Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 22 aug 2020, 20:46

Krap 12.000 kilometer erbij gereden sinds april en naast dat er de nodige liters diesel doorheen zijn gegaan ook nog wat onderhoud.
Een typische kwaal van dit blok is het brandstofdrukregelventiel en vroeg of laat ben je een keer aan de beurt.
Ik kreeg er dus ook last van, blok begon wat te stotteren op de toerentallen die je veel gebruikt en nadat het steeds vaker voor kwam maar eens een beetje rond gaan kijken op internet wat mensen zoal doen.
Vervangen is natuurlijk een optie, maar met 200 euro voor zo'n onbenullig onderdeel is schoonmaken ook een hele goede optie en daar ben ik dus voor gegaan.

Achter het blok weggestopt kom je hem tegen:
Afbeelding

Was een beetje geklier om erbij te komen, moet misschien toch eens een Japanse monteur zoeken en vragen hoe die het doet.
Mijn arm kwam ongeveer 2 scharnierpunten tekort en mijn handen waren ook 3 keer te groot.
Maargoed, wat geploeter later ligt het ding uit elkaar en is het niets anders dan een omhulsel, een veer en een bewegende klep:
Afbeelding

Verder weinig foto's gemaakt, maar het er kwam wel wat prut uit.
Alles goed schoon gemaakt en het klepje gepolijst zodat die weer netjes glad was.

Terug in elkaar en weer naast de auto:
Afbeelding

Stotteren is weg en als bij effect lijkt de bak wat soepeler te schakelen, oftewel het blok krijgt wat extra brandstof :tooth:
Met max een maand of 2 is het tijd voor een beurtje en dan vervang ik het brandstoffilter gelijk nog even.

Vervolgens vandaag een vrije middag en dacht ik een rondje remmen te gaan doen...
Voor zijn de schijven wat krom (ja, eigen schuld :bag: ) en achter was het sowieso tijd voor nieuwe remblokken.

Lang verhaal kort, na goed 2,5ton waren de achterremmen wat slechter dan ik van tevoren had gedacht...
Rechtsachter zat de cilinder "vast", deze helemaal netjes gemaakt, nieuwe rubbers in de klauw en vervolgens met de nieuwe blokken terug geplaatst.

Alleen een foto van hoe de cilinder was toen ie eruit kwam:

Afbeelding

Toen dacht ik dat links wel beter zou zijn, al wist ik dat die klauw af en toe wat bleef hangen.
Reden werd snel duidelijk want de onderste geleidepen wilde met geen mogelijkheid los laten...bracket maar los getrokken en klauw met bracket in de bankschroef gezet.
Beetje geweld later kwam de pen er in 1 geheel uit. Wel de conclusie getrokken dat degene die de vorige keer de blokken heeft gewisseld het schroefdraad heeft gemold want de pen wilde er niet meer in.
Tapset gepakt en met wat nieuw draad wilde alles weer netjes in elkaar. Aan deze kant was de cilinder en het rubber, etc allemaal meer dan netjes nog en onder het mom "don't fix it if it ain't broken" besloten de boel" weer vast gezet.

Dit waren de blokken links achter, dus het moge duidelijk zijn dat er wat vast zat :tooth:
Afbeelding

Uiteindelijk een 3 uurtjes bezig geweest inclusief stoppen voor een flinke regenbui.
Had gedacht vandaag voor de schijven en blokken te doen (en eventuele revisie van de klauw), maar aangezien het al het einde van de middag was heb ik het mooi gelaten.

Binnenkort vakantie en dan is er wellicht ergens een middag vrij om de voorkant nog eens te wisselen.

Zat in ieder geval wat lucht in het systeem, zaakje met een vacuümpompje (was voor mij de eerste keer) ontlucht en het pedaalgevoel is in ieder geval een stuk verbeterd.

Hoop in de vakantie ook tijd te hebben om voorop mijn oude verstralers te plaatsen en wellicht achterop een setje werklampen te monteren.
Die laatste heb ik bij de Terrano ook altijd veel gebruik van gemaakt en die wil ik er voor de winter zeer zeker op hebben zitten.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Martijn_bmw » 22 aug 2020, 22:12

Dat zijn flink wat kilometers in een paar maanden!
En lekker geklust weer :)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 08 sep 2020, 13:48

Heb me vanmorgen maar eens op de voorremmen gestort, die moesten tenslotte nog.
In tegenstelling tot de achterkant kwam dit wel allemaal redelijk gemakkelijk los gelukkig.

Welgeteld 1 foto gemaakt aangezien het allemaal wel voor zich spreekt:

Afbeelding

Nadat alles weer teruggeplaatst is en op de juiste plaatsen van een lekker laagje vet een proefritje gemaakt en de remmen even goed ingeremd.
Dat wil zeggen, 60-80-100-120 km/h telkens stevig remmen tot het randje dat de ABS in grijpt. Dit is een methode die ik nog van de circuitremblokken gewend ben en eigenlijk altijd hanteer.
Boel stonk even lekker en na een afkoelronde de boel weer terug gezet op de oprit.

