BMW E36 M50B25 turbo (400+ PK)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door RJK » 05 apr 2021, 08:39

Zojuist even dit hele draadje doorgelezen. Prachtig hoor, je maakt het allemaal weer fris en fruitig! Ben benieuwd naar de foto’s van de motor weer in de carrosserie.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Marc Sierra » 05 apr 2021, 10:31

Gaaf project en je pakt het super netjes aan! Dat uitlaatspuitstuk is echt :hot:

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe je het straks doet met de keuring. Origineel was het natuurlijk een 316i, dus je zal naar de RDW moeten om de motorwissel op kenteken te krijgen. Zet je hem daar dan gewoon neer met de turbo er op geschroefd?

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door PeterM » 05 apr 2021, 14:59

Weer lekker bezig geweest, ziet er goed uit hoor!

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 05 apr 2021, 19:16

Terugkomend op mijn vorige post met hierbij nog wat beeldmateriaal van het plaatsen van de motor en het monteren van wat overige onderdelen. De werkplek die ik heb is niet heel ideaal uitgelegd en ik heb aan de voorkant niet super veel ruimte dus ik moet de takel met motor + bak een beetje manoeuvreren om deze goed voor de auto uitgelijnd te krijgen. Gelukkig had ik wat hulp van m'n vader en daarnaast sta ik droog en heb ik voldoende ruimte om te sleutelen. Dus ik klaag zeker niet waar mijn auto nu staat :tooth:

Afbeelding

Eigenlijk zijn tijdens het moment suprême geen foto's gemaakt omdat je toch even moet tobben om het motorblok over het subframe te krijgen, onder de transmissie tunnel te brengen en daarnaast geen schade maken. Dus hierbij het blok gemonteerd!

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er lekker uit als ik het zelf mag zeggen.

Afbeelding

Daarnaast ook even de wastegate gepast. Op de vorige foto's waarbij ik het spruitstuk gemonteerd heb zie je waar ik de wastegate weer terug wil laten circuleren in de downpipe. Gelukkig past die nu goed en heb ik voldoende ruimte om de luchtslangen aan te leggen en ook om wat hitteschilden te monteren zodat de wastegate wat meer beschut zit van het spruitstuk.

Afbeelding

Ik hoop dat het te zien is maar ik had nog een metalen thermostaathuis besteld omdat de kunststofvariant nog wel eens wilt scheuren. Hopelijk wordt dat met deze variant voorkomen. Ik heb bewust alle aanbouwdelen nog niet gemonteerd omdat de kans groot is dat ze of in de weg zaten of konden beschadigen. Dus hopelijk de komende weekend lekker veel progressie met alle verzamelde spullen het afgelopen jaar!

Afbeelding

Eigenlijk het meest spannende.. Gaat alles passen? Gelukkig wel! de motorkap kan nu dicht alleen het compressorhuis komt tegen de isolatie mat aan.. even kijken of ik die ga demonteren. Ik zou het mooi vinden als ik hem kon laten zitten maar geen idee of dat spul brandgevaarlijk is o.i.d.

Afbeelding

"kleine" sneak peak van de turbo.

Afbeelding

Afbeelding

De bak, transmissie, transmissiesteun etc. zijn allemaal nog niet helemaal schoon. Dit wil ik nog wel gaan doen maar nu eerst de focus op het afmonteren van de aandrijflijn. Daarnaast maakt het ook niet heel makkelijk schoon dus ik wacht waarschijnlijk nog even tot die bij mij op de tweekolommer kan. Maar nu kon ik ook weer de hulpkoppelingscilinder monteren wat betekende dat na meer dan een jaar de remmenknecht eraf kon. Hopelijk heeft dat geen schade gemaakt aan de hoofdremcilinder maar dat zien we dan wel weer :tooth:

Afbeelding

Let trouwens niet op de bekabeling, dat is nog de schade van de aftermarket parkeersensoren :hammer:

Afbeelding

Afbeelding

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 05 apr 2021, 19:28

Thanks nog voor de reacties! leuk om te lezen.
Marc Sierra schreef: 05 apr 2021, 10:31 Gaaf project en je pakt het super netjes aan! Dat uitlaatspuitstuk is echt :hot:

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe je het straks doet met de keuring. Origineel was het natuurlijk een 316i, dus je zal naar de RDW moeten om de motorwissel op kenteken te krijgen. Zet je hem daar dan gewoon neer met de turbo er op geschroefd?
Dat is wel de bedoeling. Even beknopt uitgelegd:

