Pascal's 135i -> F80 M3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 01 jun 2021, 09:37

Jussi schreef: 01 jun 2021, 09:04 Ziet er een zuiver exemplaat uit. Gefeliciteerd, Pascal.

Vereist het aanbrengen van een coating eigenlijk enige kunde? Moeilijker/makkelijker dan een carnauba wax?
Deze van Gyeon is eenvoudig te verwerken vind ik. Zoveel fijner dan die oude dikke carnauba waxen. Het zit hem wel echt in de voorbereiding. Lak goed kleinen, polijsten, ontvetten en daarna pas aanbrengen. De laatste stap is echt heel eenvoudig.

Moet wel zeggen dat er veel verschil in zit, ik heb ook wel eens glascoating besteld van Aliexpress en dat is heel lastig uit te boenen. Droogt veel te snel. De Mohs is eenvoudig, mits je in kleine stukjes werkt. Dus niet de hele motorkap doen en daarna pas uitwrijven. Als je hem in vieren coat is het leuk aanbrengen en oppoetsen.

Het is wel wat werk, maar je hebt er heel lang plezier van. Dat vind ik toch altijd jammer van carnauba waxen. Het is bij mij na twee drie weken echt niet meer zichtbaar en twee wasbeurten verder is het er weer af.

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 22 jul 2021, 08:48

We hebben er alweer aardig wat kilometers opzitten met de M3. We zijn enkele weken terug weer lekker naar Italië geweest en hebben de auto daar goed aan de tand kunnen voelen!

We hebben vanuit het noorden doorgereden tot aan Oostenrijk en zijn daar lekker gaan overnachten, zodat we de volgende dag fris via een omweg af zijn gezakt naar het Gardameer. Bijna twee weken verbleven aan het meer, met elke dag wel een uitstapje naar de bergen, leuke stadjes of een meer in de buurt.

Heerlijk genoten van de auto!

Dingen die mij opvielen ten opzichte van de 135i:

- De auto is te snel voor de kleine bergpassen, spelen op lage snelheid is er eigenlijk niet meer bij. De auto heeft teveel mechanische grip daarvoor.
- De auto is echt mega strak geveerd, zelfs in comfort. Zodra je in het buitenland op slechte wegen komt is het een minder geschikte auto.
- Je moet echt doortrekken met de motor. Hij voelt echt atmosferisch aan en dat is wel even wennen. Je moet meer in de toeren hangen (leuk!)
- De versnellingsbak kalibratie is een beetje té. In sport plus beukt hij de versnellingen er te hard in en de auto is heel springerig vanuit stilstand. In Italië heb ik op de parkeerplaats de GTS transmissie software geprogrammeerd met MHD en die is veel soepeler, vooral met terugschakelen. Lang niet zo schokkerig.

Verder een fantastische allrounder. Kofferbak helemaal vol en lekker tuffen naar een mooie plek. Als je alles op standje serieus zet is het echt een sport auto. Ik weet niet of meer mensen dit gevoel hadden, maar de auto doet mij qua rijden best veel denken aan de Porsche GT3. Tuurlijk heb je niet hetzelfde geluid, maar de wegligging, het gewelddadige gevoel bij gas liften bij hoge toeren en het uit accelereren van snelle bochten.. het heeft veel gelijkenissen. De auto is ook net zo druk. Volgt gretig imperfecties in de weg en des te harder je gaat, des te meer vertrouwen hij geeft.

Paar leuke plaatjes:

Afbeelding20210618_151241 by pascal , on Flickr

Afbeelding20210612_114209 by pascal , on Flickr

Afbeelding20210613_114234 by pascal , on Flickr

Afbeelding20210618_151135 by pascal , on Flickr

Afbeelding20210623_162208 by pascal , on Flickr

Afbeelding20210612_114148 by pascal , on Flickr

Afbeelding20210616_125746 by pascal , on Flickr

Afbeelding20210623_080407 by pascal , on Flickr

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Wimo » 22 jul 2021, 08:59

Mooi dat je hem gebruikt waar hij voor gemaakt is :) bruut en toch praktisch !

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door EvdP » 22 jul 2021, 09:03

Leuke plaatjes!

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door veejay » 22 jul 2021, 09:12

Mooie plaatjes en interessante bevindingen!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Martijn_bmw » 22 jul 2021, 09:25

Mooie plaatjes, wat is het toch prachtig in Italië :)
En uiteraard een prachtige auto die f80 😎😎

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1989
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Godspeed » 22 jul 2021, 22:02

Als ik het zo lees dan moet dat een geweldige machine zijn! :df:

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door martll » 22 jul 2021, 22:05

Mooi tripje zeg.

Ik dacht juist dat die GTS software veel bruter/aggresiever was maar jij zegt juist soepeler?
Krijg je dan ook de bekende burbles + crackles met die software?

