BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4
Hierbij even de introductie van auto #1.
1995 316i compact in de kleur Dakargelb I.
Ik kocht de auto vrijwel origineel, 274k gelopen, met geklapte koelslang voor 400 euro. De auto gefixt, nieuwe APK erop, en meteen een roadtrip/vakantie gedaan naar Riga, Letland. bijna 2000km heen, bijna 2000km terug, compleet probleemloos! toen een tijdje als daily gebruikt, en inmiddels full-time fun auto op kenteken.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Half gestript, bumpertje, stoeltjes, al de basic shizzle. En toen werd het tijd om de olde M43B16 te vervangen voor de M44B19 uit mijn driftauto. Deze motor had 3 dagen toerenbegrenzer overleefd, en leek me de ideale motor voor een ringtool, gezien betrouwbaarheid hoog in het vaandel staat.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Niets bleek minder waar, want... 2 weken later...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Knock knock... drijfstanglager cilinder 4 was mee gaan draaien, maar de ander 3 cilinders waren ook niet heel vers meer. Tevens waren de hoofdlagers ook naar ingelopen, dat moet een oliedruk probleem zijn geweest...
Desalniettemin, een ander M44B19 erin, en gaan...
Tevens daar de oude koppelingsset van mijn E46 driftauto onder gehangen: Fidanza enkelmassa vliegwiel, 240mm Gripforce unsprung 6-puck sinterplaat, en een verzwaarde LUK drukgroep. Beetje hardcore, maar dat hoort erbij.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Daar een tijd mee gereden, vrijwel probleemloos, en toen was het tijd om de rest te upgraden.
Allereerst een andere achteras. de hoezen van de aandrijfassen waren allemaal gescheurd, en die remtrommels konden echt niet meer.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Meteen ook maar een ander diff meepakken...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
En alles in de strongflex.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Nieuwe remsetup voor de voorzijde: E46 330i met Zimmermann schijven, en Carbon Lorraine RC6 blokken, plus nieuwe klauwen.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Verse Nankang NS2R's in 225/45 17 eronder.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Interieur aangepakt.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Verse APK erop! en klaar om te rammen.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
1995 316i compact in de kleur Dakargelb I.
Ik kocht de auto vrijwel origineel, 274k gelopen, met geklapte koelslang voor 400 euro. De auto gefixt, nieuwe APK erop, en meteen een roadtrip/vakantie gedaan naar Riga, Letland. bijna 2000km heen, bijna 2000km terug, compleet probleemloos! toen een tijdje als daily gebruikt, en inmiddels full-time fun auto op kenteken.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Half gestript, bumpertje, stoeltjes, al de basic shizzle. En toen werd het tijd om de olde M43B16 te vervangen voor de M44B19 uit mijn driftauto. Deze motor had 3 dagen toerenbegrenzer overleefd, en leek me de ideale motor voor een ringtool, gezien betrouwbaarheid hoog in het vaandel staat.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Niets bleek minder waar, want... 2 weken later...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Knock knock... drijfstanglager cilinder 4 was mee gaan draaien, maar de ander 3 cilinders waren ook niet heel vers meer. Tevens waren de hoofdlagers ook naar ingelopen, dat moet een oliedruk probleem zijn geweest...
Desalniettemin, een ander M44B19 erin, en gaan...
Tevens daar de oude koppelingsset van mijn E46 driftauto onder gehangen: Fidanza enkelmassa vliegwiel, 240mm Gripforce unsprung 6-puck sinterplaat, en een verzwaarde LUK drukgroep. Beetje hardcore, maar dat hoort erbij.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Daar een tijd mee gereden, vrijwel probleemloos, en toen was het tijd om de rest te upgraden.
