacties iedereen!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Niels » 13 feb 2021, 11:49

e30touring1990 schreef: 12 feb 2021, 16:06
Niels schreef: 12 feb 2021, 11:21 Ik zit helemaal in jouw kamp Floris en I wish dat ik een S54 op voorraad had :crazy:

Wel een heel erg mooie build zo! Super clean en zorgvuldig, echt gaaf :D
Jij hebt jouw Mcoupe nog gewoon toch??
Jazeker, maar een S54 motor erbij op voorraad was niet erg geweest :)

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 232
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Sideways » 13 feb 2021, 12:04

Ziet er echt goed uit man! Ik ga dit verder volgen!

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW e36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 26 feb 2021, 21:10

Weer even een kleine update maar ik kan steeds meer dingen afstrepen en begint het einde steeds meer in zicht te komen!

Twee weken geleden liep ik tegen een probleem wat betreft de achteras en ik probeer er even een hopelijk duidelijk verhaal van te maken. Bij een E36 zijn er qua achteras 3 opties geweest..
  • Trommels
  • Massieve schijven (alle 6 cilinders)
  • Geventileerde schijven (alleen bepaalde 328's en deze hebben afwijkende schijven, remzadels en klauwen)
Toen ik ergens vorig jaar een complete achteras een achteras kocht was deze van een 328 donor. Er zat namelijk een 2,93 differentieel in echter zaten hier massieve schijven op. Toentertijd wist ik de verschillende schijfrem opties niet dus nooit meer over nagedacht.. Ongeveer een jaar later met de achterremmen begonnen en blind een nieuw gereviseerde set 325 remklauwen gekocht omdat ik dacht dat het sowieso ging passen. Was ook het geld niet als ik kijk naar tijd die ik moet investeren om de oude op te knappen tegenover nieuwprijs.

Enfin tijdens het monteren kwam ik erachter dat de remblokken niet lekker uitgelijnd waren met ten opzichte van het remzadel en de remschijf.

Afbeelding

Dus na een hoop uitzoeken (en een setje geventileerde schijven besteld om te passen en vervolgens geretourneerd) kwam ik erachter dat ik, door eigen schuld, mezelf lekker had verward. Opgesomd had ik nu een massieve remschijf van een 325i, een remzadel van een 328 voor geventileerde schijven en remklauwen van een 325. Helaas zitten er soms wel eens zaken tegen bij projecten (lijkt wel op werken) dus even nagedacht voor de handigste oplossing en een set remzadels gekocht van een 325 :blink: Dus mogelijk in de toekomst kan ik de zaak nog eens ombouwen naar geventileerde schijven haha. Maar het zit nu goed en resultaat mag er wezen!

Afbeelding

Vervolgens ook het setje Goodridge remslagen gemonteerd met nieuwe beugeling en bevestigingsmateriaal. Ik koop dat soort dingen (als het een beetje normaal geprijsd is) allemaal origineel in Duitsland. Het werkt echt super fijn om alles nieuw en origineel te hebben! Ik moet alleen nog het bochtje die de twee remslangen verbindt maken of de oude opknappen. Daarna kan ik de remmen ontluchten en is dat weer een mooie milestone in mijn ogen!

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste de SKF assen gemonteerd. Ze lijken +- 10mm korter te zijn dus hopelijk gaat dat geen problemen geven maar ik denk het niet :blink: Had even twijfels of ze wel gingen passen maar gelukkig zit alles goed! Daarnaast ook weer nieuwe hardware omdat het er gewoon lekker uitziet. Misschien komt het telkens terug (en het is ook een beetje de trend) maar ik heb een zwak voor nieuwe bouten en moeren :P

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet alles nog op moment zetten echter doe ik dat pas als de auto in z'n neutrale stand staat (dus normaal op z'n wielen). Ik las volgens mij in de post van Djessy dat het beter om de PU rubbers dan op moment te zetten zodat ze "spanningsvrij" gemonteerd worden. Anders worden ze in uitgeveerde stand vastgezet en moeten ze daarna al belast worden om in hun neutrale stand te komen. Dus vandaar staan er nog niet overal van die gele streepjes :tooth:

Nog even een overzichtsfoto omdat op deze manier het verschil tussen de E46 330d voorremmen en de standaard E36 325 achterremmen een beetje te zien is. En omdat het een tijd geleden was dat de BMW voor- en achterremmen had!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Vanreijmersdal » 26 feb 2021, 22:19

Herkenbaar van die nieuwe beugeltjes en bouten, ik heb die zelfde drang. Lekker bezig.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Martijn_bmw » 26 feb 2021, 22:37

Echt heel mooi zo’n 100% fris onderstel met idd allemaal nieuwe schroeven en beugels

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Eeuwe » 27 feb 2021, 14:58

Woow, super vet, wederom..

