Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 06 apr 2020, 12:14

De KM had ik inderdaad even gauw bekeken, 20% asfalt en 80% modder/sneeuw.
Beetje een twijfelgeval hoe dat uit gaat pakken, naast "werkauto" maakt het ding ook gewoon 600 kilometer per week op het asfalt en dat moet ook een beetje normaal gebeuren.

Zal er binnenkort nog eens goed voor gaan zitten. Enige dat ik nu weet is dat er geen Grabbers meer onder komen.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Downforce Hans » 06 apr 2020, 20:29

Als All-round band is de ko-2 een prima band en waarschijnlijk zal ik die de volgende keer weer kopen. Maar ik zie af en toe foto`s van jou op behoorlijke bagger paden en dan zit het profiel van de ko2 zo vol. Tis ook een beetje een dure grap om even banden te gaan testen dus je moet het van de verhalen van anderen hebben.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door allen » 06 apr 2020, 20:57

Die dingen gaan gerust 90k kilometers mee. Ik weet niet of je nog zoveel jaar hebt. Hans...

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Stefan R » 06 apr 2020, 21:09

Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen, maar welke banden had je onder de Terrano?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 07 apr 2020, 07:53

General Grabbers AT2, maar daar uiteindelijk niet super enthousiast van.
Op de weg met regen was het aardig oppassen en de K02 schijnt het een stukje beter te doen in modder. Kreeg toen een mooi aanbod waardoor ik ze had genomen, maar achteraf...

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Downforce Hans » 07 apr 2020, 08:46

allen schreef: 06 apr 2020, 20:57 Die dingen gaan gerust 90k kilometers mee. Ik weet niet of je nog zoveel jaar hebt. Hans...
Bij jou gaan ze 90k mee omdat die tracktor maar 15 pk heeft.......

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 07 apr 2020, 13:33

Downforce Hans schreef: 06 apr 2020, 20:29 Als All-round band is de ko-2 een prima band en waarschijnlijk zal ik die de volgende keer weer kopen. Maar ik zie af en toe foto`s van jou op behoorlijke bagger paden en dan zit het profiel van de ko2 zo vol. Tis ook een beetje een dure grap om even banden te gaan testen dus je moet het van de verhalen van anderen hebben.
Dat is het inderdaad, banden zijn in 18 inch prijzig genoeg om niet even te gaan "testen" of het wat is of om ze snel weer te wisselen voor wat anders.

Hebben hier in de omgeving wel wat paden die in het najaar/winter goed onbegaanbaar zijn.
Daarentegen had de Terrano banden die het slechter zouden doen dan de K02's en ben ik er wel altijd gekomen. Heb die auto ooit 1 keer vast gereden en dat was mijn eigen stomme schuld op dat moment.
De Pajero heeft 2 differentiëlen welke op slot kunnen, een trucje dat de Terrano niet had dus ik verwacht wel dat ik daarmee nog wat minder last zal hebben.
Werk verder bij huis is voornamelijk bij ons op de zandpaden of in de rijbak de boel slepen of met een zware aanhanger daar overheen.

Is echt een afweging wat het dan moet worden. Voorkeur ligt vooralsnog op de K02 dan op iets grovere banden, maar ik hoef nu op dit moment dan ook nog niet te kiezen.
Gisteren na het werk een stukje omgereden over een pad waar men de laatste dagen bomen heeft gekapt en er flink diepe en mulle sporen waren van de zware machines die daar hebben gereden. Ding stond in 4x4 automatisch, dus max 33% vermogen naar de voorwielen gewoon om eens te zien wat er gebeurd.
Ondanks de SUV banden daar meer dan prima doorheen gekomen (is uiteraard geen modder). Je voelt de voorwielen een keer vermogen krijgen en voor je het weet ben je er doorheen.

Meeste paden bij huis zijn nu zoals onderstaande foto, maar in het najaar na het oogstseizoen als het goed stuk is gereden en het heeft een periode geregend heb je of een tractor of een fatsoenlijke 4x4 nodig om daar overheen te komen.

Overigens net nog even kort met de Pajero aan de gang geweest.
2 lampjes in het interieur wilden niet mee doen met de rest, bleken slecht contact te maken en even de OBD scanner eraan gehangen welke zoals verwacht aan gaf dat er geen enkele storing actief is :)

Verbruik over de afgelopen 300 km is een meer dan prima 1 op 10. Zou nog wat zuiniger kunnen, maar daar rijd je dit kaliber auto niet voor.
Eigenlijk überhaupt niet om naar het verbruik te kijken :tooth:
Bijlagen
Webp.net-compress-image.jpg
Webp.net-compress-image.jpg (430.57 KiB) 1845 keer bekeken

Elise
Berichten: 7175
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Elise » 07 apr 2020, 14:51

Ferdi Gielen schreef: 07 apr 2020, 13:33 De Pajero heeft 2 differentiëlen welke op slot kunnen, een trucje dat de Terrano niet had dus ik verwacht wel dat ik daarmee nog wat minder last zal hebben.
Net als op mijn FJ het tussendiff en achterdiff locken neem ik aan?
Heb je ook nog zoiets als A-TRAC (Toyota) op de vooras?

