Beske's BMW projecten -> S50B32 compact

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> Driftdag

Bericht door beske » 17 nov 2020, 08:23

Afgelopen zondag dus naar Weert gereden voor een ochtendje driften op het Blackwheels terrein.

Netjes om 8:30 gearriveerd, mijn maat was al ingeschreven en ging al een plekje zoeken op het paddock. Ik dus ook snel het papierwerk ingevuld en er bij gaan staan op het paddock, even de extra banden en gereedschap dumpen en klaar, want de auto was al driftklaar. Tussen 8:30 en 9:00 arriveerden nog een handjevol E36's, een paar E46's, een E34 en een Lada ( :clap: ), De baan ging om 9 uur open dus om 8:58 hebben we de helm opgezet en zijn we klaar gaan staan om als een van de eersten de baan op te gaan. Die lag er toen nog erg herfstachtig bij met alle bladeren, maar die hadden we snel genoeg weg geveegd met onze achterbanden.

Mijn driftskills waren nog een beetje roestig, de laatste driftdag was immers alweer 2 jaar geleden, en op straat maak ik het niet te gek. Dus op het begin vooral even aanvoelen en kijken hoe het loopt, het hele parcours aan elkaar driften komt later wel weer. Tegen 9:15 had iedereen zijn weg naar het parcours gevonden en werd het best nog even druk. Bij Blackwheels mag je een ronde of 3 aan elkaar driften, waarna je van de baan gevlagd wordt en weer achteraan de wachtrij aan mag sluiten. Niet zo erg want dan kunnen auto en bestuurder heel even afkoelen. Tegen 9:45 stond echter iedereen weer terug op het paddock te sleutelen en hadden mijn maat en ik met onze auto's de baan een half uur lang bijna voor ons alleen :headbang:. Rond die tijd begon ik het driften, het parcours en de auto ook een beetje door te krijgen en kreeg ik het hele rondje ook weer eens aan elkaar gedrift.
IMG_20201115_101013.jpg
IMG_20201115_101013.jpg (498.65 KiB) 18057 keer bekeken
Aangezien Weert redelijk in de buurt ligt heb ik ook de vrouw zo gek gekregen om even een uurtje langs te komen. Die wordt normaal al wagenziek als ik 1 rotonde iets te enthousiast neem, dus een rondje mee gaan driften was nog wel een dingetje. Ik heb haar maar niet te lang laten toekijken en twijfelen, helm op en instappen :lol: Ze vond het leuk om eens mee te maken, maar het was niet voor herhaling vatbaar. Dankzij haar en een maat die nog even kwam kijken heb ik wel een paar foto's en video's gekregen:
IMG-20201115-WA0007.jpg
IMG-20201115-WA0007.jpg (414.76 KiB) 18057 keer bekeken
DSC06771 (1).jpg
DSC06771 (1).jpg (248.97 KiB) 18057 keer bekeken
DSC06766 (1).jpg
DSC06766 (1).jpg (123.7 KiB) 18057 keer bekeken
Slowmotion filmpje voor het gymkhana gevoel:


Ook nog even de GoPro op de helm geplakt voor wat onboard materiaal.



Als ik de beelden terugkijk vallen me 2 dingen op die beter kunnen:
- Twee handen aan het stuur, die pook heb je na het wegrijden niet meer nodig op deze baan en de handrem werkt toch niet.
- Iets meer rust in de auto, ik zit hier nog veel te veel te gooien en te smijten met het stuur. Nergens voor nodig, die auto wil toch wel dwars. Later op de dag ging dit al beter. Maar als ik het met bijvoorbeeld Knot zijn filmpjes vergelijk heb ik nog wat te leren.

Mocht je nog iets toe te voegen hebben aan deze lijst, laat het me vooral weten, maar houd t netjes :tooth:

En dan de auto. Het sperdiff werkt perfect, grijpt goed aan en de snelheid ligt een stuk hoger dan de vorige keer toen ik hier reed met een gelast diff. Met de andere achterveren geeft ie ook veel meer vertrouwen en drift hij vrij gemakkelijk. Wel liep er rechts ergens een bandje aan in die langere bocht, ik dacht eerst rechtsachter, maar nu ik de foto's zie verdenk ik rechtsvoor. Maar dat loste zichzelf gedurende de dag gelukkig wel op...

