Golf IV R32 DSG.
-
Online
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Golf IV R32 turbo vervangen door Leon Cupra II
Het verschil in perceptie vind ik ook erg apart! Blijft toch mooi om te lezen hoe verschillende mensen iets totaal verschillend kunnen zien.
Mijn vergelijk tussen Golf GTI en Leon Cupra (met beide ruime ervaring):
1) Wegligging
Weinig verschil tussen de auto's, zit technisch ook weinig tussen. De wielstanden van de Seat zijn iets anders, waardoor het sturen iets strakker aanvoelt. Dit sportievere gevoel gaat wel ten kostte van de banden slijtage (cuppen). De remmen van de Cupra zijn VEEL beter dan die van de GTI.
2) Afwerking
Ik snap werkelijk niet waarom je de afwerking van de GTI niet mooi vind, maar die van de Leon wel. Op dit punt vind ik de Seat echt niet in de schaduw staan van de VW.
3) Stoelen / zitpositie
De stoelen van de Seat zijn fijn, bieden iets meer zijwaartse steun. Ook de GTI stoelen bevallen mij prima. De zitpositie van de GTI vind ik een stuk fijner, je zit een stuk lager dan in de Seat. Verder stoor ik me aan de stijlen van de voorruit bij de Seat, slecht zicht.
Beide prachtige auto's, maar we hebben duidelijk een verschillende kijk op deze auto's. Daarom rijden we ook in verschillende auto's
Mijn vergelijk tussen Golf GTI en Leon Cupra (met beide ruime ervaring):
1) Wegligging
Weinig verschil tussen de auto's, zit technisch ook weinig tussen. De wielstanden van de Seat zijn iets anders, waardoor het sturen iets strakker aanvoelt. Dit sportievere gevoel gaat wel ten kostte van de banden slijtage (cuppen). De remmen van de Cupra zijn VEEL beter dan die van de GTI.
2) Afwerking
Ik snap werkelijk niet waarom je de afwerking van de GTI niet mooi vind, maar die van de Leon wel. Op dit punt vind ik de Seat echt niet in de schaduw staan van de VW.
3) Stoelen / zitpositie
De stoelen van de Seat zijn fijn, bieden iets meer zijwaartse steun. Ook de GTI stoelen bevallen mij prima. De zitpositie van de GTI vind ik een stuk fijner, je zit een stuk lager dan in de Seat. Verder stoor ik me aan de stijlen van de voorruit bij de Seat, slecht zicht.
Beide prachtige auto's, maar we hebben duidelijk een verschillende kijk op deze auto's. Daarom rijden we ook in verschillende auto's
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Golf IV R32 turbo vervangen door Leon Cupra II
Bovenstaande kan ik beamen. Enige verschil vond ik ook dat de motor in de GTI meer van zich liet horen.
-
Online
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Golf IV R32 turbo vervangen door Leon Cupra II
De GTI lijkt inderdaad minder goed geïsoleerd. Zowieso hoor je de uitlaat meer (daarom heb ik nu ook weer een tussendemper op mijn Milltek) en ook de motor hoor je minder in een Leon.
- François
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 14 jun 2009, 19:45
Re: Golf IV R32 turbo vervangen door Leon Cupra II
Ik vind ze allebei op hun eigen manier mooi. De reden dat ik gekozen heb voor een FR had er alles mee te maken dat ik op zoek was naar een vierdeurs, en in die uitvoering vind ik een GTI nu eenmaal niet mooi. Een vierdeurs-uitvoering past imho beter bij een R32.
Dash met zijn kunststof delen vind ik echt een gemiste kans bij de Seat en ook het kwaliteitsgevoel is een stukje minder dan bij de GTI. Persoonlijk stoor ik me er niet zo veel aan maar het zou wel mooi meegenomen zijn.
Dash met zijn kunststof delen vind ik echt een gemiste kans bij de Seat en ook het kwaliteitsgevoel is een stukje minder dan bij de GTI. Persoonlijk stoor ik me er niet zo veel aan maar het zou wel mooi meegenomen zijn.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Golf IV R32 turbo vervangen door Leon Cupra II
Ik vind de Cupra wel weer een stukje meer hardcore dan de GTI 8)
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Golf IV R32 turbo vervangen door Leon Cupra II
Precies 100% mee eens Niels.
Het interieur valt echt wel wat mee hoor.
Geef toe de afwerking van een Golf IV is gewoon beter, of die van de Golf V zoveel beter is betwijfel ik.
Meer pk's, veel betere remmen, veel beter onderstel, veel betere stoelen en een mooiere buitenkant. Voor mij was het geen moeilijke keuze.
Het interieur valt echt wel wat mee hoor.
Geef toe de afwerking van een Golf IV is gewoon beter, of die van de Golf V zoveel beter is betwijfel ik.
