Ivo: 3x R53 Cooper S (JCW) + 06 AM V8 Vantage + 95 106 Rallye + 93 Buick Park Avenue + 94 Lincoln Town Car

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door Adwo » 14 okt 2020, 10:09

Het is de normaalste zaak van de wereld om 20 jaar meuk van de handen van andere mensen van je sleutels af te halen. Is het eerste wat ik doe als ik een nieuwe 2-hands koop..

Wij zijn dus normaal, over de rest heb ik juist twijfels.. ;-)

Gebruikersavatar
Lenn
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 okt 2020, 10:05
Auto: Citroen Saxo 16V ITB
Locatie: Meteren
Contacteer:

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door Lenn » 14 okt 2020, 10:19

Nog nooit gedaan, maar opzich niet eens heel gek om dit eens te doen!
gaat het allemaal net wat langer mee, en het oog wilt ook wat

ivo-b
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door ivo-b » 14 okt 2020, 11:03

Zo te horen kan ik gewoon blijven! Die sleutels hebben toch 24 jaar in/bij iemand zn zak gezeten dus ik kan het wel aanraden :kikker:
EvdP schreef: 14 okt 2020, 07:38
Als het te gek wordt gewoon op de Panic knop drukken.

Wat doet die knop eigenlijk?
Je moet je dan eigenlijk voorstellen dat je vrouw op een donkere, regenachtige avond op een verlaten parkeerplaats naar haar auto loopt en dat ze iets achter haar hoort. Het is een donkere gedaante met een bedekt gezicht* die haar bij haar arm pakt. Je vrouw drukt op de Panic knop en het autoalarm begint te loeien en alle lampen gaan aan.

*Indien in Nederland zijn het 2 bontkraagjes

Online
Eric Z
Berichten: 3974
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door Eric Z » 14 okt 2020, 11:08

:lollerdelol:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6137
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door EvdP » 14 okt 2020, 11:12

Hmmm, mijn vriendin moet dus van een Ford Ecobeast overstappen naar een Amerikaanse slee begrijp ik hier uit. Ik zal het haar eens voorleggen.

Waarschijnlijk krijg ik dan als antwoord "wij hebben hier geen Finnen in de buurt"

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door Ferdi » 14 okt 2020, 11:17

ivo-b schreef: 14 okt 2020, 11:03 Zo te horen kan ik gewoon blijven! Die sleutels hebben toch 24 jaar in/bij iemand zn zak gezeten dus ik kan het wel aanraden :kikker:
EvdP schreef: 14 okt 2020, 07:38
Als het te gek wordt gewoon op de Panic knop drukken.

Wat doet die knop eigenlijk?
Je moet je dan eigenlijk voorstellen dat je vrouw op een donkere, regenachtige avond op een verlaten parkeerplaats naar haar auto loopt en dat ze iets achter haar hoort. Het is een donkere gedaante met een bedekt gezicht* die haar bij haar arm pakt. Je vrouw drukt op de Panic knop en het autoalarm begint te loeien en alle lampen gaan aan.

*Indien in Nederland zijn het 2 bontkraagjes
Overigens werkt die functie ook erg handig als je je auto niet meer terug kan vinden op een groot parkeerterrein :tooth:

Online
Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door Zed240 » 14 okt 2020, 12:27

Gaaf die Town Car! En kan me het helemaal voorstellen om zo'n auto te rijden bij het huidige verkeer. Lekker de CC erop en relaxen. Wat doet zoiets qua verbruik bij rustig rijden, gat-in-de-tank idee?

ivo-b
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door ivo-b » 14 okt 2020, 12:46

EvdP schreef: 14 okt 2020, 11:12 Hmmm, mijn vriendin moet dus van een Ford Ecobeast overstappen naar een Amerikaanse slee begrijp ik hier uit. Ik zal het haar eens voorleggen.

