sitechris: Ford Fiesta ST
- JP
- Berichten: 31252
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Alle b-segmenters zijn de laatste jaren gegroeid en dan verwacht je dat de interieurruimtes mee groeien. Daar loopt de Fiesta toch iets achter, wat Edlimi bedoelt. Ondanks is het voor een single of kindloos echtpaar wel genoeg.
-
- Berichten: 5002
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Ja voor mij is ie ook groot zat. Rijd de auto eigenlijk altijd alleen. Een Polo (onze 2e auto) is wel een stuk ruimer.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Voor de liefhebbers: Fiesta ST vs Polo GTI (stage 1+, 275 pk).
https://driveaholic.nl/rijtest-volkswag ... fiesta-st/
https://driveaholic.nl/rijtest-volkswag ... fiesta-st/
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Wederom een leuk verslag en toch weer de conclusie dat meer pk's niet per definitie meer smiles opleveren. Daar zijn meer ingrediënten voor nodig, die de Fiesta dus wel bezit.
- JP
- Berichten: 31252
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Leuk vergelijk ! Chris, heb je ook al met een getunede/gechipte ST gereden ? Ben benieuwd of die daardoor nog leuker wordt of dat het meer richting overkill gaat.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
nee nog niet mee gereden, staat wel hoog op verlanglijstje. Denk dat het onderstel prima 40 a 50 pk extra kwijt kan. Maar mijn gevoel zegt ook dat het niet perse nodig is, omdat de essentie van de auto al goed genoeg is.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 15 jul 2014, 09:58
- Auto: Alfa Giulietta QV / 156 GTA Q2
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
@chris vraagje, zag op jouw site dat je ook met een i30N hebt gereden, was alweer tijdje terug. Als je die nu naast jouw ST zou zetten, hoe zou je die twee met elkaar vergelijken?
En dan niet alleen qua binnen ruimte maar met name qua speels hot hatch karakter, wat beide in ruime mate (zouden) hebben.
Zou je daar eens een paar woorden aan willen wijden?
En dan niet alleen qua binnen ruimte maar met name qua speels hot hatch karakter, wat beide in ruime mate (zouden) hebben.
Zou je daar eens een paar woorden aan willen wijden?
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
martn(Martijn) heeft een Ford Fiesta ST-3 met mountunechip en ik weet dat hij onlangs op de testbank is geweest met ruim 244 pk als uitslag. Hij is zeer tevreden weet ik.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
@ArjanB: moet ik wel even diep teruggraven maar ga poging wagen:
De Hyundai i30N is iets minder speels dan de Fiesta ST. De Hyundai weegt natuurlijk ook 200 kg (of zoiets) meer. De auto is iets meer serieus en iets meer gefocust. Hij zit wat dat betreft een beetje tussen een Golf GTI TCR/Leon CUPRA R en een Fiesta ST in. Je moet iets meer vechten om tractie dan in bv de SEAT Leon CUPRA R en in mindere mate TCR, maar de kont van de i30N zet wel eerder een stap opzij. Niet zo extreem als de Fiesta ST, maar het is er wel en dat maakt de beleving leuker. De Hyundai is wat meer een twee handen op het stuur auto dan de SEAT en VW. Zowel qua overstuur als qua onderstuur/torque steer en dat soort dingen. Bij de Hyundai heb je iets meer onderstuur dan in bv de Fiesta ST. Deels ook doordat je met meer vermogen rijdt en het sper net iets makkelijker de strijd opgeeft als je het echt te bont maakt. Bij de Fiesta ST bereik je de grens van het sper wat minder makkelijk (maar 200 pk).
De herrie die de auto maakt is gaaf. De uitlaten maken echt een partij herrie zeg. Poe. En dat maakt dat de beleving van zo'n auto nog beter. Onderstel is in N mode overigens wel vrij stug, maar je kunt alle parameters los van elkaar configureren. Dus op minder goede wegen heb je alles op scherp staan en zet je de dempers in comfort voor iets meer rol. Erg handig dat dit kan. Dat soort opties mist de Fiesta.
