BMW E46 330CI Ringtool
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
BMW E46 330CI Ringtool
Na een aantal trackday auto's gehad te hebben begon het toch weer te kriebelen en liep ik toevallig tegen een E46 330i coupe aan......... en kon het niet laten
De auto is ooit z'n leven begonnen als een 323i, waarna deze is omgebouwd tot een 330i. Geen Originele 330i, maar wel helemaal omgebouwd tot volledig 330i spec. Voordeel was dat dit best wat euro's in de aanschaf scheelde, dit voor een trackday auto allemaal ook niet zo heel relevant. Het is niet moeders mooiste meer, maar dat kan nog komen
Inmiddels is het strippen begonnen en heb ik voor 90% alle onderdelen klaar liggen. (foto's volgen nog).
Ik probeer de auto met een beschaafd budget op te bouwen, moet vooral betrouwbaar zijn.
TO DO:
-Wiellagers rondom
-Remschijven en blokken rondom-Brembo schijven en Stoptech remblokken
-Schroefset met camberplates-MTS met Eibach veren
-Sway bar set-H&R
-Yokohama AD08r banden 235/40/17
-Strongflex Bussen
-Draagarmen en spoorstangen
-Kuipstoelen
-4 punts gordels
-Veerpootbrug voor & achter
-Shortshifter van DK
-3.09 diff
-Subframe versteviging lassen
-Stuur opnieuw bekleden
-Rolkooi 4-punts
-Oliepomp upgrade en lagerschalen
Ben vast wat vergeten, maar dit is het voor nu in hoofdlijnen. Flinke klus nog!
De auto is ooit z'n leven begonnen als een 323i, waarna deze is omgebouwd tot een 330i. Geen Originele 330i, maar wel helemaal omgebouwd tot volledig 330i spec. Voordeel was dat dit best wat euro's in de aanschaf scheelde, dit voor een trackday auto allemaal ook niet zo heel relevant. Het is niet moeders mooiste meer, maar dat kan nog komen
Inmiddels is het strippen begonnen en heb ik voor 90% alle onderdelen klaar liggen. (foto's volgen nog).
Ik probeer de auto met een beschaafd budget op te bouwen, moet vooral betrouwbaar zijn.
TO DO:
-Wiellagers rondom
-Remschijven en blokken rondom-Brembo schijven en Stoptech remblokken
-Schroefset met camberplates-MTS met Eibach veren
-Sway bar set-H&R
-Yokohama AD08r banden 235/40/17
-Strongflex Bussen
-Draagarmen en spoorstangen
-Kuipstoelen
-4 punts gordels
-Veerpootbrug voor & achter
-Shortshifter van DK
-3.09 diff
-Subframe versteviging lassen
-Stuur opnieuw bekleden
-Rolkooi 4-punts
-Oliepomp upgrade en lagerschalen
Ben vast wat vergeten, maar dit is het voor nu in hoofdlijnen. Flinke klus nog!
Laatst gewijzigd door jurgt op 18 nov 2020, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Plannen klinken goed, ben benieuwd naar de foto's.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Interieur verwijderd en de stoel vast gepast.
Stuurtje wordt ook aangepakt.
Stuurtje wordt ook aangepakt.
-
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Steeds meer e46 topics de laatste tijd.
Waarom de lagerschalen doen, zijn toch meer de M motoren die bekend staan als zwak?
Waarom de lagerschalen doen, zijn toch meer de M motoren die bekend staan als zwak?
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Het is mij geadviseerd dit bij de 330 wel te doen, als de oliepomp gedaan wordt dan is het Carter eraf en kom je er zo bij.
- Eeuwe
- Berichten: 4523
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Ik doe het straks ook bij de 328i hoor. Kleine moeite groot plezier..
Ben benieuwd naar de voortgang van de auto.
Ben benieuwd naar de voortgang van de auto.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Doe je die oliepomp en lagerschalen zelf? Of laat je die doen en waar moet je dan aan denken in euro's?
De garage waar ik nu meestal heen ga ziet het niet zo zitten krijg ik het gevoel, maar ik weet dus ook niet waar ik aan moet denken.
De garage waar ik nu meestal heen ga ziet het niet zo zitten krijg ik het gevoel, maar ik weet dus ook niet waar ik aan moet denken.
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Weer een leuk E46 project erbij!
Tip van iemand die al een tijdje met een M54B30 heeft geraced (ik
Pak de oliepomp aan! Ik kan je 1 garantie geven, en dat is dat de oliepomp stuk gaat als je hem niet aanpast. Door harmonische trillingen van de krukas, en de afwezigheid van een kettingspanner zal de tegendraadse moer van het oliepomp tandwiel losdraaien waardoor je oliedruk verliest. Je kan even bellen met oa MCS motorsport lelystad die passen ze ook aan geloof ik, al heb ik daar persoonlijk geen ervaringen mee. Ik gebruikte een bmw motorsport oliepomp maar daarvan moest elke 60-80 uur de ketting gesteld worden.