Ook liep de temperatuurmeter af en toe iets naar rechts als het even rustig was en ik niet van de baan af hoefde, waarbij ik bij het derde streepje op de meter altijd even de baan af ging, kachel aan en raampjes open en dan kon ie een minuutje later wel weer. Ging er dan helemaal niks mis deze dag? Natuurlijk wel! Eerst tikte ik een van de rood-witte barriers aan met de neus, waarna de kentekenplaat al iets losser zat. Later ging ik met de voorkant nog een berg grond in, en toen ik achteruit reed zat de kentekenplaat nog in de berg :lol:

Dus totale schade: €2,50, een setje achterbanden en driekwart tank benzine.
IMG_20201115_121600.jpg
IMG_20201115_121600.jpg (464.27 KiB) 18057 keer bekeken
IMG_20201115_134944.jpg
IMG_20201115_134944.jpg (477.38 KiB) 18057 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Beske's BMW projecten -> Driftdag

Bericht door Jan Terwolde » 17 nov 2020, 09:22

Heerlijk!! Ziet er al zeker goed uit vind ik hoor, niet dat ik zo'n specialist ben. Moet zelf ook echt een sperdiff onder de beemer gooien en weer naar wat dagen gaan!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6007
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Beske's BMW projecten -> Driftdag

Bericht door matthyssie » 17 nov 2020, 09:24

Een hoop plezier gehad dus!

Kleine tip: Probeer te oefenen met links remmen. Eerst gewoon op straat om het juiste gevoel in je linkervoet te trainen en probeer daarna eens met links bij te remmen in een drift. Je zult dan merken dat je de snelheid naar beneden kan brengen in een drift, zonder wielspin te verliezen. Daardoor kan je veel soepeler transities van links naar rechts of van snelle naar langzame delen maken.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Beske's BMW projecten -> Driftdag

Bericht door Knot » 17 nov 2020, 11:26

Gaat best aardig toch? Vind dat de auto veel hoek maakt zonder rond te gaan.

Temperatuur zal op kleine baantjes altijd wat op gaan lopen als je het niet grof aanpakt. Bijv op papenburg bereik je hoge snelheden en waait/koelt alles beter door.

Vind m nog wel iets veel bodyroll hebben, is ook net wat je wil, zelf wil ik de auto kunnen aanvoelen, ik ben geen intrax/ast man maar moet wel redelijk dempen met gevoel.

Stuur kan je het beste zelf laten zoeken met handen op kwart voor 3 en als je m vastpakt het laatste halfje meegeven of terugnemen, dan kom je nooit in de knoop.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Beske's BMW projecten -> Driftdag

Bericht door Eeuwe » 17 nov 2020, 12:55

Gaaf hoor! Ook nog modificatieplannen na afgelopen driftdag?

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten -> Driftdag

Bericht door beske » 17 nov 2020, 13:39

matthyssie schreef: 17 nov 2020, 09:24 Een hoop plezier gehad dus!

Kleine tip: Probeer te oefenen met links remmen. Eerst gewoon op straat om het juiste gevoel in je linkervoet te trainen en probeer daarna eens met links bij te remmen in een drift. Je zult dan merken dat je de snelheid naar beneden kan brengen in een drift, zonder wielspin te verliezen. Daardoor kan je veel soepeler transities van links naar rechts of van snelle naar langzame delen maken.
Dankje! Links remmen heb ik een paar keer geprobeerd voor de 180 graden bocht achter op het terrein. Daar wou de snelheid nog wel eens te hoog zijn als je de voorgaande bochten wat strak (en daardoor snel) had genomen. Maar ik moet er nog wat mee oefenen voordat ik dat onder de knie heb. Volgende keer maar weer eens proberen.
Knot schreef: 17 nov 2020, 11:26 Gaat best aardig toch? Vind dat de auto veel hoek maakt zonder rond te gaan.

Temperatuur zal op kleine baantjes altijd wat op gaan lopen als je het niet grof aanpakt. Bijv op papenburg bereik je hoge snelheden en waait/koelt alles beter door.