Mijn grootste puntje van kritiek: de motor voelt niet helemaal als 275 pk aan. Eerder 250 en hij zuipt echt veel brandstof.
Het enige wat ik je kan adviseren is om even in beide auto's te rijden en te voelen wat ze doen. Allebei zijn het gave auto's. Door het nog speelsere karakter zet ik de Fiesta wel net wat hoger op mijn ranking.
De Hyundai i30N is iets minder speels dan de Fiesta ST. De Hyundai weegt natuurlijk ook 200 kg (of zoiets) meer. De auto is iets meer serieus en iets meer gefocust. Hij zit wat dat betreft een beetje tussen een Golf GTI TCR/Leon CUPRA R en een Fiesta ST in. Je moet iets meer vechten om tractie dan in bv de SEAT Leon CUPRA R en in mindere mate TCR, maar de kont van de i30N zet wel eerder een stap opzij. Niet zo extreem als de Fiesta ST, maar het is er wel en dat maakt de beleving leuker. De Hyundai is wat meer een twee handen op het stuur auto dan de SEAT en VW. Zowel qua overstuur als qua onderstuur/torque steer en dat soort dingen. Bij de Hyundai heb je iets meer onderstuur dan in bv de Fiesta ST. Deels ook doordat je met meer vermogen rijdt en het sper net iets makkelijker de strijd opgeeft als je het echt te bont maakt. Bij de Fiesta ST bereik je de grens van het sper wat minder makkelijk (maar 200 pk).
De herrie die de auto maakt is gaaf. De uitlaten maken echt een partij herrie zeg. Poe. En dat maakt dat de beleving van zo'n auto nog beter. Onderstel is in N mode overigens wel vrij stug, maar je kunt alle parameters los van elkaar configureren. Dus op minder goede wegen heb je alles op scherp staan en zet je de dempers in comfort voor iets meer rol. Erg handig dat dit kan. Dat soort opties mist de Fiesta.
Mijn grootste puntje van kritiek: de motor voelt niet helemaal als 275 pk aan. Eerder 250 en hij zuipt echt veel brandstof.
Het enige wat ik je kan adviseren is om even in beide auto's te rijden en te voelen wat ze doen. Allebei zijn het gave auto's. Door het nog speelsere karakter zet ik de Fiesta wel net wat hoger op mijn ranking.
-
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
- Locatie: Puttenland
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Heb je ook zo’n vergelijk met een Megane 4 RS?
Van de laatst gereden hothatches was ik daar toch serieus van onder de indruk.
Heel comfy (lees niet beenhard) en toch heel vinnig aanvoelen.
Verschoot zelf ook hoe de moderne FWD aanvoelde adhv die Megane 4 RS.
Van de laatst gereden hothatches was ik daar toch serieus van onder de indruk.
Heel comfy (lees niet beenhard) en toch heel vinnig aanvoelen.
Verschoot zelf ook hoe de moderne FWD aanvoelde adhv die Megane 4 RS.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Heb alleen met de gewone 4RS zonder sper gereden. Dat vond ik meer een golf gti qua karakter.
De Trophy schijnt wel bruut te rijden. Autoblog.heeft die 3 maanden gereden volgens mij.
De Trophy schijnt wel bruut te rijden. Autoblog.heeft die 3 maanden gereden volgens mij.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Recent gereden met het grote broertje van de Fiesta ST. De Ford Puma ST. Technisch gelijkwaardig. Zelfde motor, handbak, Quaiffe sper, Recaro's, kleppenuitlaat. Het zit er allemaal in. De overenkomsten zijn legio, de verschillen opmerkelijk klein. Ja, de Puma is iets zwaarder, de zitpositie is hoger en de setting is iets meer allround dan de Fiesta. Die is wat wilder, speelser en heftiger.