Lagerschalen inderdaad niet noodzakelijk, maar wel zo fris als je toch het blok aanpakt.
Doe je dat stuur zelf aanpassen? Erg gaaf!
p.s., een 3.04 diff dat is wel erg lang? Ik denk dat je beter minimaal een 3.15 kunt pakken. Ter referentie ik reed met de M54 (icm 5 bak) op zandvoort en assen met een 3.73 diff.
Tip van iemand die al een tijdje met een M54B30 heeft geraced (ik
Pak de oliepomp aan! Ik kan je 1 garantie geven, en dat is dat de oliepomp stuk gaat als je hem niet aanpast. Door harmonische trillingen van de krukas, en de afwezigheid van een kettingspanner zal de tegendraadse moer van het oliepomp tandwiel losdraaien waardoor je oliedruk verliest. Je kan even bellen met oa MCS motorsport lelystad die passen ze ook aan geloof ik, al heb ik daar persoonlijk geen ervaringen mee. Ik gebruikte een bmw motorsport oliepomp maar daarvan moest elke 60-80 uur de ketting gesteld worden.
Lagerschalen inderdaad niet noodzakelijk, maar wel zo fris als je toch het blok aanpakt.
Doe je dat stuur zelf aanpassen? Erg gaaf!
p.s., een 3.04 diff dat is wel erg lang? Ik denk dat je beter minimaal een 3.15 kunt pakken. Ter referentie ik reed met de M54 (icm 5 bak) op zandvoort en assen met een 3.73 diff.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Als het toch open ligt meteen zoveel mogelijk meepakken toch? Oliepomp was een upgrade voor dat die wel goed blijft zitten, totaal ander model waar het asje niet uitloopt. Dat lijmen is ook maar een knutseloplossing.
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Lijmen/lassen werkt niet. Heb het persoonlijk gezien, moertje vastgelast aan het tandwiel. Dan brak het asje.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Het diff moet ik dan nog maar eens over nadenken. De auto gaat wel over de weg naar de ring, dus 300 km lang hoog in de toeren zie ik niet zo zitten. Nu zit er een 2.93 diff onder denk ik? Heb nog niet gekeken.Djessey schreef: ↑01 apr 2020, 09:39 Weer een leuk E46 project erbij!
Tip van iemand die al een tijdje met een M54B30 heeft geraced (ik
Pak de oliepomp aan! Ik kan je 1 garantie geven, en dat is dat de oliepomp stuk gaat als je hem niet aanpast. Door harmonische trillingen van de krukas, en de afwezigheid van een kettingspanner zal de tegendraadse moer van het oliepomp tandwiel losdraaien waardoor je oliedruk verliest. Je kan even bellen met oa MCS motorsport lelystad die passen ze ook aan geloof ik, al heb ik daar persoonlijk geen ervaringen mee. Ik gebruikte een bmw motorsport oliepomp maar daarvan moest elke 60-80 uur de ketting gesteld worden.
Lagerschalen inderdaad niet noodzakelijk, maar wel zo fris als je toch het blok aanpakt.
Doe je dat stuur zelf aanpassen? Erg gaaf!
p.s., een 3.04 diff dat is wel erg lang? Ik denk dat je beter minimaal een 3.15 kunt pakken. Ter referentie ik reed met de M54 (icm 5 bak) op zandvoort en assen met een 3.73 diff.
Stuur doe ik zelf, is zojuist klaar
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Ik laat dit doen. Heb wat offertes opgevraagd. Pomp upgrade met aangepaste as en tandwiel+10W60 met filter en opnieuw uitlijnen zit op €1000,00 ex. Beste aardige uitgave, maar een nieuwe blok is kostbaarder. De lagerschalen komen hier dan nog bij, maar dat is dan een peulenschil.Jan Terwolde schreef: ↑01 apr 2020, 07:44 Doe je die oliepomp en lagerschalen zelf? Of laat je die doen en waar moet je dan aan denken in euro's?
De garage waar ik nu meestal heen ga ziet het niet zo zitten krijg ik het gevoel, maar ik weet dus ook niet waar ik aan moet denken.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Stuurtje is weer helemaal fris
Ook begonnen met het verwijderen van het dempmateriaal op de carosserie, ben begonnen met een Freezerspray, gaat best makkelijk meot ik zeggen.
Ook begonnen met het verwijderen van het dempmateriaal op de carosserie, ben begonnen met een Freezerspray, gaat best makkelijk meot ik zeggen.
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Heel erg dik geworden dat stuur. Doe je dat ook voor anderen? Ik ben juist opzoek naar zoiets voor in m'n E46 (die dikkere greep)
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Dit is echt heel goed zelf te doen hoor, je bent 3 uurtjes kwijt, maar dat is zeker de moeite waard.
