sitechris: Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Kadett » 09 dec 2020, 15:58

Had gelezen op Fiesta OC dat de bout/montage gaten niet aanwezig waren op de plekken die er wel zitten op non ST MK8. Geen idee of dat gaten zijn met schroefdraad of dat het een door en door principe is met bout/moer en je het zelf zou kunnen doorboren.

Het is jammer dat de MK8 niet in de VS op de markt komt anders had er wel iemand een 'hitch bar' ontworpen, dan enkel een non ST kabelboom eronder en je was klaar.

Ik hoef er niets mee te trekken, maar MTB achterop is makkelijker dan beide wielen elke keer loshalen en alles achterin proberen te krijgen.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6222
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 09 dec 2020, 16:58

Dat is bij de MK7 volgens mij ook zo, weet niet precies meer wat het was, maar degene waar ik het heb laten doen moest ook wat dingetjes aanpassen, omdat het standaard niet eronder kan.
Wij hebben die trekhaak ook alleen maar om onze fietsen te kunnen vervoeren.

Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Kadett » 09 dec 2020, 18:36

Misschien toch maar eens een ST op de brug zien om te kijken wat mogelijkheden zijn. ST staat nog steeds hoog op de shortlist met enkel dit minpuntje.

DFJEF
Berichten: 887
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door DFJEF » 09 dec 2020, 19:08

JP schreef: 09 dec 2020, 12:58
Kadett schreef: 09 dec 2020, 11:30
Martijn_bmw schreef: 09 dec 2020, 09:00 Eens, aangezien inmiddels elke rif aap met gti/amg/rs/m/enz rond rijdt met zoveel mogelijk geknetter en herrie uit de kunstmatig gefabriceerde pops and bangs ben ik er alweer helemaal klaar mee.

Liever een mooi zuiver uitlaat/motor gehuil in de toeren dan dat stomme geknetter.

Maar ook ik ben inmiddels 37 dus wellicht is het de leeftijd :tooth:
:beer:
Maar mate ik ouder wordt als rifaap wil ik juist meer “pops and bangs” :hungry:
Het mooie van zo'n kleppenuitlaat is natuurlijk, dat het niet altijd hoeft te knetteren. Hoeft van mij ook niet altijd, maar soms kan ik maar moeilijk mijn glimlach onderdrukken met zo'n knetterpijp...... :tooth:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6222
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 09 dec 2020, 19:19

Kadett schreef: 09 dec 2020, 18:36 Misschien toch maar eens een ST op de brug zien om te kijken wat mogelijkheden zijn. ST staat nog steeds hoog op de shortlist met enkel dit minpuntje.
Ik weet niet waar je huis woont, maar ik heb die trekhaak hier laten monteren: http://www.muniertrekhaakservice.nl/
Is een al wat ouder persoon, die bijna alles nog zelf doet en volgens mij z'n hele leven al trekhaken monteert.
Hij doet ook veel voor de Ford-dealer waar ik altijd kom( https://www.auto-oostdijk.nl/ ), dus misschien heeft ie weleens een nieuw model ST aan de onderkant gezien en weet ie al wat er eventueel voor een trekhaak onder zou passen.
De Ford-dealer heeft mij ook weleens om foto's gevraagd van hoe de achterkant er nu uitziet met de trekhaak(zonder kogel), die wilden ze aan een andere klant laten zien die ook een trekhaak wilde, maar ik weet niet voor wat voor model Fiesta ST dat om ging.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 526
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Rolf205 » 10 dec 2020, 09:01

Een MK7 Fiesta staat bij ook hoog op het verlanglijstje, maar om dezelfde trekhaakredenen is een ST-line Ecoboost evt ook een optie ipv echte ST. Gechipt halen die 140pk. Maar hoe verhoudt het onderstel van een ST-line zich tov een echte ST? Wereld van verschil of stuurt zo'n ST line ook strakker dan een normale Fiesta?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door matthyssie » 10 dec 2020, 09:20

