Ivo: 3x R53 Cooper S (JCW) + 06 AM V8 Vantage + 95 106 Rallye + 93 Buick Park Avenue + 94 Lincoln Town Car
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
- Locatie: Amsterdam
Ivo: 3x R53 Cooper S (JCW) + 06 AM V8 Vantage + 95 106 Rallye + 93 Buick Park Avenue + 94 Lincoln Town Car
Hi, Ivo hier. Hierbij mijn autohistorie.
Begonnen op mijn 18e met een rode 1994 Peugeot 106 1.3 Rallye, toen 128k gelopen. Was in 2004. Jaartje mee gereden. Niet helemaal origineel maarja, toen in die tijd kon je daar nog mee weg komen.
Daarna een 2000 MG F met 21.000km tijdens mijn studententijd gehad. Lang gestudeerd dus heb de auto tot 2014 gehad, verkocht met 45.000km. Altijd probleemloos, stuurde goed, lekker geluid en deed het goed bij mijn vriendinnetjes.
Toen naar het buitenland verhuisd en geen auto’s nodig gehad. Bleef uiteraard wel kriebelen dus tussendoor wel in NL auto’s gekocht om te stallen tot een eventuele terugkomst. Leuk me leuk om mijn eerste auto ‘voor later’ te bewaren dus een Rallye bleef kriebelen. Een witte 106 1.3 Rallye gekocht. Van 2e eigenaar, 89k gelopen.. Wit is de ‘holy grail’ kleur voor een Rallye dus dit was precies wat ik zocht. Wel echt een project. Motor was stuk gelopen en roest in motorruimte en kofferbak. In Juni 2014 gekocht voor 575 euro. Gratis kunnen stallen met een trucje in de parkeergarage onder mijn oude studentencomplex.
Was eigenlijk iets teveel werk voor mij en het leek er niet op dat ik snel zou terugkomen naar NL. Waarde was inmiddels aardig gestegen dus in oktober 2017 auto verkocht aan een youngtimerhandelaar voor 2250 euro.
Begon wat meer te verdienen en te sparen, stallingsruimte was voor mij gratis en onbeperkt beschikbaar dus in oktober 2015 er een 1994 Buick Park Avenue 3.8 bij gezet. Gekocht van 1e eigenaar, pensionado komkommerteler uit het Westland. Altijd binnen gestaan en 63.000km gelopen. Echt een auto van een oud mannetje: altijd bij dealer onderhouden, overal kleedjes ter bescherming zoals in dashboardkastje, kofferbak en achterbank. Auto is dan ook als nieuw. Vroeger als klein jongetje stond er een nieuwe bij mij in de wijk waar ik elke dag langs liep. Moest ik ooit nog eens hebben dus. Ga ik later meer over vertellen.
Nu ik weer Rallye-loos was, begon het weer te kriebelen en op jacht naar een goede witte s1 106 1.3, lage km-stand en roestvrij. In NL ga je dat niet meer vinden dus gaan zoeken in de Italië waar er relatief veel verkocht waren. In maart 2018 kocht ik mijn 3e Rallye. Een 1995 s1 Rallye van de tweede eigenaar Giulio (sinds 1997), een 40 jarige Italiaanse mechanisch ingenieur voor Fiat. De 1e eigenaar was een collega van z'n vader. De auto heeft 90k gelopen, is origineel op verlaging na, altijd garage gestald geweest en de Giulio heeft altijd stoelhoezen gebruikt dus de bekleding is nog als nieuw. Ben hem zelf gaan ophalen in Perugia (vlakke en droge regio). 3 dagen doorgebracht met Giulio en zijn familie en daarna in 3 dagen relaxt terug gereden via de Alpen. Zal ik later nog wat meer over vertellen.
Begin 2018 terug gegaan naar NL dus ik kon eindelijk weer bezig met mijn hobby. Buick volledig onder handen genomen om hem helemaal top te krijgen, witte s1 Rallye in de stalling gezet waar hij nu nog steeds staat en toen kwam Corona dus ik had een project nodig. Ben normaliter allergisch voor hoge km-standen maar zag een goede deal. Zwarte s2 106 Rallye 1.6 met 232k gelopen. Zeer schappelijke vraagprijs maar dat was omdat de auto een nieuwe achteras nodig heeft en er een probleem zou zijn met de koppakking volgens de eigenaar. Verder zag hij er cosmetisch niet uit. Vale lak, veel deukjes, handgeschilderde velgen, vies interieur en veel ontbrekende emblemen, kapjes, dopjes etc. Precies wat ik zocht.
