Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Restauratie project Opel C Kadett Coupe C2
Geweldig! Zeker gezien de persoonlijke nostalgie die er aan hangt
Vroegah was ik geen Opel fan, ik was van het VW kamp maar was wel onder de indruk van een basisschool leraar die in het 1.1 en 1.3 tijdperk een heuse 1.6S had! De lay-out van dergelijke Opels (FR) is natuurlijk schitterend alleen realiseer je je dat pas op veel latere leeftijd
Lekker opbouwen en alvast een CX20E erbij zoeken!
Vroegah was ik geen Opel fan, ik was van het VW kamp maar was wel onder de indruk van een basisschool leraar die in het 1.1 en 1.3 tijdperk een heuse 1.6S had! De lay-out van dergelijke Opels (FR) is natuurlijk schitterend alleen realiseer je je dat pas op veel latere leeftijd
Lekker opbouwen en alvast een CX20E erbij zoeken!
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Restauratie project Opel C Kadett Coupe C2
Goed,
wegens tijdgebrek een tijdje niets gedaan aan de coupé. Wat ik wel heb gedaan is de carrosserie helemaal gecontroleerd, zeker het werk wat al gedaan is. Dat valt gelukkig mee, alleen moet de keienvanger er weer af omdat deze scheef zit. het volgende wat ik wilde weten is de staat van de motor. De vorige eigenaar was al druk met spuitbussen aan de gang geweest en zo op het oog zag het er netjes uit, de beste man wilde het blok zo weer monteren. Alleen hoe het eruit ziet boeit me niet, intern moet het goed zijn: dus gaat alles uit elkaar.
De motor zwart, de mechanische brandstofpomp rood en de inlaat en carburateur grijs gespoten. Tsjaa...dan begint het bij mij al te irriteren...
Het kleppendeksel gelicht en jawel: geen klepspeling te voelen. Officieel moet de klepspeling bij warme en draaiende motor worden gemeten, maar echt 0 mm speling bij koud is nooit goed. Toen was ik al 'blij' dat ik de motor geheel ging demonteren.
Contactpuntjes van de ontsteking, dat is echt lang geleden dat ik zoiets heb gezien.
Echt een heel simpel blok, binnen notime liggen de onderdelen eraf"
Oliepan gelicht en dan wordt de 3x gelagerde krukas zichtbaar:
Zuigers en nokkenas eruit:
Onderblok leeg en de oliepomp ook uit elkaar om de tandwielen te kunnen controleren:
Tijd om de krukas te gaan bekijken:
Dat is dus ellende. Het deel dat ingesleten is, hoort dat juist niet te zijn. Oei iets met axiaal lager...
Dit hoofd/axiaal lager wel wel 'klaar'
Hoofdlagerkap heeft er ook aan moeten geloven:
En in de kant van het onderblok zijn er ook slijtagesporen te zien:
Dit zegt genoeg:
Al met al is dit blok wel klaar.
Voor dit motortype zijn er legio mogelijkheden om t vermogen hoger te krijgen en dit is waarschijnlijk de tour die ik op ga. Een andere nokkenas, grotere kleppen, in-en uitlaatspruitstuk en een dubbel carburateur levert om en nabij de 120 Nm koppel en 90 pk. Een sper in de achteras moet voldoende zijn om er genoeg fun uit te halen.
wegens tijdgebrek een tijdje niets gedaan aan de coupé. Wat ik wel heb gedaan is de carrosserie helemaal gecontroleerd, zeker het werk wat al gedaan is. Dat valt gelukkig mee, alleen moet de keienvanger er weer af omdat deze scheef zit. het volgende wat ik wilde weten is de staat van de motor. De vorige eigenaar was al druk met spuitbussen aan de gang geweest en zo op het oog zag het er netjes uit, de beste man wilde het blok zo weer monteren. Alleen hoe het eruit ziet boeit me niet, intern moet het goed zijn: dus gaat alles uit elkaar.
De motor zwart, de mechanische brandstofpomp rood en de inlaat en carburateur grijs gespoten. Tsjaa...dan begint het bij mij al te irriteren...
Het kleppendeksel gelicht en jawel: geen klepspeling te voelen. Officieel moet de klepspeling bij warme en draaiende motor worden gemeten, maar echt 0 mm speling bij koud is nooit goed. Toen was ik al 'blij' dat ik de motor geheel ging demonteren.
Contactpuntjes van de ontsteking, dat is echt lang geleden dat ik zoiets heb gezien.
Echt een heel simpel blok, binnen notime liggen de onderdelen eraf"
Oliepan gelicht en dan wordt de 3x gelagerde krukas zichtbaar:
Zuigers en nokkenas eruit:
Onderblok leeg en de oliepomp ook uit elkaar om de tandwielen te kunnen controleren:
Tijd om de krukas te gaan bekijken:
Dat is dus ellende. Het deel dat ingesleten is, hoort dat juist niet te zijn. Oei iets met axiaal lager...
