BMW E36 M50B25 turbo (400+ PK)
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
- Auto: E36 "316i" + Opel Combo
BMW E36 M50B25 turbo (400+ PK)
Zie mijn post bij even voorstellen voor een korte introductie!
En even kort in beeld samengevat hoe de 316i e36 er nu bij staat en wat voor motor erin komt!
Achterwielophanging na een hoop uren zo goed als compleet!
Specs:
325 achteras
Subframe + RTAB verstevigt
KW v2 schroefset
2.93 hardeman motorsport LSD
Strongflex PU rubbers rondom
Voor de "bay shave":
Resultaat van de "bay shave" is niet perfect maar ben er best tevreden mee voor de eerste keer!
De krachtbon:
Specs motor:
M50b25 non vanos met standaard internals (op nieuw lagerwerk, Vanos oliepomp etc na)
ARP studs met .140 MLS headgasket
Holset HX35/40 hybrid turbo
VAG bobines
Aangepaste EV14 550cc injectoren
Standalone efignition ECU en kabelboom
En even kort in beeld samengevat hoe de 316i e36 er nu bij staat en wat voor motor erin komt!
Achterwielophanging na een hoop uren zo goed als compleet!
Specs:
325 achteras
Subframe + RTAB verstevigt
KW v2 schroefset
2.93 hardeman motorsport LSD
Strongflex PU rubbers rondom
Voor de "bay shave":
Resultaat van de "bay shave" is niet perfect maar ben er best tevreden mee voor de eerste keer!
De krachtbon:
Specs motor:
M50b25 non vanos met standaard internals (op nieuw lagerwerk, Vanos oliepomp etc na)
ARP studs met .140 MLS headgasket
Holset HX35/40 hybrid turbo
VAG bobines
Aangepaste EV14 550cc injectoren
Standalone efignition ECU en kabelboom
Laatst gewijzigd door Robe36 op 23 okt 2023, 22:14, 11 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn auto - e81 118i + e36 "316"
wordt serieus aangepakt Keep em coming!
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Mijn auto - e81 118i + e36 "316"
Gaaf. Keep us updated!
-
Onlinee30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Mijn auto - e81 118i + e36 "316"
gaaf! benieuwd naar volgens updates, je pakt het goed aan zo te zien. paar jaar terug bezig geweest om precies zo'n setup klaar te maken voor mijn (ex) e30 touring, helaas niet door gezet i.v.m. tijd.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26722
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Mijn auto - e81 118i + e36 "316"
Heel gaaf, blijven mooiste topic’s die grote ombouw projecten
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: Mijn auto - e81 118i + e36 "316"
Dat is direct erin knallen. #volg
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
- Auto: E36 "316i" + Opel Combo
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Even wat update foto's om het een beetje in leven te houden. De afgelopen weken in de vrije uren opzich niet stilgezeten. Als eerste de wielkasten nog voorzien van een nieuwe laag grijze undercoating. De onderliggende laag was nog prima, heb alleen de roestplekken weggewerkt en alles ontvet. Daarna simpel de undercoating eroverheen omdat het me iets te ver ging om de originele laag er helemaal af te borstelen. Best tevreden met het resultaat!
Daarnaast ook nog bezig geweest met het opknappen van de fuseestukken. Ik gebruik hiervoor de orignele die op de 316 zaten, gek genoeg zijn die van 316 tot 328 allemaal hetzelfde! Ik heb niet overal foto's van gemaakt, hierbij alleen een before and after.
Verder een tijdje geleden ook een "e46 ZHP" stuurhuis gekocht. Deze zijn stiekem op diverse e46 modellen geleverd maar hebben hun reputatie door de "Performance package" op een e46 330i voor de Noord-Amerikaanse markt. 3 turns lock-to-lock en een iets ander binnenwerk is wat op de vele fora beschreven staat. Een relatief goedkope upgrade en met nieuwe Lemförder (= OEM voor bepaalde BMW onderdelen) binnenste stuurkogels van een e46 en buitenste van een e36 een mooie upgrade! Hopelijk stuurt het nog een beetje ook.
Als laatste nog een kleine aanpassing laten doen aan m'n spruitstuk. Heb een redelijk budget spruitstuk van cx-racing welk eerst een slechte wastegate positie had (vond ik zelf). Deze heb ik laten aanpassen om hopelijk een iets efficiëntere positie te krijgen en zoveel mogelijk boost creep te voorkomen.
