BMW E46 330CI Ringtool
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Ziet er weer netjes uit en een lekker lijstje met aanpassingen.
Maar een 3:46 diff, is dat niet heel snel de toerenbegrenzer in? Met een 3:38 loopt een 330 maar 220km/u, dan zal met jou diff De top nog minder hoog zijn. Krijg je daar geen last van op de ring?
Maar een 3:46 diff, is dat niet heel snel de toerenbegrenzer in? Met een 3:38 loopt een 330 maar 220km/u, dan zal met jou diff De top nog minder hoog zijn. Krijg je daar geen last van op de ring?
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Doet tegenwoordig iedereen die het circuit op gaat met een 330i ook gelijk de drijfstanglagers? Dacht dat dat een m3 gelegenheid was..
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Alles kan hea, wel prettig tussen de oren als het is nagezien/vervangen
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Topsnelheid nog niet getest, 3.46 is inderdaad kort, maar volgens mij lopen ze met een 3.46 toch ongeveer 225 dacht ik?Vanreijmersdal schreef: ↑23 jun 2020, 06:42 Ziet er weer netjes uit en een lekker lijstje met aanpassingen.
Maar een 3:46 diff, is dat niet heel snel de toerenbegrenzer in? Met een 3:38 loopt een 330 maar 220km/u, dan zal met jou diff De top nog minder hoog zijn. Krijg je daar geen last van op de ring?
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 mar 2017, 18:22
- Auto: M3, 330i, Abarth1000,Toy AE82
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Goed bezig. Lijkt op de lijst aanpassingen die wij ook gedaan hebben. De katalysatoren eruit scheelt veel hitte in je motorrruimte. Wij gebruiken ook 10W60 Castrol voor de M3. Als de motor heet is na een sessie tikken de klepstoters niet zo heftig, zoals je heel veel hoort als je in de pits loopt.
Wij hebben zelf een 3.38 (kan me niet helemaal herinneren)? diff van een automaat. Op Zandvoort is dit ideaal met de 330 motor. Opkomend rechtstuk door naar de 5 (geen 6-bak) met de teller dik over de 200. Wel rijden wij op 17 inch met 620 banden (of zoals jij 235/40 17). Als je op 640 of 225/40 18 rijdt zou een grotere overbrenging nog wel kunnen hebben.
Ik denk als je Nurburgring of Spa vaak gaat rijden je wel een langer diff kan gebruiken.
Succes
Wij hebben zelf een 3.38 (kan me niet helemaal herinneren)? diff van een automaat. Op Zandvoort is dit ideaal met de 330 motor. Opkomend rechtstuk door naar de 5 (geen 6-bak) met de teller dik over de 200. Wel rijden wij op 17 inch met 620 banden (of zoals jij 235/40 17). Als je op 640 of 225/40 18 rijdt zou een grotere overbrenging nog wel kunnen hebben.
Ik denk als je Nurburgring of Spa vaak gaat rijden je wel een langer diff kan gebruiken.
Succes
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Automaat is 3.38 inderdaad.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Thanks voor de info. Heb nu gekozen voor een 10w50, zou ook redelijk stabiel moeten zijn met hogere temperaturen.molenbob schreef: ↑24 jun 2020, 14:45 Goed bezig. Lijkt op de lijst aanpassingen die wij ook gedaan hebben. De katalysatoren eruit scheelt veel hitte in je motorrruimte. Wij gebruiken ook 10W60 Castrol voor de M3. Als de motor heet is na een sessie tikken de klepstoters niet zo heftig, zoals je heel veel hoort als je in de pits loopt.
Wij hebben zelf een 3.38 (kan me niet helemaal herinneren)? diff van een automaat. Op Zandvoort is dit ideaal met de 330 motor. Opkomend rechtstuk door naar de 5 (geen 6-bak) met de teller dik over de 200. Wel rijden wij op 17 inch met 620 banden (of zoals jij 235/40 17). Als je op 640 of 225/40 18 rijdt zou een grotere overbrenging nog wel kunnen hebben.
Ik denk als je Nurburgring of Spa vaak gaat rijden je wel een langer diff kan gebruiken.
Succes
Wat is jullie top met de 3.38?
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 mar 2017, 18:22
- Auto: M3, 330i, Abarth1000,Toy AE82
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Dat klopt. En met het idee dat als de 10W50 niet helpt je nog naar 10W60 kan gaan.
Topsnelheid heb ik werkelijk nooit gemeten, want wij hebben alleen Zandvoort, Assen en Zolder gereden, maar dat zou theoretisch iets van 225 moeten zijn met 620mm diameter banden.
Ik zou het van de baan laten afhangen. Als je vaak op de nurburgring rijdt, zou ik de originele verhouding laten. Ook zonde als je snelheid tekort komt, maar misschien is dit overdreven. Hard gaan op een recht stuk vind ik dan ook niet zo spannend. Met zo een 3.38 diff trekt die wel net even lekkerder uit de bocht. Ik vond het in ieder geval een wereld van verschil.
Ohja en je drijfstanglagers is wel een goede keuze, zeker met hogere km standen en hetgeen waarvoor je m gaat gebruiken. Bij ons zag je ook het koper.
Topsnelheid heb ik werkelijk nooit gemeten, want wij hebben alleen Zandvoort, Assen en Zolder gereden, maar dat zou theoretisch iets van 225 moeten zijn met 620mm diameter banden.
Ik zou het van de baan laten afhangen. Als je vaak op de nurburgring rijdt, zou ik de originele verhouding laten. Ook zonde als je snelheid tekort komt, maar misschien is dit overdreven. Hard gaan op een recht stuk vind ik dan ook niet zo spannend. Met zo een 3.38 diff trekt die wel net even lekkerder uit de bocht. Ik vond het in ieder geval een wereld van verschil.