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door PeterM » 27 feb 2021, 19:00

Ziet er goed uit hoor, erg netjes!

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1002
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Milka » 27 feb 2021, 20:27

ziet er goed en strak uit.
Helemaal eens wat betreft de nieuwe bevestigingsmiddelen. Vind het altijd zo n armoede allemaal blinkende nieuwe onderdelen die dan worden vastgezet met oude roestige bouten / moeren.

ook een behoorlijk verschil in remmen zeg.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door e30touring1990 » 28 feb 2021, 15:44

lekker bezig weer, ziet er netjes uit!

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 28 feb 2021, 21:44

Thanks voor de reacties! Leuk om te horen

Even een algemene vraag; Heeft iemand toevallig nog een H&R/Eibach o.i.d. stabilisatorstang (set) liggen voor een E36?

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Eeuwe » 01 mar 2021, 10:54

Ter overname? Heb nog wel een (nieuwe) set Eibach 28/21 liggen die ik voor mijn eigen gebruiken ga, maar als je voor passen of meten ‘m nodig hebt, haal maar op.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Tomj » 01 mar 2021, 12:05

Dit soort topics <3

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 06 mar 2021, 22:23

Een korte update:
Kreeg begin van de week een leuk bericht uit Polen. M'n spruitstuk was klaar! Je zal misschien denken; Polen? Maar er zit een aardig gerenommeerd BMW turbo adres daar gevestigd die voor relatief normale prijzen diverse kwalitatieve onderdelen maakt. Dus achteraf had ik daar in eerste instantie m'n spruitstuk moeten kopen :D maarja iets met voortschrijdend inzicht..

Afbeelding

Had wat minder tijd die weekend maar kon het niet laten om hem even te passen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de turbo en drain gemonteerd. Moet alleen de drainleiding een stukje inkorten zodat die lekker past. Zo te zien lijkt de turbo nu wat verder naar voren gekanteld waardoor die een stuk lager komt te liggen. Het was vooral het compressorhuis wat tegen de motorkap kwam dus het lijkt nu opgelost. Maar het spannendste moment kon nog wanneer ik de motor weer ga plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste een foto (foto is vanuit K64performance) met een beeld bij hoe de turbo moet komen te liggen. Ziet er gaaf uit!

Afbeelding

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door MParallel » 07 mar 2021, 01:14

Had deze niet eerder gezien. Mooi project.

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 20 mar 2021, 22:37

Weer even een update van de afgelopen weken! Ik probeer nog steeds elke zaterdag wat aan de auto te doen. Ik ben nogal van het foto's plaatsen en in dit geval zeggen ze meer dan duizend woorden.

Niet heel spannend maar als eerste een leuke milestone. De versnellingsbak aan de motor gekoppeld! De bak is het enige smerige aan de aandrijflijn omdat ik eigenlijk gewoon de gok ga wagen dat die technisch in orde is. De onderbouwing hiervan is dat de donormotor (die nu gereviseerd is) er van binnen smetteloos uit zag dus met een kleine aanname vertrouw ik er wel op dat de bak het goed gaat doen :D

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast zit ik een fase van het onderstel met veel detailwerk en puntjes op de i zetten. Hieronder een kleine rapportage. Als eerste moest ik nog een stukje leidingwerk van het remsysteem kopen, buigen en monteren. Het is een soort koppelstuk tussen de twee flexibele slangen. Ondertussen kost alles al geld dus ook maar een nieuw setje originele leidingen gekocht en ziet het er weer super uit!

Afbeelding

Met een handige tang (niet degene op de foto) kon ik redelijk makkelijk een radius in de leiding maken. Daarna een beetje met de hand verder buigen en zat het best aardig :D

Afbeelding

Afbeelding

Met nieuwe beugeltjes voor de remleiding.

Afbeelding

Daarnaast ook in de afrondende fase voor de stabilisatorstangen. Ik heb voor de vooras een 28 mm Eibach ARB gekocht en voor de achteras een tweedehands 15 mm ARB. Beetje met de gedachte dat ik met de dunnere stang achter een ondersturend/neutrale E36 ga krijgen!

Wel alvast de koppelstangen gemonteerd en het beugelwerk bij elkaar gezocht. Ik heb hier voor Meyle en Febi gekozen. Ik wacht nu alleen nog op het beugelwerk voor de stangen zelf en dan kan ik die ook monteren!

