Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *

Bericht door Andry » 29 dec 2020, 21:16

Stap voor stap na veel lezen en bekijken heb ik nu een heel aardig idee hoe de Kadett optisch en technisch moet gaan worden. Gewoon een lichte oldskool auto met redelijk vermogen op de gesperde achteras. Een auto waar je naast normale ritjes ook met normale snelheden veel fun mee kan hebben itt de Evo die je 'drive like a maniac' moet rijden wil het ooit spannend worden :)

Het exact kopieeren van het exemplaar wat m'n moeder destijds had laat ik gedeeltelijk varen. Een paar maal met een exemplaar mogen rijden en met de standaard 1.2 motor met Solex carburateur en 4 bak stuur ik m'n ma er niet mee op pad. Optisch zal er weinig veranderen maar her en der ga ik technieken opwaarderen naar meer hedendaagse standaarden als remmen en aansturing van de motor. De auto moet fatsoenlijk remmen en zonder gerommel met een manuele choke direct aanslaan en het blijven doen. De purist zal in een hoek een potje gaan zitten janken, maar ik wil het gewoon veiliger en bedrijfszekerder hebben, zeker met m'n ma achter het stuur.

Dus de boodschappenlijst is weer wat langer geworden:

- andere motor met injectie
- andere versnellingsbak
- andere stevigere achteras met sper
- ander onderstel
- andere koplampen

- De motor heb ik inmiddels gevonden. Een CIH vind ik wat beter passen bij de leeftijd dan de C20XE, die heb ik gelaten voor wat het is. Een 2.4 CIH motor is het geworden. Prima ding alleen haal ik m wel uit elkaar en maak ik m wel gelijk naar m'n zin voor een later stadium met een dedicated ecu met verschillende schakelbare mappen, throttlebody's nokkenas enz. oftewel here we go again :mrgreen:

- de versnellingsbak is een Getrag 5 bak geworden, gaat ook uit elkaar om te reviseren en daarna met een lichter vliegwiel te monteren.

- de achteras is een as geworden van een coupé met een zwaarder motortype, dus steviger, met een Omega sper erin.

- de auto laat ik uitwegen en aan de hand daarvan het onderstel maken. Of het zin heeft? Mwah voor gewoon straatgebruik niet echt, maar ik zit te dicht bij het vuur om het niet te doen dus waarom niet :mrgreen:

- koplampen zijn originele H4 exemplaren geworden. Dit is verre van modern, maar vergeleken met de duplo verlichting die erin zit een duidelijke upgrade cq.veiliger.

Op het onderstel na heb ik alles op de plank liggen, dus weer eens verder in de loods. Afhankelijk van de tijd pak ik steeds iets aan:

Bekleding van de vulhals van de brandstoftank:

Wat ik ook deed, het bleef lelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Dan maar in de primer en in kleur van Innotec:

Die kan en mag weer gezien worden.

Afbeelding

Afbeelding

Over het plaatwerk kan ik een boek schrijven, en ik ben slechts nog maar op één kwart :lollerdelol:

Dit zou spuitklaar zijn:

Krassen van het machinaal schuren, delen nog kaal en de rest erom heen was waterproof geschuurd :gek:

Afbeelding

Butsen gewoon vol gestuct en de hoge randen rondom de buts dienden als maat voor het strak afsmeren. De komplete rechterkant van de klep was op alle delen helemaal geplamuurd...

Afbeelding

Toen heb ik besloten om al het plaatwerk echt helemaal kaal te maken om te zien wat onder alle laklagen en plamuur zat. Even dacht ik eraan om alle losse delen in een bad te gooien, alleen is dan is echt alles kaal staal. Ook waar je later niet meer goed bij komt om te spuiten/conserveren, dus om ellende later te voorkomen heb ik dit niet gedaan.

Dus een paar uur later:

Afbeelding

Afbeelding


Netjes uitgedeukt zoals het hoort:

Afbeelding

Het restant is echt minimaal en wordt meegenomen tijdens het strak maken.

