Peugeot 106 Rallye verkocht - En nu?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Peugeot 106 S2 Rallye [Interieur ellende P6]

Bericht door Martijn M » 05 jan 2021, 10:29

Wat klote zeg.

Als je de OEM isolatie wilt hebben, mag je de OEM isolatie uit mijn Rallye wel hebben. Die zit nog onder het tapijt nu maar toch :tooth:

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye [Interieur ellende P6]

Bericht door Godspeed » 05 jan 2021, 20:28

Martijn M schreef: 05 jan 2021, 10:29 Wat klote zeg.

Als je de OEM isolatie wilt hebben, mag je de OEM isolatie uit mijn Rallye wel hebben. Die zit nog onder het tapijt nu maar toch :tooth:
Lijkt me een goed plan, dan heb ik inmiddels jouw halve auto :clap:

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye [Interieur ellende P6]

Bericht door Godspeed » 09 jan 2021, 18:15

KoenM schreef: 30 dec 2020, 22:57 Gewoon die 2 sport stoelen er in zetten en de achterbank verwijderen? :D

Overigens wel benieuwd hoe je het nu vindt om naast de dikke leaseback een leuke hot hatch te rijden, waar je door de ouderdom wel vaker iets mee hebt, maar je ook meer naar je hand kunt zetten.
Ik riep al heel gauw ‘Nee’ op de suggestie van het verwijderen van de achterbank, maar vanmiddag heb ik het interieur verder gedemonteerd en wellicht staat het me wel aan :D

Wel moet alles zo blijven, dat het terug origineel te maken is voor verkoop ooit. Hooguit met uitzondering van de isolatie onder de vloer. En het onderstel inmiddels :tooth:

Afbeelding

Na wat schoonmaken vielen twee dingen op: de passagierszijde is ‘veel’ slechter dan de bestuurderszijde en onder de isolatie bij de pedalen zit een verdomd groot gat.

Afbeelding

Afbeelding

Dit gat is er gelukkig niet ingerot, maar lijkt gewoon af fabriek daar te horen zitten. Echter kan ik me niet voorstellen dat dit open hoort te zijn. Er lijkt ook een soort plakkaat te zitten (dat witte), die niet meer in tact is. Iemand enig idee wat dit hoort te zijn?

Deze isolatie bij de voeten wil ik morgen ook gaan verwijderen. Het is al deels gescheurd maar scheurt daarnaast ook erg snel wanneer je het optilt. Spulletje is gewoon op na 22 jaar. En doorweekt natuurlijk.

Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Eric Z » 09 jan 2021, 19:35

Zit je draagarm daar niet vastgebout? Als die is vervangen verklaart dat ook waarom het niet intact is.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Rogerb » 09 jan 2021, 20:52

Is gewoon origineel voor de toegang tot de draagarmbouten, de scheur betekent dat het een keer los is geweest. Is zelfde materiaal als deurfolie, gewoon nieuw stukje inplakken en opgelost. :thumbup:

ivo-b
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door ivo-b » 09 jan 2021, 23:03

Nice! Heb je nog nieuwe draagarmen erbij ook :kikker:

Wel balen van de lekkage maar helaas hoort dat een beetje bij auto's van +20 jaar oud. Zelfs de meest nette 106 S2 Rallye die ik ken heeft elke jaar weer lekkage in de kofferbak en die auto is echt als nieuw, Je ziet nu in de winter ook heel veel van die oudere autootjes met beslagen ramen rondrijden, goede indicatie dat er teveel vocht in het interieur zit. Valt me op zich niet tegen hoe het eruit ziet onder het tapijt. Lekker bezig met alle klusjes zo, wordt straks een full restauratie :blink:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door StefanW » 10 jan 2021, 11:58

Ondanks alles staat ie er nog relatief goed bij. Bij de wielkasten roesten ze allemaal weg, maar jij hebt helemaal niks zo te zien!
Toch het nadeel van zo'n oude auto al die dingen waar je tegen aan loopt. Ben blij dat ik mijne helemaal uit elkaar heb laten halen en toen alles aangepakt hebt. Maar zo roesten als een malle. Denk dat ik over 2-3 jaar weer alles na laat lopen.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Godspeed » 10 jan 2021, 19:49

In de linker wielkast achter is wel wat weggewerkt, maar het kon absoluut slechter inderdaad!

Vandaag even de isolatie onder/achter het dashboard bekeken. De staat van dat spul is erg slecht, maar omdat deze achter het dashboard tegen het schutbord helemaal omhoog loopt heb ik besloten het niet te verwijderen. Wel heb ik een hap eruit gesneden die doorweekt en onwijs slecht was. Die zal ik straks deels vervangen met losse matjes.

De gaten in de vloer voor de draagarmen (bouten zie je zitten) heb ik maar even afgetapet zodat het in ieder geval dicht is. Volgende dat ik moet doen is het lek vinden, de plafond bekleding zal er dus ook aan moeten geloven binnenkort.