Waarschijnlijk krijg ik dan als antwoord "wij hebben hier geen Finnen in de buurt"
Oke, interessant... Staat er nog wat te koop in je straat? Had toch al iets meer garageruimte nodig.

ivo-b
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door ivo-b » 14 okt 2020, 12:47

Zed240 schreef: 14 okt 2020, 12:27 Gaaf die Town Car! En kan me het helemaal voorstellen om zo'n auto te rijden bij het huidige verkeer. Lekker de CC erop en relaxen. Wat doet zoiets qua verbruik bij rustig rijden, gat-in-de-tank idee?
Nou schijnt dus eigenlijk best zuinig te moeten zijn voor Amerikaanse begrippen. Mede daarom was het een populaire auto voor fleet services in de US. Zou 1 op 10 moeten kunnen doen, Buick doet ook zoiets, 1:10/1:10,5. We gaan het straks zien, vanmiddag ophalen! :crazy:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6137
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door EvdP » 14 okt 2020, 12:57

"In de straat" niet echt maar hier in het noorden is het wel wat goedkoper dan bij jou in de buurt.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door matthyssie » 14 okt 2020, 15:02

Dat weten alle 'ollanders allang. Sinds corona hebben heel wat wester-/zuiderlingen hun spullen gepakt en naar het Noorden vertrokken.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6137
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door EvdP » 14 okt 2020, 15:12

Niet bij mij in de buurt. Terwijl wij ook gewoon een stabiele internetverbinding hebben. ZO nu en dan schud het hier wat maar dat is het dan ook wel.

ivo-b
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8

Bericht door ivo-b » 18 okt 2020, 14:01

Afbeelding
Afgelopen woensdag de Lincoln aka 'Fat Tony' opgehaald. Rijdt top, voelt gelijk goed aan dus ben blij met mijn keuze. Soms moet je even wennen aan een auto maar dit keer niet. Alleen met inparkeren wel, dat is toch wel even wat heftiger dan met de Buick. Het rijdt heel anders. De Buick is wat lichtvoetiger en geeft meer feedback in bochten. De Lincoln voelt erg zwaar aan en dempt eigenlijk alles. Bochten, drempels, je voelt het allemaal bijna niet. Buldert overal over heen.Voelt onoverwinnelijk aan, heel solide dus je kunt er ook best vlot mee rijden. Zal wel door de body-on-frame constructie komen? Snap wel dat ze veel werden gebruikt in NY als executive taxi's. De Buick voelt wat fragieler aan, je bestuurt het meer als een oude auto, rustig over drempels en door kuilen anders krijg je het gevoel dat je de auto mishandelt. Je hoort de Buick V6 ook wat meer zijn werk doen. V8 van de Lincoln heeft ontzettend veel koppel, je hoeft nauwelijks gas te geven om vlot op te trekken en ook dan hoor je de motor nauwelijks. Qua automaat redelijk vergelijkbaar, vind de Buick automaat iets soepeler overschakelen, die voel je helemaal niet. Lincoln automaat wordt volgende week gespoeld dus misschien heeft dat nog effect.

Dit weekend druk bezig met detailen. Eerste klusje al gedaan en dat is de aftermarket reflectoren van de bumper afgehaald. Zal wel minpunten opleveren met de APK.
Wat gaat er allemaal gebeuren de komende weken?
- Automaat spoelen - volgende week
- Velgen restauratie + nieuwe banden. Moeten whitewalls zijn dus nog vrij lastig om te vinden. Zit nu te denken aan de Cooper Trendsetters. US auto moet US banden hebben vind ik.
- Remvloeistof verversen + diffolie en pakking. Die zweet iets.
- Stuurbekrachtigingvloeistof spoelen
- Nieuwe rechterbuitenspiegel, zit deukje in
- Nieuwe nummerplaten + nummerplaathouder voor opfrissen en spuiten

Geluidssysteem wil ik nog aanpakken. Nieuwe head unit en 4 goede speakers. Zit te denken aan de Blaupunkt Bremen: https://www.blaupunkt.com/en/nc/product ... gle/19059/