Vind m nog wel iets veel bodyroll hebben, is ook net wat je wil, zelf wil ik de auto kunnen aanvoelen, ik ben geen intrax/ast man maar moet wel redelijk dempen met gevoel.

Stuur kan je het beste zelf laten zoeken met handen op kwart voor 3 en als je m vastpakt het laatste halfje meegeven of terugnemen, dan kom je nooit in de knoop.
Ik was er ook niet ontevreden over hoor, maar ik heb natuurlijk wel een gunstig filmpje genomen, heb uiteraard ook een aantal keer achterstevoren gestaan.

Dit baantje is inderdaad te klein om echt rijwind te creëren, dus viscofan en aircofan stonden allebei flink te blazen. Maar was goed te doen en een goede reden om af en toe even rust in te lassen, ook voor mezelf.

Bodyroll heeft ie inderdaad wel, en dan heb ik de stabi endlinkjes al allemaal vervangen. De dempers zijn van Monroe en zo te zien ook niet meer de jongste, dus daar zou nog wel wat verbetering in kunnen zitten.
eBoonstra schreef: 17 nov 2020, 12:55 Gaaf hoor! Ook nog modificatieplannen na afgelopen driftdag?
Paar leuke dempers en spoorstangen aan de voorkant vervangen zodat de uitlijning naar 0 toespoor kan zou hem wel goed doen. Maar aangezien het voornamelijk onze carbagerunner is en driften eigenlijk maar bijzaak zullen we hem eerst carbagerun-klaar gaan maken.

Tot nu toe is vervangen:
- Motorolie
- Oliefilter
- Versnellingsbakolie
- Differentieelolie
- Ruitenwissers
- Stabi endlinks
- Draagarmrubbers

Er ligt nog klaar:
- Bougies
- Luchtfilter
- Interieurfilters
- Remvloeistof
- Koelvloeistof (gelijk maar die gepakt wat tot -40 graden gaat)
- Een einddemper die niet gigantisch lek is
- Een 90cm ledbar
- Een lier :lol:

We zoeken nog:
- Een voorruit
- Een set koplampen zonder steenslaggaten
- Dakdragers
- Een manier om de voorkant op te hogen voordat we sneeuwschuiver gaan spelen

Dus plannen genoeg voorlopig.

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 01 dec 2020, 09:42

Afgelopen zondag was zo'n beetje de laatste kans om nog een rondje met de tweedeurs te rijden, deze zit in de oldtimerregeling en moet daardoor van december t/m februari binnen blijven. Ook beloofde het een koude maar zonnige dag te worden, dus prima voor een middagje sturen. Ik had met een paar andere E30 liefhebbers afgesproken in Echt dus 's ochtends liep ik de deur uit in mijn zomerjas, en gelijk weer naar binnen om de winterjas te pakken.

Volgens de boordcomputer in de compact was het 2 graden toen ik bij de schuur kwam, dus de E30 maar snel van de brug gehaald, alle vloeistoffen gecontroleerd en vertrokken. Hij was best stoffig, maar ik had geen zin om met deze temperaturen de Karcher tevoorschijn te halen.
IMG_20201129_164941.jpg
IMG_20201129_164941.jpg (352.91 KiB) 16674 keer bekeken
Op weg naar Echt kwam gelukkig het zonnetje een beetje door en doordat ik een tijdje met een E90 M3 mee had gereden op zijn tempo was ik iets eerder dan gepland aanwezig. Die tijd nog maar even goed besteed en hem snel afgespoten in een wasbox om vervolgens aan te sluiten bij de koffie en vlaai bij een vriend thuis. Vervolgens was het tijd om een rondje te gaan rijden, de jongen die de route wist had zijn E30 al geschorst en stapte bij mij op de passagiersstoel om de weg te wijzen, de rest kon ons dan volgen. Geen idee waar we allemaal zijn geweest, maar er zaten een paar leuke weggetjes bij, het zonnetje scheen en het tempo zat er lekker in. Nog even gestopt voor een paar foto's:
IMG_20201129_144534.jpg
IMG_20201129_144534.jpg (878.29 KiB) 16674 keer bekeken
IMG_20201129_144559.jpg
IMG_20201129_144559.jpg (863.52 KiB) 16674 keer bekeken
IMG-20201129-WA0023.jpg
IMG-20201129-WA0023.jpg (460.6 KiB) 16674 keer bekeken
IMG-20201129-WA0025.jpg
IMG-20201129-WA0025.jpg (245.17 KiB) 16674 keer bekeken
En snel weer door voor het laatste deel van de route. Na een paar uurtjes was het mooi geweest en ben ik weer richting schuur vertrokken waar ik de E30 net voor het donker weer binnen zette. Om vervolgens in een opeens heel langzaam voelende compact naar huis te gaan.
IMG_20201129_164933.jpg
IMG_20201129_164933.jpg (330.54 KiB) 16674 keer bekeken
Deze winter nog wat puntjes op de i zetten en dan volgend jaar wat meer van dit soort dagen doen!

