Ex RCN e90 330i ringtool + 125d
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Net 2 nieuwe bandjes voor de 125d binnen gehad. Heb voor Goodyear Supersport gekozen. Ik denk dat het een stuk beter gaat rijden, de zijwangen zijn een stuk steviger als die van de michelin pss en dat is toch iets wat belangrijk is voor de f20.
Ook nog 2x Nankang ns-2r medium (TW160) in bestelling staan voor de 330i dus als die binnen zijn ga ik de bandjes wisselen en de OZ set onder de 330i.
Ook nog 2x Nankang ns-2r medium (TW160) in bestelling staan voor de 330i dus als die binnen zijn ga ik de bandjes wisselen en de OZ set onder de 330i.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Mooi. En wat een heerlijk voor/na verschil ook met die nieuwe pookknop en hoes. Zo'n ringtool verdient ook wat liefde
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Ben wel benieuwd naar je ervaringen met die F1 Supersport, lijkt me wel een aardig alternatief voor de pilot sports. Blijf je op de 330 gewoon met de federals vooraan rijden?Jan Terwolde schreef: ↑06 jul 2021, 15:48 Net 2 nieuwe bandjes voor de 125d binnen gehad. Heb voor Goodyear Supersport gekozen. Ik denk dat het een stuk beter gaat rijden, de zijwangen zijn een stuk steviger als die van de michelin pss en dat is toch iets wat belangrijk is voor de f20.
Ook nog 2x Nankang ns-2r medium (TW160) in bestelling staan voor de 330i dus als die binnen zijn ga ik de bandjes wisselen en de OZ set onder de 330i.
Goodyear Supersport.jpeg
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Mooi verschil inderdaad! Binnenkort ook maar een stuurtje bestellen, dat zal ook een hoop doen.jessedehaan schreef: ↑07 jul 2021, 12:15 Mooi. En wat een heerlijk voor/na verschil ook met die nieuwe pookknop en hoes. Zo'n ringtool verdient ook wat liefde
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Bij de 330i nog oude federal voor inderdaad en nieuwe ns2r achter. En na 1 trackday of iets zal de oude federal ook vernieuwd moeten worden verwacht ik. Ik vond sowieso dat je al een groot verschil voelt in stugheid van de wang als de band nog niet gemonteerd is. Ik denk echt dat het beter gaat zijn en dat hij niet zo hoeft te zetten/hangen in de wangen. De goodyear supersport voelt goed stijf en de michelin pilot super sport niet. Grip was ook zeker erg goed met de michelins hoor.Hsp schreef: ↑07 jul 2021, 12:44Ben wel benieuwd naar je ervaringen met die F1 Supersport, lijkt me wel een aardig alternatief voor de pilot sports. Blijf je op de 330 gewoon met de federals vooraan rijden?Jan Terwolde schreef: ↑06 jul 2021, 15:48 Net 2 nieuwe bandjes voor de 125d binnen gehad. Heb voor Goodyear Supersport gekozen. Ik denk dat het een stuk beter gaat rijden, de zijwangen zijn een stuk steviger als die van de michelin pss en dat is toch iets wat belangrijk is voor de f20.
Ook nog 2x Nankang ns-2r medium (TW160) in bestelling staan voor de 330i dus als die binnen zijn ga ik de bandjes wisselen en de OZ set onder de 330i.
Goodyear Supersport.jpeg
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Ik eerder zou ik al een week naar de ring gaan maar toen was deze dicht i.v.m. de overstromingen. Het al opgegeven te hebben om te kunnen gaan in mijn vakantie ging deze ineens open dus spullen gepakt, oppas gefikst en vertrokken. Deze keer ook zonder kids dus de vrouw kon meerijden en heeft zelfs ook een paar rondjes gereden. Helaas wel met de 125d i.p.v. de 330i omdat hier nog wat kleine dingen aan moesten gebeuren die ik niet meer geregeld kreeg op tijd. (stuurkogels en uitlijnen wat nu reeds gefikst is).