Meer pk's, veel betere remmen, veel beter onderstel, veel betere stoelen en een mooiere buitenkant. Voor mij was het geen moeilijke keuze.
-
Online
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Golf IV R32 turbo vervangen door Leon Cupra II
Dan nog maar eens de vraag, waarom heeft een Cupra een beter onderstel?
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Golf IV R32 turbo vervangen door Leon Cupra II
Meer hardcore, minder compromis.
De Cupra is in mijn ogen duidelijk de sportievere ten opzichte van de GTI.
Betreft deze discussie laat ik het hier bij, net als je zelf al verwoorde, ieder zijn mening/ding
Zal zo spoedig mogelijk foto's plaatsen.
De Cupra is in mijn ogen duidelijk de sportievere ten opzichte van de GTI.
Betreft deze discussie laat ik het hier bij, net als je zelf al verwoorde, ieder zijn mening/ding
Zal zo spoedig mogelijk foto's plaatsen.
-
Online
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Seat Leon Cupra II
Mijn laatste toevoeging is alleen dat het onderstel hetzelfde is............................. Zelfde auto, andere ombouw.
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Seat Leon Cupra II
Ook de stabi's e.d.? Dacht dat de Cupra ook iets gewijzigde dempers/veren hadden en dikkere stabi's voor.k33z schreef:Mijn laatste toevoeging is alleen dat het onderstel hetzelfde is............................. Zelfde auto, andere ombouw.
-
Online
- Berichten: 2700
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Seat Leon Cupra II
Zitten inderdaad wat hele subtiele verschillen in, maar knappe vent die dat verschil gaat voelen of dat verschil benutten.
Rij in een Cupra en een FR, wie het verschil voelt is een bink.
Maargoed, ik geloof dat mijn woorden hier niet erg gewaardeerd worden. Wordt gezien als een aanval, wat het totaal niet is.
Rij in een Cupra en een FR, wie het verschil voelt is een bink.
Maargoed, ik geloof dat mijn woorden hier niet erg gewaardeerd worden. Wordt gezien als een aanval, wat het totaal niet is.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Seat Leon Cupra II
Verschil tussen een FR en Cupra betreft rijeigenschappen vond ik duidelijk merkbaar.
Alleen die 40pk extra al
Nogmaals de Cupra is echt veel meer hardcore dan de GTI, mijn mening.
Daarom heb ik voor de Cupra gekozen samen met het design van de auto incl. het interieur.
k33z, zie het niet als een aanval hoor. Heb alleen geen zin in een wel en niet tussen een Cupra en GTI.
Alleen die 40pk extra al
Nogmaals de Cupra is echt veel meer hardcore dan de GTI, mijn mening.
Daarom heb ik voor de Cupra gekozen samen met het design van de auto incl. het interieur.
k33z, zie het niet als een aanval hoor. Heb alleen geen zin in een wel en niet tussen een Cupra en GTI.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
- Contacteer:
Re: Seat Leon Cupra II
De R32 is de deur uit vanwege het aantal deuren?
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Seat Leon Cupra II
Onder andere, was ook wel weer toe aan iets nieuws
- atomchris
- Berichten: 905
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:14
Re: Seat Leon Cupra II
Mijn dealer kwam met dit idee:dat de motor toch wel anders is(de turbo denk ik dan)omdat de cupra in vergelijk tot de GTI zo makkelijk te tjoenen is....(300 + pk)
Ik heb zelf maar 1 keer meegereden met een GTI,en die is wel erg mooi hoor!
Interieur is net ffkes wat mooier,maar om nou te zeggen dat het veul mooier is vinnik nogal meevallen...
Kortom,van de buitenkant vindt ik de leon mooier,binnenin wint de GTI nét!
Alleen heeft de GTI wel wat meer geschiedenis,waardoor hij toch wel iets extraas heeft...je ziet het niet,je voelt het(een beetje)
En met welke je beter kan blazen kan ik niet over oordelen,ik vindt de cuper wel fijn rijden,maar zoals eerder gezegd ik maar 1 keer meegereden met een std GTI en dat was te kort(en te lang geleden)om daar nog een oordeel over te hebben.
Ik heb zelf maar 1 keer meegereden met een GTI,en die is wel erg mooi hoor!
Interieur is net ffkes wat mooier,maar om nou te zeggen dat het veul mooier is vinnik nogal meevallen...
Kortom,van de buitenkant vindt ik de leon mooier,binnenin wint de GTI nét!