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door Eeuwe » 01 dec 2020, 10:05

Heerlijk! Mooi verslag :df:

vester86
Berichten: 2716
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door vester86 » 02 dec 2020, 23:50

tof zeg :) blijft echt een mooi model, zeker zo een in goeie staat.

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 09 dec 2020, 15:08

Afgelopen zondag nog even wat onderhoud gedaan aan de 323ti.

- Luchtfilter
- Interieurfilters
- Bougies
- Koelvloeistof (tot -40)
- Brandstoffilter

Na die laatste vervangen te hebben viel ons op dat er wat benzine aan een van de beugeltjes onder de auto hing, en jawel hoor:
IMG_20201206_135850.jpg
IMG_20201206_135850.jpg (40.25 KiB) 15291 keer bekeken
De leiding ziet er overal prima uit, maar precies onder de beugel was ie rot, en het gewiebel met het vervangen van de filter was de genadeslag.

Voor nu even een slangetje met 2 slangklemmen over geschoven en op zoek naar een nieuwe leiding.
Binnenkort de andere beugels ook maar even los pakken en nakijken. Geen klusje wat je in de sneeuw wil doen straks.
IMG_20201206_144154.jpg
IMG_20201206_144154.jpg (429.68 KiB) 15291 keer bekeken
Verder schijnt het richting de poolcirkel in februari wel eens donker te zijn, dus hebben we extra lampje gescoord:
IMG_20201206_173020.jpg
IMG_20201206_173020.jpg (330.49 KiB) 15291 keer bekeken
Is het mooi? Nee
Is het functioneel? Ja
Heb je het echt nodig? Waarschijnlijk niet
Lijken de originele koplampen nu net een stel kaarsen qua lichtopbrengst? Ja
Dus zijn we er blij mee? Jazeker :tooth:

Het eerste plan was om hem bovenop de bumper te monteren, maar hij was iets langer dan we dachten, dus dan kwam ie voor de koplampen te zitten. Dan maar onder de bumper? Maar aangezien die best wel rond is en de LEDbar kaarsrecht stak ie dan weer te veel uit. Bovendien is de kans vrij groot dat we hem er dan eens af rijden. Op het dak mocht ie niet van mijn broertje want dat was voor patsers die m alleen voor de show hebben aangezien het dan met regen/sneeuw alleen maar verblindend is. Dus dan maar voor op de motorkap! Er zitten zowel verstralers als breedstralers in dus zodra je hem aanzet is het alsof iemand de zon aan zet voor je :lol:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26720
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door Martijn_bmw » 09 dec 2020, 17:39