Het voordeel is dat een E36 al een typegoedkeuring heeft met een 6 cilinder en je niet in de situatie zit van bijvoorbeeld een golf 2 met een VR6 (die is nooit met een 6 cilinder geleverd). Daarnaast wanneer een voertuig zijn eerste toelating heeft van voor 1 januari 1998 (uit mijn hoofd) dan hoeft de auto alleen de voldoen aan de permanente (APK) keuringseisen. Verder komt de mijne uit '95 en zijn die APK eisen redelijk makkelijk te halen, want daar moet je sowieso elk jaar aan voldoen. Ik heb alleen geen idee hoe ze omgaan met de toevoeging van de turbo maar ik hoop dat ze, gezien de staat van de auto, daar soepel mee omgaan :tooth: Waarschijnlijk zal de verzekering ook een rol gaan spelen omdat het vermogen toeneemt en ik eigenlijk geen problemen wil mocht er wat gebeuren.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door jos_br » 05 apr 2021, 19:42

Ik denk dat het verzekeringstechnisch handig is om te zorgen dat de auto op een vermogenstestbank geweest en afgesteld is. Dit nemen ze bij de RDW mee op het kenteken. En zeker als ze zien hoe goed en mooi alles opgebouwd is (En dat is het!!) sturen ze je hooguit door naar Lelystad vanwege een rem en weggedragstest. Dit hebben wij al een paar keer gedaan, je bent voor de verzekering dan goed ingedekt. Ook voor de totale waarde (Taxatie?) handig.

Jos.

Gebruikersavatar
Lindsay155
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 okt 2018, 18:36
Auto: Alfa 155 2.0 16V EVO ST2+
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Lindsay155 » 05 apr 2021, 19:47

Prachtig project zeg! Heerlijk om alles zo mooi nieuw en clean te zien! :love: :thumbup:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door e30touring1990 » 06 apr 2021, 20:39

ziet er allemaal weer netjes uit en mooi dat het geheel zo past onder de kap! lekker bezig weer.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Martijn_bmw » 06 apr 2021, 21:05

Waanzinnig mooie build zeg, heerlijk alles fris, schoon en nieuw onder de kap en dan die dikke föhn erop :df:

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 24 apr 2021, 22:02

Paar weken geen update maar ga nog stationair door met het project. Hoop kleine dingen die het steeds weer een beetje auto maken! Ik heb samen met m'n vriendin een huis gekocht dus daar gaat tegenwoordig ook wat tijd in zitten. Maar ik hoop wel in de zomer een lopende auto te hebben (als het meezit :D )

Nu de motor er definitief inzit kan ik alle aanbouwdelen langzaam gaan monteren. Als eerste begonnen met het oliefilterhuis waar eigenlijk alles tegen aangeschroefd zit. Ik heb het oliefilterhuis weer gemonteerd met nieuwe hardware en daarnaast ook m'n gemachineerde oliefilter dop met druk- en temperatuurtransmitter. Deze ga in inlezen in m'n Megasquirt en kan ik hopelijk weergeven op m'n toekomstige digitale cockpit d.m.v. een tablet :tooth: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het oliefilterhuis gemonteerd te hebben kon ik me focussen op de stuurbekrachtiging. Beetje in de trend van heel de aandrijflijn is deze ook nieuw i.c.m. nieuw leidingwerk etc. Ik heb een aftermarket pomp gekocht via een automaterialen site en mocht die ooit sneuvelen (als die kwalitatief slecht is) koop ik wel een nieuwe. Daarnaast is het leidingwerk ook niet origineel. Het mag allemaal wel wat geld kosten maar het moet wel reëel blijven :D Het enige wat ik eigenlijk origineel koop is hardware en wat specifieke onderdelen omdat je met imitatie wel vaak merkt is dat het net niet lekker past o.i.d.

Afbeelding

Nieuw leidingwerk.
Afbeelding

Nieuwe hardware (wel origineel)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Best wel een gaaf gezicht zo!
Afbeelding

Nieuw beugelwerk en hardware.
Afbeelding

Even het nieuwe filter/reservoir gemonteerd.
Afbeelding

Het ziet er misschien makkelijk uit door allemaal nieuwe onderdelen (beugels, bouten, etc.) te komen en ze er simpelweg op te schroeven. Voor mij geeft het op deze manier wat meer voldoening dan dat ik 8 uur in het stralen, spuiten en opknappen van wat beugelwerk steek. beetje kosten baten :D

