BMW E36 M50B25 turbo (400+ PK)
- Eeuwe
- Berichten: 4523
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap (update na 4 maanden)
Heerlijk, fucking mint dit. Keep up the good work!
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap (update na 4 maanden)
Lekker bezig hoor, ziet er allemaal erg netjes uit!
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap (update na 4 maanden)
ziet er weer goed uit! heel benieuwd naar het eindresultaat
- Luco
- Berichten: 27869
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap (update na 4 maanden)
Wat een kunstwerk zeg
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap (update na 4 maanden)
Deftig project. De schokdemper toren en omliggende delen zullen zeker wat afscherming nodig hebben.
De wastegate zonder terugloop direct de atmosfeer in loopt uit op een WOK denk ik
Krijgt de motor nog een olie cooler?
De wastegate zonder terugloop direct de atmosfeer in loopt uit op een WOK denk ik
Krijgt de motor nog een olie cooler?
- Philipoo
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap (update na 4 maanden)
Wat een mooi spul man! Gaaf bezig!
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
- Auto: E36 "316i" + Opel Combo
Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap (update na 4 maanden)
Thanks voor de positieve reacties! Altijd leuk om te lezen, en binnenkort nog een update te goed.
Voor nu geen oliekoeler, ik ga er geen hele gekke dingen mee doen (in het kader van circuit rijden) en ik wil het project eerst rijdend maken. Er zit nu wel een olietemperatuurmeter ingebouwd en mocht die naar alarmerende waardes oplopen ga ik erover nadenken.
De wastegate recirculeert terug de uitlaat in! Direct de atmosfeer lijkt me meer kwaad dan goed doen.. maar wel verleidelijk om een keer asociaal ermee te rijden
Voor nu geen oliekoeler, ik ga er geen hele gekke dingen mee doen (in het kader van circuit rijden) en ik wil het project eerst rijdend maken. Er zit nu wel een olietemperatuurmeter ingebouwd en mocht die naar alarmerende waardes oplopen ga ik erover nadenken.
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap (update na 4 maanden)
Dat had ik gelezen inderdaad van de wastegate. Terug de uitlaat in is wel beschaafd ja
Een koeler lijkt mij wel wenselijk om de balans te houden zeker met een olie gesmeerd / gekoelde turbo.
Een koeler lijkt mij wel wenselijk om de balans te houden zeker met een olie gesmeerd / gekoelde turbo.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 04 apr 2022, 13:07
- Auto: Bmw e36 en e46
Re: BMW E36 restauratie & M50B25 turbo swap (update na 4 maanden)
Hee ik heb een vraag ik ben nu ook een e36 turbo aant bauwen met een m50b20 blok nu heb ik wat vraagjes over de ketting en wat kleine puntjes zou ik mischien aan wat tips en tricks kunnen vragen?
Met vriendelijke groet dylano
Ik hoor graag van u .
Met vriendelijke groet dylano
Ik hoor graag van u .
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 18 mei 2019, 20:38
- Auto: E36 "316i" + Opel Combo
Re: BMW E36 M50B25 turbo (400+ PK)
Na een lange tijd weer een update! Progressie is langzaam maar gestaag verder gegaan.
Even terug in de tijd; In Oktober 2022 heeft de auto voor het eerst even gelopen! Daarna is in december 2022 de auto opgehaald van de locatie waar die een aantal jaar (project duurt al veel te lang haha) heeft gestaan! Dit was een mooie mijlpaal.
De auto was dus een soort van af.. heel het onderstel staat schots en scheef, het front en aanbouwdelen liggen eraf, en los van motor- en bakolie ontbreken ook nog alle vloeistoffen. Het begin van 2022 hier voornamelijk aan gewerkt!
Toen zat ik een beetje in dubio.. de auto liep een soort van (middels mijn geprutst in Tunerstudio) maar ik vertrouwde het niet. Dus ik moest eigenlijk de auto verder in elkaar zetten om hem door iemand die er verstand van heeft af te laten stellen. Hierdoor de keuze gemaakt om de auto zo goed als in elkaar te zetten.
Toen de auto in elkaar zat en alles vastgeschroefd zat heb ik hem naar de professional gebracht om hem goed af te laten stellen. Ik wil geen namen noemen maar mocht iemand de rollerbank herkennen; ik ben perfect geholpen en zeer tevreden over hoe de auto is afgesteld! Kom er zeker terug..
Tromgeroffel..
Een zeer gezonde motor! Toch spannend na een motorrevisie en zelf de auto opgebouwd te hebben. Een redelijk traditionele curve (M50 + simpele turbo) maar 418 PK en 470 Nm aan koppel op "low boost" van 0,7 barg ben ik zeer tevreden mee!