Als er vanmiddag nog tijd is hang ik de verstralers alvast aan de bumper, nu eerst andere dingen op de planning staan.
Mocht bovenstaand lukken sluit ik ze morgen aan dat ze het ook daadwerkelijk doen.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Downforce Hans » 08 sep 2020, 14:36

Vraag voortaan Allen, die kan overal bij met zijn armpjes en wat leuk voor hem is dat hij aan een auto sleutelt die na reparatie niet gelijk weer kapot gaat......

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 08 sep 2020, 16:46

:mrgreen: zal het onthouden

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Eeuwe » 08 sep 2020, 17:23

Goed bezig!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door allen » 08 sep 2020, 18:12

Downforce Hans schreef: 08 sep 2020, 14:36 Vraag voortaan Allen, die kan overal bij met zijn armpjes en wat leuk voor hem is dat hij aan een auto sleutelt die na reparatie niet gelijk weer kapot gaat......
Nee, ik weet niet meer hoe ik moet sleutelen denk ik. De auto’s blijven maar betrouwbaar voor me werken... :nana:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 08 sep 2020, 22:02

Jaja.... :tooth:

Zullen we het trouwens nog eens over verbruik hebben?

Afbeelding

Niet slecht voor slechts een 4 cilinder lijkt me :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 09 sep 2020, 14:33

De "oude" verstralers van de Terrano gisteren gemonteerd en vanmorgen nog een klein beetje anders afgewerkt:

Afbeelding

Morgen maar eens zien dat we tijd hebben om de boel aan te sluiten.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door JP » 09 sep 2020, 15:47

Heb je geen lier (nodig) ?

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Elise » 09 sep 2020, 17:04

Ferdi Gielen schreef: 08 sep 2020, 22:02 Jaja.... :tooth:

Zullen we het trouwens nog eens over verbruik hebben?

Afbeelding

Niet slecht voor slechts een 4 cilinder lijkt me :mrgreen:
Ik hoop dat de pompstations dicht op elkaar liggen in Drenthe, anders red je een ritje van de ene pomp naar de andere niet eens :lol:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 09 sep 2020, 17:52

Met een 67 liter tank is dat hier in het dorp sowieso nog wel te doen :mrgreen:
Was in de tuin bezig geweest met de aanhanger erachter, af en toe een klein stukje verplaatsen en met draaiende motor laten staan en dan krijg je dit als resultaat in de boardcomputer.
JP schreef: 09 sep 2020, 15:47 Heb je geen lier (nodig) ?
Ik zorg wel dat ik mezelf niet vast rijd, in het veengebied staan ook weinig bomen om je lier aan vast te knopen :tooth:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door allen » 09 sep 2020, 22:20

Schepje en een reserve wiel. Daar heb je geen boom voor nodig.

En ja... Ik was serieus. Tegelijkertijd. Ik gebruik de auto tegenwoordig alleen nog maar voor langere ritten.
Fietsen schijnt goed voor de geest te zijn. :bag:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 sep 2020, 12:54

Dan heb ik een hele luie geest :mrgreen:

Vanmorgen "even" gestoeid met de bedrading zodat de lampen nu ook daadwerkelijk doen waar ze voor zijn bedoelt.

Had gelezen dat de meeste mensen de bekabeling achter het dashboardkastje naar binnen laten komen, dat dacht ik dus ook te doen maar zelfs nadat de kachelventilator half los hing had ik die ingang nog niet in zicht.
Vervolgens aan de bestuurderskant de boel los getrokken en nu komen de kabels voor de schakelaar naast de kabel van de motorkapvergrendeling naar binnen.

Afbeelding

Ziet er hopeloos uit, maar alles zit weer in elkaar :tooth:

Afbeelding

En uiteraard verblindend zoals ik ze nog van de Terrano ken:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Martijn_bmw » 10 sep 2020, 14:23

Netjes weggewerkt met originele schakelaar!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 sep 2020, 15:48

Lijkt origineel, maar is het niet :)
Wel een hele tijd op zoek geweest naar iemand die ze zo maakt.

Voor de achterlichten heb ik er een in dezelfde stijl besteld, alleen dan uiteraard met een andere tekst/plaatje erop.
De Pajero is mij te netjes om dezelfde schakelaars te gebruiken die ik in de Terrano had zitten.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door MartijnGizmo » 10 sep 2020, 15:58

Lekker gesleuteld weer, scheelt toch een hoop als je veel zelf kunt!