Verder zal zodra ik de stoelen terug heb de auto nog een paar uurtjes naar Leeuwenservice gaan voor de veerpoot en dan wordt het tijd om de schade op te gaan lappen. Nog steeds heb ik geen definitief bericht van de tegenpartij (nog nooit zoiets waardeloos’ meegemaakt), maar er moet toch iets gebeuren met die wagen. Dus ik wil hoe dan ook het herstel in gang gaan zetten.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Martijn_bmw » 10 jan 2021, 22:11

Waarom plafond er uit? Komt de lekkage echt niet langs de portier rubbers, deurkaart of voorruit rubber langs? Dat zijn toch wel de bekende plekken.
Of als het echt van hoog komt antenne voet maar die kan je meestal los maken via hemelverlichting

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Godspeed » 10 jan 2021, 22:19

Hele plafond wellicht niet nodig, maar de zaken die je noemt inderdaad controleren. Ik heb alleen geen idee wat er zichtbaar wordt bij verwijderen van de hemelverlichting en in hoeverre ik de naden van het dakraam kan bekijken met de plafondbekleding er nog in.

Ben absoluut geen ervaren sleutelaar, eerste keer pas dat ik zo’n dingen zelf uit elkaar aan het slopen ben :sealed:

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Bokkepoot » 10 jan 2021, 22:24

Ach leuk toch, aan je dagelijks vervoer moet je nooit sleutelen, maar aan zo'n scheurijzer ernaast is het toch leuk om te leren?

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Godspeed » 10 jan 2021, 22:34

Zeker! Ondanks de tegenvallers zie ik er dan ook nog steeds de lol van in :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Martijn M » 11 jan 2021, 13:23

Dat hemeltje heb je er zo uitgetrokken, stelt niet veel voor. Enige nadeel is dat als die terug moet, je deze weer moet plakken. maar met een busje contactlijm is dat zo gepiept.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Godspeed » 30 jan 2021, 20:59

Nog geen vordering wat de lekkage betreft, er stond nog netjes een mooie plas water aan de bestuurderskant na het slechte weer van afgelopen tijd. Helaas heb ik ruim twee weken in bed/op de bank gelegen met corona dus weinig kunnen ondernemen wat dat betreft.

Wel heb ik de stoelen terug van de bekleder. De twee relatief goede sportstoelen die ik had zijn aan de buitenzijde voorzien van kunstleer zoals dat in de Rallye origineel het geval is en de vulling is hersteld waar nodig. De stoelen zijn weer in topstaat, props voor Van Wijk Bekleding! De bestuurdersstoel heb ik terug in de auto gezet, in het verder kale interieur. Vandaag namelijk naar Leeuwenservice geweest voor de veerpoot die nog vervangen moest worden voor een originele / niet gemodificeerde.

Afbeelding

Vandaag bij Ron van Leeuwenservice dus de veerpoot laten vervangen. Tevens heeft Ron de speling op de pook verholpen. Relatief simpele ingreep met briljant resultaat, de speling is nagenoeg volledig weg :D Dit had te maken met een versleten asje in een hevel van het schakelsysteem onder de pook.

Daarnaast hebben we maar meteen de verstralers eruit gehaald. Deze wilde ik sowieso eruit gaan halen, de bumper inserts zoals bij de Rallye hoort heb ik al in de schuur liggen. Nu de auto toch op de brug stond, hier dus ook maar meteen even naar gekeken. Die aan de linker zijde van de auto hing er al een beetje hoerig bij sinds het ongeluk, maar ze waren sowieso achteraf vrij amateuristisch erin gebouwd, bleek nu. Montagepunten gefabriceerd in een bumper die deze standaard niet heeft en de bedrading was wat lullig aangesloten. Goed moment om ze eruit te slopen dus. De inserts komen er wel in zodra de schade gerepareerd wordt.

Afbeelding

Toen ik op weg naar huis was, ontstond er opeens een naar geluid wat op aanlopen van de banden of iets dergelijks leek. Meteen auto aan de kant gezet en Ron gebeld, ik was gelukkig pas een paar km op weg. Ron vermoedde dat het wiellager van de zojuist vervangen veerpoot verrot was. Kortom, omkeren en terug aan de slag. Ron vertelde dat Peugeot in de bouwjaren van de S2 Rallye twee verschillende soorten naven/bussen/asdelen/weet ik veel wat voor onderdelen rondom de aandrijfas in de veerpoten heeft gebouwd, afhankelijk van welk bouwjaar precies. Nu bleek de vervangende veerpoot toch de verkeerde delen erin te hebben zitten voor mijn auto en inderdaad, het wiellager was ook verrot. Ron had geen wiellager liggen, dus ik heb de auto achter moeten laten en een leenautootje mee gekregen. De overige asdelen worden ook overgezet van de veerpoot die erin zat zodat dat ook weer klopt. To be continued.

