MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
remonrace
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 mar 2010, 11:27
Locatie: Amersfoort

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport

Bericht door remonrace » 17 apr 2021, 09:20

Leuk verhaal! Net pas voor eerste keer gelezen, klinkt als mooie upgrades.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8892
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport

Bericht door Joop » 17 apr 2021, 09:28

Serieuze upgrades... Een Öhlins R&T onderstel zal een F31 wel transformeren samen met het sperdiff.

Gebruikersavatar
Emilio
Berichten: 975
Lid geworden op: 23 feb 2020, 10:55
Auto: M2 LCI

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport

Bericht door Emilio » 17 apr 2021, 19:04

Ik ben alleen wel benieuwd waarom je voor x-drive hebt gekozen?

Vind dit typische Rwd upgrades namelijk.

Online
MJW
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 apr 2020, 00:09
Auto: F31 340iX MSprt OhlnsRT OSGkn
Locatie: ZH

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport

Bericht door MJW » 13 mei 2021, 22:35

[mijn onderstel update vanuit bmwdriversforum]
Afgelopen maandag was het zover en de F31 overhandigd aan Madeno Racing voor de Ohlins. Leo liet me de dozen met de goodies zien in de zeer schone en opgeruimde werkplaats met daarin een paar zeer fraaie Porsches (oa GT3RS en een circuit Porsche).

Het zou een dag kosten, maar dat pakte een beetje anders uit.... De aangedreven xDrive voorwielen waren toch behoorlijk anders dan gedacht en de dempers moesten een flink stuk ingekort worden. Dan ben je bij een zaak als Madeno aan het juiste adres. Woensdag einde middag was het dan zover en was ie klaar. Voor ca 30 mm en achter ca 20 mm lager, met de hand afgesteld op "sportief-maar-nog-steeds-comfortabel).
Voor 70 kg lineaire veren en 12/20 clicks; achter 160 kg lineaire veren en 18/30 clicks.

De eerste indrukken zijn erg goed. De stuurprecisie is flink toegenomen en ook de balans van de auto is perfect. Voor een trackday wat aan de (te) comfortabele kant, maar voor sportief weggebruik lijkt het perfect. Met de clicks zijn er nog voldoende mogelijkheden om de dempers stijver af te stellen, maar je komt er lastig bij.

Hier wat kiekjes van Madeno, een foto van de nieuwe stance moet ik nog maken (komende 2,5 week met de caravan op pad met de Viano ipv de F31).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MJW op 13 mei 2021, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport

Bericht door Fabian » 13 mei 2021, 22:39

Nice! Heb ook R&T op de 1M, ik ben helemaal om. Geweldig gewoon. En je kunt van heerlijk comfi naar uiterst spartaans hard gaan met de verstelling.

Niet eerder zo’n demper ervaren.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade

Bericht door theo300pk+ » 13 mei 2021, 22:49

Ik rij ook met de R&T van Ohlins.
Imo het beste aftermarket onderstel wat tegen het professionele aanleunt.
En bij Leo ben je idd aan het beste adres.
Niet goedkoop, maar echt een vakman.
Niet voor niets dat ook professionele teams hun auto's bij Leo brengen.
De Ohlins kan je idd zo soepel of stijf afstellen als je wil. Alleen waar en hoe je moet afstellen weerhoudt me echter van al te vaak aanpassen.
Ondanks het op maat gemaakte sleuteltje erbij om de ringen te verdraaien.
Daarom na aanvankelijk voor ieder track bezoek stijver gezet te hebben, laat ik dat nu achterwege en staat de auto voor op de openbare weg meer op comfy dan racy. Daar rij ik ook mee op track. En lever daarmee idd strakheid insturen en rust in body in.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade

Bericht door MParallel » 13 mei 2021, 22:56

Mooie wagen, mooie mods.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade

Bericht door Fabian » 14 mei 2021, 10:04

theo300pk+ schreef: 13 mei 2021, 22:49 Ik rij ook met de R&T van Ohlins.
Imo het beste aftermarket onderstel wat tegen het professionele aanleunt.
En bij Leo ben je idd aan het beste adres.
Niet goedkoop, maar echt een vakman.
Niet voor niets dat ook professionele teams hun auto's bij Leo brengen.
De Ohlins kan je idd zo soepel of stijf afstellen als je wil. Alleen waar en hoe je moet afstellen weerhoudt me echter van al te vaak aanpassen.
Ondanks het op maat gemaakte sleuteltje erbij om de ringen te verdraaien.
Daarom na aanvankelijk voor ieder track bezoek stijver gezet te hebben, laat ik dat nu achterwege en staat de auto voor op de openbare weg meer op comfy dan racy. Daar rij ik ook mee op track. En lever daarmee idd strakheid insturen en rust in body in.
Je gaat toch niet elke keer je veerspanning aanpassen? Dan verander je de hele balans en is je uitweging nooit voor elkaar. Je krijgt hem nooit hetzelfde ingesteld en ook je uitlijning klopt dat niet meer!