Benieuwd of het in de motorruimte past. Het wordt namelijk krap!
Ik zal binnenkort ook wat foto's uploaden van het reviseren en opbouwen van de motor mocht daar interesse in zijn
Daarnaast ook nog bezig geweest met het opknappen van de fuseestukken. Ik gebruik hiervoor de orignele die op de 316 zaten, gek genoeg zijn die van 316 tot 328 allemaal hetzelfde! Ik heb niet overal foto's van gemaakt, hierbij alleen een before and after.
Verder een tijdje geleden ook een "e46 ZHP" stuurhuis gekocht. Deze zijn stiekem op diverse e46 modellen geleverd maar hebben hun reputatie door de "Performance package" op een e46 330i voor de Noord-Amerikaanse markt. 3 turns lock-to-lock en een iets ander binnenwerk is wat op de vele fora beschreven staat. Een relatief goedkope upgrade en met nieuwe Lemförder (= OEM voor bepaalde BMW onderdelen) binnenste stuurkogels van een e46 en buitenste van een e36 een mooie upgrade! Hopelijk stuurt het nog een beetje ook.
Als laatste nog een kleine aanpassing laten doen aan m'n spruitstuk. Heb een redelijk budget spruitstuk van cx-racing welk eerst een slechte wastegate positie had (vond ik zelf). Deze heb ik laten aanpassen om hopelijk een iets efficiëntere positie te krijgen en zoveel mogelijk boost creep te voorkomen.
Benieuwd of het in de motorruimte past. Het wordt namelijk krap!
Ik zal binnenkort ook wat foto's uploaden van het reviseren en opbouwen van de motor mocht daar interesse in zijn
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Hoezo zou daar geen interesse voor zijn! Show us!
Erg netjes hoor Je werkt erg zorgvuldig imho, verstandig om de goede lak te laten zitten onder de bodycoating. Mijn ervaring is dat dit uiteindelijk toch het beste werkt mbt roest preventie.
Erg netjes hoor Je werkt erg zorgvuldig imho, verstandig om de goede lak te laten zitten onder de bodycoating. Mijn ervaring is dat dit uiteindelijk toch het beste werkt mbt roest preventie.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Hoe heb ik dit draadje kunnen missen, gaaf!
-
Onlinee30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
mooie updates! zeker geïnteresseerd in meer updates ook mbt motorblok.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
+1, keep 'em coming! Gaaf om te volgen. Er zullen hier een hoop ex-E36 rijders zijn, maar desondanks, interesse is er sowieso.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 17 apr 2007, 19:11
- Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon
- Locatie: Mijnsheerenland
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Vraagje over de 330i ZHP, was het nu een purple tag of juist deze yellow tag die daarop zat?
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Purple dacht ik, maar yellow met het juiste nummer is vrijwel gelijk. Op e46fanatics is hier genoeg over te vinden.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
- Auto: E36 "316i" + Opel Combo
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Ik heb deze forumpost als bron gehouden waar de verschillen tussen een purple en yellow tag worden toegelicht:
http://www.zhpmafia.com/forums/showthre ... -different
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Dat zijn quotes van e46fanatics waar ik op doelde, is een goede bron.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
- Auto: E36 "316i" + Opel Combo
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Hierbij nog wat foto's gedurende tijdens het proces van de motorrevisie. Begin 2019 samen met m'n vader een gebruikte M50b25 NV uit een 91/92 e34 5 serie opgehaald in Duitsland. Het voordeel is dat deze met een 5-bak uit een e36 komt (ZF S5D 310Z). Daarnaast is de NV een vrij simpele motor wegens het ontbreken van de vanos, heeft het een gietijzer onderblok en de dikkere NV drijfstangen. Een perfecte motor om mijn eerste turboproject mee te beginnen!
Het kan soms lijken alsof de foto's uit 19-steen komen, ze zijn gemaakt met een relatief oude camera omdat deze lekker vies mag worden.
Hoe de motor eruit zat bij binnenkomst:
Na wat demontage kwam ik een hoop vuiligheid tegen! Alles leek verder in redelijk goed verkerende staat alleen met een laag viezigheid (vermoedde dat de motor al een tijd gedemonteerd is geweest en ergens op de sloop heeft gelegen).