Als je in Duitsland shopt heb je ze af-fabriek ook met 140 pk.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door JP » 10 dec 2020, 09:31

ST-line is een 10mm lager en met sportveren

Gebruikersavatar
martn
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 mei 2020, 20:27
Auto: Ford Focus ST

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door martn » 10 dec 2020, 10:32

Gaaf om te zien dat je toch overstag bent gegaan Chris! Ik heb de mijne nu 2 jaar en heb de teller inmiddels op 60.000km. Ik heb rondgekeken en proefgereden in andere auto's, maar ik heb nog nergens het gevoel gehad dat ik meer fun had. Daarnaast zijn de verbruikskosten en verzekering een ontzettend positief pluspunt bij deze auto. Dus ik ga dit gebakje nog een hele tijd aanhouden.

Zelf heb ik hem een paar maanden geleden gechipt met Mountune. Daarnaast heb ik hem 20mm verlaagd en alle Mountune motoronderdelen vervangen. Vandaag ontvang ik mijn intercooler, brake upgrade en extra luchtinlaatonderdeel van Mountune. Zelf heb ik nog de standaard uitlaat onder de wagen omdat ik nog geen behoefte heb gehad aan een ander, het geluid van de stock uitlaat is echt al heel goed. De Milltek of komende Mountune uitlaat wil ik graag eerst in het echt horen voordat ik dit eronder zet.

Geniet er van en als je eens vragen hebt, stel ze gerust!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Knot » 10 dec 2020, 10:40

Wat doet hun remmenupgrade precies? Ik dacht dat je met goede remvloeistof (hoog kookpunt) en EBC Yellow blokken al een eind op weg was.

Gebruikersavatar
martn
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 mei 2020, 20:27
Auto: Ford Focus ST

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door martn » 10 dec 2020, 11:37

Knot schreef: 10 dec 2020, 10:40 Wat doet hun remmenupgrade precies? Ik dacht dat je met goede remvloeistof (hoog kookpunt) en EBC Yellow blokken al een eind op weg was.
Daar kom je inderdaad een heel eind mee, maar in plaats van straks mijn schijven vervangen met de stock schijven, doe ik dit. Ik heb de onderdelen uit de UK. Daarom heb ik ze alvast besteld omdat ik niet weet hoe het straks zit met import uit de UK. :)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6222
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 10 dec 2020, 14:44

Rolf205 schreef: 10 dec 2020, 09:01 Een MK7 Fiesta staat bij ook hoog op het verlanglijstje, maar om dezelfde trekhaakredenen is een ST-line Ecoboost evt ook een optie ipv echte ST. Gechipt halen die 140pk. Maar hoe verhoudt het onderstel van een ST-line zich tov een echte ST? Wereld van verschil of stuurt zo'n ST line ook strakker dan een normale Fiesta?
Als je veel met een aanhanger rijdt dan is het inderdaad verstandig om een ST-line te kopen i.p.v. een ST, is het maar voor heel af en toe een ritje met een kleine aanhanger, of voor een fietsendrager dan kun je gerust een ST kopen en daar een trekhaak op laten zetten....op het kenteken staat natuurlijk dat je er 0 kg mee mag trekken, dus ik weet niet hoe lastig de verzekering gaat doen als je een ongeluk krijgt met een hanger erachter.

Ik heb gereden met een gechipte ST-line, ook één van 2016, dus hetzelfde bouwjaar als die van ons.
Vond het zeker niet verkeerd, hij reageerde soms iets later op het gaspedaal, maar niet echt hinderlijk en qua versnellingsbak heeft het zowel voor- als na-delen.
De ST heeft een 6-bak en draait ongeveer 3000 toeren bij 120km/h, de ST-line had een 5-bak en draaide minder toeren bij 120km/h, als ik het me goed herinner ergens rond de 2700 toeren, maar het is al ruim 3 jaar geleden dat ik erin gereden heb.
Je zal dus ergens wat tekort komen bij de ST-line, op de korte sportieve stukjes zal ie wat teveel terug vallen in toeren in vergelijk met de ST, maar op de grote weg rijdt je wel weer wat rustiger en zuiniger als je gewoon 100 of 130km/h cruist.