En een voorscherm:

Ook weer aardig wat deuken geplamuurd die je echter zo kan drukken :please:

Afbeelding

En een gat dichtmaken doe je kennelijk zo:

Afbeelding

Gat dicht fatsoenlijk gedicht en kompleet ontdaan van plamuur, laklagen en deuken.

Afbeelding


Verder zijn de stoelframes, pedalen en ander klein materiaal gestraald, geprimered en gespoten. Foto's moet ik nog maken.
Laatst gewijzigd door Andry op 29 dec 2020, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motor/bak/achteras+sper gekocht.

Bericht door Luco » 29 dec 2020, 21:21

wat een werk zeg.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motor/bak/achteras+sper gekocht.

Bericht door Niels » 30 dec 2020, 09:31

Zeker een werkje! Maar wel mooi om te zien hoe je het aanpakt :thumbup:

Goede keuze van de motorische upgrade. Nostalgie is leuk maar een 1.2 met hand choke blijft behelpen natuurlijk. Uitwegen lijkt misschien wat overdreven maar verhalen van een collega die ooit dit spul reed met veel dikkere vier cilinders dan origineel deden me denken aan een rondspringende labrador. Die had grind tegels achterin de kofferbak om de boel wat stabiel te houden. Dat was ook nog in de tijd dat je niet ff een instelbaar KW onderstel online kocht :mrgreen:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motor/bak/achteras+sper gekocht.

Bericht door Roy RS » 30 dec 2020, 09:44

Lekker dit zeg, ben benieuwd naar t eindresultaat!

JeroenT
Berichten: 2199
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motor/bak/achteras+sper gekocht.

Bericht door JeroenT » 30 dec 2020, 09:48

Mooi werk!
En dat plaatwerk ziet er nog heel gezond (roestvrij) uit zeg.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motor/bak/achteras+sper gekocht.

Bericht door RS-Ron » 30 dec 2020, 09:54

Ziet er weer netjes uit Andry !

Gr Ron

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3293
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motor/bak/achteras+sper gekocht.

Bericht door Martijn M » 30 dec 2020, 10:23

Vakwerk zeg! Mooie build.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motor/bak/achteras+sper gekocht.

Bericht door Estoque » 01 jan 2021, 18:07

Poah, mooi werk!

Zo'n 2.4 met Getrag 240 en sper is wel een hele leuke combi voor op de weg!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motor/bak/achteras+sper gekocht.

Bericht door Martijn_bmw » 01 jan 2021, 18:31

Super mooi om te zien hoe je te werk gaat!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motor/bak/achteras+sper gekocht.

Bericht door Andry » 02 jan 2021, 22:16

Thanks all!
JeroenT schreef: 30 dec 2020, 09:48 Mooi werk!
En dat plaatwerk ziet er nog heel gezond (roestvrij) uit zeg.
Op een paar plekken na is het echt niet verkeerd. In de motorkap, achterklep en voorschermen staan ook de productiedata. Deze zijn tussen maand 8 en maand 10 in 1977 geproduceerd en de auto is hier in februari 1978 op kenteken gezet.

Afbeelding

Dit gegeven maakt het soms ook weer lastig, althans voor mij wel want:

de motorkap heeft ooit een klapper gehad en het is echt heel belachelijk gerepareerd. De keus was een 2e hands motorkap maar de 2e hands motorkappen hebben nagenoeg ook allemaal roest op bekende plekken die nog moeten worden behandeld, een imitatie wilde ik zoiezo niet vanwege de pasvorm en materiaaldikte en ik had een NOS met vliegroest gevonden in zuid Duitsland. Echter €750 ex verzenden vond ik wel heel erg gek. Dus dan maar gaan roeien met de riemen die ik heb.

Iemand heeft dit ooit volgestort....

Afbeelding

En de binnenkant, gewoon om te janken. Ik dacht er even aan om toch die NOS kap te laten komen, maar ja: die datum hè :)

Afbeelding

Afbeelding

Dus maar een beschadigde OE motorkap opgezocht die op de juiste plekken in de kreukels lag en daar een stuk van overgezet.

