Dvh Macan & Abarth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Macan

Bericht door dvh » 03 apr 2021, 09:36

Ik lees regelmatig maar post niet zoveel.
Auto's op een laag pitje. Alleen maar aan het werk. De Macan staat thuis voor de deur op z'n winterwielen en maakt meer ritjes naar de vuilstort en als paardenwagen dan dat we elders lopen ( want ja, alles is dicht.. )

Heel de herfst & winter heeft hij er zo bijgestaan
Afbeelding
Vies of met trekhaak

Afbeelding

Verder een probleemloze auto. Nu hij gechipt is rijdt hij 'gewoon lekker'. Vlot zat voor zo'n zwaar geval.
Soms kijk ik wel eens met een schuin oog naar een GTS. Maar de 25/30k meerprijs is het mij eigenlijk niet waard.

Laatste tijd ben ik meer met mijn huis bezig dan met auto's. Gezien ik daar meer lol uit haal.
Suf hè :-)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Martijn_bmw » 03 apr 2021, 10:31

Haha, ja als je een huis met meer ruimte hebt dan krijg je dat hè :lol: merk zelf ook wel ondanks ik nog veel post op het forum.

Onderhoud van het huis en tuin vergt ook veel tijd en is leuk om te doen :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Ferdi » 03 apr 2021, 12:36

Hier net zo op het moment.
Als er al wat aan een auto wordt gedaan is het onderhoud en verder vooral met andere dingen bezig.

Komt wel weer :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Martijn_bmw » 03 apr 2021, 12:38

Ferdi Gielen schreef: 03 apr 2021, 12:36 Hier net zo op het moment.
Als er al wat aan een auto wordt gedaan is het onderhoud en verder vooral met andere dingen bezig.

Komt wel weer :)
Nou dat vraag ik me af... wordt er niet leuker op in de toekomst denk ik :bag:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Ferdi » 03 apr 2021, 13:51

Zie het hier thuis nog niet in zo'n vaart lopen met een elektrische auto of truttenschudder.

En wie weet dat er later dit jaar of anders volgend jaar wel weer wat meer hobbywerk aan de auto's gedaan gaat worden.
Op het moment echt even teveel andere dingen die voor gaan.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Martijn_bmw » 03 apr 2021, 17:29

Ferdi Gielen schreef: 03 apr 2021, 13:51 Zie het hier thuis nog niet in zo'n vaart lopen met een elektrische auto of truttenschudder.

En wie weet dat er later dit jaar of anders volgend jaar wel weer wat meer hobbywerk aan de auto's gedaan gaat worden.
Op het moment echt even teveel andere dingen die voor gaan.
Oh zo, ja dat gaat wel.
Ik dacht meer van komt later wel weer over 10jr ofzo :tooth:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Ferdi » 03 apr 2021, 20:56

Haha een echte hobbyauto de komende jaren niet, maar de autohobby wel weer wat eerder ga ik vanuit :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Arthur » 04 apr 2021, 02:50

Martijn_bmw schreef: 03 apr 2021, 10:31 Haha, ja als je een huis met meer ruimte hebt dan krijg je dat hè :lol: merk zelf ook wel ondanks ik nog veel post op het forum.

Onderhoud van het huis en tuin vergt ook veel tijd en is leuk om te doen :)
En geld... :bag:

ErikS
Berichten: 18531
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Dvh doet Macan

Bericht door ErikS » 04 apr 2021, 07:53

Ik weet wel, dat als ik zo'n huis met tuin kocht..... Dan ook een tuinman 1 dag per maand.

Ik ga niet de hele dag werken & dan thuis door moeten de tuin in. :bag: dan rij ik liever een rondje in de Elise :bag:.

Blijft een prachtige wagen David!!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Dvh doet Macan

Bericht door JP » 04 apr 2021, 08:23

David heeft genoeg tuin om een tuinman fulltime aan het werk te houden, al zeggen ze wel eens dat tuinieren ontspannend werkt. Nou ik krijg er toch meer stress van al dat onkruid....

ErikS
Berichten: 18531
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Dvh doet Macan

Bericht door ErikS » 04 apr 2021, 11:44

JP schreef: 04 apr 2021, 08:23 David heeft genoeg tuin om een tuinman fulltime aan het werk te houden, al zeggen ze wel eens dat tuinieren ontspannend werkt. Nou ik krijg er toch meer stress van al dat onkruid....
Ja, veel tuin dat weet ik. Zolang je zelf het gras doet, komt een tuinman heel ver met 1 dag per maand. Uiteraard moet je dan geen kasteeltuin willen met elk sprietje recht & zonder onkruid, maar dat is niet te doen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Dvh doet Macan

Bericht door JP » 04 apr 2021, 12:16

Wat doet een tuinman per uur ? €10
Wil ik er ook wel aan uitgeven, elke maand een uurtje of 6-8 :hosanna:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2021, 12:23

JP schreef: 04 apr 2021, 12:16 Wat doet een tuinman per uur ? €10
Wil ik er ook wel aan uitgeven, elke maand een uurtje of 6-8 :hosanna:
Doe maar x 3 à 4 ;)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Paskal » 04 apr 2021, 12:25

Mooi dat de Macan nog goed bevalt ook al wordt hij niet zoveel gebruikt momenteel.

