BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | It's alive!

Bericht door Hoff » 17 jun 2021, 14:36

Het zal vooral nog even afbouwen en fatsoeneren worden, daarna nog naar het RDW om de motor op kenteken te zetten.

Gebruikersavatar
Schnor
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 jan 2013, 21:17

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, M54B30 is in!

Bericht door Schnor » 25 jun 2021, 22:40

Djessey schreef: 20 apr 2021, 18:44
Marc Sierra schreef: 20 apr 2021, 17:09
Hoff schreef: 20 apr 2021, 09:56 Hetgeen waar ik vooral altijd blij van wordt is een minimale droop achter, dit is sterk verbeterd...

BC-Racing:

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr
Waarom word je hier blij van? Ik zou denken dat dit juist helemaal niet goed is. Zodra hij een beetje uitveert heb je bijna geen wieldruk meer. Of mis ik hier iets? :hmmm:
Naja maakt voor de wegligging niet uit.

Als je zoveel bodyroll hebt in een bocht dat dit wiel de grond bijna niet meer raakt dan draagt het ook 0,0 bij aan de grip op dat moment. Zelfs in een auto met perfecte wegligging ligt er maximaal 10-20% druk op dat wiel.

Ik vind het zelf ook wel tof, heeft iets weg van al die STW en BTCC auto's met heel weinig veerweg. :hungry:
Ik had eerst voor mijn e30 een tweedehands intrax set die afgesteld was voor Zandvoort maar ik rijd eigenlijk alleen maar op de Ring. Deze set was ook heel kort achter. Een jaar later een nieuwe set gekocht bij Intrax die toch een stuk langer is. Een wereld van verschil in positieve zin. Met de oude korte set was het allemaal wel heel zenuwachtig op de Ring ondanks dat ik er al zachtere veren in had laten zetten bij Intrax.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | Disaster... P4

Bericht door Hoff » 16 aug 2021, 16:19

Dju, ik wist dat ik een beetje achter liep, maar zo ver..


Nou, om maar met de deur in huis te vallen... Ik had de auto zo ver dat ik het blokkie in kon gaan rijden. Dit ging zonder problemen, geen fouten, geen lekkages, helemaal niks! Blokkie kern gezond, en zo 650km gemaakt voordat ik de verse olie er op ging doen.

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

Verse olie en filter, en nu langzaam aan wat toeren opbouwen! De begrenzer stond in de ECU safe op 6000, en ik dacht, ik ga eens wat pulls op de snelweg doen, wat later op de avond.

Dit ging goed! motor klonk goed, trok goed, een aantal keer pulls in 4, 5 en 6 gedaan, en dat ging erg goed! Totdat...

De laatste pull, net voor de afslag, kreeg ik ineens behoorlijk wat rook/stoom de cabine in. Ik trap de koppeling in, just in case, motor valt meteen uit... oei... even in de gaten gehouden wat de rook deed, en of de auto niet in brand stond, oid... maar dit bleek niet het geval. Op de vluchtstrook tot stilstand gekomen, laptopje opgestart en aan de INPA gehangen... oei... motor temperatuur 118 graden...

Even af laten koelen, en nog eens gestart, stoom uit de carterventilatie, dat is vaak geen goed teken.

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

Auto terug gesleept, en 's avonds laat nog even wat diagnose gesteld. Stationair leken er geen problemen, maar met een beetje gas geven hoorden we een raar rammeltje in de kop. Compressietest gedaan, compressie was opzich wel prima, alleen cilinder 3 en 4 hadden net wat langer nodig om op compressie te komen. Olie gecheckt, en daar zaten wel wat metaaldeeltjes in. Ik was bang voor koper, maar het leek meer op messing, vermoedelijk de klepgeleiders.

Dusss... Vrijdag avond diagnose, zaterdag ochtend...

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

Tot zo ver de diagnose aan de M54B30. Blok is eruit, en binnenkort maar eens opentrekken om te kijken wat de schade precies is.