Haha ik vind het cool voor de toepassing waar jullie hem voor gaan gebruiken

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 17 jan 2021, 22:44

Zoals het hoort bij een oude BMW lekt ie nogal wat olie. Maar ik vond het toch vervelend worden.
Daarom de motor opgehangen aan de balk.
IMG_20201227_134120.jpg
IMG_20201227_134120.jpg (137.16 KiB) 12006 keer bekeken
Subframe en stuurhuis even laten zakken.
IMG_20201227_131845.jpg
IMG_20201227_131845.jpg (138.63 KiB) 12006 keer bekeken
En de carterpan er onderuit.
IMG_20201227_135958.jpg
IMG_20201227_135958.jpg (110.75 KiB) 12006 keer bekeken
Vervolgens voorzien van een verse carterpanpakking, nieuwe o-ring om de oliepeilstok en een nieuwe o-ring om de olieniveausensor. En weer vullen met olie, duurt even met deze temperaturen trouwens...
IMG_20210112_201236.jpg
IMG_20210112_201236.jpg (102.06 KiB) 12006 keer bekeken
Toen het diff er onderuit gehaald, want daar kwam wat olie langs de rechter flens gedrupt.
Diffje even op z'n kant gezet zodat niet meteen alle olie eruit loopt en beginnen te schroeven.
IMG_20210117_123043.jpg
IMG_20210117_123043.jpg (122.37 KiB) 12006 keer bekeken
De oorzaak kwamen we al snel tegen, maar aangezien ie er nu toch naast ligt gelijk maar beide o-ringen, seals en de pakking van het achterste huisdeel vervangen, dan zou ie voorlopig wel even dicht moeten blijven lijkt me zo.
IMG_20210117_123035.jpg
IMG_20210117_123035.jpg (87.38 KiB) 12006 keer bekeken
Jammer dat het nodig was want zowel de carterpan als het diff zijn al eens open geweest bij de vorige eigenaar. Ik had het ook liever vervangen voordat het ingebouwd werd, maar als het allemaal een tijdje zonder olie opgeslagen ligt zie je natuurlijk niet dat het lekt.

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 18 jan 2021, 16:42

Ook nog een update over de 323ti. Onze plannen om de carbagerun te rijden zijn in het water gevallen, die zijn uitgesteld tot 2021.
Dus om te beginnen maar eens de LED-bar van de motorkap gehaald, die maakte wel erg veel geluid met rijden.

Dan houd je wel een paar gaatjes over.
IMG_20210117_120028.jpg
IMG_20210117_120028.jpg (194.93 KiB) 11757 keer bekeken
En aangezien ik een 3D printer gekocht heb als lockdownprojectje heb ik er maar een paar stopjes voor geprint.
IMG_20210117_120235.jpg
IMG_20210117_120235.jpg (259.44 KiB) 11757 keer bekeken
Maar wat verder te doen met de compact? Apk in juli gaat ie zeker niet doorheen komen zonder laswerk, die had eigenlijk het afgelopen jaar, of misschien wel de afgelopen 2 of 3 jaar afgekeurd moeten zijn denk ik :lol:

Ik zou er graag nog een paar keer mee gaan driften voordat de apk er aan komt, maar ook driftdagen worden allemaal afgelast.
Dan maar zorgen dat ie in ieder geval driftklaar is. In de afgedankte bandenstapel van onze beunschuur kwam ik een paar Wanli S-1099 tegen met een DOT code van 2005 en nog 7mm profiel. Als ie daar niet dwars mee wil weet ik het ook niet meer. Dus die om een setje stalen velgen gedraaid en eens een rondje gaan rijden.
IMG_20210117_143736.jpg
IMG_20210117_143736.jpg (100.24 KiB) 11757 keer bekeken
IMG_20210117_143638.jpg
IMG_20210117_143638.jpg (614.77 KiB) 11757 keer bekeken
WAT EEN MEUK, GEWELDIG!

Laat iedereen maar wachten op sneeuw, met deze banden heb je niet meer nodig dan een licht vochtig wegdek om het gevoel van rijden op sneeuw te evenaren. Zo erg zelfs dat ik de auto gelijk na het testrondje weer op de andere banden heb gezet, deze bewaar ik liever voor op een afgesloten terrein.

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 17 feb 2021, 13:47

Aangezien ik op onderdelen zit te wachten heb ik de 3D printer maar eens voor wat nuttigs gebruikt, namelijk deze niet meer leverbare afdekkapjes voor de klapramen van de E30.
Ik had er altijd maar eentje en aan de andere kant keek je recht tegen de schroefjes aan. Daarom die ene nagetekend in 3D en na heel wat calibratie en proefprintjes ben ik tevreden met het resultaat.
Geprint uit PETG plastic en daarmee ook UV en hittebestendig genoeg om op een warme zomerdag op z'n plek te blijven zitten. Uiteraard is de afwerking niet geheel gelijk aan die van het originele deel, maar tenzij je er met je neus bovenop staat valt dat niet eens op.

