sitechris: Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door DFJEF » 08 dec 2020, 17:28

Hoe zijn de ervaringen, nu we 2 maanden verder zijn ? :)

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door sitechris » 08 dec 2020, 17:52

Top. Motor, onderstel en besturing zijn echt briljant. Het allerleukste van deze auto? Elk ritje is lachen geblazen. Ieder bochtje waar je ruimte hebt druk ik gaspedaal even vol in en midden in de bocht gas los. En hoppa, kont breekt uit en big smile achter het stuur. Of even die rotonde lekker het sperretje in het stuur voelen als je vol doortrapt. Even die driecilinder laten brullen. Ding klinkt zo goed. Hebben ze echt goed gedaan. Of even lekker harken in de versnellingsbak. Heerlijk. Het allermooiste? Je gaat dan nooit snoeihard. Het is heel toegankelijk en bereikbaar. Daarnaast is de auto wel snel genoeg om leuk te zijn. Het is gewoon een vlot ding. Zeker op de binnendoorwegen heb je aan 200 pk meer dan genoeg. Maar ook op de Autobahn zit er voldoende vaart in om leuk te zijn. Vooralsnog echt een topautootje.

Ik heb overigens al een paar mensen laten rijden met de Fiesta. Die rollen bijna om van verbazing dat het zo'n lekker autootje is. Dat is ook wel erg grappig om mee te maken. Mensen zijn echt verrast door de auto. Zoals ik dat zelf ook was.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Andre » 08 dec 2020, 17:57

Leuke auto een van de leukste fwd! Maar nu na dik een jaar ben ik er wel weer klaar mee. Het is niet de auto maar het aandrijf concept. Voorwiel aandrijving ondanks een levendige achterkant bij gas los begint mij nu toch echt te vervelen.

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door DFJEF » 08 dec 2020, 19:54

Interessant om de twee ervaringen hierboven te lezen. Het is dus echt een FWD feestnummer. :hosanna:

Maar waarschijnlijk voor de die-hard RWD fan, zal er dus op de wat langere termijn iets ontbreken. Ik snap het wel, daarom vind ik mijn MX-5 zo geweldig, de goede mix van beide....... :wink:

Maar blijf vooral posten over de ervaringen met de ST. Nog upgrade plannen bijvoorbeeld ? Ik zag dat Ford Performance ook leuke goodies heeft, zoals een schroefset (van KW geloof ik), lichtere 18" wielen of een flinke Tarox BBK..... :D

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Flamman » 08 dec 2020, 19:59

Andre schreef: 08 dec 2020, 17:57 Leuke auto een van de leukste fwd! Maar nu na dik een jaar ben ik er wel weer klaar mee. Het is niet de auto maar het aandrijf concept. Voorwiel aandrijving ondanks een levendige achterkant bij gas los begint mij nu toch echt te vervelen.
En hierbij een einde aan het “parel Fiesta” tijdperk :D

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door sitechris » 08 dec 2020, 20:03

DFJEF schreef: 08 dec 2020, 19:54 Interessant om de twee ervaringen hierboven te lezen. Het is dus echt een FWD feestnummer. :hosanna:

Maar waarschijnlijk voor de die-hard RWD fan, zal er dus op de wat langere termijn iets ontbreken. Ik snap het wel, daarom vind ik mijn MX-5 zo geweldig, de goede mix van beide....... :wink:

Maar blijf vooral posten over de ervaringen met de ST. Nog upgrade plannen bijvoorbeeld ? Ik zag dat Ford Performance ook leuke goodies heeft, zoals een schroefset (van KW geloof ik), lichtere 18" wielen of een flinke Tarox BBK..... :D
Voorlopig nog geen plannen om onderstel of motor aan te pakken. Wellicht dat er wel een keer een milltek komt voor meer herrie. Niet nodig maar wel leuk.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Godspeed » 08 dec 2020, 20:08

Gaaf wagentje Chris! Geloof meteen dat je daar onwijs veel lol mee kunt hebben :df:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6224
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 08 dec 2020, 20:09