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 23 jul 2021, 08:53

martll schreef: 22 jul 2021, 22:05 Mooi tripje zeg.

Ik dacht juist dat die GTS software veel bruter/aggresiever was maar jij zegt juist soepeler?
Krijg je dan ook de bekende burbles + crackles met die software?
Nee de GTS software is veel soepeler dan origineel, maar ook soepeler dan de CS software. Aanname; maar gezien de GTS software meer op circuit gericht is, zou je ook verwachten dat je geen enorme schop op de achteras wilt als je in de bocht schakelt. Die schop is op straat en met je vrienden in de auto wel heel indrukwekkend, maar zal de tijden niet verbeteren op het circuit denk ik. :coffee: Maar dit een theorie die ik nu bij de koffie bedenk. Je merkt het in ieder geval flink!

Burbles krijg je alleen bij het flashen van de motorsoftware, maar zijn met MHD ook eenvoudig uit te zetten. De CS motorsoftware heb ik er ook even opgehad, maar de toename aan koppel onderin maakt het toerenverloop veel minder lineair. Ook krijg je meer het turbomotor gevoel, iets wat ik juist minder prettig vind.

Aanrader trouwens, in het licentiepakket van MHD voor 250 euro krijg je de CS en GTS software voor zowel de DCT bak als de motor.

Stefan
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:27
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Stefan » 23 jul 2021, 09:58

Leuk dat je dit met ons deelt, ga je ook nog de CS schokbreker software installeren? ben benieuwd hoeveel dat dan gaat schelen in comfort.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door MartijnGizmo » 28 jul 2021, 14:35

Mooi tripje! :df:
Stefan schreef: 23 jul 2021, 09:58 Leuk dat je dit met ons deelt, ga je ook nog de CS schokbreker software installeren? ben benieuwd hoeveel dat dan gaat schelen in comfort.
Met Thor kun je volgens mij ook nog eens besturing en bak aanpassen naar CS/GTS.

bm-dub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door bm-dub » 29 jul 2021, 19:54

Passiewassie schreef: 23 jul 2021, 08:53
martll schreef: 22 jul 2021, 22:05 Mooi tripje zeg.

Ik dacht juist dat die GTS software veel bruter/aggresiever was maar jij zegt juist soepeler?
Krijg je dan ook de bekende burbles + crackles met die software?
Nee de GTS software is veel soepeler dan origineel, maar ook soepeler dan de CS software. Aanname; maar gezien de GTS software meer op circuit gericht is, zou je ook verwachten dat je geen enorme schop op de achteras wilt als je in de bocht schakelt. Die schop is op straat en met je vrienden in de auto wel heel indrukwekkend, maar zal de tijden niet verbeteren op het circuit denk ik. :coffee: Maar dit een theorie die ik nu bij de koffie bedenk. Je merkt het in ieder geval flink!

Burbles krijg je alleen bij het flashen van de motorsoftware, maar zijn met MHD ook eenvoudig uit te zetten. De CS motorsoftware heb ik er ook even opgehad, maar de toename aan koppel onderin maakt het toerenverloop veel minder lineair. Ook krijg je meer het turbomotor gevoel, iets wat ik juist minder prettig vind.

Aanrader trouwens, in het licentiepakket van MHD voor 250 euro krijg je de CS en GTS software voor zowel de DCT bak als de motor.
Dat is inderdaad wat ik ook zo leuk vind aan de F80 M3, turbo blok maar maakt écht toeren! Mooie plaatjes verder.

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 05 aug 2021, 08:14

Stefan schreef: 23 jul 2021, 09:58 Leuk dat je dit met ons deelt, ga je ook nog de CS schokbreker software installeren? ben benieuwd hoeveel dat dan gaat schelen in comfort.
MartijnGizmo schreef: 28 jul 2021, 14:35 Mooi tripje! :df:

Met Thor kun je volgens mij ook nog eens besturing en bak aanpassen naar CS/GTS.
Dat is wel het idee. Alleen is sinds enkele weken Thor uit de lucht door een rechtzaak die BMW heeft aangespannen. Dus dat wordt nu zelf aan de slag met ESET en ISTA D. Wel leuk om uit te zoeken op een regenachtige dag.
bm-dub schreef: 29 jul 2021, 19:54
Dat is inderdaad wat ik ook zo leuk vind aan de F80 M3, turbo blok maar maakt écht toeren! Mooie plaatjes verder.
Echt wel! Ik wil nog wel een keer de GTS motor software proberen, maar twijfel ook een beetje door alle crank-hub horror verhalen online. Ze is ook snel zat met originele motorsoftware, dus denk eigenlijk dat ik het een tijdje zo laat.

