Porsche 997.2 Gt3 3.8 verkocht
-
OnlineFabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Smaken verschillen gelukkig maar het zou mijn keuze ook zéker niet zijn. Hij rijdt er niet minder om gelukkig!
- Paskal
- Berichten: 3673
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Fantastische wagen, maar die wrap doet daar wel wat afbreuk aan. Leuk zo'n wrap op zoiets als mijn Ring-Clio, maar niet op zo'n geweldige GT3. Verbaasd me ook wel dat je hiervoor kiest gezien je kieskeurigheid aangaande originaliteit, perfectie etc in het aankooptraject. Maar smaken verschillen en belangrijkste is dat jij er blij mee bent
- Downforce Hans
- Berichten: 12545
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Dat geld voor die wrap had je beter aan iets anders uit kunnen geven........maar als jij het mooi vind...
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Het mooie van een wrap is, hij is er desgewenst zo weer af. Op de foto zie je het toch niet goed, IRL is het misschien heel mooi.
Waar ik benieuwd naar ben, hoe ervaar je het verschil van de motor tussen de 996 mk1 en de 997 mk2?
Is er duidelijk meer koppel door het grotere slagvolume? Of zit alle extra power in de hogere redline.
Altijd vreemd gevonden dat de eerste GT3 "slechts" 7600 rpm kon draaien en de 996mk2 al gelijk 8200.
Ik reed in 2000 ofzo een uurtje proef in een zilveren GT3 van Theo Janssen en vond de bakverhoudingen veel te lang waardoor het gebrek aan koppel extra opviel.
Is de 3.8 in de 997 daar beter?
Waar ik benieuwd naar ben, hoe ervaar je het verschil van de motor tussen de 996 mk1 en de 997 mk2?
Is er duidelijk meer koppel door het grotere slagvolume? Of zit alle extra power in de hogere redline.
Altijd vreemd gevonden dat de eerste GT3 "slechts" 7600 rpm kon draaien en de 996mk2 al gelijk 8200.
Ik reed in 2000 ofzo een uurtje proef in een zilveren GT3 van Theo Janssen en vond de bakverhoudingen veel te lang waardoor het gebrek aan koppel extra opviel.
Is de 3.8 in de 997 daar beter?
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Ik heb destijds in de mk1 CS van Jaap gereden direct naast de M-Coupe S54 en ik vond dat die 996 juist heel goed zijn vermogen omzette in snelheid. De BMW voelde wel bruter aan maar de stappen die de 996 maakte per versnelling vond ik wel heel effectief. Ik weet niet of de CS iets korter gegeared is dan de standaard GT3 of misschien dat het lagere gewicht dusdanig meespeelde maar ik had geen gevoel koppel te missen.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Nee los van de tractie, puur hoe snel zo'n auto in de versnelling door zijn toeren loopt vs de snelheid die daarmee bereikt wordt. In de E46 M3 had ik meer het gevoel van het ontbreken van koppel dan met de 996 GT3 CS. De M3 is eigenlijk gewoon (100kg?) te zwaar imho.
Niet dat zo'n atmo super bruut is ofzo maar het ontbreken van koppel of te lange verzetten dat herken ik niet bij de gen. 1 GT3 (CS)
Niet dat zo'n atmo super bruut is ofzo maar het ontbreken van koppel of te lange verzetten dat herken ik niet bij de gen. 1 GT3 (CS)
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Ja dat gevoel van minder koppel in de M3 herken ik zeker. Best zware auto voor een n/a motor ook.
Mijn 987.2 Cayman S had vergelijkbaar koppel als de M3, 370Nm bij ergens upper 4k rpm, maar voelde krachtiger aan onderin dan de M3.
Dat is dan de 150 kg minder aan gewicht op hetzelfde koppel denk ik.
En alle Caymans hebben die ellenlange bakverhoudingen waar later de GT4 op wordt afgerekend.
Nou weet ik niet of er verschil zit in de bakverhoudingen tussen 996 en 997 GT3's maar ik neem aan dat de 3.8 van Jacob zijn nieuwe auto meer kan bij wat lagere toeren?
