Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Bericht door beske » 15 feb 2020, 15:19

Laat ik beginnen met de 2 deurs 316 uit 1984. Als student gekocht als eerste auto in juli 2010. Een voorliefde voor dit model 3 serie had ik altijd al, en in 2010 was deze 25 jaar oud en als student ook “betaalbaar” door de vrijstelling van wegenbelasting. Dat ik hem 10 jaar laten nog steeds zou hebben had ik op dat moment nooit gedacht. Ik zal de hoogtepunten van deze 10 jaar even snel samenvatten, dan kan ik daarna verder met updaten als er iets up te daten valt.

Het begon als een vrijwel optieloze 316, op een paar overbodige interieurlampjes en een los zittende antenne na leek het me een heel net exemplaar. Al vrij snel kwam ik er achter dat de 80.000km op de teller wellicht niet helemaal correct bleken aangezien de teller het niet deed en ook uit 1987 bleek te komen. De standaard pierburg carburateur gaf ook een hoop ellende en na verschillende pogingen er wat van te maken werd hij aan de kant geschoven en vervangen door een replacement kit van Weber. Hiermee liep hij duidelijk een stuk beter en ging het verbruik van 1 op 6 naar 1 op 10. Verder werden er wat dikkere stabilisatorstangen gemonteerd om het overhellen tegen te gaan. Dankzij deze stabilisatorstangen zat ik op rotondes bijna meer op de middenconsole dan op de stoel dus kwam er ook een set sportstoelen en een bijbehorende achterbank.
1.jpg
1.jpg (64.28 KiB) 6142 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (52.95 KiB) 6142 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (58.55 KiB) 6142 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (48.66 KiB) 6142 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (33.38 KiB) 6142 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (35.58 KiB) 6142 keer bekeken
Laatst gewijzigd door beske op 13 jan 2023, 12:36, 15 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 15 feb 2020, 15:27

Toen er op het E30 forum een 318i aan werd geboden waar een m-tech bumperkit en 17” immitatie alpina’s op zaten was ik er snel bij. De 318i werd opgehaald in Groningen en in Zuid-Limburg op de oprit van mijn ouders gedemonteerd. De velgen kwamen al vrij snel onder de 316, en de m-tech kit ging de zolder op om uiteindelijk pas een aantal jaar later definitief gemonteerd te worden.
7.jpg
7.jpg (57.49 KiB) 6134 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (67.71 KiB) 6134 keer bekeken
9.jpg
9.jpg (55.52 KiB) 6134 keer bekeken
Ondanks dat de Weber replacement kit fantastisch werkte kon ik het toch niet laten om een setje dubbele Dellorto’s op te halen toen deze aangeboden werden. Dus na even schroeven zag het er zo uit onder de kap en stond ik weer wat vaker bij de benzinepomp.
10.jpg
10.jpg (40.65 KiB) 6134 keer bekeken
De oude M10 motor bleek niet meer zo fris te zijn, en van de verkoper van de Dellorto’s kon ik ook zijn onlangs gereviseerd motorblok kopen. De oprit van mijn ouders werd weer gebruikt voor een weekendje (of 2) sleutelen. Een motortakel huren zou veel te professioneel zijn dus werd de graafmachine gebruikt om het blok er uit te halen. Het nieuwe blok werd voorzien van nieuwe koelwaterslangen, waterpomp, thermostaat, koppeling, Z3 shortshifter, hulpkoppelingcilinder, carterpanpakkingen en uiteraard een nieuw oliefilter en verse olie. Na alles gemonteerd en aangesloten te hebben liep hij als nooit tevoren!