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Elise » 10 sep 2020, 16:56

Ferdi Gielen schreef: 10 sep 2020, 12:54 Afbeelding
Je hebt kwaliteitsmatten in je auto :blink:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 sep 2020, 17:03

Ik vroeg me al af wanneer het iemand op zou vallen :bag: :mrgreen:

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Elise » 10 sep 2020, 17:09

:beer:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Martijn_bmw » 10 sep 2020, 17:26

Haha scherp Elise :lol:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 20 sep 2020, 19:49

Afgelopen week de EGR dicht gezet.
Via een Australisch forum geleerd dat je een van de sensoren kan foppen door een weerstandje tussen de bedrading te zetten waardoor deze dicht blijft staan.
Geen foutmeldingen, een stukje zuiniger en blok al rijdend beter bij de les. De boel zo gemaakt dat het in een halve minuut weer origineel is als het zou moeten.

Beetje een gevoelig onderwerp soms, maar als je ziet dat zo'n klep aan interne vervuiling veroorzaakt ..
Komend jaar staat een volledige schoonmaakbeurt aan het inlaat kanaal op de planning en mogelijk dat er dan nog een olie catchtank bij komt.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 28 okt 2020, 20:39

Laatste tijd nog een beetje onderhoud gedaan, interieurfilter, luchtfilter en brandstoffilter vervangen.
Was wel een klein beetje nodig ook nadat ze aan hun interval zaten.

Interieurfilter:
Afbeelding

Luchtfilter aan de onderzijde, bovenkant was nog als nieuw:
Afbeelding

Brandstoffilter moest volgens de geleerden gemakkelijk los komen.
Kwam er met mijn geduld op neer dat ik de hele bracket waar het ding aan hangt los heb geschroefd en in de bankschroef heb gezet zodat je er een stuk gemakkelijker mee aan de slag kunt.

Vanmiddag is er nog 10 liter Shell olie bezorgd, kijken of we zaterdag even een olie + filter wissel kunnen gaan doen.

Grappig detail in het brandstoffilter is het systeem dat het vochtgehalte in de brandstof meet doormiddel van een vlotter:
Afbeelding

Verder creatief geweest met wat lampen en materiaal zodat er werklampen achterop de Pajero konden:
Afbeelding

Geen foto's gemaakt van het op en inbouwen, ging uiteindelijk aardig wat tijd in zitten omdat er vanbinnen nogal wat los moest om het netjes weg te werken.
Einde van de middag de schakelaar geplaatst:
Afbeelding

Maar toen bleek dat die dus niets doet :bag:
Ding een beetje geholpen en dan doen de lampen het in ieder geval wel, maar dat helpen gaat op een manier die vanachter het stuur niet werkt.
Voor nu zit ie op z'n plek en hebben we geen gat in het dashboard en is er een nieuwe schakelaar besteld.

En vanmiddag geleerd dat de voorruit na 5 maanden, 3 weken en 2 dagen begint te scheuren :blackeye:
Bedrijf die hem heeft geplaatst bericht met een foto gestuurd, lijkt mij een duidelijk garantiegeval. Vriendin is er vandaag mee op pad geweest en die heeft geen gekke dingen gedaan...

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 28 okt 2020, 20:39

Laatste tijd nog een beetje onderhoud gedaan, interieurfilter, luchtfilter en brandstoffilter vervangen.
Was wel een klein beetje nodig ook nadat ze aan hun interval zaten.

Interieurfilter:
Afbeelding

Luchtfilter aan de onderzijde, bovenkant was nog als nieuw:
Afbeelding

Brandstoffilter moest volgens de geleerden gemakkelijk los komen.
Kwam er met mijn geduld op neer dat ik de hele bracket waar het ding aan hangt los heb geschroefd en in de bankschroef heb gezet zodat je er een stuk gemakkelijker mee aan de slag kunt.

Vanmiddag is er nog 10 liter Shell olie bezorgd, kijken of we zaterdag even een olie + filter wissel kunnen gaan doen.

Grappig detail in het brandstoffilter is het systeem dat het vochtgehalte in de brandstof meet doormiddel van een vlotter:
Afbeelding

Verder creatief geweest met wat lampen en materiaal zodat er werklampen achterop de Pajero konden:
Afbeelding

Geen foto's gemaakt van het op en inbouwen, ging uiteindelijk aardig wat tijd in zitten omdat er vanbinnen nogal wat los moest om het netjes weg te werken.
Einde van de middag de schakelaar geplaatst:
Afbeelding

Maar toen bleek dat die dus niets doet :bag:
Ding een beetje geholpen en dan doen de lampen het in ieder geval wel, maar dat helpen gaat op een manier die vanachter het stuur niet werkt.
Voor nu zit ie op z'n plek en hebben we geen gat in het dashboard en is er een nieuwe schakelaar besteld.

En vanmiddag geleerd dat de voorruit na 5 maanden, 3 weken en 2 dagen begint te scheuren :blackeye:
Bedrijf die hem heeft geplaatst bericht met een foto gestuurd, lijkt mij een duidelijk garantiegeval. Vriendin is er vandaag mee op pad geweest en die heeft geen gekke dingen gedaan...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Van een halve Japanner naar een "groot" formaat Pajero 3.2 Di-D

Bericht door JP » 28 okt 2020, 20:50

Werkt dit ook tegen bumperklevers ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], maurizio en 57 gasten