Mijn 987.2 Cayman S had vergelijkbaar koppel als de M3, 370Nm bij ergens upper 4k rpm, maar voelde krachtiger aan onderin dan de M3.
Dat is dan de 150 kg minder aan gewicht op hetzelfde koppel denk ik.
En alle Caymans hebben die ellenlange bakverhoudingen waar later de GT4 op wordt afgerekend.
Nou weet ik niet of er verschil zit in de bakverhoudingen tussen 996 en 997 GT3's maar ik neem aan dat de 3.8 van Jacob zijn nieuwe auto meer kan bij wat lagere toeren?
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
De 3.8 kan idd wat meer bij lage toeren maar het is lastig vergelijken aangezien er een best vliegwiel aan hangt en de auto een heel stuk comfortabeler is dan de 996 GT3 Clubsport
Vanmorgen was het dus zover, voor de 2e keer een Appje of ik niet ff een rondje mee wilde. Na de eerste keer afgeslagen te moeten hebben werd het nu toch echt wel tijd Jaap neemt nog wel de moeite om te Appen dat ie voor de deur staat maar geloof me dat dat echt niet nodig is. De sound van de GT3 is weinig subtiel te noemen
Eerst ff een paar minuten om de auto heendraaien en bijkletsen. De zwarte 997 GT3 is zonder twijfel een absolute droom machine. Super strak in de glanzende zwarte lak, zwarte wielen met rode klauwen en rode centerlocks. Gewoon briljant, wat een ding!
Met een "de sleutel zit er in" uitnodiging laat ik het me niet twee keer vertellen en neem plaats achter het alcantara stuur. Vanzelfsprekend zijn er veel overeenkomsten met mijn voormalige 987S maar toch is ervaring wel degelijk anders. De boxer komt luidruchtig tot leven en loopt gelukkig niet al te mooi rond stationair zodat je het gevoel krijgt met een echte sport machine onderweg te zijn. Vergeleken met de Boxster voelt de 997(.2) meer premium en solide aan, in vergelijking met de 996 Clubsport is ie luxe en comfortabel te noemen maar de motor laat er geen misverstanden over bestaan.... dit is een echte sportwagen.
De koppeling gaat tamelijk stevig maar niet van het niveau Clubsport waarbij je bijna twee benen nodig had om het pedaal in te trappen. Ook de versnellingspook laat zich niet licht bedienen. Het vraagt gewoon wat meer overtuiging zeg maar, het schakelen gaat wel veel meer "gesloten" dan mijn ex-S terwijl de kilometerstanden vergelijkbaar zijn. Misschien ook wel een verbetering bij 2e generatie, mijn Boxster was een eerste versie van de 987.
Eenmaal aangekomen op een bekend circui...ehm landweggetje gaat het gas er een beetje op. De uitlaat laat zich graag horen wat op zich niet erg is maar de sound is het net niet helaas. Jaap is het daarmee eens, op termijn moet er wat anders onder. Als je op het gas gaat dan komt er gewoon een luide "bwaaah" uit en je mist de herkenbare boxer sound naar mijn bescheiden mening. Niettemin waan je jezelf wel meteen op het circuit, beleving is er natuurlijk echt wel maar deze GT3 verdient beter
Eenmaal een paar kilometer bekende landweggetjes verder gaat het gaspedaal wat dieper richting het tapijt. Wat een lekkere wagen en wat een andere beleving dan de 996. Beide GT3 maar voor op dat moment kon het verschil ook niet groter zijn. Het onderstel is imho een geweldig compromis tussen comfort en sportiviteit. Begrijp me niet verkeerd, het is absoluut geen Citroën op veerbollen maar hoe de auto oneffenheden verwerkt is geweldig. Communicatief, "solide" maar nooit vervelend. Het stuurgevoel blijft geweldig "Porsche communicatief" en het vertrouwen wat de auto je geeft is gewoon belachelijk! Want ook nadat Jaap me aanmoedigt om nog een heeeeel stuk meer gas te geven betrap ik me er zelf op dat ik ontspannen en zonder witte knokkels achter het stuur zit. De wegen waar we op rijden ken ik als mijn broekzak maar na slechts een paar kilometer neem ik de bochten veel sneller in deze voor mij onbekende auto dan dat ik met mijn M-Coupe doe die ik al 9 jaar in bezit heb. Een detail wat wel opvalt is het zwaardere vliegwiel als ik van 2 naar 3 schakel. Het toerental zakt net niet helemaal zo snel als je zou willen en het maakt de motor ook net ff minder opzwepend getuige het feit dat ik na ca. 80% van het af te leggen rondje nog niet 1x de 8000rpm heb aangetikt. Waar de Clubsport je smeekt om door te halen moet je dat in een standaard GT3 wat bewuster doen zeg maar.