_____________________________

En toen, ik wilde de auto niet weer maandenlang op bokken hebben, en toch rijdend hebben, dus bedacht ik me...

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

Ik had het debielenproject nog staan, met een goed ingereden M52TUB20. Van plan, naar uitwerking, in één zaterdagje.

AfbeeldingUntitled by Kevin Hoff, on Flickr

Like nothing happened. Leuke testcase ook meteen. Normaal maken we iedereen wijs om geen euro aan een B20 te spenderen, dus een leuk moment om nou eens te kijken wat een 2.0 met bolt-ons kan.

De B20 is nu dus voorzien van:
M50B25 inlaatspruitstuk
M54B30 gasklep
M54 kabelboom + MS43 ECU
M50TUB20 greentop injectoren
Schmiedmann headers
7k rev limit tune

Klinkt leuk, loopt leuk, misschien maar eens op de bank gooien om te kijken wat dit doet!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | Disaster... P4

Bericht door Martijn_bmw » 16 aug 2021, 16:26

mooie update weer! Al is het natuurlijk zonde van de B30...

Maar ben wel benieuwd hoe die B20 nu presteert met al deze randapparatuur :D

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | Disaster... P4

Bericht door Eeuwe » 16 aug 2021, 17:30

Zonde van de B30 inderdaad. Maar ach een B20 is zo gek ook niet, mede omdat het toch geen drol kost. Erg benieuwd wat je aan vermogen doet met deze setup.

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | Disaster... P4

Bericht door Hoff » 17 aug 2021, 09:26

Tsja, baal er nog steeds erg van, niet goed voor de motivatie ook, maar det komt wel weer goed!

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | Disaster... P4

Bericht door Hoff » 29 nov 2022, 16:15

Hoff schreef: 17 aug 2021, 09:26Maar dat komt wel weer goed!
Oh, ja... Maar dat was niet, trouwens...

Afbeelding

/end

DFJEF
Berichten: 885
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4

Bericht door DFJEF » 29 nov 2022, 16:48

Moet toch wel zeer doen zoiets.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4

Bericht door Hoff » 29 nov 2022, 16:57

DFJEF schreef: 29 nov 2022, 16:48 Moet toch wel zeer doen zoiets.
Valt stiekem wel mee, als je al jaren in je achterhoofd hebt dat je eigenlijk terug zou willen naar een E46, dan is de keuze om terug te gaan naar een E46 vrij snel gemaakt :tooth:

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4

Bericht door Dimitri » 29 nov 2022, 17:01

Wel de beste kleur voor op een E36.

Was de auto verder te slecht om nog op te knappen?

DFJEF
Berichten: 885
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4

Bericht door DFJEF » 29 nov 2022, 17:04

Hoff schreef: 29 nov 2022, 16:57
DFJEF schreef: 29 nov 2022, 16:48 Moet toch wel zeer doen zoiets.
Valt stiekem wel mee, als je al jaren in je achterhoofd hebt dat je eigenlijk terug zou willen naar een E46, dan is de keuze om terug te gaan naar een E46 vrij snel gemaakt :tooth:
Blijft ook een prachtig model die E46. Dus kan me voorstellen, dat dat de pijn verzacht. :wink: :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4

Bericht door 328Ti » 29 nov 2022, 21:32

Sund…

Gebruikersavatar
Hoff
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
Auto: BMW E46 | Renault Twingo

Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4

Bericht door Hoff » 30 nov 2022, 09:08

Dimitri schreef: 29 nov 2022, 17:01 Wel de beste kleur voor op een E36.

Was de auto verder te slecht om nog op te knappen?
Ik heb de auto nog een tijdje te koop gehad met de 2.0, en later ook nog als kaal chassis, maar daar was geen interesse in.

Roestreparaties had ie al gehad, maar de lak was zo slecht dat de auto compleet herspoten had moeten worden, en dat vond ik 'm niet waard, dus toen heeft ie plaats moeten maken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Fabian, Peter-Paul, Rogerb, SlowCo, Wors, yorick en 146 gasten