Ik kwam inmiddels met al mijn auto’s bij de DF hofleverancier ‘The Engineer’s Garage’ dus de s2 mocht eerst daarnaartoe voor een grote beurt, algehele check en diagnose van het temp. probleem. Bleek slechts de thermostaat te zijn dus easy fix. Verder nieuwe remschijven, kleppendekselpakking en wat slangetjes etc. Achteras laten reviseren bij Leeuwenservice en de auto was technisch weer helemaal goed. Toen vele, vele uren bezig geweest met het interieur. Helemaal gestript, alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt, vloerkleed en bekleding met extractor gedaan. Nieuw stuur, nieuwe pedaalrubbers, originele radio erin, missende delen gemonteerd. Interieur klaar en weer superfris, bijna nieuw. Geen tetanusprik meer nodig als je een rondje wilt sturen.
Daarna rondom laten uitdeuken, +50 deuken eruit. Vervolgens zelf begonnen met buitenkant. Nieuwe kentekenplaten, ruitenwisserarm en Peugeot emblemen, velgen schuren en spuiten, nieuwe naafkapjes, plastics en rubbers gevoed, met de Rupes gehele auto gepolijst en daarna de Rallye stickers geplakt. Waxlaag erover en klaar.
Nu bezig met laatste finishing touches. Er komt nog een nieuwe uitlaat onder en helaas roest elke NL'se 106 dus er wordt momenteel wordt er wat laswerk in kofferbak en in de voorste wielkast gedaan(was al gedaan door een vorige eigenaar maar lelijk afgewerkt dus moet overnieuw). Dan nog B-stijl stickers en nog wat kleine dingetjes hier en daar. Daarna mag hij door naar een volgende eigenaar. Ik heb aan 1 Rallye genoeg en heb wel weer zin in een nieuw projectje!
Begonnen op mijn 18e met een rode 1994 Peugeot 106 1.3 Rallye, toen 128k gelopen. Was in 2004. Jaartje mee gereden. Niet helemaal origineel maarja, toen in die tijd kon je daar nog mee weg komen.
Daarna een 2000 MG F met 21.000km tijdens mijn studententijd gehad. Lang gestudeerd dus heb de auto tot 2014 gehad, verkocht met 45.000km. Altijd probleemloos, stuurde goed, lekker geluid en deed het goed bij mijn vriendinnetjes.
Toen naar het buitenland verhuisd en geen auto’s nodig gehad. Bleef uiteraard wel kriebelen dus tussendoor wel in NL auto’s gekocht om te stallen tot een eventuele terugkomst. Leuk me leuk om mijn eerste auto ‘voor later’ te bewaren dus een Rallye bleef kriebelen. Een witte 106 1.3 Rallye gekocht. Van 2e eigenaar, 89k gelopen.. Wit is de ‘holy grail’ kleur voor een Rallye dus dit was precies wat ik zocht. Wel echt een project. Motor was stuk gelopen en roest in motorruimte en kofferbak. In Juni 2014 gekocht voor 575 euro. Gratis kunnen stallen met een trucje in de parkeergarage onder mijn oude studentencomplex.
Was eigenlijk iets teveel werk voor mij en het leek er niet op dat ik snel zou terugkomen naar NL. Waarde was inmiddels aardig gestegen dus in oktober 2017 auto verkocht aan een youngtimerhandelaar voor 2250 euro.
Begon wat meer te verdienen en te sparen, stallingsruimte was voor mij gratis en onbeperkt beschikbaar dus in oktober 2015 er een 1994 Buick Park Avenue 3.8 bij gezet. Gekocht van 1e eigenaar, pensionado komkommerteler uit het Westland. Altijd binnen gestaan en 63.000km gelopen. Echt een auto van een oud mannetje: altijd bij dealer onderhouden, overal kleedjes ter bescherming zoals in dashboardkastje, kofferbak en achterbank. Auto is dan ook als nieuw. Vroeger als klein jongetje stond er een nieuwe bij mij in de wijk waar ik elke dag langs liep. Moest ik ooit nog eens hebben dus. Ga ik later meer over vertellen.
Nu ik weer Rallye-loos was, begon het weer te kriebelen en op jacht naar een goede witte s1 106 1.3, lage km-stand en roestvrij. In NL ga je dat niet meer vinden dus gaan zoeken in de Italië waar er relatief veel verkocht waren. In maart 2018 kocht ik mijn 3e Rallye. Een 1995 s1 Rallye van de tweede eigenaar Giulio (sinds 1997), een 40 jarige Italiaanse mechanisch ingenieur voor Fiat. De 1e eigenaar was een collega van z'n vader. De auto heeft 90k gelopen, is origineel op verlaging na, altijd garage gestald geweest en de Giulio heeft altijd stoelhoezen gebruikt dus de bekleding is nog als nieuw. Ben hem zelf gaan ophalen in Perugia (vlakke en droge regio). 3 dagen doorgebracht met Giulio en zijn familie en daarna in 3 dagen relaxt terug gereden via de Alpen. Zal ik later nog wat meer over vertellen.