11.jpg
11.jpg (113.28 KiB) 6134 keer bekeken
12.jpg
12.jpg (129.93 KiB) 6134 keer bekeken

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 15 feb 2020, 15:31

Tijd voor een echte test dus, de week voor de Nürburgring wel nog een setje remmen van een zescilinder en Ferodo DS2500 blokken gemonteerd.
13.jpg
13.jpg (127.83 KiB) 6132 keer bekeken
Omdat de zomervakantie roadtrip er aan zat te komen heb ik de afstelling van de Dellorto’s even na laten kijken en bij laten stellen bij Speedcentre in Geldermalsen. Daar bleek er 119pk in mijn 90pk M10 te zitten, niet verkeerd.
14.jpg
14.jpg (129.27 KiB) 6132 keer bekeken
15.jpg
15.jpg (116.97 KiB) 6132 keer bekeken


Tijdens de roadtrip nog een setje klapramen op de kop getikt. Die werden in het warme Frankrijk nou eenmaal vaker geleverd. Wat doe je dan op een camping een kleine 1000km van huis? Je trapt je raam er uit natuurlijk. Dan kun je de raampjes op de terugweg tenminste alle vier open zetten.
16.jpg
16.jpg (184.8 KiB) 6132 keer bekeken
17.jpg
17.jpg (207.83 KiB) 6132 keer bekeken
18.jpg
18.jpg (117.97 KiB) 6132 keer bekeken

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 15 feb 2020, 15:37

De velgen vond ik ondertussen ook te groot, dus die werden vervangen door 16” Hartges. En na een gevalletje apk afkeur werd er een achteras met schijfremmen opgebouwd om gemonteerd te worden. Hier heb ik ook meteen camber en toe correctiekits op gelast. Ook voorzien van stalen remleidingen en meteen een andere benzinetank klaargemaakt aangezien de mijne krokant begon te worden. Ook alle vaste remleidingen vervangen, nu kon ik er toch lekker bij. De oprit van mijn ouders had ik ook ingeruild voor een mooie hal die ik met 3 vrienden deelde, dat sleutelt toch een stuk fijner.
19.jpg
19.jpg (163.17 KiB) 6130 keer bekeken
20.jpg
20.jpg (110.96 KiB) 6130 keer bekeken
21.jpg
21.jpg (97.78 KiB) 6130 keer bekeken
22.jpg
22.jpg (143.22 KiB) 6130 keer bekeken
23.jpg
23.jpg (155.68 KiB) 6130 keer bekeken
24.jpg
24.jpg (124.96 KiB) 6130 keer bekeken

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 15 feb 2020, 15:42

Nu ik de ruimte had om de E30 grondig aan te pakken ben ik daar in januari 2015 ook mee begonnen. Er was namelijk wel wat laswerk nodig. Dit heb ik allemaal uitbesteed.
Wel heb ik zelf nog een gat in het schutbord dicht gelast en het voorfront nog vervangen, deze bleek ooit al (gedeeltelijk) vervangen te zijn, maar dat was slecht gebeurd.
25.jpg
25.jpg (110.54 KiB) 6126 keer bekeken
26.jpg
26.jpg (116.95 KiB) 6126 keer bekeken
27.jpg
27.jpg (90 KiB) 6126 keer bekeken
28.jpg
28.jpg (70.79 KiB) 6126 keer bekeken
29.jpg
29.jpg (97.06 KiB) 6126 keer bekeken
30.jpg
30.jpg (108.21 KiB) 6126 keer bekeken

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 15 feb 2020, 15:46

Meteen van de gelegenheid gebruikt gemaakt om het voorste subframe netjes te maken en alle onnodige strijkkit en beugels uit de motorruimte te verwijderen voor een wat cleanere look.