Voor wat betreft de schade en vergoeding ervan, dat duurt echt tergend lang. Inmiddels is de verplichte termijn van drie maanden reactietijd oid verstreken en wordt de verzekeraar van de tegenpartij verzocht als de sodemieter uit te keren. Ik ben benieuwd :?

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Rogerb » 30 jan 2021, 21:34

Welleens bij een saxo meegemaakt(en daarna gebeurd het je niet meer ;) ) ene type as valt haaks tegen naaf/wiellager en andere heeft een conisch vlakje wat in de naaf glijd. Bij verkeerde combi word je lager niet goed aangehaald en draai je in een paar km een lager verrot.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Godspeed » 30 jan 2021, 21:42

Rogerb schreef: 30 jan 2021, 21:34 Welleens bij een saxo meegemaakt(en daarna gebeurd het je niet meer ;) ) ene type as valt haaks tegen naaf/wiellager en andere heeft een conisch vlakje wat in de naaf glijd. Bij verkeerde combi word je lager niet goed aangehaald en draai je in een paar km een lager verrot.
Dat is het inderdaad exact! Ron was denk ik iets te goed van vertrouwen in de verkoper van het onderdeel...

Edit; Ik schuif natuurlijk niks af op Ron, laat dat duidelijk zijn. Lullig dat het gebeurde, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt maandag.
Laatst gewijzigd door Godspeed op 30 jan 2021, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Godspeed » 30 jan 2021, 21:42

Dubbel

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Rogerb » 30 jan 2021, 21:56

Bij mij was het een klant die vroeg of we twee gebruikte assen konden monteren, aangezien verder alle maten en aantal tanden kloppen kijk je er gauw overheen, vandaar dat het je geen 2e keer gebeurd :thumbup: Ron verstaat verder z’n vak :thumbup:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3675
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Paskal » 30 jan 2021, 22:43

Zonde dat het niet in één keer opgelost kon worden, maar kan gebeuren.
Ken Ron al meer dan 20 jaar en for sure dat hij eea weer prima voor mekaar maakt. Doe hem de groeten zodra je je 106 op gaat halen :thumbup:

Redis
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2020, 22:48
Auto: Megane 3 RS

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Redis » 31 jan 2021, 00:18

Wordt grondig aangepakt. Ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd.

Die gaten voor de draagarmen kan je mooi afplakken met Alubytul, dempt ook gelijk het geluid van het gat en isoleert ook tegen vocht

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door StefanW » 31 jan 2021, 11:50

Jammer, maar gelukkig kon je nog omkeren. Ron gaat het zeker fixen voor je!

Vind je het nog leuk, zo'n ouwe rallye? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Godspeed » 31 jan 2021, 11:54

Ik ging er niet vanuit zo’n belachelijke bak ellende te hebben gekocht, maar eerlijk is eerlijk, het rijden maakt alles goed!

En inmiddels zie ik er de lol wel van in om praktisch alles aan te (moeten) pakken.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Martijn_bmw » 31 jan 2021, 12:06

Godspeed schreef: 31 jan 2021, 11:54 Ik ging er niet vanuit zo’n belachelijke bak ellende te hebben gekocht, maar eerlijk is eerlijk, het rijden maakt alles goed!

En inmiddels zie ik er de lol wel van in om praktisch alles aan te (moeten) pakken.
Ik denk dat je daar de verkoper en TEG wel erg mee te kort doet, in basis heb je volgens mij een prima nette rally gekocht.
Het zijn kleine ongemakkelijkheden die je tot nu toe hebt wat had je anders verwacht van een oud (Frans) autootje :tooth: die auto’s hebben gewoon altijd wat, dat moet je idd als deel van de hobby en lol zien anders ben je het snel zat.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Eeuwe » 31 jan 2021, 12:12

Petje af voor je geduld met dit project. Als ie straks klaar is, is het wel weer een auto om nooit meer weg te doen, denk ik ;)

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Peugeot 106 S2 Rallye

Bericht door Godspeed » 31 jan 2021, 12:58

Martijn_bmw schreef: 31 jan 2021, 12:06
Godspeed schreef: 31 jan 2021, 11:54 Ik ging er niet vanuit zo’n belachelijke bak ellende te hebben gekocht, maar eerlijk is eerlijk, het rijden maakt alles goed!

En inmiddels zie ik er de lol wel van in om praktisch alles aan te (moeten) pakken.
Ik denk dat je daar de verkoper en TEG wel erg mee te kort doet, in basis heb je volgens mij een prima nette rally gekocht.
Het zijn kleine ongemakkelijkheden die je tot nu toe hebt wat had je anders verwacht van een oud (Frans) autootje :tooth: die auto’s hebben gewoon altijd wat, dat moet je idd als deel van de hobby en lol zien anders ben je het snel zat.
Niks ten nadele van Ivo en TEG. Maar juist omdat er al zoveel is gebeurd aan de auto vorig jaar, ben ik verbaasd over wat ik nu nog allemaal tegen kom.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Erik dB, Joël D., L5S1, Mark, sdh, Thomas H en 256 gasten