Begin 2018 terug gegaan naar NL dus ik kon eindelijk weer bezig met mijn hobby. Buick volledig onder handen genomen om hem helemaal top te krijgen, witte s1 Rallye in de stalling gezet waar hij nu nog steeds staat en toen kwam Corona dus ik had een project nodig. Ben normaliter allergisch voor hoge km-standen maar zag een goede deal. Zwarte s2 106 Rallye 1.6 met 232k gelopen. Zeer schappelijke vraagprijs maar dat was omdat de auto een nieuwe achteras nodig heeft en er een probleem zou zijn met de koppakking volgens de eigenaar. Verder zag hij er cosmetisch niet uit. Vale lak, veel deukjes, handgeschilderde velgen, vies interieur en veel ontbrekende emblemen, kapjes, dopjes etc. Precies wat ik zocht.
Ik kwam inmiddels met al mijn auto’s bij de DF hofleverancier ‘The Engineer’s Garage’ dus de s2 mocht eerst daarnaartoe voor een grote beurt, algehele check en diagnose van het temp. probleem. Bleek slechts de thermostaat te zijn dus easy fix. Verder nieuwe remschijven, kleppendekselpakking en wat slangetjes etc. Achteras laten reviseren bij Leeuwenservice en de auto was technisch weer helemaal goed. Toen vele, vele uren bezig geweest met het interieur. Helemaal gestript, alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt, vloerkleed en bekleding met extractor gedaan. Nieuw stuur, nieuwe pedaalrubbers, originele radio erin, missende delen gemonteerd. Interieur klaar en weer superfris, bijna nieuw. Geen tetanusprik meer nodig als je een rondje wilt sturen.
Daarna rondom laten uitdeuken, +50 deuken eruit. Vervolgens zelf begonnen met buitenkant. Nieuwe kentekenplaten, ruitenwisserarm en Peugeot emblemen, velgen schuren en spuiten, nieuwe naafkapjes, plastics en rubbers gevoed, met de Rupes gehele auto gepolijst en daarna de Rallye stickers geplakt. Waxlaag erover en klaar.
Nu bezig met laatste finishing touches. Er komt nog een nieuwe uitlaat onder en helaas roest elke NL'se 106 dus er wordt momenteel wordt er wat laswerk in kofferbak en in de voorste wielkast gedaan(was al gedaan door een vorige eigenaar maar lelijk afgewerkt dus moet overnieuw). Dan nog B-stijl stickers en nog wat kleine dingetjes hier en daar. Daarna mag hij door naar een volgende eigenaar. Ik heb aan 1 Rallye genoeg en heb wel weer zin in een nieuw projectje!
Laatst gewijzigd door ivo-b op 11 mei 2023, 20:47, 14 keer totaal gewijzigd.
- Rogerb
- Berichten: 1555
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
-
OnlineDe fiscalist
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Leuk om te lezen! Wonderlijke combinatie met de rallye en de Buick.
Zelf in het verleden een AX GTI gehad, in de tijd dat ik ook als student chauffeur werkte. Weet nog goed hoe ik na een dag sturen in dikke bakken weer blij als een kind in mijn eigen AX stapte. Wat een genot van lichtvoetigheid! Je kunt haast geen mooier contrast hebben qua auto’s. Geniet er van!
Zelf in het verleden een AX GTI gehad, in de tijd dat ik ook als student chauffeur werkte. Weet nog goed hoe ik na een dag sturen in dikke bakken weer blij als een kind in mijn eigen AX stapte. Wat een genot van lichtvoetigheid! Je kunt haast geen mooier contrast hebben qua auto’s. Geniet er van!
- StefanW
- Berichten: 1765
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Welkom! Nog een 106 Rallye rijder!
Ik moet die achterwisser ook nog een keer hebben? Je bestelt gewoon de variant van de 206 toch?
Ik moet die achterwisser ook nog een keer hebben? Je bestelt gewoon de variant van de 206 toch?
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Inderdaad bijzondere combinatie maar dat maakt het juist zo leuk vind ik. Dat is het mooie van auto's, je kunt er op heel veel verschillende manieren van genieten. Buick is voor de leuke lange ritten, Rallye is voor af en toe een middagje b-weggetjes pakken. Woon in Amsterdam dus gebruik vooral fiets en taxi. Zelf ook lang als studentchauffeur gewerkt trouwens, beetje een must als je van auto's houdt en studeert;)
@ Stefan, dank! Is de wisser voor de 106 van na 1999 geloof ik, heb hem zelf besteld bij Winparts:
https://www.winparts.nl/ruiten-toebehor ... 88343.html
@ Stefan, dank! Is de wisser voor de 106 van na 1999 geloof ik, heb hem zelf besteld bij Winparts:
https://www.winparts.nl/ruiten-toebehor ... 88343.html
- EvdP
- Berichten: 6126
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Leuk verhaal van de witte en mooie reportage van de zwarte. Ben ook wel benieuwd naar de Buick.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Leuke voorstel ronde! En blijft lekker die 106 rallys
- Eeuwe
- Berichten: 4495
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Welkom! Helemaal super die Rallye’s!