Goede retrolook die bij het dashboard past, kleur verlichting kun je aanpassen en Bluetooth + DAB dus lekker Spotify luisteren in plaats van 35 radioreclames en 1 top 40 nummer. Auto heeft bij nieuwlevering een Garmin gekregen met CD wisselaar, misstaat niet maar is natuurlijke oude rommel en je hebt er niks meer aan. Twijfel nog of ik in de kofferbak alles eruit haal. Ben nooit zo'n fan van die aftermarket elektronica maar aan de andere kant is het period-correct.
Afbeelding
Afbeelding

Gemiddeld verbruik nu over 300km is 1:8 dus hopelijk verbetert dat nog een beetje. Ik ga maar weer eens verder met poetsen!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door Ferdi » 18 okt 2020, 18:34

Verbruik valt me echt alles mee voor zo'n enorme slee!

Qua poetsen hoef je je niet te vervelen met dat oppervlak :tooth:

ivo-b
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door ivo-b » 18 okt 2020, 21:12

Hah ja klopt maar wel alleen maar rechte oppervlaktes dus het gaat toch nog vrij soepel. Eerste verbetering gedaan, achterkant is weer clean:
Voor:
Afbeelding[/url

Na:
[url=https://flic.kr/p/2jWKuQj]Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door TurboClouseau » 18 okt 2020, 22:50

Wat een gaaf ding :love:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door Ferdi » 19 okt 2020, 06:59

Netjes!

Grappig detail trouwens van de badge van Hessing nog altijd achterop zit.
Woonde vroeger een kilometer bij ze vandaan dus regelmatig redelijk bijzonder spul voorbij zien komen als kind :)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door Luco » 19 okt 2020, 07:52

Hessing, wat een kutbedrijf is dat zeg


Sorry, moest ik ff kwijt

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26695
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door Martijn_bmw » 19 okt 2020, 08:00

Luco schreef: 19 okt 2020, 07:52 Hessing, wat een kutbedrijf is dat zeg


Sorry, moest ik ff kwijt
Haha eens, maar ook wat Ferdi zegt ik woon er ook dichtbij en zeker vroeger veel bijzonder spul voorbij zien komen.

Leuke updates weer trouwens! Blijft cool zo’n Amerikaanse bak

ivo-b
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door ivo-b » 19 okt 2020, 11:07

Thanks! Meestal haal ik dat soort stickers ed eraf maar dit is wel een mooi, subtiel 3D embleem en leuk voor de historie van de auto. Nooit geweest bij Hessing maar was het kut qua service of? Hebben wel veel leuke modellen naar Nederland gebracht. Cadillac ook geloof ik?
Hessing boekje zit er ook nog bij. Boekjes ingevuld tot 120k. Deels onderhouden bij Hessing en deels bij een Volvo dealer in Raalte.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27871
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door Luco » 19 okt 2020, 11:56

Service is kut en met name een stel arrogante ballen, ook met verkoop. kan je een heel verhaal vertellen over de aankoop van onze tweede thunderbird

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door Ferdi » 19 okt 2020, 12:45

Telefoonnummer van m'n ouders heeft jaren op hun site gestaan.
Iedere keer beterschap beloofd, bosje bloemen en een week later hadden we weer klanten aan de lijn...

Spul wat de verkochten was dan wel weer leuk

ivo-b
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
Locatie: Amsterdam

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door ivo-b » 21 okt 2020, 13:35

