Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
- frank de jonge
- Berichten: 9714
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
- jos_br
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2
Echt mooi en getailleerd werk! Wat heb je met de reflectoren van de koplampen gedaan?
Jos.
Jos.
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2
Met lauw water gespoelt en vervolgens met een microvezeldoek drooggedept. Daarna de laatste vervuiling in de WD40 verzopen en weer met een microvezeldoek schoongemaakt.
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2
Bijna een jaar niets gepost, maar zeker niet stil gezeten.
De auto was een stilgevallen project dat ik heb gekocht en zou spuitklaar zijn. Ok, na de verhalen van de verkoper te hebben aangehoord en werk van hem te hebben gezien was de conclusie: voor jou misschien wel, maar voor mij zeker niet. Heel veel delen waren waterproof spekglad geschuurd, in andere delen de schuurkrassen van machinaal schuren, op enkele stukken telde ik 6 kleuren oude lak. Chemisch ontlakken heb ik overwogen, alleen nu al meerdere oldtimers gezien waarbij het medium onder de lak was gaan werken en dit dus ok de oplossing niet is. Dus afsteken die zooi.
En al snel ellende: plamuur zonder schuren over een oude laklaag gezet
5mm dikke ellende; waar zijn in vredesnaam de goede plaatwerkers?
Uiteindelijk is de body helemaal ontdaan van oude lak- en plamuurlagen. Wielkasten en bodem zaten dik in de bitak/bitumen, zo dik dat het verdacht was: dus alles eraf.
De A stijl: ik zag dat eraan gelast was en niet op de manier waarop een weldingengineer het acceptabel vind. Dus eraf die zooi!
Het eerste plaatje eraf: zat er nog een plaatje onder gebakken. En nog één, en nog één
En tijdens het herstellen:
Dikke ellende, zowel links als rechts, dat was het moment dat ik kon aannemen dat elk deel waaraan gelast was en ik tot dan toe had gezien gewoon slecht ( hersteld) was. Dus al deze delen moeten imo worden vervangen.
In kaart gebracht wat ik slecht vond, met een laser een maatrapport gemaakt en de slijptol erin:
Van dit:
Naar dat :
Spatbordranden fixen:
Plaatje ergens oplassen wordt na verloop van tijd altijd ellende, dus eraf die zooi en netjes doen.
De linker wielkast/bodem na 3 platen te hebben verwijderd:
En de pech dat eronder veel meer was verziekt tot aan de chassiskoker toe:
En die delen zijn niet los verkrijgbaar, dus dan zelf maar aan de slag met plaatmateriaal, aambeeld en Engels wiel:
En het past nog ook:
Paravaan was slecht en in het schutbord zaten slechte stukken:
Plaat onder de ruitensproeierreservoir:
Beetje kloppen, rekken/strekken en prutsen:
Tussen al het slijpen, lassen en plaatwerken door en om even iets anders te doen heb ik delen van de wielophanging en aandrijflijn gestraald en in de chassislak gezet. Ik maak 2 sets draag-geleide armen klaar: 1 set met OEM rubbers en 1 set met PU bussen.
Voorremmen gereviseerd met nieuwe stofhoezen, O-ringen, gestraald en gespoten:
Voorwielnaven gestraald en gespoten en uiteraard voorzien van nieuwe lagers:
Het stuurhuis is ook al gereviseerd, alleen kom ik er nu achter dat er geen foto's van zijn
Inmiddels zijn alle bestelde delen binnen: van bougies en distributieketting voor de 2.4 CIH, PU bussen, nieuwe lagers/rubbers/hoezen, wielremcilinders en voeringen etc. etc.
In het kort: veel werk, maar wel erg leuk om te doen
De auto was een stilgevallen project dat ik heb gekocht en zou spuitklaar zijn. Ok, na de verhalen van de verkoper te hebben aangehoord en werk van hem te hebben gezien was de conclusie: voor jou misschien wel, maar voor mij zeker niet. Heel veel delen waren waterproof spekglad geschuurd, in andere delen de schuurkrassen van machinaal schuren, op enkele stukken telde ik 6 kleuren oude lak. Chemisch ontlakken heb ik overwogen, alleen nu al meerdere oldtimers gezien waarbij het medium onder de lak was gaan werken en dit dus ok de oplossing niet is. Dus afsteken die zooi.