Dit hoofd/axiaal lager wel wel 'klaar'
Hoofdlagerkap heeft er ook aan moeten geloven:
En in de kant van het onderblok zijn er ook slijtagesporen te zien:
Dit zegt genoeg:
Al met al is dit blok wel klaar.
Voor dit motortype zijn er legio mogelijkheden om t vermogen hoger te krijgen en dit is waarschijnlijk de tour die ik op ga. Een andere nokkenas, grotere kleppen, in-en uitlaatspruitstuk en een dubbel carburateur levert om en nabij de 120 Nm koppel en 90 pk. Een sper in de achteras moet voldoende zijn om er genoeg fun uit te halen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Restauratie project Opel C Kadett Coupe C2
Gaaf om te zien! Uitkomst minder natuurlijk maar wel mooi dat je het meteen goed aanpakt!
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Restauratie project Opel C Kadett Coupe C2
Bekend gezicht zo’n gedemonteerd motorblok ! Je pakt het weer netjes aan !
Gr Ron
Gr Ron
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Restauratie project Opel C Kadett Coupe C2
Mooi project! Uiteraard blijf ik van mening dat er gewoon een opgeboorde 2.4 in moet maar daar hadden we het al over gehad . Wat zijn de mogelijkheden voor zo'n blok? Overmaatse krukas of zoiets?
- frank de jonge
- Berichten: 9712
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: Restauratie project Opel C Kadett Coupe C2
Supergaaf die oudere opels! Zo heeft mn pa nog een GT/J uit '74. Vermoed ook 1 van de weinige die nog zo goed zijn.....
- Bijlagen
-
- Screenshot_20200413-160801_Instagram.jpg (742.6 KiB) 10200 keer bekeken
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Restauratie project Opel C Kadett Coupe C2
Ron ik denk dat we wat betreft op één lijn zitten: Of je doet iets goed of gewoon helemaal niet
Gerdinand, een andere nokkenas, grotere kleppen en wat bewerkingen aan de cilinderkop. Een ander in-en uitlaatspruitsuk en een mooie carburateur erop en het vermogen zit op bijna het dubbele: ergens tussen de 90 en 100 pk en 120Nm koppel
Maar goed, kijk er niet raar van op dat er tzt toch iets anders in komt te liggen
@Frank
Nette GT zo te zien !
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Restauratie project Opel C Kadett Coupe C2
Als je toch al een leukere motor in gedachten hebt dan zou ik nu direct daarvoor kiezen. Dan heb je er maar één keer werk van. Als je bang bent dat een 2.0 of 2.4 te potent is (voor je moeder) dan zorg je er toch gewoon voor dat de gasklep max 60-70% open gaat?
- frank de jonge
- Berichten: 9712
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: Restauratie project Opel C Kadett Coupe C2
Thnx. Laatste keer dat die op de wrg geweest is was even in 2004 naar een internationaal opel treffen. Gekijk de 1e prijs mee naar huis genomen voor mooiste GT van Europa .@Frank
Nette GT zo te zien !
Maar mooi project die kadett een 2.0 of 2.4 past em goed. Hebben ook zon kenmerkend geluid
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: Restauratie project Opel C Kadett Coupe C2
Mooi project. Altijd gaaf gevonden die C coupe.
@Frank, die GT is ook briljant.
@Frank, die GT is ook briljant.
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Restauratie project Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Inmiddels ben ik per 'autodeel' en de volgorde van aanpak een hele Excellijst aan het maken met de onderdeelnummers, leveranciers en het prijskaartje van de onderdelen die ik wil vervangen. Van de carrosserie en de assen is de lijst klaar en zo kan ik per fase alles op tijd bestellen en binnen hebben zonder dat ik straks een grote berg nieuwe onderdelen in huis heb.
In de tussentijd niet stil gezeten en het volgende is gedaan.
- de kabelboom nagekeken en doorgemeten, connectoren en beschermkous vervangen indien nodig. Alles opnieuw gelabeld en opgerold: straks is het per deel ( achterkant/achterbak/interieur/motorruimte) een kwestie van uitrollen, doorvoeren en aansluiten. Het was even een rotklus maar aan het eind heb ik er profijt van. Foto's ervan zijn niet echt interessant
-De tellercluster irriteerde me enorm, was vies en zag er niet uit:
Uit elkaar dat ding en fatsoeneren:
Dit is gewoon smerig:
Vanuit de fabriek zat er een soort coating op met structuur en dat was niet meer schoon te krijgen: dus zoeken naar een oplossing en gevonden:
Dat is een coating met structuur. Een paar proefstukjes gespoten en dat was naar m'n zin dus dat gaat erop.