Daarna tijd voor het spannendste bij een onbekende motor; het binnenwerk:
Nokkenassen, distributieketting zagen er prima uit. Verder wat koolaanslag in de verbrandingskamer en op de zuigers maar het was nagenoeg perfect!
De motor vervolgens naar z'n tijdelijke rustplaats gerold om hem verder te demonteren:
Alles zag er in orde uit; cilinderwanden schoon, krukas- en drijfstanglagers minimaal gesleten en geen gekke sporen in de oliepomp. Het zwakste punt van de setup gaan de zuigers worden omdat deze wat kleine detonatie sporen vertonen. Ik heb het erop gegokt en hopelijk overleven deze de +- 450pk!
Het kan soms lijken alsof de foto's uit 19-steen komen, ze zijn gemaakt met een relatief oude camera omdat deze lekker vies mag worden.
Hoe de motor eruit zat bij binnenkomst:
Na wat demontage kwam ik een hoop vuiligheid tegen! Alles leek verder in redelijk goed verkerende staat alleen met een laag viezigheid (vermoedde dat de motor al een tijd gedemonteerd is geweest en ergens op de sloop heeft gelegen).
Daarna tijd voor het spannendste bij een onbekende motor; het binnenwerk:
Nokkenassen, distributieketting zagen er prima uit. Verder wat koolaanslag in de verbrandingskamer en op de zuigers maar het was nagenoeg perfect!
De motor vervolgens naar z'n tijdelijke rustplaats gerold om hem verder te demonteren:
Alles zag er in orde uit; cilinderwanden schoon, krukas- en drijfstanglagers minimaal gesleten en geen gekke sporen in de oliepomp. Het zwakste punt van de setup gaan de zuigers worden omdat deze wat kleine detonatie sporen vertonen. Ik heb het erop gegokt en hopelijk overleven deze de +- 450pk!
Laatst gewijzigd door Robe36 op 17 nov 2020, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
- Auto: E36 "316i" + Opel Combo
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Hoop van de week weer wat foto's te kunnen plaatsen tijdens de opbouw van de motor. Het scheelt dat het allemaal al gedaan is, lijkt het alsof de progressie snel geboekt is
Laatst gewijzigd door Robe36 op 18 nov 2020, 03:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
- Auto: E36 "316i" + Opel Combo
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Hoop van de week weer wat foto's te kunnen plaatsen tijdens de opbouw van de motor. Het scheelt dat het allemaal al gedaan is, lijkt het alsof de progressie snel geboekt is
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6146
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: e36 316 -> 325 T + e81 118i
Ben benieuwd!
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: e36 316 -> 325 T + e81 118i
Mooi werk! Zo’n good ol’ M50 en zeker de NV zijn echt onverwoestbaar. Ben benieuwd naar de vorderingen, je pakt ‘t goed aan iig.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: e36 316 -> 325 T + e81 118i
Toch geweldig dat die M50 blokken zo sterk zijn, stuk beter dan de rommel die er tegenwoordig ingelepeld wordt.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 17 apr 2007, 19:11
- Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon
- Locatie: Mijnsheerenland
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Bij de volgende mogelijkheid zal de mijne eens checken, weet dat het plaatje geel is maar heb de nummers niet goed genoeg bekeken. Ben benieuwd.
Zag op verschillende fora de de purple en de yellow elkaar niet zoveel ontlopen alleen kon ik nergens echt de duidelijke verschillen vinden.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: e36 316 -> 325 T + e81 118i
Erg mooi project, je pakt het lekker grondig aan. Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen, kom maar door met die foto's!
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Mijn auto - e36 316 -> 325 T + e81 118i
Dan kan het zhp zijn, de post die je quote was uit m’n hoofd en is dus precies andersom qua kleur. Linkje van zhpmafia even bekijken als je het nummer van het plaatje hebt gezien en dan moet je er wel uitkomen.BBVW schreef: ↑18 nov 2020, 20:05Bij de volgende mogelijkheid zal de mijne eens checken, weet dat het plaatje geel is maar heb de nummers niet goed genoeg bekeken. Ben benieuwd.
Zag op verschillende fora de de purple en de yellow elkaar niet zoveel ontlopen alleen kon ik nergens echt de duidelijke verschillen vinden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: BartMS, Bokkepoot, Dimitri, Djessey, e30touring1990, Ferdi, Jan-BMW-Suzuki, Rogerb en 108 gasten