Origineel:
IMG_20210216_192058.jpg
IMG_20210216_192058.jpg (462.09 KiB) 7862 keer bekeken
IMG_20210216_192106.jpg
IMG_20210216_192106.jpg (483.29 KiB) 7862 keer bekeken
Geprint:
IMG_20210216_192124.jpg
IMG_20210216_192124.jpg (508.19 KiB) 7862 keer bekeken
IMG_20210216_192155.jpg
IMG_20210216_192155.jpg (541.39 KiB) 7862 keer bekeken
Vergelijking tussen de 2 delen:
IMG_20210216_192358.jpg
IMG_20210216_192358.jpg (359.96 KiB) 7862 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26720
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door Martijn_bmw » 18 feb 2021, 21:48

Toch leuk dat 3D printen!

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 12 mar 2021, 14:50

Deze winter werd er uiteraard ook weer het nodige gesleuteld. De handrem van de 316 was eigenlijk al jaren slecht, maar net na de APK werd het zo erg dat je tijdens het rijden daadwerkelijk onderdelen hoorde rammelen in de remtrommel. Met de deadline van de bruiloft naderend heb ik dit even opgelost door het hele handremmechanisme van de achteras te verwijderen, ik gebruik hem namelijk toch nooit.

Maar goed, nu had ik wat meer tijd, dus laten we het dan maar goed aanpakken.

Allereerst de boosdoener: De ankerplaten zijn zo verrot dat de bevestiging van de handremschoenen uitscheurt.
IMG_20210206_101854.jpg
IMG_20210206_101854.jpg (124.78 KiB) 3242 keer bekeken
Maar om die te vervangen moet de naaf er uit, geen probleem met de slagtrekker maar je sloopt wel je wiellager. Nouja, dan vervangen we die ook maar gelijk.
IMG_20210206_101846.jpg
IMG_20210206_101846.jpg (290.44 KiB) 3242 keer bekeken
Naaf eerst grondig schoon geborsteld en in de roestomvormer gezet.
IMG_20210216_182134.jpg
IMG_20210216_182134.jpg (285.24 KiB) 3242 keer bekeken
Vervolgens in de primer. Het oude lager heb ik lekker laten zitten, scheelde me weer afplakken van het lageroppervlak.
IMG_20210216_200306.jpg
IMG_20210216_200306.jpg (82.94 KiB) 3242 keer bekeken
En tenslotte een flinke laag matzwart.
IMG_20210220_111638.jpg
IMG_20210220_111638.jpg (292.2 KiB) 3242 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 12 mar 2021, 14:50

Vervolgens het oude lager er uit geperst.
IMG_20210220_113023.jpg
IMG_20210220_113023.jpg (249.56 KiB) 3242 keer bekeken
Het nieuwe lager er weer in en voorzien van nieuwe remschoenen, spanner, veertjes etc.
IMG_20210220_135759.jpg
IMG_20210220_135759.jpg (102.3 KiB) 3242 keer bekeken
En dat gaan we dan natuurlijk niet met oude remschijven monteren, dus ook maar een setje nieuwe Bosch schijven gehaald en voorzien van Ferodo DS2500 remblokken aangezien die op de vooras prima bevallen.
IMG_20210224_194345.jpg
IMG_20210224_194345.jpg (73.6 KiB) 3242 keer bekeken
Een van de voorste wiellagers maakte ook geluid, dus ook daar maar een nieuwe ankerplaat en wiellager op gezet.
IMG_20210224_180344.jpg
IMG_20210224_180344.jpg (66.41 KiB) 3242 keer bekeken
En ook het differentieel vervangen. Onder de E30 zat namelijk een 3.25 diff wat ik iets aan de korte kant vond. En onder de compact zat een 3.07 diff. Nu de compact toch niet meer naar de poolcirkel hoeft mag dat diff best wat korter, dus win-win leek me. Beide zijn het platensperren met 40% lock, dus ook daarvoor hoeven we het niet te laten.
IMG_20210305_164909.jpg
IMG_20210305_164909.jpg (471 KiB) 3242 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 12 mar 2021, 14:50