Tussendoor nog even een nieuw brandstofpomp erin gefietst. Ik heb een nieuwe AEM pomp gekocht die iets meer debiet heeft dan de standaard pomp (druk blijft hetzelfde door de standaard drukregelaar). Met een fuel pump calculator tool op internet ben ik bij het debiet gekomen voor de pomp die voor mijn toepassing nodig is (320 liter/h).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let niet te erg op het soldeerwerk (ben niet de beste soldeerder) maar alles weer netjes en schappelijk gemonteerd gekregen. Binnenkort ook weer terugplaatsen in de tank!
Afbeelding

Als laatste update nog een aantal leuke milestones bereikt! Ik heb de dynamo weer gemonteerd en daardoor kon ik sinds een hele lange tijd de multi riem weer monteren! De dynamo heb ik via via samen met de startmotor nieuw op de kop kunnen tikken. Dus dat gaat hopelijk in de toekomst geen problemen geven!

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik nog de stabilisatorstang aan de voorkant eronder gehangen. Dit is een iets dikkere Eibach stang t.o.v. origineel om een hopelijk zo neutraal mogelijke auto te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste nog het meeste spannende van de afgelopen periode! Het ontluchten van de remmen; ik was een beetje bang dat er natuurlijk overal remvloeistof vandaan zou spuiten sinds alles los is geweest. Gelukkig heb ik toch nog wat goed gedaan en bleek alles vloeistofdicht. Voorlopig rij ik gewoon op standaard (nieuwe) remvloeistof en ga ik het in de toekomst in m'n eigen sleutelruimte nog een keer vervangen. Maar deze ontluchter (die pomp op wielen) werkt erg prettig.

Afbeelding

Spannend om het systeem op druk te brengen! En een actiefoto van voor en achter ontluchten!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste nog een mooie overzichtsfoto van de progressie!

Afbeelding

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door e30touring1990 » 24 apr 2021, 22:53

ziet er allemaal lekker fris uit zo! netjes :)

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door jos_br » 25 apr 2021, 09:04

Robe36 schreef: 24 apr 2021, 22:02
Als laatste nog een mooie overzichtsfoto van de progressie!

Afbeelding
Dat kun je met recht wel een mooie overzichtsfoto noemen, mooi werk!!

Jos.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4519
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Eeuwe » 25 apr 2021, 10:10

Gaaf, echt gaaf, diepe buiging voor je werkzaamheden...

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Harrie D » 25 apr 2021, 10:33

Robe36 schreef: 24 apr 2021, 22:02 Tussendoor nog even een nieuw brandstofpomp erin gefietst. Ik heb een nieuwe AEM pomp gekocht die iets meer debiet heeft dan de standaard pomp (druk blijft hetzelfde door de standaard drukregelaar). Met een fuel pump calculator tool op internet ben ik bij het debiet gekomen voor de pomp die voor mijn toepassing nodig is (320 liter/h).
Houd er even rekening mee dat de drukregelaar wel 1:1 omhoog moet met de turbodruk, anders staat bv je brandstofdruk op 3.5bar en je inlaatspruitstuk met 1 bar (overdruk) tegen te werken, houd je dr netto 2.5 over ;)
Maar het kan goed zijn dat de standaard brandstofdrukregelaar dat wel mee kan regelen.
Het verandert het rekensommetje voor je pomp ook iets omdat ie dus de benodigde opbrengst bij 3.5 bar + turbodruk moet kunnen regelen.
Maar naar de specs van het ding gekeken zal dat niet zo'n probleem zijn :mrgreen:

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 25 apr 2021, 21:08

Thanks nog voor de reacties iedereen! Leuk om te lezen.
Harrie D schreef: 25 apr 2021, 10:33
Robe36 schreef: 24 apr 2021, 22:02 Tussendoor nog even een nieuw brandstofpomp erin gefietst. Ik heb een nieuwe AEM pomp gekocht die iets meer debiet heeft dan de standaard pomp (druk blijft hetzelfde door de standaard drukregelaar). Met een fuel pump calculator tool op internet ben ik bij het debiet gekomen voor de pomp die voor mijn toepassing nodig is (320 liter/h).
Houd er even rekening mee dat de drukregelaar wel 1:1 omhoog moet met de turbodruk, anders staat bv je brandstofdruk op 3.5bar en je inlaatspruitstuk met 1 bar (overdruk) tegen te werken, houd je dr netto 2.5 over ;)
Maar het kan goed zijn dat de standaard brandstofdrukregelaar dat wel mee kan regelen.
Het verandert het rekensommetje voor je pomp ook iets omdat ie dus de benodigde opbrengst bij 3.5 bar + turbodruk moet kunnen regelen.
Maar naar de specs van het ding gekeken zal dat niet zo'n probleem zijn :mrgreen:
Dat is een goeie inderdaad en heb hier wat over uitgezocht. Het schijnt dat de standaard FPR hiervoor geschikt is en goed mee regelt aan de hand van inlaatdruk. Je wilt inderdaad wanneer de intlaatdruk stijgt een bepaald drukverschil tussen onderkant injectoren (inspuiting kant) en bovenkant van de injectoren (brandstofrail kant) behouden. Dit ten behoeve van de juiste inspuithoeveelheid en goed vermengen van het mengsel.