Flamman schreef: 08 dec 2020, 19:59
Andre schreef: 08 dec 2020, 17:57 Leuke auto een van de leukste fwd! Maar nu na dik een jaar ben ik er wel weer klaar mee. Het is niet de auto maar het aandrijf concept. Voorwiel aandrijving ondanks een levendige achterkant bij gas los begint mij nu toch echt te vervelen.
En hierbij een einde aan het “parel Fiesta” tijdperk :D
Flamman schreef: 08 dec 2020, 19:59
Andre schreef: 08 dec 2020, 17:57 Leuke auto een van de leukste fwd! Maar nu na dik een jaar ben ik er wel weer klaar mee. Het is niet de auto maar het aandrijf concept. Voorwiel aandrijving ondanks een levendige achterkant bij gas los begint mij nu toch echt te vervelen.
En hierbij een einde aan het “parel Fiesta” tijdperk :D
Flamman schreef: 08 dec 2020, 19:59Dubbel post
Flamman schreef: 08 dec 2020, 20:00Dubbel post
Flamman schreef: 08 dec 2020, 20:01Dubbel post
Flamman schreef: 08 dec 2020, 20:03Dubbel post

God straft onmiddellijk :tooth: :lol: :zwijntje: :mrgreen: .

Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Kadett » 09 dec 2020, 03:33

sitechris schreef: 08 dec 2020, 20:03
Voorlopig nog geen plannen om onderstel of motor aan te pakken. Wellicht dat er wel een keer een milltek komt voor meer herrie. Niet nodig maar wel leuk.
Zal waarschijnlijk de leeftijd zijn. Maar die pops/bangs/crackle/overrun hoe je het ook wil noemen worden enkel maar kinderachtig met de Milltek. Heb beide gehoord maar dat geplof met de Milltek gaat nergens over. Omdat het ook heel kunstmatig klinkt het is met gas los elke keer precies hetzelfde plofje qua frequentie/toon.

Zou zelf het eruit laten mappen met een andere uitlaat. Maar kan helaas geen trekhaak op de ST :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Martijn_bmw » 09 dec 2020, 09:00

Eens, aangezien inmiddels elke rif aap met gti/amg/rs/m/enz rond rijdt met zoveel mogelijk geknetter en herrie uit de kunstmatig gefabriceerde pops and bangs ben ik er alweer helemaal klaar mee.

Liever een mooi zuiver uitlaat/motor gehuil in de toeren dan dat stomme geknetter.

Maar ook ik ben inmiddels 37 dus wellicht is het de leeftijd :tooth:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Knot » 09 dec 2020, 09:11

Ik snap dat persé RWD willen hebben niet zo, enige wanneer dat voor mij een must is is als je continu spinnende voorwielen hebt maar dat is bij de Fiesta ST (zeker met sper) volgens mij niet aan de orde. Zou me er prima mee kunnen vermaken. Een RWD auto is voor mij puur voor het driften, niet een bochtje of rotonde uitbreken, nee, het echte ruige werk wat op straat toch eigenlijk niet kan dus ik huur op circuit wel wat.

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door WillemBoer » 09 dec 2020, 09:48

Heb laatst ook een keer een zo’n fiesta gereden, erg leuk en speels maar vond de motor het minste eigenlijk...

Motortje reageert niet echt direct op het gas, kan ook niet anders met een 3 cil waarschijnlijk...
Laag en midden toerenbereik flink krachtig maar boven de 5000 is de fut er wel uit, de toerenbegrenzer opzoeken nodigt niet echt uit. Vermogens opbouw is niet linear, dat moet zo’n ding eigenlijk juist wel hebben naar mijn mening.

Vorige generatie renault megane rs bijvoorbeeld jankte gewoon vol de toerenbegrenzer in... :df:

Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Kadett » 09 dec 2020, 11:30

Martijn_bmw schreef: 09 dec 2020, 09:00 Eens, aangezien inmiddels elke rif aap met gti/amg/rs/m/enz rond rijdt met zoveel mogelijk geknetter en herrie uit de kunstmatig gefabriceerde pops and bangs ben ik er alweer helemaal klaar mee.