Het cluster helemaal ontdaan van de oude coating, gereinigd, ontvet en geschuurd, gereinigd en de coating aangebracht:
Na 40 jaar zat het ruitje ook vol met krassen:
Een tol en wat polijstpasta:
En krasloos
Teller gereinigd:
De wijzers waren ook vaag geworden, zonde om dit niet aan te pakken:
En dan het moment dat de cluster weer in elkaar zit.
Dit deelproject is imo geslaagd en de standaard hoe ik alles aanpak
Wordt vervolgd.
In de tussentijd niet stil gezeten en het volgende is gedaan.
- de kabelboom nagekeken en doorgemeten, connectoren en beschermkous vervangen indien nodig. Alles opnieuw gelabeld en opgerold: straks is het per deel ( achterkant/achterbak/interieur/motorruimte) een kwestie van uitrollen, doorvoeren en aansluiten. Het was even een rotklus maar aan het eind heb ik er profijt van. Foto's ervan zijn niet echt interessant
-De tellercluster irriteerde me enorm, was vies en zag er niet uit:
Uit elkaar dat ding en fatsoeneren:
Dit is gewoon smerig:
Vanuit de fabriek zat er een soort coating op met structuur en dat was niet meer schoon te krijgen: dus zoeken naar een oplossing en gevonden:
Dat is een coating met structuur. Een paar proefstukjes gespoten en dat was naar m'n zin dus dat gaat erop.
Het cluster helemaal ontdaan van de oude coating, gereinigd, ontvet en geschuurd, gereinigd en de coating aangebracht:
Na 40 jaar zat het ruitje ook vol met krassen:
Een tol en wat polijstpasta:
En krasloos
Teller gereinigd:
De wijzers waren ook vaag geworden, zonde om dit niet aan te pakken:
En dan het moment dat de cluster weer in elkaar zit.
Dit deelproject is imo geslaagd en de standaard hoe ik alles aanpak
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Andry op 28 nov 2020, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rogerb
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
wat een resultaat!
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Wauw! Dan staat daar straks een showroomverse auto als die klaar is
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Mooi dit soort dingen.
Je hebt de auto ook gelijk weer 'nieuw' gemaakt zie ik..
Je hebt de auto ook gelijk weer 'nieuw' gemaakt zie ik..
- jos_br
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
WOW........echt werk zoals ik het graag zie, wat mooi!
Jos.
Jos.
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Meteen een Jet Cars kuurtje uitgevoerd zo te zien
Goed bezig, die is echt als nieuw! Gaaf project nog steeds.
Goed bezig, die is echt als nieuw! Gaaf project nog steeds.
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Dan zegt ie: Dit deelproject is imo geslaagd en de standaard hoe ik alles aanpak ................
Dit is mooier dan nieuw, echt perfect hoe je dat doet!
Gr Ron
Dit is mooier dan nieuw, echt perfect hoe je dat doet!
Gr Ron
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Dank heren, het resultaat valt mij ook niet tegen. Buiten de juiste spullen/methoden zoeken ben ik effectief een uur of 3 mee bezig geweest met reinigen/schuren/spuiten etc. dus dat valt nog mee. Heerlijke simpele auto en onderdelen om aan te werken.
Mechanisch wordt alles vernieuwd, van remcilinder tot aan het stuurhuis. Een revisie motor, versnellingsbak en diff en ik stap trouwens af van de 1.2 OHC motor In een oude Opel hoort een CIH...met kelken natuurlijk
Ja scherp, de teller staat weer op 0 behalve de dagteller. Daarvoor moeten er klinkverbindingen worden verbroken en dat ga ik nooit netjes weer dicht krijgen. Eerst wilde ik het niet doen, de teller weer op 0. Toch een jetcars gevoel zeg maar Maar aangezien echt alles wordt gereviseerd en/of vernieuwd is de auto straks gewoon als nieuw. Daarom vind ik het wel kunnen + dat deze de familie niet meer uit gaat
Mechanisch wordt alles vernieuwd, van remcilinder tot aan het stuurhuis. Een revisie motor, versnellingsbak en diff en ik stap trouwens af van de 1.2 OHC motor In een oude Opel hoort een CIH...met kelken natuurlijk
-
Online
- Berichten: 3529
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Schitterend resultaat!
Maar jammer dat ie al op 300 meter staat voor hij teruggaat in de auto...
En een verdubbeling naar een 2.4 CIH is een zeer goed idee!
Maar jammer dat ie al op 300 meter staat voor hij teruggaat in de auto...
En een verdubbeling naar een 2.4 CIH is een zeer goed idee!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Heel gaaf resultaat inderdaad!
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Mooi werk Andry. Als ik dat zie krijg ik steeds meer zin om aan de E30 te beginnen.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Mooi geworden die cluster!!
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Echt te gek dat cluster! Daar kijk je op als je erin zit dus zeker zo belangrijk als de buitenkant
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *Tellercluster weer als nieuw* *
Mooi aangepakt! Leuke klusjes om te doen en heel leuk om te lezen ook.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ralph Wolf en 170 gasten