We babbelen wat over de verschillen tussen de 996 en de 997. Ja de Clubsport was ontzettend rauw en puur, ja de Clubsport was een auto die je vanaf de eerste kilometers de haren recht overeind op je hoofd zette maar de 997 is zo toegankelijk en zo vertrouwenswekkend dat je er wel altijd in zou willen rijden Getuige ook de kilometers die er al mee zijn gemaakt sinds aanschaf.
Vooraf bedenk je dat een GT3 niet comfortabel moet zijn omdat het toch de meest sportieve versie van de 911 is maar als je hier dan in hebt gereden en hebt ervaren dat het echt positief voor je werkt dan ben je om. Natuurlijk mis je altijd iets in een auto en zeker Jaap is altijd op zoek om te verbeteren of om de RS versie te evenaren maar er zijn (maar) twee zaken die imho beter kunnen en dat is een lichter vliegwiel en een andere uitlaat. Dan heb je volgens mij de perfecte sportwagen. Wat een droom kar!
Vanmorgen was het dus zover, voor de 2e keer een Appje of ik niet ff een rondje mee wilde. Na de eerste keer afgeslagen te moeten hebben werd het nu toch echt wel tijd Jaap neemt nog wel de moeite om te Appen dat ie voor de deur staat maar geloof me dat dat echt niet nodig is. De sound van de GT3 is weinig subtiel te noemen
Eerst ff een paar minuten om de auto heendraaien en bijkletsen. De zwarte 997 GT3 is zonder twijfel een absolute droom machine. Super strak in de glanzende zwarte lak, zwarte wielen met rode klauwen en rode centerlocks. Gewoon briljant, wat een ding!
Met een "de sleutel zit er in" uitnodiging laat ik het me niet twee keer vertellen en neem plaats achter het alcantara stuur. Vanzelfsprekend zijn er veel overeenkomsten met mijn voormalige 987S maar toch is ervaring wel degelijk anders. De boxer komt luidruchtig tot leven en loopt gelukkig niet al te mooi rond stationair zodat je het gevoel krijgt met een echte sport machine onderweg te zijn. Vergeleken met de Boxster voelt de 997(.2) meer premium en solide aan, in vergelijking met de 996 Clubsport is ie luxe en comfortabel te noemen maar de motor laat er geen misverstanden over bestaan.... dit is een echte sportwagen.
De koppeling gaat tamelijk stevig maar niet van het niveau Clubsport waarbij je bijna twee benen nodig had om het pedaal in te trappen. Ook de versnellingspook laat zich niet licht bedienen. Het vraagt gewoon wat meer overtuiging zeg maar, het schakelen gaat wel veel meer "gesloten" dan mijn ex-S terwijl de kilometerstanden vergelijkbaar zijn. Misschien ook wel een verbetering bij 2e generatie, mijn Boxster was een eerste versie van de 987.