Liever een mooi zuiver uitlaat/motor gehuil in de toeren dan dat stomme geknetter.

Maar ook ik ben inmiddels 37 dus wellicht is het de leeftijd :tooth:
:beer:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Knot » 09 dec 2020, 11:44

WillemBoer schreef: 09 dec 2020, 09:48 Motortje reageert niet echt direct op het gas, kan ook niet anders met een 3 cil waarschijnlijk...
Laag en midden toerenbereik flink krachtig maar boven de 5000 is de fut er wel uit, de toerenbegrenzer opzoeken nodigt niet echt uit.
https://www.mountunestore.com/products/ ... pgrade-kit

Gebruikersavatar
edlimi
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 nov 2009, 12:21
Auto: Polo GTI
Locatie: Noord-Brabant

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door edlimi » 09 dec 2020, 12:18

sitechris schreef: 08 dec 2020, 17:52 Top. Motor, onderstel en besturing zijn echt briljant. Het allerleukste van deze auto? Elk ritje is lachen geblazen. Ieder bochtje waar je ruimte hebt druk ik gaspedaal even vol in en midden in de bocht gas los. En hoppa, kont breekt uit en big smile achter het stuur. Of even die rotonde lekker het sperretje in het stuur voelen als je vol doortrapt. Even die driecilinder laten brullen. Ding klinkt zo goed. Hebben ze echt goed gedaan. Of even lekker harken in de versnellingsbak. Heerlijk. Het allermooiste? Je gaat dan nooit snoeihard. Het is heel toegankelijk en bereikbaar. Daarnaast is de auto wel snel genoeg om leuk te zijn. Het is gewoon een vlot ding. Zeker op de binnendoorwegen heb je aan 200 pk meer dan genoeg. Maar ook op de Autobahn zit er voldoende vaart in om leuk te zijn. Vooralsnog echt een topautootje.

Ik heb overigens al een paar mensen laten rijden met de Fiesta. Die rollen bijna om van verbazing dat het zo'n lekker autootje is. Dat is ook wel erg grappig om mee te maken. Mensen zijn echt verrast door de auto. Zoals ik dat zelf ook was.
Dit kan ik beamen in onze vergelijking test. De Fiesta stuurt lekker gretig en heeft een los achterwerk, wat het rijden met een FWD juist spannend maakt. Het vermogensopbouw vond ik over het gehele boerenbereik gretig en het drie cilinder geluid geeft juist extra cachet. Ik kan heel goed begrijpen dat deze auto in de plaats is gekomen van veel sneller Leon Cupra.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11440
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Hielke » 09 dec 2020, 12:34

Fiesta ST is zoveel leuker te rijden dan de Focus RS. Andre deed er geloof ik een 2.05 mee op Assen. Twee Nul fucking Vijf. Op remblokken na helemaal standaard, 'slechts' 200 pk. Remmerij bleef de beperkende factor. De speelsheid (het graag willen roteren van de auto) icm het gevoel van controle dat ie blijft geven is vrij uniek.

Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Kadett » 09 dec 2020, 12:44

Knot schreef: 09 dec 2020, 11:44
WillemBoer schreef: 09 dec 2020, 09:48 Motortje reageert niet echt direct op het gas, kan ook niet anders met een 3 cil waarschijnlijk...
Laag en midden toerenbereik flink krachtig maar boven de 5000 is de fut er wel uit, de toerenbegrenzer opzoeken nodigt niet echt uit.
https://www.mountunestore.com/products/ ... pgrade-kit
Liever Revo nemen. Die knettert door tot 245-250pk op euro 98 :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31246
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door JP » 09 dec 2020, 12:58

Kadett schreef: 09 dec 2020, 11:30
Martijn_bmw schreef: 09 dec 2020, 09:00 Eens, aangezien inmiddels elke rif aap met gti/amg/rs/m/enz rond rijdt met zoveel mogelijk geknetter en herrie uit de kunstmatig gefabriceerde pops and bangs ben ik er alweer helemaal klaar mee.