Bij mij liggen er trouwens ook de ko2's onder en als ik zie wat ik daar allemaal probleemloos mee heb gedaan aan greenlanen en in Furstenau met de landcruiserclub, dan zie ik geen enkele reden om een nog zwaardere band er onder te gooien.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Stefan R » 07 apr 2020, 14:53

Ik geloof dat ik de K02 in jouw geval wel aan zou durven :thumbup:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 07 apr 2020, 15:48

Elise schreef: 07 apr 2020, 14:51
Ferdi Gielen schreef: 07 apr 2020, 13:33 De Pajero heeft 2 differentiëlen welke op slot kunnen, een trucje dat de Terrano niet had dus ik verwacht wel dat ik daarmee nog wat minder last zal hebben.
Net als op mijn FJ het tussendiff en achterdiff locken neem ik aan?
Heb je ook nog zoiets als A-TRAC (Toyota) op de vooras?

Bij mij liggen er trouwens ook de ko2's onder en als ik zie wat ik daar allemaal probleemloos mee heb gedaan aan greenlanen en in Furstenau met de landcruiserclub, dan zie ik geen enkele reden om een nog zwaardere band er onder te gooien.
Inderdaad het tussendiff en het achterdiff.
Standaard 4x4 optie die op straat altijd gebruikt kan worden en met trekken verplicht is geeft 67% achter en 33% vermogen voor indien nodig.
Daarna wordt het 50/50 met de optie om het achterdiff dan nog extra op slot te zetten.

Het A-TRAC moest ik even opzoeken, die optie ontbreekt. Ik weet van het bestaan van een upgrade naar een Locca, oftewel het diff voor dat "zelf" door heeft dat hij aan het slippen is en dan ook op slot gaat. Ken een aantal mensen die het onder een Nissan hebben en bij zwaar 4x4 werk is dat een leuke (kostbare) extra.
In 4WD lage gearing en dan difflock extra achter gaat bij mij trouwens de ABS, tractiecontrole en stabiliteitscontrole automatisch uit. Vanaf 4WD hoog met tussendiff op slot gaat sowieso standaard de tractiecontrole al uit zodat die niet per ongeluk in kan grijpen als het niet moet.

Denk dat we ook met de reactie van Stefan, Hans en Allen maar gewoon voor de K02 gaan later in het jaar.
Lijkt mij een goede compromis tussen een band die het op de weg nog aardig doet en waar je naast het asfalt ook nog goed mee weg komt.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 apr 2020, 10:22

Gisterenmorgen klein stukje omgereden om de opkomende zon op de foto te krijgen en aangezien de Pajero er ook wel leuk bij stond daardoor:

Afbeelding

Had in het interieur nog 1 kleine "irritatie", de sluiting van de bovenste klep van de armsteun was stuk.
Klep bleef wel aardig dicht liggen maar ik kan daar gewoon niet zo goed tegen geloof ik :bag: dus een beetje rond zoeken op internet en toen werd gisteren een klein pakketje bezorgd.

Afbeelding

Links de oude, rechts de nieuwe en het moge duidelijk zijn dat er wat ontbrak:
Afbeelding

Kleine moeite om te vervangen, maar erg veel voldoening :mrgreen:

Auto gisteren een week in bezit en een goede 500 kilometer mee gereden ondanks de coronacrisis waardoor veel mensen thuis zitten.
Steeds meer van mening dat ik de overstap eerder had moeten maken dus dat is positief! :driving:

Wat ik ondertussen nog heb geleerd is dat je met de afstandsbediening de spiegels ook op afstand in en uit kan klappen, keertje extra drukken en dan doen ze vrolijk mee.
En dat hervatten op de cruise control betekend dat je volgas naar de ingestelde snelheid gaat :bag: Dat had iets subtieler gemogen dus doe ik dat zelf wel met het gaspedaal.
Automaat is zelflerend dus daar wordt ik steeds grotere vrienden mee, ding gebruikt het koppel/vermogen nu aardig zoals ik het wil en nog geen 1 keer de neiging gehad om het ding in handmatig te zetten met gewoon rijden.