En al snel ellende: plamuur zonder schuren over een oude laklaag gezet
5mm dikke ellende; waar zijn in vredesnaam de goede plaatwerkers?
Uiteindelijk is de body helemaal ontdaan van oude lak- en plamuurlagen. Wielkasten en bodem zaten dik in de bitak/bitumen, zo dik dat het verdacht was: dus alles eraf.
De A stijl: ik zag dat eraan gelast was en niet op de manier waarop een weldingengineer het acceptabel vind. Dus eraf die zooi!
Het eerste plaatje eraf: zat er nog een plaatje onder gebakken. En nog één, en nog één
En tijdens het herstellen:
Dikke ellende, zowel links als rechts, dat was het moment dat ik kon aannemen dat elk deel waaraan gelast was en ik tot dan toe had gezien gewoon slecht ( hersteld) was. Dus al deze delen moeten imo worden vervangen.
In kaart gebracht wat ik slecht vond, met een laser een maatrapport gemaakt en de slijptol erin:
Van dit:
Naar dat :
Spatbordranden fixen:
Plaatje ergens oplassen wordt na verloop van tijd altijd ellende, dus eraf die zooi en netjes doen.
De linker wielkast/bodem na 3 platen te hebben verwijderd:
En de pech dat eronder veel meer was verziekt tot aan de chassiskoker toe:
En die delen zijn niet los verkrijgbaar, dus dan zelf maar aan de slag met plaatmateriaal, aambeeld en Engels wiel:
En het past nog ook:
Paravaan was slecht en in het schutbord zaten slechte stukken:
Plaat onder de ruitensproeierreservoir:
Beetje kloppen, rekken/strekken en prutsen:
Tussen al het slijpen, lassen en plaatwerken door en om even iets anders te doen heb ik delen van de wielophanging en aandrijflijn gestraald en in de chassislak gezet. Ik maak 2 sets draag-geleide armen klaar: 1 set met OEM rubbers en 1 set met PU bussen.
Voorremmen gereviseerd met nieuwe stofhoezen, O-ringen, gestraald en gespoten:
Voorwielnaven gestraald en gespoten en uiteraard voorzien van nieuwe lagers:
Het stuurhuis is ook al gereviseerd, alleen kom ik er nu achter dat er geen foto's van zijn
Inmiddels zijn alle bestelde delen binnen: van bougies en distributieketting voor de 2.4 CIH, PU bussen, nieuwe lagers/rubbers/hoezen, wielremcilinders en voeringen etc. etc.
In het kort: veel werk, maar wel erg leuk om te doen
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Wow je hebt straks bijna een nieuwe carrosserie gebouwd. Knap werk, echt gaaf als je dit zelf kan!
-
OnlineOpa
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Vakmanschap Andry!
- smiley
- Berichten: 9101
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Wat leest en kijkt dit altijd leuk weg, als broddelwerk weer goed gemaakt wordt.
Mooi!
Mooi!
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Mooi werk, doe je het allemaal zelf?
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Wat een vakwerk zeg! Dat doe je niet voor de eerste keer.
-
- Berichten: 2714
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
mensen kinderen wat een (broddel)werk. je maakt er echt wat moois van. keep up the good work
-
OnlineRS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Zo dan ! Wat een enorme klus zeg. Dat wordt een plaatje.
GrRon
GrRon
-
- Berichten: 3536
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Wat een berg werk!
En weer een goede reminder om niet zo maar een "gerestaureerde" oldtimer te kopen.
En weer een goede reminder om niet zo maar een "gerestaureerde" oldtimer te kopen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Dank allen!
Ja, alleen het volgende ga ik uitbesteden: Strak maken van de body en het spuiten ervan en eventueel machinale bewerkingen aan de motor. De techniek is simpel, het plaatwerk is simpel en werkplaatshandboeken staan op de plank als geheugensteun
Eerlijk gezegd is dit de eerste keer dat ik een autobody zo aanpak. Met een beetje gevoel en kennis voor/van metaal kom je al een heel eind.
Exact dit! Het beste is een oldtimer te kopen zoals ie is, alleen was zo'n exemplaar toen niet te vinden. En als het kan vervolgens zelf aanpakken dan is het niveau altijd zoals je wil. Nu ik een beetje kennis neem van die restauratiewereld zie ik best veel dingen dat ik zeg van 'asjemenou'
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Nou, in dat geval nogmaals petje af.
En wat betreft dat laatste, inderdaad als het kan een ongerestaureerde auto kopen, dan weet je tenminste waar je aan toe bent, ook al ziet het er soms verschrikkelijk uit.
Al hoeft het niet altijd natuurlijk, ik heb momenteel een auto bij de lasser/spuiter staan, waarvan ik voor het stralen toch wel even buikpijn had wat er tevoorschijn ging komen. Maar uiteindelijk was het allemaal wel goed gedaan, alleen niet erg netjes (dikke lasrupsen, amper strakgemaakt).
En wat betreft dat laatste, inderdaad als het kan een ongerestaureerde auto kopen, dan weet je tenminste waar je aan toe bent, ook al ziet het er soms verschrikkelijk uit.
Al hoeft het niet altijd natuurlijk, ik heb momenteel een auto bij de lasser/spuiter staan, waarvan ik voor het stralen toch wel even buikpijn had wat er tevoorschijn ging komen. Maar uiteindelijk was het allemaal wel goed gedaan, alleen niet erg netjes (dikke lasrupsen, amper strakgemaakt).
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Prachtig! Ik vind dit altijd zo'n gaaf proces om te zien
-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Wat een vakwerk, prachtig. Wat een ellende komt er onder vandaan zeg!
-
- Berichten: 7310
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Met al die plamuurzooi eraf wordt het weer een echte lightweight, knap werk
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Pfff wat een werk zeg, ik durf heel veel dingen aan. Maar even uit de losse pols een stukje gebogen plaatmetaal maken dat zal ik echt nooit kunnen, vind dat zo knap. Echt bizar grondig hoe je te werk gaat.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Mooi werk weer - as per usual! Ga je ook nog subtiel verbeteren d.m.v. doorlassen?
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
- Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Gaaf man! Wat een ellende kom je toch ook tegen zodra je gaat zoeken. Maar wat kicken om dit zo te kunnen aanpakken zeg!
- tomgtr
- Berichten: 10417
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Geweldig hoor. Ik benijd je handigheid en bewonder je doorzettingsvermogen.
- Estoque
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Fantastisch <3
Diep respect voor je zorgvuldigheid en vaardigheden. Echt heel gaaf!
Diep respect voor je zorgvuldigheid en vaardigheden. Echt heel gaaf!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Lekker doorgepakt, maar wat een klus zeg... pff, respect!
Kijk maar eens op YouTube naar de 02 van de Duitsers van Holy Hall...Martijn_bmw schreef: ↑13 mar 2022, 15:13+1 ik zag direct een horrorsenario voor me als ik een “gerestaureerde “ e30 / e21 / 02 zou kopen en na een tijdje dé plakkaten plamuur eraf lazeren
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Restauratie Opel C Kadett Coupe C2 *UPDATE*
Dank allen!
Ja, niet in een starre jig maar mbv laser en schietlood. Ik wil zo spanningsloos werken. En omdat ik een vakidioot ben: ik gebruik lasproces 135 met een normale G3 Si1 draad van ø1.0mm, M21 80/15 mix, geen synergische lasmachine helaas, S355J2+N plaatmateriaal in 0,8 mm 1,0 mm en 2,0mm dikte. Ik maak ook bevestigingsbrackets tbv een rolkooi. Ik heb een schuurbandmachine op de kop getikt en schuurtrommels in ø 40 en 50 mm om de radius te slijpen voor een goede pasvorm, alleen de uitslagen maken zal wel weer wennen zijn, buigbank + doorn kan ik lenen. Alleen de materiaalkeuze weet in nu nog niet, maar kijkend naar de FFP zal het niets geks zijn 15 jaar geleden heb ik voor het laatst een KNAF kooi gebouwd, maar dat zal wel weer goed komen > crahstestdummie gezocht