Maar als totaalpakketje is de Puma ST echt een leuke auto. Echt verrassend. Jammer van de bpm alleen.
https://driveaholic.nl/rijtest-ford-puma-st-2021/
Maar als totaalpakketje is de Puma ST echt een leuke auto. Echt verrassend. Jammer van de bpm alleen.
https://driveaholic.nl/rijtest-ford-puma-st-2021/
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Bij Puma en Ford dacht ik toch aan iets anders dan dit. Heeft niets met de oude Puma van doen.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Nee, beetje zelfde als electric Mustang. Maar ding rijdt wel fijn. Terwijl ik een hekel heb aan crossovers.
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Leuk verslag weer Chris over de Puma ST.
Ik zag ook dat de Fiesta een facelift krijgt medio dit jaar. Volgens mij wordt het meer een mk8,5 dan een compleet nieuw model. Wordt wel tijd dat ze ook bij de Fiesta wat mooie kleuren toevoegen, zoals die fraaie groene kleur bij de Puma ST.
Ik zag ook dat de Fiesta een facelift krijgt medio dit jaar. Volgens mij wordt het meer een mk8,5 dan een compleet nieuw model. Wordt wel tijd dat ze ook bij de Fiesta wat mooie kleuren toevoegen, zoals die fraaie groene kleur bij de Puma ST.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Hopelijk pimpen ze achterkant beetje en voegen ze performance metertjes toe. Verder niets aan wijzigenMartin* schreef: ↑14 mar 2021, 21:28 Leuk verslag weer Chris over de Puma ST.
Ik zag ook dat de Fiesta een facelift krijgt medio dit jaar. Volgens mij wordt het meer een mk8,5 dan een compleet nieuw model. Wordt wel tijd dat ze ook bij de Fiesta wat mooie kleuren toevoegen, zoals die fraaie groene kleur bij de Puma ST.
- veejay
- Berichten: 1815
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Leuk verslag!
- JP
- Berichten: 31252
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Vanaf het begin vond ik deze Puma versie 2.0 een guitig wagentje. Ik hou wel van de wat hogere instappers, al was ik bang dat het meer een verhoogde Fiesta zou zijn vooral qua plaats achterin. Nu is 40k flink aan de huidige prijs, maar dat is zoals je schreef ook om de milieukas te spekken. Voor dat geld had ik wel graag een links-rechts-uitlaat gezien, als je dan het (lijkt wel) in de haast door Ford nog lelijke geplaatste ST-logo achter verwijderd, is duidelijk dat dit meer is dan een 1.0 instapper.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Rood op rood (logo en lakkleur) vallen sowieso wat tegen elkaar weg. Maar zou idd mooier zijn als ze een soort van Ford Performance logootje ofzo zouden maken/plaatsen.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Tijd voor een kleine update. Inmiddels 12.000 km gereden en nog steeds dolgelukkig met het autootje. Ik doe er eigenlijk alleen maar funritjes mee (en heel af en toe even een boodschapje) omdat ik nog steeds voor 99% thuiswerk. Dus ik maak best nog wel wat funkilometertjes.
Het blijft een goddelijk autootje waarmee je ook op relatief lage snelheden al heel veel plezier kunt hebben. Opritje snelweg of juist volgas pakken en op tractiegrens rijden dankzij sper) zoals een snelle FWD-er, of auto heel hoekig in de bocht gooien en dan jezelf trakteren op wat lift-off overstuur. Ook op nat is dit een geweldige auto om lekker mee te scheuren. Eigenlijk nog wel leuker, omdat alle grenzen wat meer uitvergroot worden en onder- en overstuur wat sneller opkomen. Echt een verslavend leuk autootje en ook qua vermogen heb ik nog geen seconde naar meer verlangd. Zelfs op de Autobahn (vanaf zondag mogen we weer de grens over) is het gewoon leuk sturen.