En dan de steekassen nog. Ik merkte met rijden al een vervelende trilling tijdens het accelereren, en na nader onderzoek bleek er speling op beide steekassen te zitten. De originele assen komen van GKN af, dus die zou ik er graag weer onder willen hebben. GKN levert deze assen onder de merken Löbro en Spidan, wat de verschillen precies zijn weet ik niet maar de Löbro was online te vinden voor zo'n €250 per stuk en de Spidan voor een goede €100. Dus 2 nieuwe Spidan assen besteld en na lang wachten op het Autodoc pakketje werd er 1 Spidan en 1 Stark geleverd :stom: Die Stark as bleek al speling te hebben toen ik hem uit de doos haalde dus die was snel retour.

Vervolgens de Spidan geïnspecteerd en gevonden dat er Löbro op staat, maar ook "Made in W-germany". Dus deze lag of al een hele tijd op voorraad of hij is gereviseerd met inruil onderdelen. Hij zag er in ieder geval goed uit, dus monteren maar.

Helaas kwam ie niet verder dan dit. Ook was het al kwart voor avondklok, dus snel in de auto en naar huis.
IMG_20210224_172929.jpg
IMG_20210224_172929.jpg (100.17 KiB) 3242 keer bekeken
Thuis toch eens na zitten denken of ik een tooltje kon bedenken om de as wat verder mee naar buiten te trekken. En met een 3D printer naast me was dat vrij snel gepiept. Ik ging er al vanuit dat ik hem bij poging 1 gelijk ging slopen, maar dan wist ik in ieder geval dat de maten kloppen, mocht ik m ooit nog willen laten draaien.
IMG_20210227_111042.jpg
IMG_20210227_111042.jpg (392.15 KiB) 3242 keer bekeken
En zoals gedacht ging de tool bij poging 1 stuk, maar mijn as wou ook met geen mogelijkheid meer verder door de naaf. Toen bedacht ik me dat ik ook nog wel een oude moer met de juiste maat schroefdraad had, en een lasapparaat. Dus na wat bakken, braden en veel slijpen had ik de zelfde tool, maar dan uit staal.
IMG_20210227_143209.jpg
IMG_20210227_143209.jpg (154.28 KiB) 3242 keer bekeken
En daarmee ging de as nog een beetje verder, maar zeker niet ver genoeg. Ook merkte ik dat er wat aan liep aan de achterkant als ik de as wou draaien. Dus dan het geheel maar weer demonteren. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want wat er met wat geweld in gaat moet er ook met wat geweld weer uit. Dus nog een tooltje gefabriceerd en de as er uit geperst.
IMG_20210227_131634.jpg
IMG_20210227_131634.jpg (242.63 KiB) 3242 keer bekeken
En toen kwam ik er achter dat er verschil zit tussen achterassen met ABS en achterassen zonder ABS. Dus de ABS ring er af getikt en alles weer gemonteerd.
IMG_20210227_132202.jpg
IMG_20210227_132202.jpg (284.93 KiB) 3242 keer bekeken
Inmiddels was het al weer bijna 1 maart en was nergens meer zo'n betaalbare Spidan as te krijgen. Gelukkig had een vriend er nog eentje liggen die nog goed was dus heb ik die nu aan de andere kant gemonteerd zodat er weer gereden kan worden :df:

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 12 mar 2021, 14:50

Dan nog een update over de 323ti. Die had nu eigenlijk een retourtje naar de poolcirkel er op moeten hebben zitten, maar dat is helaas dus niet door gegaan. Verder denk ik niet dat ik zin heb om hem nog eens door de apk te duwen, want de koets is wel erg ver heen zoals hier te zien is toen ik hem laatst wat te enthousiast van de krik liet komen.
IMG_20210305_201119.jpg
IMG_20210305_201119.jpg (90.96 KiB) 3242 keer bekeken
Ook de uitlaat was ver heen. Binnen in de auto klonk het nog enigszins sportief maar toen ik laatst met een open raam reed merkte ik dat het buiten vooral als een pauperbmw met een lekke uitlaat klinkt (wat het natuurlijk ook gewoon is).