Ik wou graag iets meer vermogen hebben, dus werd er een complete M20B25 swap gekocht. Ook werd heel de auto weer opgebouwd en kwam eindelijk de m-tech bumperkit van de sloop 318i eens van zolder.
31.jpg
31.jpg (115.01 KiB) 6122 keer bekeken
32.jpg
32.jpg (124.17 KiB) 6122 keer bekeken
33.jpg
33.jpg (121.85 KiB) 6122 keer bekeken
34.jpg
34.jpg (133.61 KiB) 6122 keer bekeken
35.jpg
35.jpg (104.76 KiB) 6122 keer bekeken
36.jpg
36.jpg (109.04 KiB) 6122 keer bekeken

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 15 feb 2020, 15:51

Nog voordat de M20 gedraaid had in mijn E30 liep ik weer tegen wat anders leuks aan en kocht ik een M52B28 blok met alle benodigde aanbouwdelen en een 3.25 40% sperdiff.
37.jpg
37.jpg (127.78 KiB) 6119 keer bekeken
De koets is ondertussen verhuisd naar de garage van een maat, die heeft hem helemaal spuitklaar gemaakt en hem laten spuiten.
38.jpg
38.jpg (167.36 KiB) 6119 keer bekeken
39.jpg
39.jpg (126.04 KiB) 6119 keer bekeken
En toen kon het opbouwen beginnen.
40.jpg
40.jpg (133.15 KiB) 6119 keer bekeken
41.jpg
41.jpg (219.75 KiB) 6119 keer bekeken
42.jpg
42.jpg (192.21 KiB) 6119 keer bekeken

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 15 feb 2020, 15:54

44.jpg
44.jpg (234.22 KiB) 6118 keer bekeken
45.jpg
45.jpg (217.26 KiB) 6118 keer bekeken
46.jpg
46.jpg (172.69 KiB) 6118 keer bekeken
De kabelboom heb ik thuis helemaal nagelopen en waar nodig voorzien van nieuwe stekkers. Ook werd er een aansluiting voor een elektrische fan in de originele zekeringkast bijgezet.
43.jpg
43.jpg (190.1 KiB) 6118 keer bekeken
De laatste tijd ging het niet heel vlot, we moesten onze hal uit op last van de gemeente, precies rond de tijd dat ik voor een half jaar op wereldreis vertrok. Dus alles in alle haast weten te verhuizen, opgeslagen en nu weer tevoorschijn gehaald. Inmiddels heb ik gelukkig weer een nieuwe hal gevonden, dus we kunnen weer wat klussen.
47.jpg
47.jpg (190.96 KiB) 6118 keer bekeken
48.jpg
48.jpg (129.97 KiB) 6118 keer bekeken

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 15 feb 2020, 16:02

En dan nu de 316i, een 4 deurs uit 1991. Eigenlijk alleen gekocht omdat ie om de hoek stond en te goedkoop was om te laten staan. Zo kocht ik hem:
50.jpg
50.jpg (157.78 KiB) 6113 keer bekeken
Pluspunten:
- Alle rubbers vervangen door Powerflex paars.
- Rondom schijfremmen, voorremmen van een zescilinder.
- 3.91 188mm sperdiff.
- Gereviseerde cilinderkop.
- Extra setje velgen.
- Recent nog groot onderhoud gehad, distributieriem, bougiekabels, beurtje.

Uiteraard ook een paar minpunten:
- Deuk in het rechter achterportier.
- Roestige wielkastranden.
- Flinke roest linksachter in de wielkast vanwege een slecht gemonteerde antenne.
- Motor liep niet soepel.

Ik had bij het bekijken van de auto al gezien dat hij een hoop valse lucht aanzoog. Dus toen ik hem op ging halen ben ik op weg naar huis meteen al even gestopt om een hoop leidingen weer netjes aan te sluiten en de stekker van de LHM terug in te pluggen. Dat scheelde al heel veel. De stationairklep leek echter kapot want zodra ik die aansloot ging het toerental meteen naar 4000 rpm. Deze bleek achteraf gewoon ondersteboven gemonteerd te zitten. Toen ik dat gecorrigeerd had en er een nieuwe luchtbalg op gezet had liep hij gewoon netjes.
De apk was inmiddels ook verlopen, en er zat een serieuze rammel linksvoor. De afkeurlijst bestond uit:
- Roest in de wielkast linksachter
- Gebroken schokdemper linksvoor
- Fuseekogel linksvoor
- Stadslichtje
- Geen reflectoren in de tjoening achterlichten