Om jullie te vermaken op deze regenachtige dag hierbij wat nieuw leesmateriaal over de laatste auto van mijn 90s vloot. De Peugeot 106 s1 Rallye 1.3 in wit uit Italië. Zoals op de vorige pagina al genoemd begon het weer te kriebelen toen ik Rallye nr.2 had verkocht en ging ik op jacht naar een goede witte s1 106 1.3. Eisen waren: origineel, lage km-stand en roestvrij. In NL niet te vinden. De Rallye die ik net had verkocht was het exemplaar met de meest lage km-stand in NL. Ben gaan zoeken in Italië waar er relatief veel verkocht waren, ze roestvrij zijn en de prijzen nog gunstig waren. In oktober 2017 zag ik wat moois staan op Subito.it, de Italiaanse marktplaats. Advertentie was vrij summier wat mij vreemd genoeg altijd juist aanspreekt. Berichtje gestuurd en ik was de eerste serieus geïnteresseerde. Ik stuur dan meestal wat foto's van mijn vorige auto's en een verhaaltje erbij om een beetje goodwill te kweken. Dat lukte goed, kon het goed vinden met de verkoper en hij heeft hem voor mij gereserveerd. Hij had geen haast, was veel aan het reizen voor zijn werk dus we konden sowieso pas eind 2017 de transactie gaan doen. Veel heen er weer zitten mailen met foto's, over het exportproces, doen we transport of kom ik hem zelf ophalen etc. Het werd uiteindelijk pas maart 2018 toen ik hem ging ophalen in Perugia. Een 1995 s1 Rallye dus, van de tweede eigenaar Giulio (sinds 1997), een 40 jarige Italiaanse mechanisch ingenieur voor Fiat. De 1e eigenaar was een collega van z'n vader. De auto had bij aankoop 91k gelopen, is origineel op verlaging na en altijd garage gestald geweest.

Foto's advertentie:
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben in februari 2018 terug verhuisd vanuit Kopenhagen naar Amsterdam. 2 weken later gelijk naar Florence gevlogen om mijn nieuwe parel op te halen. Vloog op vrijdag en wilde op zaterdag eigenlijk overschrijven etc. en starten met de terugrit en dan in 2 dagen terug rijden. Dat pakte niet helemaal uit als gepland. Vlucht was vertraagd dus hotel gepakt in Florence. Op zaterdag anderhalf uur met een treintje richting Perugia waar Giulio me kwam ophalen van het station. Daar werd de auto de garage uit gereden:
Afbeelding

Afbeelding

De eigenaar heeft altijd kledinghoezen gebruikt dus de stof is nog als nieuw en helemaal mooi zwart. Belangrijk want de bekleding is niet meer te krijgen en zo ongeveer elke Rallye heeft een lelijk paars-uitgeslagen interieur.
Afbeelding

Geen spatje roest maar cosmetisch niet super. Stuur en stuurhendels zijn wel beetje verbleekt maar ik heb een aardige voorraad onderdelen opgebouwd door de jaren heen waaronder dit. Voor de rest ziet hij er echt top uit. Goed onderhouden ook. Reed helemaal goed ook verder. Paar kleine dingen wel; moet nieuwe banden rondom, deurvanger links ontbreekt:? en voor- en achterbumper zijn slecht gespoten na een parkeerschade. Verder heb ik de originele veren erbij en die wil ik er weer onder. De 1e eigenaar heeft de auto gechipt? icm een andere uitlaat en daardoor brandt het katalysator lampje. Heb inmiddels een originele ECU liggen thuis.

Superleuke ervaring, leuk weekendje weg en ik moet zeggen dat ik het absoluut kan aanraden om in Italië te kopen. Is mijn beste ervaring tot nu toe. De mensen zijn super gastvrij en behulpzaam, op zaterdagavond lekker bij de familie homemade pizza gegeten. Aantal drankjes op met Giulio, heel gezellig. Daarna nog even zelf de kroeg in geweest in Perugia.
Afbeelding

Heb wat papieren erbij gekregen, waaronder een soort APK formulieren die om de 2 jaar gedaan moest worden en daar staan de km standen op vermeld dus gelukkig een gedocumenteerde stand nu. Was voor zondag middag uitgenodigd voor een goede Italiaanse lunch bij de familie dus gezellig verder kunnen kletsen over de auto. Doordat de eigenaar nu kinderen heeft, heeft hij eigenlijk geen tijd meer voor de auto. Ze hebben nog een zakelijke auto en een familie auto dus hij pakte de Rallye vooral om af en toe in het weekend een stukje te gaan rijden in de heuvels rondom Perugia. Zijn vrouw vertelde hoe zuinig hij was op de auto en dat ze nauwelijks haar voeten op de matten durfde te zetten omdat ze zo schoon waren:D Hij heeft de auto gekocht toen hij 18 was van zijn eerste salaris. Auto was toen ongeveer 2 jaar oud. Ze hebben ook hun eerste afspraakjes gehad met de Rallye. Allemaal leuke achtergrondinfo om te horen bij zo'n aankoop.
Afbeelding