Liever een mooi zuiver uitlaat/motor gehuil in de toeren dan dat stomme geknetter.

Maar ook ik ben inmiddels 37 dus wellicht is het de leeftijd :tooth:
:beer:
Maar mate ik ouder wordt als rifaap wil ik juist meer “pops and bangs” :hungry:

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Robin » 09 dec 2020, 13:03

Ik ben 50 en heb de pops en bangs (met de klep open) op maximaal. Klep dicht :Nul.
Maar ik rij veel met die klep open. Vuurwerk mag niet meer , dan maar vanuit de auto. Echt soms gewoon een geweersschot bij gaslos. Machtig.

:tooth:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Knot » 09 dec 2020, 13:38

Kadett schreef: 09 dec 2020, 12:44
Knot schreef: 09 dec 2020, 11:44
WillemBoer schreef: 09 dec 2020, 09:48 Motortje reageert niet echt direct op het gas, kan ook niet anders met een 3 cil waarschijnlijk...
Laag en midden toerenbereik flink krachtig maar boven de 5000 is de fut er wel uit, de toerenbegrenzer opzoeken nodigt niet echt uit.
https://www.mountunestore.com/products/ ... pgrade-kit
Liever Revo nemen. Die knettert door tot 245-250pk op euro 98 :)
Ik vind 235 (liefst eigenlijk die 225) ruim voldoende, heb je wat marge en blijft het sowieso heel.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1815
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door veejay » 09 dec 2020, 13:49

Ben 44 en kan niet wachten op mijn volgende auto met MPPSK kit (met kleppen) voor gunshots en harde scheten.

Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Kadett » 09 dec 2020, 13:52

Ik had het af en toe met gas los met de Celica en ook met de motor met slip on zonder db killer. En dat is ook wel leuk, maar het 'deuntje' van de ST is met gas los iedere keer precies hetzelfde. Zit er standaard in geprogrammeerd als symfonie en dan vind ik het weer minder. Tenminste, met de Milltek. Want dan gaat het onbeschoft hard. Kon ook zijn dat diegene ook de GPF eruit had gehaald dat heb ik niet gevraagd daarvoor ging ie te snel :)

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Zed240 » 09 dec 2020, 14:19

Die geprogrammeerde ploffen vind ik echt één van de meest trieste ontwikkelingen van de afgelopen jaren, verschikkelijk. :tooth:

Bij m'n ouders wonen een paar sjonnies om de hoek, een F30 en een Golf GTI, beide met zo te horen een open pijp. Elke keer als die langsrijden is elke hond in de buurt overstuur. Als je zo graag aandacht wil fiets dan naakt en schreeuwend door het dorp, weet ook iedereen in mum van tijd wie je bent.

Tot zo ver mijn rant. Koffie? :zwijntje:

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Eric Z » 09 dec 2020, 14:29

Zonder uitlaat springen honden voor je auto, die hond werd helemaal gek toen ik zonder dempers naar de uitlatenboer hier even verderop ging. En dan hoefde ik maar 2 straten door voor ik op het industrie terrein ben.

Kan me voorstellen dat als je hond constant aanslaat van een uitlaat en ze regelmatig langsrijden dat je er snel klaar mee bent ja.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6224
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 09 dec 2020, 15:22

Kadett schreef: 09 dec 2020, 03:33 Maar kan helaas geen trekhaak op de ST :tooth:
Officieel niet, maar wij hebben ook een (afneembare) trekhaak op onze ST....dat is dan wel het vorige model, de MK7, maar ik denk dat het bij de MK8 ook wel zal passen bij de juiste trekhaak boer.
Er moest wel een heel klein stukje pvc uit de diffuser worden gezaagd, maar is bijna niet te zien en dat er bij ons een trekhaak op zit is ook bijna niet te zien als de kogel er niet op zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten