BMW e46 coupe tracktool

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

BMW e46 coupe tracktool

Bericht door Nurdt » 02 jul 2020, 09:29

Hoi!

Mijn naam is Bert, 30 jaren jong en zojuist eigenaar van een 323CI van '00.
Deze auo gekocht met de intentie om deze als tracktool te gaan gebruiken.

Afbeelding
Ze heeft 224dkm gelopen en wat schade aan voor en achterzijde. Enkel cosmetisch.

Ik heb haar nu in de garage staan en een "apk" gedaan.

Afbeelding

Helaas paar dingen geconstateerd:
Diffrubber gescheurd, veroorzaakte gebonk met gas loslaten.
Remschijf rechtsvoor krom (schijf is niet goed weg gesleten en gaf trilling aan stuur met remmen)
Remolieleiding die lekt bij de pomp.
Carterpanpakking zweet net als koppakking.
De subframe rubbers zijn redelijk maximaal te noemen, niet slecht, maar ook niet het jufvanhet...

Wat te doen?
De voorremmen ga ik gelijk wisselen naar een 330 set.
Diff rubber wisselen.
Remolieslang wisselen.
Alle olien vervangen.
Laatst gewijzigd door Nurdt op 08 mar 2021, 20:56, 3 keer totaal gewijzigd.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Nurdt » 02 jul 2020, 09:31

Eerste is gedaan.
Originele dempers zijn verkocht en de velgen... 1 raam Mechanisme verkocht.

Eerst maar met de schroefset begonnen..
Demonteren zat tegen, spul zat muur vast. Ook een fuseetrekker opgehaald, welke niet echt paste... toch geprobeerd. Breekt schroefdraad af van de spoorstang. Heerlijk.
Dus slijpschijf erbij voor de fusee trekker om deze maar auto specifiek te maken...
Daarna niks geen gedonder en alles er makkelijk af en weer op.
Nieuwe korte koppelstangen eronder
Nieuwe spoorstangen, deze had ik nog nieuw liggen van een oude e46 (lucky me)
En de nieuwe schroefset eronder.

Binnenkort verder met spul eruit trekken.
Start gewicht:
1440kg met halve tank benzine, excl bestuurder.
Gewicht eruit:
Raam mechanisme passagier 2,4kg
Schokbrekers voor, -1,7 per stuk.(3,4kg)
Originele was 7,3kg en schroefset 5,6kg per voorpoot!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nurdt op 02 jul 2020, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Nurdt » 02 jul 2020, 10:04

ot nu toe weinig tijd besteed. Heb enkel nog wat onderdelen weer bemachtigd en wat verder
gegaan met het leeg halen. Hoop binnenkort zodra de tuin ed thuis klaar zijn meer tijd
te kunnen steken in het verder “bouwen”.

Heb 2 kuipstoelen op de kop weten te tikken incl rails. Enigste waar ik straks naar moet gaan kijken is het monteren van ze. Wel al even gepast natuurlijk....

Afbeelding

Tevens een goede set wielen bemachtigd. Een setje styling 68 OEM bmw. Breedset. Waarom? Voorzijde is 9,5kg per velg en achterzijde 9,8kg per velg. Erg lichte OEM velgen voor een betaalbare prijs. Had rond gekeken naar lichtere velgen, echter kom je dan op BBS oid die kneiters aan de prijs zijn. Zaten leuke banden onder, voor Michelin pilot sport 3 en achter pilot sport 4 met ruim profiel!

Afbeelding

Auto is nu bijna leeg. Zowat alle bekabeling getrokken wat niet meer nodig was.
Al het teer eruit gehaald dmv fohn en plamuur mes. Wat een werk.... Maarrr 10 kg eraf!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel tijd zat erin om alles netjes te demonteren.
Zit nu rond de 230kg wat uit de auto is gekomen.
Bekabeling zit ik op een slordige 6kg wat eruit is gegaan.
Ga nog wel de stroomkabels verleggen om een paar meter van die dikke kabel minder te maken. Binnenkort eens een kleinere accu erop proberen te zetten. Heb nog een 44ah accu liggen. Is toch weer 7kg lichter dan de originele dikkert die achterin ligt.
Hoe ik te werk ben gegaan met de bekabeling. Eerst de auto zien te starten met het minimale wat nodig was.
Tellerunit, lichtschakelaar en airbagcomputer.
Als 1 van deze 3 niet aangesloten is start de auto niet... (lichtschakelaar wist ik eerst niet.....)

Hierna alles getagd wat wat was. Om duidelijk te houden welke kabel waarvan...
Uiteindelijk elke kabelboompje die ik weg haalde auto gestart om te checken of hij t nog doet natuurlijk! Controleren is zeker weten. ;-)


Afbeelding

Afbeelding

Ben nu begonnen met de airco delete. Zodra dat allemaal eruit is ook de bekabeling van airco verwijderen en dan bekabeling afwerken in de zekeringkast. Hierna bekabeling netjes afwerken.

Wat ligt er nog:
330 remmerij
Kuipstoelen monteren en stellen (heb een zeeeeer goede buurman die zich opofferde om beetje las werk te doen)
Subframe verstevigings platen (rubbers nog even bestellen)

Iemand suggesties los van powerflex?
Laatst gewijzigd door Nurdt op 02 jul 2020, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Nurdt » 02 jul 2020, 10:32

Airco delete is klaar.
Al met al zon 20kg wat er totaal uit is gekomen.
Dit is incl de radiator en de heatertjes die in de HVAC bak zitten! Deze heb ik dus ook volledig gedemonteerd en weer in elkaar gezet.
Zit nu op een gewicht van 1195kg van de auto met alles wat eruit is gekomen. Mijn streefgewicht was in de 11.... kg :amen:

Heb hierna de bekabeling afgewerkt en weer begonnen met monteren.
Tijdens het monteren per ongeluk een paar kabelbreukjes gemaakt met het plaatsen van de HVAC en deze vast te zetten.
Hierdoor zaten er enkele kabels geklemd en deden een paar items het niet meer na testen.... grrrmbl.
HVAC eruit, kabelbreukjes hersteld en weer terug naar monteren.. Dit keer wel opgelet waar de kabels komen............. :roll:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna moest de dashboard weer terug. Maar vond de dash compleet iets aan de zware kant. Heb circa 3kg ervan af gezaagd met een fijne zaagje. Zo lijkt het toch nog een beetje een auto maar toch met het minimum aan wat nodig is qua gewicht!

Afbeelding

Afbeelding

Ben nu bijna zover met alle elektra af te werken dat ik kan beginnen aan de remmen. Heb nog de 330 remmen liggen. :gek:
Hierna maar even kijken om de stoelen te gaan plaatsen.
In de tussentijd had ik nog een ouwe accu liggen van onze fiat500. Die was ooit eens gewisseld, was toendertijd niet het probleem.
Deze gewogen en vergeleken met de "ouwe bmw" accu, 8,5kg verschil! Gelijk maar testen of de bmw probleemloos aanslingert... merkte geen verschil... starten en lopen :gekdoen:

Afbeelding


Binnenkort weer meer.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4531
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Eeuwe » 02 jul 2020, 10:56

Welkom! Klikt als een gaaf project, jammer dat je foto's zo klein zijn. Ben erg benieuwd.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Jan Terwolde » 02 jul 2020, 11:42

Df wordt bijna een e46 club onderhand, gaaf!

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door PeterM » 02 jul 2020, 12:44

Weer een e46 circuit auto er bij, succes met de bouw!

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Nurdt » 02 jul 2020, 13:15

eBoonstra schreef: 02 jul 2020, 10:56 Welkom! Klikt als een gaaf project, jammer dat je foto's zo klein zijn. Ben erg benieuwd.
Aangepast :). Had op een andere forum deze info staan, maar bleek dode forum te zijn. Zocht forum waar men wat actiever was. Ook voor eventuele tips en tricks of waar ik zou kunnen helpen
Laatst gewijzigd door Nurdt op 02 jul 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4531
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Eeuwe » 02 jul 2020, 13:59

Dan zit je hier goed ;)

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6146
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door EvdP » 02 jul 2020, 14:43

Welkom! Al aardig wat kilo's uit de auto!

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Nurdt » 02 jul 2020, 14:47

EvdP schreef: 02 jul 2020, 14:43 Welkom! Al aardig wat kilo's uit de auto!
Thx! Alle tips zijn welkom natuurlijk.
Eerste keer voor mij zonder enige ervaring of opleiding oid. Doe alles op goed verstand.

Las ook ergens dat men Deminwater met een toevoeging gebruiken voor koelvloeistof?
Geen idee wat de exacte voordeel ervan is.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Eric Z » 02 jul 2020, 14:58

Nurdt schreef: 02 jul 2020, 14:47
EvdP schreef: 02 jul 2020, 14:43 Welkom! Al aardig wat kilo's uit de auto!
Thx! Alle tips zijn welkom natuurlijk.
Eerste keer voor mij zonder enige ervaring of opleiding oid. Doe alles op goed verstand.

Las ook ergens dat men Deminwater met een toevoeging gebruiken voor koelvloeistof?
Geen idee wat de exacte voordeel ervan is.
Voorkomen van kvs sporen die glad zijn mocht er lekkage optreden? Kan je beter water lekken.

Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Kadett » 02 jul 2020, 15:45

Zonder een giga discussie te willen starten, maar waarom zou je een airco eruit halen? Alleen al de afgelopen 2 jaar zou je zomers kapot gaan om dan een trackday te bezoeken. Ik zou het juist heerlijk vinden nog een beetje gekoeld in een auto te kunnen zitten, al zou het 2 sec bij een ronde tijd optellen, je wint er toch geen prijzen mee. Maar ben dan wel oksel fris :tooth:

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Nurdt » 02 jul 2020, 16:31

Kadett schreef: 02 jul 2020, 15:45 Zonder een giga discussie te willen starten, maar waarom zou je een airco eruit halen? Alleen al de afgelopen 2 jaar zou je zomers kapot gaan om dan een trackday te bezoeken. Ik zou het juist heerlijk vinden nog een beetje gekoeld in een auto te kunnen zitten, al zou het 2 sec bij een ronde tijd optellen, je wint er toch geen prijzen mee. Maar ben dan wel oksel fris :tooth:
Dit is ons derde auto, puur voor fun. Deze gaat straks enkel naar trackdays toe. Uiteindelijk is het de bedoeling om hem op een trailer te drukken. En met airco haal ik de grens van 1200kg niet :)

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Jeffrey026 » 02 jul 2020, 16:33

Kadett schreef: 02 jul 2020, 15:45 Zonder een giga discussie te willen starten, maar waarom zou je een airco eruit halen? Alleen al de afgelopen 2 jaar zou je zomers kapot gaan om dan een trackday te bezoeken. Ik zou het juist heerlijk vinden nog een beetje gekoeld in een auto te kunnen zitten, al zou het 2 sec bij een ronde tijd optellen, je wint er toch geen prijzen mee. Maar ben dan wel oksel fris :tooth:
Met mooi weer moet.je het water op :whistle:

Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Kadett » 02 jul 2020, 16:46

Nurdt schreef: 02 jul 2020, 16:31
Dit is ons derde auto, puur voor fun. Deze gaat straks enkel naar trackdays toe. Uiteindelijk is het de bedoeling om hem op een trailer te drukken. En met airco haal ik de grens van 1200kg niet :)
Dus als je hem van de trailer afhaalt is het in ene afgekoeld :) :blink: Doelde ook juist op het gedeelte fun, heb met 30+ graden in Zwarte Woud/Vogezen gereden op de motor, vond dat niet meer fun. Misschien ligt het ook aan mij, slaap 8 maanden van jaar met enkel een dekbed overtrek :tong:

Kadett
Berichten: 4647
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Kadett » 02 jul 2020, 16:47

Kadett schreef: 02 jul 2020, 16:46
Nurdt schreef: 02 jul 2020, 16:31
Dit is ons derde auto, puur voor fun. Deze gaat straks enkel naar trackdays toe. Uiteindelijk is het de bedoeling om hem op een trailer te drukken. En met airco haal ik de grens van 1200kg niet :)
Dus als je hem van de trailer afhaalt is het in ene afgekoeld :) :blink: Doelde ook juist op het gedeelte fun, heb met 30+ graden in Zwarte Woud/Vogezen gereden op de motor, vond dat niet meer fun. Misschien ligt het ook aan mij, slaap 8 maanden van jaar met enkel een dekbed overtrek :tong:
Jeffrey026 schreef: 02 jul 2020, 16:33
Kadett schreef: 02 jul 2020, 15:45 Zonder een giga discussie te willen starten, maar waarom zou je een airco eruit halen? Alleen al de afgelopen 2 jaar zou je zomers kapot gaan om dan een trackday te bezoeken. Ik zou het juist heerlijk vinden nog een beetje gekoeld in een auto te kunnen zitten, al zou het 2 sec bij een ronde tijd optellen, je wint er toch geen prijzen mee. Maar ben dan wel oksel fris :tooth:
Met mooi weer moet.je het water op :whistle:
Moet je wel aan water wonen / bootje hebben ;)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4531
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Eeuwe » 02 jul 2020, 16:59

Nurdt schreef: 02 jul 2020, 16:31
Kadett schreef: 02 jul 2020, 15:45 Zonder een giga discussie te willen starten, maar waarom zou je een airco eruit halen? Alleen al de afgelopen 2 jaar zou je zomers kapot gaan om dan een trackday te bezoeken. Ik zou het juist heerlijk vinden nog een beetje gekoeld in een auto te kunnen zitten, al zou het 2 sec bij een ronde tijd optellen, je wint er toch geen prijzen mee. Maar ben dan wel oksel fris :tooth:
Dit is ons derde auto, puur voor fun. Deze gaat straks enkel naar trackdays toe. Uiteindelijk is het de bedoeling om hem op een trailer te drukken. En met airco haal ik de grens van 1200kg niet :)
1200 kg is echt héél licht voor een E46, dan blijft het ook niet meer straatlegaal/APK waardig vrees ik. Dan kun je echt flink kilo's uitdunnen.

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door nicolaasr » 02 jul 2020, 17:52

Kadett schreef: 02 jul 2020, 15:45 Zonder een giga discussie te willen starten, maar waarom zou je een airco eruit halen? Alleen al de afgelopen 2 jaar zou je zomers kapot gaan om dan een trackday te bezoeken. Ik zou het juist heerlijk vinden nog een beetje gekoeld in een auto te kunnen zitten, al zou het 2 sec bij een ronde tijd optellen, je wint er toch geen prijzen mee. Maar ben dan wel oksel fris :tooth:
En op een dergelijk niveau denk ik dat je juist meer tijd behaald met een koelhoofd dan met de airco delete

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Nurdt » 02 jul 2020, 18:37

eBoonstra schreef: 02 jul 2020, 16:59
Nurdt schreef: 02 jul 2020, 16:31
Kadett schreef: 02 jul 2020, 15:45 Zonder een giga discussie te willen starten, maar waarom zou je een airco eruit halen? Alleen al de afgelopen 2 jaar zou je zomers kapot gaan om dan een trackday te bezoeken. Ik zou het juist heerlijk vinden nog een beetje gekoeld in een auto te kunnen zitten, al zou het 2 sec bij een ronde tijd optellen, je wint er toch geen prijzen mee. Maar ben dan wel oksel fris :tooth:
Dit is ons derde auto, puur voor fun. Deze gaat straks enkel naar trackdays toe. Uiteindelijk is het de bedoeling om hem op een trailer te drukken. En met airco haal ik de grens van 1200kg niet :)
1200 kg is echt héél licht voor een E46, dan blijft het ook niet meer straatlegaal/APK waardig vrees ik. Dan kun je echt flink kilo's uitdunnen.
Ik heb alle APK punten er nog op. Dus hij zou nog steeds prima door APK moeten komen. Heb het APK handboek erbij gehad de hele tijd ;-)

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door bleu_dust » 02 jul 2020, 21:43

Lekker op dieet zeg! Handige sleutelruimte ook met die schaarbrug

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door bartb » 03 jul 2020, 12:12

Zo dan, Die heb je al goed leeg gehaald. Ga je je subframe punten nog verstevigen?

molenbob
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mar 2017, 18:22
Auto: M3, 330i, Abarth1000,Toy AE82

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door molenbob » 03 jul 2020, 13:44

Inderdaad goed bezig. Die kabelboom kan je flink uitdunnen. Ik heb daarvoor deze website gebruikt: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/

Als je toch de auto puur voor trackdays houdt, kan je heel veel bedrading weghalen. Ik heb de hele General module eruit gehaald inclusief de bedrading. Je bent dan wel al je comfortsystemen kwijt en je moet je auto erg ouderwets op slot doen. Mijn pa vond die airco ook erg fijn, maar goed ik was de sleutelbaas dus hij ging eruit.

Wij hebben alleen de ruitenwissers nodig, daar kan je gemakkelijk om die module heen.
Dus lekker knippen en alles eruit trekken.

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Nurdt » 03 jul 2020, 14:38

bartb schreef: 03 jul 2020, 12:12 Zo dan, Die heb je al goed leeg gehaald. Ga je je subframe punten nog verstevigen?
Verstevigings platen liggen al klaar :)

Nurdt
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen
Contacteer:

Re: BMW e46 coupe trackday car

Bericht door Nurdt » 03 jul 2020, 14:40

molenbob schreef: 03 jul 2020, 13:44 Inderdaad goed bezig. Die kabelboom kan je flink uitdunnen. Ik heb daarvoor deze website gebruikt: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/

Als je toch de auto puur voor trackdays houdt, kan je heel veel bedrading weghalen. Ik heb de hele General module eruit gehaald inclusief de bedrading. Je bent dan wel al je comfortsystemen kwijt en je moet je auto erg ouderwets op slot doen. Mijn pa vond die airco ook erg fijn, maar goed ik was de sleutelbaas dus hij ging eruit.

Wij hebben alleen de ruitenwissers nodig, daar kan je gemakkelijk om die module heen.
Dus lekker knippen en alles eruit trekken.
Alle bekabeling die ik niet nodig ben is er reeds uit :-)
Alle airbagkabels interieur verlichting enz enz...
Alleen het brood nodige voor APK zit er nog in zoals de ruitenwissers en HVAC. :angel:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 gasten