Ik zal nog even het hele administratieve proces toelichten. Ik heb veel vooronderzoek gedaan en het leek eerst behoorlijk ingewikkeld maar sinds een aantal jaar hebben ze het wat eenvoudiger gemaakt om een auto over te schrijven. Dit moest eerst bij de notaris maar nu zijn er overal ACI (automobile club d'Italia) offices. Het is ten eerste wel noodzakelijk om met het Italiaanse kenteken naar huis te kunnen rijden dus de eigenaar moet dat toestaan. Boetes komen op zijn naam ook al is de auto al overgeschreven bij het ACI office. Het Duitse kurzzeitkennzeichen is niet meer aan te krijgen als de auto niet in Duitsland is geregistreerd/gekocht. Dat was voorheen de gebruikelijke manier kreeg ik het idee. Ik heb een Nederlandse verzekering op chassisnummer genomen bij adviesverzekerd.nl. 100 euro voor 2 weken. Ik ben op maandagochtend met Giulio naar het ACI office gegaan, om de hoek bij het hotel dus lekker makkelijk. Daar hebben we een Passaggio di proprietà gedaan. Een overeenkomst dat ik de auto heb gekocht en wettelijk eigenaar ben. Niet helemaal zoals een overschrijving in NL omdat de verkoper nog steeds de verantwoordelijke is totdat de kentekenplaten van de auto af gaan. Deze overeenkomst was 30 euro en het was binnen een kwartier geregeld. Je krijgt een soort contract met stempel mee zodat je geen problemen krijgt mocht je aangehouden worden in Italië. Ook nodig bij de RDW. Vervolgens moet ik de auto bij de RDW gaan invoeren en de Italiaanse platen naar de verkoper terug opsturen. Hij gaat weer langs het ACI office, levert daar de platen in en moet een document laten zien dat de auto in Nederland geïmporteerd is. Deze dingen stuur ik dus op naar de verkoper nadat ik bij de RDW ben geweest. Dan is het helemaal rond. 

Vervolgens gaan rijden. Van Perugia naar Innsbruck.
Afbeelding

Afbeelding

Daar een leuk skihotel gepakt in de bergen net boven Innsbruck en savonds in de stad lekker schnitzel gegeten. Daarna nog even de kroeg in geweest. Was een mooi ritje s'nachts bergop terug naar het hotel. Ik doe het bewust rustig aan om er iets leuks van te maken en de auto rustig te leren kennen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 5 van het tripje en de tweede dag dat ik ga rijden. Wat een feest van herkenning weer. Het is iets van 12 jaar geleden dat ik voor het laatst in een Rallye had gereden (op een klein proefritje na) maar alles komt weer terug. Wel rijdt deze voor mijn gevoel een stuk beter dan mijn 1e Rallye die ik had in 2004. Schakelt en koppelt een stuk strakker en voelt wat meer solide op de weg. Ik heb een aantal ritten bij Giulio, de vorige eigenaar, meegereden in zijn Lancia Delta en die ging erg soepel om met de techniek dus misschien heeft het daar mee te maken. Hij zei: 'ik probeer de auto aan te voelen zoals je dat doet bij een vrouw'. Oke Giulio :blink: Maar oude herinneringen komen weer terug dus. Dat er niks gebeurt onder de 3000 toeren, het beetje onregelmatige stationair lopen, de fijne strak zittende stoelen en wat een gaaf ding is zo'n s1 Rallye toch eigenlijk. Ben er al een goede band mee aan het opbouwen, ophalen in het buitenland en gelijk een lange rit helpt goed voor een snelle band met de auto. Heb ik met de vorige witte nooit zo gehad maar heb daar ook nooit in gereden. Dus absolute aanrader.
Afbeelding

Afbeelding

De auto doet het top, geen slag verkeerd en hij lijkt technisch aardig gezond. Giulio heeft er goed op gepast. De dingen die er aan moeten gebeuren zijn leuke klusjes op het opnieuw spuiten van de bumpers na. De eerste eigenaar wilde er eigenlijk een circuitauto van maken dus die was al begonnen met verlaging en een andere uitlaat met chip. Gelukkig verder niks. Giulio kocht hem in 1997 met 13k gelopen en heeft de originele uitlaat er weer op geplaatst. Chip en verlaging wil ik nog terug naar origineel gaan doen. Ik heb er ook de boekjes, onderhoudsfacturen en 2 sleutels bij. Nog even buiten van de berglucht genoten met een koffie en twijfelde om nog even een halve dag te gaan skieën.