Die tuin zal wel veel werk zijn of niet?
Dergelijke aannames hoor ik net zoals bij zwembaden ook altijd van mensen die hier op bezoek komen...
Zoals ErikS al zegt is het maar net hoe je je tuin inricht en welke tools je ervoor gebruikt. Ter beeldvorming een indicatie van hoeveel tijd het bij ons kost:
Onze tuin is iets minder dan 8.000m2 waarvan het grootste deel (5.000 m2) gras is. Da's een kwestie van de robotmaaier zijn werk laten doen aangevuld met in het begin van het seizoen een keertje wat kalk en mest strooien met de strooier achter de zitmaaier wat nog geen half uur werk is. Eventueel begin van het seizoen een keer verticuteren, maar da's geen must. Rest van het seizoen is het wat takjes eraf halen zodat de robotmaaier er geen last van heeft. Kost je dus eigenlijk geen tijd vanaf het voorseizoen en zonder robotmaaier is het een uurtje per week op de zitmaaier. Blad uit de bomen einde seizoen verhaksel je gewoon met de zitmaaier dus dat hoef je ook niet op te ruimen.
Meeste werk gaat zitten in de border van ca 500m2 met planten aangezien je die ieder jaar een keer moet snoeien, maar daar ben je in een weekend ook wel mee klaar. Onrkuid tegengaan heb je middelen tegen die perfect werken, maar als je dat niet wil dan is het iedere twee weken een uurtje schoffelen.
Dan hebben we nog zo'n 500m beukenhaag en die moet je ieder jaar een keer snoeien wat een weekend werk is.
De belangrijkste delen (border en grasveld voor & achter) zitten op een automatische beregeninginstallatie dus daar heb je geen omkijken naar.
Zou dus echt niet weten wat ik die tuinman 1 dag per maand zou moeten laten doen. Drie tientjes per uur ben je zo kwijt. Mensen genoeg in mijn omgeving met vele kleinere tuinen die er veel meer uren mee kwijt zijn dan wij omdat ze handmatig maaien, sproeien etc.
Kortom: het beeld dat een grote tuin altijd enorm veel tijd kost is niet altijd waar :D. Ga je echter alles a la kasteeltuin aanleggen en wil je het allemaal minitieus bijhouden dan ben je inderdaad aan de beurt qua tijd :)
Ja het kost tijd, maar de rust en ruimte die je ervoor terug krijgt is het ons meer dan waard.
luchtfoto.JPG
luchtfoto.JPG (70.71 KiB) 1194 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2021, 12:29

Welke perfecte middelen tegen onkruid raad je dan aan? Ik wordt gestoord van die troep tussen de klinkers (waalformaat) in mijn achtertuin :tooth:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Paskal » 04 apr 2021, 12:41

Deze Luxan Greenfix tegen onkruid vind ik geweldig werken. Niet alleen op de verharding, maar ook in de border........ onkruid blijft daar maanden lang mee weg in de border. Dit is een goedkopere variant die ik ook nog heb staan, maar nog niet gebruikt hebt. Helemaal eco en kerngezond zal het wel niet zijn gezien het glyfosaat wat erin zit, maar het scheelt mij wel het nodig schoffelwerk dus zo nu en dan spray ik het er toch overheen :). 40-50 ml van de Greenfix is genoeg voor mijn hele border van 500m2.
Het is met alle regeltjes in NL echter een kwestie van tijd dat dit product niet meer verkrijgbaar is. De grootverpakkingen van 850 ml zijn bv al niet meer verkrijgbaar. Let op dat je niet per ongeluk het gras sprayt want dat wordt direct geel.... oftewel sprayen bij windstilte als je gras in de buurt hebt liggen.

En nu is het wachten op de opmerkingen over patser met grote tuin etc natuurlijk :lol: :kotsen:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Martijn_bmw » 04 apr 2021, 13:03

Ah thanks! Ik ga het eens proberen :)

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3420
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Booooh » 04 apr 2021, 13:36

Ook maar even besteld, thanks!

