Bericht
door Knot » 09 jun 2021, 13:36
Gisterochtend dus een aangename verrassing, ik wilde wachten op onderhoud maar de verkoper van mijn Z4 vond het een lange zit (dat was het uiteindelijk ook en onnodig maargoed...) dus zei ik regel een vervangende auto/proefrit voor je, had een nieuwe 4 oid verwacht maar deze fraai samengestelde X6 xDrive40i Msport stond klaar. Doet van Poelgeest beter dan Breeman, die hadden hun Z4 destijds aan iemand anders meegeven terwijl hij voor mij gereserveerd stond bij onderhoud aan de 120i.
De samenstelling kan ik wel waarderen, gespoten in Manhattan (grijs) metallic, zwart merino lederen interieur, 22inch bi-colour wielen (742M) uitgevoerd als M sport met M sport shadow, panoramadak, harman/kardon, dab, hud, laserlicht, softclose, trekhaak, active steering, adaptief onderstel.... te zien aan de (nieuw)prijs uiteraard.
Instap lekker hoor, ook bij uitstappen even op de tenen eerst voor je de grond raakt. De comfortstoelen zitten heerlijk, goed verstelbaar, stoelverwarming pakt ook de middenarmsteun en de armsteun in het portier mee. Carbon lijsten kan de auto hebben, oogt sportief, bovenkant van dashbord in leder uitgevoerd (individual), panoramadakje geeft fijn licht in de auto en een lekker briesje als je m opentrekt, mn kop is lekker bijgebruind.
Hij voelt niet aan als een heel zware auto terwijl hij het wel is natuurlijk (leeggewicht 2030kg). Onderstel in comfort pakt hij drempels redelijk op maar in sport vond ik dat hij er moeite mee had de auto in 1 a 2x goed stil te leggen, dempers lijken zich te verslikken dan, gelukkig doen ze het op een glad stuk asfalt wel prima. Er zit active steering op en dat merk je echt als je sportief gaat sturen, je bent nog steeds met dik 2 ton onderweg maar de auto laat zich goed roteren, geen onderstuur, ook geen overstuur maar blijft verekt lang neutraal, vond dat ik er best aso mee kon rijden op slingerweggetjes langs de kust. Remmen doen hun ding, niet heel veel bite direct maar als je meer druk geeft remt hij m prima af.
Het kloppend hart, de B58 in het vooronder, een pareltje natuurlijk maar een X6 heeft m echt nodig die 340pk. In 1 en 2 trekt ie vlot weg maar in 3 en 4 heeft ie er vanaf lager in de toeren een flinke kluif aan. Ben geen fan van het turbo geluid bij de 6 cylinder en zeker niet met het ASD via de speakers. Enige waar ik m ouderwets mooi vind klinken is met warme motor, raampjes omlaag, dak open en dak heel langzaam wegrijden vanuit stilstand zonder dat je de turbo voeding geeft. In vergelijk met de N55 uit mijn M235i heb ik het gevoel dat de B58 minder thuis is bovenin, de N55 trekt m van 5500 naar 6500 net wat lekkerder door maar is al even geleden dat ik die auto had ook. Turbo hoor je lekker meeblazen en uitlaat is standaard maar kom ook wel iets van geluid uit gelukkig. Het is met de instapmotor al prijzig zat maar eigenlijk wil je hem met de V8.
Automaat doet het net even anders dan in de Z4, in feite dezelfde hardware maar schakelpunten zijn iets aangepast soms (in 1 voor de 6000 doorschakelen en 2 wel naar 6600rpm bijvoorbeeld) en de reactie op de flippers is net wat trager in sport/handmatig, heeft even bedenktijd nodig. Schakelt soms aan de late kant alsnog een trap terug, maar kan ook zijn hoe de vorigen ermee gereden hebben natuurlijk.
Assisted drive heeft BMW vrij goed voor mekaar nu, soms wel handjes aan het stuur maar hij stuurt zich vrij aardig tussen de lijnen en zelfs een smalle landweg wist hij m zonder witte lijnen in het midden te houden. Laat ook netjes de auto's om je heen zien in de cockpit, verschil tussen auto en busje wordt herkend etc. Hij houdt het vrij lang vol en geeft pas op bij oprijden rotonde, ik had eerder verwacht.
Verder top luxe natuurlijk, stuurkolom die omlaag komt bij instappen, bij wegrijden trekt hij de gordel even netjes strak, de HUD is een stuk groter en overzichtelijker dan bij de Z4, Airconditioning is met een fysieke knop aan/uit te zetten waar ik in de menu's moet klikken, dit vond ik wel fijner. Harman/kardon klinkt in alle tonen beter/dieper, is natuurlijk ook een lekkere klankkast de bolling van een X6. X-view is grappig de hellingshoeken die je kunt zien, hill decline assist kan je m zelf een heuvel af laten rollen, werkt allemaal goed. Navigatie (kaarten) fris, staan ook stoplichten op de kaart nu, kan je de weg ernaast pakken als geen risico op rood/een rij wil hebben.
Paar uurtjes sturen was ik snel een halve tank kwijt trouwens, uiteraard netjes afgetankt weer ingeleverd, had niet gehoeven, ik vind dat je dat wel moet doen.
Prijs voor een gebruikte auto/demo is 145k dat zou ik er never nooit voor betalen. Leuk om even gereden te hebben maar was blij dat ik weer met de Z4 naar huis kon, ondanks daar een 4 cylinder maaiertje in zit.
-
Bijlagen
-
- X6_40i.jpeg (235.45 KiB) 578 keer bekeken
-
- X6_40i_achter.jpeg (297.8 KiB) 578 keer bekeken
-
- X6_interieur.jpeg (148.71 KiB) 578 keer bekeken
-
- X6_comfortstoelen.jpeg (122.19 KiB) 578 keer bekeken
-
- X6_assisted_landweg.jpeg (131.29 KiB) 578 keer bekeken