Ik had geen honger onderweg want de vrouw van Giulio bakte elke dag koekjes voor me om mee te nemen :kikker:

Was behoorlijk laat vertrokken uit Innsbruck en veel slecht weer en files onderweg. Ondertussen traditioneel leuk hotelletje in de buurt van Frankfurt gepakt, meer dan 500/600 km met de Rallye op een dag vind ik iets te vermoeiend blijkt. Hele mooie bergroute gepakt van Innsbruck naar Memmingen en daarna snelweg. In de buurt van Frankfurt leuke route kunnen pakken door de bossen met mooie bochtige wegen. Auto eerst even goed schuimbad gegeven van top tot bodem om al het vuil en pekel eraf te krijgen van de bergen.
Afbeelding

Afbeelding

Dat het een Italiaanse Rallye is maakt hem net íets anders. De zijknipperlichten storen me een klein beetje. Dit hadden alleen de Italiaanse Rallye's geloof ik maar zonder staat wat strakker. Het donkere blauw getinte glas ben ik wel weer blij mee, de vorige had dat lichte bruine glas, paste wel in de sfeer van een oud Frans autootje maar dat was wel heel licht met inkijk. Daarom zijn de interieurs meestal ook zo verkleurd. Verder qua opties heeft hij uitklapraampjes en in hoogte verstelbare koplampen.
Afbeelding

Dag 6 aangekomen in Nederland na de derde en laatste dag rijden. In totaal 1600 km gereden en de auto heeft het echt perfect gedaan. Het was een mooie zonnige dag dus lekker kunnen rijden! Morgenochtend naar de RDW en dan s'middags de auto nog een goede wasbeurt geven en dan gaat hij komende tijd even de stalling in omdat de Buick de garage thuis vult. Heb een goede stalling gevonden specifiek gericht op klassiekers met klimaatbeheersing, ik merkte dat de vorige Rallye wat achteruit ging qua roest in de parkeergarage waar hij toen stond dus nu even beter aanpakken.

's Ochtends vroeg naar de RDW geweest voor de invoering. Nog niet eerder gedaan dus interessant om een keer te doen! Ik ben naar de vestiging Amsterdam gegaan, kwam om 7:45 aan en rond 9 uur was ik klaar. Ging best snel!
Afbeelding

Afbeelding

Bij de RDW het Italiaanse kentekenbewijs moeten afgeven, samen met de keurmeester rond de auto gelopen en een aantal checks gedaan. Hij was heel positief over de staat van de auto. Ook de bodem nog even goed geïnspecteerd. Hier was ik blij verrast over want het zag er echt goed en fris uit, zelfs de bouten en moertjes zijn roestvrij. Vervolgens kreeg ik een BPM aangifte formulier, dat moet ik online doen waarna ik vervolgens de kenteken card thuis krijg gestuurd. Dan nog nummerplaten laten drukken en dan is het klaar. Soepel proces en stelde weinig voor eigenlijk. Heb de juiste handelsbenaming gekregen dus 106 Rallye 1.3 E2. Nu achteraf erg blij dat ik de vorige heb verkocht en een betere heb gevonden. Ook al is deze geen originele Nederlander, de LJ-TR-95 had nog heel veel werk nodig om in de buurt van deze te komen.
Afbeelding

Na de RDW de auto even thuis voor de deur geparkeerd zodat ik van het uitzicht kon genieten:
Afbeelding

Aan het eind van de middag de auto klaar gemaakt voor zijn verblijf in de stalling, van binnen beetje opgefrist, buitenkant en onderkant laten wassen bij een handwash zaakje in de buurt en tank halfvol getankt met BP Ultimate.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens naar de stalling gereden om hem daar achter te laten, mooie verwarmde eigen plek waar niemand bij komt omdat de auto's daar in stellingen staan en met een lift omhoog en omlaag worden gebracht. Hij is in goed gezelschap zo te zien.