Bij de start van 1 rondje zat ik achter een nederlandse m240i die nogal wegspoot en toen ging bij mij een belletje rinkelen en heb ik heb maar even achter hem aangereden de parkeerplaats op. En ja hoor zoals ik reeds vermoedde was het Theo! Samen even geluncht en bij elkaar een ronde meegereden. Was erg gezellig!
verschil in acceleratie.
De zaterdags was het mooi rustig en droog, en zelfs na meer als een half jaar niet meer gereden te hebben na 3 rondjes alweer op mijn pr met de 125d. Deze keer op de OZjes van de 330i met rondom Ns-2r i.p.v. de Michelin Pss.
Bij de start van 1 rondje zat ik achter een nederlandse m240i die nogal wegspoot en toen ging bij mij een belletje rinkelen en heb ik heb maar even achter hem aangereden de parkeerplaats op. En ja hoor zoals ik reeds vermoedde was het Theo! Samen even geluncht en bij elkaar een ronde meegereden. Was erg gezellig!
verschil in acceleratie.
De zaterdags was het mooi rustig en droog, en zelfs na meer als een half jaar niet meer gereden te hebben na 3 rondjes alweer op mijn pr met de 125d. Deze keer op de OZjes van de 330i met rondom Ns-2r i.p.v. de Michelin Pss.
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Hey Jan,Jan Terwolde schreef: ↑07 jul 2021, 15:41Bij de 330i nog oude federal voor inderdaad en nieuwe ns2r achter. En na 1 trackday of iets zal de oude federal ook vernieuwd moeten worden verwacht ik. Ik vond sowieso dat je al een groot verschil voelt in stugheid van de wang als de band nog niet gemonteerd is. Ik denk echt dat het beter gaat zijn en dat hij niet zo hoeft te zetten/hangen in de wangen. De goodyear supersport voelt goed stijf en de michelin pilot super sport niet. Grip was ook zeker erg goed met de michelins hoor.Hsp schreef: ↑07 jul 2021, 12:44Ben wel benieuwd naar je ervaringen met die F1 Supersport, lijkt me wel een aardig alternatief voor de pilot sports. Blijf je op de 330 gewoon met de federals vooraan rijden?Jan Terwolde schreef: ↑06 jul 2021, 15:48 Net 2 nieuwe bandjes voor de 125d binnen gehad. Heb voor Goodyear Supersport gekozen. Ik denk dat het een stuk beter gaat rijden, de zijwangen zijn een stuk steviger als die van de michelin pss en dat is toch iets wat belangrijk is voor de f20.
Ook nog 2x Nankang ns-2r medium (TW160) in bestelling staan voor de 330i dus als die binnen zijn ga ik de bandjes wisselen en de OZ set onder de 330i.
Goodyear Supersport.jpeg
Ik vond het idd heel gezellig.
Ik ben nog steeds ontzettend verbaasd dat ik je niet achter me kon houden op de Ring. Helemaal toen je me vertelde dat je in een 125 DIESEL reed, dat was bijna een klap in mijn gezicht.
Achteraf na een rondje in je auto meerijden met semislicks viel gelukkig het kwartje.
Bovendien stuurde je je auto nagenoeg faultless en met volgas over de Ring. Realiseer me dat mijn 10 rondjes per jaar niet voldoende zijn om vol uit over de Ring te jagen.
Is dus nog wel eea bij te werken aan de auto en mijn Ring-ervaring.
Was van plan dit weekend daad bij het woord te voegen en 2 dagen te gaan, maar aannemer van mijn nichtje loopt zoals gebruikelijk weer achter bij de planning van de verbouwing van hun nieuwe huis. Moet wel af want de 9 maanden zijn bijna voorbij.
Dus nu worden de hulptroepen familie en vrienden gemobiliseerd en ik dus ook.
Maar is voor goed doel.
Wil wel proberen ieg een dag te gaan. Ga jij ook nog?