Het is juist de bedoeling dat je alleen de ingaande en uitgaande low speed demping aanpast met de stelschroef op de demper, daar is deze set juist subliem in. De verhouding in/uit wordt met de stelschroef gedaan. Highspeed demping gaat via aparte klepjes en kun je niet afstellen.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3293
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade

Bericht door Martijn M » 14 mei 2021, 10:25

Prachtige set zeg! Wordt een hele sportieve touring zo.

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade

Bericht door TLRS » 14 mei 2021, 13:16

Mooi onderstel, echt iets om elke km plezier en comfort van te hebben.

Zijn de stelknoppen op de schokdempers een beetje toegankelijk?

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade

Bericht door theo300pk+ » 14 mei 2021, 13:24

Fabian schreef: 14 mei 2021, 10:04
theo300pk+ schreef: 13 mei 2021, 22:49 Ik rij ook met de R&T van Ohlins.
Imo het beste aftermarket onderstel wat tegen het professionele aanleunt.
En bij Leo ben je idd aan het beste adres.
Niet goedkoop, maar echt een vakman.
Niet voor niets dat ook professionele teams hun auto's bij Leo brengen.
De Ohlins kan je idd zo soepel of stijf afstellen als je wil. Alleen waar en hoe je moet afstellen weerhoudt me echter van al te vaak aanpassen.
Ondanks het op maat gemaakte sleuteltje erbij om de ringen te verdraaien.
Daarom na aanvankelijk voor ieder track bezoek stijver gezet te hebben, laat ik dat nu achterwege en staat de auto voor op de openbare weg meer op comfy dan racy. Daar rij ik ook mee op track. En lever daarmee idd strakheid insturen en rust in body in.
Je gaat toch niet elke keer je veerspanning aanpassen? Dan verander je de hele balans en is je uitweging nooit voor elkaar. Je krijgt hem nooit hetzelfde ingesteld en ook je uitlijning klopt dat niet meer!

Het is juist de bedoeling dat je alleen de ingaande en uitgaande low speed demping aanpast met de stelschroef op de demper, daar is deze set juist subliem in. De verhouding in/uit wordt met de stelschroef gedaan. Highspeed demping gaat via aparte klepjes en kun je niet afstellen.
Ik denk dat ik niet duidelijk heb omschreven welke ringen ik aanpas. Ik heb op de voordempers idd een stelschroef die ik gebruik om de demping aan te passen. En op de achterdemper is me geen ringetje bekend. Voor de demping heb ik onder de achterdemper een enkele ring die je voor de demping kan verdraaien. Dus niet de ringen voor hoog/laag van de rijhoogte.
Maar idd vind ik die onderste ring nagenoeg onbereikbaar en heb je vingers van 30 cm voor nodig om er bij te komen en voorts met nodige kracht te verdraaien .....

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade

Bericht door Fabian » 14 mei 2021, 14:30

Ah, je bedoeld de stelschroeven voor de demping inderdaad. Ik dacht al.....:)

Ik heb het geluk dat ik achter aan de bovenkant in mn kofferbak bij kan (zit een verlenger op, klein gaatje in de bekleding gemaakt). Aan de voorkant moet ik helaas even mn hand achter het wiel steken en even rondvoelen om erbij te kunnen. Niet ideaal (vieze handen bijvoorbeeld), maar wel te doen. Was mooier geweest als dat net even anders kon inderdaad. Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat de stelschroef aan de bovenkant bij detopmount zou zitten, maar helaas.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: MJW's F31 340i xdrive M-Sport p2: Madeno upgrade

Bericht door theo300pk+ » 15 mei 2021, 15:36

Fabian schreef: 14 mei 2021, 14:30 Ah, je bedoeld de stelschroeven voor de demping inderdaad. Ik dacht al.....:)

Ik heb het geluk dat ik achter aan de bovenkant in mn kofferbak bij kan (zit een verlenger op, klein gaatje in de bekleding gemaakt). Aan de voorkant moet ik helaas even mn hand achter het wiel steken en even rondvoelen om erbij te kunnen. Niet ideaal (vieze handen bijvoorbeeld), maar wel te doen. Was mooier geweest als dat net even anders kon inderdaad. Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat de stelschroef aan de bovenkant bij detopmount zou zitten, maar helaas.
Deze week ga ik toevallig langs TEG. Vraag of de auto op de brug kan om te kijken of zoiets bij mij mogelijk is. Vind het een prima oplossing van jou. Bedankt voor de tip.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 187 gasten