Ohja en je drijfstanglagers is wel een goede keuze, zeker met hogere km standen en hetgeen waarvoor je m gaat gebruiken. Bij ons zag je ook het koper.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Inderdaad, topsnelheid is niet heel relevant. Hij zal wellecht op de ring een keer tegen de begrenzer aan zitten.molenbob schreef: ↑26 jun 2020, 14:16 Dat klopt. En met het idee dat als de 10W50 niet helpt je nog naar 10W60 kan gaan.
Topsnelheid heb ik werkelijk nooit gemeten, want wij hebben alleen Zandvoort, Assen en Zolder gereden, maar dat zou theoretisch iets van 225 moeten zijn met 620mm diameter banden.
Ik zou het van de baan laten afhangen. Als je vaak op de nurburgring rijdt, zou ik de originele verhouding laten. Ook zonde als je snelheid tekort komt, maar misschien is dit overdreven. Hard gaan op een recht stuk vind ik dan ook niet zo spannend. Met zo een 3.38 diff trekt die wel net even lekkerder uit de bocht. Ik vond het in ieder geval een wereld van verschil.
Ohja en je drijfstanglagers is wel een goede keuze, zeker met hogere km standen en hetgeen waarvoor je m gaat gebruiken. Bij ons zag je ook het koper.
Heb op de ring eigenlijk nooit harder dan 220-230 gereden, dit met een e36 328i, vergelijkbaar qua opbouw, maar wel stuk lichter.
Auto trekt wel echt stukken beter, kan ooit een 6 bak overwegen, dit scheelt iets volgens mij.
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
10% volgens mij. Maar zijn er wel lastiger te vinden, ik zou er ook graag één willen aangezien het toch wel lekker is op de snelweg.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 mar 2017, 18:22
- Auto: M3, 330i, Abarth1000,Toy AE82
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
de zesde versnelling is dacht ik wel een dikke overdrive die je op het circuit niet gaat gebruiken, maar inderdaad wel op de weg ernaar toe.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Ligt er denk ik aan welk diff ratio je erin hebt. Als je een 3,46 hebt, dan kan op Spa een 6e versnelling wel handig zijn.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
even uit mijn hoofd is de 6e (in ieder geval van mijn g420 bak/e46 m3) een 0,81 waarbij de 5 een 1:1 isJan Terwolde schreef: ↑30 jun 2020, 07:06 10% volgens mij. Maar zijn er wel lastiger te vinden, ik zou er ook graag één willen aangezien het toch wel lekker is op de snelweg.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
-
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 04 sep 2020, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
-
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 04 sep 2020, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Moet hem eerst nog even goed testen, denk eerst een dagje Zandvoort, als alles dan foolproof is een weekend ring.
Wil de Koelvloeistof nog vervangen voor water en een rails onder de stoel.
Wil de Koelvloeistof nog vervangen voor water en een rails onder de stoel.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
-
Laatst gewijzigd door Aernoudt op 04 sep 2020, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 20 mar 2017, 18:22
- Auto: M3, 330i, Abarth1000,Toy AE82
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Klopt en je bent er gelijk vanaf dat andere mensen in je auto willen rijden. Ben zelf 2m dus voor veel houdt dan op.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
De rails die ik heb liggen is zeer compact en haast spelingsvrij, zonder is beter, maar voor mij toch minder praktisch, ook omdat ik 2 meter ben.
Na een lang weekend op de ring, ook weleens lekker om niet naar huis te moeten rijden.
Na een lang weekend op de ring, ook weleens lekker om niet naar huis te moeten rijden.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Eerste weekend Ring zit erop.
Auto heeft zich goed gehouden, eerste paar rondes rustig aan gedaan. Toch altijd spannend of alles goed in elkaar zit en of de auto goed reageert.
Ben zeer te spreken over de remmen en het onderstel, zeker omdat ik voor een redelijke budget setup heb gekozen. Denk wel dat een onderstel met wat strakkere veren en dempers de auto echt goed afmaakt.
Auto heeft zich goed gehouden, eerste paar rondes rustig aan gedaan. Toch altijd spannend of alles goed in elkaar zit en of de auto goed reageert.
Ben zeer te spreken over de remmen en het onderstel, zeker omdat ik voor een redelijke budget setup heb gekozen. Denk wel dat een onderstel met wat strakkere veren en dempers de auto echt goed afmaakt.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
-
OnlineJan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Top! Niets is beter als dat je het circuit op gaat en het goed werkt!
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Super! Waar zijn de foto's/filmpjes
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
mooi man ! waar blijven de beeldenjurgt schreef: ↑20 jul 2020, 08:21 Eerste weekend Ring zit erop.
Auto heeft zich goed gehouden, eerste paar rondes rustig aan gedaan. Toch altijd spannend of alles goed in elkaar zit en of de auto goed reageert.
Ben zeer te spreken over de remmen en het onderstel, zeker omdat ik voor een redelijke budget setup heb gekozen. Denk wel dat een onderstel met wat strakkere veren en dempers de auto echt goed afmaakt.
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23
Re: BMW E46 330CI Ringtool project
Helaas zijn de camerabeelden waardeloos, waarschijnlijk een verkeerde instelling gok ik. Alleen maar beeld in de auto, buiten de auto is alles wit.
Zijn wel veel foto's, zal er een paar posten.
Zijn wel veel foto's, zal er een paar posten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Estoque, EvdP, Google [Bot], GRzep, Jan-BMW-Suzuki, krentenbol, Marc Sierra en 111 gasten