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Héél gaaf. Zelf een witte mk2 Rallye gehad en ontzettend veel lol van gehad, zelfs op de N'Ring.
- Arthur
- Berichten: 39593
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Welkom, leuke verhalen!
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Haha buick park avenue mét hoogpoligtapijt en halve bankstellen ideale sloep .
Mooie herinneringen aan van ca 13 jaar terug .
Mooie herinneringen aan van ca 13 jaar terug .
-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3242
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Leuk die zwarte Rallye! Mooi opgeknapt, moet nu natuurlijk ook met die witte gebeuren hè. Leuke verhalen!
-
OnlineRolf205
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Dat is wel een bijzondere combi; 106 Rallye en een Buick....
De witte s1 is een mooie catch! Het is inderdaad lastig om een roestvrije te vinden. Mocht je er ooit vanaf willen, dan mag je me een berichtje sturen...
Op papier is de 1.3 met 103pk misschien niet zo interessant, maar qua beleving is ie echt leuk!
De witte s1 is een mooie catch! Het is inderdaad lastig om een roestvrije te vinden. Mocht je er ooit vanaf willen, dan mag je me een berichtje sturen...
Op papier is de 1.3 met 103pk misschien niet zo interessant, maar qua beleving is ie echt leuk!
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Dank iedereen voor het warme welkom! Wie had dat gedacht op DF
Als reactie op eerdere comments: zwarte s2 is bijna klaar en als die verkocht is dan ga ik verder met de witte s1. Die is technisch al helemaal tiptop gemaakt door TEG maar nu cosmetisch nog. Idee is om deze samen met de Buick nooit meer weg te doen. Wat meer info over de Buick ter afwisseling, heel verhaal dus ga er vooral even voor zitten
Ik was al een paar jaar het aanbod van Park Avenue's in de gaten houden. Toentertijd kostten ze niks dus voor weinig toch een speciale auto met veel comfort en ook betrouwbaar. Proefrit gemaakt in een paars-grijze. Kostte maar 900 euro maar hoge km-stand en aantal keer flinke schade gehad dus was meer ter oriëntatie. Wel besloten dat ik er 1 in deze kleur wilde. In oktober 2015 kwam deze te koop. Summiere advertentie door kleinzoon van eigenaar. Prijzen waren al aan het stijgen maar 4000 euro was nog acceptabel gezien de conditie en km stand van 63.000.
De auto was van een tuinbouwer in het westland die hem heeft gekocht toen hij stopte met werken. Ondertussen een heel oud mannetje van in de 80. Heeft hem altijd in onderhoud gehad bij de dealer waar hij ook nieuw is gekocht. Ben hier na het ophalen van de auto ook gelijk langs gegaan voor de APK, een oliebeurt en om alle facturen van de afgelopen 21 jaar mee te nemen. Volledige onderhoudshistorie dus. Ze wisten nog te vertellen dat de beste man met een koffer vol cash die auto toen in 1994 kwam afrekenen, 100.000 gulden toentertijd. Auto heeft altijd binnen gestaan en dat is goed te zien. Lakwerk is in nieuwstaat en stond nog goed in de wax. Ook alle kunststoffen en rubbers zien er perfect uit. Rijdt verder heerlijk, grote zachte voorbank, hoogpolig tapijt zoals al werd genoemd, automaat hendel aan het stuur, soepele 3.8 liter V6 met mooi geluid en veel opties. Dual-zone climate control, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, 3 aanstekers, cruise control, automatisch dimmende binnenspiegel, lichtsensor ('Twilight Sentinel' volgens het knopje) en een goed geluidssysteem (wordt door Buick Concert sound II genoemd en dat willen ze je graag laten weten ook). Soort van 'sport' onderstel: Gran Touring suspension. De meeste Europees geleverde exemplaren hebben dit, iets minder zompig onderstel dus komt nog ok een bocht door. Ook deze optie wordt je uiteraard mede gedeeld op het dashboard. Ontzettend veel interieurverlichting zit erin, per portier al 4 lampjes. Oude eigenaar moest huilen toen ik wegreed, heb hem beloofd dat ik er goed voor zorg.
Auto vervolgens 2 jaar gestald in de garage onder mijn oude complex, ik woonde al in Denemarken. In februari 2018 terug verhuisd naar NL om te gaan samenwonen met vriendin in Amsterdam, in een nieuw complex met parkeerplek in de kelder. Eerste wat ik deed bij terugkomst is naar Italië vliegen om de witte s1 op te halen maar dat is voor een volgende keer. Tweede ding wat ik deed was de Buick ophalen in Nijmegen, mijn toegangspasje deed het helaas niet meer dus heb een oud-buurvrouw moeten omkopen met 25 euro zodat zij een nieuw pasje kon lenen. Zo stond ie erbij, lichtelijk incontinent.