Meteen maar een setje B8 dempers aangeschaft en een draagarm voor linksvoor.
49.jpg
49.jpg (79.24 KiB) 6113 keer bekeken
Het roestgat werd succesvol dichtgesmeerd met karton en strijkkit, de garage had nog een reflector om er bij te plakken en het stadlicht deed het weer na een ferme tik. Dus toen had ie gewoon APK.
51.jpg
51.jpg (63.53 KiB) 6113 keer bekeken
Later heb ik bij een lokale bmw sloper nog een setje orignele achterlichten, een veerpootbrug en een stabilisatorstang gehaald. Ik had nog een setje oude B8 achterdempers liggen, dus die werden ook gemonteerd. Al vrij snel had ik een leuke kart voor weinig geld.
52.jpg
52.jpg (89.08 KiB) 6113 keer bekeken
53.jpg
53.jpg (106.9 KiB) 6113 keer bekeken
Via via kreeg ik van iemand een mooi bod op het sperdiff, en aangezien een 316i nou niet bepaald het vermogen heeft om deze optimaal te gebruiken heb ik hem maar verkocht en er een 3.91 open diff dat nog in de schuur lag gemonteerd. Om af en toe toch een dagje dwars te kunnen kocht ik een 4.27 differentieel dat we vast gelast hebben. Hiermee komt zo’n 316i toch een stuk gemakkelijker om.
54.jpg
54.jpg (192.12 KiB) 6113 keer bekeken
Laatst gewijzigd door beske op 15 feb 2020, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 15 feb 2020, 16:11

Het geld van het sperdiff heb ik meteen maar geïnvesteerd in een setje Nankang NS2R semislicks en een E36 stuurhuis. Hiermee is het kartgevoel compleet. Door de lichte neus laat hij zich alle kanten op smijten en wekt hij lekker veel vertrouwen voordat je de grens overschrijdt. Al meerdere keren heeft een bumperklever zich er in vergist door deze oude afgetrapte E30 proberen te volgen als ie zonder af te remmen een rotonde op schiet :lol:
55.jpg
55.jpg (218.54 KiB) 6110 keer bekeken
Ik werd door een paar vrienden meegevraagd te gaan driften, dus snel het gelaste diff en een setje oude banden op de achteras gemonteerd. Een eigen brug komt dan toch wel van pas en je differentieel voorzien van tapeinden scheelt ook een hoop gedoe. Met 99pk was ik even bang om vermogen te kort te komen, maar als je het spelletje eenmaal een beetje door hebt lukt het vrij aardig om het hele parcours dwars te gaan ermee. Dit was op het Blackwheels terrein in Weert, maar daar worden tegenwoordig geen driftdagen meer georganiseerd volgens mij.
54.jpg
54.jpg (192.12 KiB) 6110 keer bekeken
57.jpg
57.jpg (165.72 KiB) 6110 keer bekeken
56.jpg
56.jpg (203.73 KiB) 6110 keer bekeken
Ik had de driftsmaak wel te pakken dus vrij snel erna heb ik me inschreven voor een driftdag op Weeze. Op het beginnersterrein begonnen maar daar viel het nog best tegen om dwars te gaan. De oude achterbanden leken wel veel meer grip te hebben dan de nieuwe semislicks op de vooras, waardoor we erg veel last hadden van onderstuur, iets wat ik normaal niet gewend ben van deze auto. Het duurde even voordat we het onder controle hadden, maar toen ging het vrij lekker. Op het eind van de dag nog even een paar rondes op de grote baan gedaan, maar daar stond ik meteen achterstevoren, stukken minder grip dan op de betonplaten van de beginnersbaan.
58.jpg
58.jpg (81.98 KiB) 6110 keer bekeken
59.jpg
59.jpg (120.92 KiB) 6110 keer bekeken