Allereerst een andere achteras. de hoezen van de aandrijfassen waren allemaal gescheurd, en die remtrommels konden echt niet meer.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Meteen ook maar een ander diff meepakken...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
En alles in de strongflex.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Nieuwe remsetup voor de voorzijde: E46 330i met Zimmermann schijven, en Carbon Lorraine RC6 blokken, plus nieuwe klauwen.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Verse Nankang NS2R's in 225/45 17 eronder.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Interieur aangepakt.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Verse APK erop! en klaar om te rammen.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Laatst gewijzigd door Hoff op 29 nov 2022, 16:36, 7 keer totaal gewijzigd.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW 316i E36 Compact | Ringpact | M44B19
1995 BMW 316i E36 Compact
Dakargelb I
Motorisch:
Dakargelb I
Motorisch:
- M44B19 - 140pk
Schmiedmann 4-1 headers
2,5" de-cat met Simons einddemper
E34 harde motorsteunen
Fidanza enkelmassa vliegwiel
Gripforce 240mm 6-puck sinterplaat
LUK verzwaarde drukgroep
- Triple-S schroefset
Silver-project camberplates
Strongflex poly topmounts achter
Compleet onderstel Strongflex poly
E36 M3 draagarmen
E36 318Ti achteras met schijven
H&R 28/19 ARB's + Strongflex bushings
- E46 330i voorzijde
Zimmermann schijven
Carbon Lorraine RC6 blokken
E36 318Ti achterzijde
ATE schijven
Brembo blokken
- Intra 17x7.5 ET35
225/45 17 Nankang NS2R
- GP-Race stoelen
LTEC gordels
Hoff Performance seatframes
Cliqtuning shortshifter
Flocked dash
- 1069kg (+ half interieur/halve tank) 9-5-2020
-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3242
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: BMW 316i E36 Compact | Ringpact | M44B19
Welkom! Auto her en der wel een paar keer voorbij zien komen, ziet er netjes uit. Wat zijn nou de voor/nadelen van een compact tov een coupe of sedan?
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW 316i E36 Compact | Ringpact | M44B19
Tsja, voor en nadelen...
Grootste nadeel is volgens iedereen de looks, hoewel ik moet zeggen dat ik er na 4 jaar wel van ben gaan houden.
Daarnaast misschien de "oude" E30 achteras, hoewel ik hier geen last van ondervind, buiten het feit dat deze niet uit te lijnen is.
De voordelen? Gewicht denk ik, ze zijn behoorlijk licht. Hij woog bij Djessey 1069 op de schalen, met half interieur, halve tank, en nog een hoop zooi dat er uit zou kunnen (inmiddels is er alweer een hele hoop uit, volgend jaar weer eens wegen).
Ze zijn cheap, dus onderdelen of complete auto's voor onderdelen kosten geen drol.
Grootste nadeel is volgens iedereen de looks, hoewel ik moet zeggen dat ik er na 4 jaar wel van ben gaan houden.
Daarnaast misschien de "oude" E30 achteras, hoewel ik hier geen last van ondervind, buiten het feit dat deze niet uit te lijnen is.
De voordelen? Gewicht denk ik, ze zijn behoorlijk licht. Hij woog bij Djessey 1069 op de schalen, met half interieur, halve tank, en nog een hoop zooi dat er uit zou kunnen (inmiddels is er alweer een hele hoop uit, volgend jaar weer eens wegen).
Ze zijn cheap, dus onderdelen of complete auto's voor onderdelen kosten geen drol.
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2850
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 316i E36 Compact | Ringpact | M44B19
Tof! Nog naar de ring dit jaar?
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW 316i E36 Compact | Ringpact | M44B19
Ik ben 2 weken geleden geweest, auto staat sinds vandaag binnen, droog en geschorst voor de rest van de winter. Tijd voor meer upgrades!
-
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: BMW 316i E36 Compact | Ringpact | M44B19
Die achteras is wel uitlijnbaar te maken of iig je toe en camber afstelbaar.
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: BMW 316i E36 Compact | Ringpact | M44B19
Vorig jaar op bimmerfest de gele compact van jongedame gezien, ook leuk aangepakt... dat geel doet de compact veel goed.
maakt te auto net wat speelser ofzo.
maakt te auto net wat speelser ofzo.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW 316i E36 Compact | Ringpact | M44B19
Klopt!
Ik weet welke je bedoelt, die is vorig jaar nog bij mij geweest om een setje BBS LM replica's op te halen Heb deze auto's nog samen op de foto staan haha.E36-italia schreef: ↑28 sep 2020, 15:00 Vorig jaar op bimmerfest de gele compact van jongedame gezien, ook leuk aangepakt... dat geel doet de compact veel goed.
maakt te auto net wat speelser ofzo.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: BMW 316i E36 Compact | Ringpact | M44B19
Gaaf ding! Imo is de compact de mooiste E36. Kan aan mijn eikenhouten lenzen liggen.
Mis mijn 323ti meer dan mijn 2012 Cayman S...
Geel met de oranje knippers is ook cool.
Mis mijn 323ti meer dan mijn 2012 Cayman S...
Geel met de oranje knippers is ook cool.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW 316i E36 Compact | Ringpact | M44B19
Haha! ja ik ben er van gaan houden.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19
Dusssss, we zijn weer even verder. En ikzelf ook...