Aangekomen bij de stalling even de banden opgepompt, een nieuwe accu geplaatst, en de motor laten ronddraaien met afgekoppelde ontsteking zodat de olie zich mooi kon verspreiden in het blok alvorens de motor echt te starten. Auto liep vervolgens direct heel mooi, geen getik. Ik had voor de volgende dag een APK afspraak staan dus zonder APK maar wel met verzekering van Nijmegen naar Doetinchem gereden via Duitsland. Snelwegen vermeden omdat de achterbanden zeer matig en nog de originele uit 1992 waren. In Doetinchem aangekomen bij mijn ouders voor wat garagebezoeken in de regio. Eerst met de auto naar mijn vaste bandenzaak gegaan, topbedrijf en zij hebben er 4 nieuwe Goodyear EfficientGrip Performance onder gelegd in de maat 215/60/16. Voorbanden kwamen uit 2004 dus die hadden hun beste tijd ook wel gehad.
Auto in de dagen erna technisch laten opfrissen want moest die zomer mee naar Italië en de Alpenlanden. Buick had al een oliewissel gehad bij aankoop in 2015 en in 2017 nog een keer een oliewissel en remvloeistof vervangen. Brandstoffilter en nieuwe veren+dempers rondom laten doen en automaatkeerring laten vervangen wat het olielek verhielp.
De volgende dag stond een bezoek aan Autrans in Lunteren gepland. Daar hebben zij de automaatbak geflusht, carterpan gereinigd en voorzien van een nieuw filter. De vloeistof die eruit kwam was nog mooi rood en er kleefden weinig metaaldeeltjes aan de magneet. Ook niet vreemd, de auto heeft 63.000km gelopen en de ATF is al eens ververst rond de 30k. Ook bij Autrans uitgebreid mogen meekijken en een goede uitleg gekregen. Oudere Amerikanen hebben zeer korte onderhoudsintervallen: motorolie elke 7500km en automaatolie elke 30.000km bijvoorbeeld. Zelf bougies, bougiekabels en luchtfilter vervangen en samen met mijn vader het staande motorkapembleem gemonteerd zoals het hoort. Tenslotte nog een aircoservice laten doen bij de aircospecialist en sterretje in voorruit laten opvullen.
Had al een aardige collectie detailspullen maar heb er een Numatic George extractor bij gekocht om het interieur weer helemaal nieuw te krijgen. Auto heeft velours interieur en hoogpolig tapijt overal dus daar wil je even goed doorheen. Voor en na:
Vervolgens meegenomen op roadtrip: Luxemburg – Lausanne, Zwitserland – Como, Italie – Innsbruck, Oostenrijk en via Zuid Duitsland weer terug. 11 dagen over gedaan, prachtige routes genomen en veel gezien onderweg. Op de terugweg Mercedes museum meegepakt. Mooie slaaplocaties gekozen, kasteeltjes en oude villa's. Nergens echt problemen gehad met het formaat gelukkig.
Auto daarna in de winter geschorst en gedurende de winter geperfectioneerd. US-voorverlichting gemonteerd dus grijze lichtbalk voor running lights en oranje side markers:
Enkele chroomstrips vervangen voor nieuwe, originele uit de US.
Ondertussen naar US geweest en een grote doos vol onderdelen mee terug genomen als bagage. Maandenlang van alles zitten bestellen en een goede vriend die daar in Williamsburg, NY talloze pakketten voor me moest aannemen. Uiteindelijk werd ik een halt toegeroepen toen de woonkamer vol begon te raken.
Verder nog die winter stuurbekrachtigingsvloeistof ververst met de Pela pomp en veel gepoetst en onderdelen uit elkaar gehaald en schoon terug geplaatst. Alle wielkasten los gehaald, schoongemaakt en nieuwe boutjes etc.
Zomer 2019 Buick meegenomen naar TEG voor wat nieuwe vacuumslangen, koelslangen, koelvloeistof en remvloeistof verversen, multiriem, pcv valve en oliewissel. Volgende wat er op de planning staat is een bodemrenovatie en een velgrenovatie, daarnaast regulier onderhoud maar technisch is het helemaal fris nu.
Als reactie op eerdere comments: zwarte s2 is bijna klaar en als die verkocht is dan ga ik verder met de witte s1. Die is technisch al helemaal tiptop gemaakt door TEG maar nu cosmetisch nog. Idee is om deze samen met de Buick nooit meer weg te doen. Wat meer info over de Buick ter afwisseling, heel verhaal dus ga er vooral even voor zitten
Ik was al een paar jaar het aanbod van Park Avenue's in de gaten houden. Toentertijd kostten ze niks dus voor weinig toch een speciale auto met veel comfort en ook betrouwbaar. Proefrit gemaakt in een paars-grijze. Kostte maar 900 euro maar hoge km-stand en aantal keer flinke schade gehad dus was meer ter oriëntatie. Wel besloten dat ik er 1 in deze kleur wilde. In oktober 2015 kwam deze te koop. Summiere advertentie door kleinzoon van eigenaar. Prijzen waren al aan het stijgen maar 4000 euro was nog acceptabel gezien de conditie en km stand van 63.000.