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 15 feb 2020, 16:16

Vorige zomer ook nog een vrij rijden sessie op Zolder gedaan, erg leuk om te doen! Op de rechte stukken had ik natuurlijk weinig in te brengen, dus lekker aan de kant gaan voor de snelle auto’s en zorgen dat ik in de bochten vrij baan had om weer lekker te kunnen sturen. Ongelofelijk hoeveel grip deze banden hebben als ze een beetje op temperatuur zijn.
60.jpg
60.jpg (253.51 KiB) 6106 keer bekeken
De remmen waren hierna wel aan vervanging toen dus hier Zimmerman schijven en Ferodo DS2500 blokken op gemonteerd. Een mooie combi voor straat en licht circuit gebruik.
61.jpg
61.jpg (169.33 KiB) 6106 keer bekeken
Ook een setje vaste camberplates gemonteerd om iets meer negatief camber te creëren.
62.jpg
62.jpg (157.8 KiB) 6106 keer bekeken
En de neus iets opgefrist door het monteren van een Is-lip en witte knipperlichtglazen.
64.jpg
64.jpg (239.47 KiB) 6106 keer bekeken
En nog een paar rondjes Nordschleife gedaan. Ook hier weer goed in de spiegels kijken, rechtsknipperen en aan de kant gaan voor sneller verkeer en zorgen dat je de bochten voor jezelf hebt. Op de rechte stukken valt toch geen lol te beleven met een 316i.
63.jpg
63.jpg (350.27 KiB) 6106 keer bekeken
65.jpg
65.jpg (255.85 KiB) 6106 keer bekeken
Toekomstplannen zijn het monteren van een nieuw wiellager rechtsachter en eens kijken of hij dan nog een jaartje APK kan krijgen. Ook worden de oude B8 dempers aan de achterkant vervangen door een setje nieuwe, want deze zijn nu toch wel ver heen.

Naast mijn 316 2-deurs project is dit mijn enige auto, dus naast drift en circuitgebruik moet hij ook nog mijn betrouwbare daily driver zijn. Qua upgrades is het voor nu dus wel even gek zat. Als de 2-deurs af is kijken we wel eens verder, misschien dat er dan een leuke daily bij komt en deze fulltime circuitbak mag worden. Mocht ik in de tussentijd tegen een leuke plug & play motorswap aanlopen dan kan bovenstaande alinea vergeten worden en gaat de M40B16 bij het oud ijzer.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door Arthur » 15 feb 2020, 16:40

Je bent iig bezig steeds :thumbup:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door TurboClouseau » 15 feb 2020, 17:38

Toffe projecten!!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door Eeuwe » 15 feb 2020, 20:58

Prachtig, heel tof project! Houd ons op de hoogte :df:

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door jessedehaan » 15 feb 2020, 21:15

Wat een mooie auto's zijn die E30's, leuk dat je ze zo op de weg houdt, en er echt mee rijdt.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door Martijn_bmw » 15 feb 2020, 22:12

Leuk om te lezen en veel herkenning.

Van mijn 18 tm 28 ook tig e30s gereden en en gesleuteld enz. Blijven heerlijke auto’s .

Heb nu ook nog een klein stukje e30 (de achteras van mijn z3 coupé :tooth: )

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door Mark 320iS » 15 feb 2020, 22:46

Leuk man, ook een hele lijst aan e30's gehad, van 316i m10 tot 320iS s14!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door Crookie » 15 feb 2020, 23:48

Gaaf die m10 met dubbele carb. Zou een 318is ook goed kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door MartijnGizmo » 16 feb 2020, 11:54

Lekker verhaal, blijft leuk speelgoed, die E30's!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door e30touring1990 » 16 feb 2020, 12:23

leuke projecten en bedankt voor het delen, leuk om te lezen! al een tijdlijn wanneer de 2 deurs moet rijden met de m52 ombouw erin?

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 16 feb 2020, 17:52

Bedankt voor de reacties heren, leuk om te lezen dat er meer (ex-) E30 rijders rondhangen hier.