Wij hebben toendertijd dus in beiden gereden, maar toch voor het 'echte' werk gekozen, dus de ST, maar zoals gezegd rijdt zo'n ST-line ook helemaal niet verkeerd....wat minder stug en strak en natuurlijk wat minder power en een ST is standaard best wel goed uitgerust met alle fratsen zoals, regensensor, stoelverwarming, voorruitverwarming en zo standaard erop.
Dat is niet waar ik een ST-line voor zou laten staan, die voorruitverwarming is heel soms weleens handig, maar die stoelverwarming is voor mij overbodig en bij sommige ST-line's zal het er ook op zitten, maar zoals gezegd zijn dat soort zaken bij een ST standaard.

Wat je ook in overweging moet houden is dat als je ST-line laat chippen je rond de 140pk uitkomt, daarbij maakt het niet uit of je de 100pk versie, of de 125pk versie laat chippen, maar als je een ST laat chippen dan kom je ruim boven de 200pk uit, bij de één lees ik 205pk en bij een ander 215pk, dus laten we het op 210pk houden.
Het verschil wordt dan dus in vergelijk met een 125pk alleen maar groter, ook het koppel zal denk bij de ST iets forser toenemen bij chippen.

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 526
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Rolf205 » 10 dec 2020, 15:49

Het is wel een beetje trend dat de hete versies tegenwoordig geen trekgewicht meer hebben (Clio RS, Megane RS, Focus ST, etc etc).
Het trekgewicht van een ST-line zet ook niet veel zoden aan de dijk en de trekhaak is meer voor de fietsendrager en ff de racer op de ambulance laden buiten en weer binnen zetten. Daarmee rijden mag ook niet met 900kg trekgewicht.
Wat verbruikt jouw ST? Nu rij ik weinig en het zou een vervanging voor een diesel zijn en moet wellicht in de toekomst weer meer km's maken. Max power getallen boeien me niet het meest; fijn onderstel bij een hatch meer...

Gezien ook deze review denk ik dat ik maar ff door moet sparen en jouw ST kopen... ;-)
https://www.evo.co.uk/ford/fiesta/18621 ... of-the-sts
With an amiable engine, a comfortable ride and trustworthy handling the ST-Line does a great job of being a good hatchback. The old Zetec S moniker promised little in the way of sportiness, but the new name brings with it an expectation that some of the playfulness of the ST will be evident. We hoped for an ST chassis with a less powerful engine, but instead the ST-Line feels more like an ordinary Fiesta and it isn’t infused with the same enthusiasm and vigour of Ford’s glorious ST.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6222
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 10 dec 2020, 16:22

Die van ons is niet meer te koop, ik zal straks gelijk om een slotje vragen bij dat topic. :wink:

Het verbruik valt reuze mee, ding weegt natuurlijk ook maar 1063 kg.
Zelf rij ik nauwelijks meer in de ST(vanwege medisch probleem), m'n vrouw rijdt er meest in en hij bevalt haar ook prima.
M'n vrouw rijdt niet echt hard, maar ook niet heel traag, ze gaat gewoon met het verkeer mee en houdt zich meest aan de maximum snelheid.
Afgelopen vakantie(Oostenrijk, Italië) was er 1 met half snelweg en half binnendoor rijden en het gemiddelde verbruik was ongeveer 1 op 15.
Hier in Nederland wil het nog weleens verschillen, als we veel korte stukjes rijden is het verbruik 1 op 12(dat is 1 keer voorgekomen) en met normaal gebruik, dus korte stukje en wat verder weg dan ligt het gemiddelde meest zo rond de 1 op 13,5 à 1 op 14,5, dus ik denk gemiddeld over het hele jaar zo'n 1 op 14 ongeveer.
Als je gaat trappen dan zie je dat natuurlijk ook in je verbruik, dan kan het ook oplopen naar onder de 1 op 10, maar als je rustig 100km/h kachelt op de grote weg is 1 op 19 ook haalbaar.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door sitechris » 10 dec 2020, 19:45