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 09 mei 2021, 20:25

Weer een kleine update maar ga nog steeds lekker door met de E36! Nu ik de remmen heb ontlucht was het tijd om rubber te bestellen zodat de wielen gemonteerd konden worden! Na lang afwegen toch maar gekozen voor Bridgestone Potenza Sport. Dit is een relatief nieuwe band die begin van 2021 op de markt is gekomen. Het nadeel van de bandenmaat die ik wou is dat de modellen van banden eigenlijk alweer het "oude" type waren zoals; conti sport contact 5 i.p.v. 6, pilot sport 4s niet verkrijgbaar omdat die begint vanaf 18" etc. Dus ik dacht; het nieuwste zal wel goed zijn maar wellicht backfired dit compleet. Gelukkig kosten ze netto ook niet de wereld dus ik kan altijd nog upgraden mocht het niet bevallen.

Even opsommend:
MOTec 17x9 et 30 MCR3
Bridgestone Potenza Sport 245/40/17

Hieronder een aardige foto rapportage van het monteren!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zwart bandenlood, want zilver kan natuurlijk niet :tooth:
Afbeelding

Nieuwe wielbouten met dank aan @Sander-E46
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let niet te veel op de wielstanden. Achter staat die nog veel te laag en voor moet er helaas nog een 12mm spacer en langere wielbouten op. Hij loopt tegen de KW schroefset aan. Is een bekend probleem maar hoopte toch dat het zonder spacer zou passen :D Ben benieuwd hoe alles er in het daglicht uit gaat zien!

Daarnaast moeten de wielkasten wel gerold gaan worden. Heeft iemand nog DIY tips? Zit er zelf aan te denken om de rand een klein beetje in te slijpen zodat die wat makkelijker naar binnen te rollen is. :?

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door PeterM » 10 mei 2021, 15:52

Ziet er allemaal weer netjes uit, met oog voor detail!

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Jan Terwolde » 11 mei 2021, 15:08

Jeetje dat 9j et30 past joh! Ziet er goed uit!

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Jan Terwolde » 11 mei 2021, 15:12

Zie dat het goed betaalbare bandjes zijn, laat maar weten wat je er van vind!

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 11 mei 2021, 22:17

PeterM schreef: 10 mei 2021, 15:52 Ziet er allemaal weer netjes uit, met oog voor detail!
Thanks! Andersom ziet de E46 M3 tracktool build er helemaal gaaf uit.
Jan Terwolde schreef: 11 mei 2021, 15:12 Zie dat het goed betaalbare bandjes zijn, laat maar weten wat je er van vind!
Ik laat het weten en zeker een betaalbare band! Rij je alleen circuit met jou auto of ook op de straat?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Jan Terwolde » 11 mei 2021, 22:23

Zou voor de 1 zijn dan als opvolger van michelin pilot super sport. Vooral op straat en soms op t circuit.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2851
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Jan Terwolde » 12 mei 2021, 16:49

Als volgende set zeker een kanshebber de Bridgestone Potenza Sport!


Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 22 mei 2021, 20:31

Vandaag weer een productieve dag voor de BMW! Met een ervaren lasser vandaag de downpipe en het uitlaatsysteem passend gemaakt en alles gehecht. Komende dagen wordt het afgelast en daarna waarschijnlijk monteren! Ik zit eraan te denken om de downpipe en turbine huis te laten coaten door Cerakote met een warmtehoudende coating om de motorruimte zo koel mogelijk te houden. Heb er geen ervaring mee dus als iemand wat erover kan zeggen hoor ik het graag!

Als eerste het tweedehands gedeelte van de uitlaat opgehangen en passend gemaakt. Vanaf daar zijn we terug gaan werken naar het turbine huis van de turbo toe.

Afbeelding

Afbeelding

Paar stappen verder. Maar hierbij de originele beugel een beetje gemodificeerd om de uitlaat in rubbers daar op te hangen. Ik ga daarvoor van die universele PU uitlaat rubbers gebruiken. De originele beugel is een soort fixed point met een kapbeugel en ik hoop dat de PU rubbers het in ieder geval een beetje origineel laten lijken :tooth:

Daarnaast in de horizontale richting de compensator geplaatst. Leek ons de beste plek om hem zo min mogelijk lateraal te belasten.