Morgen misschien nog eens iets doen wat je bij zo'n auto niet bedenkt....poetsen :tooth:
Even interieur netjes maken en het werk van de "poetser" die hem zogenaamd strak had gemaakt voor de verkoop even herstellen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Arthur » 10 apr 2020, 11:42

Dat van de CC ligt niet aan de auto of leeftijd. Doen de moderne auto’s ook nog steeds, super irritant.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Downforce Hans » 10 apr 2020, 12:17

Arthur schreef: 10 apr 2020, 11:42 Dat van de CC ligt niet aan de auto of leeftijd. Doen de moderne auto’s ook nog steeds, super irritant.
Precies.......de resum knop gebruik ik daarom ook niet meer......

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Downforce Hans » 10 apr 2020, 12:19

Nou Ferdi mooie foto zo in het land.......ik denk dat Allen zo`n pad, na 12 jaar eigenaar te zijn van een Defender ook wel op durft.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Arthur » 10 apr 2020, 12:21

Het is redelijk verhard, en droog. Zou een keer moeten kunnen, ja :devil:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 apr 2020, 12:21

Ik ben van de laatste 2 auto's die het hadden gewend dat ze vlot terug gingen naar de ingestelde snelheid, maar niet dat dit volgas gebeurd.
De S60 destijds kon je vanaf 60 km/h zelfs rustig laten versnellen naar zeg 120 km/h als dat de laatst ingestelde snelheid was. Bak schakelde dan iedere keer door bij 2500 toeren en dan was het klaar.

Gisteren bij de Pajero was het bij 110 km/h gewoon terug naar 4 wat echt volledig onnodig is. Maargoed, remedie is simpel en dat is de knop inderdaad niet meer gebruiken.
Ja, als we weer op de snelheid zitten :bag:

Als dat alles is wat er te zeiken is dan tellen we dat zeker niet mee.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 apr 2020, 12:22

Downforce Hans schreef: 10 apr 2020, 12:19 Nou Ferdi mooie foto zo in het land.......ik denk dat Allen zo`n pad, na 12 jaar eigenaar te zijn van een Defender ook wel op durft.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Anders heeft hij nog een lier om zichzelf er weer uit te krijgen :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door JP » 10 apr 2020, 12:24

Arthur schreef: 10 apr 2020, 12:21 Het is redelijk verhard, en droog. Zou een keer moeten kunnen, ja :devil:
Als je goed kijkt zie je in de verte een garage. Dus wat let hem ?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Downforce Hans » 10 apr 2020, 12:25

JP schreef: 10 apr 2020, 12:24
Arthur schreef: 10 apr 2020, 12:21 Het is redelijk verhard, en droog. Zou een keer moeten kunnen, ja :devil:
Als je goed kijkt zie je in de verte een garage. Dus wat let hem ?
Nou dat weet ik wel........de weg naar dat paadje toe.....

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 apr 2020, 12:29

De weg er naartoe was verhard, enige wat ie eng kan vinden is de spoorweg die over moet worden gestoken :mrgreen:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door allen » 10 apr 2020, 12:42

Downforce Hans schreef: 10 apr 2020, 12:19 Nou Ferdi mooie foto zo in het land.......ik denk dat Allen zo`n pad, na 12 jaar eigenaar te zijn van een Defender ook wel op durft.
In 2013 al Hans, in tegenstelling tot jij. Die FJ komt niet verder dan de verharde parkeerplaats ergens bij het strand. In de avond staat dat ding van je in de garage omdat het dak natuurlijk zo lek is als een mandje. Dus df toontje lager vriend... :tooth:
092CADF1-2DBF-4AA0-A41B-4009F90064BD.jpeg
092CADF1-2DBF-4AA0-A41B-4009F90064BD.jpeg (937.93 KiB) 1639 keer bekeken

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Downforce Hans » 10 apr 2020, 12:48

allen schreef: 10 apr 2020, 12:42
Downforce Hans schreef: 10 apr 2020, 12:19 Nou Ferdi mooie foto zo in het land.......ik denk dat Allen zo`n pad, na 12 jaar eigenaar te zijn van een Defender ook wel op durft.
In 2013 al Hans, in tegenstelling tot jij. Die FJ komt niet verder dan de verharde parkeerplaats ergens bij het strand. In de avond staat dat ding van je in de garage omdat het dak natuurlijk zo lek is als een mandje. Dus df toontje lager vriend... :tooth:

092CADF1-2DBF-4AA0-A41B-4009F90064BD.jpeg
Beetje popi-jopie doen met foto`s van de vorige eigenaar......

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door allen » 10 apr 2020, 12:52

Ik was de eerste eigenaar schat... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Downforce Hans » 10 apr 2020, 12:55

allen schreef: 10 apr 2020, 12:52 Ik was de eerste eigenaar schat... :mrgreen:
Arme auto...... :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Arthur » 10 apr 2020, 12:55

Dan is het dus de 2e eigenaar :kikker:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust, Godspeed, jerico_NL, RS-Ron, Thomasss, yorick en 61 gasten