martn schreef: 10 dec 2020, 10:32 Gaaf om te zien dat je toch overstag bent gegaan Chris! Ik heb de mijne nu 2 jaar en heb de teller inmiddels op 60.000km. Ik heb rondgekeken en proefgereden in andere auto's, maar ik heb nog nergens het gevoel gehad dat ik meer fun had. Daarnaast zijn de verbruikskosten en verzekering een ontzettend positief pluspunt bij deze auto. Dus ik ga dit gebakje nog een hele tijd aanhouden.

Zelf heb ik hem een paar maanden geleden gechipt met Mountune. Daarnaast heb ik hem 20mm verlaagd en alle Mountune motoronderdelen vervangen. Vandaag ontvang ik mijn intercooler, brake upgrade en extra luchtinlaatonderdeel van Mountune. Zelf heb ik nog de standaard uitlaat onder de wagen omdat ik nog geen behoefte heb gehad aan een ander, het geluid van de stock uitlaat is echt al heel goed. De Milltek of komende Mountune uitlaat wil ik graag eerst in het echt horen voordat ik dit eronder zet.

Geniet er van en als je eens vragen hebt, stel ze gerust!
Hey martn,

Waar zit mountune? Of hebben ze dealers?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door JP » 10 dec 2020, 19:48

Mebu in Nootdorp is een aanrader van mijn kant, ondanks de afstand.

Gebruikersavatar
martn
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 mei 2020, 20:27
Auto: Ford Focus ST

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door martn » 10 dec 2020, 22:24

sitechris schreef: 10 dec 2020, 19:45 Hey martn,

Waar zit mountune? Of hebben ze dealers?
Hey Chris,

Mountune zit in de UK. Er zijn wel wat dealers in België. In Nederland helaas niet. Je kunt het beste op de website van Mountune even zoeken. Zelf heb ik alles gewoon besteld via hun webshop.

Misterqq
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jan 2021, 19:52
Auto: Mercedes C43 Amg estate

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Misterqq » 04 jan 2021, 08:03

Hey nu een Fiesta ST jij wisselt wel vaak of niet :P

Wat ik mooi vind dat jij echt gewoon de auto koopt die jij op dit moment het leukste vind en schijt hebt aan wat de rest ervan vind :peace:
Veel plezier ermee..

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door sitechris » 04 jan 2021, 09:26

Ja, mijn wisselsnelheid is vrij hoog ja ;). Gemiddeld eens per 1.5 jaar.

En dank voor het compliment. Imago staat idd niet bovenaan mijn lijstje als ik een auto koop :)

Misterqq
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jan 2021, 19:52
Auto: Mercedes C43 Amg estate

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Misterqq » 04 jan 2021, 11:46

:headbang: Groot gelijk

Jan1979
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 dec 2020, 16:50
Auto: Mini Cooper S

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Jan1979 » 05 jan 2021, 20:41

Mooie auto, de Ford Fiesta ST, heb ik ook serieus overwogen, het is uiteindelijk een Mini Cooper S geworden. :D

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door sitechris » 16 jan 2021, 16:31

Mijn 12 tops en 12 flops van de Ford Fiesta ST.

https://driveaholic.nl/tops-flops-ford-fiesta-st/

Maar maak je geen zorgen. De minpunten zijn bij deze auto totaal irrelevant. I love this car!

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door ErikS » 16 jan 2021, 18:26

Ok. Wanneer ruil je 'm in? 😂

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Mrton » 16 jan 2021, 19:23

Leuk verslag van een leuke auto!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: sitechris: Ford Fiesta ST

Bericht door Arthur » 16 jan 2021, 20:22

ErikS schreef: 16 jan 2021, 18:26 Ok. Wanneer ruil je 'm in? 😂
LOL! Ik dacht hetzelfde. Net de F1 :kikker:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Dimitri, Eeuwe, Gijzert, Marc Sierra, MarcF, smiley en 117 gasten