Alleen heeft de GTI wel wat meer geschiedenis,waardoor hij toch wel iets extraas heeft...je ziet het niet,je voelt het(een beetje)
En met welke je beter kan blazen kan ik niet over oordelen,ik vindt de cuper wel fijn rijden,maar zoals eerder gezegd ik maar 1 keer meegereden met een std GTI en dat was te kort(en te lang geleden)om daar nog een oordeel over te hebben.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Seat Leon Cupra II
Ik meen dat de Cupra dezelfde cilinderkop heeft als de S3 En die zou bestand zijn tegen hogere vermogens. De Leon vind ik ook mooier om te zien van de buitenkant dan de V. Een paar maand terug blies er een gele over Kreta waar wij in een Swift rond reden Gewoon een super wagen om te zien met grote velgen en wat zwarte accenten. De kuipstoelen met een rood accentje er in. Helemaal top 8) Een jaar daarvoor heb ik een Leon gehuurd op vakantie en naar mijn mening vind ik het dashboard niet in de buurt komen van de V. Die grote plaat plastic in het midden van het dash vind ik echt dood en dood zonde van zo'n wagen. Daarom stond ie ook niet op de lijst om als daily gekocht te worden, dan zou ik me er teveel aan storen want dat deed ik na dag 1 eigenlijk al. Niet dat ik mensen voor gek verklaren die geen V kopen maar een Leon hoor Alleen wel grappig hoe dergelijke zaken verschillend worden bekeken
Als fun auto met 240pk voor wat circuit dagen zo af en toe zou ik me er wel overheen kunnen zetten denk ik
Als fun auto met 240pk voor wat circuit dagen zo af en toe zou ik me er wel overheen kunnen zetten denk ik
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Seat Leon Cupra II
Gefeliciteerd met aankoop. Waar blijven de fotos !
- atomchris
- Berichten: 905
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:14
Re: Seat Leon Cupra II
Idd die grote plaat plastic is wel ''aanwezig''
Gelukkig zijn smaken en wat mensen belangrijk vinden aan een auto verschillend,ik vin vaak de verhalen waarom mensen voor een bepaald soort auto kiezen erg leuk om te lezen!
Maar circuit rijden in een cupra lijkt me dan weer geen goed idee(als ik @win mag geloven)ik denk dat de golf daar geschikter voor is(heb eigelijk geen idee,HELP iemand????)
Wat wel duidelijk is,ik had eerst een leon FR en dat is wel echt een verschil,deze auto(cupra)lijkt veel makkelijker met het vermogen te kunnen omgaan!(sturen,remmen en vooral hoe de motor ermee omgaat)
Gewoon een heel andere auto!
Gelukkig zijn smaken en wat mensen belangrijk vinden aan een auto verschillend,ik vin vaak de verhalen waarom mensen voor een bepaald soort auto kiezen erg leuk om te lezen!
Maar circuit rijden in een cupra lijkt me dan weer geen goed idee(als ik @win mag geloven)ik denk dat de golf daar geschikter voor is(heb eigelijk geen idee,HELP iemand????)
Wat wel duidelijk is,ik had eerst een leon FR en dat is wel echt een verschil,deze auto(cupra)lijkt veel makkelijker met het vermogen te kunnen omgaan!(sturen,remmen en vooral hoe de motor ermee omgaat)
Gewoon een heel andere auto!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Seat Leon Cupra II
GTI remmen zijn bagger zoals Kees zegt. Die zal je op circuit wel moeten aanpassen ! Rest heb ik geen idee.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Seat Leon Cupra II
Cupra heeft precies hetzelfde blok als de S3.
Grotere turbo, sterkere drijfstangen, zuigers e.d.
De S3 heeft 25pk extra door ander motormanagement.
Als JD beide auto's chipt zijn de vermogens van de Cupra/S3 gelijk.
Op die grote plaat plastic zit bij mij een full size navi
Grotere turbo, sterkere drijfstangen, zuigers e.d.
De S3 heeft 25pk extra door ander motormanagement.
Als JD beide auto's chipt zijn de vermogens van de Cupra/S3 gelijk.
Op die grote plaat plastic zit bij mij een full size navi
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Seat Leon Cupra II
Vroeger kon je meestal op autoweek checken wat een aantal specificaties zijn. Is er ergens een factsheet van Leon vs V GTI?
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?add=1&cache=no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?add=1&cache=no" onclick="window.open(this.href);return false;
- atomchris
- Berichten: 905
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 10:14
Re: Seat Leon Cupra II
Is er hier iemand(naast @win met zijn slicks, grote remmen en raceonderstel)die met een cupra op het circuit is geweest???Macboy schreef:GTI remmen zijn bagger zoals Kees zegt. Die zal je op circuit wel moeten aanpassen ! Rest heb ik geen idee.
Op autoweek snap ik niet helemaal hoe dat werkt.....
Waar blijven die fotoos nou???
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Seat Leon Cupra II
Vorig jaar met de DF Nurburgring trip waren er 2 Seats mee, een daar van ging in ieder geval strak over het circuit heen.
:edit: tolweg
:edit: tolweg
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Seat Leon Cupra II
Foto's plaats ik zo spoedig mogelijk, eerst moet de auto nog schoon.
Kan wel de kleur verklappen, die is Inferizwart 8)
Kan wel de kleur verklappen, die is Inferizwart 8)