MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade
- remonrace
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 18 mar 2010, 11:27
- Locatie: Amersfoort
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport
Leuk verhaal! Net pas voor eerste keer gelezen, klinkt als mooie upgrades.
- Joop
- Berichten: 8892
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport
Serieuze upgrades... Een Öhlins R&T onderstel zal een F31 wel transformeren samen met het sperdiff.
- Emilio
- Berichten: 975
- Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
- Auto: M2 LCI
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport
Ik ben alleen wel benieuwd waarom je voor x-drive hebt gekozen?
Vind dit typische Rwd upgrades namelijk.
Vind dit typische Rwd upgrades namelijk.
-
Online
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
- Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
- Locatie: ZH
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport
[mijn onderstel update vanuit bmwdriversforum]
Afgelopen maandag was het zover en de F31 overhandigd aan Madeno Racing voor de Ohlins. Leo liet me de dozen met de goodies zien in de zeer schone en opgeruimde werkplaats met daarin een paar zeer fraaie Porsches (oa GT3RS en een circuit Porsche).
Het zou een dag kosten, maar dat pakte een beetje anders uit.... De aangedreven xDrive voorwielen waren toch behoorlijk anders dan gedacht en de dempers moesten een flink stuk ingekort worden. Dan ben je bij een zaak als Madeno aan het juiste adres. Woensdag einde middag was het dan zover en was ie klaar. Voor ca 30 mm en achter ca 20 mm lager, met de hand afgesteld op "sportief-maar-nog-steeds-comfortabel).
Voor 70 kg lineaire veren en 12/20 clicks; achter 160 kg lineaire veren en 18/30 clicks.
De eerste indrukken zijn erg goed. De stuurprecisie is flink toegenomen en ook de balans van de auto is perfect. Voor een trackday wat aan de (te) comfortabele kant, maar voor sportief weggebruik lijkt het perfect. Met de clicks zijn er nog voldoende mogelijkheden om de dempers stijver af te stellen, maar je komt er lastig bij.
Hier wat kiekjes van Madeno, een foto van de nieuwe stance moet ik nog maken (komende 2,5 week met de caravan op pad met de Viano ipv de F31).
Afgelopen maandag was het zover en de F31 overhandigd aan Madeno Racing voor de Ohlins. Leo liet me de dozen met de goodies zien in de zeer schone en opgeruimde werkplaats met daarin een paar zeer fraaie Porsches (oa GT3RS en een circuit Porsche).
Het zou een dag kosten, maar dat pakte een beetje anders uit.... De aangedreven xDrive voorwielen waren toch behoorlijk anders dan gedacht en de dempers moesten een flink stuk ingekort worden. Dan ben je bij een zaak als Madeno aan het juiste adres. Woensdag einde middag was het dan zover en was ie klaar. Voor ca 30 mm en achter ca 20 mm lager, met de hand afgesteld op "sportief-maar-nog-steeds-comfortabel).
Voor 70 kg lineaire veren en 12/20 clicks; achter 160 kg lineaire veren en 18/30 clicks.
De eerste indrukken zijn erg goed. De stuurprecisie is flink toegenomen en ook de balans van de auto is perfect. Voor een trackday wat aan de (te) comfortabele kant, maar voor sportief weggebruik lijkt het perfect. Met de clicks zijn er nog voldoende mogelijkheden om de dempers stijver af te stellen, maar je komt er lastig bij.
Hier wat kiekjes van Madeno, een foto van de nieuwe stance moet ik nog maken (komende 2,5 week met de caravan op pad met de Viano ipv de F31).
Laatst gewijzigd door MJW op 13 mei 2021, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport
Nice! Heb ook R&T op de 1M, ik ben helemaal om. Geweldig gewoon. En je kunt van heerlijk comfi naar uiterst spartaans hard gaan met de verstelling.
Niet eerder zo’n demper ervaren.
Niet eerder zo’n demper ervaren.
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade
Ik rij ook met de R&T van Ohlins.
Imo het beste aftermarket onderstel wat tegen het professionele aanleunt.
En bij Leo ben je idd aan het beste adres.
Niet goedkoop, maar echt een vakman.
Niet voor niets dat ook professionele teams hun auto's bij Leo brengen.
De Ohlins kan je idd zo soepel of stijf afstellen als je wil. Alleen waar en hoe je moet afstellen weerhoudt me echter van al te vaak aanpassen.
Ondanks het op maat gemaakte sleuteltje erbij om de ringen te verdraaien.
Daarom na aanvankelijk voor ieder track bezoek stijver gezet te hebben, laat ik dat nu achterwege en staat de auto voor op de openbare weg meer op comfy dan racy. Daar rij ik ook mee op track. En lever daarmee idd strakheid insturen en rust in body in.
Imo het beste aftermarket onderstel wat tegen het professionele aanleunt.
En bij Leo ben je idd aan het beste adres.
Niet goedkoop, maar echt een vakman.
Niet voor niets dat ook professionele teams hun auto's bij Leo brengen.
De Ohlins kan je idd zo soepel of stijf afstellen als je wil. Alleen waar en hoe je moet afstellen weerhoudt me echter van al te vaak aanpassen.
Ondanks het op maat gemaakte sleuteltje erbij om de ringen te verdraaien.
Daarom na aanvankelijk voor ieder track bezoek stijver gezet te hebben, laat ik dat nu achterwege en staat de auto voor op de openbare weg meer op comfy dan racy. Daar rij ik ook mee op track. En lever daarmee idd strakheid insturen en rust in body in.
- MParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade
Mooie wagen, mooie mods.
- Fabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade
Je gaat toch niet elke keer je veerspanning aanpassen? Dan verander je de hele balans en is je uitweging nooit voor elkaar. Je krijgt hem nooit hetzelfde ingesteld en ook je uitlijning klopt dat niet meer!theo300pk+ schreef: ↑13 mei 2021, 22:49 Ik rij ook met de R&T van Ohlins.
Imo het beste aftermarket onderstel wat tegen het professionele aanleunt.
En bij Leo ben je idd aan het beste adres.
Niet goedkoop, maar echt een vakman.
Niet voor niets dat ook professionele teams hun auto's bij Leo brengen.
De Ohlins kan je idd zo soepel of stijf afstellen als je wil. Alleen waar en hoe je moet afstellen weerhoudt me echter van al te vaak aanpassen.
Ondanks het op maat gemaakte sleuteltje erbij om de ringen te verdraaien.
Daarom na aanvankelijk voor ieder track bezoek stijver gezet te hebben, laat ik dat nu achterwege en staat de auto voor op de openbare weg meer op comfy dan racy. Daar rij ik ook mee op track. En lever daarmee idd strakheid insturen en rust in body in.
Het is juist de bedoeling dat je alleen de ingaande en uitgaande low speed demping aanpast met de stelschroef op de demper, daar is deze set juist subliem in. De verhouding in/uit wordt met de stelschroef gedaan. Highspeed demping gaat via aparte klepjes en kun je niet afstellen.
- Martijn M
- Berichten: 3293
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade
Prachtige set zeg! Wordt een hele sportieve touring zo.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade
Mooi onderstel, echt iets om elke km plezier en comfort van te hebben.
Zijn de stelknoppen op de schokdempers een beetje toegankelijk?
Zijn de stelknoppen op de schokdempers een beetje toegankelijk?
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade
Ik denk dat ik niet duidelijk heb omschreven welke ringen ik aanpas. Ik heb op de voordempers idd een stelschroef die ik gebruik om de demping aan te passen. En op de achterdemper is me geen ringetje bekend. Voor de demping heb ik onder de achterdemper een enkele ring die je voor de demping kan verdraaien. Dus niet de ringen voor hoog/laag van de rijhoogte.Fabian schreef: ↑14 mei 2021, 10:04Je gaat toch niet elke keer je veerspanning aanpassen? Dan verander je de hele balans en is je uitweging nooit voor elkaar. Je krijgt hem nooit hetzelfde ingesteld en ook je uitlijning klopt dat niet meer!theo300pk+ schreef: ↑13 mei 2021, 22:49 Ik rij ook met de R&T van Ohlins.
Imo het beste aftermarket onderstel wat tegen het professionele aanleunt.
En bij Leo ben je idd aan het beste adres.
Niet goedkoop, maar echt een vakman.
Niet voor niets dat ook professionele teams hun auto's bij Leo brengen.
De Ohlins kan je idd zo soepel of stijf afstellen als je wil. Alleen waar en hoe je moet afstellen weerhoudt me echter van al te vaak aanpassen.
Ondanks het op maat gemaakte sleuteltje erbij om de ringen te verdraaien.
Daarom na aanvankelijk voor ieder track bezoek stijver gezet te hebben, laat ik dat nu achterwege en staat de auto voor op de openbare weg meer op comfy dan racy. Daar rij ik ook mee op track. En lever daarmee idd strakheid insturen en rust in body in.
Het is juist de bedoeling dat je alleen de ingaande en uitgaande low speed demping aanpast met de stelschroef op de demper, daar is deze set juist subliem in. De verhouding in/uit wordt met de stelschroef gedaan. Highspeed demping gaat via aparte klepjes en kun je niet afstellen.
Maar idd vind ik die onderste ring nagenoeg onbereikbaar en heb je vingers van 30 cm voor nodig om er bij te komen en voorts met nodige kracht te verdraaien .....
- Fabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade
Ah, je bedoeld de stelschroeven voor de demping inderdaad. Ik dacht al.....
Ik heb het geluk dat ik achter aan de bovenkant in mn kofferbak bij kan (zit een verlenger op, klein gaatje in de bekleding gemaakt). Aan de voorkant moet ik helaas even mn hand achter het wiel steken en even rondvoelen om erbij te kunnen. Niet ideaal (vieze handen bijvoorbeeld), maar wel te doen. Was mooier geweest als dat net even anders kon inderdaad. Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat de stelschroef aan de bovenkant bij detopmount zou zitten, maar helaas.
Ik heb het geluk dat ik achter aan de bovenkant in mn kofferbak bij kan (zit een verlenger op, klein gaatje in de bekleding gemaakt). Aan de voorkant moet ik helaas even mn hand achter het wiel steken en even rondvoelen om erbij te kunnen. Niet ideaal (vieze handen bijvoorbeeld), maar wel te doen. Was mooier geweest als dat net even anders kon inderdaad. Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat de stelschroef aan de bovenkant bij detopmount zou zitten, maar helaas.
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade
Deze week ga ik toevallig langs TEG. Vraag of de auto op de brug kan om te kijken of zoiets bij mij mogelijk is. Vind het een prima oplossing van jou. Bedankt voor de tip.Fabian schreef: ↑14 mei 2021, 14:30 Ah, je bedoeld de stelschroeven voor de demping inderdaad. Ik dacht al.....
Ik heb het geluk dat ik achter aan de bovenkant in mn kofferbak bij kan (zit een verlenger op, klein gaatje in de bekleding gemaakt). Aan de voorkant moet ik helaas even mn hand achter het wiel steken en even rondvoelen om erbij te kunnen. Niet ideaal (vieze handen bijvoorbeeld), maar wel te doen. Was mooier geweest als dat net even anders kon inderdaad. Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat de stelschroef aan de bovenkant bij detopmount zou zitten, maar helaas.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 187 gasten