Afbeelding

1 jaar later. Het werk aan de Rallye moest maar eens beginnen! Ik heb mijn kenteken aangevraagd en zo te zien heb ik het getroffen met de RDW medewerker. Het is geworden: XS-013-R.
1.3 Rallye er mooi in verwerkt dus, maakt het toch extra leuk:)

Afbeelding

De auto ging eind maart 2019 naar TEG voor een grote technische opfrisbeurt: Alle vloeistoffen en filters, distributie, bougies en algehele inspectie. Daarna even verder zien wat er nog aan moet gaan gebeuren, waarschijnlijk wat spuitwerk.

Rallye weer opgehaald bij TEG, toch wat meer werk geworden dan vooraf gepland maarja dan is ook alles gelijk in 1x fris. De jongens hebben hem een week bij de garage gehad. Ze hebben hem ook netjes opgehaald voor me bij de stalling met een aanhanger omdat de auto al een jaar stil stond en de staat van de distributie onduidelijk was. Ze waren er erg enthousiast over dus dat geeft een goed gevoel.

Afbeelding

Ze hebben de auto grondig gecheckt en toen kwamen er wat extra dingen naar voren. Sommige dingen doordat de auto de laatste jaren niet veel meer heeft gereden dus wat uitgedroogde rubbers etc.
 Volgende is er gebeurd:
Oliewissel + filter
Bougies vervangen
Remvloeistof vervangen

Versnellingsbakvloeistof vervangen

Koelsysteem gespoeld, radiator vervangen door nieuwe Nissens
Brandstoffilter vervangen

Distributieriem vervangen inclusief waterpomp

V-snaar vervangen

4x ashoezen vervangen ivm droogtescheurtjes

Motorsteun vervangen door droogtescheurtjes

Brandstofleiding vervangen, had droogtescheurtjes

Nieuwe accu

Nieuwe koelvloeistofdop

Nieuw uitlaatrubber

1 van de ashoezen:
Afbeelding

Motorsteun:
Afbeelding

Onderdelen die van de auto af kwamen:
Afbeelding

Luchtfilter en ruitenwissers doe ik zelf. Remschijven voor en remblokken dit jaar. Achterremmen waren recentelijk nog opgefrist zagen ze. Ze vonden hem overall goed onderhouden, motorolie zag er goed uit en brandstoffilter en bougies waren al eens vervangen met de juiste onderdelen. Auto staat nu weer even in de stalling, ga er dit jaar weer mee verder. Dan moeten er eerst rondom 4 nieuwe banden onder en een APK. Achter zitten nu namelijk nog de originele Pirelli P4000's uit 1995.
Afbeelding

Ik heb de auto zelf teruggereden naar de stalling, hij voelde echt top aan. Een stuk vlotter als vorig jaar voor mijn gevoel. 100% technisch weer fris dus dat is altijd lekker.
Was mooi om hem weer even te zien en te rijden, top wagentje.
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3280
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 (UPDATE)+ 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door Martijn M » 21 okt 2020, 13:41

Lekker bezig! Leuk kenteken gekregen inderdaad. XS voor extra small, want zo klein maken ze ze bijna niet meer haha.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1993 Buick Park Avenue 3.8 + 1994 Lincoln Town Car 4.6

Bericht door Downforce Hans » 21 okt 2020, 13:46

Luco schreef: 19 okt 2020, 11:56 Service is kut en met name een stel arrogante ballen, ook met verkoop. kan je een heel verhaal vertellen over de aankoop van onze tweede thunderbird
Jij stond er van te kijken dat je daar niet serieus werd genomen toen je met je hond in je zijspan als Willempie kwam aanrijden?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Ybo en 69 gasten