Kleine update: ik heb de standaarduitlaat vervangen door een Milltek en dan de meest milde variant (vanaf de catback met behoud OPF). Geen seconde spijt van gehad. Hele fijne upgrade en echt al flink luid. Maar niet te luid. Ook heb ik de auto op de rollerbank gezet. Was wel benieuwd wat motortje deed. Meting kwam uit op 210 pk/320 nm (op Aral 102).
Meer info en filmpje van uitlaatgeluid:
https://driveaholic.nl/duurtest-ford-fi ... k-uitlaat/
Het blijft een goddelijk autootje waarmee je ook op relatief lage snelheden al heel veel plezier kunt hebben. Opritje snelweg of juist volgas pakken en op tractiegrens rijden dankzij sper) zoals een snelle FWD-er, of auto heel hoekig in de bocht gooien en dan jezelf trakteren op wat lift-off overstuur. Ook op nat is dit een geweldige auto om lekker mee te scheuren. Eigenlijk nog wel leuker, omdat alle grenzen wat meer uitvergroot worden en onder- en overstuur wat sneller opkomen. Echt een verslavend leuk autootje en ook qua vermogen heb ik nog geen seconde naar meer verlangd. Zelfs op de Autobahn (vanaf zondag mogen we weer de grens over) is het gewoon leuk sturen.
Kleine update: ik heb de standaarduitlaat vervangen door een Milltek en dan de meest milde variant (vanaf de catback met behoud OPF). Geen seconde spijt van gehad. Hele fijne upgrade en echt al flink luid. Maar niet te luid. Ook heb ik de auto op de rollerbank gezet. Was wel benieuwd wat motortje deed. Meting kwam uit op 210 pk/320 nm (op Aral 102).
Meer info en filmpje van uitlaatgeluid:
https://driveaholic.nl/duurtest-ford-fi ... k-uitlaat/
- Arthur
- Berichten: 39742
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Lekker geluidje hoor!
Ik verbaas me wel een beetje over het verbruik in ‘rustige mode’. Ik heb het idee dat mijn 330i (flink zwaarder, ook door xDrive) dat ook makkelijk haalt met dat tempo. Woon-werk over 100 en 80 wegen heb ik al 2x, aan de pomp, hoger dan 1:17 gescoord. 1:14 met 120 moet ook wel lukken dan, lijkt mij.
Ik verbaas me wel een beetje over het verbruik in ‘rustige mode’. Ik heb het idee dat mijn 330i (flink zwaarder, ook door xDrive) dat ook makkelijk haalt met dat tempo. Woon-werk over 100 en 80 wegen heb ik al 2x, aan de pomp, hoger dan 1:17 gescoord. 1:14 met 120 moet ook wel lukken dan, lijkt mij.
-
Online
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
De 1.5 'dragon' motor van Ford blinkt niet uit in zuinigheid. De 182pk versie in de Focus is ook niet superzuinig. De 150pk versie al helemaal niet maar dat komt door de automaatbak die eraan hangt.
- Opa
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: sitechris: Ford Fiesta ST
Wij hebben de vorige generatie ST, met de 4 cylinder en 182 pk dus en de laatste tank had mijn vrouw 1 op 15,7 ermee gereden.
Boordcomputer stond op 6L per 100km., maar die dingen wijken altijd iets af(altijd iets optimistischer is mijn ervaring met diverse merken) en die stond toen de tank halverwege was op 5,5l per 100km, maar op het laatst wat meer korte stukjes, dus 1 op 16 à 1op 17 is zeker haalbaar met alleen lange stukken.
Boordcomputer stond op 6L per 100km., maar die dingen wijken altijd iets af(altijd iets optimistischer is mijn ervaring met diverse merken) en die stond toen de tank halverwege was op 5,5l per 100km, maar op het laatst wat meer korte stukjes, dus 1 op 16 à 1op 17 is zeker haalbaar met alleen lange stukken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 gasten