Al met al staat de BMW er nu zo bij;
Wat nu nog te doen?
De BMW heeft nog geen APK.. daar ben ik nu langzaam mee bezig om dit in orde te maken;
- Viergastest is nog niet in orde. Vermoedelijk is dat de tweedehands gekochte katalysator defect is.. dus die staat op het lijstje
- Ruitensproeier reservoir inbouwen. Dit moet in een alternatieve locatie i.v.m. een turbo die in de weg zit
- Kabelboom netjes maken.
Wat nog meer te doen is;
- Olielekkage oplossen. Helaas een kleine olielekkage t.p.v. de kop en het cilinderblok, er is wel mee te rijden maar de korte pijn is om even de kop eraf te halen en de lekkage te verhelpen.
- Cosmetisch het e.e.a. aanpakken. Uiteindelijk moet er nog een M-bumper set op om de BMW helemaal af te maken.. maar eerst de prioriteiten.
- Interieur aanpakken. Voor het mooie mag hier nog een setje vaders in en moet alle loslatende bekleding weer gemaakt worden (hemel en deurpanelen etc.)
- Ooit van ECU wisselen. Gezien de huidige ECU (Megasquirt 2 clone) toch wat beperkingen heeft.
Even terug in de tijd; In Oktober 2022 heeft de auto voor het eerst even gelopen! Daarna is in december 2022 de auto opgehaald van de locatie waar die een aantal jaar (project duurt al veel te lang haha) heeft gestaan! Dit was een mooie mijlpaal.
De auto was dus een soort van af.. heel het onderstel staat schots en scheef, het front en aanbouwdelen liggen eraf, en los van motor- en bakolie ontbreken ook nog alle vloeistoffen. Het begin van 2022 hier voornamelijk aan gewerkt!
Toen zat ik een beetje in dubio.. de auto liep een soort van (middels mijn geprutst in Tunerstudio) maar ik vertrouwde het niet. Dus ik moest eigenlijk de auto verder in elkaar zetten om hem door iemand die er verstand van heeft af te laten stellen. Hierdoor de keuze gemaakt om de auto zo goed als in elkaar te zetten.
Toen de auto in elkaar zat en alles vastgeschroefd zat heb ik hem naar de professional gebracht om hem goed af te laten stellen. Ik wil geen namen noemen maar mocht iemand de rollerbank herkennen; ik ben perfect geholpen en zeer tevreden over hoe de auto is afgesteld! Kom er zeker terug..
Tromgeroffel..
Een zeer gezonde motor! Toch spannend na een motorrevisie en zelf de auto opgebouwd te hebben. Een redelijk traditionele curve (M50 + simpele turbo) maar 418 PK en 470 Nm aan koppel op "low boost" van 0,7 barg ben ik zeer tevreden mee!
Al met al staat de BMW er nu zo bij;
Wat nu nog te doen?
De BMW heeft nog geen APK.. daar ben ik nu langzaam mee bezig om dit in orde te maken;
- Viergastest is nog niet in orde. Vermoedelijk is dat de tweedehands gekochte katalysator defect is.. dus die staat op het lijstje
- Ruitensproeier reservoir inbouwen. Dit moet in een alternatieve locatie i.v.m. een turbo die in de weg zit
- Kabelboom netjes maken.
Wat nog meer te doen is;
- Olielekkage oplossen. Helaas een kleine olielekkage t.p.v. de kop en het cilinderblok, er is wel mee te rijden maar de korte pijn is om even de kop eraf te halen en de lekkage te verhelpen.
- Cosmetisch het e.e.a. aanpakken. Uiteindelijk moet er nog een M-bumper set op om de BMW helemaal af te maken.. maar eerst de prioriteiten.
- Interieur aanpakken. Voor het mooie mag hier nog een setje vaders in en moet alle loslatende bekleding weer gemaakt worden (hemel en deurpanelen etc.)
- Ooit van ECU wisselen. Gezien de huidige ECU (Megasquirt 2 clone) toch wat beperkingen heeft.
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW E36 M50B25 turbo (400+ PK)
Die kleur in zo'n nette staat maakt 'm zo cool. Mooie curve ook, relatief geleidelijk en topt voorbij de 6k
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26692
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E36 M50B25 turbo (400+ PK)
Heel gaaf project en mooie uitkomst zo in curve en topvermogen.
Zie het niet tussen het lijstje staan maar komt er ook nog een luchtfiltersysteem op de turbo?
Zie het niet tussen het lijstje staan maar komt er ook nog een luchtfiltersysteem op de turbo?