Afbeelding

Rondom een gap gehouden van 1-1,5mm om goed te kunnen lassen met 135, dus geen overlap verbinding, en na wat slijpen ziet het er weer toonbaarder uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komende week met de vlam iets krimpen en passen op de auto. Mocht het resultaat zo-zo zijn kan ik die andere NOS laten komen. Al met al een dag verkl**t voor een datum, maar alle delen nieuw kopen en erop schroeven maakt het voor mij iig. minder interessant.

Next: de deuren. Als ik alles zo bekijk zal dat wel weer uitdraaien op een deelproject :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door Niels » 02 jan 2021, 22:27

Gewoon de datum overzetten in de NOS kap :tooth:

750,- is wel geld maar ik gok dat het ook wel een erg schaars item is inmiddels. De jaren 77-78 waren natuurlijk dramatisch qua staal kwaliteit....

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6224
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door Opa » 03 jan 2021, 02:12

Goed bezig Superindo! :tooth:


Wat is een NOS kap?

Je hebt NOS om je auto sneller te maken en je hebt ook het NOS-nieuws. :rolling:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door Niels » 03 jan 2021, 11:18

New Of Shelf, oftewel oude ongebruikte onderdelen die tot aan nu ergens op de plank hebben gelegen en min of meer in nieuwstaat zijn.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6146
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door EvdP » 03 jan 2021, 11:51

Ik dacht New Old Stock.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door RS-Ron » 03 jan 2021, 12:01

Jij bent echt een plaatwerk-tovenaar, kan dat vakwerk wel waarderen :thumbup: Ik denk dat de gemiddelde Bart Holland het echt niet beter doet, integendeel........ Staat het project in Spijkenisse Andry ?

Gr Ron

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3565
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door HJ2 » 03 jan 2021, 12:07

Ik ben echt jaloers op je plaatwerk skills!
Just wow....

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door Niels » 03 jan 2021, 12:15

EvdP schreef: 03 jan 2021, 11:51 Ik dacht New Old Stock.
Ja klopt idd, ik weet niet waar ik mijn variant vandaan heb Haha, zal mijn eigen interpretatie zijn geweest toen ik de kreet voor het eerst tegenkwam. In de motorfiets wereld wordt men er helemaal opgewonden van. Vooral bij de Japanse merken :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door Luco » 03 jan 2021, 12:15

Ja wat een kunstenaar en dan nog lassen ook dat krantenpapier :thumbup:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6224
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door Opa » 03 jan 2021, 14:30

Niels schreef: 03 jan 2021, 11:18 New Of Shelf, oftewel oude ongebruikte onderdelen die tot aan nu ergens op de plank hebben gelegen en min of meer in nieuwstaat zijn.
EvdP schreef: 03 jan 2021, 11:51 Ik dacht New Old Stock.
Niels schreef: 03 jan 2021, 12:15 Ja klopt idd, ik weet niet waar ik mijn variant vandaan heb Haha, zal mijn eigen interpretatie zijn geweest toen ik de kreet voor het eerst tegenkwam. In de motorfiets wereld wordt men er helemaal opgewonden van. Vooral bij de Japanse merken :)
:thumbup:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door G Kolkman » 27 jan 2021, 13:03

mooi werk weer Andry... las je dit met TIG (zou ik verwachten ivm beperkte warmte-inbreng)?

Gebruikersavatar
wakuwaku
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 feb 2011, 22:18

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door wakuwaku » 27 jan 2021, 15:46

Wow, mooi werk man, nostalgie, weet nog dat mijn vader met een bronskleurige Kadett C coupe kwam voorrijden. Had Rode skai bekleding. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door Jeffrey026 » 27 jan 2021, 18:02

Niels schreef: 02 jan 2021, 22:27 Gewoon de datum overzetten in de NOS kap :tooth:

750,- is wel geld maar ik gok dat het ook wel een erg schaars item is inmiddels. De jaren 77-78 waren natuurlijk dramatisch qua staal kwaliteit....
Ik heb slagletters en cijfers liggen mocht je deze willen lenen .