De auto was van een tuinbouwer in het westland die hem heeft gekocht toen hij stopte met werken. Ondertussen een heel oud mannetje van in de 80. Heeft hem altijd in onderhoud gehad bij de dealer waar hij ook nieuw is gekocht. Ben hier na het ophalen van de auto ook gelijk langs gegaan voor de APK, een oliebeurt en om alle facturen van de afgelopen 21 jaar mee te nemen. Volledige onderhoudshistorie dus. Ze wisten nog te vertellen dat de beste man met een koffer vol cash die auto toen in 1994 kwam afrekenen, 100.000 gulden toentertijd. Auto heeft altijd binnen gestaan en dat is goed te zien. Lakwerk is in nieuwstaat en stond nog goed in de wax. Ook alle kunststoffen en rubbers zien er perfect uit. Rijdt verder heerlijk, grote zachte voorbank, hoogpolig tapijt zoals al werd genoemd, automaat hendel aan het stuur, soepele 3.8 liter V6 met mooi geluid en veel opties. Dual-zone climate control, elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, 3 aanstekers, cruise control, automatisch dimmende binnenspiegel, lichtsensor ('Twilight Sentinel' volgens het knopje) en een goed geluidssysteem (wordt door Buick Concert sound II genoemd en dat willen ze je graag laten weten ook). Soort van 'sport' onderstel: Gran Touring suspension. De meeste Europees geleverde exemplaren hebben dit, iets minder zompig onderstel dus komt nog ok een bocht door. Ook deze optie wordt je uiteraard mede gedeeld op het dashboard. Ontzettend veel interieurverlichting zit erin, per portier al 4 lampjes. Oude eigenaar moest huilen toen ik wegreed, heb hem beloofd dat ik er goed voor zorg.
Auto vervolgens 2 jaar gestald in de garage onder mijn oude complex, ik woonde al in Denemarken. In februari 2018 terug verhuisd naar NL om te gaan samenwonen met vriendin in Amsterdam, in een nieuw complex met parkeerplek in de kelder. Eerste wat ik deed bij terugkomst is naar Italië vliegen om de witte s1 op te halen maar dat is voor een volgende keer. Tweede ding wat ik deed was de Buick ophalen in Nijmegen, mijn toegangspasje deed het helaas niet meer dus heb een oud-buurvrouw moeten omkopen met 25 euro zodat zij een nieuw pasje kon lenen. Zo stond ie erbij, lichtelijk incontinent.
Aangekomen bij de stalling even de banden opgepompt, een nieuwe accu geplaatst, en de motor laten ronddraaien met afgekoppelde ontsteking zodat de olie zich mooi kon verspreiden in het blok alvorens de motor echt te starten. Auto liep vervolgens direct heel mooi, geen getik. Ik had voor de volgende dag een APK afspraak staan dus zonder APK maar wel met verzekering van Nijmegen naar Doetinchem gereden via Duitsland. Snelwegen vermeden omdat de achterbanden zeer matig en nog de originele uit 1992 waren. In Doetinchem aangekomen bij mijn ouders voor wat garagebezoeken in de regio. Eerst met de auto naar mijn vaste bandenzaak gegaan, topbedrijf en zij hebben er 4 nieuwe Goodyear EfficientGrip Performance onder gelegd in de maat 215/60/16. Voorbanden kwamen uit 2004 dus die hadden hun beste tijd ook wel gehad.
Auto in de dagen erna technisch laten opfrissen want moest die zomer mee naar Italië en de Alpenlanden. Buick had al een oliewissel gehad bij aankoop in 2015 en in 2017 nog een keer een oliewissel en remvloeistof vervangen. Brandstoffilter en nieuwe veren+dempers rondom laten doen en automaatkeerring laten vervangen wat het olielek verhielp.
De volgende dag stond een bezoek aan Autrans in Lunteren gepland. Daar hebben zij de automaatbak geflusht, carterpan gereinigd en voorzien van een nieuw filter. De vloeistof die eruit kwam was nog mooi rood en er kleefden weinig metaaldeeltjes aan de magneet. Ook niet vreemd, de auto heeft 63.000km gelopen en de ATF is al eens ververst rond de 30k. Ook bij Autrans uitgebreid mogen meekijken en een goede uitleg gekregen. Oudere Amerikanen hebben zeer korte onderhoudsintervallen: motorolie elke 7500km en automaatolie elke 30.000km bijvoorbeeld. Zelf bougies, bougiekabels en luchtfilter vervangen en samen met mijn vader het staande motorkapembleem gemonteerd zoals het hoort. Tenslotte nog een aircoservice laten doen bij de aircospecialist en sterretje in voorruit laten opvullen.