Ik roep al 5 jaar dat de 2 deurs dit jaar écht af gaat zijn, maar ik houd mezelf steeds net genoeg afgeleid met andere projecten om dat niet te laten lukken. ik ben denk ik een beetje bang voor hetzelfde effect als toen je vroeger een hut ging bouwen, dan was je hut af en had je niks meer te doen...

Maar goed, 19 juni ga ik trouwen, dus dan heb ik hem er graag bij als trouwauto :D

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 16 feb 2020, 18:00

Daarbij denk ik als ik in de 316i zit regelmatig dingen als "wat zou deze auto fijn zijn met een M52" of "wat zou een sperdiff en wat meer vermogen toch lekker zijn", maar die auto staat gewoon in mijn schuur, ik moet hem alleen nog even afmaken :lol:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1055
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door Vliet » 17 feb 2020, 10:00

Heerlijke E30's zeg. Je gebruikt ze ook goed zo te zien. Super leuk die rapportages.

Maik96
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 dec 2019, 13:35
Auto: Mini Cooper S JCW

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door Maik96 » 17 feb 2020, 11:11

Blijf zo'n E30 toch een prachtige auto vinden! Beide erg leuke projecten.

Gebruikersavatar
beske
Berichten: 314
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's E30 projecten

Bericht door beske » 22 feb 2020, 18:26

Na een geslaagde avond carnaval vieren besluit ik vanochtend eens wat nuttigs te doen met mijn kater.
Voor de 2-deurs staat de kabelboom op het programma, iets waar ik graag mijn kop een beetje bij hou, dus niks voor vandaag.
Dan maar aan de 4-deurs klussen, die moet binnenkort voor APK en er liggen nog 2 schokdempers en een wiellager te wachten.
Mijn brug in de nieuwe klusruimte is nog niet operationeel, en de andere waren bezet. Dus dan maar lekker ouderwets op de grond sleutelen.

Nu hou ik de 4-deurs het liefst in leven met de afdankertjes van de 2-deurs. Dus zodoende heb ik 2 jaar geleden de achterste schokdempers van de 2-deurs er onder gezet. Deze hadden echter hun beste tijd wel gehad en daarom bestelde ik een setje nieuwe Bilstein B8 schokdempers. Deze waren vlot gemonteerd en het proefritje voelde meteen al een stuk beter. Mooi, door met de volgende klus!
IMG_20200222_121901.jpg
IMG_20200222_121901.jpg (178.24 KiB) 5474 keer bekeken
Voor het wiellager had ik al het nodige gereedschap besteld, dus dat zou zonder (extra) hoofdpijn moeten lukken.
IMG_20200222_134110.jpg
IMG_20200222_134110.jpg (243.34 KiB) 5474 keer bekeken
Goed gereedschap bleek het halve werk, dus al snel lag het wiellager er naast.
IMG_20200222_135517.jpg
IMG_20200222_135517.jpg (128.45 KiB) 5474 keer bekeken
IMG_20200222_141806.jpg
IMG_20200222_141806.jpg (111.79 KiB) 5474 keer bekeken
Het probleem zat 'm echter in de andere helft van het werk. Ik had niet de helderste dag en pak zonder na te denken het verkeerde opzetstuk met het er in persen van de naaf en druk zonder enige moeite het hele wiellager uit elkaar :stom: :stom: :stom:

Nog even geprobeerd om het binnenwerk er weer in te persen zodat de auto op z'n minst weer verplaatst kon worden, maar helaas, dat werkte ook niet. Aangezien mijn backup transport de Iveco Daily op de achtergrond was moest de E30 wel nog even aan de kant gezet worden. Gelukkig hebben we een stapelaar in de schuur :tooth:
IMG_20200222_154624.jpg
IMG_20200222_154624.jpg (136.56 KiB) 5474 keer bekeken
Resultaat van vandaag, een paar uur hard gewerkt en niks opgeschoten :stom:

Ik ga maar weer aan het bier denk ik :beer:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed en 55 gasten