Vooras:

Afbeelding

Afbeelding

Achteras:

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog een lekkere update betreffende de uitlaat. Ik besteed het laswerk uit aan het professionele lasser uit mijn kenniskring. Deze is vandaag geweest voor opname van de downpipe en het lassen van een flens op het spruitstuk voor de wastegate. Wanneer de flens op het spruitstuk gelast is kan ik deze monteren en daarna de motor weer plaatsen (hopelijk voor het laatst)! Daarna kunnen we de downpipe gaan fabriceren. Zoals eerder beschreven heb ik een tweedehands uitlaatlijn gekocht (exclusief downpipe) en kon niet wachten om alvast de einddemper even te monteren!

Afbeelding

De E36 blijft voor nu even "sleeper" dus ik ben eigenlijk wel tevreden met de looks :D Het is niet helemaal de standaard met dubbele sierstukken maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Vanreijmersdal » 21 mar 2021, 07:48

Mooie vorderingen weer.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Martijn_bmw » 21 mar 2021, 08:24

Zeker mooi, uitlaat ziet er ook goed uit.
Enige dat zo op de foto het eindstuk wat ver lijkt uit te steken? Als je dan toch voor de sleeperlook gaat zou ik die wat korter maken :)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door e30touring1990 » 21 mar 2021, 09:54

Martijn_bmw schreef: 21 mar 2021, 08:24 Zeker mooi, uitlaat ziet er ook goed uit.
Enige dat zo op de foto het eindstuk wat ver lijkt uit te steken? Als je dan toch voor de sleeperlook gaat zou ik die wat korter maken :)
+1 exact mijn gedachte. verder goed bezig weer, mooie updates! frisse onderdelen gemonteerd ziet er altijd weer goed uit :)

Vind een 'klassieke' dubbele eindtip zelf nog wat mooier dan zo'n enkele dikke.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Niels » 21 mar 2021, 10:40

Echt een heel mooie build! Mooi loodgieterswerk uit Polen trouwens :D

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 21 mar 2021, 17:02

Bedankt voor de reacties! Het sierstuk lijkt inderdaad wat ver uit te steken maar wellicht komt die na het monteren (hij zit nu provisorisch vast) wat beter te zitten.

Ik heb er nog een ander sierstuk die wat meer naar binnen valt en ongeveer 45° naar beneden wijst. Ga ik die eens monteren en kijken hoe dat eruit ziet! En z.s.m. die achterlichten vervangen

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 04 apr 2021, 21:40

Afgelopen weken weer lekker stationair verder gewerkt aan de BMW. Een hoop kleine dingen afgerond en wat groots kunnen monteren! Namelijk het motorblok :D Ten opzichte van vorige keer lijkt de motor weer te passen dus dat is een lekkere milestone. Het zijn veel foto updates maar laat ik even bij het begin beginnen. Ik hoop wel dat het nog interessant blijft voor mensen om deze post te volgen!

Afbeelding

Maar eerst even terug in de tijd naar het monteren van het spruitstuk.. Ik heb alleen wat snelle acties foto's maar als eerste moest ik alle draadeinden monteren omdat tijdens demontage van de originele spruitstukken een aantal waren gesneuveld. Met een handig dopsetje voor M7 draadeinden kon ik ze weer gemakkelijk monteren. Daarnaast ook even een leuk vergelijk tussen iets minder kwalitatieve pakkingen en de OE multi layer steel pakkingen. Het lijkt veel minder materiaal maar de MLS dichten een stuk beter af.

Afbeelding

Afbeelding

Het is daarnaast een gok geweest om de wastegate flens op het oog op de goede positie te laten lassen. Chapeau voor mijn contact uit die het laswerk heeft gedaan. Het past allemaal perfect.

Het nadeel van een E36 turbo is dat de ruimte gewoon beperkt is dus helaas moet ik wat concessies doen met de wastepaste positie. Ik hoop dat ik op deze manier niet teveel boost creep krijg :tooth:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard ook alles gemonteerd met nieuwe koperen moertjes.

Afbeelding

Daarnaast nog even lekker bezig geweest met de stabilisator stang op de achteras. Dit wordt een 15 mm stang om wat meer onderstuur te creëren. Hoe dikker de stabi achter (en de vooras wordt niet gewijzigd) des te meer kans op overstuur je creëert. Alles weer met nieuw beugelwerk, hardware en Strongflex rubbers. Het zijn simpele dingen maar hierbij toch wat foto's :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal morgen nog even wat foto's plaatsen van de leukste ontwikkeling! Namelijk het plaatsen van het motorblok :tooth: Nu kan ik echt lekker verder bouwen met de onderdelen die ik de afgelopen maanden heb ingekocht.

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 844
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Vanreijmersdal » 05 apr 2021, 07:36

Foto update zijn altijd goed, ik ben er ook van.
Benieuwd naar de motor update, kom maar door!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ArjanS, erwin20vt, nickdoesburg en 59 gasten