Theo
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Ik zou graag willen maar moet dit weekend met het huis van mijn vader bezig om het een beetje verkoop klaar te maken. Maar moeten zeker weer gaan binnenkort en dan kom ik met de 330i!
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Pff moeizame families hebben jullie
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Wel herkenbaar, er is altijd wel iemand die hulp nodig heeft
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Is de laatste keer daar en voor eigen portemonnee helaas en gelukkig tegelijkertijd. Maar komt genoeg werk bij andere familie aan zoals altijd haha.
Zou echt leuk zijn weer eens met Dffers richting de ring te gaan, of een trackday waar meerdere forumgangers komen.
Zou echt leuk zijn weer eens met Dffers richting de ring te gaan, of een trackday waar meerdere forumgangers komen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Ja eens, zelf ga ik geen track rijden maar zou wel leuk vinden weer eens te komen kijken en ouwehoeren enz.
Door Corona gezeik veel te lang geleden…
Door Corona gezeik veel te lang geleden…
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
heeel herkenbaar, ik ben de enige met een grote auto die ook wat mag trekken.. dus ik ben altijd de sjaak bij tuin/sloop/opruim werkzaamheden.Martijn_bmw schreef: ↑11 aug 2021, 12:45 Wel herkenbaar, er is altijd wel iemand die hulp nodig heeft
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Trackday op de ring staat op ook mijn wensenlijstje aangezien ik niet aan TF kan meedoen met mijn saabmw... oh en moet ik mijn saab wel betrouwbaar hebben lopen.. lijkt nog wel een dingetje te zijn.Jan Terwolde schreef: ↑11 aug 2021, 13:00 Zou echt leuk zijn weer eens met Dffers richting de ring te gaan, of een trackday waar meerdere forumgangers komen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Dat maakt het idd nog extra vaak, heb ik ook vaak gehad.E36-italia schreef: ↑11 aug 2021, 16:53heeel herkenbaar, ik ben de enige met een grote auto die ook wat mag trekken.. dus ik ben altijd de sjaak bij tuin/sloop/opruim werkzaamheden.Martijn_bmw schreef: ↑11 aug 2021, 12:45 Wel herkenbaar, er is altijd wel iemand die hulp nodig heeft
Nu met de z4 is dat fenomeen ineens over
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Nadat ik met Jesse het onderstel en de draagarmen vervangen had, heb ik ook nog de stuurkogels vervangen omdat we daar toen niet aan toe kwamen. Natuurlijk moest daarna de auto ook uitgelijnd worden wat even op zich heeft laten wachten door andere drukte. Toch nog wel een aardig zware jongen blijkbaar met 1465kg maar wel een erg goede gewichtsverdeling. Verder nog center caps gescoord voor de OZ wielen. En donderdag Assen met DF/Skylimit
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Zeker een mooie gewichtsverdeling. De E46 blijft toch wel echt een mooie auto, vooral zo laag en met die wielen er onder.
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n Rotrex het motorkarakter nou eigenlijk beinvloedt. Naar wat je leest blijft het lineaire karakter van de N/A motor behouden en geeft de Rotrex vooral bij hoge toeren extra koppel, in tegenstelling tot de meeste turbo's.
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n Rotrex het motorkarakter nou eigenlijk beinvloedt. Naar wat je leest blijft het lineaire karakter van de N/A motor behouden en geeft de Rotrex vooral bij hoge toeren extra koppel, in tegenstelling tot de meeste turbo's.
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Is zeker meer zoals een atmo. Hoe meer toeren des te meer druk hij ook levert, hij heeft onderin toch ook behoorlijk koppel al weet ik niet hoe één zonder rijd.. Op de eerste pagina staat de uitdraai van de rollenbank en als je in de buurt bent kun je altijd meerijden hoor!Marc Sierra schreef: ↑17 aug 2021, 11:17 Zeker een mooie gewichtsverdeling. De E46 blijft toch wel echt een mooie auto, vooral zo laag en met die wielen er onder.