Afbeelding

De motorruimte in!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil de wastegate laten recirculeren (dus weer de uitlaat in) om een beetje een normale auto te hebben. Mocht ik in de toekomst herrie willen kan ik die altijd nog naar de grond laten richten voor wat extra kabaal! Net zoals bij de normale uitlaat ook v-band klemmen en een compensator ertussen.

Hierbij wat foto's van de inpassen van de wastegate!
Afbeelding

Afbeelding

Best netjes geworden zo!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu alles gedemonteerd om het te laten aflassen met backing gas etc. De downpipe is nog wel een hele acquisitie (manoeuvreren om hem tussen het schutbord en carrosserie te krijgen) om te demonteren maar hopelijk hoeft dat niet vaak! Maar wel blij om op deze manier nog 3" van turbo tot einddemper te hebben.

Afbeelding

Als laatste de BMW achter nog op een normalere rijhoogte gezet en op de vooras 12mm spacers + langere wielbouten gemonteerd. Sporing en camber klopt nog geen hout van maar voor nu staat alles aardig recht. Denk dat het zo een perfecte stance is! :tooth:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 22 mei 2021, 20:31

Jan Terwolde schreef: 12 mei 2021, 16:49 Als volgende set zeker een kanshebber de Bridgestone Potenza Sport!

Ik laat het weten mocht het magische moment komen dat ik ermee kan rijden!

Robe36
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
Auto: E36 "316i" + Opel Combo

Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap

Bericht door Robe36 » 25 sep 2021, 18:10

Een update na 4 maanden radiostilte. Ondertussen een verhuizing verder dus de afgelopen weekenden weer wat meer tijd om te sleutelen. Ik zal even in een tweedelige samenvatting door de afgelopen 4 maanden gaan. Ik heb gelukkig nog best wat progressie kunnen boeken en het project begint steeds meer tot een eind te komen.

Na het fitwerk in mei is de uitlaat afgelast met een prachtig resultaat:

Afbeelding

Nu is eigenlijk van voor tot achter de uitlaatlijn compleet en ik ben benieuwd hoe het gaat klinken (en of die niet te laag hangt).

Afbeelding

Afbeelding

Let niet op de ontbrekende uitlaatrubbers. Die zijn later toegevoegd.

Afbeelding

De wastegate inpassing is ook aardig gelukt.

Afbeelding

Lekker gezicht zo met de Downpipe, ook al zit die erg dicht tegen de schokdempertoren. Hier moet ik misschien even wat maatregelen voor treffen zodat niet de lak beschadigd en om de temperaturen in de motorruimte omlaag te krijgen. Daarnaast ook voor het eerst weer de kabelboom op de motor gelegd!

Afbeelding

Voor de komende periode nog de "316i" achterkant zodat het lijkt alsof de E36 nog de +- 100pk heeft. :tooth:

Afbeelding

Toevoeging van de Coolerworx short shifter.

Afbeelding

Daarna eigenlijk verder gegaan met de kabelboom. Ik liep hier uiteindelijk ook op vast omdat ik toch nog een hoop componenten miste en niet exact wist hoe ik de bekabeling wou laten lopen. Toen heb ik de keuze gemaakt om het front er maar op te gaan zetten en hiermee een inzicht te krijgen in waar alle sensoren en actuatoren nog zouden komen. (IAT/IAC/boost controller etc.)

Afbeelding

Omdat bij een viercilinder de accu in de motorruimte gemonteerd zit was in nu genoodzaakt (door het plaatsen van de zescilinder) om een pluskabel naar achter te trekken. Ik heb tweedehands een originele kabel gekocht, schoongemaakt en gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna heb ik dus het front weer gemonteerd om alles passend te gaan maken. Dit gaat er in de toekomst nog een keer af om alles netjes te maken en te spuiten.

Afbeelding

Radiateur met elektrische ventilator die ik met een aantal andere onderdelen in Duitsland heb gekocht gemonteerd. Scheelt weer een hoop detailwerk sinds alles passend is.

Afbeelding


Met als laatste paar foto's de intercooler en het inlaatspruitstuk gemonteerd. In een volgende post zal ik hoofdstuk twee van de samenvatting van de afgelopen twee maanden plaatsen! :tooth:

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, CRZ, Estoque, MartijnS, Philipoo, Sabberjoch en 57 gasten