Eenmaal aangekomen op een bekend circui...ehm landweggetje gaat het gas er een beetje op. De uitlaat laat zich graag horen wat op zich niet erg is maar de sound is het net niet helaas. Jaap is het daarmee eens, op termijn moet er wat anders onder. Als je op het gas gaat dan komt er gewoon een luide "bwaaah" uit en je mist de herkenbare boxer sound naar mijn bescheiden mening. Niettemin waan je jezelf wel meteen op het circuit, beleving is er natuurlijk echt wel maar deze GT3 verdient beter
Eenmaal een paar kilometer bekende landweggetjes verder gaat het gaspedaal wat dieper richting het tapijt. Wat een lekkere wagen en wat een andere beleving dan de 996. Beide GT3 maar voor op dat moment kon het verschil ook niet groter zijn. Het onderstel is imho een geweldig compromis tussen comfort en sportiviteit. Begrijp me niet verkeerd, het is absoluut geen Citroën op veerbollen maar hoe de auto oneffenheden verwerkt is geweldig. Communicatief, "solide" maar nooit vervelend. Het stuurgevoel blijft geweldig "Porsche communicatief" en het vertrouwen wat de auto je geeft is gewoon belachelijk! Want ook nadat Jaap me aanmoedigt om nog een heeeeel stuk meer gas te geven betrap ik me er zelf op dat ik ontspannen en zonder witte knokkels achter het stuur zit. De wegen waar we op rijden ken ik als mijn broekzak maar na slechts een paar kilometer neem ik de bochten veel sneller in deze voor mij onbekende auto dan dat ik met mijn M-Coupe doe die ik al 9 jaar in bezit heb. Een detail wat wel opvalt is het zwaardere vliegwiel als ik van 2 naar 3 schakel. Het toerental zakt net niet helemaal zo snel als je zou willen en het maakt de motor ook net ff minder opzwepend getuige het feit dat ik na ca. 80% van het af te leggen rondje nog niet 1x de 8000rpm heb aangetikt. Waar de Clubsport je smeekt om door te halen moet je dat in een standaard GT3 wat bewuster doen zeg maar.
We babbelen wat over de verschillen tussen de 996 en de 997. Ja de Clubsport was ontzettend rauw en puur, ja de Clubsport was een auto die je vanaf de eerste kilometers de haren recht overeind op je hoofd zette maar de 997 is zo toegankelijk en zo vertrouwenswekkend dat je er wel altijd in zou willen rijden Getuige ook de kilometers die er al mee zijn gemaakt sinds aanschaf.
Vooraf bedenk je dat een GT3 niet comfortabel moet zijn omdat het toch de meest sportieve versie van de 911 is maar als je hier dan in hebt gereden en hebt ervaren dat het echt positief voor je werkt dan ben je om. Natuurlijk mis je altijd iets in een auto en zeker Jaap is altijd op zoek om te verbeteren of om de RS versie te evenaren maar er zijn (maar) twee zaken die imho beter kunnen en dat is een lichter vliegwiel en een andere uitlaat. Dan heb je volgens mij de perfecte sportwagen. Wat een droom kar!
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Mooi verhaal en gaaf dat je ff kon sturen
Gelukkig staan er, ter compensatie, 2 Priussen bij op de foto
Gelukkig staan er, ter compensatie, 2 Priussen bij op de foto
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Ach, echte auto liefhebber hè
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Vind het een serieus brute machine. Ook leuk om te zien en te lezen hoe de auto persoonlijk op smaak wordt gebracht. De wrap is niet roze dus als Jaap het mooi vind, prima ! Een soundclip van de huidige uitlaat zou mooi zijn, kunnen we allemaal het verschil horen met de vervangende uitlaat.......
Gr Ron
Gr Ron
-
Online
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 31 aug 2010, 13:28
- Auto: Renooit
- Locatie: Groningen
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Leuk geschreven en een nog leukere ervaring lijkt me!
Geweldig apparaat
Geweldig apparaat
- sitechris
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Leuk verhaal!
-
- Berichten: 51353
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Mooi geschreven stuk.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Mooi verhaal! Gewoon een porno apparaat!
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
De 3.8 begint bij 5000 toeren al echt te sleuren, dat 3.6 gt3 deed dat veel later boven de 6000 toeren.tuurgtt schreef: ↑08 aug 2020, 14:35 Het mooie van een wrap is, hij is er desgewenst zo weer af. Op de foto zie je het toch niet goed, IRL is het misschien heel mooi.
Waar ik benieuwd naar ben, hoe ervaar je het verschil van de motor tussen de 996 mk1 en de 997 mk2?
Is er duidelijk meer koppel door het grotere slagvolume? Of zit alle extra power in de hogere redline.
Altijd vreemd gevonden dat de eerste GT3 "slechts" 7600 rpm kon draaien en de 996mk2 al gelijk 8200.