Heb overigens wel de eerste uiterlijke modificatie op de planning. Een setje LCI shadowline achterlichten! Dit is dezelfde set als op de M3 CS is gemonteerd. Kenmerkt zich door de donkere achtergrond in de achterlichten. Hetzelfde wat ik ook had op de E82. Staat een stuk netter op een zwarte auto dan de volledig rode lampen. Als het weer mee zit dit weekend monteren. Nog wel een klusje, want er moeten wat pinnen van de achterlichten worden aangepast. :coffee:

Zoiets moet het dan worden qua achterlichten (even de CS afmontering wegdenken):
Afbeelding

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door matthyssie » 05 aug 2021, 08:33

Wat kosten die achterlichten?

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 05 aug 2021, 08:36

Ik heb wat korting bij de dealer, 890 euro incl. originele retrofit kabelset en andere regengootjes.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door matthyssie » 05 aug 2021, 08:58

Knap geld nog, dat heb ik er niet voor over. :mrgreen:

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 05 aug 2021, 09:01

Je moet de verkoopopbrengst van de oude lampen er nog afhalen eigenlijk .. zo verkoop je de investering thuis ook makkelijker :beer:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Philipoo » 05 aug 2021, 09:03

Passiewassie schreef: 05 aug 2021, 08:36 Ik heb wat korting bij de dealer, 890 euro incl. originele retrofit kabelset en andere regengootjes.
Dat valt me eigenlijk best mee!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door matthyssie » 05 aug 2021, 09:58

Passiewassie schreef: 05 aug 2021, 09:01 Je moet de verkoopopbrengst van de oude lampen er nog afhalen eigenlijk .. zo verkoop je de investering thuis ook makkelijker :beer:
Snap ik, maar standaard pre-lci lampen leveren niet echt wat op.

Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Frank_Sch » 05 aug 2021, 10:01

Passiewassie schreef: 05 aug 2021, 09:01 Je moet de verkoopopbrengst van de oude lampen er nog afhalen eigenlijk .. zo verkoop je de investering thuis ook makkelijker :beer:
Slim! En de auto wordt er meer waard van. Dus eigenlijk verdien je er op. :hosanna:

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 06 aug 2021, 08:07

Alles was al binnen bij de dealer. Dus gisteren de lampen even opgehaald. Is echt een strakke set! Helaas was de rechter buitenlamp beschadigd, dus die moet opnieuw besteld worden :coffee:

Dit weekend eerst de bedrading maar aanpassen :lezen:

Afbeelding2021-08-06_08-05-22 by pascal , on Flickr

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door matthyssie » 06 aug 2021, 08:27

Zijn echt mooie lampen!

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 09 aug 2021, 09:43

Dit weekend de kabelboom ingebouwd, de stekkers aangepast van de lampen in de kofferbak en de boel gecodeerd. Het inbouwen van de kabelboom was het meeste werk. Heb alles via de originele bekabeling gelegd en netjes vastgemaakt. Je ziet niet dat er iets achteraf is ingebouwd en het aanpassen van de pinnen was goed te doen. De eerste drie lampen werken nu netjes. Was eigenlijk heel makkelijk allemaal. In Bimmercode heb je nu een LCI retrofit optie die direct alle correcte velden in de achterlicht module schrijft.

Niet de beste foto, maar de linkerzijde:

Afbeelding20210807_144708 by pascal , on Flickr

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Martijn_bmw » 09 aug 2021, 10:10

Staat mooi!

Passiewassie
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 apr 2020, 09:37
Auto: BMW 135i Coupe

Re: Pascal's 135i -> F80 M3

Bericht door Passiewassie » 16 aug 2021, 11:40

Een lekker productief weekend gehad!

Er was een nieuw achterlicht binnengekomen, dus die gemonteerd. Helemaal top zo, erg blij met hoe de auto nu aan de achterzijde wat jonger is geworden.

Omdat ik op internet had gelezen dat de koelers aan de voorzijde van de auto veel bladeren en rommel verzamelen, heb ik de oliekoeler maar eens laten zakken. Echt ongelofelijk wat een troep hierin zat. Ben benieuwd of dit nog wat met de temperaturen gaat doen, maar hij koelt ongetwijfeld beter nu :D

Afbeelding20210814_155419 by pascal , on Flickr

Afbeelding20210814_161620 by pascal , on Flickr

Verder had ik nog een CTEK lithium lader besteld voor de auto. Soms staat de auto een paar weekjes stil en ik hoop zo te voorkomen dat de dure lithium accu er zo te snel aan gaat. Dingetje werkt echt top.

Afbeelding20210813_145432 by pascal , on Flickr

AfbeeldingIMG-20210813-WA0005 by pascal , on Flickr

En nog wat foto's van de auto met de nieuwe achterlichten er in:

Afbeelding20210815_141001 by pascal , on Flickr

Afbeelding20210815_140922 by pascal , on Flickr

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 47 gasten