Had al een aardige collectie detailspullen maar heb er een Numatic George extractor bij gekocht om het interieur weer helemaal nieuw te krijgen. Auto heeft velours interieur en hoogpolig tapijt overal dus daar wil je even goed doorheen. Voor en na:
Vervolgens meegenomen op roadtrip: Luxemburg – Lausanne, Zwitserland – Como, Italie – Innsbruck, Oostenrijk en via Zuid Duitsland weer terug. 11 dagen over gedaan, prachtige routes genomen en veel gezien onderweg. Op de terugweg Mercedes museum meegepakt. Mooie slaaplocaties gekozen, kasteeltjes en oude villa's. Nergens echt problemen gehad met het formaat gelukkig.
Auto daarna in de winter geschorst en gedurende de winter geperfectioneerd. US-voorverlichting gemonteerd dus grijze lichtbalk voor running lights en oranje side markers:
Enkele chroomstrips vervangen voor nieuwe, originele uit de US.
Ondertussen naar US geweest en een grote doos vol onderdelen mee terug genomen als bagage. Maandenlang van alles zitten bestellen en een goede vriend die daar in Williamsburg, NY talloze pakketten voor me moest aannemen. Uiteindelijk werd ik een halt toegeroepen toen de woonkamer vol begon te raken.
Verder nog die winter stuurbekrachtigingsvloeistof ververst met de Pela pomp en veel gepoetst en onderdelen uit elkaar gehaald en schoon terug geplaatst. Alle wielkasten los gehaald, schoongemaakt en nieuwe boutjes etc.
Zomer 2019 Buick meegenomen naar TEG voor wat nieuwe vacuumslangen, koelslangen, koelvloeistof en remvloeistof verversen, multiriem, pcv valve en oliewissel. Volgende wat er op de planning staat is een bodemrenovatie en een velgrenovatie, daarnaast regulier onderhoud maar technisch is het helemaal fris nu.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
wat een gaaf verhaal! heel erg cool zo'n old skool amerikaanse slee.
En die man had hem aan geen betere volgende eigenaar kunnen verkopen dan jou! Je hebt absoluut woord gehouden met goed zorgen voor hem
En die man had hem aan geen betere volgende eigenaar kunnen verkopen dan jou! Je hebt absoluut woord gehouden met goed zorgen voor hem
- Eeuwe
- Berichten: 4495
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Goed bezig. Heb persoonlijk niets met Amerikaanse auto's maar kan toch je input zeer waarderen. 't is een erg nette auto en je doet je best om 'm ook netjes te houden, helemaal top!
-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3242
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Wat een bazen slee haha! Lijkt me prachtig zoeven, moet vooral geen haast hebben denk ik!
Leuke update weer.
Leuke update weer.
- Arthur
- Berichten: 39593
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Wat een werk, maar mooi resultaat!
-
- Berichten: 2920
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Gaaf hoor, '90s Amerikanen zijn echt een guilty pleasure voor mij. Zal wel door alle films en series zijn. Zou graag nog eens een Crown Vic of Caprice willen hebben, gewoon voor de heb.
-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3242
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Je werkt echt netjes man, die groene George doet goed z'n werk
Wil zeker meer lezen over het ophalen van de Rallye in Italie.
Wil zeker meer lezen over het ophalen van de Rallye in Italie.
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Thanks! Ik neem wel veel tijd voor klusjes dus als ik iets demonteer dan ook goed schoonmaken, nieuwe boutjes etc. Kan gerust een week de tijd nemen voor een klusje, dan blijft het ook leuk zonder tijdsdruk. Absolute aanrader ook zo'n George als je af en toe een gebruikte auto koopt. Maak je je interieurs weer als nieuw mee, werkt makkelijk en ze zijn onverwoestbaar. Zijn heel soms nog weleens in aanbieding voor €300-350. Heeft bij mij zijn geld al wel opgebracht met deze 3 auto's. Italiaanse Rallye zal ik volgende week stukje over typen, kost toch nog best veel tijd
@Martijn-bmw. Haha dankjewel, is inderdaad wel de meest vertroetelde Park Avenue in NL denk ik, bezuinig er niet op. Geld zie ik nooit meer terug maarja, het is hobby.
@rest, de grotere amerikanen hebben een bepaalde charme, het zijn gezellige, romantische auto's. Wel met een bepaald doel, maandagochtend in de spits op de ring A10 moet je er niet mee doen en ritje supermarkt ook niet, niet de juiste setting voor zo'n auto. Maar een mooie roadtrip door Europa, een concertje met een overnachting 700km verderop of de stad uit voor een diner op een mooie zomeravond en dan is zo'n auto leuk. Relaxt cruisen, vriendin tegen je aan, Waylon Jennings op de radio en je waant je in een jaren '90 speelfilm. Juiste setting en mn fantasie slaat altijd op hol tijdens een ritje ermee. Gewoon echt een leuke auto om een mooie rit mee te maken, je wordt er super ontspannen van.