Ik reed in 2000 ofzo een uurtje proef in een zilveren GT3 van Theo Janssen en vond de bakverhoudingen veel te lang waardoor het gebrek aan koppel extra opviel.
Is de 3.8 in de 997 daar beter?
Bij de redline geeft de 3.8 ook duidelijk meer snelheid, meer punch.
Ik ga van de 996.1 naar de 997.2 en er is duidelijk doorontwikkeld door Porsche. De motor is echt een stuk rapper, maar ook de wegligging is veel beter dan een 996.1 gt3 met Ohlins en alle ander upgrades die ik had.
Redline bij de 996.1 gt3 was 7800 (ipv 7600) en de 997.2 is 8500rpm.
Om echt hard te gaan moest de 996 gt3 tot het einde door getrokken worden, bij de 997 3.8 is dat niet zo nodig. Op 7900 toeren heeft hij piek vermogen, die laatste 600 toeren gebruik ik bijna niet. Bij de 996 gt3 ging ik vaak tot het gaatje, dat ding vroeg er ook om.
De vibraties gingen door gebrek aan allerlei isolatie door de hele koets, de rolkooi gaf gek genoeg ook vibraties die nu lijken te missen.
De 997 gt3 is stiller, de motor maakt minder lawaai qua rammels en trillingen, en de auto is 100 kilo zwaarder op de weegschaal van de vuilstort.
Het vliegwiel van de 3.8 gt3 is al een stuk lichter dan de 997.1 Gt3 maar veel zwaarder dan de Rs en clubsport van de eerste generatie die ik gewend was. Daarom valt het op.
Vanwege o.a. approved garantie laat ik het eerst zoals het is, ik wen er al aan. Heb toch ook weer de voornemens om nu niet de gehele auto aan te passen, en tevreden te zijn met het pakket. Misschien nog wat kleine dingetjes zoals remblokken.
De bakverhoudingen lijken qua snelheid gelijk aan de 996 gt3 (en ook de 1e gt4), 130kmh in 2e verzet. 185kmh in de 3e. Door de sterkere motor geen gebrek aan koppel. Doordat je niet helemaal door hoeft te trekken tot het einde valt er genoeg te schakelen.
Het voordeel van comfort uitvoering is dat het gewoon heel goed vertoeven is en je ook kunt genieten van de lekkere zaken als stoelverwarming en alcantara, mooie navi en leuke audio sound tov van de 996. In 9 week 5500km gereden, en elke meter genoten.
Zodra je de sport knop aan zet en de pasm op sportief wordt het echt wel racewagen, uit bovenstaand verhaal kun je misschien gaan denken dat het een soft stil ding is geworden maar dat is het niet.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Nee "comfort" moet je wel in perspectief zien maar ik vind het een geweldig totaal pakket
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Gaaf verhaal Niels, en wat een dikke auto blijft het toch
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
leuk om de ervaring zo te lezen en leuk dat je even kon sturen! ben door dit topic wel erg enthousiast geworden van de 997 gt3 moet ik zeggen.
-
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Puur autorijden! Ik hoop zelf ooit ook nog eens de kans te krijgen in een GT3 te rijden. Sowieso heb ik nog veel rijdersdromen...
Leuk verhaal om zo te lezen en enorm genieten lijkt me!
Leuk verhaal om zo te lezen en enorm genieten lijkt me!
- SanderZ
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
- Auto: Leon FR
- Locatie: Vld
- Contacteer:
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
leuk verhaal zo inderdaad, ik stel voor om bij nog wat meer df'ers langs te rijden en de sleutel af te geven zodat je een objectief beeld krijgt van je auto:-) Ik offer mij graag op hahaha
-
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Ik ben het wel met Sander eens... ik wil me ook wel op offeren. En het is natuurlijk niet eerlijk als jij alleen je sleutel afgeeft dus laten we even eerlijk oversteken, je krijgt de sleutels van mijn C30 ook wel even hoor!
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: Porsche 997.2 Gt3 3.8
Jammer jongens, gaat niet gebeuren. Die exclusiviteit is alleen voor Niels weggelegd