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n Rotrex het motorkarakter nou eigenlijk beinvloedt. Naar wat je leest blijft het lineaire karakter van de N/A motor behouden en geeft de Rotrex vooral bij hoge toeren extra koppel, in tegenstelling tot de meeste turbo's.
Ik ben ook echt fan van deze wielen. Moet ook echt een setje scoren voor de 1 want daar stonden ze ook geweldig onder.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Een keertje meerijden lijkt me zeker leuk! En wat is in de buurt? Ik zie dat je in Gelderland woont, in die buurt ben ik wel, daar woon in namelijk zelf ook.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Het is toch juist hoe meer toeren, hoe meer opbrengst in volume de compressor levert, maar niet zozeer druk? Het verbruik van lucht gaat namelijk evenredig omhoog als het toerental toeneemt? Zou toch betekenen dat de druk in de inlaat (ongeveer) gelijk blijft?Jan Terwolde schreef: ↑17 aug 2021, 11:24 Is zeker meer zoals een atmo. Hoe meer toeren des te meer druk hij ook levert, hij heeft onderin toch ook behoorlijk koppel al weet ik niet hoe één zonder rijd.. Op de eerste pagina staat de uitdraai van de rollenbank en als je in de buurt bent kun je altijd meerijden hoor!
Ik ben ook echt fan van deze wielen. Moet ook echt een setje scoren voor de 1 want daar stonden ze ook geweldig onder.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Van wat ik dacht begrepen te hebben over een Rotrex is dat de volume opbrengst meer dan lineair oploopt met het toerental. Het verbruik van lucht door de motor loopt wel lineair op met de toeren (bij een vaste druk), dus het gevolg is dan dat de druk begint op te lopen. Daardoor loopt natuurlijk ook het verbruik van lucht door de motor verder op, wat dan weer de reden is dat de Rotrex vooral bij hoge toeren veel toevoegt.
Ook schijnt het koppel (bij lage toeren) niet zo extreem te zijn waardoor een motor met Rotrex wat vriendelijker voor de aandrijflijn zou zijn dan eentje met een turbo.
Ook schijnt het koppel (bij lage toeren) niet zo extreem te zijn waardoor een motor met Rotrex wat vriendelijker voor de aandrijflijn zou zijn dan eentje met een turbo.
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Hoe hoger de toeren hoe hogere waarde de drukmeter aangeeft.
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Van zichzelf is de 330i wel echt een koppel motor die ook niet zoveel toeren draait, dus in vergelijking met een m3 vind ik dat hij minder toeren nodig heeft om lekker door te karren. Voor mijn gevoel geeft dat ook wel wat voordeel de eerste meters uit de bocht.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
Het koppelverloop op de grafiek van pagina 1 is wel echt mooi, al iets van 330 Nm onder de 2000 toeren. Ik had van de Rotrex verwacht dat het verschil tussen hoge en lage toeren veel groter zou zijn. Maar misschien ligt dit ook voor een groot deel aan hoe een standaard 330i z’n vermogen opbouwt, maar daar heb ik geen idee van.
En hoe klinkt zo’n Rotrex? Qua uitlaatgeluid volgens mij niet veel anders dan de N/A versie lijkt me? Er zit tenslotte geen turbine in de uitlaat die het geluid flink verandert.
En hoe klinkt zo’n Rotrex? Qua uitlaatgeluid volgens mij niet veel anders dan de N/A versie lijkt me? Er zit tenslotte geen turbine in de uitlaat die het geluid flink verandert.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6006
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW 125d + 330i Rotrex Ringtool(s)
DuidelijkMarc Sierra schreef: ↑17 aug 2021, 14:41 Van wat ik dacht begrepen te hebben over een Rotrex is dat de volume opbrengst meer dan lineair oploopt met het toerental.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], frankie, Gijzert, nickdoesburg, Philipoo, Tom V en 105 gasten