IMG_20210305_174949.jpg
IMG_20210305_174949.jpg (329.02 KiB) 3242 keer bekeken

Ik had er wel een nieuw stuk uitlaat bij gekregen toen ik hem kocht, maar nog geen zin gehad om het te monteren want de bevestiging naar het deel er voor stond ook op afbreken. Maar na verscheidene mislukte dichtsmeerpogingen ontkwam ik er toch niet aan.
IMG_20210305_182925.jpg
IMG_20210305_182925.jpg (276.11 KiB) 3242 keer bekeken
Dus het achterste (lekke) deel er af geschroefd/geslepen, het "nieuwe" deel op z'n plek gehangen en vast gepuntlast en vervolgens de gehele uitlaat tot aan de spruitstukken gedemonteerd en alles aan elkaar vast gebakken.
IMG_20210311_173838.jpg
IMG_20210311_173838.jpg (104.55 KiB) 3242 keer bekeken
Mooi is het niet, maar dicht is het wel.

Waarom nu nog de uitlaat repareren als hij toch niet meer door de apk hoeft vragen jullie je af? Nou, morgen ga ik er weer mee driften, en zoals overal tegenwoordig zijn de buren van dat terrein daar niet altijd even blij mee. Dus laten we het maar zo stil mogelijk houden, dan is de kans groter dat we nog eens terug mogen komen lijkt me zo.

Ter voorbereiding op de driftdag ook een iets korter differentieel gemonteerd (mooie ruil met de E30) en de Wanli's op de achteras gemonteerd.

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 16 mar 2021, 15:45

De 323ti heeft weer een driftdag overleefd. Hij ging lekker rond en ondanks dat de bodyroll niet ideaal is, is er prima mee te driften.
Het bijremmen met links begin ik ook steeds meer onder de knie te krijgen, erg leuk om mee te oefenen.

De baan droogde tussen de buien door af en toe wat op, waardoor de banden het redelijk zwaar hadden, maar de Wanli's geven geen fuck en blijven maar doorgaan :lol:

Hier nog een filmpje van mij met een andere E36 compact in de achtervolging. Was niet afgesproken om te gaan twindriften, maar hij zat opeens op mijn bumper en aangezien ik maar door bleef gaan nam hij aan dat ik het niet erg vond. De verschillen in bodyroll zijn vooral in de transities pijnlijk duidelijk.


Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door Walter » 16 mar 2021, 17:36

.
Laatst gewijzigd door Walter op 03 aug 2021, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 17 mar 2021, 07:42

Als ie het van tevoren was komen vragen had ik waarschijnlijk nee gezegd, maar nu ie opeens op mijn bumper zat vond ik het wel mooi eigenlijk. Scheelt wel dat deze koets toch al afgeschreven is natuurlijk.

En als ik er niets van moest hebben was ik na 1 bocht wel even aan de kant gegaan om dat duidelijk te maken.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door Jan Terwolde » 17 mar 2021, 09:08

Gaat inderdaad erg lekker lijkt t!

http://www.blackwheels.nl/activiteiten/driften/
Lijkt dat je alleen met een huurauto kan meedoen? Die tandemdrift had ik ook geen zin in gehad.

Online
Gebruikersavatar
beske
Berichten: 316
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
Locatie: Eindhoven

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door beske » 17 mar 2021, 09:33

De driftdagen staan niet op de website inderdaad. Ik zie ze altijd op Facebook voorbij komen, maar volgens mij is er nog geen nieuwe datum gepland.

Gisteren even een snelle inspectieronde gedaan, maar met dank aan de opdrogende baan heb ik toch nog 3,5mm van de Wanli's af weten te slijten. Prima bandjes om nog een dagje mee te doen dus. Verder niks te merken aan de compact, geen drupje olie gebruikt ook, niet slecht met 343k km op de klok :D

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Beske's BMW projecten

Bericht door Knot » 17 mar 2021, 09:34

Gaat lekker maar wel klein baantje hoor... je bent wel klaar voor papenburg lijkt me.

www.driftdagen.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], bleu_dust, Bokkepoot, Djessey, e30touring1990, Haantje, JdBn en 102 gasten