Ik had ergens in de hoek nog een mooi motortje staan van mijn competitie driftauto van een aantal jaar geleden...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
En ik had een M44 in de auto liggen, die inmiddels verkocht is en in een andere auto gaat...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
1 + 1 = ...
by Kevin Hoff, on Flickr
Wat info:
M54B30 - 3.0 24V in-lijn 6, bekend uit de E46 330i
M50B25 intake
Schmiedmann headers
geflowde kop, matchend met intake en uitlaat
+- 11.0 CR
Compleet revisie incl ACL lagers (rod + main)
Dat zal een vermogenswinst van minimaal 100% worden, we kunnen weer vooruit!
Ik had ergens in de hoek nog een mooi motortje staan van mijn competitie driftauto van een aantal jaar geleden...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
En ik had een M44 in de auto liggen, die inmiddels verkocht is en in een andere auto gaat...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
1 + 1 = ...
by Kevin Hoff, on Flickr
Wat info:
M54B30 - 3.0 24V in-lijn 6, bekend uit de E46 330i
M50B25 intake
Schmiedmann headers
geflowde kop, matchend met intake en uitlaat
+- 11.0 CR
Compleet revisie incl ACL lagers (rod + main)
Dat zal een vermogenswinst van minimaal 100% worden, we kunnen weer vooruit!
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
- beske
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, MxxBxx incoming!
Nice! Ik vind een 323ti al lekker lopen maar dit is nog ff een stapje er bovenop. Ik wist overigens niet dat een M50B25 inlaat ook op een M54B30 kon als upgrade.
-
Online
- Berichten: 3966
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, MxxBxx incoming!
Is niet plug and play dacht ik. Vorm bij de aansluiting zit verschil tussen, is wel e.e.a over te vinden op diverse forums.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, MxxBxx incoming!
Is vrij makkelijk passend te krijgen, maar het nadeel is dat de inlaatpoorten van een M54B30 kleiner zijn dan de poorten van het spruitstuk. Dit is opzich geen mega ramp, maar niet optimaal. Bij deze motor zijn de inlaatpoorten gematched met het spruitstuk, deze zijn dus een beste bak groter geworden...
We hebben er al een aantal in NL af mogen stellen, Waarvan er twee een mooie 270pk/340nm draaiden op de dyno.
Deze motor van mij gaat nog even een stapje verder, ik ben dus erg benieuwd wat deze nu zou draaien.
We hebben er al een aantal in NL af mogen stellen, Waarvan er twee een mooie 270pk/340nm draaiden op de dyno.
Deze motor van mij gaat nog even een stapje verder, ik ben dus erg benieuwd wat deze nu zou draaien.
-
- Berichten: 506
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, MxxBxx incoming!
Gaaf Kevin, bekend blok waar je veel vertrouwen in hebt gebouwd!
- JurT
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 15 sep 2009, 00:07
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, MxxBxx incoming!
Gaaf! Dat zal lekker lopen straks.
- matthyssie
- Berichten: 5994
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, MxxBxx incoming!
Nice! Knappe waardes uit zo'n motor dan trouwens!
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, MxxBxx incoming!
270? Dat wil ik ook, ik ga eens kijken of dit redelijk zelf te doen is.Hoff schreef: ↑03 nov 2020, 17:01 Is vrij makkelijk passend te krijgen, maar het nadeel is dat de inlaatpoorten van een M54B30 kleiner zijn dan de poorten van het spruitstuk. Dit is opzich geen mega ramp, maar niet optimaal. Bij deze motor zijn de inlaatpoorten gematched met het spruitstuk, deze zijn dus een beste bak groter geworden...
We hebben er al een aantal in NL af mogen stellen, Waarvan er twee een mooie 270pk/340nm draaiden op de dyno.
Deze motor van mij gaat nog even een stapje verder, ik ben dus erg benieuwd wat deze nu zou draaien.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, MxxBxx incoming!
Is redelijk zelf te doen! Het enige wat je verder nodig hebt is een adapterplaat voor de gasklep.
En voor software op maat kun je altijd contact opnemen
En voor software op maat kun je altijd contact opnemen
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
- Contacteer:
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, MxxBxx incoming!
Dat is een leuke upgrade.... Leuk vermogen voor die gewicht..
- Hitz
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, MxxBxx incoming!
Heel gaaf dit soort swaps, en dan ook direct bewerkingen aan de kop. Zal best knallen zo in de Compact!
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, MxxBxx incoming!
Is dit de concurrent van onze Boonstra?
Leuk sleutelproject.
Leuk sleutelproject.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Djessey, Godspeed, Haantje, Vanreijmersdal en 58 gasten