Deze hoes stik je gewoon over het huidige leer heen, daardoor is de greep direct dikker.
Heb je hetzelfde stuur? Heb namelijk nog een cover liggen in alcantara look met rood stiksel.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
- Auto: E87 130i
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Gaaf project om te volgen! Heb je al ervaring met de MTS schroefset?
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Het is in ieder geval een koopje als ie goed is.
Is dit hem? Of een andere uitvoering ofzo?
https://bimmerproducts.nl/Webwinkel-Pro ... veren.html
Is dit hem? Of een andere uitvoering ofzo?
https://bimmerproducts.nl/Webwinkel-Pro ... veren.html
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Ja, dat is hem. Ik verwacht er eigenlijk niet teveel van. Wilde even met een budget setje starten, dit leek mij dan wel de beste keuze, dit door de Eibach veren en wat goede recensies op wat forum's. Je zou ook voor AP kunnen kiezen of iets van ST, maar wat ik gelezen heb zou dit de beste keuze moeten zijn.Jan Terwolde schreef: ↑02 apr 2020, 11:32 Het is in ieder geval een koopje als ie goed is.
Is dit hem? Of een andere uitvoering ofzo?
https://bimmerproducts.nl/Webwinkel-Pro ... veren.html
Als de auto me goed bevalt en alles blijft een beetje heel, dan wil ik wel in een betere set investeren.
Zodra het eronder zit, zal ik mijn bevindingen posten.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Wat wel mooi is aan deze schroefset, iets wat vaak alleen op de duurdere setjes zit, je stelt de wagenhoogte in door het demperlichaam omhoog of naar beneden te draaien, je veranderd dus niks aan de voorspanning op de veer.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Update:
-Wiellagers voor
-Schoefset
-Camberplates
Inmiddels is de schroefset gemonteerd,, dit inclusief camberplates. De MTS set ziet er uit de doos goed uit, maar de constructie is niet helemaal wat ik ervan had verwacht. De Camberplates zijn zo gemaakt, dat er maximaal 1.5 graden camber gerealiseerd kan worden zonder alles te demonteren. De boutjes zijn niet verzonken in de plaat, dus komen tegen de veertoren aan.
Ook blijft er weinig schroefdraad over om de meegeleverde moeren te gebruiken. vanmiddag maar eens kijken of ik een plattere moer met loctite monteer. Verder ziet het er wel strak en degelijk uit.
-Wiellagers voor
-Schoefset
-Camberplates
Inmiddels is de schroefset gemonteerd,, dit inclusief camberplates. De MTS set ziet er uit de doos goed uit, maar de constructie is niet helemaal wat ik ervan had verwacht. De Camberplates zijn zo gemaakt, dat er maximaal 1.5 graden camber gerealiseerd kan worden zonder alles te demonteren. De boutjes zijn niet verzonken in de plaat, dus komen tegen de veertoren aan.
Ook blijft er weinig schroefdraad over om de meegeleverde moeren te gebruiken. vanmiddag maar eens kijken of ik een plattere moer met loctite monteer. Verder ziet het er wel strak en degelijk uit.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Het resultaat van de verlaging:
-
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Staat netjes op de wielen zo.
Komt dat door de camberplate er tussen dat die moer maar zo half er op zit, nou lijkt het best een flinke moer dus zit wel gewoon goed vast?
Komt dat door de camberplate er tussen dat die moer maar zo half er op zit, nou lijkt het best een flinke moer dus zit wel gewoon goed vast?
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Ja, komt door de camber plate, je zou verwachten dat als je alles van 1 merk neemt, dit enigzins goed past .
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Jij hebt ook weer mooie vooruitgang geboekt.
Idd apart dat alles van 1 merk niet helemaal op elkaar aansluit.
Idd apart dat alles van 1 merk niet helemaal op elkaar aansluit.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Mooie E46, leuk project!
De schroefset staat nu zo'n beetje op z'n laagst denk ik?
Ben benieuwd hoe het bevalt, ook omdat deze schroefset (25-50mm verlaging) weleens geschikt kon zijn voor wie z'n daily lichtjes wil verlagen; een beetje zoals het M-onderstel, en niet meteen zo'n 4cm met verlagingsveren.
De schroefset staat nu zo'n beetje op z'n laagst denk ik?
Ben benieuwd hoe het bevalt, ook omdat deze schroefset (25-50mm verlaging) weleens geschikt kon zijn voor wie z'n daily lichtjes wil verlagen; een beetje zoals het M-onderstel, en niet meteen zo'n 4cm met verlagingsveren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Dimitri, EricYellow, Hans44, lykel, Majestic-12 [Bot], Mark 320iS, Martijn_bmw, R728i, Rogerb, SlowCo, WillemBoer, Wors en 57 gasten