Dit is ook nog een guilty pleasure voor mij mochten er kinderen komen. Alleen al om te kunnen zeggen: 'we pakken de Roadmaster'
@Martijn-bmw. Haha dankjewel, is inderdaad wel de meest vertroetelde Park Avenue in NL denk ik, bezuinig er niet op. Geld zie ik nooit meer terug maarja, het is hobby.
@rest, de grotere amerikanen hebben een bepaalde charme, het zijn gezellige, romantische auto's. Wel met een bepaald doel, maandagochtend in de spits op de ring A10 moet je er niet mee doen en ritje supermarkt ook niet, niet de juiste setting voor zo'n auto. Maar een mooie roadtrip door Europa, een concertje met een overnachting 700km verderop of de stad uit voor een diner op een mooie zomeravond en dan is zo'n auto leuk. Relaxt cruisen, vriendin tegen je aan, Waylon Jennings op de radio en je waant je in een jaren '90 speelfilm. Juiste setting en mn fantasie slaat altijd op hol tijdens een ritje ermee. Gewoon echt een leuke auto om een mooie rit mee te maken, je wordt er super ontspannen van.
Dit is ook nog een guilty pleasure voor mij mochten er kinderen komen. Alleen al om te kunnen zeggen: 'we pakken de Roadmaster'
- EvdP
- Berichten: 6126
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Zo, zwarte Rallye is klaar. Terug van de lasser waar hij een maandje heeft vertoefd. Heb zelf de zichtbare plekken afgewerkt met Bilt Hamber producten (absolute aanrader voor alles met roest en preventie) en alles nog eens goed schoongemaakt en hier en daar een stukje gepolijst met de Rupes.
Nieuwe midden- en einddemper zit eronder.
Nog wat kleine dingetjes opgehaald van de lokale sloperij. Daar staan 6 106'en die je zelf kunt demonteren dus alles wat beschadigd was qua knopjes, kapjes en strips meegenomen en op de Rallye gemonteerd. O.a. nieuwe plafonnière waar een clipje was afgebroken dus dat hing los. Deurvakken weer goed vastgezet met de originele schroefjes, daar ontbraken er nogal wat van.
Ook nieuwe ventilatieroosters gemonteerd want schuifjes ontbraken. Voor en na:
Sleepoog geschuurd en zwart gespoten. Binnenspatbord vervangen inclusief nieuwe clipjes want die was verzaagd door eerder laswerk. Nieuwe dakstrip erop gezet die ik vorige week verloor op de snelweg. Vervolgens nog nieuwe Valeo ruitenwissers erop gezet want ik keek continu tegen roestige ruitenwissers aan.
Net nog een leuk ritje gemaakt over de dijkjes langs het Markermeer en wat foto's gemaakt voor de verkoop.
Interieur is nu echt in topconditie. Volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Nieuw stuur, radio en vloermatten als finishing touch.
Motorruimte ook aangepakt. Roestig stukje bij het voorspatbord is weggeslepen, nieuw metaal erin en behandeld en gelakt. Verder nieuw ecu-kapje, luchtfilterbuis en verder goed schoongemaakt en wat roestige boutjes vervangen.
Door naar het volgende projectje!
Nieuwe midden- en einddemper zit eronder.
Nog wat kleine dingetjes opgehaald van de lokale sloperij. Daar staan 6 106'en die je zelf kunt demonteren dus alles wat beschadigd was qua knopjes, kapjes en strips meegenomen en op de Rallye gemonteerd. O.a. nieuwe plafonnière waar een clipje was afgebroken dus dat hing los. Deurvakken weer goed vastgezet met de originele schroefjes, daar ontbraken er nogal wat van.
Ook nieuwe ventilatieroosters gemonteerd want schuifjes ontbraken. Voor en na:
Sleepoog geschuurd en zwart gespoten. Binnenspatbord vervangen inclusief nieuwe clipjes want die was verzaagd door eerder laswerk. Nieuwe dakstrip erop gezet die ik vorige week verloor op de snelweg. Vervolgens nog nieuwe Valeo ruitenwissers erop gezet want ik keek continu tegen roestige ruitenwissers aan.
Net nog een leuk ritje gemaakt over de dijkjes langs het Markermeer en wat foto's gemaakt voor de verkoop.
Interieur is nu echt in topconditie. Volledig uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Nieuw stuur, radio en vloermatten als finishing touch.
Motorruimte ook aangepakt. Roestig stukje bij het voorspatbord is weggeslepen, nieuw metaal erin en behandeld en gelakt. Verder nieuw ecu-kapje, luchtfilterbuis en verder goed schoongemaakt en wat roestige boutjes vervangen.
Door naar het volgende projectje!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26608
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Ivo: 1995 Peugeot 106 Rallye 1.3 + 1998 Peugeot 106 Rallye 1.6 + 1993 Buick Park Avenue 3.8
Staat er weer lekker fris bij! Succes met de verkoop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 1234pk6, De fiscalist, Mark 320iS, Ti-Tourist (Erik) en 46 gasten