Mooi project!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door Andry » 27 jan 2021, 19:24

G Kolkman schreef: 27 jan 2021, 13:03 mooi werk weer Andry... las je dit met TIG (zou ik verwachten ivm beperkte warmte-inbreng)?
Lasprocessen in de 14 range hebben an sich geen beperkte warmte inbreng, dat staat namelijk los van je lasproces. Wel raak je veel energie kwijt aan de omgeving vandaar dat er volgens NEN 1011 een correctiefactor van 0,6 wordt gehanteerd om je warmte inbreng uit te rekenen.

Deelfactor is de voortloopsnelheid wat uiteindelijk de warmte inbreng bepaald.

Gewoon met MAG (135) gelast met een 0,8 mm SG2 lastoevoegmateriaal onder bescherming van een 80/20 menggas.
Laatst gewijzigd door Andry op 27 jan 2021, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 Motorkap drama!

Bericht door Henk Jan » 28 jan 2021, 13:00

Andry schreef: 27 jan 2021, 19:24
G Kolkman schreef: 27 jan 2021, 13:03 mooi werk weer Andry... las je dit met TIG (zou ik verwachten ivm beperkte warmte-inbreng)?
Lasprocessen in de 14 range hebben an sich geen beperkte warmte inbreng, dat staat namelijk los van je lasproces. Wel raak je veel energie kwijt aan de omgeving vandaar dat er volgens NEN 1011 een correctiefactor van 0,6 wordt gehanteerd om je warmte inbreng uit te rekenen.

Deelfactor is de voortloopsnelheid wat uiteindelijk de warmte inbreng bepaald.

Gewoon met MAG (135) gelast met een 0,8 mm SG2 lastoevoegmateriaal onder bescherming van een 80/20 menggas.
Knap werk man en zoals ik je ken maak je er zeker geen half werk van :thumbup:

Lekker als je zo handig bent, ik zou het waarschijnlijk exact hetzelfde aangepakt hebben maar dan met ducttape en tiewraps. :tooth:

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2

Bericht door Andry » 21 mar 2021, 12:59

Dit project loopt op een zijspoor en rustig aan toch wat gedaan. Even geen plaatwerk, maar wat andere dingen opgeknapt:

Bij de coupé zaten duplo koplampen, wat wel heel erg oldschool is met weinig lichtopbrengst. H4 was een fabrieksoptie en deze zaten in de donor Kadett die ik heb gekocht en na 40 jaar zijn ze wel aan een opknapbeurt toe.

Zo uit de donor geplukt, onder het vuil en de roest:

Afbeelding

Afbeelding

Mooi afgekit dat glas, alleen dat al was voor mij de reden om ze uit elkaar te halen:
Afbeelding

Reflector die weinig meer reflecteerd:
Afbeelding

Na een goede poetsbeurt:
Afbeelding

Gedemonteerd:
Afbeelding

Afkitten met siliconekit zonder de oude kit te verwijderen :| Eraf al die zooi!
Afbeelding

Na al de oude kit wegsteken, stralen, coating en poetsen liggen ze nu wat beter bij. Niet helemaal nieuw, want dat was niet haalbaar. Ook heb ik gekozen om de stalen delen te spuiten ipv te beitsen en in een kleur te passiveren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze mogen er wel weer worden gemonteerd :wink:

De buitenspiegels hadden ook wel hun beste tijd gehad, op de Coupe zaten SR spiegels en op de donor Kadett Engelmann sportspiegels. Ook dit was een fabrieksoptie en in de exemplaren afkomstig van de donor Kadett zit het GM logo. Leuk:ja, meerwaarde: echt helemaal niets.

Afbeelding

Afbeelding

Op de bok om in kleur te zetten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze morgen er ook wel weer op :wink:

Als volgende zijn de deuren aan de beurt om deze netjes kaal te maken, dan zijn alle losse plaatwerkdelen klaar. Rest de body nog maar die komt later. Eerst de vooras, de achteras en versnellingsbak reviseren en het stuurhuis voorzien van een direktere overbrenging. De vorige eigenaar heeft de motor gereviseerd en de oliedruk en de compressie van de 2.4 motor die ik nu heb gemeten zijn een dikke prima en deze gaat er vooralsnog zo ook weer in terug. Daarnaast bouw ik een zelfde motor op, alleen dan naar mijn eigen smaak :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 214 gasten