ErikS
Berichten: 18531
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Dvh doet Macan

Bericht door ErikS » 04 apr 2021, 13:51

JP schreef: 04 apr 2021, 12:16 Wat doet een tuinman per uur ? €10
Wil ik er ook wel aan uitgeven, elke maand een uurtje of 6-8 :hosanna:

40 a 45 komt eerst. Ex btw waarschijnlijk 🤓
Ik werk liever een dagje meer, zodat ik de tuinman zou kunnen betalen dan dat ik er zelf in zou moeten. Nu is t heerlijk af en toe plukken.... Maar als t op werk gaat lijken. 🙈😉

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Rnd » 04 apr 2021, 14:09

Paskal schreef: 04 apr 2021, 12:41 Deze Luxan Greenfix tegen onkruid vind ik geweldig werken. Niet alleen op de verharding, maar ook in de border........ onkruid blijft daar maanden lang mee weg in de border. Dit is een goedkopere variant die ik ook nog heb staan, maar nog niet gebruikt hebt. Helemaal eco en kerngezond zal het wel niet zijn gezien het glyfosaat wat erin zit, maar het scheelt mij wel het nodig schoffelwerk dus zo nu en dan spray ik het er toch overheen :). 40-50 ml van de Greenfix is genoeg voor mijn hele border van 500m2.
Het is met alle regeltjes in NL echter een kwestie van tijd dat dit product niet meer verkrijgbaar is. De grootverpakkingen van 850 ml zijn bv al niet meer verkrijgbaar. Let op dat je niet per ongeluk het gras sprayt want dat wordt direct geel.... oftewel sprayen bij windstilte als je gras in de buurt hebt liggen.

En nu is het wachten op de opmerkingen over patser met grote tuin etc natuurlijk :lol: :kotsen:
Dat het handig is, dat zal best. Maar begrijpen doe ik dit niet. Dit goedje is kankerverwekkend. Is echt rotzooi en je brengt jezelf en je omgeving (drinkwater bijv.) er schade mee. Google maar eens op Bayer, Monsanto en Roundup.

Chickfriend werkte ook zo goed. Kippenboeren waren er heel blij mee. We weten allemaal hoe dat afgelopen is.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Paskal » 04 apr 2021, 14:36

Schreef niet voor niks dat het niet heel erg eco is, maar geloof niet dat ik met 2x per jaar 50ml verspreiden over 500m2 een enorm risico loop en een gigantische vervuiler ben. Ook op de site van de Rijksoverheid valt te lezen dat het middel voor huis-tuin en keukengebruik niet schadelijk is mits je het middels volgens de voorschriften gebruikt.
Moet je eens kijken naar de enorme hoeveelheden die boeren gebruiken om de gewassen te beschermen tegen onkruid :shock:. En die gewassen komen vervolgens wel op ons bord terecht......

Geertmans
Berichten: 676
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Geertmans » 04 apr 2021, 15:59

Klein beetje echte onkruidbestrijding is geen onverantwoord gedrag.
Het argument dat “die boeren enorme hoeveelheden gebruiken” is nonsens. Die vernevelen heel wat minder dan 50ml per 500m2.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Dvh doet Macan

Bericht door dvh » 04 apr 2021, 21:13

Haha tuinen! Daar kan ik over meepraten.
Laat ik als eerste zeggen dat ik het graag doe. Buiten bezig zijn is goed voor lichaam en geest.

Ik sta heel de week binnen en vind het wel lekker om een beetje te rommelen in m'n tuin. Maakt de boer in mij los.

Heb ik er heel veel werk aan? Valt wel mee. Wekelijks doe ik de paardenbak slepen. En het gras maaien. Heb een mooie stiga waar ik mee rondstuur en binnen een uurtje ben ik klaar.

Heb ik een uithoek een grote composthoop waar ik al het tuinafval breng. 1x per jaar ophalen en klaar.

Grote heggen snoeien doet mijn zwager (die is hovenier 😬) 1x per paar en de bomen heb ik vorig jaar door een avondklusser laten doen. Ben ik weer 4 a 5 jaar vanaf.

Verbouwingen heb ik m'n mannetjes voor. En ik? Ik rommel wat aan. Wat takken uit de wei halen. Keer een hekje vastmaken als een paar iets losgemaakt heeft. Zwembad schoonmaken en keer wat gras inzaaien. Het valt allemaal wel mee zeg maar.

En als het dan mooi weer is zou ik vroeger een rondje gaan rijden in de cabrio. Nu kan ik een koud colatje (of een biertje) en ga lekker onder m'n overkapping zitten. Mensen uitnodigen en bbq'en en plons een keer in het zwembad.

Vorig jaar m'n voortuin verbouwd tot een nette , goed bij te houden bedoeling.

En zo heb ik nog wat projecten in het vooruitzicht 😬 allemaal waar geen auto's bij komen kijken 🙈

Een tuinman wil ik helemaal niet. Als ik wat hulp nodig heb is het voor handen en voor de rest prima hij te houden.

Ow en betreft spuiten met gif, doe ik ook niet. Dan maar wat onkruid tussen het gras. Zitten hier veel vogels. Is gewoon zielig en dom om dan met gif je tuintje netjes te gaan houden.

Anyway.
Op naar de zomer 🔥🌞
Bijlagen
2021-04-04_09-16-25.jpg
2021-04-04_09-16-25.jpg (502.11 KiB) 818 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15861
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Dvh doet Macan

Bericht door Bram » 04 apr 2021, 21:41

Lekker, zo'n zwembad :headbang:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Dvh doet Macan

Bericht door JP » 04 apr 2021, 22:57

Alleen dat bord 29’C in de tuin, had voor mij niet gehoeven....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 162 gasten